Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1938.

 

IV. volební období.

7. zasedání.

Tisk 696.

 

Interpelace

 

1. sen. Tschakerta na pana ministra železnic stran nezachovávání nařízení ministerstva železnic a zkracování místních dodavatelů

 

2. sen. Thoře, Ing. Havlína, Slámy, Horáka, dr Matouška na pana ministra vnitra v záležitosti opavského incidentu z 1. května 1938

 

3. sen. Thoře, Pechmana, Ing. Havlína, Horáka, dra Matouška na pana předsedu vlády ve věci urychleného provádění plánovité telefonisace venkova

 

4. sen. Hokkyho ministrovi školstva a národnej osvety o stanovách rím.-katol. autonomnej náboženskej obce v Sevľuši

 

5. sen. Zmrhala ministru vnitra v záležitosti zákazu výzdoby družstevních prodejen "Včely"

Překlad ad 696/1.

 

Interpelace

 

senátora R. Tschakerta

na pana ministra železnic

stran nezachovávání nařízení ministerstva železnic a zkracování místních dodavatelů.

 

Na trati Podmokly-Ústí n. L. obnovuje se právě druhá kolej, při čemž je zaměstnáno asi 200 dělníků. Převážná většina dělníků jsou přespolní Češi, kteří ráno přijíždějí drahou a po skončení práce zase odjíždějí. Ve Věstníku ministerstva železnic ze dne 12. srpna 1933, č. 32, běžné č. 154 uveřejňuje se výnos ministerstva železnic ze dne 31. července 1933, č. 30.407, který praví, že nejde-li o kvalifikované a dozorčí dělníky, mají se přijímati jen nezaměstnaní z okolí. Tento výnos uvádí se dále na paměť ve Věstnících ministerstva železnic ze dne 30. září 1933, č. 39 a ze dne 27. ledna 1934, č. 4, kdež se výslovně poukazuje na to, aby především zaměstnáváni byli nezaměstnaní z místního okolí. Tato ustanovení nezachovávají a dosud nikdy nezachovávaly sekce pro udržování tratě v Ústí n. L. a Litoměřicích. Okresní úřad práce aktivistických stran pro okres děčínský podal dne 4. srpna 1937 ve stížnosti na ředitelství státních drah v Hradci Králové podrobná data o zkracování Němců také na trati Podmokly-Libouchec. Ve stížnosti stojí doslova: Poznamenáváme obzvláště, že se příslušné ústavy pro zprostředkování práce snažily, při přidělování pracovních sil, pokud jednotlivé sekce vůbec místa hlásily, vyhověti zásadě ujednání ze dne 18. února 1937. Tento pokus však zmařili podřízení orgánové jednotlivých služebních míst. Na konec se ještě poznamenává, že přemnozí z uchazečů, do zdejšího okresu dovezených a v okresu cizích, nejen že nebyli jako nezaměstnaní řádně hlášení, nýbrž často měli řádnou práci. Potud výtah ze stížností.

 

Při pracích na kolejích potřebuje se veliké množství štěrku, který většinou, na trati Podmokly-Ústí n. L. výhradně pochází z lomů, a ve velkém počtu železničních vlaků z venku se dováží. V Dobkovicích na pracovní trati, rovněž v Jakubech jsou od mnoha desítiletí lomy na štěrk, které pro nedostatek objednávek nemohou pracovati a jejichž dělníci byli připraveni o chléb.

 

Naléhavost odůvodňuje se tím, že ponecháním nynějšího stavu četným osobám německé národnosti vznikají těžké hospodářské škody!

 

Interpelanti táží se tudíž pana ministra:

 

1. Je pan ministr ochoten bezodkladně zaříditi, aby dbáno bylo ustanovení vlastního ministerstva a zaměstnáváni byli jen nezaměstnaní z okolí?

 

2. Je pan ministr ochoten dát vyšetřiti příčinu, proč domácí lomy na štěrk, ležící na trati, nejsou přibírány k dodávce štěrku?

 

V Praze dne 23. dubna 1938.

 

Tschakert,

Bock, Fritsch, dr Tischer, Reil, Krommer, Liehm,

Keil, Enhuber, W. Müller, Werner, Schmidt, dr Hil-

genreiner, Frank, Maixner, Scharnagl, Schram-

mel, Schösser, Bartl, Krczal, dr Brass, Garlik,

Patzak, Pfrogner, Stellwag, Ing. Weller.

 

 

696/I (původní znění).

 

Interpellation

 

des Senators Robert Tschakert,

an den Herrn Eisenbahnminister

wegen Nichteinhaltung von Verordnungen

des Eisenbahnministeriums und Benachteiligung örtlicher Lieferfirmen.

 

Gegenwärtig wird auf der Strecke Bodenbach-Aussig das zweite Geleise erneuert, wobei gegen 200 Arbeiter beschäftigt sind. Die überwältigende Mehrheit der Arbeiter sind auswärtige Čechen,die früh mit der Bahn ankommen und nach Feierabend wieder wegfahren. Im Verordnungsblatt des Eisenbahnministeriums vom 12. August 1933, Nr. 32, lfd; Nr. 154 wird der Erlaß des Eisenbahnministeriums vom 31. Juli 1933, Zl. 30.407 veröffentlicht, der besagt, daß, falls es sich nicht um qualifizierte und Aufsichtsarbeiten handelt, nur Arbeitslose aus der Umgebung aufzunehmen sind, Dieser Erlaß wird weiters in Erinnerung gebracht in den Verordnungsblättern des Eisenbahnministeriums vom 30. September 1933, Nr. 39 und vom 27. Jänner 1934, Nr. 4, worin ausdrücklich darauf hingewiesen wird, vor allem Arbeitslose aus der örtlichen Umgebung zu beschäftigen. Diese Bestimmungen halten und haben noch nie eingehalten die Bahnerhaltungen in Aussig und Leitmeritz. Die Bezirksarbeitsstelle der aktivistischen Parteien für den Bezirk Tetschen hat am 4. August 1937 in einer Beschwerde an die Staatsbahndirektion in Königgrätz detaillierte Daten über die Benachteiligung der deutschen Volkggruppe auch auf der Strecke Bodenbach-Königswald erbracht. In der Beschwerde steht wörtlich: Wir bemerken im besonderen, daß die zuständigen Arbeitsvermittlungsanstalten bemüht waren, bei der Zuteilung von Arbeitskräften, soweit überhaupt Stellen von Seiten der einzelnen Sektionen gemeldet wurden, dem Grundsatz der Vereinbarungen vom 18. Feber 1937 gerecht zu werden. Dieser Versuch wurde aber durch untergeordnete Organe der einzelnen Dienststellen zunichte gemacht. Zum Schlusse wird noch bemerkt, daß die meisten der in den hiesiegen Bezirk importierten bezirksfremden Bewerber nicht nur nicht ordentlich arbeitslos gemeldet waren, sondern oftmals in einer lohnenden Arbeit gestanden sind. Soweit der Auszug aus der Beschwerde.

Bei den Geleisarbeiten werden große Schottermengen benötigt, die zum größten Teile, auf der Strecke Bodenbach-Aussig ausschließlich, aus Brüchen stammen, und in vielen Eisenbahnzügen von auswärts anrollen. In Topkowitz, an der Arbeitsstrecke gelegen, ebenso in Jakuben, bestehen seit Jahrzehnten Schotterbrüche, die aus Mangel an Aufträgen nicht arbeiten können und deren Arbeiter brotlos wurden.

Die Dringlichkeit wird damit begründet, daß durch die Beibehaltung des jetzigen Zustandes zahlreichen Personen deutscher Volkszugehörigkeit schwere wirtschaftliche Nachteile erwachsen!

Die Interpellanten stellen daher an den Herrn Minister die Anfragen:

 

1. Ist der Herr Minister bereit, unverzüglich zu veranlassen, daß die Bestimmungen des eigenen Ministeriums befolgt und nur Arbeitslose aus der Umgebung beschäftigt werden?

 

2. Ist der Herr Minister bereit, die Ursache erheben zu lassen, warum die heimischen, an der Strecke liegenden Steinbrüche zur Schotterlieferung nicht herangezogen werden?

 

Prag, am 23. April 1938.

 

Tschakert,

Bock, Fritsch, dr Tischer, Reil, Krommer, Liehm,

Keil, Enhuber, W. Müller, Werner, Schmidt, dr Hil-

genreiner, Frank, Maixner, Scharnagl, Schram-

mel, Schösser, Bartl, Krczal, dr Brass, Garlik,

Patzak, Pfrogner, Stellwag, Ing. Weller.

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP