Proč se u nás dosud nenašel
básník, který by právě nyní
jásavě vyzpíval krásy a mravní
čistotu širokých vrstev všeho našeho
pracujícího lidu, lidu rozjitřeného
ještě bolestí tolika trpkých zklamání,
lidu, jehož srdce bylo krvavě rozdrásáno
nepředstavitelným duševním i fysickým
utrpením a jehož hrdlo bylo sevřeno tak dlouho
vražedným pařátem. V továrnách,
na poli, v městech i ve vesnicích, prostě
všude jsou statisíce a miliony nádherných
lidí, zhnětených a ztvárněných
tvrdostí prošlých let, lidí, kteří
chápou anebo jsou připraveni pochopit mravní
velikost a dosah osvobození národního i hospodářského,
lidí pracovitých a především
milujících. (Potlesk.)
Naříkáme nad zlatokopem,
mluvíme o nedobrém úředníku
nebo národním správci, jsme uraženi
členem národního výboru, který
je neschopný a zlý, a tak málo se radujeme
nad krásou a pevností československého
lidu, který přirozenou silou svého mravního
oproštění vytlačuje ze sebe a odhání
ty, kteří se ukázali špatnými
a nehodnými. On je ostatně opravdový suverén
a vládce, který si nachází a najde
ústa, jež budou formovat a určovat příkazy
a zákony jeho a pro něj. Vybral si, vybírá
a také bezpečně si vybere paže, které
budou řídit osudy jeho a osudy celého státu
k jistým a spravedlivým cílům.
Tolikrát jsme i zde slyšeli
pláč a nářek po právním
řádu a právní bezpečnosti.
Spravedlivý se nemá čeho bát a náš
lid nanejvýš citlivě chápe, že
revoluce vytvořila teprve předpoklady pro jeho právní
řád a jeho opravdovou právní bezpečnost:
právní řád všeho pracujícího
lidu a právní bezpečnost všeho pracujícího
lidu. (Potlesk.)
Teprve ji utváříme
a hledáme. Snad jsme ještě ani nevyřkli
první její větu. A přece snad právě
proto víme, že i ona musí být novou
a jinou než všechny ty, které v těchto
zemích kdy dříve byly vytčeny. Mnohotvárnost,
šíře i hloubka problémů, před
něž jsme nyní postaveni, je nepochybně
dána a zmnožena souhrnem osvobození národního
a sociálního.
Pan ministr Nosek správně
zdůraznil, že odsun Němců a Maďarů
z našeho státu nám způsobí ještě
mnoho starostí a vyžádá si od nás
mimořádných výkonů, a to od
nás všech, od celého národa. Víme
velmi dobře, jak vážně, odpovědně
a nekompromisně tento svůj úkol pojímá
právě on, a můžeme ho ujistit souhlasem
všech dobrých Čechů a Slováků,
kteří měli všechny důvody, aby
krutě a tvrdě hned v převratových
chvílích rozdrtili tuto smečku věčných
našich nepřátel, která znova v nejvyšší
míře je spoluvinna na rozpoutání germánského
vražedného šílení. (Potlesk.)
Jestliže jsme našli československé řešení
tohoto problému, není třeba se příliš
ohlížet na pokřik těch, kteří
s průhlednými úmysly a s předstíranou
citlivostí snaží se znovu vytvářet
situaci, kterou lidé jim podobní se všemi tragickými
důsledky vytvořili již v letech po první
světové válce.
Náš lid ví, že za
tento dar osvobození národního musí
zaplatit. Je to však nepatrné výkupné
za cenu, že konečně budeme zbaveni živlů
stále nepřátelských, stále
vyssávajících a stále vraždících
národ, stát i jeho jedince. Ostatně zajišťujeme
mu tak přece zcela jednoznačně lepší
a bezpečnější budoucnost našich
dětí, tvoříme předpoklady pro
rozvoj národa v plné šíři jeho
území a v plném rozpětí jeho
národní čistoty. S tím nepochybně
nadšeně souhlasí všichni naši občané
a dokonce i ti ojedinělí, jejichž kolena se
třesou strachem před prací, jež jim
takto přibude.
Při rozboru postoje našeho národa
k revoluci sociální docházíme k závěru,
že i ona je kategorickým požadavkem všeho
pracujícího lidu a téměř celého
našeho národa. Je ovšem samozřejmé,
že proti ní se staví především
ti, kteří budou jejími důsledky dotčeni
ve svých neodůvodněných posicích
majetkových a tím také společenských
a politických, pokud nemají schopností ani
srdcem proniknouti mravní její plnost a logickou
nutnost, danou vývojovým stavem celé naší
společnosti. K ní se ovšem druží
nepříliš veliká část našich
občanů, stojících v rozpacích
a nepoučených i nevidoucích ať z jakéhokoliv
důvodu, třeba z malicherného strachu před
pozbytím vlastní malé kouličky anebo
z neodůvodněné obavy před znemožněním
rozvinutí individuálních vlastností
a schopností.
Politická linie plně odpovídající
vůli nejširších vrstev našeho pracujícího
lidu je však v tomto směru dána košickým
vládním programem, dekrety, zákony a nařízeními,
vydanými panem presidentem republiky, vládou i námi.
Slavnostním - a zní to do určité míry
i groteskně - jejím dotvrzením je ostatně
skutečnost, že všechny politické strany
si podaly svými předsedy ruce prohlásivše,
že bude utvořena po volbách vláda Národní
fronty, ať volby dopadnou jakkoliv. To byla jistě
mužná a jednoznačná řeč
lidí reálně nazírajících
a dokonale informovaných, pro něž směr
naší vnitřní i zahraniční
politiky, jak tato je dělána vládou Národní
fronty, je přirozeným, nutným a logickým
zhodnocením politických skutečností
a kvant v nás i mimo nás.
Jak jednoznačně a jasně
je to řečeno. A přece jsme znova a znova
svědky oněch politických neupřímností
a skoro lze říci, že už i volebních
podvodů, jež našeptávají těm
zmateným, i těm stojícím proti, to
věčně lákající: "Počkejte
až po volbách, volby to rozhodnou!" - a já
nevím co ještě.
Zdá se, že se k tomu hodí
každá příležitost. Ať už
to byl na příklad dekret o znárodnění
průmyslu nebo dekret o národní cti, mohli
jsme vždy slyšeti toto neupřímné
skuhrání. Stačilo, abyste si několik
hodin po té, co dekret všemi ministry všech politických
stran byl předložen panu presidentu republiky k podpisu,
zašli na některé politické schůze
a byli byste tu vyslechli řeči hovořící
o vydírání, útisku a donucování.
Nejpodivnější ovšem na tom je to, že
tak mnohdy a dokonce velmi často hovořívala
i ústa, která jsou nebo mají býti
informována těmi, kteří pečetili
platnost těchto dekretů svými podpisy. (Potlesk.)
I když se chudobkám u nás příliš
dobře nedaří, přece jen se člověku
vnucuje přesvědčení, že jde o
zbabělý útok proti změnám hospodářské
struktury, které provádíme, zbabělý
útok proto, že pravděpodobně někteří
politikové nemají dosti odvahy přiznati se
k liberalismu, jehož jsou patrně přesvědčenými
vyznavači. (Potlesk.) Chápu, že každý
nemůže být socialistou, ale předstírat
souhlas s těmito strukturálními opatřeními,
protože se nedá nic dělat, a při tom
prskat proti nim vzteky tirády o nedostatku demokracie,
(Potlesk.) svobody slova, bezpečnosti a i mravnosti
našeho veřejného života, aby při
tom byly nepřímo, ale tím sveřepěji
zasaženy právě ony, to, myslím, je určitý
nedostatek, a to velmi podstatný nedostatek mravní.
(Potlesk.)
Nám všem je zcela jasno, že
celý náš život potřebuje zpevnění
a očištění, a to nejen od zrádců,
kolaborantů, Němců a Maďarů.
Chvat revolučního víření znemožnil
mnohdy onu pozornost, s níž měly být
prozkoumány osoby a osůbky, krčící
se za rohem, aby je nesežehl závan nového světla.
Všelijaký hmyz, ať už reakční
nebo jinak mravně defektní, pádil se schovat
za výkřiky "Chyťte zloděje!",
aby nebyl chycen sám. (Potlesk.) A usadil se mnohdy
pěkně pohodlně a ze široka, zatím
co my jsme v pravém slova smyslu dřeli do úpadu.
Všichni jsme pro to, aby tito lidé
byli co nejdříve odstraněni a posláni
tam, kam patří. (Potlesk.) Ovšem dělejme
to upřímně a poctivě. Chytejme darebáka,
protože je darebákem, a nikoliv proto, abychom pak
pěkně zezadu vrazili nůž do politického
hnutí, proti kterému nemáme odvahu otevřeně
se postavit argumenty, na příklad liberalistickými.
(Výborně! - Potlesk.)
Tedy více politické přímosti
a hlavně statečnosti, která se nemá
čeho bát, je-li mravně silná a charakterově
přímá.
Jako osvobození národní
je právě nyní v poslední etapě
svého dokončování, tak bude dokončeno
i osvobození hospodářské a sociální.
Není vyhrůžkou, ale konstatováním
prosté skutečnosti, že revoluční
síly pokroku u nás nedřímají,
tím méně pak sní. Jsou naopak v ostražité
pohotovosti pro případ, že by se objevily příliš
výrazné chuti jít zpět, důkladně
zpět. Podceňování nebo dokonce nedbání
těchto skutečností by bylo hazardováním
s hodnotami lidskými i materiálními, s nimiž
naše revoluce tak hospodárně nakládala.
Bylo by to nadto ještě také hazardování
s hodnotami, které jsme vytvořili v tom velkém
konsolidačním procesu ode dnů osvobození,
jehož rozsah i dosah si můžeme kdykoliv ověřit
srovnáním s kterýmkoliv jiným státem
v Evropě.
Snad by nebylo ani tak důležité
zdůrazniti právě nyní tyto politické
skutečnosti, kdyby určitá část
naší mládeže nebyla neodpovědně
hnána proti nim. Jen určitá část,
protože dobře víme, že mládež
ve své převážné většině
prociťuje a wolkerovsky prožívá onu nádheru
budování spravedlivějšího a lepšího
světa a dovede se bíti s potížemi, nesnázemi
a těžkostmi, které nutně s sebou nese
toto velké přetavení celé lidské
společnosti.
A přece je trpkou pravdou, že
určitá část mládeže je
vedena proti pracujícímu lidu, proti dělnictvu.
Praha i Brno jsou pouze zevním výrazem této
soustavné a znovu živené infekce. Nestateční
iniciátoři zůstávají pěkně
v pozadí, vypouštějíce jenom sliny jedovatých
úvah o mravnosti, nedostatku demokracie a nesvobodě
slova. Tak jako vždycky, i tentokrát chtějí
vykřesat jiskru, aby požár z ní snad
vyšlehlý strávil kohokoliv a především
ty, kteří nyní poprvé v dějinách
našeho národa přicházejí konečně
také ke svobodě. (Potlesk.)
Jak je to právě dnes malicherné,
hloupé a marné. A proto tím více je
nám líto těch mladých lidi, okradených
o mravní i politickou výchovu Moravcovým
režimem, ochuzených o nádherný zápal
mládí pro všechno čisté a spravedlivé
a konečně zneužitých inspirátory,
sedícími v pozadí ve zdánlivém
bezpečí.
To je jenom nepatrná část
politických úvah, jež vyrůstají
nad výkladem pana ministra vnitra a nad šíří
úkolů, které nám představil
jen z jednoho zorného stanoviska svého resortu.
Snad právě proto vyniká horizontální
i vertikální členitost problémů,
jež v našem novém státě musí
být rychle a dobře řešeny a jež
jsme s to vyřešit jen při pochopení,
zapojení a neobyčejné píli celého
národa.
Je škoda, že již v této
první části výkladu pana ministra
není obsažena zpráva o budování
naší vnitřní bezpečnosti a o
činnosti i organisaci jejích nynějších
strážců. Vždyť to jsou a budou v
neposlední řadě oni, kteří
budou vytvářet naši novou právní
bezpečnost, která se musí opírat nikoliv
o starý právní řád, nýbrž
o právní řád, vycházející
z naší národní i sociální
revoluce, který má, aspoň v určité
své části, býti formulován
ještě námi. Chceme se proto plně podílet
o odpovědnost za naši vnitřní bezpečnost
a pokud je to vůbec možné, i za výběr
osob, které jsou nebo mají být jejími
nositeli. Víme, že právě tomuto výběru
je věnována veliká péče, tak
aby každému našemu občanu bylo zaručeno
plné využití práv osobních i
politických. Chápeme také, že dosud
nebylo lze odstranit všechny jedince, kteří
se do naší vnitřní bezpečnosti
neprávem dostali. Její dokonalou a rychlou očistu
považujeme však za úkol nejnaléhavější
a nejdůležitější.
To jsou ovšem samozřejmosti,
o kterých jedná vláda, národní
fronta i blok, a není proto důvodu, proč
by se jimi neměl zabývat i parlament. (Potlesk.)
Ony ohledy, které jsme zde včera slyšeli, jsou
daleko spíše voláním po zahraniční
holi (Bouřlivý potlesk.), jak tomu bylo svého
času v pokřiku o svobodě slova (Výkřiky.),
a potom ještě oním předvolebním
nářkem, který má zlákat ty,
kteří uvěří, že nejde
o věci, jež měly a musely být dávno
řešeny ve vládě, Národní
frontě anebo při nejmenším v bloku.
Ostatně víme, jak blízkost voleb rozšiřuje
u nás mnohé oči až k údivu.
Z oněch ostatních věcí,
kterými se pan ministr zabýval, chtěl bych
se dotknout okrajově aspoň těchto:
Jsou to především národní
výbory, v nichž jsme se téměř
všichni aspoň v prvních dobách zúčastnili
práce, když jsme se museli daleko spíše
nechat vést politickým instinktem a zkušenostmi,
než zákonem nebo nařízením. Lze
říci, že celá první konsolidační
etapa byla téměř výhradně provedena
národními výbory, jež zejména
v oněch krajích, kudy prošla válka ještě
v plné své síle, podaly výkony vpravdě
nadlidské. Zdaleka nešlo pouze o úkoly místní
samosprávy. Národní výbory vykonávaly
takto ve svých obvodech po určitou dobu vlastně
veškerou moc vládní, zákonodárnou
a z části i soudcovskou. Viděl jsem v té
době muže, kteří po celé dlouhé
dny i noci si nešli odpočinout. Bylo to vzepětí
vyčerpávající a oddané až
k sebeobětování a opravdu úspěšné.
Přechod do normálnějších
poměrů přinášel s sebou potřebné
pročištění od osob, které do
národních výborů nepatřily.
Až na nepatrné výjimky jsou dnes národní
výbory obsazeny lidmi, kteří jsou na svých
místech.
Při kritice rozdělení
úkolů mezi národní výbory,
okresní a místní, se zdá, že
význam místních národních výborů
ustupuje podstatně do pozadí naškodu potřebné
decentralisace a pružnosti celé správy. Je
nutné si uvědomit, že již za prvé
republiky byla působnost obcí značně
a trvale omezována. Dnes jest z této působnosti
vyňata ještě celá policie bezpečnostní,
z věcí školských zbývají
nepatrné trosky, mizí hospodaření
energetické, a i z ostatních úseků
jsou přikazovány řady úkolů
nadřazeným složkám územní
samosprávy. Stejně i ony úkoly, které
v této době nově vznikají, jsou jim
svěřovány téměř výlučně
a místním národním výborům
zbývají dnes již jen torsa jejich původní
činnosti.
Není to podle mého přesvědčení
vývoj zcela zdravý, neboť takto z rozhodování
v první stolici je stále více a více
vylučován lidový orgán, dokonale obeznámený
s místními poměry a lidmi, který nemůže
být právě v zájmu lidové samosprávy
dobře nahrazen osobami, jejichž vztah k místu
a jeho obyvatelům je podstatně menší,
i když jde o osoby z téhož okresu.
Hospodaření obcí, okresů
a jistě i zemí je postaveno před těžké
problémy. Přirážkový systém
nemůže jim nyní dát potřebné
finanční prokrvení, a to podle mého
přesvědčení po několik let.
Provisoriemi nelze tuto věc řešit, neboť
dobré hospodaření, které musíme
požadovat, není vůbec možné bez
jistoty finanční základny, na níž
má být hospodařeno. Ostatně bude naprosto
nutné, aby obce, okresy i země postoupily od dnešního
hospodářského plánu jednoletého,
daného rozpočtem, k promyšlenému plánování
na několik let kupředu, aby tak toto hospodaření
pozbylo oné improvisovanosti, která při jednoletém
rozpočtu je jeho význačným charakterem
a slabinou.
Měl jsem již před válkou
možnost podrobit studiu bytovou otázku v našich
městech, hlavně průmyslových, a také
na vesnicích, a to jak se jevila vzhledem k potřebám
pracujícího lidu. Můj tehdejší
závěr, že náš pracující
lid v městě i na venkově trpí bytovou
bídou se všemi důsledky zdravotními
i mravními, se ukázal správným, jak
je ostatně patrno z onoho stěhování,
jehož jsme byli právě svědky a jež
zdaleka nemohlo uspokojit skutečnou potřebu zdravých
a dobrých bytů právě pro sociálně
nejslabší.
Zde je třeba naléhavé
pomoci, kterou musí poskytnout stát a svazky územní
samosprávy. Jakékoliv řešení
provisorní a téměř trapná omezení
bytových ploch, daná starými bytovými
zákony a také i zákonem o stavbě bytů
pro chudé, je ve skutečnosti řešením
příliš nákladným a nehospodárným.
Bytová péče musí být prováděna
v rozsahu a s oním rozumným komfortem, jakého
si náš pracující lid zasluhuje a který
také potřebuje.
Diskuse vedená o krajském
zřízení nás naplňuje nadějí,
že přece jen může dojít k jeho
uskutečnění, které je pro celek státu
nanejvýš důležité a pro přirozeně
hospodářsky i kulturně uzavřené
celky našich krajů otázkou přímo
životní. Snadná ovladatelnost, nepředimensovanost
a bezprostřední vztah k prostředí
lidsky, hospodářsky i prostorově blízkému
jsou především nesmírnými výhodami
tohoto zřízení, k nimž se samozřejmě
pojí i navázání na uzavřenost
hospodářských celků, danou obchodními
či hospodářskými komorami a rozčleněním
státu na kraje volebně i politicky. Není
také nejmenší pochyby, jak by právě
toto nařízení mohlo přispět
a také zcela určitě by přispělo
ke konsolidačnímu vyrovnání Čechů
a Slováků.
Chtěl bych se dále aspoň
okrajově dotknout otázky našich veřejných
zaměstnanců. I zde je nutné vrátit
se k těm vzrušeným dnům květnovým.
Byli veřejní zaměstnanci - a bylo jich mnoho
- kteří neznali dne ani noci, zapojili se iniciativně
a s nadšením do úmorné práce
budování a dosud tak pracují. Ale byli také
veřejní zaměstnanci - a bylo jich také
dost - kteří již prvý den po osvobození
pečlivě střežili hodinky, aby přesně
ve 12 hod. cvakla klika za jejich patou. Přicházeli
přesně do úřadu, odcházeli
přesně z úřadu a dosud to pečlivě
dělají. Co je mezi jejich příchodem
a odchodem, lze jen velmi těžko zjistit, jsou však
rozhodně pečliví. Je nutné individuelní
a přesné ocenění činnosti veřejného
zaměstnance a umožnění jeho zařazení
i povýšení podle schopností, práce
a konečně také podle jeho oddanosti a obětavosti
vůči státu. Pečlivě oleštěné
kalhoty nemohou býti ukazovatelem nároků,
a dovolte mně to říci naplno, rentou za pečlivou
lenost. Potřebujeme práci, poctivou, chytrou a iniciativní
práci, a musíme míti také odvahu ji
po zásluze a spravedlivě odměňovat,
a to i u našich veřejných zaměstnanců.
Máme nyní tak skoro všichni
chuť státi se aspoň domovníky anebo
podúředníky. Tato chuť, stává-li
se davovou pošetilostí, je značně nebezpečná,
především pro státní správu.
Stát nepochybně musí míti dostatek
zaměstnanců vysoce kvalifikovaných a dobře
placených, ale musí jich mít právě
jen tolik, kolik jich potřebuje. Jestliže by postupoval
jinak, hospodaří nedobře s výsledky
práce produktivně pracujících občanů,
jejich životní standard byl by tak významně
snižován ve prospěch staronové kasty,
tentokrát rentierů z titulu teplého hnízda
ve veřejných službách.
Konečně dovolte, abych se
jen ve zkratce dotkl oněch otázek poměru
Čechů a Slováků, které sice
mají čas vyzrávat až ke dnům
tvoření naší nové ústavy,
ale přece jen potřebují i v tomto mezidobí
propracování a také prožití v
poměrech nových a po zkušenostech, které
v roce 1918 nikdo z nás neměl.