Nyní v době, kdy je potřebí každé
pracovní síly, musí zmizet neodůvodněné
rozdíly mezi státními a soukromými
zaměstnanci, kteří větší
měrou budou nyní zaměstnanci v podnicích
zestátněných, i když se tím nestanou
zaměstnanci státními.
Dále přichází v úvahu vyřešiti
dnešní postavení rozloučených
manželek státních pensistů, které
jest zásadně odchylné od postavení
manželek soukromých zaměstnanců. Až
do vydání vládního nařízení
z 27. června 1942, č. 243 Sb. o příspěvcích
na výživu rozloučených manželek
protektorátních zaměstnanců příslušel
nárok na vdovskou pensi zásadně jen vdově
po zemřelém státním zaměstnanci,
pokud ovšem byly splněny zákonné předpoklady
právního nároku na vdovskou pensi. Rozloučená
manželka - či žádná z nich, bylo-li
jich více - neměla po zemřelém státním
zaměstnanci právního nároku na jakékoliv
zaopatření pro svou osobu. Jejich nároky
vůči státnímu zaměstnanci nebo
jeho pozůstalosti se zakládaly jedině na
soukromoprávní povinnosti alimentační,
založené buď smluvně nebo soudcovským
výrokem. Teprve citované vl. nař. č.
243/1942 stanovilo, že zemře-li protektorátní
zaměstnanec, jehož manželství bylo rozloučeno
bez viny nebo bez převážné viny manželčiny,
může ústřední úřad
v dohodě s ministerstvem financí povoliti rozloučené
manželce do odvolání příspěvek
na výživu až do výše vdovské
pense. Má-li se povoliti příspěvek
na výživu vedle platů zaopatřovacích,
které pozůstalým příslušejí
po zákonu, nesmí býti jeho povolením
v celku překročena příslušná
výměra výslužného zemřelého
zaměstnance. Toto ustanovení platí obdobně,
bylo-li manželství prohlášeno za neplatné.
Naproti tomu v pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců je stanoveno, že uzavřel-li
rozloučený pojištěnec, jehož manželství
nebylo rozloučeno z viny manželčiny nebo z
viny obou manželů, nový sňatek, má
rozloučená manželka, ač-li se rovněž
znovu neprovdala, nárok na část vdovského
důchodu, který by jinak připadl celý
oprávněné vdově, jestliže uplatní
tento nárok do 12 měsíců po smrti
pojištěncově. Vdovský důchod
rozdělí se mezi vdovu a rozloučenou manželku
v poměru počtu let jejich manželství
se zesnulým pojištěncem. (Potlesk.)
Každý započatý rok manželství
se považuje za dokonaný. K době od rozvodu
do rozluky se při tom však nepřihlíží.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Jinak je tomu v sociálním pojištění
(zákon o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
vyhláška č. 12/1945 Sb.), kde má nárok
na důchod ve výši vdovského důchodu
žena, jejíž manželství s pojištěncem
bylo soudně rozloučeno z viny manželovy, nevstoupí-li
v nové manželství a není-li po pojištěnci
(důchodci) vdovy, které přísluší
nebo jest zachován nárok na výplatu vdovského
důchodu.
Z rozdílu zmíněného rozdílného
právního stavu rozloučených manželek
jde na jevo, že jest zcela oprávněn požadavek,
vyřešiti jednotně právní postavení
všech těchto rozloučených manželek
bez ohledu na to, zda jde o manželky po státních,
veřejných nebo soukromých zaměstnancích,
při čemž by bylo v zásadě třeba
vřele se přimlouvati za přijetí spravedlivého
stanoviska, vysloveného v úpravě pensijního
pojištění soukromých zaměstnanců.
Je třeba litovati, že v této souvislosti nebyl
také odstraněn § 26 pozměňované
normy, a ponechána i nadále v platnosti příkrá
fiskální opatření, jimiž se zcela
proti zásadám jak formální, tak věcné
spravedlnosti krátí pense vdov-zaměstnankyň.
Dotčené normy jsou velmi bolavým vykřičníkem
postižených žen a bude nutno bez odkladu pracovati
k jejich odstranění třebas by se tak muselo
státi předpisem speciálním.
Přes všechny protesty žen zůstává
v platnosti § 26 vlád. nař. z 18. února
1941, který je pokračováním vládního
nařízení č. 180 z roku 1938 o úsporných
opatřeních personálních v době
předmnichovské. Dnes mělo by býti
toto neblahé dědictví odstraněno.
Nemůžeme na jedné straně volati lidi
do práce a zároveň je za to trestat krácením
pensí a dokonce odnětím pensí, (Potlesk.)
jakmile odejdou do výslužby, přes to, že
mají zaplacený pensijní příspěvky
a řádně odslouženu služební
dobu. Toto nezná sociální pojištění
soukromých zaměstnanců, které je k
pracující třídě mnohem spravedlivější.
Nemůžeme se proto divit, že do státní
služby půjdou lidé většinou jen
takoví, kteří by se v soukromých službách
neuplatnili. Proto také nejschopnější
utíkají již dnes ze státní služby
do soukromé, která si jich lépe váží
a dle výkonu práce je také přiměřeně
honoruje.
Mluví se dnes tolik proti nadměrnému počtu
státních a veřejných zaměstnanců.
Jsme pro snížení, ale rozhodně se stavíme
za spravedlivé honorování. Bylo by smutné,
aby vláda lidové demokracie nenašla lepší
řešení než snižování
existencí sociálně slabých a nejméně
odolných tak, jako to dělaly vlády dřívější.
Stejně tak je nezbytně zapotřebí celkové
zákonné jednotné úpravy těchto
právních předpisů. V první
republice se k takové úpravě nedošlo
a státní finanční správa se
spokojovala pouhými novelami, které dosud ani úplně
neodstranily německý autentický text původních
předpisů. Srovnej na příklad novelu
č. 2 z roku 1920, novelisující rakouské
zákony č. 74 z roku 1896, č. 105 z roku 1906
a jiné. Podstatné zásahy, které do
těchto předpisů přinesla úprava
platového práva v roce 1926 a zejména pak
úpravy o úsporných opatřeních
ve státní službě z doby nesvobody, zejména
vládní nařízení č. 378
a 380 z roku 1938 a pozdější, roztříštily
pensijní právo státních zaměstnanců
takovým způsobem, že jen odborník může
toto právo ovládati, nikoli však práva
neznalý zaměstnanec a zejména jeho pozůstalí,
jejichž právní nároky se tímto
právem zakládají. Není proto možné
tříštit toto právo dalšími
novelami, vyvolanými potřebou doby, nýbrž
je třeba všecky předpisy pensijního
práva státně zaměstnaneckého
řádně upraviti, aby se jejich shrnutím
v jeden zákon umožnilo nejen samým poživatelům
odpočivných a zaopatřovacích platů,
nýbrž i státním organům používání
těchto předpisů a odstranily se tak předpisy
z doby nesvobody, jejichž použivatelnost je stejně
jen prozatímní. (Potlesk.)
Ke schválení se předkládá jenom
dílčí úprava předpisů
o odpočivných a zaopatřovacích platech
a právních poměrech jejich poživatelů.
Úprava má platiti jenom na území Čech
a Moravy. Je nejen přáním, nýbrž
i povinností Prozatímního Národního
shromáždění, aby samo přispělo
k jednotě a celistvosti státu tím, že
při každé příležitosti doplní
náš právní řád tak, aby
byl jednotný pro celý stát. Takovéto
sjednocení předpisů o odpočivných
nebo zaopatřovacích platech státních
zaměstnanců je dnes více nutné než
kdy jindy, protože tyto předpisy z doby nesvobody,
které v každé části státu
jsou jiné, nebyly dosud odstraněny a ani důvodová
zpráva takové sjednocení závazně
nepřislibuje. Poněvadž odchylnost odpočivných
a zaopatřovacích platů v každé
části státu by měla být s hlediska
státní jednoty co nejdříve odstraněna,
což platí též o služebních
platech aktivních státních zaměstnanců,
bylo by potřebí vyvolati alespoň závazný
příslib vlády, že v určité
lhůtě předloží osnovu o sjednocení
těchto předpisů o odpočivných
a zaopatřovacích platech a o úpravě
právních poměrů jejich poživatelů.
Čs. strana lidová bude hlasovati pro návrh
zákona přes jeho nedostatky, jen aby umožnila
aspoň částečnou pomoc v něm
poskytovanou. Na odstranění nedostatků, týkajících
se zejména žen, bude nutno s veškerým
důrazem nekompromisně ihned pracovati. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Jura. Dávám mu slovo:
Posl. Jura: Slavná sněmovno!
Za okupace stlačoval nacistický režim mzdy
a platy těch dělníků a zaměstnanců,
kteří nebyli přímo zapojeni do válečné
výroby. Samozřejmě, že nejvíce
byli biti důchodci, poněvadž pro tehdejší
režim nebyli upotřebitelní. Státní
pensisté, kteří odešli do výslužby
před 1. lednem 1944, byli vyřazeni z platové
úpravy provedené v r. 1944. Desetitisíce
důchodců, vdov a sirotků po veřejných
zaměstnancích v pravém slova smyslu živořilo
a dosud žije v neutěšených poměrech.
Návrhem zákona na zvýšení drahotního
přídavku pro tyto důchodce, pro vdovy a sirotky
se v mezích daných možností odčiňují
křivdy způsobené okupanty a splňuje
se košický program. Pomáhá se opravdu
těm nejpotřebnějším.
Návrh zákona zvyšuje také drahotní
přídavek pro příjemce t. zv. pensí
z milosti, a to o 50 Kčs měsíčně.
Ve výboru sociálně politickém jsem
navrhoval vyšší drahotní přídavek,
neboť pense z milosti, to je jeden ze smutných pozůstatků
doby předmnichovské, kdy protisociální
systém udržoval nižší zaměstnance
deset až dvacet let ve smluvním poměru a teprve
v pokročilém věku je jmenoval čekateli.
Zemřel-li zaměstnanec v tomto čekatelském
poměru, neměli pozůstalí nárok
na pensi. Vdova pak byla odbyta nepatrnou pensí z milosti.
Návrh zákona upravuje dále krácení
důchodů při dvojím příjmu.
Pensistům i vdovám byly pense kráceny v tom
případě, když mimo pensi měli
ještě jiný příjem. Hranice krácení
se nyní zvyšuje. U státního pensisty,
zaměstnaného v soukromé službě,
se nebude pense snižovat, nepřekročí-li
zdanitelný příjem 84.000 Kčs ročně.
Toto opatření je vyvoláno velkou pracovní
potřebou. V liberalistickém režimu a v dobách
nezaměstnanosti sloužilo krácení důchodů
k tomu, aby nutilo důchodce a ženy opouštět
práci. Lidové hospodářství
potřebuje pracovní síly. Proto i pensisty
a vdovy volá do budovatelské práce pro výstavbu
lidové republiky.
Konečně ruší osnova zákona krácení
příjmů manželských dvojic, kde
manželka je pensistkou a muž aktivním zaměstnancem.
Také v tomto případě se uplatňuje
rozumná tendence doby. Lidová demokracie ne slovy,
ale skutky provádí zrovnoprávnění
žen.
Projednávání této předlohy
bylo svízelné. Byla soc.-politickým výborem
vrácena vládě. Její uzákonění
se zdrželo, ale vláda uznala důvody vrácení
a předloha byla zlepšena proti původnímu
návrhu. Nadto její účinnost je zpětná,
platí od 1. srpna 1945. Po poskytnutí zvláštního
přídavku pensistům od 1. srpna 1945 je tento
návrh další úpravy opravdovým
důkazem, že vláda Národní fronty
i v těžkém údobí budovatelském
plní košický program, že dává
i důchodcům, že pamatuje i na ženy dříve
opomíjené a vyřazené.
Při této příležitosti musím
si stěžovati, ne na vládu, ale na ty, kteří
usnesení vlády a parlamentu mají plnit a
uskutečňovat. Dne 13. prosince byl usnesen zákon
čís. 159 o zvláštním přídavku
pro veřejné zaměstnance a důchodce.
S platností od 1. prosince měly býti přídavky
vyplaceny. Je smutné, že důchodci, ač
již uplynuly víc než 2 měsíce,
nedostali dosud ani haléře. To není vina
vlády, tady nese vinu administrativní aparát,
především ministerstvo financí. Od 1.
prosince byly zvýšeny ceny, pensisté si dluží
u obchodníků s poukazem, že dosud nedostali
doplatky. Vždyť stačilo poskytnouti všem
pensistům zálohu na tento přídavek.
Zde bych chtěl zdůraznit, že v lidové
demokracii nelze strpěti, aby usnesení vlády
a parlamentu se zdržovalo a neprovádělo a byrokratickou
ztrnulostí dokonce oddalovalo. Jsem přesvědčen,
že kdyby šlo o výplatu pro sekční
šéfy, že by to bylo vyplaceno hned druhého
dne po vyhlášení ve Sbírce.
Několik slov chci uvésti k otázce tak zvané
renominace čili zpětného jmenování,
jímž podle dekretu presidenta republiky z 20. srpna
1945 se mají veřejným zaměstnancům
odčinit křivdy z doby nesvobody. U železnic
čeká na jeho provedení 40.000 železničářů,
u pošt asi 20.000 zaměstnanců. Několik
set tisíc veřejných zaměstnanců
ze všech resortů státní a veřejné
správy netrpělivě očekává
povýšení. Návrhy procházejí
z centrálních úřadů přes
ministerstvo financí a nejvyšší účetní
kontrolní úřad do vlády, ale na ministerstvu
financí si dají na čas. Tito pánové
úřadují po staru. Nevědí asi
nic o tom, že železničáři provedli
úspěšnou soutěž v dopravě
a tím zachránili řepnou a bramborovou kampaň.
Bez této úspěšně soutěže
by si vysocí páni úředníci
v ministerstvu financí ani nemohli osladit kávu,
ani si zatopit.
Chci upozorniti, že několik desetitisíc zaměstnanců
je opravdu zbytečně znepokojováno byrokraticky
ztrnulým protahováním této akce. Vysocí
úředníci ministerstva financí brzdí
zpravidla projednávání zaměstnaneckých
otázek, i těch, které nemají finanční
dosah. Jsem dalek toho dotýkati se p. ministra financí,
ale jak se zdůvodní, že renominace byla provedena
pouze pro ministerstvo financí a nikoliv pro zaměstnance
finanční služby? Už v prosincovém
oběžníku ministerstva financí bylo uveřejněno
povýšení zaměstnanců tohoto ministerstva.
Zaměstnanci berních správ, berních
úřadů, finanční a důchodkové
služby, zavalení velkou administrativní prací,
odpovědnou prací spojenou s měnovou, poplatkovou
a daňovou akcí, jmenováni nebyli. Tak rozumí,
tak chápe a tak si vykládá vysoká
byrokracie z finančního resortu lidovou demokracii.
Sami se dají povýšit - a desetitisíce
úředníků a zaměstnanců
nechají čekat za dveřmi.
Proti těmto ošklivým zvyklostem, přineseným
z předmnichovkého režimu, jménem veřejných
a státních zaměstnanců co nejostřeji
protestuji.
A to není jen jeden případ byrokratické
ztrnulosti a protilidového postupu. v oblasti zestátněného
a znárodněného průmyslu jsou jmenováni
ředitelé, je vydán statut národních
podniků, provádění dekretů
je v plném proudu - a ve znárodněném
peněžnictví a pojišťovnictví
je ticho jako na pěšině. Zatím co peněžnictví
jako instituce, která průmyslové podniky
vedla a ovládala, by měla i v tomto případě
vést, vidíme, že zůstala daleko pozadu,
že pokulhává, přešlapuje na jednom
místě a dokonce pošilhává do
starých byrokraticko-policejních časů.
V tom ovšem není jen ztrnulost. Tak jako se záměrně
brzdí projednávání zaměstnaneckých
otázek, tak se stejným postojem brzdí i provádění
dekretů o zestátnění peněžnictví.
Jménem netrpělivě čekajících
železničních, poštovních a ostatních
veřejných zaměstnanců žádám
vládu, aby dala příkaz, aby renominační
akce byla provedena nejpozději do konce března t.
r.
Je zajímavé, proč si pánové
z ministerstva financí tak pospíšili s renominací
sami pro sebe. Podle dekretu má povýšení
i zpětnou finanční účinnost.
Veřejní zaměstnanci budou dostávat
s povyšovacím dekretem i t. zv. doplatky. U zřízence
to bude dělat asi 1.000 až 3.000 Kčs a u sekčního
šéfa až 90.000 Kčs. Vysocí úředníci
ministerstva financí si už vypočítali,
kolik jim to vynese, a proto tolik pospíchali se svým
vlastním povýšením. A tady jde o morálku.
Zde jde o to, jaký má kdo poměr k lidové
republice. Byl jsem na několika schůzích,
kde železničáři, kteří
měli dostat ani ne 3.000 Kčs doplatků, prohlásili:
"Moc se budu rozpakovat, než ty peníze vezmu,
když vidím, v jakých těžkostech
je budování naší republiky." Jiný
železničář prohlásil: "Dám
to na poklad republiky."
Tedy drobný a střední zaměstnanec,
který potřebuje zaplatit své dluhy, uvažuje,
aby nezatížil republiku. Páni sekční
šéfové se nemohou dočkat a urychlují
si možnost výplaty stotisícových částek.
Paní a pánové, aby nebyl omyl, že omílám
starou byrokratickou otřepanou písničku.
Nikoli, znám dobře poměry v našich centrálních
úřadech a proto konstatuji: Máme v centrálních
úřadech, v ministerstvech, sta a sta právníků,
inženýrů, techniků, specialistů,
zaměstnanců všeho druhu, lidové demokracii
věrných a oddaných. Ale v každém
centrálním úřadě je tenounká
vrstva, někdy jen několik málo osob, starých
a zkostnatělých sekčních či
jiných šéfů, kteří jako
žáby na prameni čisté vody maří
každý iniciativní zásah mladších
úředníků a kteří se
udrželi přes to, že pošilhávají
do dob své policejně byrokratické minulosti,
kteří místo toho, aby tvůrčí
iniciativu lidových mas podporovali, tuto iniciativu na
každém kroku dusí.
Uvádím jeden z mnoha případů.
Okresní národní výbor z Mor. Šumperku
navrhl železnicím, že jim pro automobilové
dílny předá bývalou továrnu
Trebitsch a zajistí byty pro 500 zaměstnanců.
Tato výhodná nabídka byla učiněna
v červenci 1945. Železniční správa
potřebuje, aby přeplněné dílny
v Nymburce byly uvolněny, a vítá uskutečnění
nabídky. Věc byla již technickým oddělením
ministerstva dopravy kladně projednána. Jelikož
objekty neobhospodařováním propadají
zkáze, rozjela se závodní rada z výtopny
ze Šumperka dne 8. ledna t. r. do Prahy. Na upozornění,
že závody chátrají, jim pan odborový
rada Kolínský odpověděl: "To
nevadí. Čím to bude zničenější,
tím to bude lacinější". Při
další rozmluvě prohlásil: "Pánové,
uvidíte, jaká bude u nás ještě
nezaměstnanost." S pobouřením žádalo
osazenstvo dílen z Nymburka a ze Šumperku o okamžité
odstranění takovýchto osob z našich
úřadů, osob, které otevřeně
sabotují vůli vlády i lidu. Kdyby takoví
reakcionáři byli ponecháni na svých
místech, mohli bychom se dočkat s jejich sabotážemi
i nezaměstnanosti.
Dále je třeba přibít na pranýř,
jak v době předmnichovské vysoká byrokracie
ministerstva financí a některých jiných
centrálních úřadů, byrokracie,
která má tak blízko k reakci, poškozovala
statisíce zřízenců a úředníků.
Podle § 142 platového zákona č. 103
z r. 1926 mělo být vydáno nařízení
o započtení předchozích služeb.
Protože vysocí úředníci na tomto
započtení neměli zájem, nemohli na
něm nic vydělat, nařízení nevyšlo.
Desetitisícům smluvních zaměstnanců
v podnicích nebyla v důsledku toho započtena
smluvní doba pro účely platového postupu.
Tímto zlovolným, proti pokrokovým masám
veřejných zaměstnanců namířeným
postupem, záměrným překažením
vůle zákonodárce byl každý poštovní
pomocník připraven o částku 85.000
Kč z doby předválečné. Vypočtěte
si škody při tom, když šlo o desetitisíce
zaměstnanců takto poškozených. Vinou
předmnichovské byrokracie byli státní
a veřejní zaměstnanci připraveni o
stamilionové částky. Myslíte, že
desetitisíce drobných poškozených úředníků
a zřízenců vzpomínají s nějakou
láskou na období této zlovůle? Chtěl
by někdo srovnávati tehdejší t. zv.
svobodu se svobodou dnešní? Tyto desetitisíce
veřejných zaměstnanců nejen že
si váží dnešní svobody, nejenže
milují republiku, ale budou ji bránit po boku dělníků
proti každé reakci. Oni si nepřejí nic
jiného, než aby republika byla očištěna,
aby vlna revoluce dosáhla i těch zbytků ztrnulých
byrokratů v centrálních úřadech,
kteří sloužili Beranům a Machníkům
a poškozovali veřejné zaměstnance, vždy
věrné republice a lidu.