Posl. dr Moravec: Slavná sněmovno! Paní
a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona má za účel upraviti sazby denního
žoldu vojenských osob ze stavu mužstva v činné
službě a některých jiných osob
jim na roveň postavených, jakož i náležitosti
déle sloužících aspoň na výši
odpovídající dnešním cenovým
poměrům.
Posláním tohoto zákona je odstraniti křivdy,
které se děly právě těm, kteří
konají jednu z nejvznešenějších
občanských povinností v našem státě,
t. j. vykonávají presenční službu
vojenskou. Účelem presenční služby
je vycvičiti dokonale tělesně schopné
a nejzdatnější naše mladé muže
k odhodlané, sebevědomé a statečné
obraně naší vlasti. Doba vojenské služby
určená pro výcvik mužstva, rozvržená
na 18 měsíců, není právě
k dosažení dokonalého výcviku při
dnešních moderních zbraních dlouhá,
a vyžaduje se proto na našem vojínu v presenční
službě mnoho tělesné i duševní
námahy. Když nyní v obnovené republice
několik ročníků našich branců
z dob okupace musí si svůj vojenský výcvik
z důvodů technických a hospodářských
odbýt za dobu ještě kratší, dovedeme
si představit, kolik námahy a kolik tělesného
a duševního vypětí se na našich
vojácích, konajících zkrácený
vojenský výcvik, žádá.
S radostí a se zadostučiněním vítáme
proto tento vládní návrh zákona o
úpravě náležitostí vojenských
osob z počtu mužstva v činné službě,
jenž ukazuje, jak odlišně se dívá
národ nyní na osoby presenčně sloužící,
nežli tomu bylo před 20 lety. Toto spravedlivé
hodnocení presenční služby našich
branců bylo zřejmé. již z vydání
zákona o pracovních poměrech osob nastoupivších
presenční službu.
Vládním návrhem zákona čís.
118 mění se zákon ze dne 31. května
1932, čís. 83, a doplňuje se tak, že
na místě dosavadních 1.50 Kčs denně
dostává se presenčně sloužícímu
vojínu 10 Kčs denního žoldu. A namístě
dosavadních 170 až 4 Kčs denně dostává
se našim déle sloužícím poddůstojníkům
11 až 16 Kčs denního žoldu. Zákonodárci
snaží se tím vyřešit spravedlivě
sociální a hmotné poměry našich
presenčně sloužících vojáků,
jež pokládáme za výkvět národa.
Chceme tímto opatřením dosíci, aby
náš voják byl spravedlivě hodnocen a
aby proto konal presenční službu rád,
aby byl vojensky zdatným, dále aby měl možnost
ze svých vlastních prostředků si koupit
časopisy a vzdělávati se, aby byl kulturně
a politicky vyspělý. Zároveň odstraňujeme
tímto opatřením dosavadní nešvar,
t. j. aby náš voják vykonávající
presenční službu pro vlast nemusel být
podporován od své rodiny často sociálně
slabé a chudé, což bylo pro něho vždy
trpké, nebo ještě trpčím bylo,
když voják byl sirotkem a nikoho neměl. Je
nám všem známo, že dřívější
žold presenčně sloužícímu
vojínu zpravidla nestačil, a to zajisté nepřispívalo
k spokojenosti při výkonu vojenské služby
právě u těch nejchudších a sociálně
nejslabších. Základem spokojenosti u vojska
je, když voják má vědomí, že
je spravedlivě u občanstva republiky hodnocen a
že není ani po stránce hmotné zkracován.
Je proto zřejmé, že tímto zákonným
opatřením vneseme do naší nově
se tvořící armády nové kladné
prvky, které podstatně přispějí
k rychlé konsolidaci poměrů v naší
armádě. Aby však naše armáda byla
v nové době dokonale vycvičena a byla v každém
směru pohotová, zdatná a silná, k
tomu potřebujeme mít dobrý sbor instruktorů,
t. j. déle sloužících poddůstojníků,
který by spolu s rotmistrovským a důstojnickým
sborem tvořil pevnou a spolehlivou kostru naší
armády. K tomu potřebujeme lidí mladých
a vojensky nejvýše zdatných. Jenom ten, kdo
ví, jak důležitou úlohu hráli
v poslední válce déle sloužící
poddůstojníci, pochopí nutnost a důležitost
tohoto instruktorského sboru v moderní armádě.
Bylo skutečně trapné, když v prvních
15 letech první republiky byli déle sloužící
poddůstojníci tak bídně placeni, že
dostávali pouhých 3,50 až 4,50 Kčs denně.
Výsledkem toho bylo, že mladí a schopní
lidé se této službě vyhýbali
a že nebylo možno téměř po celých
18 let v prvé republice dosáhnouti dostatečného
počtu těchto instruktorů. Není třeba
připomínati, že tím výcvik v
armádě trpěl, takže v posledních
letech se těžko dohánělo, a vlastně
nebylo možno dohnat to, co bylo dříve lehkomyslně
zanedbáno.
Tyto okolnosti měl na mysli zákonodárce,
když stanovil hmotné podmínky pro déle
sloužící poddůstojníky aspoň
v tak dostatečné výši, aby si vojenská
správa mohla pro tento úkol vybírat lidi
skutečně schopné a vojensky nejvíce
zdatné.
Řeší se zde zároveň sociální
a hmotné zajištění našich déle
sloužících poddůstojníků
za vojenské služby, a to nejen svobodných,
ale i ženatých, za tím účelem,
aby tito mladí lidé mohli zakládati rodiny.
Vládní návrh tohoto zákona ukazuje,
jak odlišně se náš národ dívá
nejen na všechny příslušníky vojska,
ale i na náš populační problém
právě dnes, kdy si tolik uvědomujeme, jak
bychom potřebovali, aby nás bylo o několik
milionů více. Je to opět známka poctivé
snahy nás všech o nastolení nového,
pro náš národ prospěšného
řádu, t. j. naší touhy umožnit
všem mladým lidem založit pevné existence,
dále podporovat zakládání zdravých
rodin a všestranně podpořit četné
rodiny za tím účelem, aby počet příslušníků
našeho národa na zdravém podkladě trvale
vzrůstal. Nesmíme připustit, jako tomu bylo
v první republice, aby obyvatelstva v určitých
oblastech ubývalo.
Snažíme-li se tímto zákonem řešit
spravedlivě sociální a hmotné podmínky
déle sloužících poddůstojníků
v naší armádě, apelujeme zároveň
na vládu a očekáváme od ní
vydání návrhu zákona, jímž
by se umožnilo ty déle sloužící,
kteří nebudou moci být převzati k
doplnění rotmistrovského nebo důstojnického
sboru, převzíti do Sboru národní bezpečnosti.
Dosáhne se tím toho, že do tohoto sboru přijdou
lidé s dobrou předběžnou průpravou,
tělesně zdatní, ukáznění
a státně nejvýš spolehliví.
Dále čekáme marně na vydání
zákona, jímž by bylo stanoveno započítání
vojenské služby všech veřejných
a soukromých zaměstnanců do služebního
postupu a do pense. (Potlesk.)
Slavná sněmovno! Armáda představuje
národ, její kvalita je výslednicí
mravní a tělesné zdatnosti národa.
Jsme na nejzápadnější výspě
Slovanstva, a proto je nutné, abychom měli brannou
moc silnou, moderní a technicky dokonale vybavenou, armádu
demokratickou a ve svých členech sociálně
zajištěnou, která bude zárukou nezávislosti
a celistvosti Československé republiky a všech
svobod jejího lidu. (Předsednictví převzal
místopředseda Gottier.)
Klub poslanců čs. strany lidové vidí
v předložené osnově skutečný
projev nového sociálního nazírání
na příslušníky naší armády
a proto bude nejen hlasovat pro přijetí předlohy
zákona v navrženém znění, ale
bude také vždy a všemi silami podporovat vše,
co slouží k rozvoji naší čs. branné
moci. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Holub. Dávam
mu slovo.
Posl. Holub: Pane předsedo, dámy a pánové!
Právě projednávaná předloha
o úpravě náležitostí vojenských
osob v činné službě, jakož i zaopatření
déle sloužících, předloha, kterou
má dnes sněmovna schválit, představuje
v pořadí důležitých osnov velký
a významný krok vpřed na cestě nového
budování života republiky a její vnitřní
výstavby. Osnova odstraňuje, nebo lépe zmírňuje
účinnost všech těch křiklavých
a tvrdých nespravedlností, kterých v armádě,
zejména pokud jde o otázky materiální,
bylo tak přespříliš mnoho. Bylo v předmnichovské
republice mnoho věcí, které dnes v republice
nové zavádět a přebírat nechceme
a nebudeme. Mnohé bylo již odstraněno, mnohé
se odstraňuje a mnohé ještě bude - protože
musí být - odstraněno. Dnes a se zdá
skoro neuvěřitelné, že právě
mladým lidem, kteří vykonávali nejdůležitější
a nejvlastenečtější služby a povinnost
k národu a státu, byla vyplácena opravdu
žebrácká almužna. Prozatímní
Národní shromáždění tu
odstraňuje opatření, které lze označit
jako i hrubě nesociální a pro moderní
demokratický stát nedůstojné.
Zvýšení žoldu vojína na 10 Kčs
denně, t. j. skoro 61/2krát
víc, představuje relativně i fakticky veliké
zlepšení. Avšak se zřetelem na dnešní
cenový index je zvýšení neúměrné
a nedostatečné. Neodpovídá také
plně intencím, jež dnes vláda Národní
fronty sleduje a konkretně uvádí v život,
t. j. neuspokojuje plné potřeby vojenských
osob, zejména těch nejnižších.
Jestliže tedy dnes strana sociálnědemokratická,
za niž mluvím, dává souhlas k tomuto
nedostatečnému zvýšení žoldu
vojáků, tedy jenom proto, že za prvé
hospodářský a finanční stav
země je po šestiletém drancování
a vykrádání nepříznivý
a stát má veliké potíže a starosti,
o které se musíme dělit všichni; jde
však o to, aby se tyto obtíže neřešily
na újmu vrstev sociálně nejslabších,
nýbrž aby tíha břemen byla rovnoměrně
a spravedlivě rozložena na bedra všech, zejména
vrstev hospodářsky silnějších;
za druhé počítáme s tím, že
ceny životních potřeb budou postupně
s rozvojem a obnovou celého hospodářského
života klesat, čímž výše žoldu
se bude automaticky zhodnocovat.
Na okraj tohoto zákona chtěl bych říci
se vší rozhodností jako člověk,
který sloužil v armádě doma a za okupace
v armádě zahraniční: Na žoldu
vojáků se nemá a nesmí šetřit.
Armádě dejme všechno, co jí patří.
Jednou provždy se musíme vypořádat s
legendou, že voják, dostává-li vše,
co potřebuje, od eráru, nepotřebuje peněz.
Vojenská služba právě proto, že
je nejčestnější povinností mladého
člověka, nesmí ho deklasovat a zbavovat možnosti
kulturně, společensky a občansky žít.
Chceme přece a musíme vytvořit nový
typ československého vojáka: ukázněného,
sebevědomého a uvědomělého,
nikoliv ustrašeného, poníženého
a zbabělého, člověka plnoprávného,
který zejména mimo službu je především
občanem se všemi právy, kterých požívá
při nejmenším každý občan
nevoják.
Znám rozpětí příjmů
vojáků, poddůstojníků a důstojníků
některých armád na západě,
jmenovitě anglické. Nebudu srovnávat je tu
pochopitelně řada příčin jiných
ale rozpětí mezi žoldem vojína a platem
důstojníka je tam neporovnatelně menší,
než tomu bylo u nás, a dokonce značně
menší, než tomu bude i po této úpravě.
Všiml jsem si také, jak tento fakt i psychologicky
dobře působí a jak to zvyšuje mravní
i ryze vojenskou hodnotu armády. Naproti tomu jsem nikde
neviděl, že by vojáci peníze neúčelně
utráceli nebo že by vyšší příjem,
jak se někteří lidé u nás domnívali,
nepůsobil dobře na výkon vojáků,
vojáků jako celku i jako jednotlivců. Naopak,
spokojený voják, který si vedle řádného
plnění svých vojenských povinností
může dopřát společensky slušně
žít, navštívit divadlo, koncert, biograf,
koupit knihu, zajít si na oběd nebo na večeři,
obstarat si různé nezbytnosti atd., znamená
pro armádu v míru i ve válce mnohem víc
než voják nespokojený, pronásledovaný
obavou či starostí, že si to či ono
bude muset odepřít
Předloha konečně také řeší
otázku t. zv. déle sloužících.
Stát zůstal v minulosti těmto lidem mnoho
dlužen. Víme ze zkušenosti, že praktický
výcvik byl často prováděn déle
sloužícími a jeho úspěch závisel
na jejich práci a schopnostech. I pro budoucno je třeba
s tímto stavem, s touto skutečností počítat.
Je proto třeba, jsou-li úkoly déle sloužících
tak značné, aby byli také náležitě
i materiálně zajištěni. Zvýšil
by se tím zájem o službu v armádě
a vojenská správa by si tu potom mohla vybírat
jen ty nejlepší a nejschopnější
a žádat příslušný výkon.
Rozptýlil by se tím také nesprávný
ovšem a hanlivý názor, že člověk,
který se nemohl uživit v civilním zaměstnání,
zůstal jako déle sloužící na
vojně. Zvýšila by se tak jejich autorita a
nesporně by se tento klad v budoucnosti frapantně
projevil v kvalitě armády. Vítáme
proto úpravu, i když také zde bude ještě
třeba nového zlepšení a dalšího
zdokonalení.
Dovolte, dámy a pánové, abych při
této příležitosti, když již
hovořím o vojenských otázkách,
dotkl se stručně některých bolestí
našich vojáků, kteří za okupace
bojovali v zahraniční armádě a po
porážce Německa se vrátili do vlasti.
Osnova ministerstva národní obrany, týkající
se započítání vojenské služby,
strávené, v zahraniční armádě,
se zabývá jedině veřejnými
zaměstnanci, a podle ní se navrhuje započtení
vojenské služby u letců trojnásobně
a u ostatních zbraní dvojnásobně,
zatím co o soukromých zaměstnancích
se v osnově vůbec nemluví.
Dosud ještě není vyřízena otázka
vyživovacích příspěvků
těch osob, které byly po dobu pobytu za hranicemi
odloučeny od rodin a jejichž rodiny dlely na jiném
státním území nebo doma. Je nutno,
aby tato otázka byla urychleně vyřízena
a aby příspěvek byl úměrný
tomu, co dostávají vojenské osoby, které
měly rodiny s sebou. Zamýšlený příspěvek
státní správy je naprosto nedostatečný.
Pokud jde o demobilisační příspěvek,
anomalie je v tom, že podle platných nařízení
dostávají tento příspěvek jen
osoby, které odcházejí do soukromých
služeb, a nikoliv ti, kteří odcházejí
do veřejného zaměstnání. Tak
se stalo, že demobilisovaný důstojník,
který je ředitelem soukromého podniku s platem
150 tisíc Kčs ročně, dostal demobilisační
příspěvek ve výši 44.000 Kčs,
zatím co jiný, který se stal zřízencem
ve veřejném úřadě s platem
asi 2.000 Kčs měsíčně, nedostal
ani haléře.
Mnoho bývalých zahraničních vojáků
je dosud neumístěno. Národní výbory
nevycházejí všude příslušníkům
zahraničních armád příliš
vstříc. V četných případech
je žádáno osvědčení o
státní spolehlivosti přesto, že se příslušník
zahraniční armády prokázal vojenským
listem.
Značný problém vzniká u těch
osob, které odešly do ciziny přímo ze
školy a nemohly si proto osvojit potřebné znalosti
v některém pracovním oboru. Některé
z nich ani nedokončily studia. Dnes se vrátily jako
dospělí muži a nikde není pro ně
uplatnění, které by odpovídalo jejich
kvalifikaci a významu funkce, kterou předtím
zastávaly v armádě. Proto je nutno, aby byly
zřízeny krátkodobé přeškolovací
kursy, kde by se těmto lidem mohl dát určitý
odborný základ. Snad by tu pomohlo zřízení
zprostředkovatelny práce pro demobilisované
příslušníky zahraniční
armády, která by za spolupráce s úřady
a národními výbory působila k překonávání
obtíží a znemožňovala, aby se lidé
dostávali do situace, která je při nejmenším
hanbou pro stát a křivdou vůči těm,
kteří jako prví se zbraní v ruce bojovali
za jeho osvobození.
Podle věstníku ministerstva školství
ze dne 11. února 1946, č. 915 - II, odpouštějí
se zvláštní zkoušky dospělosti
těm studentům, kteří byli pracovním
úřadem povoláni k pracovní službě.
Tak vznikla další zajímavá anomalie,
že ti, kteří byli nasazeni v říši
anebo zaměstnáni při různých
jiných pracích za války, zkoušku dospělosti
skládat nemusejí, zatím co studenti vracející
se ze zahraniční armády jsou této
zkoušce podrobeni.
Dámy a pánové, závěrem bych
chtěl říci o naší armádě:
Nebudujeme armádu na výboj, nýbrž k
obraně své země; armádu lidovou, demokratickou,
dobře vybavenou po stránce technické i materiální,
armádu na výši zejména po stránce
mravní. Věříme také, že
po válce, která stála lidstvo desítky
milionů občanů, vojáků i civilistů,
po válce, v níž lidé umírali
za svobodu, za mír a proti válkám, konečně
všechny mírumilovné národy a státy
budou usilovat o to, aby válka byla jednou provždy
vyloučena jako prostředek národní
a mezinárodní politiky. Úkolem lidí,
kteří přežili tuto válku, a zejména
těch, kteří přímo prožili
všechny její hrůzy, je střežit
mír, věnovat se mírovému budování
a tvorbě produktivních hodnot, které jedině
přinesou lidstvu spokojenost, štěstí
a blahobyt.
Proto budujíce dnes armádu - jejíž velikost
nechť je určována možnostmi a potřebou
- musíme ji vybavit tak, aby byla spokojenou a nerozlučně
spjatou složkou a organickou součástí
lidového státu, opírajícího
se dnes o nový politický a hospodářský
systém. Armáda v demokracii, tento velmi jemný
a viditelný instrument státní suverenity,
není a nesmí být třídou nebo
kastou, která by se oddělovala nebo byla oddělována
od jiných složek národa, ale naopak, musí
splynout s národem a vytvořit s ním jeden
veliký a pospolitý celek, v němž se
bude měřit stejně všem, ať jde
o práva nebo povinnosti. Právě v demokracii
musíme odstranit křivdy a překážky
a zrušit všechny přehrady, které stály
anebo ještě stojí mezi armádou a občanstvem,
zejména mezi armádou a pracujícím
lidem. Pracující lid bude bdít nad svou armádou
a nebude se lhostejně dívat, co se děje v
ní a co se děje okolo ní. Armáda je
strážcem naší státní nezávislosti
a symbolem síly a odvahy nového československého
člověka, symbolem státní jednoty.
Úkolem jejím je bránit stát, bránit
a ubránit společenskou a hospodářskou
soustavu, o níž lid usiluje v samostatné, naprosto
svobodné a jednotné republice Československé.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ako ďalší
rečník je prihlásený p. posl. Svoboda.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Svoboda: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Novelisací zákona ze dne 31. května 1932
o úpravě náležitostí vojenských
osob v činné službě a osob déle
sloužících dosahuje se zase jednoho stupně
k zabezpečení mužstva naší lidově-demokratické
armády. A tím přispívá se také
do jisté míry značně k upevnění
morálky a ku zesílení obrany vlasti.
Věřím pevně, že tato úprava,
vycházející dnes z daných hospodářských
poměrů našeho státu, není konečná.
Předpokládám, že po odstranění
všech důsledků války a nacistické
okupace a při zvyšujícím se národním
důchodu do budoucna bude taktéž pamatováno
na vzestupnou linii této úpravy. Neboť není
přece myslitelno, aby mužstvo naší armády,
které je povoláno k tomu, hájiti nám
tak draze vykoupenou svobodu, se cítilo vlastně
trestáno, nebo aby dostávalo za své služby
jenom almužny.
Voják, který se zbraní v ruce střeží
výsledky naší národně-demokratické
revoluce a budovatelské dílo vlády a celého
národa, musí vědět, že národ
za ním stojí a že mu dává možnost,
aby i při vykonávání své vojenské
služby mohl bráti účast na kulturním
a společenském životě jako každý
jiný občan. Musí míti zajištěno,
aby doba vojenské služby byla započtena do
nemocenského, invalidního a starobního pojištění,
do mzdové stupnice civilního povolání,
aby takto nebyl zkrácen vůči těm,
kteří jsou vojenské služby zproštěni.