Vážená sněmovno! Dovolte mi několik
poznámek k závodním strážím.
Při ústupu Němců chránili dělníci
závody, skrývali stroje, zabraňovali Němcům
vyhození továren do vzduchu, chránili závody,
protože si byli jisti, že národní revoluce
bude znamenat zřízení spravedlivějšího
řádu, a chtějí nyní střežit
závody, protože na základě zkušeností
přišli k poznání, že nepřítel
lidu, naše reakce, se nevzdal bez boje svých výsad
a že usiluje o to, aby ničil náš znárodněný
majetek pomocí nejpodlejších sabotáží,
že usiluje o to, aby mařil organisaci zestátněného
průmyslu. Z těchto důvodů se organisují
závodní stráže. Závodní
stráže nezatěžují továrny
finančně, jsou to jen minimální výdaje,
daleko větší ztráty by znamenalo, kdyby
se sabotérům podařilo poškodit továrnu.
Závodní stráže jsou až na několik
členů organisovány na dobrovolném
bezplatném podkladu, jsou budovány jednotně,
a musíme tedy odmítnout výtky stranického
ovlivňování závodních stráží.
Nikde nepoklesla výroba, kde jsou ustanoveny závodní
stráže.
Někteří páni namítají,
že tuto službu může obstarat armáda
anebo SNB. Při dnešním svém budování
má armáda určitě zájem o zvýšení
brannosti lidu. Bylo by jen správné, kdyby závodní
stráže byly organisovány za úzké
spolupráce se Svazem brannosti. Čím lépe
dovede dělník zacházeti se zbraněmi,
tím pevnější bude republika. Má-li
SNB splniti dokonale všechny služby jak v pohraničí,
tak v zázemí, určitě jen uvítá
tuto pomoc závodních stráží.
Jak důležité jsou závodní stráže,
jsme mohli zjistit z různých požárů,
které byly založeny v našich podnicích.
Kde se tak stalo, tam závodní stráže
nebyly.
Závodní stráže jsou některými
pány srovnávány s hitlerovským werkschutzem.
Je to nehorázná urážka zaměstnanců
našich podniků. Závodní stráže
jsou organisovány na dobrovolném podkladě
z řad zaměstnanců, chrání národní
majetek, aby výroba byla zajištěna. Jen ten,
kdo má špatný úmysl nebo špatné
svědomí, se bojí ozbrojených dělníků,
závodních stráží. Jinak by musel
míti radost, jak se bdělost a brannost lidu zvyšuje.
Těm pánům, kteří jsou proti
závodním strážím, přeji,
aby šli své argumenty přednášet
do kteréhokoliv závodu nebo revíru; přesvědčili
by se tam o stanovisku našeho pracujícího lidu.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Slovo si vyžádal
pan ministr vnitra V. Nosek. Uděluji mu slovo.
Ministr vnitra V. Nosek: Pane předsedo! Paní
a pánové!
Debata, ke které došlo po mém výkladu,
předneseném v plenu Prozatímního Národního
shromáždění dne 31. ledna 1946, jasně
prokázala, že obor vnitřní správy
těší se velmi živému zájmu
členů této sněmovny.
Prosím, aby mi bylo dovoleno ve vší stručnosti
reagovati na řadu podnětů, jež se v
debatě vyskytly. Přidržel bych se při
tom schematu, jehož jsem užil ve svém exposé.
Většina pánů řečníků
věnovala pozornost otázce voleb do ústavodárného
Národního shromáždění
a zaujala kladné stanovisko k řešení,
které vláda, pokud se týče resort,
jejž spravuji, připravuje. S potěšením
konstatuji zejména, že všichni páni řečníci
uznali také nezbytnost účasti mládeže
na nejdůležitějších právech
občanských, t. j. účasti mládeže
ve volbách, a s druhé strany že uznali nutnost
vyloučení všech těch, kteří
v kritických okamžicích selhali nebo dokonce
národ zradili. (Potlesk.)
O otázce, kteří občané budou
vyloučeni ze zápisu do stálých voličských
seznamů a tím i z práva volebního,
bylo již v podstatě dosaženo dohody a podle ní
se právě formulují příslušná
ustanovení zákona o stálých voličských
seznamech; tento zákon se právě projednává
v ústavně-právním výboru Prozatímního
Národního shromáždění.
Připravovaným zákonem mají býti
zároveň odstraněny některé
různosti, k nimž došlo při přípravách
k sestavení stálých voličských
seznamů v zemích českých a na Slovensku.
V oboru základních ústavních otázek
docházejí v poslední době stále
častěji se slovenské strany podněty,
které se vyskytly i v debatě o mém exposé,
aby byl sjednocen právní řád a aby
i další státní instituce byly společnými
pro země české a pro Slovensko. Vítám
tyto podněty zejména proto, že přicházejí
se slovenské strany, a učiním vše, aby
se jim pokud spadají do mého resortu vyšlo
všemožně vstříc, poněvadž
je nám všem jasně, že sjednocení
právního řádu bude dalším
posílením jednotnosti našeho státu.
(Potlesk.)
Instituce národních výborů svou dosavadní
budovatelskou činností i výkonem běžné
správy dokázala, že je schopna plniti své
úkoly, a došla porozumění v širokých
kruzích veřejnosti, jak dokazují zejména
i projevy pánů poslanců v této rozpravě.
Je z nich viděti, že tato instituce již pevně
zakotvila v našem právním řádě,
a vyskytují-li se tu a tam některé námitky,
nejsou namířeny proti instituci národních
výborů samé, nýbrž směřují
proti některým jejich členům. Kdekoli
zjistilo ministerstvo vnitra závady tohoto druhu, neváhalo
bezodkladně zjednati nápravu odstraněním
nehodných nebo nezpůsobilých osob a bude
tak činit i v budoucnosti. Řádné fungování
národních výborů umožní,
aby jejich pravomoc byla postupně rozšiřována
decentralisací veřejné správy, jíž
se. někteří z pánů řečníků
dožadovali. S agendou národních výborů
souvisí též činnost naší
samosprávy a zejména i otázka úpravy
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy, jehož sanace je ovšem
závislá na celkové hospodářské
situaci státu.
Pokud jde o válečně škody, bylo poukazováno
hlavně na rozsah válečných škod
způsobených na Slovensku. K tomu mohu s radostí
konstatovati, že podle výsledků meziministerských
porad, které byly skončeny v minulých dnech,
připravuje se jednotná celostátní
úprava poskytování záloh na válečné
a j. škody způsobené za okupace. Znamená
to vydatnou pomoc obnově hospodářského
života na Slovensku.
Odsun Němců není, jak patrno z rozpravy,
pro nás problémem. Zbývá vyřešiti
jenom ještě některé otázky jeho
provádění, zejména otázku smíšených
manželství, otázku zachování
některých nenahraditelných pracovních
sil pro náš průmysl, na Slovensku pak otázku
pomaďarštělých Slováků.
Jisté však je, že ani Němci ze smíšených
manželství, pokud se proti republice provinili, nebudou
moci mezi námi zůstati.
Pokud jde o očistu veřejného života,
jsou její zásady, jak byly vyjádřeny
v dekretu o ochraně národní cti a ve směrnicích,
které byly k tomuto dekretu vydány, obecně
uznávány za správné.
Požadavek, aby platová úprava veřejných
zaměstnanců byla budována na principu automatického
postupu, kombinovaného s individuálním hodnocením
pracovního výkonu, je v souhlase se zásadami,
které uplatňuji ve svém resortu a které,
jak doufám, dojdou též výrazu ve všeobecně
zákonné úpravě, která se v
této věci připravuje.
Ve svém exposé jsem se nezmínil o otázkách
vnitřní bezpečnosti a vyhradil jsem si promluviti
o této věci při jiné vhodné
příležitosti. Vzhledem k zájmu, který
byl o tyto otázky projeven, chtěl bych se přece
jen několika slovy tohoto úseku svého resortu
dotknouti.
Paní a pánové! Z bezpečnostní
organisace předmnichovské zůstaly nám
zde pouhé zbytky. Počet příslušníků
bezpečnostních sborů byl velmi snížen
a autorita bývalých bezpečnostních
orgánů jako celku byla silně otřesena.
Bylo tudíž nutno postaviti bezpečnostní
organisaci na nový, lepší a změněným
poměrům odpovídající základ
a očistiti ji od kolaborantů a nespolehlivých
živlů. Ještě v Košicích jsme
projednávali otázku organisace nového bezpečnostního
sboru a zde bylo dohodnuto, že z dosavadního četnictva
a policie má býti vytvořen jednotný
sbor pod názvem"Sbor národní bezpečnosti".
Sbor národní bezpečnosti, vybudovaný
na těchto základech, který nastoupil na místo
četnictva, státní policie a obecní
výkonné policie, má za účel
udržovati jako výkonný orgán nositelů
veřejné správy, t. j. ministerstva vnitra
a národních výborů, veřejný
pořádek a veřejnou bezpečnost v republice.
Sjednocení všech složek v jednotný sbor
vyžaduje velké námahy a práce, zejména
též se zřetelem na to, že je nutno vybudovati
jednotný sbor pro celou republiku Nemůže proto
překvapit, že se porůznu vyskytují některé
závady a nedostatky.
Paní a pánové! Chtěl bych vám
docela otevřeně a upřímně říci,
že od prvního okamžiku našeho osvobození
je mou hlavní starostí zabezpečit v osvobozeném
státě klid a demokratický pořádek
(Potlesk.), zabezpečit tak těžce nabytou
svobodu a zabezpečit výsledky naší národní
revoluce. (Potlesk.) Bez těchto předpokladů
těžko bychom mohli přistoupit k rychlé
a zdárné rekonstrukci našeho státu,
neboť bez vnitřního zajištění
byla by ostatní naše práce marná.
Sbor národní bezpečnosti vykonal dosud nedocenitelnou
službu státu a jeho lidu. Jeho zásluhou je,
že jsou tak důrazně potírány
německé bandy Werwolfů na našem území;
na něm leží valná část
práce, spojená s odsunem Němců s našeho
území. On čistí naše pohraničí
tak, že je tam nastolen - v celku mohu říci
- klid. Sbor národní bezpečnosti likviduje
úspěšně také loupežné
bandy, které nám zůstaly na našem území
On to je, který odkrývá a znemožňuje
činnost prchalovců a ostatní naší
vlastní a zahraniční reakce. (Potlesk.)
SNB pracuje s vypětím všech svých sil
a jeho prací musím i zde, v naší slavné
sněmovně, ocenit a za dosavadní práci
mu poděkovat. (Potlesk.)
Jsou-li nějaké stížnosti nebo vidíte-li,
paní a pánové, nedostatky ve Sboru národní
bezpečnosti, máte-li stížnosti do chování
se třeba i jednotlivců Sboru národní
bezpečnosti, prosím vás, odevzdejte mně
je a věřte, že všecky stížnosti
budou vyšetřeny a náprava zjednána.
(Potlesk.)
Nezapomeňte, paní a pánové, že
celý náš bezpečnostní aparát
je teprve ve svém zrodu, a proto může tu i
tam k nějaké nepřístojnosti dojíti.
Mou snahou však je, aby se náš nový Sbor
národní bezpečnosti stal pýchou všech
demokratických občanů našeho státu
a na straně druhé postrachem pro reakci, zrádce
a rozvratníky. (Potlesk.)
Usiluji o to, aby náš Sbor národní bezpečnosti
byl naplněn duchem demokracie a myšlenkami naší
národní revoluce a aby stál mravně
vždy co nejvýše, neboť jeho nejvyšším
a jediným úkolem je střežiti a ochraňovati
bezpečnost občanů i jejich majetku. (Potlesk.)
Věřím, že za pomoci vás všech
dosáhnu, že náš Sbor národní
bezpečnosti, opřen jsa o důvěru širokých
mas lidových a všech ústavních i úředních
činitelů, potře každý pokus a
počin proti naší drahé a nesmírnými
obětmi znovu vzkříšené republice
a každý pokus, jenž by směřoval
k ohrožení svobody a lidové demokracie v našem
státě.
Pokud jde o studentské demonstrace v Brně, není
ještě vyšetřování ukončeno,
a proto mně, paní a pánové, odpusťte.
že nemohu ještě učiniti úřední
sdělení. Není mně také nic
známo o vyšetřující komisi. Nařídil
jsem ovšem přísné vyšetřování
příslušným našim úředním
orgánům. Závěrem děkuji všem
pánům řečníkům za podněty,
které byly způsobem tak věcným v debatě
tlumočeny a přispěly k její vysoké
úrovni, a prosím, aby slavná sněmovna
moji zprávu schválila. (Hlučný
potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Podle § 65 jedn. řádu je rozpravu o vládním
prohlášení zakončiti hlasováním,
zda Prozatímní Národní shromáždění
prohlášení schvaluje.
Budeme tudíž hlasovati.
Žádám pí. a pp. poslance, aby zůstali
na svých místech.
Prozatímní Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti.
Kdo souhlasí s tím, aby Prozatímní
Národní shromáždění schválilo
prohlášení pana ministra vnitra, učiněné
v 27. schůzi dne 31. ledna 1946, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Prohlášení pana ministra vnitra je schváleno
jednomyslně. (Potlesk.)
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů branného a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 118),
kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 31. května 1932, č. 83 Sb., o úpravě
náležitostí vojenských osob z počtu
mužstva v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitostí na
roveň postavených, jakož i o zaopatření
déle sloužících, a kterým se
stanoví zvláštní přídavek
déle sloužícím (tisk 156).
Zpravodajem za výbor branný jest pan posl. Vaverka.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vaverka: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Jestliže naše nová demokracie přistupuje
s novým, spravedlivým zaměřením
k řešení všech problémů,
které vyrůstají ze sociálních
a hospodářských zájmů našeho
lidu a státu, je nutno s tohoto hlediska dáti nový,
spravedlivý sociální výraz též
hodnocení tak velké občanské povinnosti,
jako je vojenská služba, a hlavně dáti
tento výraz úpravě sociálních
základů této služby u těch, kdož
představují nejsilnější složku
v armádě.
Problém vyřešiti předpoklady a podmínky
natolik, aby se branná povinnost neprojevovala jako tíživé
břemeno a aby branec konající vojenskou službu
existenčně sám nic neztrácel a netrpěla
ani jeho rodina, není problémem jednoduchým.
Oč tu v podstatě jde? Aby branec nastupující
vojenskou povinnost měl chráněn pracovní
poměr, který opustil a do něhož se bude
vracet, aby, pokud byl živitelem rodiny, bylo o jeho rodinu
postaráno dostatečnými vyživovacími
příspěvky, aby byly uspokojivě upraveny
vojenské požitky brancovy po dobu jeho služby
a konečně aby v těch povoláních,
kde na tom závisí další postup, dostalo
se mu po hmotné stránce plného započtení
vojenské služby.
S uspokojením si můžeme říci,
že Prozatímní Národní shromáždění
splnilo svůj úkol - a splnilo jej poctivě
- zatím ve dvou směrech: projednáním
a schválením zákonů o ochraně
právních poměrů osob konajících
vojenskou presenční službu a o zvýšení
vyživovacích příspěvků
rodinám narukovaných. Dnes přistupujeme k
dalšímu úkolu, dát zákonný
podklad nové úpravě peněžních
náležitostí vojáků presenčně
sloužících a záložních.
A je naším vřelým přáním,
aby, než se Prozatímní Národní
shromáždění rozejde, vyřídilo
ještě také problém započtení
vojenské presenční služby veřejným
a soukromým zaměstnancům.
Návrh zákona, který máme před
sebou a jenž byl vládou předložen jako
novelisace zákona č. 83 z r. 1932, řeší
jednu z nejdůležitějších otázek
branné služby a nejzákladnější
sociální problém armády, otázku
vojenského žoldu a zároveň s vojenským
žoldem úpravu peněžních náležitostí
déle sloužících. Není jistě
třeba dokazovat, že jako se musíme starati
o to, aby byl důstojník a rotmistr náležitě
placen, chceme-li od nich žádat dobrou práci,
musí i žold vojáka z počtu mužstva
odpovídat úměrně požadavkům
jeho vojenského života, aby branec konal svůj
závazek s pocity jistoty, s uspokojením a s radostí.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Ceníme si vyspělosti našeho vojáka,
vyplývající z celkové kulturní
vyspělosti lidu. Nemůžeme proto nedostatečným
systémem odměňování za jeho
službu jej v této úrovni poškozovati.
Občan naší lidové demokracie má
právo, aby na vojně pokračoval ve svém
dřívějším kulturním a
společenském životě s nárokem
na slušnou existenční úroveň
a aby měl prostředky k účasti na politické
činnosti mimo. svou službu. Dosavadní žold
dával mu k tomu všemu velmi chatrný podklad.
Žold činil denně u prostého vojáka
1.50 Kčs, k tomu náležel drahotní přídavek
3 Kčs, zavedený po revoluci z osvobozeného
Slovenska, dohromady mu tedy příslušelo denně
4.50 Kčs. Co se z toho dalo pořídit kromě
předepsaných propriet a jiných nezbytných
denních potřeb, aby dbal osobní hygieny,
chodil čistý a uspořádaný,
na to nemusíme hledat odpověď výpočty.
Kolik mohl z toho malého příjmu věnovat
na ukojení svých stejně nezbytných
kulturních a společenských zájmů,
nehledě ani k tomu, co mu zbylo na nepostradatelná
přilepšení a na řadu jiných výdajů?
Pravda, do 31. prosince 1945 dostával k žoldu ještě
pohotovostní přídavek 5 Kčs, ale i
s tímto přídavkem sotva vystačil na
rozpočet, v němž mohl pamatovat jen asi na
50 % běžných občanských potřeb.
Při vší šetrnosti nezbývalo jiné
východisko, než aby sáhl na své úspory
a vyčerpával je, nebo aby se spoléhal na
podporu své rodiny, a to všechno za to, že splnil
nejvyšší občanskou povinnost státem
mu ukládanou. Návrh zákona, o němž
budeme rozhodovat, chce tento nedostatek napravit. Je nepochybné,
že zvýšením žoldu se vykoná
mnoho pro uspokojení presenčně sloužícího
vojáka a záložníka a že se tím
značně přispěje k zlepšení
výkonu jeho služby. Bude to mít i dobrou odezvu
v širokých vrstvách lidových ve prospěch
armády.
Z uvedených důvodů považuji předloženou
osnovu zákona za čin mimořádného
významu. Proti dosavadní výměře
žoldu, která vojákovi z počtu mužstva
příslušela, přináší
nová úprava, jak ji stanovila již sama vládní
osnova, podstatné zlepšení. Branný výbor
však uznal za nutné přispět ještě
k jejímu dalšímu zlepšení a zvýšil
především navrhované sazby nemocničního
žoldu. Z původně navrhovaných 2 Kčs
u vojína uznal za vhodné zvýšit žold
na 5 Kčs, u svobodníka a desátníka
ze 3 Kčs na 6 Kčs, u četaře a rotného
ze 4 Kčs na 8 Kčs. Toto zvýšení
je odůvodněno jednak širším hlediskem
na potřeby vojáka, jimž má žold
sloužit a které musejí býti respektovány
už v době léčebného ošetření,
a pak správným názorem, že voják
nemá a nemůže býti příliš
nízkým žoldem trestán za nezaviněné
onemocnění nebo zranění a že
je třeba mu ponechat žold odpovídající.