V souvislosti s těmito zjevy se v diskusi vedle otázky
právní jistoty nebo nejistoty objevil též
problém reforem našeho soudnictví ve smyslu
volby soudců a byla dotčena i otázka soudcovské
nezávislosti. Budiž mně dovoleno konstatovat,
že se všechny tyto problémy namnoze navzájem
nesprávně směšují a že z
toho právě vznikají některá
nedorozumění. Dovolte, prosím, abych učinil
několik poznámek k otázce soudcovské
volby, jež jinak s otázkou soudcovské nezávislosti
nemá přímo nic společného.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Problém volby soudců není objevem dnešní
doby. Volba soudců byla zavedena v některých
státech již v minulém, ba i v předminulém
století. V některých z nich bylo však
od ní později upuštěno, jinde opět
se udržel systém volební až do dneška
anebo jinde zase se dnes zavádí. S všeobecného
hlediska nutno říci, že ve světovém
soudnictví je zjevem ojedinělým a pravidlem
není prováděn důsledně u všech
druhů soudů.
Zastánci tohoto systému zdůrazňují,
že je požadavkem demokracie, aby lid byl souzen od soudců,
které si sám zvolí, a nikoliv od soudců,
které jmenoval stát. Zdůrazňují,
že jen volení soudci mají úplnou nezávislost
na výkonné moci.
Naproti tomu odpůrci tohoto systému - z něhož
již dlouholeté zkušenosti mají Spojené
státy americké - mu vytýkají, že
soudnictví svěřuje do rukou soudců
závislých na politické straně, která
je zvolila, a nutká je, aby soudili ve prospěch
této strany, a tak podvrací právní
bezpečnost ve státě a podrývá
důvěru k soudům. Poukazuji zejména
na to, že při tomto systému by byly v různých
okresích a krajích soudy ovládané
různými stranami podle toho, která politická
strana má v tom kterém okrese a kraji většinu.
Namítají tudíž proti tomuto systému,
že soudce přestává při něm
býti "orgánem nad stranami" a stává
se "orgánem jedné strany" a tak ztrácí
charakter nezávislého soudce.
Zájem demokratického státu na řádném
výkonu spravedlnosti a zabezpečení práva
všech vůči všem je v kategorii stát.
zaměstnanců na prvém místě
a ovlivňuje předpoklady pro uspořádaný
život občanstva státu. Proto otázka
zavésti či odmítnouti systém volby
soudců i pro čs. soudnictví se dotýká
elementárních zájmů státu a
přímo jeho právních základů.
Vyžaduje tudíž tento problém, zejména
ve státě s větším počtem
politických stran a se složitým rozvrstvením
lidu na různé zájmové skupiny, nejpečlivějšího
a nejstarostlivějšího rozvážení
a studia.
Avšak řešit tento problém znamená
rozhodovat o základním principu ústavy. Náleží
proto jeho řešení do řešení
komplexu otázek ústavních, které jsou
vyhrazeny až ústavodárnému Národnímu
shromáždění.
Naproti tomu otázka "nezávislosti soudců"
není pro lidovou demokracii vůbec problémem
a je proto mimo diskusi. (Potlesk.) Pro výkon soudnictví
v demokracii je "nezávislost v rozhodování"
základním a primérním znakem. Bez
ní by soudce přestal být soudcem a stal by
se vykonavatelem vůle dočasných držitelů
vládní moci a byl by proto postaven na roveň
správnímu úředníku. Systém
soudců závislých na vládní
moci byl systémem absolutistických a autoritativních
režimů. (Potlesk.) Byl to právě
nacistický režim, který se ve svých
pokynech pro říšské soudy snažil
prosazovat zásady, že soudcové nejsou vázáni
zákonem, nýbrž že musí případně
podle potřeby rozhodovati i proti zákonu, když
je to v zájmu vládního režimu. Nacistická
justice se snažila dokonce i našemu soudnictví
vnutit zásadu, že soudce není strážcem
zákona, nýbrž přímým pomocníkem
vládní moci. Naše soudnictví, věrno
tradicím lidu a našeho národa, u něhož
smysl pro spravedlnost a humanitu vyjádřený
předními jeho muži, zvláště
Chelčickým a Masarykem, je základním
rysem národní povahy, muselo uvedenou zásadu
odmítnouti nacistům a muselo by ji odmítnouti
komukoli jinému. (Potlesk.) Opuštění
zásady nezávislosti soudců je neslučitelné
s principy demokracie a proto v moderních ústavách
západních demokracií i v Sovětském
svazu je princip soudcovské nezávislosti samozřejmou
zásadou, která nepřipouští diskuse.
Tak na příklad ústava SSSR výslovně
stanoví v článku 112: "Soudci jsou nezávislí
a podléhají jedině zákonu." (Potlesk.)
Československé soudnictví, které právem
a v duchu svých pokrokových tradic chce a musí
se důstojně řaditi jako moderní soudnictví
ke všem ušlechtilým demokraciím světa,
ctí a bude ctíti zákony svého lidu,
a proto nemůže připustit, aby porušením
zásady nezávislosti zasahovaly do aplikace zákonů
vnější vlivy, ať jakéhokoli druhu.
To je zásada, od které prostě nemůžeme
upustit a o níž se vůbec nediskutuje. (Potlesk.)
To jsou má sdělení a mé poznatky,
jež jsem považoval za nutné Národnímu
shromáždění sdělit. K ostatním
problémům resortu spravedlnosti - jak jsem naznačil
v úvodu - si vyhrazuji vrátit se v rámci
rozpočtové debaty.
Dnes bych, rád ukončil, slavná sněmovno,
svůj výklad připomenutím, že
soudcovský stav v době okupace dostal jako celek
plně své národní vlastenecké
povinnosti.
Nenávist Němců vůči české
inteligenci, jak ji známe zejména z veřejných
projevů K. H. Franka, von Gregoryho, Wolframa von
Wolmar, Moravce a ostatních jejich spřeženců,
vybíjela se též surově na českých
soudcích. Příčina byla nasnadě.
Byla to česká justice, která se postavila
nejen proti germanisaci tím, že jediná uhájila
před našimi soudy českou úřední
řeč, nýbrž i při výkonu
soudnictví za okupace neohroženě stála
na půdě zákona a nedala se ovlivnit německým
nátlakem, který požadoval, jak jsem o tom již
mluvil, aby se soudce při výkonu soudnictví
nevázal na platné zákony, nýbrž
aby soudil podle nacistických zásad, na nichž
bylo vybudováno německé veřejné
mínění (t. zv. Volksempfindung). V tomto
tvrdém boji stáli soudci - až na zcela ojedinělé
vyjímky - věrně na svém místě
a byli neústupní. A tento jejich pevný národní
postoj vynesl jim tvrdé pronásledování.
Okupanti učinili vše, aby stav českých
soudců a státních zástupců
zdecimovali. Výsledek persekuce byl, že počet
soudců v Čechách a na Moravě poklesl
počátkem roku 1945 přibližně
na jednu polovinu stavu systemisovaného v roce 1938. K
persekuci používali okupanti všech prostředků,
které měli po ruce. Tak více než 50
% soudců a státních zástupců
nakomandovali na nucené práce v pracovním
náboru a dokonce i do t. zv. Todtovy organisace. Velký
počet soudců předčasně odstranili
z činné služby a vehnali do pense. Z celkového
počtu soudců a státních zástupců
téměř každý desátý
byl od Němců uvězněn a z uvězněných
plných 40 % bylo popraveno nebo umučeno. Na př.
na Moravě ze 450-500 soudců a státních
zástupců bylo 45 uvězněno a z nich
18 popraveno. Hrdinnou mučednickou smrt popravou nebo umučením
z rukou okupantů přijalo plných 40 soudců
a státních zástupců a 2 z nich padli
v revolučním boji. Tato data jsou přesvědčivým
dokladem obětí, které české
soudcovstvo přineslo svému úsilí zachovati
i v tak těžkých dobách své národní
i právní poslání. V boji za svobodu
a právo přinesli oběť krve soudci všech
hodností, ba i presidenti krajských soudů
(president krajského soudu Konáš, správce
krajského soudu dr Sazyma, a známá je naší
veřejnosti zejména poprava přednosty okresního
soudu ve velvarech, známého vynikajícího
mistr šachu dr Karla Treybala). Sdostatek je také
znám podíl, kterým čeští
soudci a justiční zaměstnanci vůbec
přispívali k zmírnění tíživé
situace českého obyvatelstva mírnou sazbou
při ukládání trestu, ale nedostalo
se ve známost širší veřejnosti
risiko a pronásledování se strany okupantů,
jež s takovou praxí byla spojena. Také fakt,
že nelze vytýkat soudcovstvu celkem korupčnost
a že tedy jako stav je vysoké mravní integrity,
zasluhuje zmínky (Potlesk.)
To samo o sobě i postoj československého
soudcovstva v době nesvobody zasluhuje ocenění
a uznání při příležitosti,
kdy po prvé opět člen čs. vlády
spravující resort spravedlnosti podává
čs. Národ. shromáždění
zprávu o svém resortu a o všech otázkách
justiční správy. A jsem přesvědčen,
že soudcovstvo i v budoucnu tak jako za války a okupace
vykoná svoji povinnost loyálního strážce
zákona, spravedlnosti a práva ve prospěch
zdravého a zdárného vývoje naší
lidové demokracie a v plném souladu s jejím
duchovním, politickým a zákonodárným
vývojem. (Hlučný dlouho trvající
potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Poslanci Vilím, Slánský,
dr Krajina, dr Hodža, Červenka, Bašťovanský
a druhové podali návrh, aby podle § 65 jedn.
řádu byla o prohlášení pana ministra
spravedlnosti dr Drtiny zahájena rozprava příští
týden.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Vilíma,
Slánského, dr Krajiny, dr Hodži, Červenky,
Bašťovanského a druhů, aby podle §
65 jedn. řádu byla o prohlášení
pana ministra, spravedlnosti dr Drtiny zahájena
rozprava, a to v příštím týdnu,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
Přikročíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 101) o
dani z obratu (tisk 157).
Zpravodajem je p. posl. inž. dr Ješ. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. dr Ješ: Slavná sněmovno!
Osnova, kterou rozpočtový výbor předkládá
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
je první od základu nově zpracovanou daňovou
osnovou, kterou v této sněmovně projednáváme.
Schválili jsme již sice ve schůzi 20. prosince
minulého roku zákon nově upravující
daň důchodovou a ve včerejší
schůzi dvě osnovy upravující zákonodárství
v oboru nepřímých daní a monopolů
a poplatků, ale to jsou vesměs jenom úpravy
a doplňky dřívějších zákonů,
na které se navazuje. Naproti tomu osnova, kterou dnes
máme na pořadu, má býti úplným
novým zákonem o dani z obratu, který tento
důležitý úsek daňového
práva jednotně kodifikuje a po některých
stránkách nově upravuje pro celé území
republiky Československé. Proto jí rozpočtový
výbor věnoval mimořádnou pozornost
a podrobně ji projednal v pěti svých schůzích
ve dnech 23, 24., 30. a 31. ledna a 5. února tohoto roku,
doplnil a pozměnil na četných místech
původní vládní návrh a doporučuje
takto upravenou osnovu Prozatímnímu Národnímu
shromáždění spolu se dvěma resolucemi
uvedenými ve zprávě výborové.
Dovolte mi, paní a pánové, abych krátce
odůvodnil dosah a význam této osnovy. Daň
z obratu se počíná význačněji
uplatňovati v daňovém zákonodárství
evropských států, nejprve Franice a Německa,
po první světové válce. Byl to následek
tehdejšího již značného ochuzení
válkou postižených zemí a rozvratu jejich
státních financí. Donutil tak finanční
ministry, aby hledali nové zdroje příjmů.
A tak i u nás první ministr financí Československé
republiky dr Alois Rašín pojal do svého
finančního plánu v roce 1919 všeobecnou
daň z obratu, ovšem ve výši ještě
velmi mírné, toliko půlprocentní a
s předpokládaným výnosem 300 mil.
Kč. A činil tak se značnými rozpaky.
Obával se nepopulárnosti této daně,
technických obtíži při vybírání
a upíral jí jakékoliv národohospodářské
poslání. "Nebyla daní mého srdce,"
píše o ní, "nýbrž čistá
válečná daň z nouze." Je zajímavé,
že tento úsudek nebo snad předsudek Rašínův
sdíleli všichni potomní finanční
ministři i parlamentní referenti, avšak již
tehdy, když 12. prosince 1919 došlo za vlády
Tusarovy v prvním Národním shromáždění
k projednávání osnovy zákona o dani
z obratu, a to ve zdvojnásobené, tedy jednoprocentní
výši a s předpokládaným výnosem
700-800 milionů Kč, vyjádřil se tehdejší
referent finančního výboru dr Engliš
o ní takto:
"Daň tato není pouze proto špatná,
že je nová, nýbrž ze všech důvodů,
které vůbec můžete snésti v ohledu
hospodářském, sociálním a měnovém,
a jen jediný důvod rozhodl o tom, že vám
ji doporučujeme, a to je nouze státních financí.
Je to největší daň, která snad
kdy obyvatelstvu uložena byla a která snad kdy uložena
bude."
Ale ku podivu přes všechna tato zaklínání
a všechny výhrady byla daň z obratu schválena
s daleko menším odporem než jaký byl očekáván,
a od té doby se nejen stala trvalou a nepostradatelnou
součástí daňového systému,
ale rostla a tloustla vůčihledě. Její
sazba z původního 1 % byla záhy zdvojnásobena,
potom zase stydlivou prozatímní 50 % přirážkou
fakticky zvýšena na 3 % a pro některé
případy t. zv. filiálkovou přirážkou
dosahuje již dnes 5 %. Její výnos přesáhl
brzy 2 miliardy Kč a v posledních letech před
druhou světovou válkou blížil se 21/2
miliardám Kč. Připadlo tedy na př.
v r. 1936 z jejího výnosu na každého
obyvatele republiky 156 Kč, kdežto všechny přímé
daně dohromady vynášely na jednoho obyvatele
průměrně 123 Kč.
Je tedy patrno, že vývoj poměrů v období
mezi oběma světovými válkami šel
svou cestou a vlekl za sebou teoretiky a národohospodáře
přes všechny jejich námitky a výhrady.
A nejenom u nás. Také ve všech ostatních
státech, zejména také v Sovětském
svazu, stává se daň z obratu a jiné
t. zv. nepřímé daně trvalým
a už nepostradatelným pilířem státního
hospodářství. A jistě nebude nikdo
očekávat, že po druhé světové
válce, po nesmírném ochuzení všeho
hospodářství a po velikých změnách
společenských, které se odrážejí
také ve stupňovaných nárocích
na státní pokladnu, by bylo možné očekávati
pronikavou změnu této vývojové tendence.
Je tedy otázkou, zda se při posuzování
samého principu daně z obratu můžeme
omeziti jenom na negaci a výtky, nebo máme-li právě
v této věci viděti podnět k hlubším
národohospodářským úvahám.
Proto rozpočtový výbor, pojednávaje
o této osnově, provedl obsáhlou generální
debatu, ve které pečlivě uvažoval o
kladných i záporných jejích stránkách.
Za její klady považuje zejména: 1. Osnova tato
zavádí pro celou Československou republiku
jednotné právo o dani z obratu a sjednocuje tak
zatímní rozdílnost zákonodárství,
která vznikla tím, že na Slovensku zůstala
v účinnosti v podstatě československá
úprava z doby předmnichovské, kdežto
v zemích České a Moravskoslezské byl
zásahem okupantů zaveden německý systém
daně. 2. l když se tato osnova v zásadě
vrací k úpravě podle československého
zákona ze dne 21. prosince 1935, dbá všech
poznatků a zkušeností získaných
vývojem doby a praxe při provádění
dosavadních zákonů. Dodatky a doplňky
na původní znění postupně navazované
včleňuje nyní soustavně do jednotné
stavby zákona, přejímá z nich to,
co se prakticky osvědčilo, a neváhá
velkoryse se zbavit ustanovení přežilých
nebo takových, která sice theoreticky byla na místě,
ale způsobují administrativní nesnáze
větší než je praktický užitek
z nich plynoucí.
Tak zejména zásadně se upouští
od daně přepychové, která v r. 1936
vynesla sotva 3/4 % výnosu daně
obratové, upouští se také od zdaňování
t. zv. dodávek mezi nepodnikateli - to jsou zejména
příležitostné prodeje majetku osobami,
které neprovozují žádný obchod
protože tyto případy jsou prakticky těžko
postižitelné a finanční efekt je velmi
nepatrný. Kromě toho zavádí osnova
množství změn a doplňků podrobně
zmíněných v důvodové zprávě
k vládnímu návrhu, které směřují
k technickému zdokonalení a přizpůsobení
zákonných ustanovení nově vzniklým
požadavkům a potřebám.
Nemenším kladem osnovy je dále to, že
celý obsáhlý materiál zákona
o dani z obratu, vtělený do 37 paragrafů
na 44 stránkách tisku č. 101, je zpracován
po stránce legislativně-technické velmi pečlivě,
že je úplně logický a že i laik
se v něm snadno vyzná. Osnova se snaží
s velkým zdarem o přesné definice pojmů
věcí i osob, na něž se jednotlivá
ustanovení vztahují, i o jasné vymezení
práv i povinností poplatníka i finančních
úřadů. Není zde možností
protichůdných výkladů a vytváří
se tak dílo zákonodárné, které
po odborné stránce zaslouží plné
chvály.
Rozpočtový výbor plně oceňuje
tuto odbornou dokonalost osnovy, jakož i spolupráci,
kterou věnovali při projednávání
osnovy ve výboru příslušní referenti
ministerstva financí. Na druhé straně byl
si rozpočtový výbor od počátku
vědom nedokonalostí a závad díla,
které předkládá sněmovně
ke schválení. Je to na prvním místě
anomalie, že v revoluční době, která
převratným způsobem zasahuje a přestavuje
samy základy společenského zřízení,
mění a nově pořádá zásadní
vztahy mezi jednotlivcem a společností, mezi státem,
občany a jejich skupinami navzájem, se ve finančním
a daňovém zákonodárství v zásadě
vracíme o několik let zpátky a nově
budujeme daňový systém, jehož hlavní
zásady jsou zakotveny v dobách dávno minulých.
Všechny principy dosavadního daňového
práva, všechny theorie o incidenci neboli dopadu daňovém,
to jest o tom, kdo nakonec nese tíhu daňového
břemene, všechny tyto theorie předpokládaly
výslovně nebo mlčky volnou soutěž
hospodářských sil, liberalistický
systém hospodářského podnikání,
ve kterém prodejní cena byla výslednicí
nabídky a poptávky, ve kterém mzdová
a platová složka výrobních nákladů,
získává šarže podnikatelská
a v nejširších důsledcích důchodová
úroveň celých skupin hospodářských
byla určována mocenským zápasem složek,
které byly vybaveny nestejnou mírou politického
vlivu. A tento zápas byl jenom nedokonale regulován
společenským zřízením.
Všechny tyto theorie nutně musí selhávati
v době, kdy ceny, mzdy a platy jsou z největší
části řízeny a určovány
zásahem státní moci, kdy od liberální
automatiky hospodářského dění
přecházíme k socialisticky řízenému
hospodářství, alespoň potud, pokud
naše hospodářství se může
řídit pouze výlučně vnitřními
zřeteli. Ale i když tento socialistický princip
fakticky již působí ve státech velkých
i malých a i kdybychom ho sebedokonaleji uplatnili i ve
státě svém, nemůžeme zapomínat,
že není ještě zaveden ve vztazích
mezinárodních, ve kterých funguje dosud volná
soutěž, a to ve formách mnohdy dravějších
a bezohlednějších než v jakémkoliv
styku soukromém. V zemi, která nemá úplných
surovinových základen, jejíž hospodářská
aktivita a blahobyt občanstva je v takové míře
závislý na mezinárodní směně
statků a služeb, musíme míti stále
na paměti účinky každého hospodářského
opatření nejen na vnitřní, ale také
na zahraniční vztahy a závislosti, které
se po případě řídí zcela
různými zásadami a principy.
S těchto hledisek je třeba si povšimnout zásadních
námitek, které bývají uváděny
proti dani z obratu, a zkoumat jejich oprávněnost.
Je pravda, že daň z obratu je generální
daní spotřební, která bývá
řazena do skupin nepřímých daní
a jako taková jednak zavrhována narodohospodáři
proto, že jako daň, "obchodová" zatěžuje
produkty před dohotovením a ztěžuje
soutěživost na mezinárodním poli, jednak
je kritisována jako nesociální, protože
zatěžuje relativně nejvíce chudší
vrstvy obyvatelstva. Ale právě ten pozoruhodný
fakt, že ve státech socialistických tato daň
a jiné nepřímé daně ve státních
rozpočtech stále více nabývají
místa proti tak zv. daním přímým,
ukazuje, že je tu třeba revise pojmů a názorů.
Socialista Hugh Dalton ve své knize o základech
veřejných financí správně upozorňuje
na nepřesnosti dosavadních schematických
rozlišování daňových skupin,
ať už je to dělení na daně přímě
a nepřímé, osobní nebo věcné,
důchodové nebo kapitálové nebo jiné.
Podstatná je vlastní konstrukce daně, která
může její hospodářské
a sociální účinky v širokých
mezích měnit, ba dokonce převracet.