Musíme v době pokud možno
nejkratší podstatně zvýšit naši
populaci. Očekávané zvýšení
životního standardu všeho obyvatelstva, jež
nás čeká v dohledné době, musí
znamenat také zvýšení našeho populačního
přírůstku. Nesmíme opakovat chyby
Francie, která svůj životní standard
zvyšovala tím, že snižovala své populační
přírůstky.
Chceme-li ovšem dosíci rychlého
a trvalého zvýšení naší
populace, musíme dát především
mladým mužům a ženám možnost
takového výdělku, aby se mohli nejpozději
do 25 let oženit a založit rodinu. Mladým manželům
by měly být státem poskytnuty bezúročné
půjčky, jež by stát při určitém
počtu dětí částečně
nebo úplně odpisoval. Pokračující
socialisace státu bude nakonec vylučovat jakoukoliv
nezaměstnanost a tím i zaručovat stabilitu
zaměstnání a nesnižitelnou výši
výdělku, která byla u mnohých dosud
hlavním důvodem malého počtu dětí
v rodině. Tu si uvědomujeme celou závažnost
socialistické nauky, která je pro nás tendencí,
jak uspořádat lidskou společnost, aby byla
zbavena strachu z chudoby. Chudoba je největším
problémem lidstva vůbec a všechno úsilí
a snažení státníků ve státě
i na mezinárodním poli by mělo směřovat
k potření chudoby na celém světě.
Populace je ovšem podmíněna
správnou výživou a životosprávou
budoucích matek, a proto při zásobování
by měl být brán na tuto okolnost zřetel,
a to nejen u matek nastávajících, ale i u
matek vůbec, i u matek budoucích. Také výchova
dívčího dorostu by měla být
zaměřena ke správnému chápání
populačního problému. Prozatím je
nám populační přírůstek
zmenšován úmrtím novorozeňat.
Na tomto poli je třeba vyvinout vše možné,
aby úmrtnost matek i novorozeňat byla co nejvíce
snížena, ne-li vůbec odstraněna. Zdraví
dětí musí být potom pod neustálým
zdravotním dohledem. Peníze, které věnujeme
na zvýšenou kurativní a preventivní
léčebnou péči o mládež,
budou lépe uloženy než v nejjistější
bance světa. Dnes musí být učiněno
vše, aby se těm nejmenším dostalo skutečně
všeho, čeho ke své výživě
potřebují. Zároveň by měli
být přísně trestáni ti rodiče,
kteří příděly dětí
prodávají nebo jich jinak zneužívají.
V našem státě nesmí být slabých,
podvyživených nebo dokonce nemocných dětí.
V neposlední míře závisí
dobrá výchova a počet dětí
na úspěchu manželského svazku. Bylo
by všeobecně prospěšné, kdyby nově
uzavíraná manželství byla založena
na doporučení manželské poradny, kterou
by naši sociologové za součinnosti psychologů
a lékařů mohli zříditi po celém
státním území. Také rozvádějící
se manželství by se měla podřídit
vyšetření v takové poradně, a
to ještě dříve než soudce manželský
svazek rozváže. Praxe manželské poradny
ústředního sociálního úřadu
hlav. města Prahy vykazuje úspěch v 53 %
rozváděných manželství.
Populace je problémem budoucnosti
národa a v příštím vládním
programu by jí měla být věnována
náležitá pozornost. Problém populace
je však poněkud širší. Je to také
problém bydlení a problém sociálního
postavení ženy v domácnosti. Naše obyvatelstvo
je poněkud překvapeno, že se naše vláda
dosud nezabývala bytovou otázkou, odstraněním
trosek válkou zničených obydlí a především
výstavbou obydlí nových. v tomto smyslu apeluji
tu na vládu a žádám, aby o tomto problému
bylo učiněno úřední prohlášení.
Daleko závažnější
otázkou je sociální postavení žen
v domácnosti, které je zcela neuspokojivé
a vážným důvodem, proč tolik
žen nechce mít děti nebo nechce vůbec
vstoupit do manželství. Odborové organisace
sice vymohly námezdně pracujícím 48hodinový
pracovní týden, pojištění sociální,
starobní, nemocenské i invalidní, nárok
na placenou dovolenou a mnohá jiná sociální
práva, ale dosud se hlavně mezi muži našlo
jenom málo těch, kteří by svůj
okázale projevovaný obdiv k práci matek uměli
vyjádřit také konkrétním činem.
Naše žena je ve svých příjmech
odkázána jen a jen na mužovo uznání
a jeho dobrou vůli, která je ovšem malým
a nedostatečným zajištěním.
Námaha, kterou od ní vyžaduje
řádné vedení domácnosti, byla
by každým jiným pracujícím, kdyby
byla od něho požadována, jistě označena
za asociálně vysokou. Zvláště
vlivem vázaného lístkového hospodářství
a nedostatkem některých produktů v oboru
potravin, čisticích prostředků i textilií
se požadavky, kladené na ženu za normálních
mírových dob, nyní podstatně zvýšily.
Je proto třeba, aby zástupci lidu, zastupující
nejen muže, ale i ženy, a to často početně
více žen než mužů, přemýšleli
o tomto problému a našli konečně nějaké
řešení. Lze ho dosíci jednak uzákoněním
základních práv ženy v domácnosti
a zákonným zrovnoprávněním
její práce s prací ostatních pracujících,
jednak modernisací celého systému hospodaření
v domácnosti a racionalisací bytové kultury.
Vybudování velkého potravinářského
průmyslu, jehož výrobní methody by byly
uvedeny v soulad s požadavky lékařů,
vyrobení levných přístrojů
pro domácnost v národních podnicích,
to vše by mohlo znamenat postupné zlepšování
životního standardu naší ženy v domácnosti.
V každém případě musíme
učinit v nejkratší době vše, co
je vůbec možné, - a ono je toho možného
dost - aby úroveň ženy v domácnosti
stoupala. Souvisí s tím ovšem i problém
pomoci v domácnosti u rodin zemědělských,
u rodin s větším počtem dětí
nebo tam, kde žena pro nemoc neb slabší tělesnou
konstituci všechnu práci sama v domácnosti
nezastane.
Jak již bylo zdůrazněno,
v celkovém problému populačním není
problém výživy podřadný, nýbrž
naopak je prvkem prvořadým. Jsem přesvědčen,
že dosavadní příděly, hlavně
pro mladistvé, jsou nedostatečné a nevyhovující.
Také tato otázka musí být brzy uspokojivě
vyřešena.
Naše mládež zajištěná
zdravotně není přece ještě zajištěna
pro život. Je třeba, aby pro své budoucí
povolání byla vybavena odbornou kvalifikací.
Tuto odbornou kvalifikaci zajistí našim mladým
jenom soustavná a plánovitá výchova
k povolání, která je v socialistické
společnosti, o jejíž vytvoření
se všichni snažíme, naprostou a nevyhnutelnou
nutností. Kvalifikovaný pracovník vyrábí
totiž jakostněji a více než pracovník
nekvalifikovaný, ať už je tím pracovníkem
zemědělec, dělník, úředník
či živnostník. Vystěhováním
Němců a Maďarů se počet obyvatelstva
našeho státu značně zmenší,
avšak potřeba pracovních sil, nutných
ke zdolání některých úkolů
vyplývajících z nezměněné
rozlohy státního území, se nezmenší,
zůstane stejná a někde se dokonce zvětší.
Bude tedy třeba, aby každý občan vyráběl
co nejvíce a co nejjakostněji. Toho dosáhneme
ovšem nejen modernisací a racionalisací onoho
průmyslového hřbitova, který jsme
zdědili po Němcích, ale především
účelným a promyšleným plánováním
potřeby kvalifikovaných sil v jednotlivých
pracovních úsecích a důkladnou a svědomitou
výchovou k povolání. Měli bychom realisovat
zásadu, že by ani jeden Čechoslovák
neměl být nevyučen. Vedou nás k této
zásadě nejen důvody národohospodářské,
ale hlavně důvody sociální. Statistická
šetření ostatně zcela exaktně
prokazují, že procento nezaměstnanosti je u
kvalifikovaných menší než u nekvalifikovaných.
Mimo tento fakt je rozhodující samo o sobě
již to, že výdělek nekvalifikovaného
je podstatně menší, poněvadž menší
je také jeho výkon a jakost práce. Následky
menšího výdělku a tím následky
nedostatečné odborné průpravy pro
povolání nese však nejen zaměstnanec
sám, ale i celá jeho rodina. Také stabilita
kvalifikovaného zaměstnance je poměrně
větší. Nejvyšší procento fluktuace
vykazují opět nekvalifikovaní. A fluktuace
pracovní síly, způsobená nedostatečnou
odbornou průpravou, "znamená rozložit
náš průmysl, znemožnit uskutečnění
výrobních plánů a podvázat
zlepšení jakosti výroby". Nekvalifikované
pracovní síly dosahují poměrně
slušného životního standardu jenom ve
státech, kde je možná seriová mechanisovaná
výroba ve větším měřítku,
na př. ve Spojených státech, t. j. ve státech,
které jsou velkými hospodářskými
celky, umožňujícími autarkii v některých
odvětvích a domácí velikou spotřebu
v zemi vyrobených statků. Seriová výroba
ve větším měřítku a v
širší oblasti hospodářství
nebude u nás ještě dlouho uskutečnitelná.
Proto musíme počítati i nadále s tím,
že výši životního standardu bude
u nás zaručovat kvalifikovanost v povolání.
Je proto třeba žádat, aby byla v našem
státě prováděna soustavná výchova
k povolání, řízená jedním
centrem. Na výchovu k povolání musí
být v jisté své části zaměřena
také výchova a vyučování ve
škole, a to nejen ve škole obecné, ale také
ve školách středních odborných
a vysokých. Při tom by měla být věnována
zvýšená péče školám
pokračovacím které jsou dosud na nepříliš
vysoké úrovni. T zv. programy učňovské
výchovy, zavedené s úspěchem v kovoprůmyslu,
by měly být vypracovány též pro
ostatní obory. I v oboru některých administrativních
povolání by místo vysokoškolskému
theoretickému vzdělání měla
být dávána přednost odborným
doplňovacím kursům pro středoškoláky,
na př. pro obor úředníků správních,
personálních, statistických atd. Dělba
práce umožnila zvýšení výkonnosti
dělníka a tím i jeho výdělku
a zase jen dělba práce může zvýšiti
výkonnost a mzdu našeho úředníka,
zemědělce a mnohých jiných. S výchovou
k povolání úzce souvisí též
otázka výchovy a vzdělání na
školách. vyšší úroveň
práce, podmiňující vyšší
životní standard, je totiž podmíněna
stupněm všeobecné vzdělanosti pracujícího
lidu. Proto se musíme snažiti o soustavné šíření
opravdové nestranické čisté kultury
do nejširších mas národa. Základem
úspěšného pronikání vzdělanosti
je pokroková demokratická a národní
škola. Při jejím budování nemusíme
si bráti vzory ze zahraničí, můžeme
a musíme tu navázati na slavnou světovou
tradici Jana Amose Komenského, na čestnou tradici
našich učitelů-buditelů. Všechno
vyučování by mělo býti v československém
státě prodchnuto v plném a pravém
smyslu toho slova ideou humanitní, jak ji u nás
hlásal Masaryk. Celý náš životní
vývoj je jediným velikým zápasem o
mravní povznesení člověka. Jména
tak významná, jako byl Hus, Chelčický,
Havlíček a mnozí jiní jsou toho jasným
důkazem a zářivým příkladem.
Vždyť i ten náš dnešní socialisační
proces je výsledkem práv našeho mravního
nazírání na společenský řád
a na mravně obhajitelnou formu moderního lidského
soužití.
Je tedy mravní ideál základní
ideou naši národní tradice a měl by
býti vštěpován i naší mládeži.
Také dnes na školách zavedená politická
výchova, čili nově otitulovaná stará
občanská nauka, nemá a nemůže
býti ve své podstatě nic jiného, nežli
výchova k objektivnímu mravnímu nazírání
každého mladého člověka na současné
dění v lidské společnosti, a to se
všemi důsledky, jež z takového nazírání
plynou pro všechny.
Ovšem problém výchovy
mládeže není jen a jen problémem školy.
Je také problémem organisace mládeže.
Jaká má býti výchova v jednotné
organisaci mládeže? Nadstranická? Ne! Nadstranickost
je vzácná. Kolik lidí v tomto státě
je opravdu nadstranických? Málo, velmi málo.
Já osobně vím pouze o jednom - to je president
republiky, ale i ten má svůj světový
názor a i on bude házet do volební urny hlasovací
lístek, a to jistě ne bílý. Nadstranickost
je tedy vzácná a my ji nemůžeme od organisace
mládeže, tedy lidí ještě plných
elánu, mravně požadovat. Musíme se proto
spokojit s nestranickostí této výchovy. Nestranickost
je také problém, ale už menší,
hlavně však je nestranickost uskutečnitelná
a mravně požadovatelná.
Co má být náplní
této nestranické výchovy? Výchova
k státnosti, k vlastenectví, mravním hodnotám,
osvětě, pokroku, sociálnímu cítění,
fysické zdatnosti, brannosti a k správnému
chápání občanských práv
a povinností. Myšlenka jednoty sama o sobě
je krásná. Musí to však být jednota
demokratická, to znamená, jednota nenadiktovaná,
dobrovolná, nestranická a založená na
vzájemné úctě k stranickému
a náboženskému světovému názoru
druhého. Hlavně nesmí být této
jednoty zneužíváno k zastírání
mocenské agrese.
Zatahování politické
stranické agitace do jednotné organisace mládeže
je neodpovědné a trestuhodné, poškozuje
to veliké cíle mládeže, poněvadž
je tím profanuje. Mládež to ostatně
ve své převážné většině
cítí a zatahování stranické
politiky do nestranické organisace velmi rozhodně
odmítá.
Mluvíme-li tu už o problému
jednotné organisace mládeže, je nutno, abychom
si objasnili ještě některé podobné
problémy.
Největší problém
spočívá v organisování mládeže
nad 18 let, to jest mladých lidí, kteří
už mají své právo volební a tedy
právo a i snad povinnost míti svůj světový
názor. Zde je střežení nestranickosti
těžší, poněvadž každý
mladý straník tu svou stranickost nejen nezapírá,
a zřídka uvádí na nestranickou míru,
naopak on ji tím více zdůrazňuje,
poněvadž je mladý a překypuje temperamentem,
který nemiluje kompromisy. Je tu tedy nebezpečí
stranických bojů na půdě nestranické
organisace, které ji tím životně ohrožují.
Byly snahy řešit tento problém tím,
že by se zakázalo politickým stranám
organisovat ve svém středu mládež a
vychovávat ji ve své ideologii. Tím bychom
však bránili mladým občanům tohoto
státu, aby si učinili svůj vlastní
světový názor přibližující
se programu některé politické strany, který
mají projevit při volbách, to znamená,
že bychom je nutili, aby při volbách odevzdali
bílý lístek, čímž bychom
popírali tak těžce vydobyté volební
právo pro mládež od 18 let. To však jistě
není intencí žádného mládežnického
pracovníka. Proto je třeba, aby se mládež
v politických stranách organisovala a ideově
v jejich duchu vychovávala. Ostatně to u nás
činí již dlouho všechny politické
strany.
Ovšem některé politické
strany mají ve svých řadách málo
mladých lidí a proto je zcela neveřejně
vychovávají v rámci kádrových
komisí mládeže nebo prostě v komisích
mládeže; jiné politické strany mají
ve svém středu mladých lidí více
a organisují je v t. zv. odborech mladých nebo dokonce
v odborech mládeže. V podstatě jsou však
všechny ty odbory a komise totéž: mládež
vychovávaná politicky. Problém nestranickosti
mladých lidí je tedy problémem těžkým.
Není to jen má these, je to skutečnost. Tak
na př. jsem dostal dopis, kde mládežnický
pracovník píše své politické
straně: "Jako člen naší strany
považuji za nutné podati vám bližší
informace o činnosti organisace mládeže na
tomto okrese. Naši straníci to tu vzali do rukou a
ovládají všechna významná místa.
Dejte si jen od svých funkcionářů
ověřit stranickou příslušnost
vedoucích naší organisace. Prozatím
pracujeme na výstavbě: je to důležité;
kdyby se totiž rozpadla Národní fronta a tím
i jednotná organisace mládeže, mohla by strana
tento systém celkem beze změn pro sebe převzít.
Měli byste nám pomoci vysláním schopných
straníků; máme jich prozatím velmi
málo schopných po ruce. Také knihovny vybavujeme
výhradně naší stranickou literaturou..."
Tak nerozvážně mluví
jeden takový fanatický mladý straník.
Neříkám, že se to vyskytuje jenom v
jedné straně, je to i jinde, i když ne ve všech
politických stranách.
Závěr, který tedy vyplývá
z nadhozených problémů, je jenom jeden: potíže
při výstavbě demokratické organisace
mládeže jsou nesčíslněkrát
větší než problémy mládeže
v totalitních státech; my však totalitním
státem nejsme a za nic na světě být
nechceme. Základem pevné existence organisace mládeže
je tu naprostá demokracie, která je jediná
s to vytvořit silnou nestranickou a mládeži
prospěšnou organisaci, jejímž úkolem
je hájit ty požadavky mládeže, které
vyplývají ze specifičnosti jejího
mládí. Je tedy úkolem organisace mládeže
hájiti zájmy mladých zemědělců,
studentů a dorostu zaměstnaneckého, mladých
úředníků, dělníků
a učňů. Zemědělský dorost
je pilířem našeho zemědělství.
Žádá, aby na venkově byly zřizovány
odborné školy zemědělské právě
tak, jako jsou ve městech zřizovány odborné
školy pro povoláni městská. Vývoj
hospodářský směřuje k vytvoření
středních zemědělských podniků,
jejichž vedení bude do jisté míry závislé
na odborných schopnostech a znalostech každého
jednotlivce. Mezinárodní výrobní konkurence
bude nás postupně nutit, abychom svou vysokou pracovní
inteligenci uplatnili se zdarem také v zemědělství,
a to pěstováním zušlechtěných
zemědělských plodin, bude nás nutit
k specialisaci práce také v zemědělství.
V důsledku tohoto vyššího stupně
hospodaření a celkového plánování
bude však třeba hlubších všeobecných
znalostí, které může zemědělskému
dorostu dát pouze jakási odborná průprava,
odpovídající pokračovacím školám
u živností.
Odbornost zemědělců
bude proto nutno stupňovat také výměnou
zvláště nadaných jednotlivců
se zemědělci cizích států za
účelem získání prakse. Problém
mladých zemědělců je problém
onoho pověstného útěku mladých
zemědělců do měst. Mladý zemědělec
chce začít hospodařit brzy; je třeba
umožnit, aby se schopný mladý zemědělec
mohl skutečně ujmout vedení usedlosti nejdéle
do 25 let, což se dá řešit pouze tím,
že právě připravované národní
pojištění zajistí starým zemědělcům
takový výměnek, který by na jedné
straně neohrozil hospodářskou rentabilitu
hospodářství, a na druhé straně
zajistil slušný život ve stáři,
bez obav před živořením a hladověním.
Naše vesnice potřebuje ovšem
stále ještě na mnohých místech
provedení elektrisace, vybudování řádných
komunikací, jako silnic, železnic, telefonních
a telegrafních linek. Zvlášť zdůrazňuji,
že je třeba věnovati velikou zdravotní
péči celému našemu venkovu.
Náš venkovský dorost
si plně naší podpory zaslouží.
Dokázal své národní cítění
a dokazuje i svou sociální pokrokovost. Hlavní
je, abychom si uvědomili, že každý zemědělec-agrárník
ještě nesouhlasil s Beranem a že
nakonec ho celý zemědělský stav úplně
odsoudil. Ze zemědělců vznikla ona česká
inteligence, která provedla národní obrození;
a sociální vítězství, vybojované
naším dělníkem, je dokončilo.
Středoškoláci z venkova i měst jsou
v naší sociální politice stále
zanedbáváni. Pořád ještě
není prosazena socialistická zásada, že
na studium má právo každý schopný.
Má-li tomu opravdu tak být, je nutno, aby pro nemajetné
středoškoláky bylo zřízeno státní
studijní stipendium, udělované schopným
a potřebným. Vedle toho je nutné, abychom
plánovali také ubytování středoškoláků
v internátech, v sídlech jejich škol, aby středoškoláci
byli zbaveni nepříjemné a celkově
i neprospěšné denní dojíždky
do školy. Na střední škole je nutno odstranit
poslední zbytky Moravcovy vlády, jež jako strašidlo
v podobě protektorátního klasifikačního
řádu obchází po školách.
Také problému středoškolských
učitelů je třeba věnovat náležitou
pozornost. Je třeba, aby byli nejen věcně
vzděláni a charakterově vychováváni,
ale aby byli také vědecky vybíráni
podle schopností a zájmů a pak náležitě
pedagogicky pro svůj úřad připraveni.
Také pro středoškoláky
platí a musí platit: Ne bohatí, ale schopní!
Chtěl bych apelovat na pana ministra soc. péče,
aby v připravovaném návrhu zákona
o národním pojištění bylo pamatováno
na nemocenské pojištění těch
středoškoláků, kteří nemají
na léčení u veřejných nemocenských
pojišťoven nárok, poněvadž nejsou
příslušníky pojištěnců.