LXIX
Náležitost skutečných výdajů fondu - spolu s úmorem |
132, 244. 008 Kč 75 h, |
tedy proti rozpočtu ............... |
215, 500. 000 Kč - h |
méně o ........... ........ |
83, 255. 991 Kč 25 h |
v důsledku omezení stavební činnosti fondu. |
  |
končilo schodkem ................ |
43, 533. 711 KS 30 h |
a ryzí pasivum fondu koncem roku 1937 dostoupilo výše.. |
469, 798. 169 Kč 10 h; |
fond opatřuje valnou část svých příjmů výpůjčkami, jež po- |
  |
Podrobnosti o příčinách odchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 965-987.
Zpráva ministra veřejných prací o činnosti fondu je podle ustanovení § 12 žák. čís.
50/1931 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 630).
DOBROČINNÝ FOND DÚCHODKOVÝCH POKUT.
Fond byl zřízen císařským rozhodnutím ze dne 21. května 1858 a měl býti spravován
pod dozorem ministerstva financí. Plynul do něho podíl na čistých přebytcích důchodko-
vých pokut.
V Československu byl účel fondu nově formulován ustanovením § 2 zákona ze dne
25. června 1924, čís. 157 Sb. z. a n. o zrušení odměn uchopitelů, případně udavačů daňo-
vých přestupků a o použití přebytků důchodkových pokut. Podle tohoto ustanovení má se
podílu na čistých přebytcích důchodkových pokut, připadajícího fondu, použíti k udílení
podpor zaměstnancům důchodkové kontroly, pohraniční finanční stráže a potravní daně
na čáře, zejména na výchovu jejich dětí.
Fond jest samostatnou právnickou osobou. Vynesením ze dne 14. dubna 1938, čís.
23. 012/38 pres. insp. a org., vydal ministr financí s účinností od 1. května 1938 stanovy
dobročinného fondu důchodkových pokut a jednací řád kuratoria tohoto fondu. Podle § 6
stanov jmění fondu spravuje a fond zastupuje šestičlenné kuratorium zřízené u minis-
terstva financí. Funkční období trvá tři roky.
Výše podílu na přebytcích důchodkových pokut plynoucích do fondu se měnila a či-
nila do roku 1924 - 26%, od roku 1924 - 25%, od roku 1928 - 50%, od 1. července
1933 - 25%, od 1. července 1935 - 10% a od 1. června 1936 do 31. prosince 1937 - 1%
čistých přebytků důchodkových pokut.
Náležitost skutečných příjmů v hotovosti činila.... |
2, 567. 414 Kč 95 h |
a byla proti příjmům očekávaným rozpočtem ...... |
2, 273. 600 Kč - h |
vyšší o ................... |
293. 814 Kč 95 h |
hlavně předčasným splacením zápůjček a záručního vkladu a vyšším příjmem u ostatních
příjmových položek kromě položky 1 "Podíl na přebytku důchodkových pokut", u níž roz-
počtem očekávaný příjem se nedostavil, ježto v roce 1937 poklesl celkový příjem na pře-
bytcích důchodkových pokut.
LXX
Náležitost skutečných výdajů v hotovosti činila.... |
10, 220. 518 Kč 65 h |
|
a byla proti výdajům očekávaným rozpočtem ...... |
5, 520. 000 Kč - h |
|
vyšší o. ......... |
  |
4, 700. 518 Kč 65 h. |
Uvedené překročení bylo způsobeno hlavně nepreliminovanými výdaji, pozůstávajícími |
||
V roce 1937 činila podle účtu výnosu: |
  | |
náležitost působivých příjmů fondu. |
  |
3, 925. 505 Kč 80 h, |
náležitost působivých výdajů fondu. |
  |
32, 060. 698 Kč 55 h, |
schodek ........... |
  |
28, 135. 192 Kč 75 h. |
Ryzí jmění fondu činilo koncem roku 1936 ....... |
86, 060. 005 Kč 05 h, |
|
koncem roku 1937 ....... |
  |
57, 924. 812 Kč 30 h |
a snížilo se o ......... |
  |
28, 135. 192 Kč 75 h. |
Podle ustanovení čl. XXI finančního zákona na r. 1937, došlo ke snížení jmění fondu: |
||
(odst. 3 cit. čl. ) ....... |
  |
4, 589. 269 Kč 40 h, |
2. převodem kasáren finanční stráže, uvedených v odst. 4 cit. |
14, 881. 805 Kč 95 h, |
|
3. převodem akciové účasti fondu na akciové společnosti lé- |
838. 650 Kč 20 h, |
|
4. odpisem zálohy poskytnuté finanční správě na technické |
4, 278. 683 Kč - h, |
|
  |
celkem... |
24, 588. 408 Kč 55 h. |
Příčinou dalšího snížení jmění fondovního byla převaha působivých výdajů fondu nad Náležitost výdajů v hotovosti pů- |
||
sobících na výsledek činila.... |
9, 255. 181 Kč - h |
  |
a po vyloučení vpředu zmíněné odve- |
4, 589. 269 Kč 40 h |
  |
činila ............ |
4, 665. 911 Kč 60 h. |
  |
Amortisační odpisy činily: |
  |   |
na nemovitostech ........ |
1, 477. 441 Kč 65 h, |
  |
na movitém majetku ...... |
8. 474 Kč 50 h. |
  |
Přírůstek závazků splatných v příštích |
75. 606 Kč 10 h |
6, 227. 433 Kč 85 h. |
Náležitost příjmů působících na |
2, 287. 896 Kč 45 h |
  |
LXXI
a přírůstek pohledávek ze zápůjček |
  |   |
činil ............ |
392. 753 Kč 20 h |
2, 680. 649 Kč 65 h. |
Rozdíl činí .......... |
  |
3, 546. 784 Kč 20 h |
a po připočtení vpředu uvedených.. |
  |
24, 588. 408 Kč 55 h |
částku ........... |
  |
28, 135. 192 Kč 75 h. |
Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětlivkách |
STATNÍ BYTOVÝ FOND.
Fond je určen na podporu staveb s malými byty pro nezámožné. Fondu byly také při-
kázány (§ 29 zák. čís. 45/1930 Sb. z. a n. ) pohledávky byv. fondu pro péči bytovou o státní
zaměstnance, pokud jsou zajištěny na nemovitostech ležících v území státu českosloven-
ského. Fond může také nabývati (§ 6 vlád. nař. čís. 160/1934 Sb. z. a n. ) nemovitostí,
na nichž váznou zápůjčky zaručené podle zákonů o stavebním ruchu, je-li to, hledíc ke
ztrátám jinak státu hrozícím, hospodářsky prospěšné.
Fond jest spravován ve dvou zvláštních odděleních:
A - pro záruky (nepřímá pomoc úvěrová),
B - pro zápůjčky (přímé půjčky fondu).
Jmění každého z těchto dvou oddělení nutno zvláště vykazovati a každému oddělení
připadnou výtěžky jeho vlastních kapitálů.
V roce 1937 došlo u obou oddílů bytového fondu k výměně dluhopisů státních půjček
za dluhopisy půjčky unifikační podle zák. čís. 128/1936 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís. 253/1936
Sb. z. a n., kterážto výměna byla k vůli zjištění skutečné výše jmění fondu vyúčtována
v hodnotách kursovních, místo jako dosud v hodnotách nominálních.
U odd. A - pro záruky - bylo ryzí jmění koncem roku |
49, 170. 807 Kč 60 h. |
|
V něm obsažená zásoba cenných papírů |
43, 535. 200 Kč - h |
  |
dodatečně ohodnotiti podle kursu (po- |
36, 552. 339 Kč 75 h. |
  |
O rozdíl ......... |
  |
6, 982. 860 Kč 25 h |
bylo podle toho počáteční ryzí jmění k 1. lednu 1937 doda- |
42, 187. 947 Kč 35 h. |
LXXII
Takto upravené jmění zvýšilo se během roku 1937 o.. |
2, 069. 017 Kč 25 h |
|
zejména úrokovým výnosem z cenných papírů, z anuit pla- |
  | |
Ryzí jmění fondu - odd. A - koncem roku 1937 činilo |
44, 256. 964 Kč 60 h. |
|
Stav hypotekárních zápůjček zaručených fondem činil. |
118, 873. 699 Kč 16 h; |
|
za úrokování a umořování těchto zápůjček ručí stát subsi- |
  | |
U odd. B - pro přímé zápůjčky - bylo ryzí jmění kon- |
17, 533. 012 Kč 35 h. |
|
Vněm obsažená zásoba cenných papírů |
  |   |
14, 674. 350 Kč - h |
  | |
dodatečně ohodnotiti podle kursu po- |
12, 432. 844 Kč 70 h. |
  |
O rozdíl ......... |
  |
2, 241. 505 Kč 30 h |
bylo podle toho počáteční ryzí jmění k 1. lednu 1937 dodatečně |
15, 291. 507 Kč 05 h. |
|
Takto upravené ryzí jmění se během roku 1937 zvýšilo |
749. 352 Kč 25 h; |
|
činilo tedy ryzí jmění fondu - odd. B - koncem roku 1937. |
16, 040. 859 Kč 30 h. |
|
PŘEHLED O STAVU STÁTNÍCH NEMOVITOSTI SPRAVOVANÝCH |
||
Náklad na opatření pozemků, budov a staveb, na novostavby, přestavby, adaptace |
||
a) preliminované výdaje na rozpočet: |
  | |
kap. 1, tit. 2 "Kancelář presidenta |
  |   |
republiky".... |
10. 569 Kč 15 h |
  |
kap. 5, tit. 2 "Národní obrana".. |
1, 129. 001 Kč 15 h |
  |
LXXIII
kap. 7, tit. 3 |
"Justiční správa v ze- |
19. 798 |
Kč |
55 |
h |
  | |||
kap. 7, tit. 5 |
"Polepšovací a trestní |
  |   |   |   | ||||
  |
39. 022 |
Kč |
65 |
h |
  | ||||
kap. 11, tit. 4 |
"Zemědělská výroba". |
145. 394 |
Kč |
35 |
h |
  | |||
kap. 13, tit. 7 |
"Silnice a mosty".. |
73. 145 |
Kč |
10 |
h |
  | |||
kap. 13, tit. 4 |
"Správa státních bu- |
  |   |   |   |   | |||
  |   |   |   |
1, 190. 546 |
Kč |
31 |
h |
||
kap. 13, tit. 15 |
"Stavby budov a koupě |
  |   |   |   |   | |||
  |
103, 232. 291 |
Kč |
90 |
h |
  | ||||
kap. 13, tit. 15 |
"Pasiva" ..... |
4, 907. 048 |
Kč |
25 |
h |
110, 746. 817 Kč 41 h; |
|||
b) nepreliminované výdaje na rozpočet: |
  |   | |||||||
kap. 19, tit. 5 |
"Všeobecná pokladní |
  |   |   | |||||
  |   |   |   |   |   |
43, 990. 318 Kč 15 h; |
|||
c) nepreliminované výdaje podle zvláštních zá- |
  | ||||||||
kap. 13, tit. 4 |
"Půjčka na obranu |
  |   |   |   |   | |||
  |   |   |   |
3, 075. 536 |
Kč |
75 |
h |
  | |
kap. 13, tit. 4 |
"Půjčka práce pro |
  |   |   |   |   | |||
  |
22, 713. 230 |
Kč |
50 |
h |
  | ||||
kap. 13, tit. 15 |
"Půjčka práce na |
  |   | ||||||
  |
3, 173. 145 |
Kč |
20 |
h |
  | ||||
kap. 13, tit 15 |
"Výdaje z Výnosu lo- |
  |   | ||||||
  |   |   |   |
3, 369. 995 |
Kč |
50 |
h |
  | |
kap. 13, tit. 15 |
"Výdaje hrazené z fon- |
  |   |   |   |   | |||
  |
18, 139. 576 Kč 85 h |
  | |||||||
kap. 13, tit. 15 |
"Výdaje hrazené z pří- |
  |   | ||||||
  |   |   |   |
418. 279 |
Kč |
95 |
h |
50, 889. 764 Kč 75 h. |
|
Úbytky prodejem činily dohromady.. |
  |   |   |
974. 566 Kč - h |
LXXIV
a vyjadřují inventární hodnotu zcizených státních nemovitostí
ve správě administrativních úřadů. Jejich tržní cena 336. 265
Kč byla přijata jednak ve prospěch kap. 19, tit. 5 "Všeobecná
pokladní správa" (244. 570 Kč), jednak k dobru kap. 5, tit. 2
"Národní obrana" (91. 695 Kč). Značný rozdíl mezi tržní
cenou a cenou inventární se vysvětluje tím, že u nemovitostí
vlastní státní správy se neprovádějí odpisy znehodnocením
a proto někdy při prodejích, jedná-li se o staré objekty, nelze
v případech, kde v inventářích jsou vedeny cenou pořizovací,
dosáhnouti této ceny inventární.
Další změny ve stavu nemovitostí nesouvisí s peněžním
účtem a skládají se:
1. z převodů majetkové evidence nemovitostí mezi
dvěma poukazovacími úřady nebo skupinami nemovitostí.
Velké množství takových převodů si vyžádalo provedení zá-
kona ze dne 18. prosince 1936, č. 320 Sb. z. a n., jímž byla
přenesena správní činnost a tím i majetková evidence nemo-
vitostí vojenské správy (od 1. ledna 1937) ze zemských vojen-
ských velitelství na velitelství sborů;
2. z darů neb odkazů:
celkem 61 případů přírůstků v inventární ceně 11, 210. 453 Kč
85 h. Z toho jest 45 národních škol na Slovensku, jež byly po-
řízeny z větší části darem obce a pod. (9, 927. 734 Kč 50 h);
3. z příspěvků jiných činitelů (bezplatných od-
stupů):
celkem 33 případy přírůstků v inventární ceně ..... |
18, 283. 044 Kč 90 h |
a 2 případy úbytků v inventární ceně ......... |
767. 303 Kč 60 h. |
Sem patří převedení 23 budov pro finanční stráž a celní úřady v ceně 14, 771. 661 Kč |
|
4. ze směny za jiné nemovitosti v inventární hodnotě |
2, 271. 083 Kč 75 h; |
5. z nového ocenění: |
  |
přírůstky v inventární hodnotě ........... |
9, 455. 614 Kč 35 h |
úbytky v inventární hodnotě ............ |
1, 344. 600 Kč - h; |
6. z vlastního hospodaření (vyřazení z po- |
  |
užívání): |
  |
přírůstky v inventární hodnotě ........... |
18. 567 Kč 30 h |
úbytky v inventární hodnotě ............. |
654. 156 Kč 90 h. |
Stav státních nemovitostí spravovaných administrativními úřady ke dni 31. prosince |
|
1937 činil: |
  |
1. počet - nemovitostí ............ |
6. 156 |
  |
5. 675, |