Mluví se stále o reakci. Víme
všichni, že v podzemí pracují reakční
živly a že čekají na příležitost.
Nejsou to však čeští studenti. (Potlesk.)
Reakci tvoří zejména ti, kdož byli zbaveni
hospodářské a politické nadvlády
ve státě. Tato reakce bude mít radost z každého
neúspěchu, který by nás potkal, zejména
však z neúspěchu na poli hospodářském.
Tato reakce se utěšuje, že se nám naše
velké revoluční dílo, zestátnění
průmyslu a akciových bank, nepodaří
a že ona zase přijde ke slovu. Tato hospodářská
reakce, která se za první republiky nespokojila
s absolutní nadvládou hospodářskou,
která se snažila uchvátit také moc politickou,
se nikdy nesmíří s dnešní svou
posicí. Toho jsme si všichni dobře vědomi.
Jenže tuto reakci nepotřeme žádnými
pouličními demonstracemi našeho průmyslového
dělnictva, naopak, musíme provádět
veliké demonstrace dělníků i vedoucích
úředníků, kteří našli
svůj kladný poměr k našemu velkému
revolučnímu dílu, tím, že budeme
v továrnách usilovně pracovat, abychom dokázali,
že to dovedeme lépe, nežli to dokázala
tato hospodářská a politická reakce.
(Potlesk.) To je podle mého soudu nejspolehlivější
cesta k naprostému potření jakékoli
reakce, které tím bude odňata veškerá
živná půda pro reakcionářské
pletichy.
Slavná sněmovno! Jsme všichni
přesvědčeni, že práce politických
stran v Národní frontě a její jednota
je požehnáním pro národ a stát.
Chceme se všichni svorně podílet na všech
strastech a starostech, které dnešní zlá
poválečná doba s sebou přináší.
Chceme z hospodářských trosek našeho
státu vybudovati zdravý a silný stát
na nových a lepších hospodářských
základech. K tomu potřebujeme spolupráce
dělnictva s inteligencí. Musíme se proto
vystříhati všeho, co by tuto jednotu a spolupráci
mohlo ohroziti. Je to v zájmu klidného a rychlého
vybudování zdravých hospodářských
a politických základů naší, námi
všemi milované republiky Československé.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Šling. Dávam mu slovo.
Posl. Šling: Vážená
sněmovno!
Dovolte mi několik poznámek
k událostem v Brně, které - jak prohlásil
poslanec Langer - vzbudily značný zájem
celé české veřejnosti a které
je nutno objektivně zde vylíčiti.
Dne 31. ledna 1946 major generálního
štábu Šoffr zahájil přednášky
o brannosti. Na zahájení pozval všechen tisk.
Dne 31. ledna 1946 deník komunistické strany Rovnost
podrobil přednášku kritice, a to proto, že
byla s hlediska morální výchovy studentů
naprosto pochybná a neměla úroveň.
(Výkřiky.) Čekejte, počkejte.
Pan major Šoffr prohlásil, že u nás je
inteligence bita stejně jako dělnictvo. (Výkřiky.)
Račte, pánové, podat důkazy. Obhajoval
studenty, kteří studovali v Německu, obviňoval
dělnictvo ze šmelinářství a prohlásil,
že nepotřebujeme výhodných hranic ani
aliancí. Po uveřejnění kritického
článku Rovnosti navštívila delegace
studentů techniky redakci Rovnosti a žádala
odvolání článku.
Mezitím byl celý případ
vyšetřován a vojenští činitelé
žádali, aby až do vyšetření
nebylo o tom psáno, takže Rovnost více nic
nepsala. Zároveň bylo prohlášeno, že
major Šoffr v zimním semestru přednášet
nebude, že bude jen testovat. Dne 5. února 1946 vývěskou
na technice bylo vyhlášeno, že se přednáška
v kinu Metro nekoná. Přesto se dne 6. února
1946 ke kinu Metro dostavili studenti, a to organisovaně.
Dostavil se tam i rektor university prof. dr. Neuman a pan generál
Žák, kteří již večer před
tím na plese právníků byli informováni,
že se organisují demonstrace. (Výkřiky.)
Přišli zabránit demonstracím. Vysvětlili,
že pan major Šoffr je nemocen a že v přednáškách
se bude pokračovat v letním semestru. Vyzvali studentstvo,
aby se klidně rozešlo. Asi dvě stě studentů
se seřadilo do průvodu a na výzvu zjištěných
studentů pochodovalo k Rovnosti. Při této
demonstraci před Rovností byla vykřikována
hesla proti naší vládě a proti Sovětskému
svazu. (Výkřiky.) Je zjištěno,
že mezi studenty byly kolportovány ručně
psané letáky s nálepkami Moravcovy ligy proti
bolševismu. (Výkřiky.) Když se
dělnictvo Zbrojovky dovědělo o demonstracích
reakcí poštvaných studentů proti Rovnosti,
na všeobecné přání dělníků
předseda odborové skupiny Zbrojovky vyzval dělnictvo,
aby zastavilo práci a v 10 hodin jednotně nastoupilo.
(Výkřiky.) Část Zbrojováků
pochodovala k technice, kde byla na rektorát vyslána
delegace manifestujícího pracujícího
lidu, která tlumočila děkanovi a rektorovi
stanovisko pracujícího lidu, žádala
vyšetření původců studentských
demonstrací, odhalení reakčních živlů,
vyšetření případu maj. Šoffra
a očistu vysokých škol od reakce. (Výkřiky.)
Potom sdělila delegace táboru lidu výsledky
jednání na rektorátě a dělnictvo
se odebralo k redakci Rovnosti, kde se připojilo k velikému
táboru lidu na náměstí Rudé
armády a v přilehlých ulicích. Na
tomto táboru lidu promluvili řečníci
Národní fronty a ÚRO. Tato velká manifestace
pracujícího lidu končila slibem, postupovat
jednotně proti všem reakčním pokusům
rozbít národní jednotu, proti všem pokusům
vrazit klín mezi dělníky a studenty, proti
všem pokusům rušit klidnou výstavbu republiky.
(Potlesk. - Výkřiky.) Tato manifestace prokázala,
že pracující lid nepřipustí,
aby výstavba republiky a náš zestátněný
průmysl byl rušen reakčními štváči.
Máme důkazy, že demonstrace
studentů - té malé části studentů
reakcí poštvaných - byla připravována
a studenti byli poštváni proti deníku Rovnost,
orgánu vládní strany, strany, která
je nejpřednějším bojovníkem za
upevnění Národní fronty. (Potlesk
poslanců stran komunistických.) Tak na př.
po příjezdu z Prahy do Brna ráno 6. ledna
pan gen. Procházka prohlásil, že přijel,
protože se dověděl o připravovaných
demonstracích. Rovněž věděl o
demonstracích pan gen. Žák.
Z toho, co jsem uvedl, můžeme
si utvořit obraz, za co demonstrovala část
studentů, vedená reakčními živly,
a za co manifestoval jednotný pracující lid.
Demonstrace byly inscenovány před budovou Rovnosti,
protože deník velké vládní strany
podrobil přednášky doc. maj. Šoffra kritice.
Je to příznačné, jak si někteří
páni představují volnost kritiky a svobodu
tisku a slova. Při této demonstraci byla vykřikována
hesla proti naší vládě a proti našemu
nejspolehlivějšímu spojenci, Sovětskému
svazu. (Výkřiky: Fuj!) Při této
demonstraci se ukazují v jasném světle prsty
reakce, prsty zbytků fašistické sebranky, která
by pod takovýmito záminkami chtěla získávat
přízeň studentstva a která by dávno
měla sedět za mřížemi. (Potlesk.
- Výkřiky odporu.)
Nikdo netvrdil, že studentstvo je reakční,
ale musíme vyzvati studenty, aby včas přiskřípli
prsty těmto fašistickým štváčům,
a věříme, že žádný
poctivý student nepůjde demonstrovat za pochybnou
věc a ve službách reakce. (Výkřiky.)
Již ten fakt, že demonstrace byla vedena proti orgánu
vládní strany pracujícího lidu měst
a venkova, proti komunistické straně, ukazuje, že
touto demonstrací měla být rozražena
Národní fronta.
Chtěl bych ještě jednou
prohlásit, že obsah přednášek pana
majora Šoffra je v rozporu s duchem košického
vládního programu. Pan major Šoffr není
způsobilý být vychovatelem naší
mládeže. (Výkřiky.) Hned dostanete
fakta, pánové. Pan major Šoffr zúčastnil
se odbojové skupiny, která byla vedena ministerským
radou Schmoranzem. Ministerský rada Schmoranz vycvičil
26 důstojníků pro odbojovou zpravodajskou
službu. Dne 24. srpna 1939 svolal všechny účastníky
a dával jim instrukce. Zakázal, aby si přítomní
psali poznámky. Šoffr přes zákaz poznámky
psal a při zatčení Gestapo tyto poznámky
dostalo. Šoffr prohlásil spoluvězňům,
že všechno řekne. Ministerský rada Schmoranz
byl popraven. Major Šoffr (Výkřiky.) jako
vězeň vzbudil svým chováním
a politickými názory rozhořčení
mezi spoluvězni. (Výkřiky.) Jeho názory
byly označeny za nacistické. Pan major Šoffr
se pokusil přihlásit se do německé
armády (Hluk.), aby unikl koncentračnímu
táboru. (Výkřiky.) Pan major Šoffr
přednášel o neporazitelnosti německé
armády. (Výkřiky.) Tak tedy vypadá
váš idol reakce a muž, kterého se zastalo
"Svobodné slovo". Prohlašujeme pana majora
Šoffra za nezpůsobilého býti docentem
branné výchovy a aktivním důstojníkem
československé armády. (Potlesk.)
Dále máme zjištěno, že mezi studenty
se pohybují a pracují lidé jako student pan
Kukačka Miroslav, který spolu s kamarády
při diskusi o článku Rovnosti prohlásil,
že bojovat nikdy nebude, že kdyby byla republika někdy
ohrožena, bojoval by jen tehdy, když by mu hrozilo zastřelení,
protože se snaží projíti vždy s co
nejmenšími ztrátami. Dále prohlásili
tito studenti, že dekrety nejsou správné, že
je to diktát, a když jim bylo řečeno,
že je podepsal pan president dr Edvard Beneš,
řekli, že je diktátor. Takovým lidem
nesmí býti trpěno šíření
těchto názorů. Naproti tomu šel náš
pracující lid do ulic, aby manifestoval jednotu
pracujícího lidu a národa proti všem
pokusům mařit klidnou a úspěšnou
výstavbu naší republiky, aby podpořil
vládu v provádění vládního
programu a aby žádal urychlenou očistu veřejného
života. Tak zněla hesla i projevy všech řečníků,
mezi nimiž byli zástupci všech stran Národní
fronty. Někteří lidé namítají,
že na slabou demonstraci 200 studentů nebylo zapotřebí
mohutného nástupu dělnictva. Nejde a nešlo
o těch 200 studentů; jsme svědky nejrůznějších
reakčních pokusů zabrzdit vývoj lidové
demokratické republiky. Před nedávnem byla
odhalena zrada prchalovské kliky a není tomu dávno,
co se naší reakci podařilo poštvat část
studentů k demonstracím proti ministru informací
soudr. Kopeckému.
Reakce šíří šeptanou
propagandu, která má diskreditovat vedoucí
činitele a vedení komunistické strany a vlády.
Šíří t. zv. tajné rozkazy náměstka
předsedy vlády Gottwalda o přípravách
k puči, tajnými letáky chce rozeštvávat
živnostníky a rolníky proti vládě.
Není tomu dlouho, co jsme byli svědky sabotážních
činů v našem průmyslu. Jednotný
pracující lid nastoupil proti strůjcům
všech těchto štvanic, aby v zárodku potíral
jakoukoliv činnost reakce, aby naši reakční
štváči pocítili, že v naší
lidové demokratické republice jejich štvanice
nebudou trpěny. (Potlesk.)
Připomínám slavné
sněmovně demonstrace stejnou reakcí poštvaných
studentů proti pokrokovému studentstvu z roku 1935,
na kterých byl vedoucí pokrokových studentů,
za okupace umučený hrdina boje za svobodu českého
národa soudr. Sinkule do krvava a do bezvědomí
zbit a kde fašističtí štváči
volali: "Bolšána Sinkule bolí dnes kebule",
a to v době, kdy byla již republika ohrožena
Německem a kdy šlo o to vytvořit národní
jednotu na obranu republiky. Je to táž reakce, která
chce dnes rozrazit národní frontu a mařit
klidnou výstavbu naši vlasti. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.) Nechť
je zrada prchalovské kliky, nechť jsou ohně
na dole Julius v Rosicích, sabotážní
činy v závodech a štvanice reakce pobídkou,
abychom byli na stráži a abychom stůj co stůj
likvidovali reakci u nás. Národ nebude čekat,
až by projevy reakce zesílily, bude reakci potírat
v zárodku, bude ji potírat, ať je kdekoliv,
v řadách studentstva nebo v jiných vrstvách,
bude ji potírat všude, kde by se pokoušela mařit
výstavbu republiky. (Potlesk.) Náš národ
chce jednotně vybudovat zdravou, silnou, lidovou, demokratickou
republiku, zbavenou všech zrádců a pomahačů
Němců. Dělnictvo Zbrojovky dalo jednotným
nástupem na jevo svoje odhodlání zarazit
v zárodku provokace reakce. V celé době po
osvobození prokázalo dělnictvo Zbrojovky,
že je si vědomo svých vlasteneckých
povinností, příkladně pomohlo venkovu
při žňových pracích, při
stavbě mostů a při organisování
uhelných brigád. Připomínám
to zde, aby si ti páni, kteří posměšně
komentovali, když veliké hnutí pracovních
brigád zachvátilo závody, aby si uvědomili,
co tvůrčí síla a jednota pracujícího
lidu dokáže. Jednota lidu a národa zajistí
vymoženosti národní revoluce a bude zárukou
klidného a úspěšného rozvoje
republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke
slovu je přihlášen pan posl. Adam. Uděluji
mu slovo.
Posl. Adam: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona
o odčinění některých křivd
způsobených českému pracujícímu
dorostu je první osnovou, která se blíže
dotýká některých problémů
naší mládeže. Je škoda, že příležitostí
k rozpravě o naší mládeži a jejích
problémech je právě na půdě
Národního shromáždění
a hlavně v jeho plenu tak málo.
Otázka mládeže je otázkou
existence národa. Národy, které zanedbávají
soustavnou a cílevědomou péči o výchovu
mládeže a její přípravu pro život,
podkopávají samy základy své národní
existence. Je proto třeba, abychom se v souvislosti s předloženou
osnovou zákona zabývali v hrubých rysech
problémem naší mládeže vůbec.
Není také možno řešiti dílčí
otázku, jakou je odčinění křivd
jenom českému pracujícímu dorostu,
aniž bychom znali příčinné souvislosti
tkvící v celkové problematice nadhozené
otázky.
Především je nutno si
ujasnit, proč rozlišujeme občany tohoto státu
nejen podle pohlaví, ale též podle věku,
lépe řečeno podle generací. Namítá
se často, že takové odlišení je
nezdravé a zbytečné a někde se dokonce
šmahem zavrhuje. Při pečlivém zkoumání
jeví se však vztah mladých a dospělých
zcela jinak. Rozlišení to není totiž výsledkem
nějaké početní věkové
hranice u všech stejné; naopak, v praxi je jasné,
že věk, kdy člověk přechází
z generace mladých mezi dospělé, a to svou
duševní vyspělostí, je u různých
lidí různý. Nelze však přece
jenom říci, že by neexistovalo jednotné
dělítko, platící s obměnami
a výjimkami pro velkou část mladých
lidí. Dělení lidi na dospělé
a mládež je výsledkem přirozené
skutečnosti, že zájmy a potřeby lidí
tělesně a duševně dospívajících,
mužů a žen v životě nezkušených
jsou sice ne podstatně, ale přece jen v mnohém
odlišné.
Jak již bylo řečeno,
otázka mládeže je otázkou existence
národa. Stačí několik málo
pohledů do národních dějin, abychom
si osudový význam mládeže objasnili.
V dobách, kdy mládež byla v čele národa,
prožíval národ slavná údobí
svých dějin. Historické epochy, kdy mládež
stála v ústraní, byly dobami národního
a státního úpadku. Stačí vzpomenout
nešťastné Bílé hory, abychom si
uvědomili osudnou nepřítomnost mládeže
na poli válečném i v řízení
osudů státního a národního
života. Naproti tomu účast mládeže
v slavných vojscích husitských byla nezvykle
vysoká. Česká vesnická mládež
přicházející za vzděláním
do zgermanisovaných měst způsobila záchranu
českého národa před utonutím
v moři germanisace. A opět mládež vedla
boj o národní svébytnost a sociální
pokrok v slavném roce 1848.
Nejsou to však jen příklady
z minulosti, ale i sama přítomná doba nás
poučuje o významu mládeže pro národní
existenci. Vzpomínám s úctou a hrdostí
těch mladých chlapců, kteří
prolévali svou krev na francouzských, italských
a ruských bojištích a ztráceli své
životy na rakouských šibenicích v boji
za osvobození svého národa v prvé
světové válce. S pohnutím myslím
na mladé ženy a muže, kteří položili
své životy na oltář vlasti v nacistických
koncentrácích a na jejich popravištích.
Skláním se s obdivem a pýchou před
našimi chlapci a děvčaty, kteří
zhynuli v boji za vlast a sociální pokrok jako vojíni
zahraničních armád v Polsku, Francii, Sovětském
svazu, na Středním a Dálném východě,
v Italii a Jugoslavii, skláním se před našimi
hrdinnými letci a před našimi slavnými
partyzány. Také památka banskobystrických
povstalců a pražských barikádníků
je nesmazatelně vryta v naši pamět. Památka
těchto mladých mrtvých hrdinů nás
všechny zavazuje. Jejich životy vykoupily nám
svobodu v prvé válce a vrátily samostatnost
v druhé válce světové. Ve zdravé
a silné mládeži je celý národ
zdravý a silný a nikdo se nemusí obávat
o jeho šťastnou budoucnost.
Z uvedených příkladů
by se mohlo zdát, že mládež je první
jen v boji; nikoliv, také v práci je mládež
na vedoucím místě. Kdo by nevzpomněl,
že mládež se nejvíce zasloužila o
úplné provedení sklizně v minulém
roce, že mládež podstatně pomohla při
otvírání českých vysokých
škol a vynikajícím způsobem působila
také při roztáčení kol v našich
továrnách. Je tedy mládež jednou z nejdůležitějších
složek celého národa. Toho si byli vědomi
především nepřátelé našeho
národa. Když po otevřených a veřejných
demonstracích českých vysokoškoláků
v památném roce 1939 seznali, že česká
mládež je ve svém celku protiněmecká
a protifašistická, sáhli k nejkrutějším
prostředkům a methodám, kterými chtěli
zničiti českou mládež v celé
její většině. Z půl milionu Čechů,
odvlečených na práce do Německa, tvořily
hlavní část ročníky 1920 až
1924. V říši byli mladí Češi
nuceni pracovat na nejohroženějších místech,
vystavených častým a tvrdým útokům
spojeneckého letectva. Pracovali často 84 i více
hodin týdně, soustavně podvyživováni
a otravováni nejrůznějšími zdraví
škodlivými chemikaliemi. A aby dokázali svou
germánskou důkladnost, nezapomněli Němci
na systematické podlamování fysického
a morálního zdraví mládeže pracující
v jejich robotárnách.
Také doma byl nacistický tlak
na českou mládež neobyčejně silný.
Znacisované protektorátní ministerstvo školství
vyvinulo všechno možné úsilí, aby
mládež, tato budoucnost národa, podlehla jedu
nacismu a tlaku germanisace. Nakonec bylo zřízeno
pověstné kuratorium, které pod rouškou
tělovýchovy mělo prováděti
intensivní nacisaci a fašisaci. I na Slovensku podnikali
Němci a fašisté podobné pokusy. Pokoušeli
se nahnati mladé Slováky do Hlinkovy mládeže
a tam je získat pro své odporné cíle.
Výsledek jejich práce byl však opačný,
nežli očekávali. Tlak Němců způsoboval
ještě zvýšené úsilí
mládeže o osvobození národa z německého
jařma, které na Slovensku vyvrcholilo srpnovým
a v českých zemích květnovým
povstáním. Dnes tu stojí naše mládež
silná a zdravá, morálně nedotčena
a plna elánu naplnit socialistický, demokratický
a národní program našeho národa a státu.
V práci tak jako v boji ukazuje a ještě ukáže
naše mládež skutečně hrdinské
výkony nadšeného mládí.
Mládež nezklamala a nezklame.
Proto si zaslouží veškeré péče
a pozornosti. Zaslouží si té podpory, která
jí má napomáhati, aby z ní mohla vzniknout
nová generace lidí národně uvědomělých,
demokraticky smýšlejících a socialisticky
založených. Co tedy zasluhuje, slavná sněmovno,
nejvíce pozornosti? Je to problém populační,
problém množení národa. Nemůžeme
si při veliké vitalitě sousedních
národů dovolit sestupnou populační
tendenci, nemůžeme si dovolit nechat trvale při
veliké hustotě obyvatelstva našich sousedních
států nezalidněna naše pohraniční
území. Nakonec bychom se tak jako za doby Přemyslovců
trvale neubránili pronikání cizího,
dnes po takové námaze vystěhovávaného
obyvatelstva do našeho území.