Následující ustanovení bylo ve svém
původním znění změněno
v tom smyslu, že se plný žold ponechává
i těm osobám v léčebném ošetřování,
které utrpěly zranění nebo si přivodily
nemoc při výkonu vojenské služby vůbec.
Branný výbor se spoléhá, že s
tohoto hlediska budou posuzovány též případy
u osob, u nichž se výkonem vojenské služby
projeví nemoc nebo důsledky zranění
již z doby před nástupem vojenské služby
nebo u nichž se objeví onemocnění nebo
zranění v přímé souvislosti
s vojenskou službou.
Naproti tomu však přiznává návrh
zákona vojenským osobám, které si
onemocnění nebo zranění způsobily
svévolně nebo hrubou nedbalostí, pouze vězeňský
žold. Branný výbor došel zde k tvrdému,
ale nutnému poznání, že je třeba
tyto osoby, snažící se poškozováním
vlastního zdraví mařit výkon vojenské
služby, do určité míry postihnout už
zde trestně, bez újmy dalšího trestního
stíhání.
Ve vládní osnově nebyl zahrnut do nové
úpravy žoldu žold frekventantů vojenských
učilišť pro výchovu důstojníků
z povolání. Zákon č. 83/1932 mluví
totiž o žoldu frekventantů vojenských
učilišť pouze všeobecně, kdežto
výměr jejich žoldu stanovilo teprve vládní
nařízení č. 111/1934.
Vojenská správa hodlá sice novelisovat i
toto vládní nařízení. ale poněvadž
si přípravné práce vyžádají
delší doby, rozhodl se branný výbor
neodkládat věc do doby této novelisace, nýbrž
provést úpravu žoldu frekventantů vojenských
učilišť hned v mezích celkové úpravy
vojenského žoldu. Nově vsunutým odst.
6 do § 20 novelisuje se proto tentýž odstavec
zákona zároveň s příslušným
ustanovením vládního nařízení.
Z důvodu úplnosti zákona a sjednocení
předpisů o vojenském žoldu sem též
žold frekventantů vojenských učilišť
věcně patří. Byl-li stanoven tento
žold na rozdíl od ostatních osob z počtu
mužstva poměrně vyšší částkou
20 Kčs, stalo se tak po úvaze, že to odpovídá
vyšším potřebám frekventantů,
zejména nutnosti pořizovat si nebo doplňovat
různé učební pomůcky a podobně,
což si vyžaduje každé učiliště,
tudíž do jisté míry i vojenské.
A pak nesmíme zapomínat, že frekventanti důstojnických
učilišť pokračují vlastně
ve vojenské službě jako příslušníci
mužstva ještě v době. kdy ostatní
jejich druhové vojáci byli už po vykonané
presenční službě propuštěni
a jsou opět ve svých výdělečných
povoláních.
Ve spojitosti s nově do návrhu zákona pojatým
odst. 6 v § 2, čl. I, bylo jako čl. III místo
původního znění vloženo ustanovení,
jímž se zrušuje platnost ustanovení §
2, odst. 4 vlád. nařízení č.
111/1934. Vyjádření této novelisace
musilo být provedeno v rozšířeném
titulu návrhu zákona. Druhou závažnou
otázkou vojenské služby, neméně
důležitou jako úprava žoldu vojáků
z počtu mužstva. je otázka úpravy základních
peněžních náležitostí délesloužících.
Délesloužící tvoří v armádě
zvláštní skupinu mezi mužstvem presenčně
sloužícím, z jehož řad se rekrutují,
a sborem rotmistrovským a jsou zvláštní
složkou i pokud se týče norem ustanovujících
jejich služební příjmy. Proto návrh
zákona. aby je odlišil od platných norem vojenských
gážistů, přidržuje se u délesloužících
starého systému měsíčních
premií. Délesloužící jsou pro
armádu složkou velmi důležitou. Armáda
má v nich sbor mladých instruktorských sil,
jichž potřebuje stále velký počet
a které by jinak nemohla získat. Roku 1938 činil
stav délesloužících téměř
11.000 osob, dnes jejich počet daleko neodpovídá
skutečné potřebě. Při dnešním
nedostatku pracovních sil v celém našem hospodářském
životě může je však armáda
získat jedině tehdy, upraví-li se jim uspokojivě
hmotné služební podmínky. Potom je možno
počítati s větším zájmem
presenčně sloužících o setrvání
v dobrovolné další činné službě
a s tím, že se bude nábor délesloužících
zvyšovat.
Služební závazek délesloužících
bude trvat šest let. Výměrem délesloužících
osob pro sbor rotmistrovský zajišťuje se těm,
kdož chtějí volit vojenskou službu jako
své životní povolání, vstup do
kategorie vojenských gážistů a dává
se jim možnost státi se důstojníky,
nadaným jednotlivcům je otevřen i přístup
do vojenské akademie.
Ti, kdož ve většině dávají
a budou dávat přednost volbě zaměstnání
v jiné. státní a veřejné službě,
mohou přecházet do vojenského povolání
před 30. rokem svého věku. Jak bude vypadat
nynější úprava náležitostí
délesloužících? Srovnáme-li nový
celkový výměr s náležitostmi
podle zákona č. 83/1932 vidíme, že se
zvyšují více než trojnásobně.
Promítněme si to na několika příkladech:
Svobodný četař délesloužící
nebo délesloužící v prvním až
pátém roce služby dostával měsíční
prémii 400 Kč, rotný 480 Kč. Nic víc.
Dnes bude příslušet délesloužícím
do tří let služby měsíčně
prémie 1.050 Kčs a zvláštní přídavek
350 Kčs, dohromady 1.450 Kčs.
Délesloužící po třech letech
služby a rotní dostanou měsíční
prémii 1.200 Kčs a zvláštní přídavek
350 Kčs, celkem 1.550 Kčs.
Ženatý délesloužící do hodnosti
četaře dostával v prvém až pátém
roce služby měsíční prémii
400 Kč, zvýšenou o 125 Kč na bezplatné
ubytování, ženatý rotný celkem
605 Kč. Nyní dostane ženatý délesloužící
do tří let služby do hodnosti četaře
měsíční prémii 1.050 Kčs.
příspěvek na byt podle skupin míst
A až B a zvláštní přídavek
pro ženaté 600 Kčs, dohromady, počítáme-li
příspěvek v bytové skupině
B, 1.994 Kčs.
Na každé nezaopatřené dítě
dostane délesloužící příspěvek
150 Kčs a zvláštní přídavek
dalších 150 Kčs.
Ke všem těmto náležitostem přísluší
u všech déle sloužících vstupní
prémie 2.000 Kčs, služební oděv
a strava nebo stravné, které činí
750 Kčs. Z celkového příjmu nutno
ovšem dnes odečísti daň důchodovou,
jíž jsou od 1. ledna 1946 podrobeny také vojenské
osoby, tedy i délesloužící.
V ustanoveních, která se týkají náležitostí
délesloužících, provedl branný
výbor důležitou změnu v § 4, odst.
1 o vstupní prémii. Podle původního
znění tohoto odstavce měli by nárok
na vstupní prémii pouze ti, kteří
se zaváží k dobrovolné činné
službě až po účinnosti zákona.
Tím by vznikla trpce pociťovaná nesrovnalost,
která by poškodila ty, kdož se zavázali
k další činné službě již
v roce 1945.
Ustanovení bylo proto doplněno v tom smyslu, aby
vstupní prémii dostal každý, tedy i
ten, kdo se zavázal k dobrovolné činné
službě před účinností
zákona.
Peněžní náležitosti délesloužících,
vyplácené dosud podle systému slovenského,
budou tedy nyní rovněž postaveny na lepší
a pevnější základnu.
Provedenou úpravou není ovšem vyřešen
celý problém hmotného zabezpečení
této důležité kategorie vojenských
osob v činné službě. Vyrovnáváme
se zatím jen s jednou jeho polovinou. Ta druhá polovina,
která zůstává otevřena, je
ještě závažnější, neboť
jde v ní o zabezpečení délesloužících
po splnění šestiletého vojenského
závazku, o plné zhodnocení jejich presenční
služby a další dobrovolné činné
služby při umísťování podle
zákona č. 54/1927 ve znění zákona
č. 118/1938.
Budiž konstatováno, že vojenská správa
má na zřeteli také vyřešení
této otázky. Nejraději bychom byli. kdyby
bylo pamatováno na předložení příslušného
normalisačního návrhu hned teď, kdy
bude vláda projednávat návrhy na novou úpravu
služebních a platových poměrů
veřejných zaměstnanců. Tak odčiníme
veškeré nesrovnalosti a křivdy, které
postihují délesloužící za jejich
oddanou práci v armádě, nesrovnalosti a křivdy,
projevující se nejen nedostatečným
zhodnocením další dobrovolné služby,
ale i nestejným a neúplným hodnocením
vojenské presenční služby vůbec.
Stejně je žádoucí, aby bylo brzo novelisováno
vládní nařízení č. 111/1934
o vedlejších náležitostech vojenských
osob z počtu mužstva a jiných osob náležitostmi
jim na roveň postavených.
Jsme si vědomi toho, že navrhovaná úprava
jak vojenského žoldu, tak i náležitostí
délesloužících i přes všechna
zlepšení není plně dostačující,
že zejména nedostačuje při dnešní
vysoké cenové hladině životních
potřeb. Ale poněvadž považujeme nynější
cenové poměry za stav přechodný, kdežto
úprava náležitostí obou kategorií
vojenských osob znamená opatření trvalé,
nutno se dívat na věc tak, že provedená
opatření projeví se svými příznivými
důsledky, jakmile se začneme vracet do normálních
poměrů. A to věříme, že
bude brzo. Potom teprve budou moci naši branci a delesloužící
a my s nimi oceniti to dobré, co jim náš zákon
zaručuje a co bude k dobru naší armády,
která do všech svých složek prostoupená
duchem lidové demokracie a v jejím duchu vedená
i novým sociálně spravedlivým hodnocením
vojenské služby, dosáhne sledovaného
cíle, že pro ni bude vřelým srdcem žíti
všechen lid, že v míru bude tvořit jedno
tělo a jednu vůli ve svém poslání
- býti neochvějnou záštitou pokojného
budování našeho nového lidově
demokratického Československa. (Potlesk.)
Doporučuji vážené sněmovně,
aby schválila návrh zákona v předloženém
znění se změnami, jak se na nich usnesl branný
výbor. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je pan posl. Vičánek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
V minulých týdnech byly zraky celého světa
obráceny k Londýnu, kde konala první svou
schůzi Organisace Spojených národů.
Tato organisace dostala do vínku od tří velmocí
úkol odstraňovat již v začátcích
všecky spory mezistátní, vyřizovat je
smírnou cestou a zabraňovat tak vznikání
politických napětí, která zpravidla
vedou, jak historie nás o tom poučuje, k válkám
nečekaným a nežádoucím. Organisace
Spojených národů plněním tohoto
svého úkolu má pracovat v budoucnosti k zabezpečení
klidu a míru a tak odstraňovat války. Zda
a do jaké míry se jí to podaří,
o tom dnes je ještě těžko pronést
svůj úsudek.
Také nálada na této konferenci mezi delegáty
jednotlivých států a národů
nebyla nikterak optimistická. Posuzovalo se to vzhledem
k první schůzi Společnosti národů
po první světové válce a řeklo
se, že tam byla nálada optimistická a výsledky
byly celkem takové, jak se ukázaly - vzniknutí
mnohem větší a strašlivější
války, nežli byla prvá světová
válka. Proto je pochopitelné, že všichni
delegáti - chovali se zdrženlivě, že nevěřili
příliš v dalekosáhlé úspěchy
prvních jednání. Dobře tu situaci
vystihl náš ministr zahraničí Jan Masaryk,
který prohlásil k novinářům:
Můžeme být skeptickými, nesmíme
však být cynickými. Nemluvme pro Boha dnes
o přípravách nějaké nové
velké války.
Průběh jednání ukázal však,
že je opravdu možno mít aspoň určitý
optimismus, že možno výsledky první konference
Spojených národů považovat za uspokojivé,
že organisace ukázala se dosti schopnou a pružnou,
aby odstranila řadu velmi vážných překážek
a konfliktů, že je to příslib do budoucnosti,
že, bude-li v tomto směru pokračovat, můžeme
věřit, že to, po čem touží
celý svět mír světu přece jen
zabezpečíme.
To předesílám v době, kdy tvoříme
naši armádu. Naskýtá se nám otázka:
Budujeme armádu pouze pro určitou dobu přechodnou,
anebo chceme ji budovat na trvalo? Já sám věřím,
že výsledky organisace Spojených národů
budou takové, že nebude nutno, aby státy -
a mezi nimi i naše republika - přinášely
takové obrovské finanční oběti
v době, kdy mají mnohem bližší
a naléhavější úkoly v budování
státu a obnovy hospodářství, že
nebude nutné tyto oběti přinášet,
že bude možno omeziti všechny ty obrovské
náklady na zbrojení a vybavení armády.
Klademe-li si však tu otázku dnes, zda je nutné
armádu budovat či ne, říkám
rozhodně: ano. Situace není tak zralá, abychom
se mohli zříkat tohoto instrumentu, který
v rozhodných chvílích je jediným a
posledním činitelem obrany všech nejvyšších
atributů, jež si každý národ svými
ústavními zákony dával a dává.
Potřebujeme v těchto dobách armádu
a musíme jí dát všechno, co potřebuje.
Při tom ovšem nelze zapomínat na druhé
úkoly. Nelze zapomínat na naše rozvrácené,
Němci vydrancované státní a národní
hospodářství, nelze zapomínat těch
velkých úkolů budovatelských, jež
na nás čekají, nelze zapomínat na
přeexponování našeho státního
rozpočtu a je nutno i otázku armády a jejích
potřeb posuzovati i s tohoto rozpočtového,
národně-hospodářského stanoviska
naprosto střízlivě a věcně.
Dát armádě vše, co potřebuje,
a naproti tomu hledět se zdržet všech nákladů,
které nejsou nezbytně nutné a které
vzhledem k budoucímu vývoji by snad byly nerentabilní.
Národní shromáždění přijalo
již řadu zákonů rázu vojenského,
jež směřují právě k budování
naší armády. a ještě nikdy za celou
dobu trvání Prozatímního Národního
shromáždění ani rozpočtový
výbor, ani slavná sněmovna neřekly
své "ne". Dáváme všichni rádi,
když uznáme, že je to nutné a potřebné.
Předložený návrh zákona je rovněž
jedním z takových zákonů, které
považujeme za nutné. Je pouze litovat, že přikročujeme
ke zlepšení náležitostí osob mužstva
v době, kdy platy a dokonce ani právní poměry
důstojnického sboru nejsou doposud nijak vyřízeny
a upraveny. Vznikne tu ode dne platnosti právě projednávaného
zákona určitá disparita, která velmi
bolestně bude působit zejména na mladší
důstojníky a zvláště na důstojníky
záložní, kteří jsou doposud v
další činné službě, jsou
ženatí a otcové rodin, a jejichž dnešní
služné bez vyživovacích příspěvků,
které jejich rodiny. nepobírají, bude v některých
případech nižší než nynější
nově upravené služné déle sloužících
četařů a rotných. To je věc,
která se neměla státi a která měla
být řešena současně pro všechny
osoby, jež konají vojenskou službu, ať jsou
to osoby mužstva, déle sloužící,
anebo důstojníci z povolání.
Rozpočtový výbor projednal předložený
vládní návrh zákona ve schůzi
dne 6. února t. r. Je to novela k zákonu ze dne
31. května 1932, což samo již je dostatečným
důvodem, aby náležitosti mužstva a postavení
délesloužících poddůstojníků
byly přiměřeně upraveny, zejména
se zřetelem na dnešní cenovou úroveň.
Pokud jde o žold sám, pozastavil se rozpočtový
výbor již nad názvem "žold"
Máme armádu národní, armádu,
jejíž příslušníci ochotně
a rádi přinášejí obět,
jakou je vojenská služba, a kteří v
případě potřeby, jak jsme to viděli
u naší skvělé armády v květnu
a září r. 1938, byli ochotni a více
než ochotni - rádi šli a nastupovali pod prapory,
aby přinesli tu největší obět,
kterou voják může přinésti, obět
krve a života. Označení této náležitosti
vojenské jako "žold" připomíná
systém žoldnéřský a naše
armáda, ani armáda první republiky, ani dnešní
armáda lidovo - demokratické republiky nechce, nemíní
být a nebude nikdy armádou žoldnéřskou,
nýbrž bude opravdu armádou národní.
(Potlesk.)
Zatím z důvodů legislativních bylo
nutné podržet tento starý název žold,
ale rozpočtový výbor žádal a
já to přednáším aby v nejblíže
příštím návrhu vládního
zákona, kterým poměry vojenské budou
upravovány, byl název žold nahrazen jiným,
vhodnějším názvem.
Rozpočtový výbor vzal na vědomí,
že dnešní žold nemá v naší
nově budované armádě sloužit
pouze k opatření propriet, nýbrž že
je nutno upravit jeho výši tak, aby vojáci
měli možnost v rámci nového žoldu
účastnit se také kulturního života.
Proto rozpočtový výbor neměl námitek
proti značnému zvýšení žoldu
vojáků v činné službě.
Pozastavil se však u otázky žoldu náležejícího
vojenským osobám po dobu jejich nemoci. Výbor
poukázal na okolnost, že při rigorosním
výkladu a provádění ustanovení
čl. I, čís. 1, odst. 2, § 2, že
žold o plné výměře podrží
vojenské osoby po dobu léčení zranění
nebo onemocnění přivoděného
při výkonu služby, docházelo by k příkrostem
a nesrovnalostem v náležitostech vojáků.
Proto se rozpočtový výbor usnesl, aby toto
ustanovení, zejména pojem "pro zranění
nebo onemocnění přivoděné při
výkonu služby" bylo prováděno blahovolně,
aby nedošlo k tvrdostem, a aby tento plný žold
byl zachován všude tam, kde výkon vojenské
služby měl nebo mohl míti vliv na onemocnění.
Stejně vyslovil rozpočtový výbor souhlas
s úpravou žoldu frekventantům vojenských
učilišť pro výchovu důstojníků
z povolání, vycházeje z názoru, že
náležitosti těchto frekventantů, jak
byly dány vládním nařízením
z 15. června 1934, čís. 111. Sb., dnešním
poměrům naprosto nevyhovují.
Výbor se dále zabýval otázkou honorování
déle sloužících, kterých vojenská
správa potřebuje nezbytně nejenom v dnešní
době budování armády, když je
naprostý nedostatek poddůstojníků
z řad činně sloužícího
mužstva, nýbrž i v pozdějších
letech, jak ukazuje zkušenost z první republiky, kdy
déle sloužící stali se kádrem
instruktorů při výcviku armády k požadovaným
úkolům. Získání co největšího
počtu déle sloužících jest eminentním
zájmem vojenské správy a podaří
se jen tehdy, když déle sloužící
budou řádně honorováni a když
se umožní vojenské správě, aby
tyto déle sloužící po skončení
nejméně tříletého služebního
závazku vhodně umístila do veřejných
služeb. V tomto směru přijal rozpočtový
výbor příslušnou resolucí, jež
je otištěna ve výborové zprávě.
V celku schválil rozpočtový výbor
vládní návrh zákona tisk č.
118 ve znění přijatém v branném
výboru. Jménem rozpočtového výboru
doporučuji Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby tuto osnovu v navrženém
znění schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci
na straně "pro" pp. posl. dr Moravec,
Holub a Svoboda.