Byly také vyslovovány obavy o tom, co tomu všemu
řekne cizina, a byli a ještě jsou lidé,
kteří se škodolibostí jim vlastní
doufají, že dojde ke konfliktům v otázce
náhrady. Avšak i tyto naděje byly zklamány.
Přátelská cizina - a v této souvislosti
mám na mysli především naše západní
spojence - se v podstatě dívá na naši
akci sympaticky, a proto také k žádným
konfliktům nedošlo. Je nám líto, ale
nemůžeme za to, že skeptikové nadarmo
plýtvali svou energií, když se snažili
různými kanály posílat do ciziny falešné
informace o poměrech v republice a zejména o našem
hospodářství. Jejich úsilí
bylo zmařeno především také panem
presidentem republiky, který objektivně a pravdivě
informoval Ameriku a ostatní cizinu, a konečně
cizinci samými, kteří k nám přijíždějí
a na místě samém se přesvědčují,
že skeptikové nemají pravdu.
Máme rovněž v dobré paměti různé
novinářské články a jiné
projevy na veřejnost, v nichž se skeptikové
snažili dokázat, že ve znárodněném
průmyslu bude chybět podnikatelská iniciativa
a že se v něm neuplatní princip osobní
odpovědnosti. Tvrzení toho druhu jsou vyvrácena
skutečností, utvrzenou dekretem presidenta republiky,
že národní podniky budou provozovány
podle zásad obchodního podnikání,
jinými slovy, že budou mít dostatek autonomie
nezbytné pro jejich provoz, takže se princip osobní
odpovědnosti dokonale uplatní, ba více, osobní
odpovědnost bude zde příkazem a povinností.
Československá sociální demokracie
s uspokojením konstatuje, že všechny tyto záměry
byly včas odhaleny a zamítnuty a že zdravá
myšlenka nacionalisace, která jediná umožňuje
opravdové celostátní vedení znárodněného
průmyslu, bank a pojišťoven, zvítězila,
a jak dokazují dekrety presidenta republiky ze dne 25.
října m. r. a dnešní praxe, byla přijata
a je respektována a prováděna všemi
stranami Národní fronty.
Už z toho, co zde bylo řečeno, vyplývá,
že jakékoli působení směřující
proti nacionalisační akci je jednak pro celek škodlivé
a za druhé je předem odsouzeno k neúspěchu.
To, co dnes prožíváme, je jedna fáze
přirozeného vývoje, jemuž je sice možno
klást překážky, ale nelze jej zadržet.
Dovolte jen, abych připomenul několik slov z prohlášení
zásad čs. soc. demokracie, že totiž dnes
není otázka: socialismus nebo kapitalismus, nýbrž:
socialismus nebo chaos. Čím dříve
přestaneme novou dobu měřit starým
metrem, tím rychleji a úspěšněji
se rozvine naše hospodářství a celý
náš národní a státní život
ve všech svých oborech a složkách. Nacionalisace
průmyslu nyní u nás uskutečňovaná
je vůbec základem rozvoje a pokroku, zejména
také v oboru techniky. Vždyť pohleďme jen
do nedávné ještě minulosti před
válkou, kdy jsme měli dostatek příkladů
o tom, jak stará soustava nejenže nedávala
předpoklady pro další pokrok, ale tento pokrok
dokonce brzdila. Před válkou byl všeobecně
znám případ t. zv. věčné
žárovky, která byla vynálezcem nabídnuta
jednomu americkému koncernu. Kdyby se bylo tehdy přikročilo
k seriové výrobě této žárovky,
která byla zkonstruována tak, že vydržela
podstatně déle než jakákoli jiná
dosud vyráběná žárovka, bylo
by to znamenalo silné omezení provozu onoho žárovkářského
koncernu. Podnikatelé učinili všechno a zaplatili
vynálezci závratné sumy jenom za to, že
se zavázal nejen svůj patent nikomu neprodat, ale
že také souhlasil s tím, aby žárovka
nebyla vůbec vyráběna. Je jasné, oč
zde šlo. Šlo o udržení velikých zisků,
kterým technické zdokonalení žárovky
bylo na překážku. Není vyloučeno,
že by se byly tehdy proti tomu postavily snad i americké
odborové organisace, neboť na nich ležela - a
dnes snad opět leží - tíha problému
nezaměstnanosti.
Je také skutečností, že pohnutkou činnosti
soukromokapitalistického podniku není vlastně
hospodářská účelnost, t. j.
nutnost ukojiti potřeby jednotlivců a celku, nýbrž
úsilí o zisk, čili vyrábí se
ne pro spotřebitele - bez zřetele, zda je jím
jednotlivec, kolektiv nebo stát - nýbrž pro
obchod, a to výhodný obchod.
Znárodněný průmysl má ovšem
poslání právě opačné.
Národní podniky budou vyrábět proto,
aby ukojily především domácí
potřebu výrobků všech druhů a
aby nám umožnily úspěšný
vývoz našeho zboží, pro nějž
jsou dány nejlepší objektivní podmínky,
nehledě na to, že nepochybujeme, že naše
zboží obstojí svou kvalitou v soutěži
s kterýmkoliv státem na všech zahraničních
trzích. Pro nás je vývoz nezbytností
jednak proto, že potřebujeme ze zahraničí
četné suroviny a polotovary, bez nichž se naše
výroba neobejde, jednak proto, že živá
účast na mezinárodním obratu nám
pomůže podstatně zvýšit celkovou
životní úroveň pracujících.
O tom, jak se dříve hospodařilo a jak málo
ohledů se bralo na stát a jeho potřeby dokonce
v dobách zvýšeného nebezpečí,
t. j. od května do září 1938, by mnoho
mohli říci naši vojáci a všichni
ti, kdo před válkou nahlíželi do zákulisí
vojenských dodávek. Zde víc než kdekoli
jinde bylo patrné, že dodavatelům šlo
o tučné zisky a ne o to, aby se armádě,
opoře státu a jeho hranic, dostalo všeho, co
každá armáda potřebuje, aby svůj
těžký a nejvýše odpovědný
úkol mohla splnit. Dodavatelé se předháněli
v nabídkách, obcházeli úředníky
ministerstva národní obrany, i - bohužel -
některé členy tehdejšího branného
výboru Národního shromáždění,
klepali na dveře důstojníků hlavního
štábu a svým nabídkám se snažili
zjednat průchod korupcemi velikého stylu, prováděnými,
jak se pamatujeme, často s úspěchem. Vůbec
korupce a daňové defraudace byly věrným
průvodcem a doplňkem velkorysého okrádání
státu, t. j. poplatníků, čili všech
pracujících; a tohoto zločinu na národu
a republice se dopouštěli převážně
lidé, kteří - jak známo - oplývali
jinak vlasteneckými hesly stejně jako později
poníženým přisluhovačstvím
nacistickým okupantům. Nacionalisovaný průmysl
umožní nám nyní řídit
celé hospodářství podle všeobecného
celostátního plánu a zejména armádě
dostane se konečně nyní v hojné míře
všeho, co jí právem náleží.
Armáda nesmí být napříště
už nikdy zdrojem kořistění, ale předmětem
péče všeho lidu a jeho odpovědných
představitelů. (Potlesk.)
Nacionalisace průmyslu a ostatních úseků
hospodářství, kde byla provedena, dává
teprve možnost účelného hospodářského
plánování se zřetelem na potřeby
státu a lidu. K tomuto plánování nelze
nijak přirovnávat válečné řízené
hospodářství, které neslouží
ničemu jinému nežli dosažení co
největší produkce pro válečné
účely, čili které tomuto jedinému
neproduktivnímu účelu podřizuje celé
národní hospodářství. Válečné
hospodářství, i když řízené,
není hospodářstvím plánovaným,
a ostatně vždycky také je časově
omezeno na dobu trvání válečného
stavu. Jinak to ani není možné, neboť
válečná výroba znamená neomezené
vyčerpávání hospodářských
zdrojů, ba často i bezohledné - se zřetelem
na budoucnost - rabování, jakého jsme byli
za německé okupace svědky v našem uhelném
hospodářství, kde Němci doslova rabovali
nejlepší ložiska černého a hnědého
uhlí.
Československá sociální demokracie
postavila otázku celostátního hospodářského
plánu přímo programově a dává
své nejlepší síly a nejlepší
odborníky pro práce, spojené s vytvořením
tohoto plánu. V průmyslovém plánování
bude třeba dbáti, aby se vědecky vyšetřila
celková potřeba výrobků v každém
průmyslovém odvětví pro náš
národ, a množství výrobků, které
můžeme na základě střízlivě
odhadnuté světové situace trvale vyvážet
do ciziny. Proto je nutné, aby bylo založeno a rozvinuto
dokonalé výzkumnictví v oboru průmyslu,
aby byly vybudovány výzkumné ústavy
a zkušebny, které by sledovaly a rozvíjely
technický a sociální pokrok v každém
průmyslovém odvětví.
Významnou péči je třeba věnovat
zvětšování výrobní kapacity
podniků a jejího přizpůsobení
našemu i zahraničnímu trhu, dále zjednodušení
a účelnosti výroby, její specialisaci,
normalisaci, standardisaci, typisaci a vůbec všemu,
co zjednoduší a usnadní pracovní výkony
a co může přispěti k zlevnění
výrobků doma a ke zvýšení jejich
soutěživosti na zahraničních trzích.
Při tom se musíme postarati, aby naše průmyslové
podniky byly vybaveny všemi vymoženostmi sociálního
a kulturního pokroku, jako jsou zařízení
a opatření pro závodní hygienu, závodní
kuchyně, zdravé bydlení dělníků
a ostatních zaměstnanců, čítárny,
knihovny atd.
Hospodářský plán nám rovněž
umožní účelnou a sociálně
prospěšnou cenovou politiku, jež tak nastoupí
na místo někdejšího cenového
teroru a diktátu, který prováděly
kartely. (Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Případ fy. Walter v Jinonicích, který
ve svém výkladu uvedl pan ministr průmyslu,
je nad jiné jasným důkazem pravé podstaty
někdejší soustavy trvalého dvojvládí,
kde na jedné straně měl národ svou
viditelnou ústavní vládu, vycházející
z demokratických voleb a pověřenou presidentem
republiky k výkonu svého úřadu, a
na druhé straně žil lid pod neviditelnou vládou
finančního a průmyslového kapitálu,
která mnohdy byla mocnější nežli
vláda ústavní. Nyní tedy nabývá
nacionalisace průmyslu už viditelných a konkrétních
tvarů. Skutečnost, že podstatné výrobní
prostředky a finanční zdroje přešly
do rukou lidového demokratického státu, začne
se v těchto dnech projevovat v praxi. V podnicích,
nyní znárodněných, byla už dávno
zavedena národní správa, která tuto
ohromnou majetkovou podstatu a zdroj blahobytu národa uchránila
před zkázami, ke kterým by jinak bez národní
správy určitě došlo. Národní
správa bude vystřídána definitivním
vedením, vykonávaným řediteli a představenstvy.
Znova s povděkem konstatujeme, že naše čekání
nebylo marné, i když jsme si přáli,
aby všechna ta organisační a personální
opatření byla učiněna už podstatně
dříve. Jsme téhož názoru jako
pan ministr průmyslu, který si ve svém výkladu
postěžoval na překážky, kladené
v cestu rychlejšímu provedení příprav
pro normálnější činnost národních
podniků z důvodů jiných nežli
odborných, hospodářských. Ano, znárodněný
průmysl, jako ostatně celé hospodářství,
je politickou věcí. Avšak nemůžeme
dopustit a nepřejeme si, aby naše hospodářství
a zejména náš znárodněný
průmysl se staly snad nějak předmětem
jakýchkoli úzkých zájmů stranických.
Je třeba urychleně učinit všechno po
stránce odborně-hospodářské,
technické, organisační, administrativní
i personální, aby se naše znárodněné
hospodářství dostalo naplno do chodu.
S tím je do značné míry spojena také
otázka odborníků, kteří vedle
dělnictva a kancelářských pracovníků
povedou znárodněný průmysl jako jeho
ředitelé a jako inženýři národních
podniků. Věříme, že na tato neobyčejně
odpovědná místa od ústředních
ředitelství jednotlivých odvětví
až k poslednímu podniku budou jmenováni lidé
s nejlepší odbornou kvalifikací, ale také
s nejlepší kvalifikací mravní, národní
a státní, prostě lidé, kteří
v budování a úspěšném
rozvíjení znárodněného průmyslu
budou vidět svůj životní úkol.
Musíme se proto se vší rozhodností postaviti
proti jakémukoliv postrannímu zájmu, který
se zejména nesmí uplatniti prostřednictvím
odborníků, jimž budou národní
podniky svěřeny.
My všichni zde víme velmi dobře, jaký
je rozdíl mezi zřetelem společenským
a osobním, mezi zájmem celku a zájmem jednotlivce.
Nám záleží na prospěchu jednotlivce,
záleží nám na tom, aby se každému
dostalo všech možností pro uplatnění
jeho intelektu, jeho vědomostí a schopností,
a rovněž tak trváme na tom, aby dobrý
výkon byl také náležitě odměňován.
Ale věc znárodněného průmyslu
je příliš vážná, než
abychom mohli trpět strýčkování
a neodpovědnou protekci. Krátce a dobře,
zabraňme prosazování lidí na odpovědná
místa jenom proto, že mají vlivné známosti
a široké lokty, neboť nemůžeme postupovat
jinak, chceme-li zabránit poškozování
naší národní věci. Všechny
politické strany jsou dnes hojně obletovány
lidmi, kteří se domáhají odpovědných
míst. Ale politické strany jsou dnes odpovědnými
nositeli československé státnosti a nesmějí
se snížiti na zaopatřovací ústavy.
Znám některé konkretní přímo
groteskní případy, kdy na př. jeden
národní správce v jižních Čechách
se domáhal ředitelského místa takovým
způsobem, že sám vstoupil do jedné politické
strany a svého přítele a satelita doslova
delegoval do druhé, aby si takto zajistil t. zv. politickou
podporu. Jsou tu takové případy, kdy 3 nebo
4 příslušníci téže rodiny
se rozešli do tří nebo čtyř politických
stran, aby jako v hazardní hře ukořistili
aspoň jedno výhodné ředitelské
místo. Povinností každé politické
strany je takové kliky odhalovat a nedopustit, aby se jejich
příslušníci dostali k odpovědným
funkcím. Jde o příliš mnoho a proto
dovolte, abych znovu zdůraznil, že zájem a
prospěch jednotlivce musí se nezbytně podřídit
zájmům a prospěchu státu.
Stručně připomínám, že
jsme proti nízkým platům a mzdám,
ale jsme a budeme proti milionovým příjmům,
které nejsou ničím odůvodněny,
neboť republika ani hospodářsky, ani jinak
nepotřebuje, aby z práce v národním
průmyslu mohl se kdokoliv obohatit natolik, že by
měl jako bůh Janus dvě tváře.
Jednu směrem k národnímu průmyslu,
druhou soukromokapitalistickou. Vždyť to není
ještě tak dlouho, co kolaborant Dominik Čipera
měl jako generální ředitel Baťova
koncernu roční příjem přes
37 mil. korun. Kdyby měl být výkon odměňován
milionovými sumami, bylo by lépe se ho vzdát.
Ostatně jsem přesvědčen, že nikdo
není tak nenahraditelný, aby si mohl dovolit diktovat
lidu a republice.
Znárodněný průmysl musí být
účelně zorganisován, a to vertikálně
i horizontálně, po všech stránkách,
zejména také po stránce zájmové.
V každém případě je třeba
v zárodku paralysovat každý pokus o vytváření
nových úřadů v národním
hospodářství, a zejména pak institucí
byrokratické povahy, které by se ve skutečnosti
staly druhými ministerstvy. Opakuji, že to musí
platit pro instituce všech druhů, zejména také
samosprávné a zájmové. Organisace
budiž vybudována tak, aby byla co nejúčelnější
a nejpružnější, a tedy i dostatečně
hybná a ne zbytečně drahá.
Někde se vyskytly pokusy o vytvoření zvláštní
instituce pro sektor znárodněný a neznárodněný.
Jinými slovy, pokusy o rozdělení celého
našeho hospodářství na dva autonomní
celky; prý proto, aby se dosáhlo t. zv. zdravé
soutěže mezi znárodněnou a mezi neznárodněnou
výrobou. Tyto záměry mohou být buď
pošetilé nebo úmyslné. Pošetilé
tehdy, jestliže vycházejí z domněnky,
že by taková soutěž vedla k zlepšování
kvality výrobků. Avšak víme, že
v moderním plánovaném hospodářství
mohou přijíti na trh jen kvalitní výrobky,
takže neznárodněný sektor doplní
podle celkového plánu produkci sektoru znárodněného
a jeho výrobky budou na trhu umisťovány bez
překážek, trvale a v množství zaručujícím
jeho plnou zaměstnanost a prosperitu. Jestliže se
o takovém soutěžení mluví záměrně,
nezbývá než se domnívat, že jsou
zde sledovány jiné cíle, cíle rozdělit
národ na dva celky, postavené proti sobě.
Naproti tomu musíme trvat na tom, aby celé hospodářství
vytvořilo jeden nedílný celek, v jehož
rámci se oba sektory budou vzájemně doplňovat
a dosahovat tak prosperity celého našeho hospodářství.
Čs. sociální demokracie bude ze všech
svých sil podporovat znárodněný průmysl,
ale také všechnu ostatní průmyslnou
a řemeslnou výrobu a všechny ostatní
složky, které společně s průmyslem
budou ve vzájemné součinnosti působit
k trvalému vzestupu blahobytu celého národa.
Při tom je třeba si uvědomit, že to
veliké dílo by nikdy nebylo uskutečněno
bez iniciativní činnosti závodních
rad, bez vysoce uvědomělé a revolučně
konstruktivní činnosti odborových organisací,
s nimiž budeme trvale těsně spolupracovat a
o něž se budeme opírat tak, jako se opíráme
o dělnickou třídu a inteligenci, ale i o
rolnictvo a střední stav, prostě o všechen
český pracující lid.
Nakonec chci říci jen tolik, že my, sociální
demokraté, respektujeme přátelskou cizinu
a umíme si vážit jejího mínění,
je-li spravedlivé a upřímné. Chceme
si konečně vzít z ciziny příklady
ze všeho toho, co je tam lepší a účelnější.
Ale oč nám jde, to je náš vlastní,
poctivý a statečný lid a naše republika.
Proto jsme tak důslední v úsilí o
nejširší opravdovou demokracii, neboť chceme,
aby svoboda, samostatnost a nezávislost československého
lidu a jeho státu byla všestranně zajištěna
a trvalá. Nacionalisace je nám nezbytným
předpokladem a zároveň cestou k uskutečňování
našeho programu míru, svobodné práce,
a tedy blahobytu všech pracujících, programu
socialismu a demokracie.
Čs. sociální demokracie schvaluje výklad
p. ministra průmyslu a upřímně mu
děkuje za úspěšný boj a za všechnu
velikou a statečnou práci, kterou už vykonal
pro československý průmysl a pro československé
hospodářství. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Podle § 65 jedn. řádu jest rozpravu o vládním
prohlášení zakončiti hlasováním,
zda Prozatímní Národní shromáždění
prohlášení schvaluje čili nic.
Budeme tudíž hlasovati. Prosím paní
a pány poslance, aby se posadili na svá místa.
(Děje se.)
Prozatímní Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti.
Kdo souhlasí s tím, aby Prozatímní
Národní shromáždění schválilo
prohlášení pana ministra průmyslu B.
Laušmana, učiněné ve 23. schůzi
Národního shromáždění
dne 22. ledna 1946, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Prohlášení pana
ministra průmyslu B. Laušmana je schváleno.
(Potlesk.)
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů zahraničního,
obchodu, průmyslu a rozpočtového podle §
35 jedn. řádu o vládním návrhu
zákona (tisk 122), kterým se předkládá
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
ke schválení návrh Dohody o reparacích
Německa, o založení Mezispojenecké reparační
komise a o restituci měnového zlata, spolu s připojenými
resolucemi, sjednaný na reparační konferencí
v Paříži dne 21. XII. 1945.