Nová republika dává tak svým obráncům
možnost, aby i v době vykonávání
vojenské služby mohli svou politickou činností
mít vliv na budování armády a na všechny
zájmy, které se jich jako vojáků dotýkají.
Je si jen přáti, aby všichni vojáci
dobrodiní dekretu o politických právech vojáků
plně využili a tím prospěli armádě
i republice. (Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Československá armáda nesmí být
jako minulá nepolitickým nástrojem reakce,
ale musí se stát živým politickým
nervem republiky, který poctivě a oddaně
bude plnit vše, čeho zájem lidově-demokratické
republiky vyžaduje.
Ke konci chci zdůraznit, že všichni vojenští
činitelé, důstojníci, poddůstojníci,
rotmistři a gážisté, kteří
své síly dávají do služeb vybudování
mocné a spolehlivé armády, budou námi
ve všem plně podporováni a že bude učiněno
vše k zlepšení jejich existence, aby se jim umožnilo
věnovati se plně svému vojenskému
povolání, abychom tak ve spojení vojáků
s národem vybudovali československou armádu
tak, aby v případě války čestně
obstála po boku nejlepší armády světa,
armády našeho věrného a věčného
spojence, Sovětského svazu. (Potlesk.) Československá
armáda se takovou stane, o to se postarají všichni
čestní a poctiví důstojníci,
rotmistři a poddůstojníci spolu se všemi
vojáky našeho národa. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem jest pan posl.
Vaverka. Dávám mu slovo.
Posl. Vaverka: Paní a pánové!
Bylo správně řečeno, že osnova
zákona, kterou máme právě na pořadu,
osnova ochraňující pracovní poměry
osob, které, splňujíce svoji brannou povinnost,
konají vojenskou presenční službu anebo
výcvik v náhradní záloze, je první
osnovou zasahující do branných otázek,
o níž bude naše sněmovna rozhodovat.
Považujeme za zvláště významné,
že tato osnova řeší právě
sociální, tedy nejzákladnější
problém branné služby, že jedna z dalších
osnov souvisících s výkonem vojenské
služby, osnova zákona o zvýšení
státního vyživovacího příspěvku,
má stejný charakter sociálního řešení,
a konečně že totéž je v podstatě
i u osnovy o zatímní úpravě vojenské
služby žen v československé branné
moci.
Přimyslíme-li si k tomu, jak sám pan ministr
národní obrany ve svém výkladu v branném
výboru mimořádně zdůraznil,
sociální snahy a potřeby, které se
musí uplatňovat ve výstavbě armády,
je nám zřejmo, že pojetí nového
sociálního ducha, jímž je nesena naše
lidová demokracie, začíná pronikat
do základů armády a srůstá
s myšlenkou brannosti vůbec. Všechno úsilí
o zvýšení branné zdatnosti se točí
především kolem předpokladu, jak dovedeme
dáti lidu uspokojivý existenční základ
ve všech směrech a že zejména tím
pevnější a vřelejší bude
jednota lidu s armádou, když tímto uspokojujícím
základem podloží se celá branná
služba a všechna práce těch, kdož
tvoří armádu od vojáka z mužstva
až po důstojníka.
Dnes tedy ve smyslu tohoto nazírání uskutečníme
svým rozhodnutím to, po čem bylo tak naléhavě
voláno, a to již od té doby, kdy v počátcích
republiky nastupovali první českoslovenští
branci do branné povinnosti, a co bylo neustále
uplatňovaným požadavkem a jedním ze
stěžejních požadavků sociální
demokracie. Odstraňujeme velkou nespravedlnost, spočívající
v tom, že zatím co občan-nevoják v normálních
poměrech mohl klidně využíti výhod
svého nepřerušeného zaměstnání
a měl zejména možnost zlepšovati si svůj
výdělek a služné, branec, který
konal nejčestnější službu státu,
odnášel si za ni krutý trest, že v tisíci
a tisíci případech ztrácel své
zaměstnání, ztrácel všechno,
co by si byl získal v pracovním a služebním
poměru, kdyby byl mohl zůstat na svém místě.
Za takových okolností vracel se náš
československý branec po splněné branné
službě do občanského života. Byly
sice vydávány různé výzvy,
aby byli branci, odcházející z vojny, přijímáni
do starého zaměstnání, ale je dostatečně
známo, jak byly tyto výzvy přijímány
a plněny. U dělníka a soukromého zaměstnance
záviselo všechno na vůli nebo libovůli
zaměstnavatele a na okamžité potřebě
jeho sil v podniku, z něhož musel branec odejíti.
Podle dosavadního stavu jedině státní
zaměstnanci, konající vojenskou službu,
měli a mají jistotu, že jsou aspoň částečně
chráněni. vojenská presenční
služba započítává se jim polovinou
pro zvýšení platu a plnou měrou do doby,
rozhodné pro určení služebního
pořadí. Ale i z této výhody jsou,
s výjimkou legionářů, vyloučeni
ti, kdo konali presenční službu před
r. 1944.
Dělníci a soukromí zaměstnanci nebyli
a nejsou během presenční služby nijak
chráněni. Zákon č. 61 z r. 1925 poskytuje
jim pouze ochranu po dobu cvičení ve zbrani a soukromí
úředníci mají po dobu cvičení
nárok na plat. Některá ochranná opatření
pro mimořádnou službu vojenskou za branné
pohotovosti státu poskytuje pak ještě zákon
o ochraně státu a zákonné předpisy
z r. 1938.
To je zhruba asi všechno, čeho se dostávalo
jako ochrany zaměstnancům, konajícím
vojenskou povinnost. Celkem vzato - opatření naprosto
nedostatečná. Tuto těžkou křivdu
dnes napravujeme. Ano, návrh zákona, o němž
budeme hlasovat, a jeho přijetí znamená jeden
z největších činů, kterým
přispějeme k řádnému sociálnímu
zhodnocení branné služby. Víme, že
zákon představuje jen prozatímní řešení
a že nevyčerpává zdaleka všechno,
co by bylo potřebné v něm vyjádřit.
Jedno však je jisté, že po praktickém
provedení úpravy v mezích, jak o nich mluví
zákon, budou branci nastupovat se zcela jinými pocity
než ti, kteří je v minulých nástupních
ročnících předcházeli, že
ti, kteří posledně narukovali, a ti, kteří
budou následovat, budou žít na vojně
a půjdou na vojnu v přesvědčení,
že je o ně postaráno, že neztrácejí
existenčně nic jak v zájmu svého dalšího
života, tak v zájmu své rodiny. My jen žádáme
podle resoluce, přijaté branným výborem,
aby vláda skutečně v nejbližší
době předložila novou osnovu zákona,
která provede souhrnně a s trvalou platností
všeobecnou úpravu pracovních poměrů
osob, nastoupivších vojenskou službu, ať
presenční nebo výcvik v náhradní
záloze anebo cvičení ve zbrani, a aby v této
souhrnné a na trvalo vypracované osnově bylo
pamatováno na všechny případy, které
nutno do ochrany pracovních poměrů branců
zahrnouti, s plným zajištěním běžných
nároků v pensi a ve veřejnoprávním
sociálním pojištění.
Jestliže naše nová demokracie sňala s
vojáků potupný znak podřadnosti a
méněcennosti po stránce občanské
rovnoprávnosti, jenž jim byl vtiskován tím,
že jakmile občan oblékl vojenský kabát,
ztrácel své základní občanské
právo, právo volební, jestliže vláda
jako hlavní představitel této nové
demokracie vrátila vojákům právo,
aby jako každý občan mohli i oni svým
hlasem rozhodovat o řízení osudů státu
a samosprávy, a dala jim možnost svobodně se
zúčastnit i občanského života
politického, splňujeme nyní my jiný
závažný úkol, zajišťujeme
brancům naší lidové demokratické
armády nedotknutelnost jejich existenční
základny po dobu branné povinnosti. Vláda
i naše sněmovna budou si moci v bilanci své
činnosti připočísti toto opatření
k dobru jako velkou kladnou položku. Důsledek přijaté
osnovy zákona bude míti příznivou
odezvu ve dvojím směru. Zvýší
se nesporně morálka armády, neboť vědomí
existenční jistoty po splněné vojenské
službě zlepší vnitřní poměr
vojáků k služebním povinnostem, branci
budou se věnovat s dvojnásobným zaujetím
svému výcviku a školení, zvýší
se celá morálka brannosti lidu a vzroste branná
síla státu, naší svobody, síla,
v níž budeme míti záruku našeho
bezpečného vývoje k lepší, šťastnější
naší budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Lietavec, jemuž uděluji slovo.
Posl. Lietavec: Slávne Národné shromáždenie.
Vážené panie a pánovia!
Vláda národného frontu Čechov a Slovákov
uskutočňuje rad radom najdôležitejšie
a najvýznamnejšie časti vládneho programu
v záujme ľudu a v záujme oboch národov
našej republiky. Zvláštna pozornosť je tiež
venovaná našej novej, ľudovo-demokratickej čs.
armáde. Po skúsenostiach predmníchovských
a po strašných skúsenostiach, ktoré
prežívali Slováci a Češi v dobe
fašistickej poroby, uvedomujeme si, že armáda
si zaslúži najširšej pozornosti a podpory
nás všetkých, ktorým nie je ľahostajný
ďalší osud našich oboch národov.
Naša nová armáda prešla ťažkým
krstom ohňa, bojov a skúšok vtedy, keď
išlo o splnenie našich národných, demokratických
a antifašistických povinností v boji proti
spoločnému nepriateľovi, nemeckým otrokárom
a ich pomáhačom cieľom zachránenia našej
národnej cti a oslobodenia našej spoločnej
vlasti. V týchto skúškach verní synovia
oboch našich národov sa osvedčili a složili
skúšku národnej, vlasteneckej a demokratickej
vyspelosti. lch bojom a obetiam prineseným v záujme
tejto republiky spolu s hrdinskými synmi národov
Sovietskeho sväzu môžeme ďakovať, že
žijeme ako slobodné a demokratické národy,
staviame a budujeme štát, v ktorom bude sa nášmu
ľudu lepšie žiť ako dosiaľ a v ktorom
môžu sa i Slováci plne rozvíjať
ako samobytný národ spolu s bratským národom
českým. A týmto hrdinom, bojovníkom
československej i zahraničnej armády, partyzánom
i ostatným bojujúcim vlastencom sme nielen vďační,
ale aj povinní plne sa o nich starať, ich záujmy
podporovať a zahrnúť ich láskou a materiálnou
pomocou.
Máme pred sebou návrh zákona o pracovných
pomeroch osôb, nastúpivších prezenčnú
službu. Týmto zákonom pomáha sa novým
obráncom republiky zachovať si pracovný pomer
i po návrate z prezenčnej služby alebo po návrate
z náhradnej zálohy. Vojaci, poddôstojníci
i dôstojníci po vykonaní svojich vojenských
a národných povinností budú mať
plnú istotu, že v civilnom povolaní budú
sa môcť zase plne uplatniť, že budú
opäť zamestnaní, že sa im doba strávená
vo vojenskej službe započíta do pracovného
pomeru v prospech zachovania platových a penzijných
náležitostí.
Tento zákon ale nemôže plne uspokojiť všetky
potreby občana, ktorý zadosť učinil
svojim vojenským povinnostiam. On je len čiastočným,
núdzovým riešením. Preto sa aj komunistická
strana Slovenska stavia za urýchlené predloženie
osnovy zákona, ktorým sa dostane účinnejšej
a dokonalejšej materiálnej a hmotnej podpory tým
osobám, ktoré sa vracajú domov po splnení
svojich vojenských povinností. Taktiež naša
strana žiada, aby táto nová osnova pamätovala
i na ochranu pracovného pomeru už odo dňa,
ktorým bol občan republiky odvedený, teda
uznaný za vojaka.
Pri tejto príležitosti, keď hovoríme a
konáme kroky v prospech našich nových brancov,
považujem za potrebné zmieniť sa o tom, že
sme povinní viacej a významnejšie hmotne sa
postarať o tých, ktorí už zvlášť
teraz vracajú sa k svojmu občianskemu povolaniu,
alebo o tých, ktorí sa ešte vrátia.
Tisíce a tisíce dôstojníkov, poddôstojníkov
a vojakov, ktorí celé dlhé roky so zbraňou
v ruke bojovali a krvácali za túto oslobodenú
a na nových, zdravších základoch sa
budujúcu republiku, a spolu s nimi tisíce slavných
a v bojoch sa vyznamenavších partyzánov bolo
v dôsledku zrušenia brannej pohotovosti poslaných
do civilu. Mnohí z nich sa vracajú ranení
a mnohí s porúchaným zdravím. A žiaľ,
často, dosť často jak vojaci, tak partyzáni,
zvlášte u nás na Slovensku, nenachádzajú
vždy plné porozumenie a pochopenie, keď žiadajú
im vyhovujúce zamestnanie, aby mohli v práci znova
slúžiť svojmu národu a štátu
a existenčne byť zabezpečení. V úradoch,
živnostiach, podnikoch polnohospodárskych i priemyseľných
často sa im odpovie, že už voľné
miesta pre nich nemajú. Keby sa však dôkladne
skúmali tí zamestnanci, ktorí tam ešte
sedia, a to už od roku 1939, či sú národne
a štátnepoliticky a demokraticky spoľahliví
a či oni splnili svoje povinnosti voči národu
v boji proti fašizmu, veru by sme našli tam mnoho takých,
ktorí by tam sedieť nemali, ale snad mali by sa zodpovedať
za hriechy, ktoré spáchali vtedy, keď vojaci
a partyzáni bojovali. A preto na účet takýchto
je treba zamestnávať tých, ktorí účasťou
v boji preukázali svoju národnú a demokratickú
spoľahlivosť.
Prirodzene, že reakcia a zbytky fašistov nemajú
radi takýchto vlastencov preto, lebo títo by priniesli
nový, zdravý, ozaj demokratický ľudový
duch do úradov, podnikov a závodov. Je preto povinnosťou
nás všetkých pomôcť vracajúcim
sa vojakom a partyzánom, umiesťovať ich a zabezpečiť
im ich spravodlivé požiadavky a účinne
ich podoprieť, zvlášť proti chamtivcom a
reakcionárom, ako aj proti strnulým byrokratom.
Bolo by v záujme našich bojovníkov, keby zákonom
sa nariadilo týchto povinne zamestnať a umiesťovať
v občianskom povolaní.
Ale v boji, ktorý prebiehal proti Nemcom, Maďarom
a ich pomáhačom, padlo mnoho udatných synov
slovenského i českého národa. Po týchto
zostaly vdovy a siroty. Viete sami, že tieto vdovy veľmi
často musia skoro prosiť o sociálnu pomoc a
existenčné zabezpečenie. lch padlí
mužovia alebo otcovia dostali síce vyznamenania a
uznania, ale pozostalým po ních musíme dať
viacej, dať slušné, zabezpečujúce
zamestnanie. Je preto potrebná osnova zákona, ktorou
by sa týmto postihnutým dalo dôsledné
a uspokojivé existenčné zaistenie, a nie
len almužna. To musíme urobiť už v záujme
tých, ktorí padli. Verím, že táto
osnova zákona v krátkom čase dostane sa ako
návrh zákona do Dočasného Národného
shromáždenia.
Nech mi je dovolené zmieniť sa ako zástupcovi
komunistickej strany Slovenska i s tohoto miesta o tých,
ktorí toho času ešte v armáde slúžia
a ktorým je treba účinnejšej podpory
v záujme plného ocenenia služieb, ktoré
oni splnili pre existenciu nášho národného
života a štátnej samostatnosti republiky. Chcem
zvlášť poukázať na účastníkov
protinemeckého odboja z riad Slovákov. Vyše
70.000 Slovákov zúčastnilo sa v zahraničnej
československej armáde a viacej ako 72.000 Slovákov
zúčastnilo sa slávneho národného
povstania. V tomto čísle je zahrnutých i
27.000 slovenských partyzánov, ktorí bili
Nemcov už na Bielej Rusi a obzvlášť dôkladne
po 29. auguste 1944 v našich slovenských horách.
Je nám známo, že v boji proti nemeckej presile
na Slovensku, asi proti 7 nemeckým divíziam, sa
títo plne osvedčili ako dôslední a
oddaní bojovníci za spoločnú ľudovo-demokratickú
republiku, vlasť slobodných a rovnoprávnych
Slovákov a Čechov.
Mnohí z týchto po oslobodení našej republiky
vstúpili do armády, aby tejto dali k dispozícii
svoje sily a bojové skúsenosti. Mnohí boli
za účasť v boji proti Nemcom už povýšení,
ale mnohí už dĺho na spravodlivé a oprávnené
povýšenie čakajú. Súčasne
sa hlásia príslušníci československej
armády zahraničnej alebo bývalí partyzáni
do vojenských odborných škôl, aby sa
mohli zdokonalovať a obohatiť i teóriou vo vojenskom
povolaní. Žiada sa od nich ako podmienka prijatia
do vojenských učilišť maturita. Ale pýtam
sa, akože títo mohli skladať skúšku
vo škole a maturovať, keď mnohí nemohli
alebo nesmeli študovať a mnohí študovali
taktiku a stratégiu ozbrojeného boja proti nemeckým
okupantom. A v tejto škole, bojovej škole, složili
i maturitu národnej vyspelosti, štátnej a demokratickej
spoľahlivosti, lásky k svojmu ľudu a maturitu
schopnosti veliť celým jednotkám, a to úspešne,
na fronte proti Nemcom.
Som toho náhľadu, že spravodlivé a ľudovo-demokratické
riešenie má týmto skvelým ľuďom
umožniť, aby 1. keď už na vojne sú,
boli primerane a zaslúžene povyšovaní
a dosadzovaní aj na zodpovedné a veliteľské
miesta, 2. aby hlásiaci sa do vojenských učilíšť
boli do týchto prijímaní po složení
skúšok prijímacích, i keď maturitu
ešte nemajú.
Tým nebude trpieť kvalitatívne náš
dôstojnícky sbor, ale práve opačne,
získa kvality v týchto ľuďoch najhodnotnejšie
a novej ľudovo-demokratickej armáde najprospešnejšie.
Plne budeme podporovať pána ministra národnej
obrany a ostatných zodpovedných činiteľov
armády, aby sa do dôsledku uskutočňovala
tá časť vládneho programu o našej
armáde, kde sa hovorí: "Menovanie a povyšovanie
dôstojníkov nebude podmienené len formálnymi
pravidlami, ale bude podporovaný mimoriadny rýchlejší
postup, resp. menovanie najschopnejších, predovšetkým
tých, ktorí sa osvedčili na fronte a v boji.
Keď dnes hovoríme o vládnom návrhu zákona,
ktorým sa upravuje pracovný pomer osôb nastúpivších
vojenskú prezenčnú službu, ktorý
zákon pomáha zabezpečiť aspoň
čiastočne i existenčne tých, ktorí
splnia svoje branné a vojenské povinnosti, žiada
sa zdôrazniť, že on pomáha upevniť
ľudovú demokratickú morálku našich
vojakov veľmi účinne. Som presvedčený,
že i horespomenutý postup a stanovisko v spomenutých
otázkach len pomôže ešte viacej stmeliť
našu novú armádu tak, aby ona ozaj bola bezpečnou
zárukou národnej slobody Slovákov a Čechov,
bezpečnou zárukou ľudovej demokracie, štátnej
samostatnosti, verným a oddaným spojencom Červenej
armády a zárukou mieru.
Komunistická strana Slovenska bude preto hlasovať
za tento vládny návrh zákona tak, ako je
nám predložený. (Potlesk.)