L
od Fondu pro věcné potřeby mini- |
78. 326 Kč 60 h, |
  |
od různých zájemců činily příspěvky |
  |   |
na investice z mi- |
3, 423. 394 Kč 90 h, |
  |
Státní mincovna uhradila investice |
71. 606 Kč 35 h, |
  |
takže se přebytek z vlastního provozu státních podniků zvýšil o |
22, 259. 786 Kč 55 h |
|
na celkovou částku ....... |
  |
1. 558, 824. 789 Kč 15 h. |
Z toho bylo podnikům ponecháno: na úhradu investic běžného roku (str. |
32, 943. 397 Kč 35 h, |
  |
na úhradu úmoru hypotekámích dluhů |
18, 724. 695 Kč 10 h, |
  |
na snížení neuhrazené částky bilanč- |
79, 792. 843 Kč 30 h |
  |
a na dotaci fondu Uhříněveského škol- |
  |   |
sloupec 11) .......... |
120. 000 Kč - h |
131, 580. 935 Kč 75 h, |
takže zbylo jako konečný přebytek na odvod do státní pokladny |
1. 427, 243. 853 Kč 40 h. |
|
Ježto podle rozpočtu činil očekávaný odvod ..... |
1. 065, 116. 280 Kč - h, |
|
byl v roce 1937 odvod státních podniků do státní pokladny ve |
362. 127. 573 Kč 40 h. |
PŘESUNY ÚVĚRŮ.
U rozpočtové skupiny I (Vlastní státní správa) byl postup při opatřování rozpočtové
úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby anebo kdy
se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, upraven článkem XII a XIII fi-
nančního zákona stejně jako v dřívějších letech tak, že úhrada vyšších než preliminova-
ných nebo rozpočtem nepředvídaných výdajů mohla býti provedena za určitých předpo-
kladů jen z úspor v mezích kapitoly, kdežto k výdajům, kterými byl překročen celkový
úvěr kapitoly, bylo třeba souhlasu Národního shromáždění.
Úveřových přesunů v mezích téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad
v roce 1937 celkem 542 o úhrnné částce 187, 455. 354 Kč 97 h, a to na nutné doplnění úvěrů
preliminovaných 421 v úhrnné částce 152, 083. 350 Kč 22 h, na úhradu výdajů neprelimino-
vaných 121 v úhrnné částce 35, 372. 044 Kč 75 h. Proti roku minulému, kdy núkúřad pro-
LI
jednal 548 přesunů o úhrnné částce 142, 026. 078 Kč 30 h, se sice snížil počet, vzrostla však
celková částka projednávaných úvěrových přesunů. Vzrůst tento je z valné části důsled-
kem úsporných opatření, sledujících zásadu, aby úvěry byly do rozpočtu zařaděny jen po-
dle nejnutnější potřeby a nebyly tvořeny reservy na mimořádné neočekávané výdaje.
Omezení rozpočtových úvěrů mělo za následek, že bylo nutno hledati prostředky (úspory)
k úhradě vyšších nutných výdajů na širší basi než v mezích jednotlivých rozpočtových
pododdělení, mezi jejichž položkami jsou přesuny (t. zv. interní virementy) podle finanč-
ního zákona přípustný bez souhlasu nejvyššího účetního kontrolního úřadu.
Značnější přesuny byly zejména:
a) v kap. 1 - president republiky a kancelář presidenta republiky, kde si vyžádalo
větších nákladů zejména udržování mobilií, čištění, osvětlování, otop a vnitřní zařízení
hradu. Větší byla i potřeba na vyplacení mimořádných odměn.
b) v kap. 3 - předsednictvo ministerské rady, bylo třeba uhraditi vyšší náklad na
odměny, zejména zaměstnanců státního úřadu statistického, na příspěvky humánním, so-
ciálním a kulturním institucím, na částečnou úhradu výloh za věstníky a jiné tiskopisy;
dále náklad na zakoupení nového auta a na osobní platy zaměstnanců přidělených úřa-
dům ministrů Dr. Františka Spiny a Ervina Zajíčka, jakož i nepreliminovaný výdaj na
vnitřní zařízení kanceláří guvernéra Podkarpatské Rusi.
c) v kap. 4 - ministerstvo zahraničních věcí, vyžádaly si vyšších výdajů příspěvky
zahraniční služby, odměny a výlohy stěhovací, náklady poštovní, telegrafní a telefonní a na
politickou službu zpravodajskou. Vyšší potřeba projevila se v nákladech na pořízení obrazů
a při návštěvách hostí, na zařízení vyslanectví, na příspěvcích korporacím a účasti na za-
hraničních akcích k plnění úkolů kulturních, humánních a sociálních. Rozpočtově nebylo
pamatováno na akci pro podporu nezaměstnané inteligence a na dar ČSR pro výzdobu
budovy Svazu národů v Ženevě.
d) - v kap. 5 - ministerstvo národní obrany, bylo třeba přesunem uhraditi vyšší ná-
klad na podpory pozůstalým po vojenských výkonných letcích přiznané jim podle usne-
sení ministerské rady ze dne 5. června 1924 (intimát předsednictva ministerské rady
č. 13. 028/24 m. r. ) a ze dne 17. listopadu 1927, (intimát předsednictva ministerské rady
č. 16. 149/27 m. r. ); stejným způsobem byl též uhrazen vyšší náklad na učební pomůcky
pro nově zřízené vojenské školy a kursy.
e) - v kap. 6 - ministerstvo vnitra, vznikla vyšší potřeba v důsledku rozmnožení
osobního stavu sboru bezpečnostní služby, příspěvku poskytovaného obcím podle § 1,
odst. 4 organisačního zákona č. 125/1927 Sb. z. a n. k úhradě nákladů vzniklých při
umístění okresních úřadů a podpor různým humánním, sociálním a kulturním institu-
cím. Nepředvídaného nákladu si vyžádalo vnitřní zařízení budovy zemského úřadu v Už-
horodě a přebudování telefonní centrály ministerstva.
f) - v kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty, bylo třeba uhraditi vyšší
potřebu na odměny za mimořádné práce a v oboru dozoru na školy vyšší náklad na pří-
davky a cestovné a stravné školních inspektorů nebo sil jejich funkcí pověřených násled-
kem nové zákonné úpravy. Na státních národních školách v zemi České a Moravskoslezské
vzrostl počet učitelských sil otevřením nových škol a tříd a nastalo i zvýšení nákladu věc-
ného. V oboru středního školství byly zřízeny nové a postátněny některé střední školy
a tím vzrostly osobní i věcné výdaje; vzdělávací kursy pro učitelství tělocviku vyžádaly
si vyššího nákladu na kursy lyžařské a branné výchovy a městu Vsetínu byl udělen mi-
mořádný příspěvek na novostavbu školní budovy. V oboru průmyslových a odborných
IV
LII
škol došlo k vyššímu nákladu na honoráře za přespočetné hodiny a odměny ředitelům,
správcům a učitelským osobám v důsledku zřízení nových škol, ročníků a poboček. Pro
živnostenské pokračovací (učňovské školy) umístěné ve vlastních budovách byly opatřeny
učebné pomůcky a vnitřní zařízení. V oboru vysokých škol byly přijaty smluvní a ná-
mezdní síly na vrub neobsazených systemisovaných služebních míst a zemské školní
radě v Praze byly nahrazeny služební platy za středoškolské profesory, přidělené redakci
Slovníku jazyka českého při České akademii věd a umění v Praze. Vyšší příspěvky a pod-
pory bylo třeba poskytnouti zahraničním školským institucím, kulturním spolkům, společ-
nostem a ústavům, dále divadlům a církvím řecko-východní (pravoslavné) a českoslo-
venské.
g) - v kap. 11 - ministerstvo zemědělství, projevila se vyšší potřeba na odměnách
pragmatikálních zaměstnanců a podporách různým zemědělským institucím.
h) - v kap. 12 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, bylo třeba uhraditi
větší náklad na odměny za mimořádné práce.
ch) - v kap. 13 - ministerstvo veřejných prací, bylo třeba vyšších výdajů na mi-
mořádné úpravy a udržování státních budov, na leteckou meteorologickou a radiotechnic-
kou službu a na zařizovací práce československých státních aerolinií. Zvýšil se náklad na
cestovné a stravné ve státní službě stavební v důsledku zvýšené dohlédací činnosti stát-
ních techniků při stavbách zemských a okresních. Vyšších výdajů vyžádalo si opatření
různých strojů a technických přístrojů pro státní službu stavební, nákup úředních a
kancelářských potřeb u ředitelství pro stavbu vodních cest a stouply provozní náklady
říčních přístavů. Byly uděleny podpory Pražské paroplavební společnosti na opravu lodí
a Dunajské paroplavební společnosti na stavbu tankových lodí. Dále byl překročen pre-
liminovaný náklad na novostavby některých státních škol a novostavbu ministerstva prů-
myslu, obchodu a živností, budovy pro policejní ředitelství v Plzni, zemského úřadu
v Užhorodě, okresního soudu a finančních úřadů v Novém Městě nad Váhom a budovy
československého vyslanectví v Ankaře; na výstavbu a adaptaci budovy ministerstva ve-
řejných prací, budovy pro administraci Sbírky zákonů a nařízení a na koupi domu čp.
346/1 v Praze I., pro rozšíření staveniště budovy policejního ředitelství. Vznikly značné
nepreliminované výdaje na koupi pozemků pro budovu archivu ministerstva vnitra, domu
čp. 605 v Praze III. pro ministerstvo financí, obytných domů v Horním Růžodole-Rup-
rechticích, budovy pro československé vyslanectví v Paříži, budov pro umístění českoslo-
venských úřadů v Tachově, v Hrádku nad Nisou, Litoměřicích, Místku, Hanšpachu a ve
Feledincích, domu pro kolej podkarpatoruských studentů v Dejvicích, staveniště pro spol-
kové reálné gymnasium v Chomutově a na podpory nestátních staveb ve veřejném zá-
jmu. Rozpočtem nebyly předvídány: přístavba a přestavba budovy okresního úřadu v Hus-
topečí, okresního soudu v Žilině a směna budov "Stará celnice"'za "Starý Imperiál" pro
finanční úřady v Karlových Varech.
i) - v kap. 14 - ministerstvo pošt a telegrafů, projevila se větší potřeba na od-
měny za mimořádné práce.
j) - v kap. 16 - ministerstvo sociální péče, bylo třeba poskytnouti příspěvky na
různá sociální zařízení, na veřejné zprostředkování práce, uhraditi náklad spojený se za-
sedáním správní rady Mezinárodního úřadu práce v Praze a s proplacením státní záruky
"Výrobnímu družstvu dorabatelov železného a ocelového tovaru v Nižnom Medzevu".
k) - v kap. 17 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, došlo k vyš-
ším nákladům na denní platy a mzdy v důsledku přijetí většího počtu pomocných sil ve
LIII
státních nemocnicích v Bratislavě, Košicích a Mukačevě, a na úřední a kancelářské po-
třeby. V rozpočtu nebylo pamatováno na potřebu na zakoupení dvou transportních auto-
mobilů pro brněnskou státní epidemickou kolonu.
1) - v kap. 18 - odpočivné a zaopatřovací platy, projevila se větší potřeba v dů-
sledku přírůstku pensistů, nastalým pensionováním přestárlých zaměstnanců státní
správy.
m) - u kap. 19 - ministerstvo financí, bylo třeba přesunem opatřiti úhradu pro
náklad na služební platy zaměstnanců finanční stráže přidělených jiným služebním od-
větvím finanční správy. Zvýšil se náklad na osobní platy převzetím zaměstnanců býv.
kolkovního úřadu v Praze do stavu zaměstnanců ústřední státní pokladny při sloučení
obou jmenovaných úřadů, dále náklad na cestovné a stravné v důsledku nutných přesá-
zek a zvýšením počtu služebních cest v zájmu urychleného provedení depurační akce a
intensivnějšího vymáhání daňových nedoplatků. K vyšší potřebě došlo i u odměn za práce
vykonané v mimoúředních hodinách při výměně státních půjček za půjčku unifikační.
Vyššího nákladu bylo třeba na nákup kancelářských strojů v důsledku dřívějšího roz-
množení systemisovaného stavu zaměstnanců finančních úřadů. Vzestup cen papíru a
tisku se projevil ve zvýšeném nákladu na úřední a kancelářské potřeby. Bylo třeba
opatřiti přesunem úhradu pro doplnění kancelářského zařízení některých berních správ,
zřízení automatické telefonní ústředny v budově zemského finančního ředitelství v Brně
a pro výdaje spojené s úhradou schodků soudních deposit předpřevratových v obvodu
vrchního soudu v Košicích. Vyššího nákladu vyžádaly si výdaje za kolkové známky,
blankety a kolkovní rekvisity v důsledku emise nových železničních nákladních listů.
Bylo nutno uhraditi přesunem také částky, které byly přiznány na základě syndikátních
nároků a vyšší potřebu, jež vznikla zakoupením knižních pomůcek a podporou spolků,
které se zabývají reorganisací státní správy finanční. V rozpočtu nebylo počítáno s po-
třebou na subvence a státní příspěvky, s proúčtováním sanačních zápůjček a s výdajem
na obnovu sazáren v tiskárně zemského finančního ředitelství v Praze.
V rozpočtové skupině II (Správa státních podniků) bylo lze - podle čl. II, odst. 5
finančního zákona na rok 1937 - provésti nutné změny pravých investic proti rozpočtu
jen za podmínek § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. o nejvyšším účetním kontrolním
úřadě a překročení celkové částky, jež byla určena na pravé investice, bylo možné jen
tehdy, bylo-li uhrazeno příspěvky, s nimiž nebylo v rozpočtu podniku počítáno.
Podle těchto směrnic bylo v roce 1937 u státních podniků projednáno celkem 28 pře-
sunů investičních nákladů v úhrnné částce 105, 700. 837 Kč 40 h, a to u podniků:
Tabáková režie 4 přesuny v úhrnné částce 1, 692. 000 Kč - h,
Čs. státní dráhy 5 přesunů v úhrnné částce 69, 045. 600 Kč - h,
Státní lesy a statky 1 přesun v částce 71. 000 Kč - h,
Státní statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských 7 přesunů
v úhrnné částce 194. 168 Kč - h,
Státní diagnostický a serotherapeutický ústav v Ivanovicích 2 přesuny v úhrnné
částce 78. 850 Kč - h,
Uhříněveský školní závod zemědělský 1 přesun v částce 85. 000 Kč - h,
Státní báňské a hutnické závody 3 přesuny v úhrnné částce 34, 135. 216 Kč 40 h,
Státní lázně 5 přesunů v úhrnné částce 399. 003 Kč - h.
Podrobnosti jsou obsaženy v příslušných vysvětlivkách k hospodářským výsledkům
jednotlivých státních podniků na str. 547 a dalších.
LIV
PODÍLY NA STÁTNÍCH DANÍCH, DÁVKÁCH A POPLATCÍCH. |
|
Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (str. 355 |
2. 734, 190. 953 Kč 65 h |
proti rozpočtu ................. |
2. 823, 091. 600 Kč - h |
tedy méně o ................. |
88, 900. 646 Kč 35 h |
a to v oddílu: |
93, 368. 109 Kč 60 h |
B. Podíly státních fondů více o ....... |
33, 479. 248 Kč 25 h |
C. Ostatní podíly více o .......... |
1, 026. 647 Kč 25 h |
D. Mimořádná přechodná opatření méně o.... |
30, 038. 432 Kč 25 h. |
V oddílu A. - Podíl svazků územní samosprávy a fondů - vznikla menší potřeba
proti rozpočtu výplatou nižších přídělů zemím a obcím z výnosu domovní daně vzhledem
k tomu, že předpis daní domovních za rok 1936 resp. 1937 nedoznal takového zvýšení, jak
bylo předpokládáno; mimo to působily na snížení těchto přídělů odpisy domovních daní,
realisované v roce 1936. Příděly a úděly z daně z obratu a z daně přepychové nedosáhly
rozpočtem očekávané výše jednak u přídělů městům, která jsou sídly zemských úřadů
(městu Praze nebyl podíl přiznán, ježto tu nebylo zákonných předpokladů, viz vysvětl. čís.
