Z vlastní praxe vím, že je značná
část takových vojáků, kterým
rodiče nemohou poskytnouti náležité
podpory. Jsou nuceni pořizovati všechny své
potřeby z toho, co jim vlastně na propriety dává
erár. A tak se stává, že se mnohý
voják nevěnuje svému výcviku s takovou
péčí a láskou, jak by toho náležitost
vyžadovala. Přijímá to jen jako svou
povinnost a počítá dny, kdy této povinnosti
bude zbaven. Je při tom ovšem také pravda,
že vojenský výcvik vyžaduje určité
tvrdosti, že nemůžeme býti v tomto případě
příliš sentimentální, protože
obrana proti nepříteli také se na žádnou
sentimentalitu neptá. Ale tato tvrdost nesmí býti
zaměňována se šikanováním,
špatným zacházením nebo špatným
ubytováním, anebo nedostatečnou stravou.
Nutná tvrdost při výcviku nesmí také
vyústiti v tupý, bezúčelný
dril a svévolné šikanování, což
upevnění morálky mohlo by jenom škoditi.
Nesmíme však zapomenout, že pouhý výcvik,
i se vší tvrdostí a zdatností, není
nám sám o sobě jedinou zárukou obrany.
K tomu se přidružuje ještě jeden základní
předpoklad, a to je morálka, politická a
národní výchova. Neboť síla obrany
národa spočívá nejenom ve výcvikové
zdatnosti a v síle zbraní, ale také i v síle
ducha, kterým tyto zbraně jsou ovládány.
Proto armáda, která je součástí
našeho národa a jejímž důležitým
posláním je obrana jeho práv a svobod, musí
býti vedena a vychovávána v témž
duchu a na týchž principech, jak se za hranicemi tvořila
a jaký je sám národ a sama republika.
Už ta skutečnost, že vojáku se dává
taktéž volební právo, kterým
je demokraticky postaven na roveň ostatním voličům,
potvrzuje toto mé tvrzení. Má-li se účastniti
voják na tak důležitém aktu, jako jsou
volby, pak musíme mu dáti možnost, aby byl
dostatečně politicky vyspělý, národně
uvědomělý a nezávislý, aby
se mohl sám demokraticky a svobodně rozhodovat.
Politická a národní vyspělost naší
armády upevní a zesílí taktéž
i morálku jejího mužstva a pozvedne jeho lásku
k výcviku a obětavost k obraně. A co hlavně,
armáda takto vedená bude na stráži a
zabrání tomu, aby nebyla zneužívána
lidmi, jako byli Prchala, Bláha a Rychtrmoc. V rámci
očisty národa, tak nezbytné k upevnění
jeho mravní síly a tak důležité
pro zdárný vývoj naší republiky,
nemohou být činěny u žádného
výjimky. A ani armáda nesmí používati
při tom žádné imunity. Je zapotřebí,
aby očista armády, hlavně důstojnického
sboru, byla prováděna přísněji,
důsledněji a urychleně.
Mám při tom na mysli nejenom osoby aktivní
služby, ať jde o kterékoliv kategorie a hodnosti,
ale mám na mysli také i záložníky,
hlavně pokud mají určité vojenské
hodnosti a dnes ve svém občanském životě
a vlivem svého povolání kryjí nebo
berou v ochranu různé zrádce, kolaboranty
a nepřátele českého národa.
Takoví lidé, myslím, nejsou hodni míti
tak důstojné vojenské hodnosti.
Očista národa a jednota lidu má také
úzkou souvislost s brannou výchovou a s upevněním
morálky mužstva. Sovětský voják
věděl, proč bránil svou vlast, věděl,
že brání velkolepé dílo, které
vytvořil pracující lid, ze kterého
on sám také pochází. Každý
z příslušníků našeho zahraničního
vojska věděl a cítil, že musí
bojovati, a to tvrdě bojovati, aby národ dosáhl
zase svých práv a kýžených svobod.
Byl pevně přesvědčen, že republika
bude patřiti jen čestným lidem a že
všichni ti, kdož se proti ní provinili, budou
podle zásluhy náležitě potrestáni.
Bude-li tedy i dnes náš voják míti pocit,
že program národní fronty, za který
byla prolévána krev, se plní do všech
důsledků, že národ a všechny odpovědné
orgány vedou budovatelské dílo výstavby
naší republiky k blahobytu, spokojenosti a bezpečnosti
všech vrstev pracujícího lidu, pak bude také
věrně státi na svém místě,
aby svou silou přispěl tak k zajištění
a upevnění světového míru.
Národ pak bude nad takovou svou armádou naplněn
i nadále hrdostí a pevnou vírou, že
jej v rozhodujících chvílích nezklame.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): K slovu neni
už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor branný,
p. posl. Vaverkovi.
Zpravodaj posl. Vaverka: Vzdávám se slova.
Podpredseda Gottier: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor rozpočtový, p. posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Gottier: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 4 články, nadpisy odstavcov, nadpis
článku II, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože neni pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Namietok nie je.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 4 článkami, nadpismi odstavcov, nadpisom
čl. II, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
jednacieho poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona,
ktorým sa mení a doplňuje zákon zo
dňa 31. mája 1932, č. 83 Sb., o úprave
náležitostí vojenských osôb z
počtu mužstva v činnej službe a niektorých
iných osôb im čo do náležitostí
na roveň postavených, ako aj o zaopatrení
ďalej slúžiacich, a ktorým sa stanoví
zvláštny prídavok ďalej slúžiacim
(tlač 156).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Vaverka: Nikoliv.
Zpravodaj posl. Vičánek: Není změn.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zbýva ešte hlasovať o rezolúcii výboru
rozpočtového, otlačenú v zpráve
výborovej.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.) To je väčšina. Rezolúcia
je prijatá. Tým je vyriadený 2. odstavec
poriadku.
Prikročíme k prejednávaniu tretieho odstavca
poriadku, ktorým je:
3. Zpráva výboru ústavne-právneho
o vládnom návrhu zákona (tlač 125)
o niektorých opatreniach vo vedení soznamov súdnych
znalcov, vnútených správcov, správcov
konkurznej podstaty a vyrovnacích správcov (tlač
150).
Zpravodajcom je pán posl. dr Šíp. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Šíp: Pane předsedo,
slavné Prozatímní Národní shromáždění!
Vládní návrh zákona tisk 125 o některých
opatřeních ve vedení seznamů soudních
znalců, vnucených správců, správců
konkursní podstaty a vyrovnacích správců,
o němž mám čest podat zprávu
výboru úst. právního, je důsledkem
mimořádné, nechci-li říci přímo
katastrofální situace a tísně, v níž
se octly naše soudy; a nejen soudy, nýbrž i ostatní
správní orgány a organisace, které
při zakládání dotčených
seznamů mají podle příslušných
zákonných předpisů spolupůsobit.
Nesnáze a obtíže našich soudů by
byly téměř nezdolatelné, i kdyby nebylo
vůbec žádných mimořádných
úkolů a kdyby šlo jen o běžnou
agendu. Vysvitne to z toho, když si uvědomíte,
dámy a pánové, že podle mých
informací chybí nám nejméně
800 soudců. Připomenete-li si k tomu mimořádně
naléhavé, pro stát a národ svrchovaně
důležité úkoly, které dekretální
zákonodárství uložilo nad to našim
soudům, počínaje mimořádnými
soudy lidovými a konče očistnými komisemi
veřejných zaměstnanců, pochopíte,
že soudy jsou opravdu v situaci málo závidění
hodné. Opravdu nezbývá nic jiného,
než aby úkoly pilné, pro stát a národ
naléhavé a nezbytné, měly v přítomné
chvíli přednost před úkoly zbytnými,
které nejsou tak naléhavé. Z toho právě
vyplynul návrh, který se vám předkládá.
Odklad, který tento návrh zákona znamená,
nebude tvořit žádné vážné
nebezpečí, neboť dosavadní předpisy
nám dávají možnost a příležitost,
dotčené seznamy doplnit a také se tak skutečně
děje.
Z rozpravy v ústavně právním výboru
vyšel podnět, abych Prozatímní Národní
shromáždění výslovně jménem
výboru ujistil, že tyto platné předpisy
poskytují nám plnou možnost a jistotu, aby
všechny státně nespolehlivé osoby mohly
být ze seznamu vyškrtnuty. Konstatuji, že se
tak skutečně děje, a nejen to, že nás
ministerstvo spravedlnosti také ujistilo, že v nejbližších
dnech vyjdou pokyny, aby se tato očistná akce provedla
soustavněji a úplně. Slavné Prozatímní
Národní shromáždění! Jménem
ústavně právního výboru prohlašuji,
že jsme osnovu projednali, že jsme s ní v nezměněném
znění projevili souhlas, a doporučujeme,
aby také Prozatímní Národní
shromáždění osnovu tuto v nezměněném
znění přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať razom podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 3 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 3. Druhé čítanie osnovy zákona
o niektorých opatreniach vo vedení soznamov súdnych
znalcov, vnútených správcov konkurznej podstaty
a vyrovnacích správcov (tlač 150).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Šíp: Nikoliv.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromáždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vyriadený 3. odstavec poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu štvrtého
odstavca poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru branného k vládnemu
návrhu zákona (tlač 109), ktorým sa
vymedzuje pojem "československého partyzána"
(tlač 155).
Zpravodajcom je pán posl. Šolc. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Šolc: Slávna sněmovňa!
"Partizáni zaslúžili sa o vlast",
tak o nich hovorí náš ľud a ľud vie,
prečo tak hovorí. Symbolom odboja a nenávisti
v najťažších dobách poroby bol ľudový
bojovník za slobodu, partizán.
Náš partizán nezrodil sa na základe
vojenského predpisu, ani jeho práva a povinnosti
neboly formulované v žiadnom zákone ani vojenskej
príručke. Nášho partizána vytvorilo
mohutné ľudové hnutie odporu proti nenávideným
okupantom a fašizmu, partizána vytvorila láska
nášho ľudu k slobode a ideálom demokracie
v dobách najhroznejšieho teroru, keď ľud
pocítil obrovský rozsah zrady, spáchanej
na nás západnými demokraciami a našou
domácou reakciou.
Naši hrdinskí partizáni vysoko pozdvihli prápor
národnej cti, aby tak dokumentovali skutočnosť,
že ľud nekapituloval, i keď bol odzbrojený
a zradený a nijako sa nestotožňoval s kapitulantskou
politikou našich zahraničných priateľov
a s politikou našej predmníchovskej reakcie, ktorá
tak ochotne dala k dispozícii Nemcom bohatstvo našej
zeme a veľmi ochotne nahnala našich robotníkov
na otrockú ponižujúcu prácu do ríše.
Vychádzajúc z týchto zásad, uzákoňujem
i nášho ľudového bojovníka tak,
ako si ho vytvoril národ, bojovníka, ktorý
jediný vedel, čo sú jeho povinnosti, ktorý
vedel, že jeho povinnosť je pomstiť zločiny
okupantov a zradcov, nenávidieť do poslednej kvapky
krve pôvodcov nášho národného
nešťastia. Vedel, že jediné jeho právo
je nevzdať sa nikdy živý do rúk nepriateľa.
Taký bol partizán a takého chceme aj uzákoniť.
O tom, komu bude priznaný charakter partizána, musí
každý vedieť, že za mimoriadne ťažkých
podmienok so zbraňou v ruke splnil svoju vlasteneckú
povinnosť. Tisíce týchto skvelých chlapcov
lepšie chápalo čo dlhujú vlasti aj bez
vojenskej prísahy a bez vojenského vzdelania, ako
niektorí dôstojníci, ktorí v našej
armáde dosiaľ slúžia. Títo sú
ako na slovo vzatí odborníci pribratí pri
budovaní našej novej armády, od ktorej očakáva
ľud, že bude lepšie vedieť plniť svoju
povinnosť, ako v minulosti, a na druhej strane musím
konštatovať tú skutočnosť, že
nič nebolo urobené, aby partizáni mohli doplniť
svoje vedomosti v špeciálnych učilištiach
a tak mohli dosiahnuť hodnosti a zaradenia v našej ľudovej
armáde. (Predsedníctvo prevzala podpredsedníčka
Hodinová-Spurná.)
Slávna snemovňa! Bez našich partizánov
nemohlo by sa hovoriť o mohutnej domácej fronte odporu,
ktorá bola vážnou prekážkou nemeckého
vojnového úsilia, ktorá rozdala nemeckej
vojenskej mašinérii nejednu vážnu ranu.
Aktívnou formou boja so zbraňou v ruke naši
partizáni nielen pomstili zločiny Nemcov, ale hlavne
ukazovali cesty a formy boja nášmu ľudu, ktorý
prechádzal od pasívnej rezistencie, od tichej sabotáže,
od príprav k rozhodnému aktívnemu vystúpeniu
širokých más. Tento duch odporu proti fašistickému
moru vyvrcholil na Slovensku Slovenským národným
povstaním, kedy náš ľud so zbraňou
v ruke postavil sa na stranu progresívnych síl,
pokroku a demokracie, za spoločnú republiku Čechov
a Slovákov. Vtedy naši partizáni so zbraňou
a krvou formulovali základné princípy terajšieho
vládneho programu, lebo bojovali za to, aby v novej republike
Československej robotník bol zaistený pred
vykorisťovateľmi a bol účastný
na národnom dôchodku, aby pôdu vlastnil len
roľník, ktorý na tejto pracuje, aby bol vykorenený
fašizmus a potrestaní boli pôvodcovia národnej
poroby.
Takto náš ľud dokázal, že stojí
v jednej mohutnej fronte vlasteneckej vojny so sovietskym ľudom
na jednej strane a ľudom západných spojencov
na strane druhej. Náš národ dokázal,
že podobne ako národy Juhoslávie nehodlá
sa smieriť s okupantmi ani po dobrom, ani po zlom, že
tak ako francúzski maquis, grécky EAM, poľskí
a bulharskí partizáni boli aj naši partizáni
rozhodnutí zvíťaziť alebo padnúť,
a bez tohoto veľkého odhodlania našich partizánov,
bez slovenského a českého povstania by sme
dnes nemali takú republiku, akú máme, dnes
by sme nemohli znárodňovať kľúčový
priemysel a penažníctvo bez vážnejších
zásahov zo zahraničia, nemohli by sme prevádzať
pozemkovú reformu na takých princípoch, ako
ju prevádzame, nemohli by sme tak rozhodne upevňovať
našu menu, ako ju upevňujeme. Lebo, slávna
snemovňa, dovolím si tvrdiť, nebola by mohla
naša vláda za hraniciami, naši predstavitelia
v Londýne a v Moskve, náš prezident prevádzať
takú pružnú, presvedčivú a pre
nás šťastnú politiku, akú prevádzali,
keby ju nemali podloženú a fundovanú naším
bojom na domácej fronte. Slovenské národné
povstanie bolo prvým veľkým faktorom, ktorý
upevnil medzinárodné pozície našej vlády
v zahraničí.