LXIX

Náležitost skutečných výdajů fondu - spolu s úmorem
výpůjček - (str. 385) činila v roce 1937 .......

132, 244. 008 Kč 75 h,

tedy proti rozpočtu ...............

215, 500. 000 Kč - h

méně o ........... ........

83, 255. 991 Kč 25 h

v důsledku omezení stavební činnosti fondu.
Hospodaření fondu v roce 1937 (účet výnosu, str. 390),

 

končilo schodkem ................

 43, 533. 711 KS 30 h

a ryzí pasivum fondu koncem roku 1937 dostoupilo výše..

469, 798. 169 Kč 10 h;

fond opatřuje valnou část svých příjmů výpůjčkami, jež po-
stupně umořuje a úrokuje z vlastních příjmů.

 

Podrobnosti o příčinách odchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 965-987.

Zpráva ministra veřejných prací o činnosti fondu je podle ustanovení § 12 žák. čís.
50/1931 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 630).

DOBROČINNÝ FOND DÚCHODKOVÝCH POKUT.

Fond byl zřízen císařským rozhodnutím ze dne 21. května 1858 a měl býti spravován
pod dozorem ministerstva financí. Plynul do něho podíl na čistých přebytcích důchodko-
vých pokut.

V Československu byl účel fondu nově formulován ustanovením § 2 zákona ze dne
25. června 1924, čís. 157 Sb. z. a n. o zrušení odměn uchopitelů, případně udavačů daňo-
vých přestupků a o použití přebytků důchodkových pokut. Podle tohoto ustanovení má se
podílu na čistých přebytcích důchodkových pokut, připadajícího fondu, použíti k udílení
podpor zaměstnancům důchodkové kontroly, pohraniční finanční stráže a potravní daně
na čáře, zejména na výchovu jejich dětí.

Fond jest samostatnou právnickou osobou. Vynesením ze dne 14. dubna 1938, čís.
23. 012/38 pres. insp. a org., vydal ministr financí s účinností od 1. května 1938 stanovy
dobročinného fondu důchodkových pokut a jednací řád kuratoria tohoto fondu. Podle § 6
stanov jmění fondu spravuje a fond zastupuje šestičlenné kuratorium zřízené u minis-
terstva financí. Funkční období trvá tři roky.

Výše podílu na přebytcích důchodkových pokut plynoucích do fondu se měnila a či-
nila do roku 1924 - 26%, od roku 1924 - 25%, od roku 1928 - 50%, od 1. července
1933 - 25%, od 1. července 1935 - 10% a od 1. června 1936 do 31. prosince 1937 - 1%
čistých přebytků důchodkových pokut.

Náležitost skutečných příjmů v hotovosti činila....

2, 567. 414 Kč 95 h

a byla proti příjmům očekávaným rozpočtem ......

2, 273. 600 Kč - h

vyšší o ...................

293. 814 Kč 95 h

hlavně předčasným splacením zápůjček a záručního vkladu a vyšším příjmem u ostatních
příjmových položek kromě položky 1 "Podíl na přebytku důchodkových pokut", u níž roz-
počtem očekávaný příjem se nedostavil, ježto v roce 1937 poklesl celkový příjem na pře-
bytcích důchodkových pokut.


LXX

Náležitost skutečných výdajů v hotovosti činila....

10, 220. 518 Kč 65 h

a byla proti výdajům očekávaným rozpočtem ......

5, 520. 000 Kč - h

vyšší o. .........

 

4, 700. 518 Kč 65 h.

Uvedené překročení bylo způsobeno hlavně nepreliminovanými výdaji, pozůstávajícími
jednak v odvodu zbytku volných prostředků fondu k 31. prosinci 1937 podle článku XXI
finančního zákona na rok 1937 na stát, jednak v příspěvcích na stavby kasáren finanční
stráže.

V roce 1937 činila podle účtu výnosu:

 

náležitost působivých příjmů fondu.

 

3, 925. 505 Kč 80 h,

náležitost působivých výdajů fondu.

 

32, 060. 698 Kč 55 h,

schodek ...........

 

28, 135. 192 Kč 75 h.

Ryzí jmění fondu činilo koncem roku 1936 .......

86, 060. 005 Kč 05 h,

koncem roku 1937 .......

 

57, 924. 812 Kč 30 h

a snížilo se o .........

 

28, 135. 192 Kč 75 h.

Podle ustanovení čl. XXI finančního zákona na r. 1937, došlo ke snížení jmění fondu:
1. odvodem volných hotovostí fondu ke dni 31. prosince 1937

(odst. 3 cit. čl. ) .......

 

4, 589. 269 Kč 40 h,

2. převodem kasáren finanční stráže, uvedených v odst. 4 cit.
článku, na stát ................

14, 881. 805 Kč 95 h,

3. převodem akciové účasti fondu na akciové společnosti lé-
čivých lázní v Trenčanských Teplicích na stát (odst. 4
cit. čl. ) ..................

838. 650 Kč 20 h,

4. odpisem zálohy poskytnuté finanční správě na technické
vybavení finanční stráže (odst. 1 cit. čl. ) ......

4, 278. 683 Kč - h,

 

celkem...

24, 588. 408 Kč 55 h.

Příčinou dalšího snížení jmění fondovního byla převaha působivých výdajů fondu nad
působivými jeho příjmy, jak jest patrno z tohoto porovnání:

Náležitost výdajů v hotovosti pů-

sobících na výsledek činila....

9, 255. 181 Kč - h

 

a po vyloučení vpředu zmíněné odve-
dené hotovosti v částce .....

4, 589. 269 Kč 40 h

 

činila ............

4, 665. 911 Kč 60 h.

 

Amortisační odpisy činily:

   

na nemovitostech ........

1, 477. 441 Kč 65 h,

 

na movitém majetku ......

8. 474 Kč 50 h.

 

Přírůstek závazků splatných v příštích
rocích činil ..........

75. 606 Kč 10 h

6, 227. 433 Kč 85 h.

Náležitost příjmů působících na
výsledek činila .........

2, 287. 896 Kč 45 h

 

LXXI

a přírůstek pohledávek ze zápůjček

   

činil ............

392. 753 Kč 20 h

2, 680. 649 Kč 65 h.

Rozdíl činí ..........

 

3, 546. 784 Kč 20 h

a po připočtení vpředu uvedených..

 

24, 588. 408 Kč 55 h

částku ...........

 

28, 135. 192 Kč 75 h.

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětlivkách
čís. 988 až čís. 1007.

STATNÍ BYTOVÝ FOND.

Fond je určen na podporu staveb s malými byty pro nezámožné. Fondu byly také při-
kázány (§ 29 zák. čís. 45/1930 Sb. z. a n. ) pohledávky byv. fondu pro péči bytovou o státní
zaměstnance, pokud jsou zajištěny na nemovitostech ležících v území státu českosloven-
ského. Fond může také nabývati (§ 6 vlád. nař. čís. 160/1934 Sb. z. a n. ) nemovitostí,
na nichž váznou zápůjčky zaručené podle zákonů o stavebním ruchu, je-li to, hledíc ke
ztrátám jinak státu hrozícím, hospodářsky prospěšné.

Fond jest spravován ve dvou zvláštních odděleních:

A - pro záruky (nepřímá pomoc úvěrová),
B - pro zápůjčky (přímé půjčky fondu).

Jmění každého z těchto dvou oddělení nutno zvláště vykazovati a každému oddělení
připadnou výtěžky jeho vlastních kapitálů.

V roce 1937 došlo u obou oddílů bytového fondu k výměně dluhopisů státních půjček
za dluhopisy půjčky unifikační podle zák. čís. 128/1936 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís. 253/1936
Sb. z. a n., kterážto výměna byla k vůli zjištění skutečné výše jmění fondu vyúčtována
v hodnotách kursovních, místo jako dosud v hodnotách nominálních.

U odd. A - pro záruky - bylo ryzí jmění koncem roku
1936 vykázáno částkou ..............

49, 170. 807 Kč 60 h.

V něm obsažená zásoba cenných papírů
byla při tom hodnocena v nominále;
vzhledem k tomu, že v roce 1937 byla
provedena unifikace státních půjček,
která při výměně brala zřetel na kur-
sovní hodnotu zaměňovaných dluho-
pisů, bylo třeba zásobu cenných papírů
vykázanou v rozvaze k 1. lednu 1937
v jmenovité hodnotě .......

43, 535. 200 Kč - h

 

dodatečně ohodnotiti podle kursu (po-
dle posledního bursovního záznamu
z 25. září 1936) na .......

36, 552. 339 Kč 75 h.

 

O rozdíl .........

 

6, 982. 860 Kč 25 h

bylo podle toho počáteční ryzí jmění k 1. lednu 1937 doda-
tečně sníženo na ................

42, 187. 947 Kč 35 h.


LXXII

Takto upravené jmění zvýšilo se během roku 1937 o..

2, 069. 017 Kč 25 h

zejména úrokovým výnosem z cenných papírů, z anuit pla-
cených zálohou a z vkladů a výnosem z nemovitostí získa-
ných fondem podle zmocnění v § 6 vlád. nař. čís. 160/1934
Sb. z. a n.

 

Ryzí jmění fondu - odd. A - koncem roku 1937 činilo
tudíž ....................

44, 256. 964 Kč 60 h.

Stav hypotekárních zápůjček zaručených fondem činil.

118, 873. 699 Kč 16 h;

za úrokování a umořování těchto zápůjček ručí stát subsi-
diárně až do nejvyšší částky 200 mil. Kč.

 

U odd. B - pro přímé zápůjčky - bylo ryzí jmění kon-
cem roku 1936 vykázáno částkou ..........

17, 533. 012 Kč 35 h.

Vněm obsažená zásoba cenných papírů
byla při tom hodnocena v nominále;
vzhledem k tomu, že v roku 1937 byla
provedena unifikace státních půjček,
která při výměně brala zřetel na kur-
sovní hodnotu zaměňovaných dluho-
pisů, bylo třeba zásobu cenných papírů
vykázanou v rozvaze k 1. lednu 1937
v jmenovité hodnotě .......

   

14, 674. 350 Kč - h

 

dodatečně ohodnotiti podle kursu po-
dle posledního bursovního záznamu ze
dne 25. září 1936) na ......

12, 432. 844 Kč 70 h.

 

O rozdíl .........

 

2, 241. 505 Kč 30 h

bylo podle toho počáteční ryzí jmění k 1. lednu 1937 dodatečně
sníženo na ..................

15, 291. 507 Kč 05 h.

Takto upravené ryzí jmění se během roku 1937 zvýšilo
úrokovým výnosem z cenných papírů, ze zápůjček a z vkladů
a ziskem při výměně dluhopisů státních půjček za půjčku
unifikační o .................

749. 352 Kč 25 h;

činilo tedy ryzí jmění fondu - odd. B - koncem roku 1937.

16, 040. 859 Kč 30 h.

PŘEHLED O STAVU STÁTNÍCH NEMOVITOSTI SPRAVOVANÝCH
ADMINISTRATIVNÍMI ÚŘADY.

Náklad na opatření pozemků, budov a staveb, na novostavby, přestavby, adaptace
a na větší úpravy budov a staveb (přírůstky nákupem) činil v roce 1937 celkem
205, 626. 900 Kč 31 h a byl súčtován u jednotlivých rozpočtových odvětví takto:

a) preliminované výdaje na rozpočet:

 

kap. 1, tit. 2 "Kancelář presidenta

   

republiky"....

10. 569 Kč 15 h

 

kap. 5, tit. 2 "Národní obrana"..

1, 129. 001 Kč 15 h

 

LXXIII

kap. 7, tit. 3

"Justiční správa v ze-
mích" ......

19. 798

55

h

 

kap. 7, tit. 5

"Polepšovací a trestní
ústavy pro mladistvé
provinilce"....

       
 

39. 022

65

h

 

kap. 11, tit. 4

"Zemědělská výroba".

145. 394

35

h

 

kap. 13, tit. 7

"Silnice a mosty"..

73. 145

10

h

 

kap. 13, tit. 4

"Správa státních bu-
dov" ......

         
       

1, 190. 546

31

h



kap. 13, tit. 15

"Stavby budov a koupě
realit pro potřeby ci-
vilní státní správy".

         
 

103, 232. 291

90

h

 

kap. 13, tit. 15

"Pasiva" .....

4, 907. 048

25

h

110, 746. 817 Kč 41 h;

b) nepreliminované výdaje na rozpočet:

   

kap. 19, tit. 5

"Všeobecná pokladní
správa" (fond pro
věcné potřeby národní
obrany) .....

     
           

43, 990. 318 Kč 15 h;

c) nepreliminované výdaje podle zvláštních zá-
konných zmocnění:

 

kap. 13, tit. 4

"Půjčka na obranu
státu pro účely letec-
tví" .......

         
       

3, 075. 536

75

h

 

kap. 13, tit. 4

"Půjčka práce pro
účely letectví"...

         
 

22, 713. 230

50

h

 

kap. 13, tit. 15

"Půjčka práce na
stavby a koupi realit
pro potřeby civilní
státní správy"...

   
 

3, 173. 145

20

h

 

kap. 13, tit 15

"Výdaje z Výnosu lo-
sové akce na stavby a
koupi realit pro po-
třeby civilní státní
správy" .....

   
       

3, 369. 995

50

h

 

kap. 13, tit. 15

"Výdaje hrazené z fon-
du podle zákona čís.
199/1928 Sb. z. a n. "

         
 

18, 139. 576 Kč 85 h

 

kap. 13, tit. 15

"Výdaje hrazené z pří-
spěvku fondu byv. ko-
mise pro zahraniční
obchod" .....

   
       

418. 279

95

h

50, 889. 764 Kč 75 h.

Úbytky prodejem činily dohromady..

     

974. 566 Kč - h


LXXIV

a vyjadřují inventární hodnotu zcizených státních nemovitostí
ve správě administrativních úřadů. Jejich tržní cena 336. 265
Kč byla přijata jednak ve prospěch kap. 19, tit. 5 "Všeobecná
pokladní správa" (244. 570 Kč), jednak k dobru kap. 5, tit. 2
"Národní obrana" (91. 695 Kč). Značný rozdíl mezi tržní
cenou a cenou inventární se vysvětluje tím, že u nemovitostí
vlastní státní správy se neprovádějí odpisy znehodnocením
a proto někdy při prodejích, jedná-li se o staré objekty, nelze
v případech, kde v inventářích jsou vedeny cenou pořizovací,
dosáhnouti této ceny inventární.

Další změny ve stavu nemovitostí nesouvisí s peněžním
účtem a skládají se:

1. z převodů majetkové evidence nemovitostí mezi
dvěma poukazovacími úřady nebo skupinami nemovitostí.
Velké množství takových převodů si vyžádalo provedení zá-
kona ze dne 18. prosince 1936, č. 320 Sb. z. a n., jímž byla
přenesena správní činnost a tím i majetková evidence nemo-
vitostí vojenské správy (od 1. ledna 1937) ze zemských vojen-
ských velitelství na velitelství sborů;

2. z darů neb odkazů:

celkem 61 případů přírůstků v inventární ceně 11, 210. 453 Kč
85 h. Z toho jest 45 národních škol na Slovensku, jež byly po-
řízeny z větší části darem obce a pod. (9, 927. 734 Kč 50 h);

3. z příspěvků jiných činitelů (bezplatných od-
stupů):

celkem 33 případy přírůstků v inventární ceně .....

18, 283. 044 Kč 90 h

a 2 případy úbytků v inventární ceně .........

767. 303 Kč 60 h.

Sem patří převedení 23 budov pro finanční stráž a celní úřady v ceně 14, 771. 661 Kč
a pozemků pro obytnou budovu v ceně 290. 480 Kč, jež byly pořízeny z prostředků do-
bročinného fondu důchodkových pokut, do majetkové evidence vlastní státní správy podle
ustanovení čl. XXI, odst. 2 finančního zákona na rok 1937;

4. ze směny za jiné nemovitosti v inventární hodnotě

2, 271. 083 Kč 75 h;

5. z nového ocenění:

 

přírůstky v inventární hodnotě ...........

9, 455. 614 Kč 35 h

úbytky v inventární hodnotě ............

1, 344. 600 Kč - h;

6. z vlastního hospodaření (vyřazení z po-

 

užívání):

 

přírůstky v inventární hodnotě ...........

18. 567 Kč 30 h

úbytky v inventární hodnotě .............

654. 156 Kč 90 h.

Stav státních nemovitostí spravovaných administrativními úřady ke dni 31. prosince

1937 činil:

 

1. počet - nemovitostí ............

6. 156

 

5. 675,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP