Uspokojilo nás proto, že pan ministr vnitra nám
už předložil osnovu zákona o nové
úpravě stálých voličských
seznamů, která, zachovávajíc demokratické
zásady minula, zjednodušuje a zlevňuje řízení,
což bude jistě finančním zájmem
veřejnoprávních činitelů, kteří
mají nésti náklady spojené se sestavením
seznamů.
Se zřetelem na to, že nyní se dostává
volebního práva také vojsku a Sboru národní
bezpečnosti, budeme trvat na tom, aby stálé
volební seznamy těchto skupin byly jednotné
a společné se seznamy ostatních voličů,
aby byla každému umožněna jejich přesná
evidence a zejména jejich doplňování
a opravy. Bude-li - jak lze očekávat - schválena
jednotně podmínka věkové hranice pro
aktivní volební právo do Národního
shromáždění a do národních
výborů na 18 let, tož je nutno tu poukázati
na disparitu, jež vznikne mezi právem veřejným
a právem soukromým. Právo soukromé
považuje osobu osmnáctiletou za nezletilou a tedy
nesvéprávnou, jež k majetkoprávním
převodům potřebuje souhlasu otce nebo poručníka
nebo opatrovníka; nepřisuzuje jí tedy volnost
a svobodu rozhodování. Přizná-li však
právo veřejně osmnáctiletému
občanu nejvyšší veřejnoprávní
pravomoc, spolurozhodovat hlasovacím lístkem o zákonodárné,
vládní a výkonné moci ve státě,
tedy i o úpravě práva soukromého,
svobodné rozhodování takového voliče
dosud obmezujícího, jistě je tu důvod
k úvaze, zda věková hranice zletilosti a
tedy i svéprávnosti by neměla býti
v soukromém právu snížena také
na 18 let.
S povděkem konstatujeme prohlášení pana
ministra, že z voličských seznamů budou
vyloučeny osoby, které se prokazatelně prohřešily
proti své vlasti a svému národu, tedy čeští
a slovenští zrádci a kolaboranti. Slovem "prokazatelný"
rozumíme ovšem, že z volebních seznamů
budou škrtnuty zásadně toliko ony osoby, které
byly pravoplatně uznány vinnými delikty podle
retribučního dekretu nebo pravoplatně odsouzeny
lidovými trestními senáty při okresních
národních výborech nebo v odvolacích
instancích podle dekretů o národní
cti. Není totiž vyloučeno, že právě
tak jako tomu bylo v revoluční době po osvobození,
vyrojí se před volbami řady bezdůvodných
denunciací pouze za tím účelem, aby
někdo z osobní msty nebo proto, že je někomu
jinému politicky nepohodlný nebo z jiných
nekalých důvodů, byl vyloučen z volebního
práva. Jsme proto toho názoru, že teprve po
řádném a objektivním provedení
důkazů a po pravoplatném soudním nebo
administrativním výroku zástupců lidu
může býti občan zbaven té největší
veřejnoprávní výhody, totiž práva
volebního, a nikoli v mezidobí trestního
vyšetřování.
Pan ministr vnitra označil jako novinku zavedení
instituce voličských průkazů pro voliče,
bydlící nebo meškající v den
volby mimo obec, ve které jsou zapsáni do voličských
seznamů. Věříme v jeho příslib,
že zneužití průkazů bude zabráněno.
Aby příliv mohl býti uskutečněn,
budeme trvati na tom, aby už v zákoně bylo
zajištěno, aby tyto průkazy byly vydávány
jen v případech nezbytných a aby jak při
jich vydání, tak i při jich použití
byly vedeny v přesné evidenci, aby byly přísně
sčitatelné, aby při volbě osoba jich
použivší se prokázala legitimací
a aby bylo na nich vyznačeno jich použití,
aby byly po volení odevzdány a předloženy
ústředním sčítacím institucím.
Trvajíce i nadále na nynější
organisaci zemské samosprávy, která se vytvořila
historickou, kmenovou i národohospodářskou
nutností a jako správní celek se výtečně
osvědčila, takže může býti
vhodnou základnou pro budoucí řešení
státoprávních otázek mezi Čechy
a Slováky, nesouhlasili jsme s tím, aby země
se staly volebními kraji, ježto by to byly oblasti
nesmírně veliké. Považujeme proto za
daleko vhodnější utvořit volební
kraje střední velikosti tak, jak to už nyní
vládní osnova zákona o řádu
volení navrhuje, kde každý kraj si bude volit
poslance ze svého prostředí. Poněvadž
osnova klade důraz na komunikačně snadno
dostupná střediska volebních krajů,
bylo by si přáti, aby tato střediska se pak
stala i sídly krajských soudů a snad i jiných
veřejnoprávních institucí, protože
nynější stav, pocházející
ještě z feudálních dob, nevyhovuje a
nutí obyvatelstvo k cestování do odlehlých
měst, jež si vyžaduje neúměrné
ztráty času a zbytečných výloh,
tíživých zejména dnes, po reformě
naší měny.
Vítáme spravedlivý záměr rozvrhnouti
v novém řádu volení mandáty
celostátně na jednotlivé volební kraje,
poněvadž tím bude dosaženo i poměrného
rozvrhu mandátů mezi zemí Českou,
zemí Moravskoslezskou a zemí Slovenskou a budou
tak odstraněny i výtky, že jedné z nich
se dostalo více mandátů, než jí
podle počtu voličstva příslušelo.
Tímto novým rozvrhovým systémem bude
však odčiněna hlavně ona křiklavá
nespravedlnost k většině krajů, zdůvodňovaná
dřívější strukturou národnostního
státu, že totiž na př. pražským
voličům postačilo k získání
mandátu jen 20.000 odevzdaných hlasů, kdežto
třebas u nás na Hané obdrželi naši
voliči poslance až při 30.000 i více
hlasů.
Zásadu nové úpravy volebního řádu,
aby totiž každá politická strana obdržela
poměrně tolik mandátů, kolik by jí
náleželo podle počtu odevzdaných hlasů,
považujeme při principu poměrného zastoupení
za samozřejmou.
Košický vládní program připouští
v zemích českých kandidovati do Národního
shromáždění pouze čtyři
antifašistické strany Národní fronty.
Naše strana stojíc za tímto programem se proto
postavila proti nedávnému záměru vytvořiti
u nás pátou politickou stranu, ježto ta by
mohla znamenat pro demokracii nebezpečí. Naproti
tomu je nám velmi sympatické, že na Slovensku
bylo dohodou nynějších politických stran
upuštěno od systému pouze dvou politických
stran a že tam mají do voleb vzniknouti další
dvě. Tím se utvoří na Slovensku obdoba
stranického rozvrstvení v zemích českých
a tamní voličstvo se bude moci daleko demokratičtěji
rozhodovati pro ten program, který mu nejlépe vyhovuje,
a pro ten směr, který by dosud svým volebním
lístkem uplatniti nemohl. Požadujeme však, aby
nám ministerstvo vnitra ještě před volbami
předložilo osnovu zákona o politických
stranách, kterým by jim byl přiznán
charakter právnické osoby, čehož dosud
bohužel nebylo, a jímž by byla zavedena jejich
registrace, po případě předepsána
rámcová struktura jejich organisace. Je přece
nemyslitelné, aby politické strany, jež se
za dnešního stavu staly nejdůležitějším
politickým faktorem, který rozhoduje o řízení
státu, zůstaly pouhým volným sdružením,
které nemá možnosti stát se subjektem
práv i závazků soukromoprávních,
zejména nabývati jmění a míti
aktivní i pasivní legitimaci k žalobě.
Už za první republiky bylo jistou anomalií,
že strana, aniž byla právnickou osobou, mohla
na př. žalovati svého poslance u volebního
soudu na zbavení mandátu, ale nemohla žalovati
u řádného soudu a nemohla si také
dát vložit do pozemkových knih vlastnické
právo ke svým nemovitostem.
Považujeme za nutné v zájmu naší
strany, aby naše parlamentní delegace byla sestavena
z opravdových odborníků a vynikajících
představitelů všech odvětví veřejného
života, poněvadž se tím prospěje
nejen státu, ale i naší vlastní posici.
Proto všenárodní odborové a zájmové
organisace, jež v dosavadním parlamentním provisoriu
a v národních výborech obdržely zastoupení,
nebudou u nás poškozeny. Jsme však toho názoru,
že kdyby nynější provisorní stav
měl býti trvalý, mohl by vésti k záměru
tvořit nové třídní strany,
s nimiž máme z dob první republiky smutnou
zkušenost.
Pro volby do ústavodárného Národního
shromáždění, jež je nutno provésti
rychle, jsme pro systém vázaných kandidátních
listin.
Správně konstatoval pan ministr vnitra neblahý
konec Ligy proti vázaným kandidátním
listinám i nabytou již praksi, že voličstvo
při volbách do obcí nepoužilo výhod
škrtání nebo měnění pořadí
kandidátů. Uvědomělé voličstvo
pravidelně nevolí osoby, ale stranu, jejíž
program schvaluje. Ostatně organisační řády
politických stran jsou sestaveny na stejně demokratických
zásadách jako volební řád,
takže organisovaní členové stran rozhodují
o svých kandidátech rovněž demokraticky
a určují ve svém kraji za kandidáty
osoby nejschopnější, nejzasloužilejší
a nejoblíbenější. Pakli voličové
ve stranách organisováni nejsou, je jen jejich vinou,
že nemají jako bezpartijní na určování
kandidátů vliv. Dle našeho úsudku je
dnes povinností každého voliče, má-li
zájem na osudu státu a tím i na svém
vlastním národě, aby se otevřeně
rozhodl pro ten či onen politický směr, jejž
podle svého přesvědčení považuje
pro řízení státu za nejvýhodnější.
Neučiní-li tak, dává si buď vysvědčení
politické netečnosti, nebo zaostalosti, nebo je
konjunkturalistou, který přechodně jde vždy
tam, kde vidí osobní prospěch.
Je pravda, že dosud převážná většina
voličstva ve státě není politicky
organisována, což však není důkazem,
že by se voliči pro tu neb onu politickou stranu již
nerozhodli. Již nyní lze hmatatelně usuzovati,
jak asi volby v květnu dopadnou. Bude velmi málo
nerozhodných a zejména oposičních
proti dnešnímu vládnímu systému
stran Národní fronty. Nepovažujeme proto za
nutné a tím méně za účelné,
aby hlasovací lístky 4 politických stran
byly rozmnožovány o pátý bílý
lístek, jehož by patrně použili jen reakcionáři
a věční oposičníci jen proto,
aby stát a národ zostudili před světem
a dokumentovali tak zejména nespokojenost s našimi
sociálními reformami a vymoženostmi ve prospěch
našeho dnes ryze národního státu a pracujícího
lidu.
Vždyť podle dosavadního volebního řádu,
který patrně zůstane v tomto směru
nezměněn, už odevzdání prázdné
obálky nebo obálky s více hlasovacími
lístky činí hlasování neplatným,
a bylo by také projevem oposice, třebaže dosud
to byl doklad nepozornosti nebo roztržitosti. Nač
tedy zbytečně voličstvo irritovati a plýtvati
papírem, jehož se může dále účelně
použíti na další tisk učebnic,
nebo na vydání už dávno rozebraných
děl našich vědeckých a literárních
klasiků, nebo hodnotných novinek vědecké
a literární tvorby. (Potlesk. - Předsednictví
převzal místopředseda Gottier.)
Stojíce na stanovisku, že volební právo
nemá být jenom výsadou státního
občana, ale také i jeho povinností, kterou
každý z nás nese odpovědnost za veřejný
i soukromý život ve státě, budeme trvati
na dosavadní zásadě volební povinnosti,
čímž nepřímo se přiměje
voličstvo, aby se politicky rozhodlo pro ten či
onen směr a tak aktivně spolupůsobilo na
usměrnění zákonodárství
i vládní moci v duchu demokratickém. Je nám
jasné, že všechny zde uváděné
problémy musejí nalézti svůj ohlas
v částečné úpravě ústavního
zákona ještě tímto Prozatímním
Národním shromážděním.
Žel, že konečné uspořádání
poměru mezi Čechy a Slováky může
býti provedeno až při nové úpravě
naší ústavy ústavodárným
Národním shromážděním,
ač tohoto vyřešení bylo by již
dnes nezbytně zapotřebí, protože nynější
dvojí kolejí zákonodárnou a správní
v zemích českých a na Slovensku se vytváří
nepříjemná komplikace a jistě oběma
národům nevítaný dualismus.
Rádi jsme proto slyšeli výtky slovenských
kolegů, když nám byly předkládány
osnovy zákonů, upravujících poměry
jen v zemích českých, tedy zákony
partikulární, a když jsme slyšeli slovenský
požadavek, aby nové zákony byly již zákony
celostátními, poněvadž Češi
a Slováci tvoří dnes opět jeden jednotný
stát, Československou republiku.
Československá strana lidová považuje
za svou svatou povinnost, aby s ostatními stranami Národní
fronty usilovala o to, aby moskevské dohodě mezi
Čechy a Slováky i dohodě z 2. června
1945 byla dána urychleně ústavní náplň
a aby při plném respektování samosprávy
Slovenska vymýtila jednotnost státu rušící
rozdíly, jež vznikly za starých okupačních
a fašistických režimů v zákonodárství
a ve veřejné správě a aby čeští
ministři konečně dosáhli také
plně administrativní ingerence do svých resortních
věcí na Slovensku, a aby naproti tomu slovenští
ministři měli plnou morální legitimaci
rozhodovati ve věcech zemí českých.
(Potlesk.) Máme a musíme míti v naší
republice jednotnou a společnou vládu Čechů
a Slováků pro celou oblast státu, jako zase
naopak zemi Slovenské stejně jako i zemím
českým nutno přiznati v oborech ústavou
vymezených plnou samosprávu, aby každý
národ se mohl po svém politicky a hospodářsky
plně a svébytně vyžít.
Ministerstvo vnitra stojíc na zásadě kontinuity
právního řádu prvé republiky,
uznané presidentem republiky v jeho dekretu o obnovení
právního pořádku, i naší
londýnskou zahraniční vládou s revolučním
právním řádem dneška, jest přirozeně
velmi zatíženo nemilými rekonstrukčními
úkoly. V zájmu naprosté právní
jistoty lze proto jen uvítati osnovu zákona, v níž
bude přesně vymezeno, které předpisy
z doby nesvobody jsou zrušeny a které nepříčící
se demokratickému duchu ústavy budou i nadále
použivatelny. Bylo mnohdy administrativě u nižších
instancí, kde se často nedostává školeného
úřednictva, těžko rozhodnouti, co z
okupačních předpisů platí,
a co nikoliv. K vůli naprosté očistě
zákonodárství i nařizovacích
předpisů bylo by ovšem účelno
nahraditi i snad vyhovující normy z doby nesvobody
novými normami československými, ježto
jest v zájmu národní cti, aby vše, co
připomíná nacismus a otroctví národa,
bylo vyhlazeno, zejména i zdánlivě nevinná
a účelná opatření, prodchnutá
ale vždy duchem diktatury. To ovšem jest otázkou
času a fysické možnosti legislativy.
Při rozmnožení počtu našich ministerstev,
jak doufáme přechodném, souhlasíme
s p. ministrem vnitra, že je nezbytno vymeziti zákonem
kompetenci jednotlivých resortů. Z některých
úkazů je patrno, že určité resorty
si osobují práva, jež by jim podle povahy věci
nepříslušela, nebo zapomínají
na spolukompetenci resortu druhého.
Ze své vlastní zkušenosti chápu svízele,
jež se ministerstvu vnitra i národním výborům
vyskytují v nečekaném počtu s vyřešením
otázky státního občanství Němců
a Maďarů dle dekretu presidenta republiky čís.
33/45, zejména pokud se týče předpisů
§ 1, odst. 4 téhož dekretu, jednajícího
o Češích a Slovácích, kteří
se svému národu zpronevěřili. Plně
schvalujeme, že národní výbory, vydávajíce
osvědčení o národní spolehlivosti,
postupují ve správním řízení
nejen rigorosně, ale i se vší přísností
a pod kontrolou nejširší veřejnosti. Tím
bude usnadněna ministerstvu vnitra, jež si vyhradilo
konečný souhlas pro vydání osvědčení,
objektivita rozhodnutí.
Je jistě účelné a bude i našim
stykům s budoucím demokratickým Německem
jen prospěšné, když němečtí
antifašisté, byť i měli nárok na
zachování čs. státního občanství,
dobrovolně odcházejí do Německa, aby
tam posílili obrodu demokratického cítění
Němců propadlých fašismu, jenž
ani dnes po porážce Německa nevymizel a zůstal
by stálým nebezpečím světa
a především našeho národa. Správně
jsme už za dob nesvobody říkali, že Němci
jsou bláznem zaslepený národ. Utvoříme
si konečně po tisíci letech jednotný
národní stát. Chápeme proto Němce
antifašisty i z důvodů národních,
že by u nás neměli možnosti udržet
vlastní národní svébytnost, kterou
jim jako demokraté a právně cítící
lidé brát nechceme. Projevujeme přání,
aby našim krajanům, kteří se k nám
vracejí z ciziny k trvalému pobytu, zejména
vídeňským Čechům, bylo nejen
urychleně přiznáno československé
státní občanství, ale aby jim bylo
i náležitě umožněno založiti
si zde slušnou a bezpečnou existenci.
Kdo jen trochu je zasvěcen do úřadování
v politicko-právních odděleních národních
výborů, pochopí, jaké to zmatky nastaly
rozvrácením norem o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství, které ovšem
už svou zastaralostí nevyhovovaly. Podle dřívější
normy manželka a děti sledovaly ve státním
občanství manžela a otce. Němci tuto
zásadu rozmetali a vznikl chaos s tolika spornými
otázkami, že si s nimi nyní ani staří
praktikové nevědí rady. Je proto nezbytno,
aby, až bude podle dekretu čís. 33/45 Sb. rozhodnuto
o národnosti a tedy o státním občanství
osob, na něž se dekret vztahuje, byl vydán
nynější době vyhovující
a jasný celostátní zákon o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství, kterým
by nastalo žádoucí zjednodušení,
a aby také byla vyřešena v moderním
duchu otázka domovského práva.