325

12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

železniční správou a závody, používajícími automobilové dopravy motorovými vozidly.
V instituci rozhodčí i v rozhodčím soudu jest ministerstvo obchodu zastoupeno, aby mohlo
hájiti zájmy závodové dopravy.

V oboru dopravy železniční podporovány snahy hospodářské veřejnosti o zlevnění
přepravních výloh pro nejdůležitější suroviny, zejména uhlí, při čemž se podařilo dosáh-
nouti značných slev, pokud jde o dopravu této suroviny do oblasti jižních Čech. Vzhledem
k provedené devalvaci čsl. koruny jest nutno věnovati zvláštní pozornost účelné úpravě
vývozních sazeb v zájmu konkurenční schopnosti našeho vývozního obchodu na zahranič-
ních trzích. V tomto směru pracováno také s ministerstvem železnic na dalším budování
vlastních kombinovaných cest, čsl. drah a plavebních podniků přes československé, dunaj-
ské a labsko-vltavské přístavy. Ministerstvo obchodu také připravuje materiál pro velkou
tarifní reformu, v níž půjde o přebudování celého tarifního systému železničního.

V oboru dopravy poštovní snaží se ministerstvo obchodu dosáhnouti u rozhodujících
činitelů, aby poštovní poplatky vyhovovaly dnešním hospodářským poměrům, jakož i po-
žadavkům obchodních a průmyslových kruhů. S téhož hlediska působeno ke snížení po-
platků telegrafních a telefonních v zájmu rozmnožení telefonů i do menších závodů ob-
chodních a do venkovských oblastí. Rovněž v oboru dopravy letecké uplatňuje ministerstvo
obchodu odůvodněné požadavky, pokud jde o zřízení nových leteckých linií v tuzemsku
(trať Praha-Liberec) a k rozmnožení čsl. linií v cizině.

Cizinecký a lázeňský ruch.

V souhlase s potřebou státu a s naléhavými požadavky veřejného mínění jest v roce
1937 při akcích směřujících k podpoře cizineckého a lázeňského ruchu kladen zvláštní dů-
raz na činnost propagační a vybudování její spolehlivé organisace. V tomto směru zvý-
šena podstatně tisková propagace v časopisech zahraničních, jakož i v příležitostných pub-
likacích. Při tom dbáno toho, aby v souvislosti s insercí získáno bylo v zahraničním
tisku co možná nejvíce místa pro články redakční. Tisková propagace byla velmi účinně
podporována souběžnou propagací na podkladě úmluvy s firmami Wagons-Lits a Cook
and Son. Se zřetelem ke zvýšené konkurenci států sousedních bude ještě v tomto směru
nutno dosavadní činnost prohloubiti a vynaložiti částky podstatně vyšší. K propagaci
Československa bylo účelně použito různých zahraničních výstav a veletrhů, a to i v zámoří,
a zvláště také Mezinárodní výstavy v Paříži. Vhodným způsobem využito propagace také
při korunovačních slavnostech v Londýně. Největší úsilí věnováno vytvoření dobrého pro-
pagačního materiálu, zvláště tiskového. Bylo vydáno asi 1, 850. 000 výtisků různých propa-
gačních pomůcek, které rozdíleny jednak v zahraničí, jednak za spolupráce celních úřadů
při příležitosti překročení hranic zahraničními návštěvníky, jednak poskytovány k účelům
propagačním i zájemcům domácím, zvláště úřadům a korporacím. Rovněž rozmnožen byl
počet propagačních filmů a založen archiv fotografický a diapositivní za účasti odbor-
ných sil externích.

V zahraničí byla vytvořena a rozšířena dobře fungující síť vlastních informačních
kanceláří pro cestovní ruch a zajištěna pro propagaci našeho státu i spolupráce velkých
mezinárodních cestovních organisací. Vlastní kanceláře udržovány v Kodani, Stockholmu,
Bruselu, Haagu, Varšavě, Bukurešti, Kairu, Curychu, New Yorku a přechodně v Nizze
a v Solnohrade. Na základě ujednání fungovaly jako informační kanceláře také pobočné
společnosti Čedoku v Londýně, Berlíně, ve Vídni a nově zřízena zvláště dokonale vybavená
čsl. cestovní služba informační v Paříži. Kromě toho připravováno vybudování spolehlivé
čsl. informace v Bělehradě, Anglii, Spojených Státech, Tel Avivu a v Kanadě. Zvýšená
činnost přinesla v roce 1937 zvláště pozoruhodné výsledky, ježto cizinecká návštěva do-
znala podstatného vzrůstu, a zejména také pobyt cizinců u nás byl v tomto roce podstatně
prodlužován, takže čsl. lázně a letoviska vykázaly v sezóně plné obsazení. Zvláštní péče
věnována tomu, aby hospodářské zájmy státu byly chráněny i soustavným odstraňováním
příčin nezdravého cestovního ruchu pasivního. V tomto směru vytvořena za spolupráce
zájemců cizineckého ruchu Národní cestovní služba informační, která má zabezpečiti in-
formační předpoklady pro cestovní ruch v tuzemsku, a kromě toho provedena i potřebná
propagační inserce v domácích časopisech i v rozhlase.


326

12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

Zvýšená pozornost věnována také zajištění potřebných předpokladů pro příznivý vý-
voj cestovního ruchu v Československu. Působeno při každé příležitosti k vyřešení otázek
dopravních a ubytovacích, a hledány vhodné cesty, aby turistická přitažlivost našeho
území byla zvýšena organisací pravidelných kulturních a sportovních podniků. V tomto
směru počítáno zejména také s podporou spolků turistických a sportovních.

Po stránce mezinárodní spolupráce dlužno uvésti čsl. účast na společných podnicích
turistických se státy Malé Dohody, která se projevila zejména také vydáním turistického
letáku a plakátu Malé Dohody.

V oboru legislativním bylo by uvésti, že osnova zákona o cestovním ruchu po projed-
nání se zájemci veřejnými i soukromými byla připravena v konečné formě k parlament-
nímu projednání. Tímto zákonem má se dostati cestovnímu ruchu spolehlivé normativní
základny, která vyjasní a zjednoduší různé organisační vztahy a zhospodární celý tento
obor veřejné péče hospodářské.

V roce 1938 bude pokračováno se zvýšeným úsilím ve všech naznačených směrech
v péči o povznesení cizineckého a lázeňského ruchu v našem státě, aby mohlo býti co nej-
lépe využito rostoucího zájmu v zahraničí o naše přírodní krásy, umělecké památky i léčivé
prostředky, a kromě toho uplatněny budou podle okolností i propagační náměty nové v zá-
jmu úspěšné konkurence se státy sousedními.

Patentní obor.

V roce 1936 bylo podáno 8062 patentových přihlášek. Od 1. ledna do 30. června 1937
bylo podáno 4. 250, kdežto za tutéž dobu v roce 1936 4. 234 patentových přihlášek.

V roce 1936 uděleno bylo 3. 650 patentů. Naproti tomu zaniklo, bylo zrušeno a odvo-
láno 2. 848. Koncem roku 1936 bylo v platnosti celkem 18. 307 patentů proti 17. 505 v roce
1935.

V první polovině roku 1937 bylo uděleno 1. 620 patentů a zaniklo nebo bylo zrušeno
1. 403 patentů, takže koncem června 1937 bylo v platnosti celkem 18. 524 patentů.


827

13. Ministerstvo veřejných prací.
Kapitola 13. Ministerstvo veřejných prací.

Činnost ministerstva veřejných prací projevuje se hlavně v těchto po stránce národo-
hospodářské velmi důležitých oborech:

Stavby pozemní.

V oboru staveb státních budov bude nutno uspíšiti ony akce, které v dřívějších le-
tech pro nedostatek finančních prostředků musely býti odsunuty, a které v zájmu celní,
finanční a bezpečnostní ochrany hranic státu v různých pohraničních místech celé repu-
bliky dále odsunovati nelze. Rovněž výstavba účelných budov pro umístění ústavů huma-
nitních, školních a správních úřadů bude vyžadovati ještě značného nákladu po celou řadu
příštích let.

Ve státním rozpočtu jest především pamatováno na úhradu plateb plynoucích ze smluv
o koupi nemovitostí pro státní správu, na financování staveb anuitních, dále na úhradu
nákladů spojených s pokračováním ve stavbách rozestavěných, a jenom asi 1/6 celého ob-
nosu v rozpočtu uvedeného zbývá na stavební akce pro účely v hořejším odstavci uvedené.

Z větších stavebních akcí se uvádí:

Pokračováno bude v přístavbě a v dalších stavebních pracích směřujících k dokončení
úpravy Černínského paláce, určeného pro umístění ministerstva zahraničních věcí.

V komplexu budov ministerstva financí v Praze III. prováděny budou další adaptace
bývalého starého kláštera pro úřední účely. Pro nejvyšší účetní kontrolní úřad postavena
bude v Praze na Letné úřední budova.

V budově senátu Národního shromáždění pokračováno bude v rekonstrukčních pracích
nutných ku přivedení budovy do řádného stavebního stavu, jakož i v adaptacích potřeb-
ných k lepšímu využití budovy.

Na Pražském hradě bude pokračováno v pracích zabezpečovacích a upravovacích, ze-
jména v jižním a středním traktu hradu, Jízdárny a Míčovny, jakož i v úpravách zahrad
a terénních pracích v důsledku provádění regulačního plánu Velké Prahy.

Pro zastupitelské úřady v cizině zamýšlí se postavení budov v Moskvě a v Tiraně, kde
ubytování legačních úřadů v nájmu jest nevhodné a nehospodárné.

V oboru staveb pro ministerstvo vnitra zahájeno bude vybudování I. etapy pro umís-
tění policejního ředitelství v Praze; postavením jízdárny pro policejní komisařství a od-
dělení jízdní stráže v Praze-Vršovicích dokončena bude I. etapa budov tohoto úřadu a za-
hájena bude stavba budov II. etapy, v níž nalezne umístění veškeré odborné školství poli-
cejního mužstva pro obvod Velké Prahy. Zahájena bude stavba budovy zemského četnic-
kého velitelství v Praze-Břevnově, provedena bude arondace staveniště a přípravné práce
pro stavbu budovy policejního komisařství "Hradčany" v Praze-Břevnově, dokončeny bu-
dou stavby úředních budov pro policejní ředitelství v Plzni a Karlových Varech, prováděny
budou přípravné práce pro stavbu budovy archivu ministerstva vnitra a budovy pro
zemský úřad v Bratislavě, pro něž stavební pozemky jsou již zajištěny.

Pro justiční správu stavěny, případně již dokončeny budou společné úřední budovy
s finanční správou ve Falknoyě n. O., v Pardubicích, Náchodě, v Rychnově n. Kněžnou,
Královicích, Hustopečích, Levici, Velkých Kapušanech, Novém Městě nad Váhom a Rož-
ňavě. Zahájeny budou nové stavby soudních budov v Nových Zámcích, Malackách, Pre-
šově, Košicích, Vsetíně, Slaném, jakož i budovy krajského trestního a okresního trest-
ního soudu v Brně.

Z větších stavebních akcí, které budou prováděny pro resort ministerstva školství a
národní osvěty, uvádí se z oboru staveb pro vysoké školy pokračování v přípravných pra-
cích a podle možnosti zahájení stavby budov klinické nemocnice v Motole, zubních klinik
v Praze a budovy německé university v Praze. Zahájeny budou stavby polikliniky Kar-
lovy university v Praze a pavilonu stavebního inženýrství vysoké školy technické Dr

21


328

13. Ministerstvo veřejných prací.

Eduarda Beneše v Brně. Přikročeno bude ke stavbě československého historického ústavu
v Římě. Dostavěna bude doplňovací budova Národního divadla v Praze a zahájena bude
stavba budovy pro státní galerii v Praze. Pro státní střední školy dokončena bude budova
reálného gymnasia ve Slaném a maďarského reálného gymnasia v Bratislavě, pokračováno
bude ve stavbě budovy pro státní reformní reálné gymnasium v Turč. Sv. Martině, zahá-
jeny budou stavby a přístavby středních škol v Praze VI., v Místku, Mor. Ostravě, Brati-
slavě, Lučenci, Ružomberku a Užhorodě a provedeny budou přípravné práce pro stavbu dí-
len státních průmyslových škol v Praze-I. a XVI., jakož i pro stavbu reálného gymnasia
v Klatovech. Mimo to jest pamatováno na dokončení rozestavěných a zahájení staveb no-
vých státních národních škol v zemi české a Moravskoslezské, a na stavby obecných a
měšťanských škol národních na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

V oboru staveb ministerstva zemědělství bude nutno především upraviti a do řádného
stavebního stavu uvésti budovy postátněných škol zemědělských v zemi Moravskoslezské,
dále pak starati se o další vhodné umístění škol zemědělských, výzkumných ústavů, vý-
zkumných zemědělských stanic a ústavů pro chov koní.

V oboru ministerstva obchodu provedena bude úprava pozemku a stavba doplňova-
cího čtvrtého křídla ústavu pro zvelebování živností v Turč. Sv. Martině a provedena bude
stavba stálého výstavního pavilonu veletržního v Záhřebe.

Pro resort ministerstva sociální péče bude zahájeno rozšíření dětského domova v Ri-
mavské Sobotě.

V oboru ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy bude zejména pokra-
čováno ve stavbách k rozšíření státních nemocnic na Král. Vinohradech a v Bratislavě,
ve stavbě nové nemocnice na Ostravsku v Zábřehu n. Odr. a budov epidemické autokolony
v Praze, jakož i v další úpravě Masarykova státního stadionu. Dále je v rozpočtu pamatováno
na zahájení staveb potřebných k rozšíření produkční části státního zdravotního ústavu
v Praze, na stavbu státní ošetřovatelské školy v Praze, na rozšíření státní nemocnice v Mu-
kačevě a na přípravné práce k rozšíření státní nemocnice v Lučenci.

Pro finanční správu pokračováno a případně dokončeny budou společné budovy s jus-
tiční správou, jak již v předu bylo uvedeno, pak budovy pro finanční správu v Košicích
a Nitře. Zahájeny budou stavby finančních budov v Rakovníku, v Novém Jičíně, v Ji-
hlavě, Krnově, Sečovcích a Mukačevě. Prováděny a nově zahájeny budou četné menší
stavby v pohraničních místech celé republiky pro celní úřady a finanční stráž z důvodů
ze začátku této stati uvedených.

V oboru staveb prováděných v rámci bytové péče pro státní zaměstnance a hrazených
z úvěru státního rozpočtu, byla činnost v důsledku nedostatku finančních prostředků
značně obmezena. Z rozpočtových úvěrů, povolených na rok 1938, hradí se hlavně kolau-
dační doplatky a různé dodatečné výlohy, které pro nepředvídané příčiny nebyly zaplaceny
dříve.

Losová půjčka, věnovaná na stavbu státních obytných domů pro státní a jiné veřejné

zaměstnance v celkové částce 640 mil. Kč, obohacená o zbytek postoupený v částce

3, 906. 000 Kč ministerstvem sociální péče, umožnila mírné rozvinutí další stavební čin-

nosti, protože ukončení téměř všech kvantitativních kolaudací losových domů poskytuje již

dosti přesný přehled o zbytcích losové půjčky dosud nevyčerpaných.

Byla dokončena stavba obytného domu ve Wintrově ul. v Bubenči a stavba domu pro
zaměstnance nejvyššího účetního kontrolního úřadu v Bendlově ul. v Bubenči a zahájeny
stavby v Bubenči na Uralském náměstí, v Bratislavě pro finanční zaměstnance, v Pracha-
ticích a Špindlerově Mlýně.

Ze zbytku losové akce jest zajištěna úhrada na stavbu dalších 20ti domů v pohra-
ničních okresích o rozpočteném nákladu 11 až 12 mil. Kč. Stavby budou zadány buďto kon-
cem r. 1937, nebo počátkem r. 1938.

Pokud jde o činnost ministerstva veřejných prací v oboru správy státních
civilních a vojenských budov, lze i v letošním roce prováděti veškeré udržo-
vací a adaptační práce opět jen v nejnutnějším rozsahu vzhledem ke stále ještě ne zcela do-
statečně vyměřeným úvěrům tit. 14.


329

13. Ministerstvo veřejných prací.
Silnice a mosty.

V oboru silnic a mostů jest činnost ministerstva veřejných prací závislá jednak na
velikosti úvěrů, které jsou inu dány k disposici v rozpočtu vlastní státní správy (rozpoč-
tová skupina I, kap. 13, tit. 7), jednak na velikosti finančních prostředků podle rozpočtu
státního silničního fondu (v rozpočtové skupině III).

V rozpočtu vlastní státní správy jsou preliminovány výdaje na udržování, stavby a
přestavby státních silnic a mostů a na příspěvky k stavbám a přestavbám nestátních silnic
a mostů, v rozpočtu silničního fondu pak výdaje na zlepšování státních silnic a na pří-
spěvky fondu k zlepšování důležitých nestátních silnic.

Výdaje na zlepšování státních silnic hradí silniční fond převážně z peněz opatřovaných
výpůjčkami a částečně ze svých běžných příjmů, kdežto příspěvky na zlepšování nestátních
silnic hradí z běžných příjmů, t. j. z výtěžku daní, cel a poplatků, jež mu byly přikázány
příslušnými zákony buď plně aneb určitým podílem (viz rozpočet fondu).

Z běžných příjmů fondu musí býti především zajištěna úhrada úroku a úmoru výpůj-
ček fondu a zákonem stanovených každoročních 90 mil. Kč pro shora řečené příspěvky na
zlepšování nestátních silnic. Ze zbytku těchto příjmů se pak nahrazuje státní správě (viz
příjmy kap. 13, tit. 7) část jejích výdajů na shora řečené udržování, stavby a přestavby
státních silnic a mostů, preliminovaných v rozpočtu vlastní státní správy a dále se ze zbyt-
ku toho uhrazuje část nákladů na zlepšování státních silnic, jak bylo již shora naznačeno
a konečně všeobecné správní výdaje fondu.

V nynějších běžných příjmech silničního fondu, jak mu jsou dosavadními, shora do-
tčenými zákony přikázány, jest zajištěna úhrada úroku a úmoru nejen dosavadních ale
i dalších výpůjček fondu a tím i pokračování v zlepšování státních silnic v příštích letech.

K jednotlivým skupinám činnosti ministerstva veřejných prací v oboru
silnic a mostů se poznamenává:

úvěr na udržování státních silnic a mostů byl na rok 1938 proti roku

1937 poněkud zvětšen. Je to odůvodněno zejména absolutním vzrůstem výdajů, v důsledku
zvětšení délky státních silnic inkamerací v zemi Moravskoslezské a výstavbou nových silnic
v zemi Slovenské. Mimo to zvětšuje udržovací náklady v některých krajích stoupání mezd
a cen hmot. Relativní velikost udržovacích nákladů nemůže býti zmenšena, poněvadž nový
rozmach silniční dopravy podporovaný příznivými hospodářskými poměry přítomné doby
má za následek větší opotřebování silnic, které vyváží částečné zmenšení udržovacích ná-
kladů na tratích opatřených těžkými vozovkami.

V oboru staveb nových státních silnic bylo v roce 1937 pokračováno
ve stavbách započatých v předešlých letech, byly vykonány veškeré přípravy pro zapo-
četí dalších staveb a byly započaty dvě další stavby o délce 17. 166 km. Některé stavby
započaté v předešlých letech blíží se již svému dokončení. V roce 1938 bude pokračováno
ve stavbách silnic již započatých a bude přikročeno k stavbě několika dalších silnic, pro
něž byly již přípravné práce skončeny, zvláště oněch, jejichž vybudování jest důležité
v zájmu celostátním.

Státních silničních mostů se staví roku 1937 60 úhrnným stavebním ná-
kladem 36 mil. Kč; z toho bylo se stavbou 37 mostů započato již roku 1936. Z těchto
mostů bude 36 dostavěno již roku 1937; nejvýznačnější z nich je most přes Ohři v Lokti
a most přes Laborec v Michalovcích. Roku 1938 bude pokračováno ve stavbě 24 mostů,
z nichž dlužno jmenovati most přes Vltavu u Věštce, most přes Moravu u Rohatce, most
přes Vah u Velké Bytče a most přes Tisu v Selu Slatině. Roku 1938 se započne se stav-
bami asi 15 dalších silničních mostů. Kromě toho se staví roku 1937 a dokončí se v roce

1938 v zemi Slovenské v rámci programu 118 státních mostů v tratích státních silnic, jež
jsou obzvláště důležité pro stát. Konečně se staví asi 117 mostů zároveň s různými
silnicemi.

K stavbám a přestavbám nestátních silnic byly povoleny do
konce září r. 1937 na 19 silničních staveb, o rozpočteném nákladu 24, 342. 000 Kč, státní
příspěvky v úhrnné částce 17, 300. 000 Kč, z čehož připadá 11, 450. 000 Kč na dvě silnice celo-

21


880

13. Ministerstvo veřejných prací.

státní důležitosti v zemi Slovenské. V roce 1988 budou povolovány příspěvky převážně
k dalším stavbám nestátních silnic celostátního významu.

Nestátní silniční mosty státem podporované byly koncem roku 1936 ve
stavbě 53 o úhrnném rozpočteném nákladu 54, 470. 000 Kč. K tomuto nákladu byly povo-
leny příspěvky v úhrnné částce 19, 220. 000 Kč, z čehož bylo do konce roku 1936 vyplaceno
10, 520. 000 Kč. V roce 1937 byly do konce září povoleny další příspěvky v úhrnné částce
6, 220. 000 Kč k stavbám a přestavbám 29 nestátních mostů o rozpočteném nákladu
14, 600. 000 Kč. Jako nejvýznačnější třeba uvésti most přes Labe ve Dvoře Králové, přes
Ohři v Bohušovicích, přes Ohři v žatci, přes Odru u Sladké Díry, přes Malý Dunaj
u Eperješe a mosty přes Terešvu v Dubové. V roce 1938 bude v této akci pokračováno,
jak to dovolí příslušný úvěr a jeho zatížení z let minulých. Přihlíženo bude především
k těm mostním stavbám a přestavbám, které jsou v tratích obzvláště důležitých nestátních
silnic.

V zlepšování státních silnic na řad silničního fondu bylo v roce 1937 po-
stupováno obdobným způsobem jako roku 1936, při čemž bylo snahou doplňovati upra-
vené již úseky státních silnic tak, aby vznikaly dlouhé souvislé trati. Celkem bylo v roce
1937 povoleno 818 km nových úprav, z toho 77 km těžkých vozovek a mimo to byly 63
městům povoleny příspěvky na vydláždění 33 km státních silnic. Dále bylo v roce 1937
usilovně pokračováno v přestavbách úseků státních silnic pro dopravu nebezpečných nebo
jinak nevyhovujících nynějšímu způsobu dopravy a v nahrazování úrovňových křižovatek
s drahami nad jezdy a podjezdy, při čemž bylo zadáno okrouhle 25 km přeložek a přestaveb
státních silnic s příslušnými podjezdy a nadjezdy přes železniční trati. Při všech shora
jmenovaných pracích bylo přihlíženo k tomu, aby byly nejen účelně rozvrženy po celém
území státu, ale aby také zmírnily nezaměstnanost v jednotlivých krajích. V roce 1938
bude pokračováno v zlepšování státních silnic obdobným způsobem jako v roce 1937.

Zlepšování nestátních silnic s podporou ze státního silničního fondu po-
kračovalo i v roce 1937 obdobně jako v posledních letech stále živě v důsledku kombino-
vání těchto podpor s podporami poskytovanými ministerstvem sociální péče z úvěru na pro-
duktivní péči o nezaměstnané, což umožnilo i finančně nejslabším samosprávným okresům
podniknout aspoň takové úpravy silnic, jež byly nejnaléhavější. Do rozpočtu státního
silničního fondu na rok 1938 byla pro příspěvky na zlepšování nestátních silnic zařaděna
na vrub běžných příjmů fondu kromě zákonem stanovené roční částky 90 mil. Kč také
částka 80 mil. Kč, na kterou se odhadují zbytky z předešlých obdobných ročních částek
nevyužité do konce roku 1937, počínajíc rokem 1931. Zařaďuje se tedy úhrnem k uvede-
nému účelu 170 mil. Kč. Kromě toho se tam zařaďuje na vrub výpůjček částka 3 mil. Kč
na příspěvky povolené ale nevyplacené do konce roku 1930. Od založení silničního fondu
do konce září 1937 bylo povoleno, aneb zatím přislíbeno k zlepšení 4. 886 km nestátních
silnic o rozpočteném stavebním nakladu 1. 388 mil. Kč příspěvků v úhrnné částce 1. 020 mil.
Kč. Od zřízeni fondu do konce září 1937 bylo na tyto příspěvky podle postupu stavebních
prací splaceno celkem 732 mil. Kč. V řečených částkách jsou zahrnuty též příspěvky sa-
mosprávným svazkům na opatření silničních strojů.

Stavby vodohospodářské.

Při vodohospodářských stavbách, spadajících do oboru působnosti ministerstva veřej-
ných prací, je sledována snaha, aby soustavným splavněním, úpravou říčních toků, vybu-
dováním přístavů, stavbami údolních přehrad a stavbami pro využitkování vodních sil, byly
uskutečněny výkonné a národohospodářsky významné vodní cesty, aby se předešlo ško-
dám způsobeným velkými vodami nebo přílišnou labilitou toků, resp., aby retenčními ná-
držemi byl zlepšen odtokový režim vod a konečně, aby v souvislosti s těmito snahami byla
vhodným využitím vodní síly získána elektrická energie.

Státním vodohospodářským fondem, zřízeným podle zákona z 27. března 1931, č. 50 Sb.
z. a n., byla poskytnuta možnost, aby vodohospodářské stavby se rozvinuly účelnějším způ-
sobem, než tomu bylo dříve a nutno připomenouti, že provádění staveb a prací děje se
v převážné míře z prostředků tohoto fondu.


331

13. Ministerstvo veřejných prací.

V oboru splavnění řek, vybudování přístavů, staveb přehrad a staveb pro využitko-
vání vodních sil třeba se zmíniti o následujících význačných stavbách:

Na středním Labi pokračuje se ve splavňovacích a úpravních pracech v trati Jaro-
měř-Mělník za účelem docílení splavnosti Labe až ke Kolínu. V trati nad Kolínem prová-
dějí se práce nezbytné pro regulaci toků, ochranu pozemků před velkou vodou a odvedení
nebezpečných velkých vod. Z význačnějších staveb na středním Labi, které se dokončily,
nutno uvésti zdymadlo u Kostomlátek, pokračuje se ve stavbě zdymadla u Čelákovic a
Klavar a zahajuje se úprava v trati Hradištko-Kostomlátky.

Na střední Vltavě nutno si povšimnouti těchto větších staveb: pokračuje se ve stavbě
zdymadla u Hluboké, dokončila se stavba zdymadla ve Vraném s příslušnými úpravami
ve zdrži Vranské, pracuje se na prohrábce Vltavy pod vranským zdymadlem a na bře-
hových úpravách na obou březích Vltavy proti Chuchli v souvislosti s vybudováním vý-
padových silnic z Prahy na jih podél Vltavy a zahajuje se stavba zdymadla ve Ště-
chovicích.

Na mezinárodní Vltavě pod Prahou pokračuje se v břehových úpravách u Troje
a zahájí se břehové úpravy v Sedlci.

Na mezinárodním Labi dokončila se stavba Masarykova zdymadla u Střekova.

Dále provádí státní vodohospodářský fond úpravní práce na Vltavě v Češ. Budě-
jovicích, na Otavě pod Pískem a na Mži a Radbuze v Plzni.

Na mezinárodní Odře dokončuje se stavba jezu u Koblova a pokračuje se v úpravě
trati Koblov-Bohumín a na Ostravici v úpravě u Hrabové.

Na mezinárodním Dunaji a pohraniční Moravě provádějí se úpravní práce v dohodě
se sousedními státy podle mezinárodních smluv.

Na řece Váhu od ústí k Seredu provádí se souvislé splavnění až k Nedědu v délce
36 km, v trati od Seredu k Žilině provádějí se udržovací a úpravní práce koryta řeky
v zájmu ochrany obcí, pozemků, silnic, mostů a dráhy.

Pokud jde o přístavy nutno se zmíniti zejména o přístavu bratislavském a komá-
renském, dále holešovickém a karlínském, kde se pokračuje v dobudování zmíněných
přístavů a přístavních zařízení. Kromě toho bagrují se zanesené přístavy na Smíchově,
v Ústí n. L. a v Rozbělesích.

U údolních přehrad pokračuje se v rekonstrukci přehrady na Labi nad Dvorem
Králové, dále ve stavbě přehrady na Divoké Orlici u Pastvin a konečně přehrady na
Svratce u Kníniček nad Brnem.

Ohledně staveb pro využití vodních sil byla dokončena stavba hydrocentrály na
Vltavě u Vraného, na Labi u Střekova, pokračuje se ve stavbě elektrárny na Divoké
Orlici u Pastvin a na Uži u Onokovců a v Užhorodu.