914), jednak u záloh poskytovaných státem k úhradě nekryté potřeby na učitelské platy
a pense, která se v roce 1937 snížila v důsledku vyššího příjmu vyplývajícího z 30% po-
dílu na zemských přirážkách. Nižší příděl fondům a zemím na 1'5% příspěvku k dani po-
zemkové jest v souvislosti s nižším předpisem tohoto příspěvku za rok 1935 a s odpisy
provedenými v roce 1936. Naproti tomu zvýšil se příděl fondům na výnosu daně důchodové,
ježto úspory zemských pomocných fondů nedosáhly výše předpokládané při sestavování
státního rozpočtu. V důsledku většího odbytu pitného lihu zvýšil se výnos přirážky ke
spotřební a výrobní dávce z lihu, čímž zvýšily se i příděly zemím z této přirážky.
V oddílu B. - Podíly státních fondů - vznikl vyšší výdaj zvýšeným odvodem příjmů
státnímu silničnímu fondu, zejména zvětšením odbytu lihobenzinové směsi v důsledku roz-
voje motorové dopravy. Vyšší podíl státního fondu pro vodohospodářské meliorace při mi-
nisterstvu zemědělství odpovídá vyššímu výnosu této daně způsobenému větším provozem
vodních děl v důsledku zlepšených hospodářských poměrů. Nižší podíl státního vodohos-
podářského fondu při ministerstvu veřejných prací na dani z vodní síly spočívá v odpi-
sech nedoplatků této daně z důvodu osvobození vodních děl od jejího placení.
V oddílu C. - Ostatní podíly - nastalé překročení rozpočtu spočívá ve výplatě ne-
preliminovaného údělu z výnosu kontrolního poplatku z lihu, použitého ku přípravě dy-
nalkolu.
V oddílu D. - Mimořádná přechodná opatření - vznikla úspora, protože zálohově
hrazené provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah nedosáhly v dů-
sledku zlepšení provozních výsledků rozpočtem předpokládané výše. V tomto oddílu je dále
vykázáno použití přebytku Syndikátu pro zpeněžování dobytka a výrobků živočišných za
rok 1937.
Podrobnější odůvodnění úchylek od rozpočtu jsou uvedena ve vysvětlivkách čís. 909
až 923.
LV
OSOBNÍ VÝDAJE NA NESTATNÍ NÁRODNÍ ŠKOLSTVÍ A JEJICH ÚHRADA.
Náklad na služební platy nestátních učitelů a jejich od- |
||
počivné platy činil v roce 1937 ..... |
  |
1. 403, 493. 213 Kč 35 h; |
z toho připadá na zemi |
  |   |
Českou ....... |
.. 857, 701. 097 Kč 70 h, |
|
Moravskoslezskou... |
.. 452, 845. 103 Kč 70 h, |
|
Slovenskou ..... |
.. 91, 410. 064 Kč 20 h, |
|
Podkarpatoruskou... |
.. 1, 536. 947 Kč 75 h. |
|
Tato potřeba byla uhrazena: |
130, 282. 858 Kč 65 h (9. 28%) |
|
ročními příspěvky zemí z rozpočtů zemských.... |
118, 667. 434 Kč 35 h (8. 46%) |
|
30% podílem státu na výnosu zemských přirážek podle |
222, 079. 558 Kč 75 h (15. 82%) |
|
celkem... |
471, 029. 851 Kč 75 h (33. 56%) |
|
a přídělem z výnosu daně z obratu a daně přepychové |
932, 463. 361 Kč 60 h (66. 44%) |
|
dohrom |
ady... |
1. 403, 493. 213 Kč 35 h. |
Poněvadž příděl z výnosu daně z obratu a daně přepy- |
932, 463. 361 Kč 60 h, |
|
byl však preliminován částkou ..... |
  |
975, 000. 000 Kč - h, |
jeví se výsledek pro státní pokladnu příznivější proti |
42, 536. 638 Kč 40 h. |
|
Tohoto příznivějšího výsledku bylo dosaženo přes to, že |
39, 223. 284 Kč 95 h |
|
(zvýšení hrubé potřeby v roce 1937 bylo způsobeno Příčinou toho, že vzdor zvýšené celkové potřebě na 30% podíl státu na zemských při- |
  | |
úhrnem o... |
54, 083. 083 Kč 15 h. |
|
Celková hrubá potřeba na platy a pense učitelské 1. 403, 493. 213 Kč 35 h jest již sní- |
LVI
STATNÍ DLUH.
V roce 1937 vzrostl státní dluh o 477, 953. 103 Kč 50 h. Úvodem budiž poukázáno na
to, že tento přírůstek jest mnohem menší než přírůstek za rok 1936, který činil
5. 603, 069. 813 Kč 50 h. Ze srovnání obrazu státního dluhu obou let vidíme, že přírůstky
v roce 1937 byly menší než v roce 1936, a že naopak úbytky v roce 1937 byly větší než
v roce 1936. Tak bylo v roce 1936 uzavřeno nových dluhů ve výši 4. 896, 344. 175 Kč - h,
kdežto v roce 1937 jen za 1. 853, 274. 517 Kč 50 h; čistý přírůstek z unifikace činil v roce
1936 299, 676. 245 Kč 15 h, kdežto v roce 1937 již jen 5, 045. 951 Kč 35 h; v roce 1936
zhodnotily se zahraniční dluhy následkem devalvace Kč, k níž došlo v říjnu 1936, o čistou
částku 753, 715. 338 Kč 75 h; v roce 1937 byla hodnota Kč stejná a naproti tomu znehod-
notily se některé zahraniční měny zejména francouzský frank, následkem čehož jeví se
v roce 1937 úbytek poklesem kursů cizích měn o 365, 789. 159 Kč 50 h. V roce 1936 bylo
splaceno dluhů jen za 306, 540. 141 Kč 10 h, kdežto v roce 1937 ubylo splacením
1. 014, 032. 104. Kč 15 h. *)
K vylíčení pohybu v jednotlivých kategoriích státního dluhu v roce 1937 se uvádí:
Ve vnitřním státním dluhu založeném pokračovala unifikace stát-
ního dluhu, o jejímž významu bylo pojednáno v úvodu k státnímu závěrečnému účtu za
rok 1936. Výměnu dřívějších státních půjček za dluhopisy půjčky unifikační až do 31.
května 1937 prováděly sběrny, t. j. banky uvedené ve vyhlášce ministerstva financí ze
dne 14. září 1936, čís. 253 Sb. z. a n.; od 1. června 1937 výměnu provádělo a bude nadále
prováděti výhradně jen ředitelství státního dluhu.
Stejně jako v roce 1936 tak i v roce 1937 neomezovala se unifikace státního dluhu
jen na dluhopisy oněch půjček, které ze zákona podléhají výměně (půjčky uvedené
v §§ 5 až 8 zákona čís. 128/1936 Sb. z. a n. ), nýbrž byly vyměňovány za dluhopisy půjčky
unifikační i duhopisy půjček jiných (půjčky do unifikace nepojaté, uvedené v § 17 zá-
kona; státní pokladniční poukázky; 8% zahraniční půjčka investiční z roku 1922 a
frankové priority Stegu).
O celkové výměně za dluhopisy půjčky unifikační provedené během roku 1937 po-
dává přehled tato tabela:
Druh dluhu |
Jmenovitá |
Přejímací |
||
Kč |
h |
Kč |
h |
|
dluhy podle §§ 5 až 8 unif. zák ..... |
1. 673, 792. 775 |
_ |
1. 696, 103. 047 |
32 |
dluhy podle § 17 unif. zák ....... |
107, 624. 275 |
- |
65, 609. 322 |
65 |
vnitřní dluh založený celkem ..... |
1. 781, 317. 050 |
_ |
1. 761, 712. 369 |
97 |
vnitřní dluh přechodný ....... |
221, 283. 000 |
_ |
245, 483. 433 |
03 |
dluh zahraniční ........... |
72, 377. 267 |
15 |
72, 827. 465 |
60 |
státní dluh celkem ........ |
2. 074, 977. 317 |
15 |
2. 080, 023. 268 |
50 |
*) Pro úplnost se podotýká, že v roce 1936 zaniklo z jiných skutečností 40, 125. 804'30 Kč dluhů,
v roce 1937 pak 1, 059. 052. 70 Kč.