Železniční správa předmnichovského
režimu ještě zhoršovala situaci nejnižších
zřízeneckých kategorií nespravedlivou
systemisací. Systemisovala na př. větší
počet míst pro pomocné zaměstnance
než pro definitivní a tím jim uměle
prodlužovala čekací dobu pro definitivní
ustanovení. Místo 7 let čekali na definitivu
18 až 21 let. Dá se snadno vypočíst,
že tímto umělým prodlužováním,
oddalováním a protiprávním postupem
byl každý železniční zaměstnanec
v předmnichovské době za 35 let služby
poškozen nejméně o 60.000 Kčs, ovšem
v hodnotě předválečné. Drobní
úředníci a zřízenci byli ošizeni
o to, oč na druhé straně takoví Kumperové
a podobní republiku olupovali.
Myslíte, že tito poškození železniční
zaměstnanci s láskou mohou vzpomínat na ty,
kteří je poškozovali, myslíte, že
tak lehce mohou zapomenout? Právě proto jsou tolik
oddáni dnešním představitelům
pokroku a demokracie, proto se s tolika nadějemi upínají
k vládě lidové republiky, k provádění
košického programu, protože se poučili
a přesvědčili, že jedině cesta
vpřed, cesta k socialismu znemožní sociální
vykořisťování pracujících.
Mohl bych poukázat na vládní nařízení
č. 15/1927. Proti jasnému znění zákona
byly desetitisíce železničních zaměstnanců
zařazeny do nižších platových stupnic
a kategorií. Potom, když stovky komunisticky orientovaných
železničářů byly ze služeb
železničních vyhozeny anebo při nejmenším
předčasně pensionovány, vyrukovalo
se proti pokrokové vrstvě tehdejších
železničních zaměstnanců persekučním
opatřením, na které železničáři
po dvacet let těžce dopláceli.
Proto je na čase, aby zmizela ze světa lidové
republiky tato byrokratická zlovůle vládního
nařízení č. 15, zvláště
nyní, kdy železničáři v soutěži
ukázali zářný příklad
postoje k obnově dopravy a celého hospodářství.
A při přezkoušení služebních
postupů kteréhokoliv z vysokých úředníků,
kteří tyto persekuční výnosy
prováděli, se zjistilo, jak sami sebe opět
proti znění zákona navrhovali k povýšení
a povyšovali. Nelze se divit, že se v massách
veřejných zaměstnanců, kteří
nezapomněli a tak brzy nezapomenou na tyto doby, volá
po očistě, že se žádá, aby
republika byla očištěna od těch, kteří
by za svou asociální, protidemokratickou, protilidovou
a protizákonnou činnost měli býti
postaveni před soud lidu.
Dalo by se poukázat i na tu očistu, jak se provádí
u státních úřadů, v centrálních
úřadech, kde jsou utvořeny očistné
komise, v nichž se byrokraté starého ražení
snaží vytáhnout své namočené
kolegy z dob okupace a zachránit je před lidovými
soudy. Ale bude ještě příležitost,
abychom s těmito fakty předstoupili před
toto shromáždění, abychom i na dalších
příkladech ukázali, jak nutná je důkladná
očista.
Ke konci chci zdůraznit, jak massa veřejných
zaměstnanců je vděčná, že
je osvobozena z pout kořistnických zájmů
liberalistického systému, jak je oddána dnešní
lidové demokracii a jejím představitelům.
Jak mezi studenty, tak i do řad veřejných
zaměstnanců přicházeli různí
přítelíčkové s úmyslem
postavit veřejné zaměstnance proti dělníkům.
Pokoušeli se vyvolat mezi veřejnými zaměstnanci
nespokojenost tvrzením, že ÚRO nedostatečně
obhajuje jejich zájmy. A víte, jak dopadli? Jednomyslně
a spontánně potvrzena byla jednota veřejných
zaměstnanců a dělníků na celostátní
koferenci, konané dne 11. až 13. ledna v Praze. Konference
dala tuto jednoznačnou odpověď: Dědictví
zrady a okupace je tak tíživé, že se musíme
ještě všichni uskrovňovat, ale nestrpíme,
aby se na tomto uskrovňování, na těchto
obětech politicky vydělávalo a kšeftařilo.
(Potlesk.)
Velké změny nastaly v našem národním
a hospodářském životě. Zdemokratisována
byla veřejná správa v obcích, okresech
a zemích. Zlidověno bylo hospodářství
v znárodněných podnicích. Jen v centrálních
úřadech nedosáhla vlna revoluce zastaralého
správního a administrativního systému,
který ve svém zřízení i ve
svých osobách podržel reakční
tvářnost.
Proto veřejní zaměstnanci, i když mají
své vážné sociální problémy,
spatřují svůj současný úkol
v tom, aby také v centrálních úřadech
byla provedena opravdová demokratisace a zlidovění
veřejné správy a aby se úřady
očistily od reakční části vysokých
byrokratů, kteří s lidovým pořádkem
nesrostli a kteří jsou překážkou
rychlé konsolidace poměrů. V této
očistě vidí veřejní zaměstnanci
jednu ze záruk, že nebudou zklamáni jako v
době předmnichovské, nýbrž že
se na podkladě vytrvalého úsilí ve
výstavbě lidového hospodářství
dočkají lepší a radostnější
budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
soc.-politický, p. posl. Fránkovi.
Zpravodaj posl. Fránek: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Petr: Dávám slovo
k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový,
p. posl. Lindauerovi.
Zpravodaj posl. Lindauer: Vzdávám se slova.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4. články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o drahotním přídavku poživatelů
státních odpočivných (zaopatřovacích)
platů a o úpravě některých
jejich právních poměrů (tisk 169).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Fránek: Nejsou.
Zpravodaj posl. Lindauer: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, přikročíme k projednávání
odstavce čtvrtého a pátého pořadu
dnešní schůze. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je:
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 67) o
sjednocení a úpravě některých
poplatkových předpisů (tisk 168).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která je jako odstavec pátý
denního pořadu, to je:
5. Zpráva výboru rozpočtového podle
§ 35 jedn. řádu o vládním návrhu
zákona (tisk 102) o nové úpravě československého
práva v oboru nepřímých daní
a státních finančních monopolů
(tisk 177).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že při obou těchto předlohách
jde o osnovy rázu finančního.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodajem o odstavci 4 je p. posl. dr Chytil, o odst.
5 p. posl. inž. Michalič.
Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový
k odst. 4, p. posl. dr Chytilovi.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor mě pověřil,
abych jako jeho zpravodaj doporučil Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
k schválení vládní návrh zákona
o sjednocení a úpravě některých
poplatkových předpisů, a to se změnami
a doplňky, na kterých se usnesl rozpočtový
výbor při projednávání této
osnovy.
Naše poplatkové právo, jak se bylo vyvinulo
až do doby před okupací, pocházelo v
celé řadě svých ustanovení
z dob značně odlehlých a vyvíjelo
se a přizpůsobovalo novým poměrům
přirůstáním celé spleti dalších
norem. Tím se stávalo pochopitelně značně
nepřehledným a jen zřídka kdy v případech,
ve kterých nové normy přímo navazovaly
na starší ustanovení, docházelo k důslednější
modernisaci tohoto právního oboru. Řečenou
nepřehlednost a spletitost poplatkového práva
zvyšovala nemalou měrou ještě také
ta skutečnost, že poplatkové právo sdílelo
osud mnohých jiných oborů právních,
zůstávajíc ve svém základě
neunifikováno. Jiné právní předpisy
platily v historických zemích, jiné na Slovensku.
Tento legislativně i prakticky neutěšený
stav byl již v době první republiky pociťován
neobyčejně silně a pracovalo se na unifikaci,
která měla zároveň přinésti
moderní kodifikaci československého práva
poplatkového. Po pravdě je třeba zdůrazniti,
že se na tomto poli vykonalo mnoho přípravných
prací a že zdržení v díle souviselo
s tím, že nebylo dosaženo unifikace v jiných
oborech právních, v nichž unifikace musí
předcházet, zejména v právu občanském.
Za okupace došlo jednak k tomu, že se poplatkové
právo platné na Slovensku začalo dále
odchylovat od poplatkového práva platného
v historických zemích, jednak k tomu, že v
historických zemích bylo prostoupeno řadou
nových předpisů. A to je vcelku stav, se
kterým se dnes potkáváme.
Již z tohoto letmého vylíčení
jest zřejmé, že naše poplatkové
právo vyžaduje celkové reformy, jejímž
výsledkem by bylo nejen samozřejmé sjednocení
právních poplatkových norem platných
u nás a na Slovensku, nýbrž hlavně vytvoření
moderního poplatkového zákona, který
by po všech stránkách odpovídal dnešním
poměrům. Stejně však je zřejmé,
že odborná i legislativní příprava
osnovy takového zákona vyžaduje poměrně
značného času.
Předložený vládní návrh
není snad touto reformou, kterou vyvolává
svojí resolucí rozpočtový výbor
a na které se teprve bude pracovat, avšak řeší
alespoň ty nejdůležitější
a neodkladné otázky, jež bylo v oboru poplatkového
práva vyřešiti. Jsou v podstatě tři.
Především šlo o to, aby i v oboru poplatkového
práva byla provedena zásada, že právní
přepisy vydané za okupace pozbývají
platnosti. Tuto zásadu provádí osnova téměř
důsledně. Pravím téměř
důsledně. protože se ukázalo nemožným
prostě zrušit všechny okupantské normy
a vrátit se k předchozímu stavu, a to vzhledem
k zatím vzniklému a rozvinuvšímu se
řízenému hospodářství,
které si vynutilo řadu speciálních
poplatkových ustanovení, zejména stran úlev
a osvobození. Dále šlo o to, aby byla touto
osnovou provedena taková úprava poplatkového
práva, která by znamenala přibližně
stejné poplatkové zatížení v
historických zemích i na Slovensku. A konečně
šlo o to, aby poplatkové sazby byly ve svém
průměru a celku přizpůsobeny nové,
vyšší cenové hladině, což
se týká pouze absolutních sazeb, protože
sazby stanovené procentem k ceně se automaticky
zvedají se zvýšením cenové hladiny.
Při projednávání osnovy se však
rozpočtový výbor - přesto, že
osnova nesledovala reformních cílů z důvodů
již uvedených - zastavil delší diskusí
jednak při projednávání zpoplatnění
karetních her, kde nahradil navržené původní
rozlišování druhů karet rozlišováním
modernějším, jednak a hlavně při
projednávání zpoplatnění účtů
obchodníků a živnostníků.
Zpoplatňování účtů methodou
nalepování kolků je nesporně zastaralým
pozůstatkem dřívějších
dob, a kdyby velmi vážné důvody rozpočtové
nebyly k tomu nutily, byl by bezpochyby rozpočtový
výbor od zpoplatňování účtů
vůbec upustil. Vedly-li však rozpočtové
úvahy výbor k tomu, že tak učiniti nemohl,
přece se chtěl na druhé straně vyrovnati
se svým názorem, že nalepování
kolků na účty je zastaralou methodou, a proto
vsunul do osnovy ustanovení o paušalování
poplatků z účtů. Napříště
tudíž každý obchodník a živnostník
bude moci požádati finanční úřad
o povolení platit kolkovné paušálem.
Nebude musit lepit na své účty, které
opatří doložkou "kolkovné paušalováno",
kolků, nýbrž bude platiti kolkovné paušálem
v hotových vždy v určitých lhůtách.
Je to nesporný pokrok proti dřívějšímu
stavu zákonodárství za republiky, který
jistě naši obchodníci a živnostníci
uvítají. Je ovšem kompromisem; při reformě
poplatkového práva není pochyby o tom, že
zpoplatňování účtů zmizí
a příjem z něho plynoucí bude nahrazen
jinou cestou.
O jiných, menších změnách a doplňcích,
které přičinil rozpočtový výbor
k vládní předloze, je řeč v
tištěné zprávě rozpočtového
výboru. (Předsednictví převzal
místopředseda Gottier.)
Předložená osnova o sjednocení a úpravě
některých poplatkových předpisů
je pouze jednou z několika finančních osnov,
o kterých je Prozatímnímu Národnímu
shromáždění rozhodnouti. Všechny
sledují nakonec jediný cíl, totiž dopomoci
státnímu hospodářství k příjmům,
kterých potřebuje jak vzhledem k rozsáhlým
úkolům, před nimiž stojí, tak
vzhledem k zvýšené soustavě hospodářských
čísel.
Rozpočtový výbor měl především
tento cíl na paměti při projednávání
všech těchto osnov, tedy také osnovy o poplatcích,
a hleděl všude k zvýšené potřebě
státních financí. Doporučuje-li pak
osnovu slavnému Prozatímnímu Národnímu
shromáždění k přijetí,
činí tak nejen proto, že osnovu po všech
svých doplňcích a změnách shledává
k tomu legislativně způsobilou, nýbrž
také zejména proto, že vidí naléhavou
potřebu státních financí, aby jim
byly zabezpečeny všechny národohospodářsky
únosné příjmy, a to co nejdříve.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Dávam slovo zpravodajovi k
odst. 5, pánu posl. inž. Michaličovi.
Zpravodaj posl. inž. Michalič: Slávne
Národné shromaždenie!
Rozpočtový výbor prejednal podrobne vládny
návrh zákona tlač 102 o novej úprave
čs. práva v obore nepriamych daní a štátnych
finančných monopolov vo svojich schôdzkach
dňa 13. a 14. februára 1946 a jednomyseľne
sa usniesol na týchto zmenách:
1. V § 1, odst. 1, čís. 1 bylo za slovem "nezpůsobilého"
doplněno: "..., jehož pojem bude vymezen vládním
nařízením."
Doplnění bylo provedeno proto, aby definice syrupu
k lidskému požívání nezpůsobilého
odpovídala dnešnímu stavu technického
pokroku ve výrobě cukru.
2. V § 12 (vyskladňovací oprávnění)
byl změněn navržený poměr kyseliny
kvasné ke kyselině chemické z 85: 15 na 80:
20 a v důsledku toho byl upraven i poměr váhový,
t. j. zvýšen ze 13.50 kg na 19.12 kg na každých
100 hektolitrových stupňů lihu, uvolněného
k výrobě octa.
Změna byla provedena po podrobné debatě a
po náležitém zvážení hospodářského
stavu továren na suchou destilaci dřeva.