Z vlastní prakse je mně známo, jaké
potíže činí administrativně objektivní
zjišťování národností a
jaká je různost indicií, které by
mohly býti podnětem k úsudku, že tu
či onu osobu jest považovati za osobu národnosti
německé. Sporná je také národnost
Židů, kteří se při sčítání
lidu přihlásili k národnosti židovské.
Ministerstvo vnitra vydalo sice velmi důkladné směrnice,
které však při rozsáhlé kasuistice
prakse nestačí a následkem toho není
u národních výborů patrně jednotnosti
v rozhodování.
Zavedení národních výborů do
naší administrativy, schválené zástupci
naší strany již v exilu, považujeme jako
zásadní demokraté za jedinou možnost,
aby demokracie ve veřejné správě působila
ve všech složkách a aby také v ní
rozhodoval jedině lid. Ze zkušenosti víme,
že národní výbory se ve veřejné
správě osvědčily. Oceňujeme
také plně jejich záslužnou a úmornou
práci v době revoluční, kdy jejich
členové neznajíce oddechu, překonali
obětavě veškeré svízele doby
a bez právních norem, bez spojení s vládou,
přirozeným právním citem a demokraticky
snažily se uvésti rozrušený život
do normálních kolejí a zavésti právní
řád. Nekalé živly, jež se tu a
tam do národních výborů vetřely,
byly postupně jak v nich, tak i ve správních
komisích v pohraničí už skoro úplně
odstraněny. Se stanoviska lidovlády bylo opravdu
už na čase, aby byla ve správě státu
odstraněna dvojí kolej samosprávy a státní
správy, která někdy za první republiky
se stala výhybkovým seřadištěm,
a že v národních výborech nastalo její
kýžené sjednocení. Za prvé republiky
jen v nejnižších svazcích územní
samosprávy, v obcích a autonomních městech,
se uplatňovali zástupci lidu skoro plnoprávně.
V okresích a zemích byli pod řízením
a kontrolou vedoucího úřednictva, což
nebylo demokratické, a byl jim vymezen jen úzký
obor samosprávní působnosti. Do státní
správy zasahovati nesměli, takže v celé
bývalé administrativě byli vlastně
jedinými zástupci lidu ministři, pokud ovšem
také nebyli úředníky, a státní
správu vlastně obstarávala toliko byrokracie.
Zavedením národních výborů
do správy přešla vládní a výkonná
moc plně do rukou lidu a jest si jen přáti,
aby politické strany, vysílajíce své
zástupce do národních výborů,
určovaly, jak jsme se o to pokusili i my, zase jen své
nejlepší odborníky a pracovníky, kteří
by tam neuplatňovali osobní nebo stranické
zájmy, ale především dbali předpisů
zákonných, vyvarovali se všech excessů
de pouvoir a měli na zřeteli jen zájem celku.
Členové národních výborů
musí nabýti vědomí, že nejsou
exponenty svých stran, nýbrž lidovými
úředníky, pro něž platí
především nápis na památné
budově Karolina "Lex civium dux" a jejichž
rozhodování musí býti naprosto objektivní,
poněvadž podléhá prozkoumání
odvolacími správními instancemi i mimořádnému
opravnému prostředku, stížnosti na nejvyšší
správní soud. Za první republiky bylo chloubou
jednotlivých resortů, když jejich konečná
rozhodnutí byla co nejřidčeji u nejvyššího
správního soudu napadána. Jistě by
nepůsobilo ve veřejnosti dobrým dojmem, kdyby
rozhodnutí lidovlády, zejména národních
výborů, byla nejvyšším správním
soudem rušena pro vadnost řízení nebo
dokonce pro nezákonnost.
Zavedení lidovlády do národních výborů
má ovšem za následek zdražení administrativy,
poněvadž tím byl rozšířen
počet správních orgánů. Nelze
požadovati od zástupců lidu, aby při
výkonu funkce utrpěli újmu na svém
výdělku. Leč i při náhradách
je nutno míti na zřeteli hospodárnost, poněvadž
dnešní stav státních, zemských,
okresních i obecních financí je více
než neutěšený. Každý člen
národního výboru se musí proto snažit,
aby za náklad náhrady jemu poskytnuté dal
ve své práci přiměřený
ekvivalent, třebaže náhrada nebude nikdy taková,
aby kryla újmu, jež dotyčnému při
výkonu veřejné funkce vzniká.
Zavedením národních výborů
do správy byla sledována administrativní
decentralisace, která je u lidovlády nezbytna. Musíme
však s politováním konstatovat, že tento
záměr a snaha ministerstva vnitra není jinde
do důsledků prováděna, ba naopak že
ve většině oborů se centralisace ještě
utužuje, což je na škodu zájmům lidu.
Ke konkrétním výtkám v tomto směru
se naše strana ještě příležitostně
vrátí. Také otázkou oddlužení
a sanace financí samosprávy bude se náš
klub zabývati ještě v této debatě.
Kvitujeme s povděkem příslib pana ministra
vnitra, že míní ještě letos úspěšně
vyřešit transfer Němců. Mluviti s národního
a státního hlediska o jeho nutnosti bylo by nošením
sov do Athén. Celý český a slovenský
národ je jednotného názoru, že němečtí
kazimíři musejí co nejdříve
z našeho státu zmizet, abychom konečně
po tisíci letech měli od nich pokoj. (Potlesk.)
Naši sudetští Němci byli vždy daleko
zavilejšími nacionálními šovinisty
než Němci v říši, do níž
je vždy srdce táhlo a kam nyní přijdou.
Jejich "Besitzstand" u nás konečně
zmizí. Byli vždy držiteli nepravými, nepoctivými
a lstnými a svévolně rušili naši
českou pokojnou držbu. Celá naše česká
veřejnost už na urychlené provádění
transferu nedočkavě čeká. Teprve až
poslední Němec překročí hranice
našeho státu, můžeme si klidně
oddechnout a říci "Pán Bůh zaplať".
(Potlesk.) Sudetští Němci pak, jež
u nás v prvé republice dobré bydlo pálilo,
mohou zase tentokráte zaslouženě vykřikovati
své nacistické: "Wir danken unserem Führer".
Nesmíme také zapomenout na vyhoštění
Němců, odsouzených podle retribučního
dekretu, jakmile si odpykají trest.
Bude ovšem naší povinností, abychom mezery,
jež vzniknou transferem Němců v podnicích
a zemědělství, co nejdříve
nahradili našimi lidmi, pozvedli pracovní morálku
a zamezili tak hrozící úbytek na produkci,
jíž nutně potřebujeme jak pro spotřebu
vnitřní, tak zejména pro export.
Pan ministr vnitra dotkl se velmi případně
problému smíšených manželství,
jež se stala rakovinou na těle našeho národa.
Příliš lehkovážně naši
lidé uzavírali sňatky s Němci, kteří
vždy v manželství uplatňovali nacionální
převahu a zvlažňovali národní
cítění příslušníků
našeho národa. Největší procento
zrádců a kolaborantů vzešlo z prostředí
smíšených manželství. Pakli se
český manžel opřel nacionálním
choutkám manžela Němce, znamenalo to obvykle
rozvrat manželství. Němec se velmi těžko
asimiloval. Německé ženy byly převážně
nejzuřivějšími nacistkami. Dobře
jsem si jejich činy zapamatoval. Osudného 15. března
1939 zasypávaly německé žoldáky
květinami. Před Hitlerovým obrazem rozsvěcovaly
lampy. Byly by si uběhaly nohy za sbíráním
Winterhilfe. Byly nešťastny a rouhaly se Bohu, když
porodily děvče místo chlapce, budoucího
Hitlerova žoldáka. Když slehla u nás v
Olomouci čtrnáctiletá Němka a když
jí německý lékař za to z důvodů
mravních pokáral, odsekla mu: "Pane, Vy urážíte
ve mně německou matku" a hrozila mu gestapem.
Dnes ovšem Němky shánějí u českých
lidí podpisy na prohlášení, že
byly neviňátky. Takové ženy nemohou
u nás zůstati, byť i manžel byl Čech.
Jeho povinností vlastně bylo, aby uvedl za doby
nesvobody svou manželku do příslušných
mezí. Rovněž Češka i Slovenka,
která dříve neuvažovala o svém
sňatku s německým šovénem, musí
nyní nésti důsledky. Exponovaný nacista
půjde do říše. Vítězil-li
u něho za nesvobody nacismus nad láskou k manželce
a dětem, neměl rodinu rád a způsobil
její rozvrat. Je žalostné vzpomínat,
že ještě za doby nesvobody Češi a
Češky uzavírali sňatky s Němkami
a Němci. Tito Čechové jistě způsobili
mezi Čechy veřejné pohoršení,
které tvoří součást skutkové
povahy provinění podle presidentova dekretu o národní
cti.
Tento dekret byl předmětem četných
úvah a pochybností naší veřejnosti,
zejména právnického světa, ježto
ve svém obsahu nebyl dostatečně právně
ujasněný a v ohledu materiálního i
formálního práva vzbuzoval důvodné
pochybnosti, takže se ozývalo mnoho žádostí
o jeho novelisaci. Teprve směrnice pana ministra vnitra,
uveřejněné v Úředním
listě č. 157/45, daly dekretu aspoň postačitelnou
formální i materiální náplň
a zaručují, že řízení
proti osobám, z přečinu proti národní
cti podezřelým, bude prováděno objektivně
a že výroky lidových trestních senátů
při okresních národních výborech
mohou býti pořadem instančním přezkoumávány.
Dekret je dokonce po stránce materiálního
práva i správního řízení
výhodnější pro obviněného,
než předpis čl. 3 organisačního
zákona č. 125 z r. 1927, jenž je sice rovněž
proti takovým osobám použivatelný, v
němž však definice stihatelného jednání
jest uvedena příliš široce: "Všeliké
nepřístojné jednání nebo chování
na místech veřejných nebo veřejně
přístupných, kterým se ruší
nebo ohrožuje veřejný pořádek,
klid, bezpečnost, dobrý mrav nebo slušnost,
nebo se vzbuzuje veřejné pohoršení."
Dekret o národní cti se svými směrnicemi
je daleko precisnější normou speciální.
Bývalo by bylo ovšem se stanoviska jasného
práva vhodnějším, kdyby ona ustanovení,
jež jsou obsažena ve směrnicích ministra
vnitra, byla pojata už do původního obsahu
dekretu nebo vyřešena aspoň vládním
nařízením. Ostatně případné
nedostatky dekretu může Prozatímní Národní
shromáždění podle potřeb prakse
po jeho ratihabici vždy novelisovati. Věříme,
že lidové trestní správní senáty
budou ve věcech národní cti povšechně
rozhodovat tak objektivně, jak rozhodují lidové
soudy o deliktech podle retribučního dekretu. Obojí
senáty jsou složeny převážně
ze zástupců lidu a soudcovský živel
je v nich representován jen jediným členem,
takže zástupci lidu mají rozhodující
převahu. Proto vzbudily u nás podivení nedávné
výtky, které byly činěny našim
soudcům. Soudcové byli u nás vždy, jak
za první republiky, tak i za doby nesvobody na výši
doby. Pro jejich rozhodování platil jedině
předpis zákona a nic jiného než zákon,
a to zákon demokracií usnesený. (Potlesk.)
Stejně nás udivily výtky, činěné
obhájcům u lidových soudů, kteří
tam konají též pouze svou zákonem přikázanou
povinnost. Obhajoba je podle dekretu presidenta republiky obligatorní;
obhájci jsou vázáni předpisy advokátního
řádu a obhajoba zrádců a kolaborantů
jim nepůsobí žádné potěšení,
ba přináší jim citelnou majetkovou újmu.
Bylo by proto záhodno, aby se o těchto věcech
objektivně uvažovalo a rozvážněji
mluvilo.
A na konec ještě několik slov o byrokracii,
jíž rozumíme úřednický
správní aparát. V revolučních
dnech se namnoze neinformovaně volalo po vymýcení
byrokracie z veřejné správy, při čemž
nebyl činěn rozdíl mezi byrokraty ve špatném
slova smyslu a mezi demokraticky poctivě pracujícím
úřednictvem, které vlastně tvoří
páteř celého státního ústrojí.
Vládní systémy, zejména v demokraciích,
přicházejí a odcházejí, kdežto
byrokracie v dobrém slova smyslu je věčná
a zůstává, mnohdy v politických krisích
byla jediným faktorem, který udržoval kontinuitu
demokratického právního řádu
a pořádku. Po revoluci, když vznikají
nové problémy a plány a je třeba k
jejich provedení mnoha osob, zejména odborníků,
trpí obvykle státní administrativa překrveností
- hypertrofií, která se pak postupně musí
léčiti odbouráváním personální
překrvenosti. Tak tomu bylo po vzniku první republiky
a tak tomu jest i nyní. Úřednický
aparát státních úřadů,
u národních výborů a správních
komisí se na mnoha místech tak rozmnožil, že
se stanoviska jejich rozpočtu se stane finančně
neúnosným. Bude nezbytné, aby nadbytek zaměstnanců
byl postupně restringován a uveden na míru
nezbytnou. Zásadou řádné administrativy
musí vždy být raději udržovat menší
počet odborně vzdělaného a zdatného
úřednictva, ale dobře placeného, než
přebytek nezkušených lidí mizerně
honorovaných, kteří opustili svá bývalá
povolání jen proto, aby prý měli lehčí
chleba; tyto lidi je však třeba vrátit tam,
kam patří, a zapojiti je do výrobních
odvětví, kde dnes každého mozku a každé
paže potřebujeme jako soli. (Potlesk.)
Demokratický úřednický aparát
pak po jeho očistě od živlů nespolehlivých
musí pracovat ve veřejné správě
ruku v ruce s volenými zástupci lidu a dát
jim plně k disposici své odborné znalosti.
Zástupcové lidu naproti tomu musí si dát
poraditi úřednictvem znalým zákona
a právní prakse a pak kriticky rozhodovati v demokratickém
duchu. Obě kategorie veřejné správy,
byrokratická a lidová, nechť uváží,
že jsou na sobě vzájemně závislé
a že v zájmu státu nesmí jedna druhou
majorisovat, neboť při převaze jedné
složky nad druhou by buď mohl vzniknouti neklid a zmatek,
nebo by bylo obnoveno panství nežádoucího
a koženého byrokratismu.
Schvalujíce exposé p. ministra vnitra přáli
bychom si, aby se veškerá snaha nového správního
lidového aparátu nesla k tomu cíli, aby se
obnovený náš stát nestal v rámci
nového právního řádu státem
policejním, nýbrž státem opravdu demokratickým,
zaručujícím každému státnímu
občanu veškeré ústavní svobody,
zejména svobodu osobní, svobodu projevu a svobodu
tisku, a aby se občan nestal rabem státu, nýbrž
aby stát sloužil občanu, neboť jen tak
dosáhneme opravdové demokratické svobody
a jen tak zavládne u nás spokojenost, klid a vnitřní
pořádek. (Potlesk.) Pokoje a blaha státu
si jistě všichni přejeme.