V roce 1937 ke dni 10. října bylo celkem zadáno na účet státního vodohospodář-
ského fondu 208 staveb a prací za úhrnnou částku 41, 292. 576 Kč.
Z význačnějších těchto staveb jsou:

V zemi české:

úprava levého břehu Vltavy ř. km 186'00 - 187'12 a zaústění Dalejského potoka,

úprava Vltavy u Hluboké n. Vlt. II. díl,

úprava pravého břehu Vltavy v trati Podolí-Bráník, I. díl,

udržovací a mimořádné práce na Vltavě v trati čes. Budějovice - státní hranice,

jezový průkop u Čelákovic a prohrábka Vltavy u Vraného n. Vlt. II. los.
V zemi Moravskoslezské:

úprava Odry v trati Koblov-Bohumín m. díl a prohrábka v téže trati I. los.
V zemi Slovenské:

úpravy na pohraniční Moravě,

úpravy na řece Váhu a

úpravy v přístavech.


882

13. Ministerstvo veřejných prací.

V roce 1937 byla k disposici podle schváleného rozpočtu fondu celkem okrouhlá sta-
vební částka 177 3/4 mil. Kč mimo stavební úvěr etátního rozpočtu ve výši okrouhle
81/2 mil. Kč, který jde na řádné udržování státních vodních staveb.

Podle úředních statistických dat vodohospodářského fondu bylo v době stavební
sezóny, t. j. v dubnu až září 1937 zaměstnáno průměrně denně na vodohospodářských
stavbách 4. 154 lidí.

Stavební program v roce 1938 bude záležeti v prvé řadě v pokračování staveb roze-
stavěných, případně v jich dokončení.

Plavebnictví.

Státní správa plavební, stejně jako v létech minulých, snažila se i v roce 1937 usi-
lovně zvýšiti a zdokonaliti dopravu na našich vodních cestách a provoz v přístavech.
Pečováno bylo o udržení a zlepšení řádného stavu plavební dráhy na všech našich splav-
ných tocích, zejména na brodových úsecích Dunaje, kde obzvláště důležité je řádné vy-
týčení a označení plavební dráhy.

Zvláštní pozornost byla věnována též režimu vodního průtoku na těchto tocích se
zřetelem na kolísání vodních stavů, způsobené vodními díly a jinými okolnostmi, které
nepříznivě působí na pravidelnost vodního průtoku a tím i na provoz plavby.

Státní správa plavební účastnila se všech důležitých jednání v záležitostech s plavbou
souvisejících, projednávala s příslušnými úřady projekty vodních cest i příslušných za-
řízení, přístavů, překladišť, mostů atd.

V oblasti vltavsko-labské usiluje ministerstvo veřejných prací o sjednocení
provozního režimu v čsl. přístavech.

Státní správa plavební připravila podklady a zahájila jednání se správou železniční
o reorganisaci správy a provozu přístavu holešovického v intencích zákona ze dne
11. dubna 1935, č. 74 Sb. z. a n.

Zařízení pro překlad a uskladňování zboží v tomto přístavu byla postupně doplňována.
V přístavu smíchovském byly bagrováním zlepšeny plavební hloubky.

V novém basénu přístavu na Mělníku byl zahájen přístavní provoz a tím značně
oživen překladní ruch v tomto přístavu.

Přikročeno k vypracování příslušných přístavních a pobřežních řádů formou vlád-
ního nařízení.

V r. 1937 byla provedena reorganisace pražské paroplavební společnosti. Státní
správa zakoupila většinu akcií této společnosti a svěřila její provoz československé pla-
vební akc. společnosti labské.

V oblasti dunajské v bratislavském přístavu byla rozšířena rampa u skladiště
č. 1, nad prostorem mezi skladišti č. 5 a 6 byla provedena střecha, u skladiště č. 5 vy-
budována byla betonová skládka a váha, od hlavního vjezdu do přístavu ke skladišti
č. 9 byla zřízena příjezdná silnice, v čele jižního basinu bylo postaveno malé skladiště
hořlavin. Na překladišti minerálních olejů byla postavena strojovna a oblékárna, do-
končeno hasící zařízení.

Připravuje se projekt na zřízení odlehčovací stanice pro minerální oleje a napájecí
stanice v přístavu komárenském, dále projekt budoucích přístavních basinů v přístavu
bratislavském vzhledem k nutnosti urychleného vybudování basinů pro minerální oleje,
jakož i projekt přístavu v Nedědu na Váhu. Projednán byl manipulační řád pro vodní
dílo na Váhu u Ladců.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP