Jestliže tu konstatuji, že se národní
výbory osvědčily při obnově
veřejného, hospodářského, sociálního
a kulturního života, nechci tím říci,
že by kritika, která se ve veřejnosti projevila,
pokud jde o činnost národních výborů,
nebyla částečně oprávněna.
Zkoumáme-li tuto kritiku věcně - pokud ovšem
je to kritika konstruktivní - shledáme, že
vady a nedostatky, které tato kritika vytýká,
nejdou na účet instituce národních
výborů, jež je teprve na počátku
vývoje, ale že je to z valné části
kritika osob. Nelze popřít, že v průběhu
revoluce se někde vloudily do národních výborů
živly, které neměly dostatečných
mravních kvalit pro svůj úkol. Chtěl
bych tu konstatovat, že jde o zjevy výjimečné
a že ministerstvo vnitra v součinnosti s politickými
stranami Národní fronty a s orgány lidové
veřejné správy zakročovalo a provádělo
očistu od živlů, které si nezaslouží
důvěry lidu. Některé z vytýkaných
vad národních výborů souvisí
s tím, že lid dosud neprováděl a neprovádí
dostatečnou měrou kontrolu národních
výborů, zaručenou vládním nařízením
z 5. května 1945. Této kontroly je nezbytně
zapotřebí, má-li tato nová instituce
i celá lidová veřejná správa
zdárně plnit svěřené jí
úkoly v zájmu lidu a státu. Ministerstvo
vnitra se bude snažit vtělit do zákonodárných
osnov, zejména osnov volebních, organisačních
a jednacích řádů, možnost intensivnější
lidové kontroly veřejných orgánů,
která se nesmí omezit jen na účast
při volbách, jako tomu bývalo dříve.
Instituce národních výborů upravena
je dosud z větší části toliko
normami povahy rámcové. Jsou to především
již zmíněný dekret presidenta republiky
ze 4. prosince 1944 a vládní nařízení
z 5. května 1945, později novelisované; na
Slovensku pak nařízení ze 7. dubna 1945.
Provedení těchto norem je zůstaveno předpisům
dalším, které se připravují.
Nejnaléhavější problémy národních
výborů byly a jsou řešeny předpisy
prozatímními, jako jsou směrnice ministerstva
vnitra pro místní a okresní národní
výbory, schválené vládou, které
upravují nejdůležitější
otázky týkající se složení
národních výborů, jejich jednání
a usnášení, dále směrnice ministerstva
vnitra pro ustavení národních výborů
okresních a zemských. V těchto dnech vydal
jsem na základě zmocnění, obsaženého
ve vládním nařízení z 5. května
1945, prozatímní organisační řád
pro národní výbory okresní a zemské,
v němž jsou provisorně vyřešeny
nejdůležitější otázky jejich
organisace. V krátké době bude vydán
organisační řád pro národní
výbory místní a jednací řády
pro národní výbory místní,
okresní a zemské. Veškeré tyto předpisy
jsou a budou projednávány se zemskými národními
výbory, které mají a budou míti možnost
uplatniti své připomínky a návrhy.
Zkušenosti získané s těmito prozatímními
předpisy budou pak podkladem pro vypracování
osnov zákonů, které upraví nově
celou organisaci veřejné správy v obcích,
okresech a zemích, ježto dosavadní předpisy
o organisaci politické správy i předpisy
obecních zřízení pozbyly zřízením
národních výborů do značné
míry účinnosti a třeba je nahraditi
předpisy novými. Budování národních
výborů místních a okresních,
zejména po stránce organisační: děje
se v kontaktu s pověřencem pro věci vnitřní
na Slovensku. Rovněž na Slovensku došlo k úpravě
organisace národních výborů normami
prozatímního rázu.
Ministerstvo vnitra chystá také - jak jsem se již
zmínil - osnovu volebních řádů
do národních výborů, která
vyřeší řadu otázek úzce
souvisících se složením a fungováním
národních výborů, jako je na př.
ztráta členství, odvolávání
členů národních výborů
a pod. Jednou z nejdůležitějších
otázek, jejíž řešení ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí připravuje,
jsou náhrady členům národních
výborů a správních komisí za
ztrátu času, spojenou s výkonem funkce, i
náhrada za ušlý výdělek. Rozumí
se, že tato otázka bude řešena s plným
přihlédnutím k účelnosti a
finanční únosnosti. O hospodaření
svazků územní samosprávy se ještě
zmíním.
Zvláštní pozornosti zasluhuje veřejná
správa v pohraničí, která tam, kde
je většina obyvatelstva státně nespolehlivého,
je svěřena jmenovaným komisím. Do
počátku července 1945 bylo v pohraničí
zemí České a Moravskoslezské jmenováno
celkem 45 okresních správních komisí,
z čehož 36 v Čechách a v zemi Moravskoslezské
9. Okresní správní komise byly jmenovány
za úzké spolupráce ministerstva vnitra se
všemi politickými stranami a zájmovými
organisacemi Národní fronty. Ministerstvo vnitra
se při jmenování řídilo návrhy
politických stran i zájmových organisací
a bylo v přímém kontaktu s politickými
stranami Národní fronty i při kontrole působení
těchto komisí. V některých okresích
pokročilo osidlování tak, že bylo možno
nahradit jmenované okresní správní
komise volenými okresními národními
výbory. Dosud se tak stalo v Broumově, Vrchlabí
a Ústí nad Labem. Okresy přeťaté
okupačními hranicemi byly obnoveny ve svých
hranicích původních, takže český
živel mohl tam zvolit okresní národní
výbory. V některých zabraných okresích
pak zůstalo i přes okupaci tak vysoké procento
českého obyvatelstva, které si v plné
míře uchovalo vědomí příslušnosti
k českému národu, že nebylo třeba
jmenovat v nich okresní správní komise vůbec.
Tak tomu bylo na př. v Mostě, Duchcově, České
Lípě. Celkem bylo jmenováno 450 členů
okresních správních komisí, odvoláním
bylo vyměněno 76 členů, resignací
na funkci 22 členů. Také tato výměna
byla provedena v kontaktu a v dohodě s politickými
a zájmovými organisacemi Národní fronty.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš).
Rovněž okresní správní komise
se úspěšně zhošťují
svého úkolu, avšak jejich situace je namnoze
obtížnější než situace národních
výborů, neboť musí svou práci
prováděti v prostředí nepřátelsky
naladěném a musí budovat své úřady
od základu, ač nemají většinou
vůbec žádných zapracovaných sil.
Je pravda, že se s první vlnou dostali do pohraničí
někteří lidé, kteří
nebyli na výši úkolů jim svěřených,
avšak ve spolupráci s politickými a zájmovými
organisacemi Národní fronty byla a je zjednávána
náprava všude, kde se vyskytly nebo vyskytují
závady. Souběžně s tímto úplným
přebudováním dřívější
organisace t. zv. politické správy po stránce
osobní bylo třeba provésti i její
místní rekonstrukci.
Pokud jde o Slovensko, byla resistuce dřívější
organisace provedena velmi rychle a hned cestou legislativní.
Nařízením předsednictva Slovenské
národní rady ze 6. března 1945 byly obnoveny
politické okresy, které na Slovensku existovaly
30. září 1938. Jejich počet byl v
poslední době rozmnožen o okres svidnický.
V českých zemích docházelo k postupné
reorganisaci revolučním vývojem zdola, avšak
na rozdíl od Slovenska nedošlo k úplnému
obnovení předmnichovského stavu ani faktickým
vývojem, ani legislativním opatřením,
jímž jest dekret presidenta republiky ze dne 27. října
1945 o územní organisaci správy, vykonávané
národními výbory. Stav podle tohoto dekretu
se odchyluje od stavu z roku 1938 v Čechách a zemi
Moravskoslezské. Byla nově zřízena
expositura moravskoslezského zemského národního
výboru v Mor. Ostravě, byly zřízeny
dva nové správní okresy (Praha-venkov-jih
a Jaroměř) a jiné dva okresy zrušeny
(Moravská Ostrava a Frýdek), v několika případech
došlo k přesunutí sídel správních
okresů do jiného města, města Plzeň
a Moravská Ostrava byla prohlášena za statutární,
Liberci a Opavě byla navrácena působnost
politického úřadu a zřízeny
byly 4 nové okresní expositury.
Vývoj územní organisace veřejné
správy není ovšem ukončen. Staré
územní rozdělení z doby první
republiky se v četných případech setkává
s námitkami a projevují se snahy po dalších
změnách. Jen v českých zemích
bylo ministerstvu vnitra a zemským národním
výborům předneseno na dvě stě
žádostí, plánů a jejich variant,
týkajících se nové územní
organisace. Žadatelé odůvodňují
své žádosti požadavkem nutné decentralisace.
Ministerstvo vnitra podporuje decentralisační tendenci
a snaží se o to, aby výkon veřejné
správy byl měrou co nejrozsáhlejší
přenášen na nižší orgány
lidové veřejné správy. Toto oprávněné
úsilí o účelnou a věcně
odůvodněnou decentralisaci třeba však
odlišiti od návrhů a snah, jejichž motivem
bývá převážně lokální
patriotismus a prestižní otázky. Kdyby všem
návrhům na zřízení nových
okresních orgánů mělo býti
vyhověno, nebyla by to decentralisace, ale atomisace a
tříštění životaschopných
správních celků na celky stále menší.
(Potlesk.) Nemůže býti každé
město sídlem okresního národního
výboru, i když se považuje za významnější
než jsou některá jiná okresní
sídla.
Ministerstvo vnitra posuzuje všechny žádosti
o územní změny politické správy
také podle celostátních hledisek.
Ústavodárné shromáždění
se bude zajisté zabývat také otázkami,
které úzce souvisí s územní
organisací veřejné správy, a jeho
rozhodnutí určí také směr,
kterým se bude brát další organisace
územní správy. Dojde-li v té věci
k reformě, budou na její obsah míti vliv
- kromě jiných hledisek - plánované
přebudování hospodářské
struktury státu a konečné výsledky
osidlovací akce.
Ministerstvo vnitra přikročilo také k odstranění
následků německé kolonisace a s tím
souvisící germanisace v názvech místních,
v názvech ulic a veřejných míst. Nařízeno
bylo odstraniti názvy ulic, náměstí,
sadů a pod., připomínající
němectví a nacismus, snažíme se vymýtiti
německá jména obcí a jejich částí,
obnovit české úřední místní
názvy a působit k novému pojmenování
míst, která dosud existovala toliko v německém
nebo maďarském jazyce.
Nový vývoj naší veřejné
správy zasáhl pronikavě také do postavení
obcí a územní organisace obcí. Platnosti
pozbyly všechny úpravy, provedené za okupace,
jejichž účelem bylo zejména zřízení
nebo rozšíření vojenských cvičišť,
obnoveny byly obce, zaniklé sloučením, obnoveny
obce Lidice a Terezín.
Uvedeným dekretem presidenta republiky o územní
organisaci vnitřní správy byl dán
též širší právní podklad
k provádění slučování
a rozlučování obcí a změnám
jejich hranic. Zemské národní výbory
mohou nyní slučovati obce, vyžaduje-li toho
veřejný zájem. Zkušenosti ukázaly,
že dobrovolné slučování obcí
pro budoucnost nepostačí. Počet případů,
kdy došlo dobrovolně ke sloučení obcí,
je nepatrný, a přece je veliký počet
obcí, pro jejichž sloučení jsou dány
všechny rozumné předpoklady. Dosáhne
se tím nejen zjednodušení veřejné
správy, ale usnadní se také jednotné
plánování a zvýší se i
hospodářská a finanční kapacita
nově utvořených obcí, které
budou způsobilejší k plnění svých
sociálních, hospodářských a
kulturních úkolů. Proto dalo ministerstvo
vnitra podřízeným orgánům pokyn,
aby slučování obcí podporovaly. Je
žádoucí, aby také místní
činitelé v obcích správně pochopili
vývoj a aby se oprostili od lokálního patriotismu
a od malicherných námitek rázu podružného
nebo osobního.
Dovolte, abych se v této souvislosti zmínil též
o další důležité otázce,
a to o finančním hospodářství
svazků územní samosprávy. Mezi obory
veřejné správy, které byly těžce
poškozeny okupanty, patří také svazky
územní samosprávy (země, okresy a
obce), v nichž Němci hospodařili ve prospěch
říše a německých válečných
cílů. Podle předběžných
šetření byly svazkům územní
samosprávy způsobeny škody v celkové
částce 131/2 miliardy Kčs.
Okresy a obce v pohraničí zdědily sice desítky
milionů říšských marek v hotovosti,
ve vkladech u peněžních ústavů
a v cenných papírech, tyto cenné papíry
však jsou bezcenné a vklady znějící
na říšské marky byly v důsledku
měnových opatření obstaveny. Ministerstvo
vnitra ve snaze umožnit okresům a obcím v pohraničí
hospodaření v roce 1945 vydalo směrnice pro
vyhotovení t. zv. výkazů potřeb místo
rozpočtů, na jejichž podkladě se dostává
těmto svazkům finanční pomoci od státu.
V důsledku tohoto opatření poukázala
státní finanční správa obcím
v pohraničí dosud předběžné
zálohy ve výši přes 25 milionů
Kčs a okresům v celkové částce
asi 9 milionů Kčs. Kromě toho byly okresy
a obce zmocněny, aby používaly zálohově
i jiných peněžních hotovostí,
budou-li řádně vyúčtovány,
pokud se toho ukázala nutná potřeba.
Hospodaření okresů a obcí ve vnitřní
oblasti po osvobození republiky možno označit
za dosti uspokojivé. Státní finanční
správa poukazovala zemím, okresům a obcím
stále řádné příděly,
takže jim bylo umožněno vést běžné
hospodaření. Celková výše těchto
přídělů za rok 1945 přesahuje
částku 2 miliardy Kčs. Země z přikázaných
jim státních přídělů
rozdělily příslušné částky
finančně slabým okresům a obcím
k úhradě schodků řádného
hospodářství v roce 1945.
Investiční činnost svazků územní
samosprávy očekávají nesmírné
úkoly, neboť jednak činnost ta za války
pro nedostatek materiálu a pracovních sil téměř
vůbec ustala, jednak bude nutno odčinit škody
válkou přímo způsobené. K tomu
přistoupí povinnost budovat nové stavby,
zejména v oboru školském, zdravotním
a sociálním.
Zadlužení svazků územní samosprávy
je značně vysoké a válečná
doba nepřinesla v tomto směru podstatného
zlepšení. Podle posledních známých
statistických dat činí zadlužení
u zemí, okresů a obcí v zemích České
a Moravskoslezské mimo pohraničí celkem 81/4
miliardy Kčs. Zadlužení okresů a obcí
v pohraničí právě zjišťuje
Státní úřad statistický, není
však dosud zpracováno, rovněž ze Slovenska
není dosud dat. Zadlužení země České
činí asi 1/2 miliardy Kčs
a země Moravskoslezské asi 3/4
miliardy Kčs.
Dosavadní příjmové zdroje samosprávy,
zejména výnos obecních dávek a poplatků,
který podle posledně známých statistických
dat z vnitřní oblasti zemí českých
činí ročně cca 3/4
miliardy Kčs, naprosto nedostačují k plnění
uložených úkolů obcí a okresů,
neboť celkové výdaje v této oblasti,
a to ještě s vynětím měst s vlastním
statutem, činí asi 21/4 miliardy
Kčs. Ještě nepříznivější
jsou poměry v českém pohraničí
a na Slovensku.
Hledání nových příjmových
zdrojů pro samosprávu při zvýšených
potřebách státní správy je
úkol velmi obtížný. Je proto nezbytné,
aby vždy bylo náležitě uváženo,
má-li být samosprávě nový úkol
uložen nebo některý zdroj příjmů
odňat. Hospodářství svazků
územní samosprávy je z velké míry
odkázáno na státní příděly.
Uvažovat již dnes o zásadní změně
právních předpisů o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy se zdá být předčasné,
poněvadž bude třeba vyčkati celkové
berní reformy, na jejímž uspořádání
bude závislá též konečná
úprava právních předpisů finančního
hospodaření svazků územní samosprávy.
Válka právě skončená zanechala
stopy na všech stranách. Jednou z bolestných
otázek jsou také t. zv. válečné
škody, mezi něž patří škody
vzniklé válečnou činností a
mimořádnými poměry, a to jak škody
věcné, tak i škody osobní.
Předpokladem všech akcí směřujících
k odstranění a zmírnění válečných
škod je především aspoň přibližné
jich zjištění. Pro velký rozsah škod
si ovšem jejich přesné zjištění
vyžádá delší doby. Vzhledem k jednáním
o německých reparacích nebylo však možno
vyčkávat definitivního zjištění
a bylo proto v měsících září
a říjnu 1945 provedeno zjištění
předběžné, při němž
se dospělo k celkové cifře větší
než 300 miliard Kčs. Na Slovensku, kde jsou škody
způsobené přímou bojovou činností
největší, činí jen tyto škody
64 miliard Kčs. Nutno ovšem zdůraznit, že
jde o zjištění provedené jen přibližným
odhadem. V uvedené cifře jsou zahrnuty škody
na veřejném i soukromém majetku, a to škody
jak fysických, tak i právnických osob.
Škody na státním majetku byly v mezích
tohoto předběžného soupisu zjišťovány
příslušnými resorty; pokud jde o majetek
svazků územní samosprávy v zemích
České a Moravskoslezské, provedlo zjištění
ministerstvo vnitra a dospělo k cifře 131/2
miliardy Kčs. Jak jsem již uvedl, jde tu jen o přibližný
odhad k účelům jednání o reparacích.
Pro účely vnitrostátní budoucí
akce odškodňovací bylo ovšem třeba
přesnějšího zjištění
těchto škod. Došlo proto k vydání
dekretu z 31. srpna 1945 o přihlašování
a zjišťování válečných
škod a škod způsobených mimořádnými
poměry, který platí jen v zemích České
a Moravskoslezské; na Slovensku bylo vydáno již
dříve nařízení Slovenské
národní rady z 3. července 1945 o přihlášení
škod způsobených válečnými
událostmi. V mezích uvedeného dekretu došlo
zatím v zemi České 250.000 přihlášek
a v zemi Moravskoslezské 280.000 přihlášek.
Toto číslo se ještě poněkud zvýší,
poněvadž přihlášky škod stále
ještě docházejí, takže lze tu počítat
s úhrnnou cifrou asi 550.000 přihlášek,
ovšem kromě přihlášek podaných
na Slovensku.
Zjišťování výše škod
na podkladě dat uvedených v přihláškách
provádí Státní úřad
statistický; vzhledem k obrovskému počtu
těchto přihlášek nebudou ovšem
podrobná data podle jednotlivých druhů škod
známa před srpnem t. r. Celková data podle
jednotlivých správních okresů budou
však známa snad již koncem měsíce
února.
V přihláškách jde ovšem jen o odhad
škod provedený stranami; úřední
oceňování škod provedou podle uvedeného
dekretu smíšené komise u zemských národních
výborů.
Je ovšem jisto, že s jakoukoliv akcí odškodňovací
nelze čekat až do konečného zjištění
výše škod. Byl proto vydán samostatný
dekret o zálohách na náhradu za některé
válečné škody majetkové, který
umožňuje, aby se v naléhavých případech
dostalo aspoň osobám sociálně slabým
nejnutnější výpomoci. Zálohu
poskytují okresní národní výbory,
při škodách většího rozsahu
pak zemské národní výbory. K provedení
tohoto dekretu vydalo ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
financí a ostatními zúčastněnými
ministerstvy podrobné směrnice. Zálohy možno
poskytovati podle pohotových prostředků zatím
až do výše 50% oceněné škody,
nejvýše však částkou 100.000 Kčs.
Na tuto zálohovací akci bylo v listopadu a v prosinci
1945 uvolněno 60 mil. Kčs, z čehož na
zem Českou připadlo 25 mil., na zem Moravskoslezskou
35 mil. Kčs. V tomto roce bude ovšem třeba
zálohovací akci dále rozvinouti a bude proto
třeba vydatnější její dotace
ve státním rozpočtu. Zatím byla uvolněna
na měsíc leden částka již podstatně
vyšší, a to 165 mil. Kčs, z čehož
ministerstvo vnitra přidělilo zemskému národnímu
výboru v Praze 65 mil., v Brně pak 100 mil. Kčs.
V rámci t. zv. stavební obnovy byla vládou
uvolněna v listopadu 1945 částka 200 mil.
Kčs k úhradě nákladů, jež
vznikly finančně slabým obcím při
provádění okamžitých stavebních
opatření na poškozených budovách
a jiných stavebních objektech. V mezích tohoto
opatření dostalo se pomoci zejména obcím
těžce postiženým leteckými útoky,
příp. jinou přímou válečnou
činností. Podle usnesení vlády provedly
rozdělení této částky zemské
národní výbory; pro zemi Českou bylo
přiděleno 75 mil., pro zemi Moravskoslezskou pak
125 mil. Kčs. Do mimořádného rozpočtu
na rok 1946 bude podle usnesení vlády zařazena
vyšší částka na náklady
rekonstrukčních prací k odstranění
škod způsobených válkou a okupací.
Naší snahou je řešiti tyto otázky
způsobem skutečně velkorysým. Počítáme,
že tím bude dána podpora i stavebnímu
ruchu a přispěje se ke zmírnění
bytové krise v některých obcích.