Kapitola 16. Ministerstvo sociální péče.
Zpravodaj sen. Frant. Zimák.
Výdaje ministerstva sociální péče preliminovány jsou, jak uvedl zpravodaj, na rok 1938 částkou 890,831.900 Kč; tedy vyšší proti roku 1937 o 12,638.800 Kč. Z celkové potřeby připadá na osobní výdaje podle platových zákonů 31,063.300 Kč, které jsou proti rozpočtu na rok 1937 vyšší o 4,257.900 Kč. Ostatní osobní výdaje vyžádají si nákladu 4,447.000 Kč, což jest o 21.404 Kč více než v roce letošním.
Potřeba na věcné výdaje činí 855,321.600 Kč, tedy o 8,359.500 Kč více než v roce 1937.
Zvýšen je preliminář na výdaje v oboru sociálního pojištění o 2,471.000 Kč, v péči bytové a stavební o 1,819.800 Kč a v péči o mládež o 2,345.100 Kč. Organisace práce vyžádá si vyššího nákladu o 1,009.300 Kč, živnostenská inspekce o 534.500 Kč a péče o válečné a poválečné poškozence o 4,225.600 Kč. Úvěr žádaný na jinou všeobecnou péči sociální snižuje se o 2,469.000 Kč.
Na výdaje spojené s výplatou státního příplatku k podpoře nezaměstnaných prostřednictvím odborových organisací a na ostatní náklady určené na zmírnění následků nezaměstnanosti vůbec je zařaděn v čl. III. návrh finančního zákona úvěr 300,000.000 Kč, který je proti letošnímu roku nižší o 250,000000 Kč.
Příjmy této rozpočtové kapitoly odhadují se částkou 43,646.900 Kč a jsou proti příjmům rozpočteným na rok 1937 vyšší o 21,707.700 Kč. Zvýšený příjem očekává se z výnosu postihového práva státu podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919-1924. Příslušná osnova zákona projednává se právě v poslanecké sněmovně.
V podrobné debatě, jíž se zúčastnilo 7 řečníků, byly probrány otázky týkající se sociálního pojištění, péče o nezaměstnané, péče o mládež a péče o válečné poškozence.
Po provedené debatě odpověděl ministr sociální péče na přednesené náměty a dotazy.
Kapitola 17. Ministerstvo Veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
a ze skupiny II. § 12. Státní lázně.
Zpravodaj sen. Alois Kříž.
Ve svém rozboru uvedl zpravodaj, že význam ministerstva veřejného zdravotnictví dosud tkví především v napravování zdravotních škod, způsobených nezaměstnaností a podvýživou krisových let, a jest nyní zdůrazněn prováděním některých nových, resp. rozšířených opatření, jako boje proti rakovině, nemocem srdečním, reumatismu, chorobám z povolání a hlavně potíráním depopulace a důsledky branného zákona. Referent vyslovuje pochybnosti, zda-li úvěry, zařazené na všechny akce ministerstva veřejného zdravotnictví, jsou postačitelné.
Celkový rozpočet kapitoly 17. na rok 1938 jest stanoven částkou | 166,970.700 Kč |
z čehož připadá na osobní výdaje | 59,217.100 Kč |
a na věcné výdaje | 107,753.600 Kč |
Proti rozpočtu na rok 1937 jest rozpočet na rok 1938 vyšší o | 6,496.700 Kč |
Náklad na ústřední správu zvyšuje se o 1,702.800 Kč, z čehož připadá na zvýšení osobních nákladů 1,499.800 Kč a na zvýšení věcných výdajů 203.000 Kč. Největší vliv na zvýšení osobních výdajů v ústřední správě mělo provedení resystemisace. Svými rozpočtovými důsledky působilo i na zvýšení věcných položek, a to na úřední a kancelářské potřeby, na knihovnu, poštovné, zdravotní statistiku a na vnitřní zařízení ministerstva. Zároveň s resystemisací byla provedena i reorganisace ústředí.
Z proponované resystemisace ve všech státních ústavech mohla býti provedena prozatím jen resystemisace ve státní nemocnici v Žilině.
Potřeba §u 3. Státní ústavy jest celkově zvýšena o 4,022.200 Kč. U státního zdravotního ústavu zvyšuje se o 936.300 Kč ministerstvo veřejného zdravotnictví připravuje při ústavu tomto zřízení hygienické školy ve smyslu smlouvy s Rockefellerovou nadací). Pokud se týče státních nemocnic, zvyšuje se rozpočet státní nemocnice v Moravské Ostravě o 314.000 Kč, v Bratislavě o 570.600.Kč, v Košicích o 435.800 Kč; v Žilině o 351.900 Kč, v Lučenci o 140.700 Kč a v Mukačevě o 225.500 Kč.
Vývoj státních nemocnic není dosud ukončen. Ministerstvo veřejného zdravotnictví stará se pečlivě o programové jich dobudování, když v dobách finančně pro stát tak kritických uhájilo zvýšení jejich prelimináře.
Z ústavů vzdělávacích doznaly větších rozpočtových zvýšení hlavně Masarykova státní škola zdravotní a sociální péče o 201:900 Kč v důsledku prodloužení učebního běhu žaček na 27 a 1/2 měsíce, státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek o 160.500 Kč vyšším nákladem na pořádání opakovacích kursů a Tyršův státní tělovýchovný ústav o 1,030.000 Kč hlavně zařazením nákladu na brannou výchovu.
Ze zbývajících ústavů přichází v úvahu zvýšení potřeby Masarykova státního stadionu na Strahově o 165.200 Kč a státní epidemijní pohotovosti o 118.300 Kč na vnitřní zařízení pražské autokolony.
Úvěr §u 4. Poradní sbory jest zvýšen pouze o 12.400 Kč, poněvadž většina členů všech poradních sborů funguje bezplatně.
Úvěr §u 5. Ochrana pramenů jest nezměněn.
§ 6 Zvláštní výdaje soustřeďuje náklady na činnost hlavně zdravotně-preventivní povahy. Poněvadž obsahuje výdaje na potírání epidemických nemocí, na boj proti tuberkulose, pohlavním nemocem, trachomu a proti ostatním sociálním nemocem, dále na péči o mládež, na tělovýchovu, na asanace, a na podpory na výstavbu nemocnic, jest činnost sem spadající jedním z nejdůležitějších úseků státní zdravotní správy.
Zvyšují se úvěry položek: Boj proti lidovým a sociálním chorobám o 450.000 Kč. Přistoupení k mezinárodním zdravotním smlouvám o 8.000 Kč, Péče o mládež o 461.000 Kč, Tělovýchova o 200.000 Kč a Odborné vzdělání o 50.000 Kč; naproti tomu se snižují úvěry položek Potírání epidemií o 120.000 Kč, Povinné očkování o 20.000 Kč, Ošetřovatelské školy o 45.000 Kč a Asanace o 1,000.000 Kč.
Potřeba §u 7. Léčebné výdaje jest celkově zvýšena o.62.000 Kč na 33,380.000 Kč. Poněvadž ke konci roku 1938 bude státní zdravotní správa z titulu nedobytného léčebného dlužiti veřejným léčebným ústavům na Slovensku a Podkarpatské Rusi okrouhle 58'7 mil. Kč, bude nuceno ministerstvo veřejného zdravotnictví učiniti opatření, aby tento dluh byl podle možnosti splacen.
Titul 2. rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví obsahuje náklady na zdravotní službu při politických úřadech a na policejní lékařskou službu. Celkové zvýšení o 702.900 Kč týká se hlavně zvýšení platů stálých zaměstnanců v důsledku snížení platových srážek a rozmnožení počtu míst zástupců policejních lékařů zřízením nových policejních komisařství.
Příjmy kapitoly 17. zvyšují se proti roku 1937 o 1,416.600 Kč, a to hlavně příjmy Státního zdravotního ústavu a státních nemocnic zvýšením produkce, resp. frekvence, Masarykova státního stadionu na Strahově z důvodů očekávaného vyššího příjmu na nájemném za propůjčení stadia a příjmy z léčebného očekávaným větším výnosem zdravotní přirážky.
V podniku Státní lázně preliminují se na rok 1938 provozní náklady částkou 16,509.000 Kč, provozní těžby částkou 13,799.500 Kč, z čehož resultuje ztráta ve výši 2,709.500 Kč.
Připočítají-li se k tomu splátky investičních dluhů v částce 209.600 Kč, činí konečný schodek 2,919.100 Kč, který je proti schodku preliminovanému na rok 1937 částkou 3,487.700 Kč nižší o 568.600 Kč.
Na investice jest rozpočtena částka 1,505.000 Kč, která je proti roku 1937 nižší o 1,230.000 Kč.
Zpravodaj poukazuje na lázeňství jako na důležitou součást zdravotní péče kurativní, zvláště preventivní, a zdůrazňuje, že hospodářské výsledky státních lázní obstojí před věcnou a spravedlivou kritikou s hlediska ideového i hospodářského. Uvedená ztráta je způsobena úroky z investičních dluhů a slevami na léčení.
V následující debatě byla pronesena zejména tato přání: bylo žádáno, aby okresní lékaři měli k disposici dostatek očkovacích ser, zvláště pro chudé děti, aby byly zvýšeny platy státních obvodních lékařů, aby se mohli věnovati pouze svým služebním povinnostem, aby byl intensivněji prováděn dozor nad potravinami a aby bylo pamatováno dostatečnými subvencemi na činnost charitativních ústavů a spolků. Navrhuje se provedení sterilisace u nevyléčitelně nemocných, doporučuje se rozšíření stravovací akce pro chudé děti, dosud soustředěné ve větších městech, též i na venkov, žádá se rayonování porodních asistentek, hlavně z důvodů jich existenčních poměrů, organisování lékařské služby na školách menších obcí, urychlené vydání zákona o školním lékařství a za účelem boje proti záškrtu navrhuje se uzákonění povinného očkování.
Pan ministr veřejného zdravotnictví poděkoval referentovi za výstižný referát a podal k jednotlivým dotazům obsažnější vysvětlení.
Kapitola 18. Odpočivné a zaopatřovací platy.
Zpravodaj sen. Frant. Modráček.
Náklad na odpočivné a zaopatřovací platy státních zaměstnanců a pozůstalých po nich na rok 1938 opět oproti roku dřívějšímu stoupl a to jednak důsledkem dvojího částečného zmírnění platových srážek (k 1. lednu 1937 a k 1. lednu 1938j, jednak tím, že i počet příjemců opět značně vzrostl.
V roce 1937 bylo preliminováno | 1.004,396.400 Kč |
kdežto v roce 1938 možno počítati s nákladem | 1.038,217.000 Kč |
a činí tudíž zvýšení | 33,820.600 Kč |
Tato vyšší potřeba je způsobena zvláště zvýšeným nákladem na pense civilní, neboť přírůstek příjemců těchto pensí je stále ještě větší než jejich úbytek.
Zároveň však dochází ke zvýšení i v příjmech,
které se preliminují na rok 1938 částkou |
205,110.000 Kč |
a jsou tudíž proti příjmům v roce 1937, preliminovaným částkou | 188,150.000 Kč |
vyšší o | 16,960.000 Kč |
Zvýšení to vyplývá jednak ze zvýšeného příjmu na řádných pensijních příspěvcích, jednak z většího příjmu na zvláštním pensijním příspěvku podle § 10, odst. 1 vlád. nařízení č. 252/33 Sb. z. a n. v důsledku časového postupu a povyšování, konečně pak také očekávanou ještě značnou částkou z převedených prémiových reserv.
Po provedené debatě ujal se slova ministr financí, který ve svém výkladu odpověděl na podněty a dotazy na něho členy výboru vznesené.
Kapitola 19. Ministerstvo financí
a ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici,
skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kapitoly 11
a 13 ).
Zpravodaj sen. Frant. Modráček.
Výdaje kapitoly 19 na rok 1938, jež jsou pro příště odloučeny od výdajů všeobecné pokladní správy zařazených do samostatné kapitoly 20, jsou proti výdajům na rok 1937 obdobným způsobem upraveným vyšší o 55,410.000 Kč, z čehož největší část 32,000.000 Kč připadá na vzestup potřeby podle platových zákonů a nařízení.
Příjmy kapitoly 19 na rok 1938 u porovnání s příjmy na rok 1937 jsou vyšší o 1.368,424.300 Kč. Zvýšení to způsobeno je převážně očekávaným zvýšeným výnosem v titulu 3 Veřejné dávky okrouhle o 1.355,700.000 Kč jednak z důvodu příznivějšího vývoje státních příjmů, jednak z důvodu zavedení některých nových daní a dávek.
Snížení výdajů doznala skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích, jež jsou na rok 1938 u porovnání s rokem 1937 nižší o 79,987.460 Kč. Toto snížení způsobeno je omezením údělu na péči o nezaměstnané, jež však opět do značné míry je vyrovnáno zvýšením podílů na jiných položkách, hlavně ovšem zvýšením podílu na úhradu učitelských. platů.
Zpravodaj podrobně rozebral ve své zprávě výdajovou i příjmovou stránku rozpočtu kap. 19 i kap. 20 a poukázal na to, že příjmů preliminovaných na r. 1937 podle dosavadních výsledků nejen bude ve skutečnosti dosaženo, ale v mnohých případech skutečný výnos převýší preliminář. Poněvadž pak daně na r. 1938 budou předpisovány se zřetelem k příznivému výsledku v r. 1937, lze míti za to, že také preliminář příjmů na r. 1938 i s příslušnými nově zavedenými dávkami bude dosažen.
Všechny pochybnosti a dotazy, jež se potom v podrobné debatě následující po zprávě pana zpravodaje objevily, zodpověděl ministr financí.
Kapitola 20. Všeobecná pokladní správa
a skupina IV. Správa státního dluhu.
Zpravodaj sen. Frant.Modráček.
Výdaje kapitoly 20 Všeobecná pokladní správa preliminovány jsou na rok 1938 výše o 273,620.540 Kč hlavně z toho důvodu, že potřeba na příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu zvýšila se sama o sobě o 213,480.140 Kč.
Zvýšily se však i příjmy všeobecné pokladní správy a to o 226,708.090 Kč, poněvadž v důsledku příznivějšího hospodářského vývoje možno počítati i se zvýšeným odvodem státních podniků, jenž přichází v příjmech všeobecné pokladní správy k výrazu.
Referát ke kapitole 20 spojil pan zpravodaj s referátem ke kapitole 19 a pan ministr financí na všecky dotazy ke kap. 19 i 20 rovněž společně odpověděl.
Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Zpravodaj sen. Frant. Modráček.
Výdaje této kapitoly pro rok 1938 preliminují se částkou 7,812.700 Kč, tudíž oproti roku 1937, kde rozpočet činil 7,113.800 Kč, zvyšují se celkem o 698.900 Kč. Zvyšuje se hlavně položka "Platy stálých i přidělených zaměstnanců" o 736.300 Kč a to z toho důvodu, že byla do rozpočtu zařazena další etapa nákladu, potřebného pro zvýšení počtu zaměstnanců; nezařazuje se však ještě úplný náklad na obsazení všech systemisovaných míst, nýbrž o 420.000 Kč méně. Z ostatních osobních výdajů zvyšuje se položka "Platy smluvních zaměstnanců" o 3500 Kč vzhledem k zvýšení smluvního platu jednoho zaměstnance, položka 4 "Nemocenské pojištění státních zaměstnanců podle zákona čís. 221/1925 Sb. z. a n." zvyšuje se o 2000 Kč se zřetelem k zvýšení pol. 1 a konečně pol. 6a "Odměny", zvyšuje se o 10.000 Kč vzhledem k rozmnožení osobního stavu zaměstnanců.
Naproti tomu snižují se věcné výdaje a sice pol. 11 "Náhrada za propůjčení místností podnikem Čs. státní dráhy" o 50.000 Kč. Ačkoliv umístění úřadu zvláště při jeho rozšiřování jest stísněné, budou z úsporných důvodů další místnosti najímány jen v nejnutnější potřebě. Z mimořádných věcných výdajů snižuje se pol. 14 "Nákup psacích a počítacích strojů" o 5000 Kč z důvodů úsporných.
Z řádných věcných výdajů zvyšuje se toliko pol. 8 "Služební oděv" o 2100 Kč vzhledem k tomu, že podle vlád. nař. čís. 133/1934 Sb. z. a n. bude třeba poříditi pro zřízence a podúředníky nové obleky.
Podle zpravodajovy zprávy a exposé předsedy nejvyššího účetního kontrolního úřadu bylo nutno v nejvyšším účetním kontrolním úřadě rozmnožiti systemisovaný stav personálu, poněvadž nebylo již při dosavadním počtu možno zvládnouti agendu, která vzrostla automaticky následkem všeobecného vzrůstu úkolů státní administrativy a rozvoje státního podnikání. Jest zejména třeba, aby nejvyšší účetní kontrolní úřad přibral do svých služeb více odborníků, což se také postupně děje. Při získávání zapracovaných, zkušených sil setkává se však se značnými obtížemi, jsa odkázán při doplňování svého personálu na síly státní administrativy, která přirozeně nerada přenechává dobrý personál kontrolnímu orgánu. Leč při uvážení státního hospodářství jako celku, v němž patří kontrole jedno z čelných míst, lze očekávati, že státní správa vyjde nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu vstříc a bude jeho činnost podporovati. Spolupráce státní administrativy s orgány hospodářské kontroly jest také zárukou zdárného vývoje veřejného hospodaření v budoucnosti.
OBSAH:
Zpráva rozpočtového výboru
Finanční zákon
Přehledy rozpočtových skupin
Přehled státního rozpočtu na rok 1938
Přehled výdajů vlastní státní správy (skupina I.)
Skupina II. Správa státních podniků
Přehled nákladů provozních rozpočtů státních podniků (skupina II.)
Skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích
Skupina IV. Správa státního dluhu
Přehled mimořádného rozpočtu
Mimořádný rozpočet
Jednání rozpočtového výboru
Část všeobecná - Rozprava povšechná
Část zvláštní - Rozprava podrobná
Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky
Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven
Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady
Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí
Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany
Kapitola 6. Ministerstvo vnitra
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem
Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud
Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty
Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství
Kapitola 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Kapitola 13. Ministerstvo veřejných prací
Kapitola 14. Ministerstvo pošt a telegrafů
Kapitola 15. Ministerstvo železnic
Kapitola 16. Ministerstvo sociální péče
Kapitola 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
Kapitola 18. Odpočivné a zaopatřovací platy
Kapitola 19. Ministerstvo financí
Kapitola 20. Všeobecná pokladní správa
Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad