LXXV

2. výměra plochy - zastavěné...

 

651 ha 44 a 75 m2

nezastavěné..

 

21. 650 ha 51 a 40 m2

 

celkem...

22. 301 ha 96 a 15 m2

3. cena (inventární hodnota)....

 

7. 961, 395. 109 Kč 65 h.

Nemovitý majetek státních podniků (a fondů) jest vykazován v jejich rozvažných
účtech (a popisu jmění).

KAPITÁLOVÁ ÚČAST STÁTU V AKCIOVÝCH A JINÝCH
SPOLEČNOSTECH A SPOLEČENSTVECH.

V oboru kontroly kapitálové účasti státu (vlastní státní správy a státních podniků)
v akciových a jiných společnostech a společenstvech sleduje nejvyšší účetní kontrolní úřad
ve smyslu § 5 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. hospodaření těchto společností a společen-
stev podle účetních závěrek, zkoumá způsob použití bilančního zisku, resp. úhradu ztráty
a koná občasné dohlídky na místě.

Vede v evidenci jednotlivé kapitálové účasti státu a jejich rozsah, zastoupení státu
ve správě společností (společenstev), podíly státu na zisku a příjmy státu z titulu tan-
tiém, presenčních známek a jiných odměn, připadajících na zástupce státu ve správních
a dozorčích orgánech těchto společností (společenstev), a způsob zúčtování těchto příjmů.

Jmenovitá hodnota kapitálové účasti státu činila koncem roku 1937:

a) u vlastní státní správy (str. 458) .........

Kč 721, 362. 050'-,

b) u státních podniků (str. 460) ..........

Kč 80, 627. 709-82,

 

bulh. leva 110. 000'-,

 

hol. zl. 11. 000 -;

v bilancích státních podniků byla tato kapitálová účast ohod-
nocena částkou ................

Kč 94, 721. 812'17.

STATNÍ ZÁRUKY.

V roce 1937 vyvíjela se agenda státních záruk převážně na podkladě dosavadních zá-
ručních zmocnění. K dosavadním zárukám přistupují jako nové tyto další státní záruky,
převzaté na podkladě nových záručních zmocnění:

podle vlád. nařízení čís. 56/1937 Sb. z. a n. o úpravě poměrů čsl. stavu pojištění Fé-
nixu, život, pojišť. společnosti ve Vídni, za správné zúročení a splacení dluhopisů, které
vydala poštovní spořitelna podle §u 20 tohoto nařízení ve jmenovité hodnotě 450 mil. Kč,

podle vlád. nařízení čís. 162/1937 Sb. z. a n. o likvidaci společenstev "Deutsche Land-
bank r. G. m. b. H. v Děčíně" a "Deutsche Volksbank fůr Böhmen r. G. m. b. H. v Lito-
měřicích" za správné zúročení a splacení dluhopisů ve jmenovité hodnotě 80 mil. Kč, které
vydal v rámci této záruky do konce r. 1937 Všeob. fond peněžních ústavů v republice
Československé.

Zmocnění do výše 60 mil. Kč podle zák. čís. 177/1937 Sb. z. a n. o zabezpečení cestov-
ního ruchu do ČSR v r. 1937 nebylo v uvedeném roce vůbec použito, takže tento záruční
titul pozbyl zároveň uplynutím roku platnosti.


LXXVI

Další státní záruka za vklady spořitelen, uložené u Ústřední banky čsl. spořitelen,
k níž bylo dáno zmocnění podle § 2, odst. 4 vládního nařízení čís. 337/1936 Sb. z. a n., jest
zvláštní povahy a záleží v tom, že stát ručí výslovně za tyto vklady jen, pokud by k jejich
úhradě nestačilo jmění banky. Ručí tedy stát ve smyslu tohoto nařízení jen za schodek,
který by zůstal neuhrazen ze jmění banky. Nelze proto výši státního obliga již nyní vy-
čísliti. Vklady tyto činí podle stavu k 31. prosinci 1937 852, 884. 000 Kč.

K vystižení změn a pohybu, nastalého ve stavu stát. záruk, převzatých v kompetenci
jednotlivých ministerstev v r. 1937 ve srovnání s rokem 1936, připojuje se tato tabela:

 

Stav k 31. 12. 1936

Stav k 31. 12. 1937

Ministerstvo vnitra ..............

3, 848. 392. 21

3, 748. 595. 73

Ministerstvo zemědělství ..........

156, 295. 726. 55

188, 591. 742. 17

Ministerstvo obchodu ............

145, 483. 462. 75

137, 743. 438. 90

Ministerstvo veřejných prací .........

603, 595. 020. 07

700, 049. 316. 30

Ministerstvo sociální péče ...........

4. 068, 966. 406. 08

4. 049, 251. 061--

Ministerstvo zdravotnictví ...........

11, 329. 190. 99

11, 181. 396. 04

Ministerstvo financí ..............

7. 225, 148. 105. 39

8. 581, 863. 609. 74

Úhrnem...

12. 214, 666. 304. 04

13. 672, 429. 159. 88

Pokles stavu státních záruk u ministerstev vnitra, obchodu a veř. zdravotnictví a tě-
lesné výchovy byl způsoben pravidelným umořováním zaručených zápůjček, k nimž ne-
přibylo v roce 1937 nových záruk.

V kompetenci ministerstva sociální péče snížil se stav st. záruk ve srovnání s rokem
1936 okrouhle o 19*7 mil. Kč. Snížení to bylo způsobeno zejména pokračujícím poklesem
stavu záruk podle zákonů o stavebním ruchu z roků 1919-1924 a také u záruk podle
zákonů o stavebním ruchu z roků 1927-1930 byl zaznamenán jejich úbytek. V oboru
tohoto ministerstva zvýšily se toliko záruky podle zákona o stav. ruchu čís. 65/1936 Sb.
z. a n. a záruky za zápůjčky poskytnuté Státním bytovým fondem.

Vyšší stav státních záruk v působnosti min. zemědělství má příčinu zejména v dal-
ších zápůjčkách fondu pro vodohospodářské meliorace podle zák. čís. 49/1931 Sb. z. a n.,
které byly kontrahovány v r. 1937.

Státní záruky v kompetenci min. veř. prací vzrostly jednak uzavřením dalších zá-
půjček pro st. vodohospodářský fond podle zák. čís. 50/1931 Sb. z. a n., jednak zápůjčkami
na vybudování podniků Východoslovenských elektráren, a. s. v Košicích a Podkarpato-
ruských elektráren, a. s. v Užhorodě, které byly státem zaručeny na základě zmocnění
podle zákonů čís. 211/1931 a 211/1932 Sb. z. a n. Naproti tomu se nadále pravidelně sni-
žuje v oboru tohoto ministerstva původně 100 milionová státní záruka převzatá za Ústřed-
ní elektrárny, a. s. v Praze, podle zák. čís. 157/1925 Sb. z. a n., a po prvé v r. 1937 snížil
se pravidelnými splátkami i komplex dílčíchzáruk, převzatých podle zák. čís. 44/1929 Sb.
z. a n. za zápůjčky Státního elektrisačního fondu.

V komplexu st. záruk spravovaných ministerstvem financí, který představuje cca
62% celkového bloku všech st. záruk vůbec, došlo k zvýšení státního záručného obliga


LXXVII

s výjimkou záruky podle zákona čís. 401/1922 Sb. z. a n. (Sanační půjčka rakouská) a
záruk za dluhopisy Zvláštního fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů
podle zákona čís. 237/1924 Sb. z. a n. a za závazky z úvěrů, jež byly poskytnuty sano-
vaným bankám podle zák. č. 54/1932 Sb. z. a n. U těchto záruk došlo k úbytku, který
jest odůvodněn pravidelným úmorem těchto dluhů, resp. dluhopisů, čistý přírůstek zá-
ruk v oboru tohoto ministerstva činí 1. 356, 715. 504'35 Kč. Na toto zvýšení působily vedle
záruk, jež byly převzaty na základě nových zákonných zmocnění, jak jsou vpředu uve-
deny, zejména přírůstek záruk za vývozní úvěry podle hlavy II zákona čís. 121/1931 Sb.
z. a n. o cca 450 mil. Kč, dále zvýšení st. záruk podle zákona čís. 49/1934 Sb. z. a n. za
povinné vklady uložené u Čsl. reeskontního a lombardního ústavu o cca 226 mil. Kč v dů-
sledku přirozeného vzestupu těchto vkladů a podle vl. nař. čís. 137/1934 Sb. z. a n. za zá-
vazky vůči Čsl. obilní společnosti z hospodářského roku 1936/1937 ve výši cca 52 mil. Kč.

Zmocnění podle čl. XVI., odst. 1, písm. c) finančního zákona na rok 1937 k převzetí
záruk v zájmu veřejném nevyhnutelných do výše 80 mil. Kč bylo použito v roce 1937
toliko do částky 53, 456. 686. 25 Kč, na níž participují tak zv. filmové záruky (16 případů)
částkou 6, 915. 604 Kč.

Stav hypotekárních zápůjček, povolených průmyslovým podnikům zemskými peněž-
ními ústavy, za něž převzal stát záruky podle finančních zákonů na roky 1935 a 1936 byl
ke dni 31. prosince 1937 okrouhle 67 mil. Kč, a 51 mil. Kč. Státní zárukou jsou však ve
smyslu zákona kryty toliko event. ztráty těchto ústavů a jen do maximální výše 50
mil. Kč pro každý z uvedených zápůjčkových komplexů. K těmto zárukám za hypoté-
kární průmyslové úvěry roku 1935 a 1936 přistupují další podle obdobného zmocnění fin.
zákona na rok 1937 [(čl. XVI., odst. 1, písm. b)] ve výši 16, 623. 938. 81 Kč.

Pro územní samosprávu převzaty byly v roce 1937 podle čl. XVI., odst. 1, písm a)
fin. zákona na rok 1937 - limit 50 mil. Kč - toliko dvě záruky v úhrnné výši 850. 000 Kč. *)

Jak z uvedeného jest patrno, činí čistý přírůstek státních záruk za rok 1937 v oboru
všech ministerstev částku 1. 457, 762. 855. 84 Kč. K tomu však třeba podotknouti, že tento
přírůstek tvoří převážně záruky za veřejné ústavy a instituce a že převážně jde o záruky
s minimálním rukojemským risikem, jejichž realisace zřetelem k subjektu, za jehož dluh
byla záruka převzata, jest málo pravděpodobná.

Pokud jde o jednotlivé tituly státních záruk odkazuje se na výkaz připojený k to-
muto účtu na str.

Z titulu převzatého rukojemství zaplatila státní správa v roce 1937 částku
51, 924. 092. 35 Kč, kdežto v roce 1936 činily platby z titulu státních záruk částku
277, 145. 533. 10 Kč. Podrobnosti jsou zřejmý z výkazu připojeného k tomuto účtu na
str. 500.

DÁVKA Z MAJETKU A DÁVKA Z PŘÍRŮSTKU NA MAJETKU.

Celková náležitost dávky z majetku a dávky z přírůstku
na majetku včetně úroků z prodlení, exekučních poplatků,
pokut a příspěvků bývalého státního pozemkového úřadu po-
dle zákonů čís. 323/1921 a 77/1922 Sb. z. a n. (t. j. předpis
po odečtení odpisů a slev z různých titulů a dobropisů a na-

*) Stav záruky k 31. prosinci 1937 činí však jen 482. 98978 Kč, protože jedna ze zápůjček nebyla
do 31. prosince 1937 zcela vyplacena.


LXXVIII

hrazovacích úroků podle § 55, odst. 3 a 6 zákona o dávce
a podle novely čís. 6/1924 Sb. z. a n. ), činila ke dni 31. pro-
since 1937 ..................

7. 264, 201. 222 Kč 99 h.

Na tuto povinnost bylo do konce r. 1937 zaplaceno celkem
(závěrková platba ...... 7. 085, 793. 595 Kč 94 h

7. 065, 803. 682 Kč 04 h,

po odečtení konečných přeplatků.

19, 989. 913 Kč 90 h),

 

takže zbývá koncem roku 1937 nedoplatek .......

198, 397. 540 Kč 95 h,

t. j. ve srovnání s celkovou náležitostí okrouhle 2'73% (v roce
1936 3*32%).

 

V roce 1937 jevily se účiny dávky z majetku takto:
Nezaplacená povinnost podle stavu k 1. lednu 1937....

242, 026. 447 Kč 95 h,

k tomu nově předepsaná povinnost na dávce, úrocích z pro-
dlení, exekučních poplatcích a pokutách ........

28, 794. 061 Kč 40 h.

Povinnost v roce 1937 činila tudíž úhrnem .......

270, 820. 509 Kč 35 h.

Proti tomu úhrada v roce 1937 jeví se takto:

 

Přeplatky koncem r. 1936 ..... 20, 125. 519 Kč 95 h,

 

platba podle závěrky v r. 1937...

10, 959. 900 Kč - h,

 

odpis a slevy v roce 1937 .....

61, 077. 790 Kč 80 h,

 

5% dobropisy .........

92. 317 Kč 65 h,

 

nahrazovací úroky (§ 55, odst. 6 zák.
o dávce) ...........

157. 353 Kč 90 h,

 

úhrn...

92, 412. 882 Kč 30 h,

 

z něhož po odečtení konečných pře-
platků ...........

19, 989. 913 Kč 90 h

 

zbylo na úhradu nezaplacené povinnost

ti ........

72, 422. 968 Kč 40 h,

takže vyplynul koncem roku 1937 výše uvedený nedoplatek.

198, 397. 540 Kč 95 h.

Ježto dávka z majetku a dávka z přírůstku na majetku jest již úplně vyměřena resp.
uložena, budou působiti na vzrůst náležitosti a tím i výnosu dávky toliko příspěvky mi-
nisterstva zemědělství (ve funkci byv. státního pozemkového úřadu) podle § 5 zákona
čís. 323/1921 Sb. z. a n. a event. i podle § 14 zák. č. 77/1922 Sb. z. a n., dodatečné úpravy
předpisů dávky a předpisy úroků z prodlení a exekučních poplatků. Naproti tomu bude
se náležitost snižovati postupným vyřizováním opravných prostředků, žádostí za odpis
dávky u zabraného majetku podle § 1 zák. čís. 323/1921 Sb. z. a n. a žádostí za slevu
podle § 5 novely čís. 6/1924 Sb. z. a n., odpisy z důvodu nedobytnosti a i vyřízením stíž-
ností u nejvyššího správního soudu.

Celkový vliv všech zde uvedených okolností na konečnou náležitost dávky a tím i její
výnos nelze odhadnouti.

Realisovaný výtěžek dávky, jehož bylo použito ke splácení dluhu vzniklého z převza-
tých rakousko-uherských bankovek, zůstatků žirových účtů a pokladničních poukázek ra-
kousko-uherské banky a z akce výměnné, činí podle celkového pokladního účtu (str. 618)
ke dni 31. prosince 1937:


LXXIX

1. Na hotovosti, t. j. na platba
v § 55, odst. 1, 3 až 5 zákona o dávce

tch způsoby uvedenými

3. 995, 201. 169 Kč 82 h.

Na příjmech v hotovosti bylo súčto-
váno celkem ........

7. 085, 793. 595 Kč 94 h;

 

tento výsledek se snížil postupně
výplatami z titulů uvedených v cel-
kovém účtě (str. 617, sloupec 5) o.

3. 090, 674. 096 Kč 02 h

 
 

3. 995, 119. 499 Kč 92 h,

 

která připočtením pasivního salda
z účinů průběžných (kontokorent-
ních) per .........

31. 669 Kč 90 h

 

se zvýšila na vpředu uvedenou část-
ku ............

3. 995, 201. 169 Kč 82 h,

 

připsanou na žirovém účtu dávky
u Národní banky Československé.
Zmíněné výplaty z dávky jsou de-
finitivní až na částku .....

468. 901. 647 Kč 67 h,

 

použitou na splácení státních bonů podle čl. XII. zákona čís.
102/1925 Sb. z. a n., jež jest pouhou zálohou a bude dávce
vrácena.

 

2. Na vkladních listech...

 

2. 235, 351. 368 Kč 98 h.

V této částce jsou obsaženy:
a) platy vkladními listy....

1. 474, 114. 926 Kč 62 h,

 

b) hodnota vkladních listů vyplace-

   

ných finanční správou a této re-
fundovaných ........

622, 223. 688 Kč 85 h,

 

c) hodnota vkladních listů uvolně-
ných podle vl. nař. čís. 319/1922
Sb. z. a n ..........

139, 012. 753 Kč 51 h.

 

Zbývá tudíž realisovaný a u Národní banky Československé
zúčtovaný zůstatek výtěžku dávky ..........

6. 230, 552. 538 Kč 80 h.

Po připočtení záloh podle vpředu citovaného čl. XII....

468, 901. 647 Kč 67 h

činil by realisovaný výtěžek dávky podle uvedeného poklad-
ního účtu celkem ................

6. 699, 454. 186 Kč 47 h.

Obdobně zjištěný výsledek ke dni 31. prosince 1936 činil..

6. 689, 736. 173 Kč 22 h,

takže na realisovaném výtěžku dávky byl za r. 1937 přírůstek
který odpovídá rozdílu částek vyká-
zaných na hrubém příjmu dávky ve
zprávách Národní banky Českoslo-

9, 718. 013 Kč 25 h,

venské ke dni 31. prosince 1937..

8. 078, 260. 921 Kč 74 h

 

a ke dni 31. prosince 1936....

8. 064, 681. 467 Kč 24 h

13, 579. 454 Kč 50 h,

po odečtení přebytků, přeplatků a nákladů v roce 1937 refun-
dovaných per .................

3, 861. 441 Kč 25 h,

t. j. částce .........

 

9, 718. 013 Kč 25 h.


LXXX

Nedoplatky koncem roku 1937 .........

198, 397. 540 Kč 95 h

a pohledávka ze zálohy na splácení státních bonů....

468, 901. 647 Kč 67 h

činily dohromady ................

667, 299. 188 Kč 62 h.

Z toho však třeba uhraditi přeplatky per ........

19, 989. 913 Kč 90 h.

Zbylo tudíž nerealisovaných ............

647, 309. 274 Kč 72 h.

V roce 1937 bylo ještě pracováno na upravovací akci nedoplatků dávky z majetku
a dávky z přírůstku na majetku, s níž bylo započato v roce 1936 na podkladě vlád. nař.
čís. 28/1936 Sb. z. a n. Do konce roku 1936 byla tato akce prováděna ve zjednodušeném
řízení, zavedeném výnosy ministerstva financí ve smyslu odst. 2, § 1 cit. vlád. nař. a v roce
1937 v normálním řízení pro vyřizování žádostí o slevu dávky podle § 5 zákona čís. 6/1924
Sb. z. a n.

Podle výkazů ministerstva financí, sestavovaných ze
zpráv zemských finančních úřadů, bylo ke dni 15. ledna 1938
z celkového počtu ................

9. 686 položek

nedoplatkových případů dávky, jež měly býti projednány
v upravovací akci, již projednáno ..........

9. 249 položek,

takže zbylo neprojednaných ............

437 položek.

Z projednaných 9. 249 položek bylo již zlikvidováno za-
placením, vymezením, provedením povoleného odpisu a pod.
okrouhle 8. 600 položek, takže zbývalo nezlikvidovaných
okrouhle 650 položek.

 

Celková výše nedoplatků dávky, projednaných v r. 1936
a 1937 v upravovací akci činila ...........

131, 310. 628 Kč - h;

z toho bylo povoleno k odpisu ...........

93, 982. 193 Kč - h,

takže mělo býti zaplaceno celkem ..........

37, 328. 435 Kč - h.

Odpisy realisované v roce 1937 z titulu akce upravovací jsou obsaženy v částce
61, 077. 790 Kč 80 h, jež byla podle účetní závěrky za rok 1937 na dávce v tomto roce
celkem odepsána. V celkové platbě, jež podle účetní závěrky byla vykonána na dávku
v roce 1937 částkou 10, 959. 900 Kč, jsou pak obsaženy i platby poplatníků, jimž v akci
upravovací byly části nedoplatků povoleny k odpisu s podmínkou, že zbytek nedoplatků
bude jimi uhrazen.

Skončení upravovací akce jest podle zpráv zemských finančních úřadů odvislé na př.
od skončení konkursů nebo řízení vyrovnacích, provedení dražeb realit, dále od vyřízení
žádostí v cizině o právní pomoc a pod. Některé nedoplatky dávky nemohly pak býti
zlikvidovány odpisem, poněvadž jsou zajištěny vázanými vklady u peněžních ústavů, jimž
bylo povoleno resp. prodlouženo moratorium.

DOHLÍDKOVÁ ČINNOST V ROCE 1937.

Přímý dozor u úřadů, ústavů, podniků a zařízení, podrobených podle § 5 zákona
č. 175/1919 Sb. z. a n. vykonával nejvyšší účetní kontrolní úřad v r. 1937 jednak perio-
dickými dohlídkami podle § 6 cit. zákona, jednak pravidelnými přehlídkami v účtárnách
pražských poukazovacích úřadů.


LXXXI

Vlastní dohlídková činnost se vztahovala převážně na větší administrativní nebo hos-
podářské celky, významné po stránce finanční. Byla však věnována pozornost i menším
jednotkám, a to zejména v těch případech, kde kontrolními opatřeními bylo třeba zasa-
hovati i do jejich působnosti aneb kde z poznatků u nižších celků získáván byl podklad
pro posuzování opatření celků nadřízených. Tak podporováno i vědomí, že kontrola bdí
i nad nižšími jednotkami. Při dohlídkové činnosti neomezoval se nejvyšší účetní kontrolní
úřad toliko na zjišťování a vytýkání individuálních nedostatků a formálních a věcných
vad, nýbrž zabýval se v řadě případů s širšího hlediska studiem organisace revidovaných
subjektů po stránce účelnosti a hospodárnosti a podával v tom směru vhodné náměty
reorganisační na zjednodušení a zlevnění státní správy a zlepšení rentability státních
podniků.

V oblasti příjmového hospodářství státního zabývaly se dohlídky zvláště s možnostmi
nových zdrojů příjmů, s nedoplatky daní a dávek, s nepředepsanými úroky z prodlení
a s nedobytností dávek.

Ve výdajovém hospodářství byla se zřetelem na zvýšenou investiční činnost ve všech
oborech státní správy věnována zvýšená pozornost především státním dodávkám a zkou-
mány zejména jejich nutnost, účelnost i hospodárnost. Přihlíženo bylo k tomu, aby za-
dávací místa přesně dbala zejména těch ustanovení zadávacího řádu a administrativních
opatření, která mají zabezpečiti, aby státní potřeby byly obstarávány co nejúčelněji a nej-
hospodárněji. Zkoumány byly příčiny překročení zadávacích částek a naléháno bylo na
včasné provedení kolaudací, aby vady mohly býti odstraněny ještě v době ručení podni-
katelova. Při dohlídkách byla věnována pozornost i tomu, zda při přejímání státních do-
dávek je postaráno o odborné zkoušení materiálu a zda je náležitě využíváno veřejných
výzkumných a zkušebních ústavů. V souvislosti s tím usiluje nejvyšší účetní kontrolní
úřad o zlepšení organisace veřejného výzkumnictví a zkušebnictví v oboru stavebních
hmot a konstrukcí, strojního materiálu a veškerých ostatních hromadných potřeb, po-
užívaných ve státní správě a v jejích podnicích.

Při dohlídkách u státních podniků, spravovaných podle obchodních zásad, byla hlavní
pozornost věnována kontrole a rozboru hospodářských výsledků jednotlivých výrobních
odvětví a účelnosti, nezbytnosti, hospodárnosti a rentabilitě podnikových zařízení, a to
zkoumáním výrobních a odbytových předpokladů, výrobní i odbytové režie, dosažených
výsledků a kalkulačních propočtů. Zjištěné náměty směřovaly jednak k dalšímu zhospo-
dárnění výroby, jednak ke zrušení výrobních odvětví trvale a značně ztrátových.

Ukázala se také nutnost, aby dohlídková činnost větším rozsahem než dosud se za-
bývala hospodařením společností, jimž se dostalo státních podpor či státních záruk. Pro-
váděny byly rozbory hospodářského a finančního stavu těchto podniků, a bylo zkoumáno,
zda řádně hospodaří, zda dodržují stanovené podmínky státních záruk a podpor, jakož
i zda těchto podpor a v jaké míře potřebují. Po této stránce působil nejvyšší účetní kon-
trolní úřad úspěšně též k tomu, aby státní subvence k udržení provozu plavebních společ-
ností byly poskytovány s podmínkou, že o konečném určení těchto subvencí bude rozhod-
nuto teprve po podrobném přezkoušení bilančních výsledků po uplynutí obchodního roku
smíšenou komisí delegátů resortního ministerstva a nejvyššího účetního kontrolního úřadu
a že subvence nebo její část bude státní správě vrácena, zjistí-li se touto kontrolou, že
k řádnému provozu podniků jí nebylo třeba buď vůbec nebo v předpokládané výši.

Vlastní dohlídková činnost byla účelně doplňována pravidelnými přehlídkami v účtár-
nách všech ústředních a větších úřadů a podniků v Praze. Tyto přehlídky, konané podle
možnosti měsíčně, umožňují postřehnutí všech výdajů, hospodářsky a rozpočtově význam-

VI


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP