S úpravou měny oživl náš hospodářsky
ruch. Již před vánocemi se objevilo různé
zboží na našich trzích a v obchodech,
které po kolik let nebylo vidět. Ale je i zvýšená
chuť k podnikání, práci a hospodářskému
rozmachu. Vláda a parlament musí všemi prostředky
posilovat tuto touhu po zvýšené výrobnosti.
Kdyby bylo dost uhlí a surovin, stáli bychom brzy
v čele nejprůmyslovějších států
světa. Vždyť Anglie má jedinečný
zájem o náš nábytek, cukr a sklo. Naši
výrobci se chystají k doplnění nejen
domácího trhu různým zbožím,
nýbrž i na vývoz do ciziny.
Zubožené, rozbořené nacistické
Lipsko se již loni v říjnu pokusilo o uspořádání
alespoň stínu toho, co se nazývalo slavnými
lipskými veletrhy. Nesmíme prostě dopustit,
aby nás poražené nepřátelské
Německo předstihlo. (Potlesk.) V našich
výrobcích a obchodnících se hnula
národní ctižádost strhnouti včas
pozornost Evropy a světa na naše zboží.
Proto si vytvořili Přípravný výbor
vystavovatelů na pražských veletrzích.
V jediném měsíci se přihlásilo
3.000 vystavovatelů. Naše hlavní město
má jedinečnou příležitost získat
slávu a nesmírně důležité
hospodářské výhody, jaké po
staletí mělo ze svých veletrhů Lipsko.
Praha leží v srdci Evropy, na křižovatce
drah a světových leteckých spojů.
Varšava, Lipsko, Budapešť, Bělehrad, Vídeň
a jiná hlavní města jsou válkou poničena.
Praha si zachovala svůj krásný ráz,
má svůj skvělý Veletržní
palác, má dobré hotely, a náš
průmysl, obchod a řemesla předvedla by světu
na veletrzích dokonalá díla rukou i mozků
československých techniků, dělníků
a zemědělců. Hlavní město Praha
i vlády prvé republiky vždycky plně
podporovaly snahy o uspořádání veletrhů.
Vždyť to znamenalo krásnou visitku tvůrčí
práce a schopnosti obyvatelstva republiky a také
obohacení přílivem objednávek a hodnotných
valut z ciziny! Pražské obyvatelstvo milovalo svoje
proslavené jarní a podzimní veletrhy. Statisícové
návštěvy diváků doplňovaly
dobře tisíce přímých zájemců
z celého státu a hlavně z ciziny.
Zaradovali jsme se proto, že po několika veletrzích
v západních státech i my letos v březnu
ukážeme světu, co dovedeme vytvořit.
Přihlášky vystavovatelů rostly, rostly
i přihlášky obchodních zástupců
z ciziny. A do všech těchto rušných a
radostných příprav k pořádání
prvního jarního veletrhu v osvobozené vlasti
zapadla najednou jako puma zpráva, že se veletržní
palác v Praze zabírá pro úřady.
Vystavovatelům se radilo, aby si postavili provisorní
prkenné baráky, kde se dá, snad na starém
výstavišti. Nesouhlasíme s tímto projektem.
(Potlesk.) Veletržní palác patří
vystavovatelům, veletrhům a našemu hospodářskému
životu. (Potlesk.) Dřevěné boudy
se mohou stavět na Matějské či Emauzské
pouti, ale ne na oči zájemcům z celého
světa. (Potlesk.) Kdyby pršelo, utopili by
se návštěvníci v blátě.
A uvažme, že jemné sklo, textilní, krajkářské,
hudební a jiné umělecké zboží
by se prostě ani vystavovat nemohlo. Také nábytek
a jiné výrobky by utrpěly velké škody.
My si proboha nerozumíme! Nezmění-li se rozhodnutí
vlády, nastěhují-li se úřady
do veletržního paláce a znemožníme-li
uspořádání veletrhů, dáme
si smutné vysvědčení, že hospodářským
problémům nerozumíme nebo nechceme rozumět!
(Potlesk.) Dnes to již není věcí
vystavovatelů, ale také zestátněného
průmyslu a všeho dělnictva. Zestátnění
a znárodnění našeho průmyslu
jsme provedli se vzácnou jednomyslností a parlament
žádá přímo, aby mu co nejrychlejším
způsobem byly předloženy socialisační
předlohy a dekrety, abychom je slavnostně a manifestačně
mohli schválit. (Potlesk.) Na pražských
veletrzích bychom cizině nad slunce jasněji
dokázali, že zestátnění našeho
průmyslu neznamená žádný úpadek,
ale udržení vysoké úrovně a kvality
naší výroby (Potlesk.), ale také
ctižádost našeho zaměstnaneckého
světa, i podnikatelů a obchodníků,
aby byli mezi prvními v hospodářské
obrodě Evropy.
Chápeme, že tvoření nových sociálních
a hospodářských řádů
vyžaduje zřizování úřadů,
jichž za prvé republiky nebylo třeba. Přece
se však pozastavujeme u fakta, že v roce 1938 jsme měli
v centrálních úřadech 6.500 úředníků,
kdežto letos jich máme již 17.000. (Slyšte!)
Tento stav nebude trvale možný. Válkou oslabená
výroba by neunesla tak těžkou hlavu ze svých
daní. Také ministerstev zdá se nám
zbytečně velký počet. A jednotlivá
ministerstva mají obsazena až 20 budov! Musí
proto nastat jisté uskrovnění na straně
úřadování a na druhé straně
musí být umožněno zvýšení
výroby. Hospodářský život si
žádá tohoto vyrovnání. Jménem
poslaneckého klubu čs. strany nár. socialistické
apeluji přímo s parlamentní tribuny na vládu,
zejména na pány ministry průmyslu a obchodu:
Ponechte veletržní palác jeho poslání!
(Potlesk.) Podepřete plně pražské
jarní i podzimní veletrhy! Proveďte revisi
umístění úřadů a jistě
se najde místo v dosavadních budovách pro
eventuální nezbytný úřad nový!
Dobře uspořádaný veletrh ve vlastním
veletržním paláci přinese našemu
státu hojně prospěchu. Získáme
objednávky z domova i z ciziny. Upevníme tím
spojení s mezinárodními trhy, oživíme
výrobu i obchod, přesvědčíme
cizinu o užitečnosti zestátnění
a znárodnění výroby. A co není
na místě posledním: dodáme národu
chuť k podnikání, k práci a k hospodářské
expansi a tím právě přispějeme
i ke vzrůstu národního blahobytu, tak touženého
po sedmi letech hrůzy a hospodářského
úpadku.
Vláda a příslušní páni
ministři mají rozhodnutí v rukou. Parlament
- jsem přesvědčena - ve své převážné
většině očekává, že
pražské veletrhy budou a že budou i ve vlastní
veletržní budově, jak káže dobrý
mrav a právo. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo dalšímu
řečníku, p. posl. Zmrhalovi.
Posl. Zmrhal: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Předložený návrh zákona, kterým
se má zrušit Exportní ústav československý,
protože jeho funkci převzalo ministerstvo zahraničního
obchodu, doporučený výbory ústavně-právním
a obchodním ke schválení, je známkou
našich nových poměrů.
Zřízení ministerstva pro zahraniční
obchod svědčí o tom, že zahraničnímu
obchodu přikládáme velikou důležitost.
Pro naši republiku s technicky vybaveným průmyslem,
s vysoce vyspělým dělnictvem i inteligencí
při nové orientaci naší zahraniční
politiky bude vývoz našich výrobků,
zejména takových, jichž hodnotu ve vysokém
procentu tvoří práce dovedných rukou
nebo rukou zpracujících domácí suroviny,
značným příspěvkem k aktivu
její obchodní bilance. Vývozem získáme
prostředky pro dovoz surovin nutných pro průmyslovou
výrobu a poživatiny k výživě lidu.
V tomto směru máme dobré vyhlídky,
přijdeme-li včas se svými výrobky
na zahraniční trhy, kde je všude veliká
poptávka. Myslím, že je nutno vážit
si spojení s naším velikým spojencem,
Svazem sovětských socialistických republik,
jím poskytované podpory i naší orientace
na slovanské státy.
Víme, že otázka vývozu a dovozu nemůže
být vyřešena v celé šíři
okamžitě. Jsou zde veliké potíže.
Mluvíme o tom, aby politika našeho zahraničního
obchodu byla cílevědomá a posice pro náš
zahraniční obchod od začátku správně
organisovány a budovány. Ministerstvo zahraničního
obchodu má pochopitelně důležité
poslání a větší zodpovědnost
než úřad pro zahraniční obchod
a bude zapotřebí, aby ministerstvo zahraničního
obchodu samo organisovalo zahraniční obchod podle
určitého plánu v souhlase s naší
zahraniční politikou a plánovaným
hospodářstvím republiky. Nesmí býti
ponechána otázka vývozu a dovozu náhodě
nebo jen nahodilým osobám, které se k těmto
službám nabízejí, stejně jako
nesmí býti ministerstvo pouze informátorem,
statistikem atd. Jeho politika musí znamenat plnou podporu
snah všech produktivních složek národa
o urychlenou rekonstrukci a hospodářskou výstavbu
republiky. Neuškodí, zdůrazňujeme-li
při každé příležitosti,
že se ze svého hospodářského
stavu dostaneme jen usilovnou prací, zvýšením
pracovního výkonu a produkcí ve všech
oborech našeho hospodářství.
Náš zahraniční obchod bude výrazem,
kolik hodnot dovedeme sami vytvořit. Máme všechny
podmínky a předpoklady, budeme-li všichni svědomitě
konat své povinnosti k republice - a zahraniční
obchod nám pomůže - překonati nynější
situaci. Zejména je nutno pečlivě a přísně
vybírati ty, kdož se mají zahraničním
obchodem zabývati. Nám nesmí být lhostejno,
kdo v cizině pro nás nakupuje, kdo je do zahraničí
vysílán, kdo o nás cizinu informuje, aby
snad nakonec nebyl prostředníkem zrádcovských
elementů, jako je Prchala a jiní. Nesmí být
také nic zameškáno, jako se to již stalo
při nákupu asi 10.000 vagonů kanadské
pšenice.
Solidní a svědomití dovozci i vývozci,
kteří nevidí v zahraničním
obchodě jen příležitost k snadnému
obohacení se na účet státu a pracujících
lidí, mohou pro nás vykonati platné služby,
stejně jako různí spekulanti mohou stát
jen poškodit, poškodí naši dobrou pověst
a nadělají nám nedozírné škody.
Takovíto lidé si také obyčejně
opatří různá doporučení
od vlivných osob. Máme staré, osvědčené
dovozní firmy, které mají bohaté zkušenosti,
a proto budiž objektivně a věcně zkoumána
u každého uchazeče, který se v zahraničním
obchodě chce uplatnit, jeho dosavadní činnost,
jeho poměr k republice i jeho jednání a práce
v době okupace. Je zejména zapotřebí,
aby prostředníků při dovozu a vývozu
bylo co nejméně.
V poslední době se u nás mluví v souvislosti
s poslední úpravou cen o nutnosti účelnější
a dokonalejší organisace distribuční.
Není pochyby o tom, že je nutna lepší
organisace, ale musí býti provedena nejen zdola,
ale také shora. Všimněte si, že se v časopisech
již nyní ventiluje otázka, jak má být
organisován prodej u postátněných
podniků. Je to nápadná starost patrně
lidí, zvyklých na lehčí a veliký
výdělek, na bezpracný důchod, aby
se tvořením nějakých prodejních
kanceláří a společností přiživovali
znovu. A tu bude zapotřebí, aby také u špičkových
distribučních organisací došlo k reorganisaci.
Dnes, kdy máme postátněny všechny uhelné
doly, bude zapotřebí provětrat prodejní
uhelné syndikáty, různý systém
odměn z prodeje uhlí, odstupňovaný
výdělek podle výše odběrů
atd. Proč státní doly ku příkladu
nezlikvidují Pražskou uhelnou prodejnu, která
již před válkou byla kartelem několika
soukromých pražských velkofirem, aby státní
doly prodávaly uhlí přímo maloobchodníkům,
velkospotřebitelům, ústavům atd.?
Všimněte si prodejního systému bývalého
železářského kartelu s jeho hierarchickým
vybudováním systému ochrany cen, s různými
stupni a mezistupni obchodu, který vede nakonec ku příkladu
k tomu, že nákupní družstvo klempířů,
které soustřeďuje téměř
všechny klempíře z historických zemí,
se nemůže domoci toho, aby při jejich veliké
spotřebě dosáhlo cen jako obyčejný
velkoobchodník. Totéž se týká
celé nadstavby obchodu a velkoobchodu, různých
organisací, jak nám je zanechal neblahý systém
nacistické okupace. Je to celá soustava výkupčích,
sběračů, velkosběračů,
velkoobchodů, velkorozdělovačů, malorozdělovačů,
různých svazů, hospodářských
skupin, zkrátka celá hierarchie distribuce.
V této organisační soustavě je podle
mého názoru zaměstnáno zbytečně
mnoho lidí úplně neproduktivních,
kteří by mohli býti zaměstnáni
tam, kde se projevuje nedostatek pracujících lidí
a rukou. Není pochyby o tom, že i celá distribuce
potřebuje náležité reorganisace, vždyť
u nás připadá jeden velkoobchod na 940 osob.
Posuďte sami, jaké to máme velkoobchody. Při
tom upozorňuji ku příkladu na takovou nesrovnalost,
že naše veliká družstva, mezi nimi pražské
"Bratrství", které zásobuje přes
300.000 osob, jsou dosud zařazena do skupiny maloobchod.
V obchodě textilním máme podle statistiky
- totiž na území bývalého protektorátu
- 2000 velkoobchodů, zatím co v Anglii, kde žije
šestkrát tolik obyvatel, mají pouze 500 velkoobchodů,
maloobchodů v textiliích je u nás 15.000,
zatím co v Anglii jich mají pouze 10.000. Ve výrobě
textilního zboží pracuje u nás 122.000
osob a v distribuci samé je zaměstnáno 58.000
osob. Nedivte se potom, že při velikém počtu
textilních velkoobchodů a maloobchodů v době,
kdy se prováděla úprava měnová
nebo se připravovalo zvýšení cen, bylo
těžké si na body opatřiti zboží.
Při tom bych chtěl dodat, že 20% textilních
obchodů prodá 80% výrobků z celkového
množství přidělovaného textilního
zboží a na zbývajících 80% obchodníků
připadá pouze 20% zboží. Dovedeme si
představit, z čeho a jak asi tito lidé mohou
žít. V roce 1941 bylo u nás v provozu 14.127
velkoobchodů, 90.557 maloobchodů, 13.100 t. zv.
ambulantních obchodů, t. j. trhovců, celkem
tedy přes 117.000 obchodů, nehledě k agentům,
zprostředkovatelům a jiným. Na jeden obchod
připadalo asi 75 osob, čili 25 rodin, na velkoobchod
430 osob. V r. 1945 po totálním nasazení
se počet obchodů u nás zmenšil, takže
na jeden maloobchod připadá něco přes
100 osob a na jeden velkoobchod přes 940 osob. Ptáte-li
se na živnostenských referátech, dozvíte
se, že nejvíce se lidé ucházejí
o povolení živnosti obchodní. Je pochopitelné
a jasné, že při malém objemu obratu
může nutně vzniknouti otázka, z čeho
tito lidé žijí, když mimo přídělové
zboží je volného zboží na trhu
dosud málo. Musíme také viděti správně,
proč je distribuční aparát překrven,
a musíme se zabývati vážně jeho
reorganisací tak, abychom neublížili solidnímu
živnostenskému a obchodnímu podnikání
a odstranili všechno, co z distribučního aparátu
je nesolidní a spekulační, všechny ty,
kteří nedostatek zboží si musí
nahrazovati k podpoře své existence různým
jiným způsobem.
Právem byla naše veřejnost, a řekl bych
především zemědělci, roztrpčena
při posledním stanovení cen potravin a všech
potřeb. Nechci zabíhati do podrobností a
zabývati se všeobecně cenami. U textilií,
chemických výrobků a j. cenové rozpětí
je daleko větší nežli u potravin, ale
několik případů, které jako
příklad uvedu, ukáže, že bychom
neprávem vinili maloobchodníky a živnostníky
jako zdražující element, pokud jsou ovšem
solidní a nezabývají se šmelinařením.
Podle přesných výpočtů našeho
Svazu spotřebních družstev činí
hrubý zisk u přídělového zboží
11,39% až 12,43 % a připočte-li se, že
se prodává také zboží volné,
může činiti hrubý zisk u maloobchodu
13%. Kdo na trhu zná poměry, při zvýšených
nákladech a všeobecné úpravě
mezd i cen pochopí, že nejvyšší cenový
úřad maloobchod z nepochopitelných důvodů
tentokrát stlačil pořádně,
takže maloobchodník, který zásobuje
30 rodin, nemůže vydělati měsíčně
hrubě ani 2.000 Kčs, z čehož má
platit činži, světlo, daně atd. Naproti
tomu nutno vytknouti, že NÚC povolil cenové
rozpětí pro velkoobchod, jaké ještě
velkoobchod nikdy neměl, a zejména ani v době
volného obchodu se o takovém rozpětí
neodvážil požádati. Porovnejte sami: U
ceny cukru vydělá velkoobchodník 1 - 1,20
Kčs na 1 kg, t. j. 10 až 12.000 na jednom vagoně,
a detailista 1,30 až 1,40 Kčs na 1 kg. U kuchyňské
soli vydělá velkoobchodník 55 hal. a maloobchodník
85 hal. na 1 kg. U tvarohu vydělá velkoobchodník
3 Kčs, maloobchodník 4,50 Kčs. U margarinu
vydělá velkoobchodník 2,60 Kčs, maloobchodník
3,90 Kčs. U medu vydělá velkoobchod dokonce
9 Kčs a maloobchod 8 Kčs. Zašel bych daleko,
kdybych zde uváděl práci a režijní
výdaje maloobchodníka a velkoobchodníka při
obchodní manipulaci, ale každý ví, že
maloobchodník má mnohem více práce
při drobném prodeji nežli velkoobchodník,
zejména na př. u cukru, který se většinou
rozváží podle disposic z dráhy nebo
i z cukrovarů přímo maloobchodníkům,
takže povětšině cukr ani do skladu velkoobchodníka
nepřijde a tak velkoobchod bere neprávem podíl
na zisku malým obchodníkům. U brambor vydělá
velkoobchodník 15 Kčs na 100 kg, ačkoliv
dává pouze disposice na celé vagony, neboť
mimo velkoobchodníka jsou zde výkupčí,
velkovýkupčí a rozdělovači.
Velkoobchodník vydělá 15 Kčs, výkupčí
8 Kčs, rozdělovač 9 Kčs, za použití
pytlů 8 Kčs; rolník dostane za brambory 83
Kčs, distribuční aparát stojí
70 Kčs. Největší poměrně
podíl má ovšem velkoobchodník, který
dává jen disposice na celovagonové zásilky
a provede vyúčtování. Charakteristický
je však případ u sladkovodních ryb.
Tu je stanoveno stejné rozpětí cenové:
Velkoobchodník dostane na 1 kg 7 Kčs a detailista
také 7 Kčs, prodává-li ryby v celku.
Počítáme-li, že velkoobchodník
má výdaje se sádkami, výlovem a dopravným
asi 2,50 Kčs, zbývá velkoobchodu čistý
výdělek 4,50 Kčs na 1 kg. U nás bylo
vyloveno letos přes 14.000 q ryb a sdružení
velkoobchodníků v Čechách dostalo
8.900 q ryb, takže shráblo kolem 4 mil. Kčs
čistého zisku. Nebyl by to veliký peníz,
ale nutno uvážiti, že na tomto výdělku
se podílelo 8 až 10 velkoobchodníků,
kteří mimo disposice a napsání účtů
snad neměli dohromady žádnou práci,
poněvadž velkostatky a majitelé sádek
rozvezou ryby sami. Mohl bych uváděti řadu
dalších případů, jaké
je cenové rozpětí pro velkoobchodníka
a pro maloobchodníka. Poskytuje velkoobchodu daleko více
než maloobchodu, ku př. u škvařeného
sádla dostane přes 6,70 Kčs až 7 Kčs,
ale domnívám se, že již těchto
několik případů stačí,
aby každý mohl posouditi, že nejvyšší
úřad cenový při stanovení cenového
rozpětí z nepochopitelných důvodů
nadržoval velkoobchodu na účet maloobchodu
a ovšem na účet spotřebitelů.
Nesmíme zapomenouti, že v době nacistické
okupace mnozí dobří Čechové
byli zbaveni příslušnosti ke skupině
velkoobchodu, protože zůstali věrni národu,
zatím co vzniklo u nás mnoho nových obchodů.
Toto roztřídění na maloobchod a velkoobchod
z doby německé nacistické okupace ještě
trvá a bude zapotřebí, aby bylo co nejdříve
zkontrolováno a provedena změna v zájmu českých
lidi. (Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Největší roztrpčení však
bylo způsobeno stanovením cen masa a uzenin. Jak
k těmto cenám NÚC dospěl, je těžké
uhodnout. Také v nedělní rozpravě
o tom, proč musely býti ceny zvýšeny,
mluvilo se o cenách masa a uzenin velmi málo. Dotázal
jsem se u třech velkých pražských uzenářských
firem, zda si NÚC vyžádal kalkulaci, avšak
pouze v jednom závodě mi bylo řečeno,
že si cenový úřad telefonicky vyžádal
zprávu, kolik činí výrobní
režie při 1 kg masa. Jestli na základě
telefonických informací byly stanoveny ceny, pak
není pochyby, že to nebylo správné,
neboť takovéto stanovení cen po stránce
věcného podkladu je chybné, což je konečně
patrno na první pohled. Uvažte, že cena 1 kg
syrového sádla je stanovena na 55 Kčs a vuřtů
na 54 Kčs, uzené slaniny na 62 Kčs, párků
na 72 Kčs. Snad cena slaniny a syrového sádla
je proto tak nízká, že se slanina a sádlo
za tyto ceny dnes nikde nedostane. Dotazoval jsem se u tří
uzenářských firem na výrobní
režii a dostal jsem tři různé ceny,
od 5,40 Kčs až do 7 Kčs. Tento rozdíl
spočívá hlavně v tom, že pracovních
sil zaměstnanců nemůže býti dostatečně
využito, poněvadž je poměrně malý
nebo nestejný výkon vzhledem k tomu, že je
málo zboží k zpracování. I zde
bude třeba udělat pořádek, nejsou-li
pracovní výkony nízké jen proto, že
závod zaměstnává více lidí,
než na kolik stačí suroviny a než si jich
může závod opatřit. Nebylo by správné,
kdybychom k tomu klidně přihlíželi,
neboť bychom se z toho kolokolu cenového rozpětí,
větších výkonů a tvoření
cen nikdy nedostali. Je nutno přihlížeti k
tomu, aby tam, kde stačí udělati práci
50 lidí, nebylo zaměstnáno 80 nebo až
100 lidí.