LXIII

Oproti stavu koncem roku 1936 ...........

199, 201. 438 Kč 96

h

se toto jmění fondu snížilo o ............

64, 204. 393 Kč 45

h;

podle účtu výnosu fondu činila v roce 1937 náležitost působi-
vých výdajů fondu ...............

72, 160. 684 Kč -

h,

kdežto u působivých příjmů fondu byla dosažena toliko ná-
ležitost ...................

7, 956. 290 Kč 55

h.

1. Náležitost působivých výdajů fondu:
a) částka .................

70, 000. 000 Kč -

h

použitá k úhradě výdajů na úrok, úmor a na správní potřeby
státního dluhu (rozp. skup. IV) podle čl. VI, odst. (2), písm.
b) finančního zákona pro rok 1937;

   

b) hodnota (pořizovací cena) ..........

2, 160. 684 Kč -

h

dluhopisů 8% zahraniční půjčky ve jmenovité hodnotě
14. 700 £ a 3. 000 $, které byly v roce 1937 slosovány a propla-
ceny (viz písm. d).

   

2. Náležitost působivých příjmů fondu:

   

c) úroky - z daných záloh... 133. 522 Kč 90 h

   

z cenných papírů ..... 5, 662. 083 Kč 65 h

5, 795. 606 Kč 55

h,

d) výtěžek za slosované cenné papíry (viz písm. b)..

2, 160. 684 Kč -

h.

Aktiva fondu sestávají:

   

1. z hotovosti složené v Ústřední státní pokladně...

22, 757. 363 Kč 05

h

2. z pohledávky z nesplacené zálohy .......

18, 114. 817 Kč 35

h

3. ze zásoby cenných papírů ..........

94, 124. 865 Kč 11

h.

HASIČSKÝ FOND.

Fond byl zřízen zákonem ze dne 11. dubna 1935 čís. 79 Sb. z. a n. a spravuje jej mi-
nisterstvo vnitra. Příjmy fondu tvoří hlavně t. zv. hasičské příspěvky, které odvádějí mi-
nisterstvu vnitra z vybraného pojistného všechny pojišťovny, zabývající se požárním po-
jišťováním na území republiky Československé. Ministerstvo vnitra je pak rozdělí a při-
káže jednak městské radě hlavního města Prahy, jednak zemským úřadům podle toho, ze
kterého teritoriálního obvodu vyplynuly příjmy z pojistek. Částky poukázané zemským
úřadům tvoří zvláštní účelová jmění; podpory udělují zemské výbory, na Slovensku a
Podk. Rusi zemské úřady.

Zemským fondům připadlo podle 1 11 cit. zák. také jmění zvláštních fondů, zřízených
dříve k účelům, sledovaným tímto zákonem.

Peněz fondů je zásadně použíti k udílení příspěvků obcím na nákup nebo opravu ha-
sičských potřeb pro obecní nebo dobrovolné hasičské sbory a na podpory členů hasič-
ských sborů, kteří utrpěli úraz v hasičské službě nebo onemocněli následkem hasičské
služby, jakož i jejich pozůstalých, jestliže zemřelý přispíval podstatně k jich výživě a smrt
nastala následkem úrazu nebo onemocnění v hasičské službě.

Použíti peněz i k podpoře jiných účelů hasičských nebo protipožárních mohou orgá-
nové, disponující jměním fondů, zcela výjimečně jen se souhlasem ministerstva vnitra.


LXIV

Příjmy fondu v roce 1937 sestávaly
a) z hasičských příspěvků ve výši


 *

14, 878. 540 Kč 10 h,

jež byly proti rozpočtu ......

13, 500. 000 Kč - h

 

vyšší o ...........

1, 378. 540 Kč 10 h.

 

Proti roku 1936, kdy příspěvky

14, 149. 455 Kč 70 h,

 

jeví se přírůstek o .......

729. 084 Kč 40 h,

 

připadající na nové pojistné případy;

b) z nepreliminovaných příjmů na úrocích z prodlení
a z úroků z fondovního jmění ...........

484. 439 Kč 80 h,

 

celkem...

15, 362. 979 Kč 90 h,

takže skutečné příjmy (str. 134) byly proti rozpočtu vyšší o

1, 862. 979 Kč 90 h.

Skutečné výdaje fondu v roce 1937 (str. 135) činily..

12, 168. 332 Kč 50 h

a byly proti rozpočtu ......

 

13, 500. 000 Kč - h

nižší o částku .........

 

1, 331. 667 Kč 50 h

hlavně proto, že náklady na podpory členů hasičských sborů
a jich pozůstalých, jakož i podpory jiných účelů hasičských
a protipožárních nedosáhly očekávané výše, ježto jednak ne-
došlo k předpokládanému počtu úrazů, jednak byly do konce
roku 1937 na jiné hasičské nebo protipožární účely poskyt-
nuty podpory v rozsahu menším než předpokládal rozpočet.

 

Ryzí jmění fondu činilo koncem roku 1937 .....

31, 893. 661 Kč 12 h

a proti roku 1936 .......

 

28, 699. 013 Kč 72 h,

zvýšilo se o ..........

 

3, 194. 647 Kč 40 h.

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou
uvedeny ve vysvětlivkách čís. 761 až 764.

 

FOND PRO POJIŠŤOVANÍ VÝVOZNÍCH ÚVĚRŮ.

Fond byl zřízen zákonem ze dne 16. července 1931, čís. 121 Sb. z. a n. o podpoře za-
hraničního obchodu.

Jeho příjmy (str. 138) sestávají ze státního příspěvku
podle § 3, lit. a) cit. zákona ............

1, 000. 000 Kč - h,

z podílu na pojišťovacích prémiích a ze záručních provisí..

2, 408. 206 Kč 50 h

a z úrokového výnosu fondovního jmění

 

259. 491 Kč 40 h

činily v roce 1937 úhrnem .....

 

3, 667. 697 Kč 90 h

Výdaje fondu (str. 139) na pří-

   

spěvek Úvěrové pojišťovně podle § 11
smlouvy s pojišťovnou ......

57. 500 Kč - h,

 

na odškodné .........

2, 910. 206 Kč 45 h,

 

na osobní a věcnou režii .....

74. 644 Kč 10 h

 

a na jiné výdaje ........

3. 799 Kč 55 h

 

činily v roce 1937 úhrnem....

 

3, 046. 150 Kč 10 h.


LXV

Skončilo tudíž hospodaření fondu v roce 1937 přebytkem..

621. 547 Kč 80 h,

o který se zvýšilo jmění fondu, činící dne 1. ledna 1937...

10, 332. 849 Kč 90 h

na .....................

10, 954. 397 Kč 70 h

ke dni 31. prosince 1937 (str. 140).

 

Ustanovení hlavy II o státních zárukách za vývozní úvěry zákona čís. 121/1931 Sb.
z. a n. byla dalšími zákony doplněna, pokud se týče změněna.

Zákonem ze dne 1. března 1933, čís. 45 Sb. z. a n., byl pro rok 1933 a následující
znovu upraven úhrn státních záruk, které směly býti poskytnuty podle hlavy II zákona
čís. 121/1931 Sb. z. a n., na částku 856, 000. 000 Kč.

Zákonem ze dne 9. dubna 1935, čís. 70 Sb. z. a n., byl tento limit státních záruk až na
další zvýšen o 1. 000, 000. 000 Kč na 1. 856, 000. 000 Kč. Tímto zákonem byl ministr financí
zároveň zmocněn, aby v dohodě se zúčastněnými ministry přejímal státní záruky také za
jiné úvěry, které budou poskytnuty za tím účelem, aby dodávky do ciziny byly uskuteč-
něny, a aby v případech zvláštního zřetele hodných převzal státní záruky i nad 65% vý-
vozní pohledávky (§ 8, odst. 3 zákona čís. 121/1931 Sb. z. a n. )..

Zákonem ze dne 11. března 1937, čís. 37 Sb. z. a n., byl limit státních záruk stano-
vený předcházejícími zákony zvýšen o dalších 1. 500, 000. 000 Kč na 3. 356, 000. 000 Kč.

Ke dni 31. prosince 1937 činil stav záruk převzatých podle cit. zákonů 975, 115. 812 Kč
20 h, z čehož připadalo na vývozní pohledávky 287, 228. 450 Kč, na obchody sjednané na
podkladě úvěrové smlouvy s ruským obchodním zastupitelstvím v Praze 298, 262. 000 Kč
a na obchody sjednané na podkladě mezistátních dohod československo-rumunských
389, 625. 362 Kč 20 h.

Zpráva ministrů průmyslu, obchodu a živností a financí o uložení jmění fondu a hos-
podaření jeho prostředky, jakož i o výši převzatých závazků jest podle § 12 zákona čís.
121/1931 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 621).

STATNÍ ELEKTRISAČNÍ FOND.

Účelem tohoto fondu jest poskytovati všeužitečným elektrickým podnikům zápůjčky
na výstavbu dálkových elektrických vedení o vysokém napětí a příslušných transformač-
ních stanic. K tomu potřebné prostředky opatřuje si fond výpůjčkami, za jejichž správné
úrokování a umořování ručí stát. Případný rozdíl mezi úrokem z výpůjček fondu a úro-
kem ze zápůjček, které poskytl fond elektrickým podnikům, nese stát; jen tento náklad
jest vlastně působivým výdajem státní správy, který se vykazuje při kap. 13, tit. 5, § 4.
Tyto výdaje dosáhly v roce 1937 (str. 76) částky 348. 680 Kč 80 h a jsou proti rozpočtu
nižší o 224. 719 Kč 20 h, protože v posledních rocích se požadoval při zápůjčkách týž
úrok, jaký platí fond z výpůjček, takže u nich nevznikl úrokový rozdíl.

Počátkem roku 1937 činil stav výpůjček fondu....

77, 945. 996 Kč 10 h

a zápůjček poskytnutých fondem elek-
trickým podnikům ....... 77, 945. 996 Kč 10 h.

 

V roce 1937 nesjednal fond žádných nových výpůjček
a také neposkytl nových zápůjček elektrickým podnikům.

 

LXVI

Umořeno bylo u výpůjček..

 

2, 409. 378 Kč 85 h

a u zápůjček ........

. 2, 409. 378 Kč 85 h

 

Činil tedy koncem roku 1937 (str. 146) stav výpůjček
fondu ....................

75, 536. 617 Kč 25 h,

zápůjček elektrickým podnikům..

75, 536. 617 Kč 25 h.

 

Zpráva ministra veřejných prací podle § 6 zák. čís. 44/1929 Sb. z. a n. o činnosti
fondu jest součástí státního závěrečného účtu (str. 623).

Na podporu soustavné elektrisace státu je kromě toho pamatováno kapitálovou
účastí státu ve všeužitečných elektrických podnicích, stavbou parních elektráren a dál-
kových vedení a podporou elektrisace venkova podle zák. čís. 72/1932 Sb. z. a n. Výdaje
a příjmy vztahující se na tyto akce jsou vykázány při kap. 13, tit. 5 (str. 76, 77, 81, 122
a 127).

Další podpora soustavné elektrisace státu vybudováním přehrad a jiných vodních sta-
veb pro využití vodních sil k provozu vodních elektráren jde k tíži státního vodohospo-
dářského fondu při ministerstvu veřejných prací.

STATNI SILNIČNÍ FOND.

Náležitost příjmů fondu (str. 364) v roce 1937 sestávala:

   

z podílu na státních daních, dávkách a poplatcích....

296, 814. 768 Kč

50 h

a z ostatních příjmů ...............

924. 326 Kč

65 h

celkem...

297, 739. 095 Kč

15 h,

z výtěžku výpůjček ...............

100, 000. 000 Kč

- h

dohromady...

397, 739. 095 Kč

15 h.

Náležitost skutečných příjmů fondu ........

297, 739. 095 Kč

15 h

jest proti rozpočtu ...............

262, 900. 000 Kč

- h

příznivější o .................

34, 839. 095 Kč

15 h

hlavně v důsledku vyššího výnosu 67% podílu ze spotřební
daně z minerálních olejů v souvislosti se zvýšeným odbytem
benzinu pro lihobenzinovou směs, způsobeným rozvojem mo-
torové dopravy.

   

Náležitost příjmů z výpůjček ..........

100, 000. 000 Kč

- h

byla proti rozpočtu ...............

236, 000. 000 Kč

- h

nižší o ...................

136, 000. 000 Kč

- h

proto, že pro úhradu likvidních závazků fondu postačovala
jen výpůjčka od Ústřední sociální pojišťovny, a že nedošlo
k uzavření výpůjček pro náhradu běžným příjmům na pří-
spěvky k zlepšování nestátních silnic, zálohově z nich vy-
placené.

   

LXVII

Náležitost skutečných výdajů fondu spolu s úmorem vý-
půjček (str. 367) činila v roce 1937 .........

390, 145. 616 Kč 10 h

a byla proti rozpočtu ..............

522, 900. 000 Kč - h

 

132, 754. 383 Kč 90 h

hlavně proto, že některé z povolených zlepšovacích prací na
státních silnicích nepokročily ták, jak se předpokládalo, že
některé ze starších závazků z těchto prací nestaly se likvid-
ními očekávanou měrou a že výplata povolených příspěvků
na zlepšování nestátních silnic řídila se postupem prací, na
něž byly příspěvky povoleny.
Hospodaření fondu končilo v roce 1937 (účet výnosu,

 

str. 370) schodkem ...............

12, 623. 206 Kč 35 h

a ryzí pasivum koncem roku 1937 dostoupilo výše....

1. 391, 06. 683 Kč 99 h.

Vzrůst pasiva souvisí s tím, že fond v roce 1937 uskutečňoval dále program zlepšování
státních silnic, jehož náklady (spolu s některými příspěvky na zlepšování silnic nestát-
ních) uhrazuje podle rozpočtu především z výtěžku výpůjček. Podobně tomu bude i v pří-
štích rocích až do úplného provedení tohoto programu. Vlastní příjmy fondu jsou naopak
určeny především pro umořování a úrokování výpůjček. S povznesením motorové do-
pravy v důsledku pokračujícího zlepšování stavu silnic lze očekávati jejich stále stoupající
tendenci.

V účetní závěrce vykazuje se po prvé také hodnota věcného majetku fondu (in-
ventáře).

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 924-944.

Zpráva ministra veřejných prací o činnosti fondu je podle ustanovení § 6 zákona čís.
116/1927 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 623).

STATNI FOND PRO VODOHOSPODÁŘSKÉ MELIORACE
PŘI MINISTERSTVU ZEMĚDĚLSTVÍ.

Náležitost příjmů fondu (str. 372) v roce 1937 sestávala:

ze skutečných příjmů (přídělu na dani z vodní síly, příspěvku
státní správy, příspěvků zemí, okresů, obcí, družstev a zá-

 

jemníků atd. ) v částce ..............

68, 533. 195 Kč 65 h,

z výtěžku výpůjček v částce ............

45, 600. 000 Kč - h

úhrnem...

114, 133. 195 Kč 65 h.

Náležitost skutečných příjmů fondu ........

68, 533. 195 Kč 65 h

jest proti rozpočtu ...............

65, 693. 500 Kč - h

vyšší o................... 2, 839. 695 Kč 65 h

hlavně následkem většího výnosu podílu na dani z vodní síly, zlepšeného zejména v dů-
sledku příznivějších hospodářských poměrů a následkem vrácení příspěvků a zbytků vý-
půjček sjednaných stavebníky na povolené a vyplacené příspěvky fondu, kterýžto příjem
nebyl rozpočtem předpokládán.


LXVIII

Náležitost příjmů z výpůjček ..........

45, 600. 000 Kč - h

byla proti rozpočtu ...............

45, 000. 000 Kč - h

vyšší o ...................

600. 000 Kč - h

v důsledku zvětšení jmenovité hodnoty výpůjčky z výtěžku půjčky práce z roku 1933
v souvislosti s výměnou této půjčky za půjčku unifikační.

Náležitost skutečných výdajů - spolu s úmorem výpůj-

ček - (str. 375) činila v roce 1937 .........

109, 507. 487 Kč 35 h

a je proti rozpočtu ...............

111, 619. 600 Kč - h

nižší o... ................

2. 112. 112 Kč 65 h

hlavně proto, že bylo nutno omeziti činnost fondu vzhledem k jeho pohotovým finančním
prostředkům, s výjimkou zejména úpravních prací, jež bylo možno z výtěžku zvláštních
úvěrních operací provésti ve větším rozsahu, než bylo předpokládáno.

Hospodaření fondu v roce 1937 (účet výnosu, str. 381)

končilo schodkem ................

36, 768. 086 Kč 25 h

a ryzí pasivum koncem roku 1937 dostoupilo výše....

217, 859. 089 Kč 20 h;

fond opatřuje valnou část svých příjmů výpůjčkami, jež postupně umořuje a úrokuje
z vlastních příjmů.

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 945-964.
Tento fond nemá zákonem uloženo předkládati zprávu o své činnosti, jež by byla sou-
částí státního závěrečného účtu.

STÁTNÍ VODOHOSPODÁŘSKÝ FOND PŘI MINISTERSTVU
VEŘEJNÝCH PRACÍ.

Náležitost příjmů fondu (str. 384) v roce 1937 sestávala:
ze skutečných příjmů (přídělu na dani z vodní síly, příspěvku
státní správy, příspěvků zemí, okresů, obcí, družstev a zájem-
níků, hrubého výnosu z vodních děl a staveb a z využitkování

 

vodních sil atd. ) v částce .............

83, 467. 300 Kč 05 h,

z výtěžku výpůjček .........

 

89, 000. 000 Kč - h

 

úhrnem...

172, 467. 300 Kč 05 h.

Náležitost skutečných příjmů fondu.,

 

83, 467. 300 Kč 05 h

jest proti rozpočtu .........

 

87, 650. 000 Kč - h

nižší o .............

 

4, 182. 699 Kč 95 h.

a to hlavně v důsledku odpisu nedoplatků daně z vodní síly z důvodu osvobození vodních
děl od této daně a menšího příjmu na příspěvcích ke stavbám vzhledem k provádění sta-
vebních prací fondu v menším rozsahu, než bylo předpokládáno.

Náležitost příjmů z výpůjček....

 

89, 000. 000 Kč - h

byla proti rozpočtu .........

 

103, 590. 000 Kč - h

nižší o .............

 

14, 590. 000 Kč - h,

ježto fond vystačil s menším příjmem na výpůjčkách vzhledem k provádění stavebních
prací v menším rozsahu oproti zamýšlenému programu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP