A proto na všech těchto věcech
má nemalou zásluhu ministerstvo vnitra, proto je
zejména jeho ministr solí v očích
naší reakce, která by ráda viděla,
aby se režim lidové demokracie zvrátil v předválečné
poměry.
A toto úsilí reakce nachází
nejen objektivní, ale i zcela subjektivní podporu
v některých kruzích národně
socialistické strany, které jsou zejména
nyní před volbami toho mínění,
že volební hlasy reakce nesmrdí a že ve
volbách stejně platí hlas zakukleného
reakcionáře, skrytého kolaboranta, velkošmelináře
a rozvratníka, jako hlas příslušníka
zahraničního vojska, partyzána, bojovníka
z barikád, bývalého politického vězně
nebo poctivého demokrata. (Potlesk poslanců stran
komunistických a čs. soc. dem.) I z těchto
určitých kruhů národně socialistické
strany se šíří propaganda, že předmnichovský
režim byl lepší nežli dnešní
lidová demokracie. I tyto kruhy by rády viděly,
kdyby se vrátily staré předmnichovské
poměry. Proto dávají na jevo takovou útlocitnost,
když ministerstvo vnitra přiskřípne
někde nějakého Němce, zrádce,
kolaboranta, šmelináře nebo rozvratníka.
(Potlesk poslanců stran komunistických a čs.
soc. dem.)
Tyto kruhy v národně socialistické
straně to jsou, které tlačí celou
stranu k dobrodružné a osudné politice dvojího
želízka: k politice vládní strany a
současně oposice; k politice košického
programu a současně nadbíhání
reakci; k politice Národní fronty a zároveň
rozbíjení jednoty národa. Výrazem
těchto tendencí byl i včerejší
projev pana docenta Krajiny, který s největší
rozhodností odmítáme jako nedůstojný
politický manévr, neslučitelný s politickými
metodami Národní fronty a s posicí národně
socialistické strany jako strany vládní.
(Výborně! - Potlesk poslanců stran komunistických
a čs. soc. dem. - Posl. Kliment: Odkud má pan docent
Krajina mravní mandát, aby zde takovým způsobem
mluvil?)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Posl. dr Dolanský (pokračuje):
My komunisté neodmítáme positivní
kritiku vlády a tím méně positivní
kritiku na půdě parlamentní. Nedáme
se však politickými manévry zatlačit
od politiky důsledného hájení vymožeností
naší národní a demokratické revoluce,
lidově demokratického režimu a zájmů
lidu. Budeme nadále neústupně potírat
všechny pikle a intriky reakce, ať se to zjevným
neb zakukleným reakcionářům, kolaborantům
a rozvratníkům nebo panu docentu Krajinovi líbí
nebo nelíbí. (Potlesk poslanců stran komunistických
a čs. soc. dem.) Poučeni zkušenostmi z
doby předmnichovské, které draze vykoupil
celý národ a z nichž se ničemu nechtějí
naučit určité kruhy v národně
socialistické straně, zdvojnásobíme
ještě ostražitost a bdělost vůči
reakci a zdesateronásobíme úsilí lidu
o udržení jednoty národa, kterou pokládáme
za nejjistější záruku klidného
a zdárného vývoje republiky. (Hlučný
potlesk poslanců stran komunistických a čs.
soc. dem.)
Předseda
(zvoní): K věcné poznámce se
přihlásil p. posl. Valo. Uděluji mu
slovo.
Posl. Valo: Slávna snemovňa!
Nech mi je dovolené vzniesť
s tohoto miesta čo najostrejší protest proti
hrubej urážke tohoto sboru a všetkých
jeho členov včerajším vystúpením
pána docenta dr Krajinu. Poslanecká snemovňa
je zákonodarným a kontrolným sborom. Pred
tvárou tohoto sboru nemá byť tajené
nič žiadnym jeho príslušníkom.
Včera však pán docent Krajina otvorene
prehlásil, že on a jeho kolegovia majú politický
materiál vo veciach ministerstva vnútra, ktorý
nechce poslaneckej snemovne prednášať, s odôvodnením,
aby nebol zneužitý. To znamená, že pán
docent nepovažuje parlament a jeho členov za dosť
vážnych, aby sdelil a predostrel parlamentu údajný
materiál.
Takáto hrubá urážka
a podcenenie československého parlamentu a jeho
príslušníkov nestala sa v tomto dome za celé
20ročné trvanie Československej republiky.
Je hrubým nesmyslom a demagogickou
frázou obava zo zneužitia politického materiálu.
Zneužiť sa dá práve to, keď sa prehlási
verejne existencia nejakého politického materiálu
a nesdelí sa akého a nechá sa tým
bujnieť široká fantázia a tvorenie domienok.
Keď pán docent Krajina a jeho kolegovia chceli
ozaj dôverne niečo sdeliť tomuto sboru, mali
možnosť žiadať, aby schôdza parlamentu
bola prehlásená za dôvernú.
Prosím všetkých členov
tohto slávneho sboru, aby čo najrozhodnejšie
protestovali proti tejto hrubej urážke. Nech pán
docent Krajina a jeho kolegovia predložia parlamentu materiál,
ktorý majú. Prosím pána predsedu snemovne,
aby urobil opatrenie, aby sa členom tohto sboru dostalo
zadosťučinenie. (Búrlivý potlesk.)
Zároveň žiadam ctené
predsedníctvo poslaneckej snemovne, aby v budúcnosti
zamedzilo a znemožnilo urážky podobného
druhu, lebo týmto spôsobom je znevažovaný
československý parlament a jeho členovia.
(Búrlivý potlesk.)
Předseda:
Uděluji slovo panu posl. dr Bunžovi.
Posl. dr Bunža: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Pan ministr vnitra shrnul ve svém
exposé nejpodstatnější úkoly,
které ministerstvo vnitra po osvobození ve svém
oboru vykonalo nebo vykonati hodlá, a mezi jiným
rozvedl a odůvodnil vznik a právní charakter
instituce národních výborů. Uvedl
potíže, s nimiž započaly národní
výbory svoji práci, a zhodnotil vše, co lze
národním výborům přičísti
k dobru.
Jak plyne však ze samého exposé
pana ministra, otázka lidové administrativy není
dosud daleko vyřešena. Je ohlášena řada
osnov o organisaci a jednacích řádech národních
výborů místních, okresních
a zemských. Vedle otázek však, které
naznačil pan ministr, bylo by se zabývati u tohoto
správního útvaru ještě těmito
dalšími otázkami:
Je nutno za prvé velmi bedlivě
míti na mysli při konečném legalisování
instituce národních výborů, jak zabrániti
tomu, aby lidová administrativa nebyla administrativou
zpolitisovanou. Lidová administrativa musí sloužiti
všemu lidu a každý občan, i když
patří k jiné politické straně
než pan referent, anebo který není v žádné
politické straně, musí se dovolati svého
práva a ochrany stejně jako straník a musí
míti dojem, že referent není jen zástupcem
své strany, ale lidu, a že je tedy i jeho zástupcem.
Za druhé je nutno zabránit
tomu, aby lidová administrativa nebyla složitějším
a dražším aparátem neb administrativa
byrokratická. Zástupci lidu ve správních
úřadech musí také sami pracovat a
vyřizovat a nejen nařizovat a dát se obsluhovat
štábem placených úředníků.
Při konečné organisaci národních
výborů bude nutno také vyřešit
kompetenční poměr lidových zástupců
ve veřejné správě a úředníků
k této správě přidělených.
Správně vyzvedá pan ministr ve svém
exposé, že je nutná úzká positivní
spolupráce mezi zástupcem lidu a úředníkem,
neboť při dnešních složitých
poměrech se ani lidová správa neobejde bez
úřednického aparátu z řad odborníků
právních, hospodářských a technických.
Je však nutno stanovit, co smí nebo nesmí dělat
zástupce lidu a co úředník, aby se
předešla nedorozumění mezi nimi a tím
se předešly škody, které z toho nakonec
vzejdou jen občanům.
Za třetí je nutno vybudovat
náležitě poměr hierarchické podřízenosti
nižších orgánů správních
k vyšším, jak již zdůraznil pan president
republiky ve svém poselství v parlamentě
dne 28. října minulého roku. I v lidové
správě veřejné musí být
zachován instanční a dozorčí
systém, nemá-li se veřejná správa
vyšinout z kolejí právního řádu.
Z exposé pana ministra není však patrno, jak
vláda hodlá tento choulostivý problém
vyřešit. (Předsednictví převzal
místopředseda Tymeš.) Pan ministr naznačil,
že nižší orgány lidové správy
budou moci podrobovat příkazy vyšších
orgánů a ústředních úřadů
kritice. To je prohlášení velmi závažné
a bude nutno se tímto problémem brzo blíže
zabývati. Zejména bude nutno jasně rozhodnout,
zda a koho má v takových případech
správní úředník národního
výboru poslechnout, zda svého nadřízeného
úřadu, či svého představeného
politického hodnostáře národního
výboru. V praxi jde o to, kdy se úředník
dopustí disciplinárně trestného odepření
poslušnosti, zda tehdy, když neuposlechne politického
referenta, nebo písemného příkazu,
případně ústředního
úřadu.
Pan ministr se v exposé také
zmínil, že národní výbory byly
podrobeny kritice veřejnosti, že tato kritika byla
částečně oprávněna,
neboť průběhem revoluce dostali se do národních
výborů živlové, kteří
neměli dostatečných mravních kvalit,
že však národní výbory byly od
těchto živlů již očištěny.
K tomu nutno jen konstatovat, že si národní
výbory nejlépe a nejdříve získají
plnou důvěru lidu, až budou složeny ze
skutečných zástupců lidu, vzešlých
z přímých a tajných demokratických
voleb. (Potlesk.)
Při otázce našeho úřednického
sboru si musíme konečně říci
upřímné slovo o tom, kolik dobrých
a minulostí nezatížených úředníků
jsme převzali a kolik nových jich bylo od května
1945 nově přijato. Tento úřednický
živel nemůžeme většinou počítat
mezi zapracované a zkušené odborníky.
Přičteme-li k tomu zjevu ještě tu okolnost,
že v důsledku revolučních přesunů
v úřadech sedí množství našich
úředníků u práce, kterou nikdy
nedělali, není divu, že byrokratická
složka naší administrativy nepracuje právě
ekonomicky. Máme zprávy, že veřejných
placených zaměstnanců je dvakrát tolik,
než jich bylo v r. 1938, a přece nebude nikdo tvrdit,
že je dvakrát tolik práce. Ale zjevy, o nichž
jsem se zmínil, a řada nových úřadů
a institucí, které stále vznikají,
spolu s armádou činovníků stranicko-politických,
kteří byli přijati do veřejných
služeb, nám to vysvětlují. Bylo by záhodno,
aby vláda, po případě nejvyšší
kontrolní úřad, předložily jednou
parlamentu číselné údaje o počtu
a platech veřejných zaměstnanců všech
úřadů podle nynějšího
stavu se srovnáním se stavem z roku 1938.
Stojíme před onou chvílí,
kdy nám pan ministr financí předloží
státní rozpočet spolu s příkazem,
jako se to stalo nedávno ve Francii: šetřit,
neúprosně šetřit. A tu budeme musit
již skončit ono revoluční období,
kdy nikdo nemyslel na to, co ten nebo onen nově zřízený
úřad nebo instituce bude stát. Musí
bezpodmínečně ustati ono překotné
přijímání do veřejných
služeb a nutně se budeme muset zabývat nepopulární,
ale nezbytnou otázkou, co s onou armádou nově
přijatých a přespočetných zaměstnanců.
Do řad veřejných zaměstnanců
musí být vnesen pořádek a klid, a
k tomu přispěje úprava služebních
poměrů veřejných zaměstnanců,
rychlá reaktivace předčasně propuštěných
a pensionovaných a skončení očisty
veřejných zaměstnanců. Při
konečné úpravě služebních
poměrů veřejných zaměstnanců
bude nutno dbát, aby zákon o služebních
a platových poměrech byl krátký, jednoduchý
a jasný, aby postup v platových stupnicích
byl automatický, aby svěřené funkce
byly zvláště honorovány a pamatováno
na rodinu veřejného zaměstnance. Nutno konečně
také plně zhodnotiti a započíst vojenskou
službu.
To jsou jen heslovitě uvedené
požadavky nejnaléhavější, které
si vyžadují - a to právem - státní
a jim na roveň postavení zaměstnanci samosprávy.
Tyto požadavky nutno splnit, má-li mít veřejný
zaměstnanec pocit, že je hospodářsky
zajištěn stejně jako soukromý zaměstnanec
nebo dělník. Náš nový lidově-demokratický
stát jako zaměstnavatel nesmí tvořit
ze svých zaměstnanců úřednickou
chudinu. (Potlesk.) Musí pozvednout životní
úroveň všech, ale zejména těch
nižších kategorií, aby si veřejní
zaměstnanci, poněvadž jiného majetku
obyčejně nemají, nemuseli shánět
na doplnění svého živobytí ještě
jiný výdělek.
Reaktivace veřejných zaměstnanců
předčasně z důvodů politických
propuštěných a pensionovaných budiž
provedena ve všech oborech veřejné správy
v plném rozsahu a ihned. Jen tak se zamezí pocitu
trpkosti, který se zakořenil u postižených,
jimž dosud v tomto nejprimitivnějším požadavku
nebylo vyhověno.
Dalším úkolem, který
bude nutno rázně a konečně vyřešit,
je očista sboru veřejných zaměstnanců
od provinilců na národní cti, od zrádců
a kolaborantů. Všichni ti, kteří byli
uznáni vinnými, musí podle závažnosti
svého provinění buď ze sboru veřejných
zaměstnanců ven nebo sestoupit na místa podřadnější.
Nepřispívá však ke klidu a vzájemné
důvěře v řadách veřejných
zaměstnanců a tím i k výkonnosti veřejné
správy, když na podkladě udání
byl zaměstnanec ze svého postavení přeložen
na místo podřadné nebo suspendován
a na jeho místo povolán zaměstnanec s nižší
hodností a služebním stářím
mnohem mladší. Tento stav stále trvá.
(Potlesk.) Je nutno co nejrychleji podle výsledků
šetření takovéto rozhodnutí buď
potvrdit nebo odvolat, aby ti, kteří nebudou shledáni
vinnými, neměli pocit, že řízení
je protahováno jen proto, aby při očekávaném
jmenování mohli být z něho vyloučeni
a zaměstnanec na jejich místo povolaný mohl
být na to místo jmenován. Očista je
nutná, ale musí být rychlá a spravedlivá.
Je naprosto nutno v zájmu spravedlnosti i v zájmu
řádného fungování našeho
úřednického sboru, aby ti, kteří
budou shledáni nevinnými, byli plně rehabilitováni,
a to i vrácením na svá služební
místa, z nichž byli dočasně odvoláni.
(Potlesk.)
Podaří-li se všechny
problémy, které jsem naznačil, šťastně
vyřešit, nepochybuji, že se tím nejlépe
přispěje ke konsolidaci našich vnitřních
poměrů. Srovnáme-li však naše vnitřní
poměry s poměry ve většině evropských
států, nemusíme se věru dívat
na náš stát a jeho administrativu pesimisticky.
Na druhé straně však se neodříkejme
positivní kritiky, neboť jen ona může
přispět k postupnému zlepšování
a ke konsolidaci našeho veřejného života.
Jistě každý z nás má přímo
zbožné přání, aby naše republika
byla domovem šťastných, svůj stát
nade vše milujících občanů. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr John. Uděluji mu slovo.
Posl. dr John: Paní a pánové!
Rozsáhlá řeč
pana ministra Noska, zahrnující přirozeně
jen část výseku našeho státního
života svěřeného jeho péči,
potvrzuje znovu, jak nesmírné jsou úkoly,
které musí býti zvládnuty námi,
vládou, národními výbory a konečně
především také celým naším
národem. Nejde pouze o to, abychom obnovili náš
svět z rozvalin a zpustošení,které u
nás nadělala válka a dosud až do svých
nejposlednějších záhybů zdaleka
ještě neproniknutá hrůza a nestvůrnost
německé okupace. Vytváříme
nebo aspoň chceme zároveň vytvořit
na těchto troskách, mnohdy bohužel nikoliv
jen hmotných, nový život, lepší
a spravedlnější, osvobozený od krutostí
a pakostnicovitých pokřivenin dožívajícího
liberalismu.
Tato vůle k lepšímu se
nemohla prodírat zatarasenými a příliš
křivolakými cestami pomalého vývoje,
nýbrž musela vyrazit vpřed revolucí,
souzvučným výkřikem osvobození
národního i sociálního. Její
dialektická nutnost, násobená u nás
ve své dravosti rudou i červenomodro-bílou,
byla, je a vždycky bude u jiných národů
vykupována potoky krve a těžkými škodami
majetkovými.
Jsme již nyní v onom údobí
odstupu a vyrovnanosti, jež nám umožňuje,
abychom se klidně a kriticky podívali zpět
ke květnovým dnům a ke všem těm,
které potom následovaly. Jejich nezvládnutelný
chvat i vypětí jsou vystřídány
stejně nutným pořádáním,
tvořivostí a budováním. Tato cesta
povede ovšem k cílům, které tehdy byly
před námi odhaleny jako politická nutnost,
jen tehdy, bude-li určována oněmi mravními
hodnotami, jež byly vlastním smyslem a významem
těch květnových dnů. Máme tedy
již potřebný klid, máme také
svá měřítka, daná celou naší
historií až k dnešku, a máme nad to možnost
srovnání s jinými národy a státy.
Je jisté, že nebylo u nás
mrtvých, nebo lépe řečeno, nebylo
u nás mrtvých, kteří by nevinně
padli v oběť revolučnímu přívalu.
Až téměř úzkostlivě jsme
chránili hodnoty patřící národu.
Nedali jsme se strhnout vášní, nebořili
jsme a neničili jsme. A jestliže svoboda národní
hospodářská a politická, jestliže
štěstí a blahobyt všeho pracujícího
lidu v Československu byly skutečnou hnací
silou našich revolucí a jestliže ve své
plnosti prostupují také nynější
náš život, potom kritické zhodnocení
těch několika měsíců nás
naplňuje oprávněnou hrdostí a pýchou.
Vím, že zanaříkáme
nad nějakým zlatokopem, vím, že nás
bolí rána pěstí, která zasáhla
spravedlivého, vím konečně, že
nás uráží gangster. který se
vloudil mezi nás a provádí dosud ještě
beztrestně své hamižné a denunciantské
rejdy.
Ale to všechno je detail, to všechno
je bolest, která nezabíjí, nad tím
vším zůstává široký
obraz celku vedeného a ovládaného onou mravní
náplní, která je příznačná
pro celou naši národní minulost a také
v plném slova smyslu pro náš dnešek.