Základní vadou dosavadní daně obratově
je její primitivní přímočarost,
která zatěžuje jednotnou sazbou aneb několika
málo sazbami každou dodávku nebo výkon,
tedy každý projev hospodářské
aktivity bez valného zřetele na jeho význam
a začlenění ve výrobním a distribučním
procesu. Tím se stává, že do výsledných
cen spotřebitelských přenáší
se tato daň tolikrát, kolikrát produkt aneb
jeho součást prochází hospodářským
procesem směny. To znamená, že tato daň
zatěžuje výslednou cenu tím více,
čím diferencovanější a složitější
je hospodářský proces, čím
více je v něm provedena dělba práce
a rozvrh jednotlivých pracovních úseků
na specialisované podniky. Ale to je právě
v přímém protikladu k tendencím moderní
výroby, jejíž racionalisace je založena
právě na dělbě práce a na specialisaci.
V tom směru je daň z obratu brzdou pokroku a může
se stát zařízením nesociálním,
jestliže by takovým vysokým procentem zatížila
produkty, které slouží základním
potřebám lidského života. Tomu nebezpečí
se právě čelí - ovšem velmi nedokonale
- tím ustanovením v předložené
osnově, že se zavádí snížená
jednoprocentní sazba pro zemědělské,
mlýnské, pekařské a některé
jiné výrobky a kromě toho se zavádějí
některá osvobození anebo úlevy na
daních.
A právě zde, v posuzování takových
korektur přímočarostí zákona,
snadno podléháme starému způsobu myšlení,
který daňovými úlevami sledoval politické
cíle. Dnes, kdy v hospodářské základně
státu nabylo tak značného významu
podnikání kolektivní, nemůžeme
už tyto daňové výhody posuzovati s hlediska
politické moci, z prospěchu těch nebo oněch
složek, ale výhradně podle zájmu státu
a jeho hospodářství.
Abychom v tomto směru došli k lepšímu
daňovému zákonodárství, bylo
by ovšem třeba velmi přesných studií
o struktuře hospodářského dění,
o vzájemném poměru jednotlivých činitelů
v cenotvorném procesu a o sociální významnosti
jeho složek, které přímo nebo nepřímo
vyúsťují v příjem státní
pokladny. Živý zájem, který právě
v této době věnuje veřejnost otázkám
cenových kalkulací, svědčí
o tom, jak tato potřeba je naléhavě pociťována.
Je třeba se starat o to, aby obsáhlý materiál,
získaný při těchto cenových
analysách, byl zhodnocen také pro účely
daňové politiky. Při tom se ovšem nevyhneme
úvahám o základních principech daňového
práva a o celé soustavě státních
příjmů, k nimž jistě cenné
podněty přinese blízká rozprava o
státním rozpočtu.
Zásadně bych si dovolil k tomu podotknouti jenom
tolik: především prakse ukázala, že
technické obtíže při vybírání
daně obratové nejsou nepřekonatelné
a že je lze omezovati vhodnými úpravami, zejména
paušalováním daně. Stále stoupající
zdokonalování administrativy ve výrobě
i obchodu, stále zvyšované nároky, které
na tuto administrativu klade potřeba řízeného,
plánovaného hospodářství, umožňují
i finanční správě, aby získala
mnohem hlubší pohled do struktury hospodářského
života, do skladby cen, výnosů a důchodů,
a aby na základě těchto poznatků přemýšlela
o nových možnostech daňové techniky.
Chtěl bych slavnou sněmovnu upozornit zejména
na to, že právě nedokonalost daňové
techniky zaviňuje, že až dosud se účinky
daní nepřímých a daně obratové
projevují národohospodářsky i sociálně
škodlivými zjevy. Tato nedokonalá technika
způsobuje, že spotřebními daněmi
je zatěžováno zejména zboží
hromadně vyráběné, jehož výroba
je snadno kontrolovatelná - ale to právě
bývá zboží hromadně spotřebovávané
pro základní potřeby lidského života.
Tím jsou relativně více zatěžovány
vrstvy sociálně slabší a daňově
méně únosné. Tato nedokonalá
technika daňová je také příčinou,
proč daň z obratu může jen nedokonale
vyhovět národohospodářským
potřebám. Kdybychom ji dovedli lépe odstupňovat,
zatížit nižší sazbou obraty hospodářsky
a sociálně účelné a vyšší
sazbou postihnout obraty zbytné, neužitečné
a škodlivé, kdybychom dovedli vsunout tuto daň
jako regulující a vyrovnávací článek
do cenotvorného procesu - pak bychom z ní učinili
nejen mocný pramen státních příjmů,
ale i účinný nástroj sociální
a hospodářské politiky.
A k tomu právě nám novodobý vývoj
hospodářské organisace poskytuje stále
více možností a prostředků. Zestátněním
rozsáhlých oborů výrobních,
stále více pronikajícím vlivem a dozorem
veřejné správy i na hospodářství
soukromé odbourává se velmi radikálně
ona přehrada, která kdysi odsuzovala k bezmocnosti
finanční správu a která se jmenuje,
"obchodní tajemství". Dnes už nejsou
obchodní knihy, výrobní plány a cenové
kalkulace soukromou záležitostí úzké
vrstvy podnikatelů, jsou podrobeny dozoru a kontrole jak
zaměstnaneckých, tak konsumentských i veřejných
úřadů. Jednotlivý podnik přestává
být nezávislou, isolovanou jednotkou hospodářskou,
je vázán pouty organisací odborných,
stavovských i hospodářských, je podroben
ve svých plánech, kalkulacích i prodejích
řídící a regulující
mocí veřejných svazků.
Za této situace mění se však také
zásadně povaha a funkce daňového systému.
V liberalistickém hospodářství - pochopitelně
- spočívalo těžiště daňového
systému v t. zv. daních přímých,
postihujících výnosy a důchody, lépe
řečeno přebytky těchto výnosů
a důchodů. Stát a veřejné svazky
byly tu vlastně příživníkem hospodářství,
sbírajíce s jeho stolu pouze to, co přebývalo,
čeho nebylo použito k úhradě výrobních
nákladů, mezd, platů, surovin, úroků
a podnikatelského zisku.
Naproti tomu v hospodářství socialistickém
potřeby státu a veřejných financí
nemohou už být odkazovány pouze na přebytky
soukromého hospodářství. Stávají
se právě tak nezbytnou složkou výrobních
nákladů, jako všechny složky prve vyjmenované.
Jinak řečeno, podíl státu na výrobě,
distribucí a spotřebě se přesunuje
z výnosů a důchodů přímo
do cen, do kalkulací. A je to konečně logické.
Právě tak, jako nikoho nenapadne, aby uhlí,
elektřinu nebo jiné dodávky a služby
k výrobě potřebné platil teprve z
výnosu podniku a podle toho, je-li ten výnos větší
nebo menší, právě tak i náklady
na veřejnou správu a všechny služby, které
ona koná pro hospodářský život,
musí být honorovány asi v podobné
formě jako jiná režie podniková.
Když si takto osvětlíme problematiku daňovou,
stává se zřejmé, že onen nezadržitelný
přesun od t. zv. daní přímých
k nepřímým, který jsme empiricky zjistili
v posledním čtvrtstoletí, není jen
východiskem z nouze a příznakem ochuzení
válečného, nýbrž je organicky
spjat s vývojem od systému liberalistického
k socialistickému hospodářství. Staré
zvyky myšlenkové a setrvačnost v methodách
daňové techniky nám brání,
abychom z tohoto doznání mohli ihned vyvoditi všechny
potřebné důsledky. Proto se dnes musíme
spokojiti s nedokonalým zákonodárstvím
daňovým, nedokonalým i tehdy, když jeho
legislativně technické stránce je věnována
největší možná péče.
Jeho fundamentálním nedostatkem je to, že není
dosud založen na jednotném, důsledně
vybudovaném a logicky domyšleném systému,
který bychom mohli nazvat finančně daňovou
filosofií socialismu. Bude potřebí velikého
úsilí myšlenkového a velké práce
theoretické, abychom k takovému systému dospěli.
Ale život a jeho potřeby nemohou čekat, až
se theoretikové dohodnou o principech a methodách.
Bude nutno plnit konkretní okamžité úkoly
těmi prostředky, které jsou právě
po ruce. Nade všechny potřeby pak dnes vystupuje nutnost
uvést v rovnováhu výdajové potřeby
státu s jeho možnostmi příjmovými
a opatřit tedy státní pokladně - i
za cenu theoretických nedokonalostí - okamžité
prostředky k plnění naléhavých
nezbytností. Proto rozpočtový výbor,
který si plně uvědomoval všechny vylíčené
nesnáze a potřeby, rozhodl se doporučiti
tuto osnovu a věnoval nevětší péči
tomu, aby v rámci daných možností byla
doplněna a zdokonalena tak, aby vcelku vyhovovala okamžité
potřebě státních financí i
hospodářského života. Výbor provedl
ve vládním návrhu zákona četné
změny a doplňky, z nichž nejvýznačnější
jsou podrobně uvedeny ve zprávě výborové.
Zde považuji za potřebné zmíniti se
jen o tom, že v § 36, odst. 1, byl stanoven počátek
účinnosti tohoto zákona na 1. březen
1946 na místě původně navrženého
1. února 1946. Rozpočtový výbor zaujal
zásadní stanovisko, že zákony nemají
být vyhlašovány se zpětnou platností.
I když v první době činnosti Prozatímního
Národního shromáždění
bylo nezbytné připustit několik výjimek
z tohoto pravidla, je nutno napříště
trvat na tom, že osnovy zákonů musejí
být sněmovně předkládány
včas, tak, aby je bylo možno projednat před
počátkem jejich účinnosti a nadto
ještě poskytnout veřejnosti dostatečný
čas k tomu, aby v době mezi vyhlášením
zákona a počátkem jeho účinnosti
se s ním mohla dokonale obeznámit.
Nakonec je třeba se zmínit o tom, že rozpočtový
výbor si při projednávání této
osnovy stále více uvědomoval potřebu
zjednodušení administrativy v oboru daňovém,
které zejména v oboru daně z obratu lze dosíci
paušálováním daně, k němuž
je vláda zmocněna ustanovením § 19,
odst. 8. Důvodová zpráva k vládnímu
návrhu podrobně vysvětluje, proč v
nynější době nelze okamžitě
obnovit paušály daně z obratu tak, jak byly
postupně zaváděny před rokem 1938,
takže prozatím vstupuje zákon o dani z obratu
v účinnost bez těchto paušálů.
Jejich nové, požadavkům doby přizpůsobené
zavedení je však naléhavým požadavkem
jak s hlediska potřeb průmyslu, obchodu, živností
a zemědělství, tak i se stanoviska zjednodušení
finanční administrativy. Z těchto úvah
vyplynuly dvě resoluce, které rozpočtový
výbor doporučuje Prozatímnímu Národnímu
shromáždění a které znějí:
1. Ministerstvo financí se vyzývá, aby v
nejbližší době nahradilo zastaralá
ustanovení důchodkového řádu
předložením zvláštního zákona,
kterým by byla jednotně kodifikována všeobecná
ustanovení trestního řízení
zákona o dani obratové, zákona o daních
přímých i nepřímých
tak, aby to vyhovovalo zásadám sjednocení
daňového práva a zjednodušilo práci
výkonným orgánům.
2. Vláda se vyzývá, aby v době co
možná nejkratší zavedla paušalování
daně z obratu podle § 19, odst. 8 zákona o
dani z obratu, zejména u drobných zemědělců.
Uzavíraje tuto zprávu rád bych ještě
zdůraznil, že projednávání této
osnovy v rozpočtovém výboru bylo vedeno na
vysoké úrovni, a i když se při něm
projevila v některých otázkách různá
mínění, vynaložili zástupci všech
stran Národní fronty největší
úsilí, aby věcnými důvody se
navzájem přesvědčovali a dospěli
k dohodě. Z usnesení rozpočtového
výboru dovoluji si doporučiti slavné sněmovně,
aby schválila předloženou osnovu zákona
ve znění podle zprávy výborové
a obě navržené resoluce. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahajuji proto rozpravu. Jako první je přihlášen
pan posl. Lindauer. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Lindauer: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Tak jako v jiných státech, vynutily si zavedení
daně z obratu v té formě, jak ji dnes známe,
i u nás neutěšené finanční
poměry po prvé světové válce,
které nutily státní finanční
správu, aby hledala nové zdroje příjmů
k úhradě státních výdajů.
Daň z obratu je v zásadě daň nepřímou,
i když snad by se podle některých známek
mohlo zdáti, že je to daň přímá.
Jako každá jiná nepřímá
daň je i daň z obratu daní odporující
zásadám daňové spravedlnosti, neboť
postihuje stejnou měrou vrstvy sociálně slabé
a nejslabší, jako vrstvy sociálně silné.
Daň z obratu je vskutku, jak to říká
zpráva výborová, daní nesociální,
neboť zatěžuje relativně nejvíce
nejchudší vrstvy národa. Této skutečnosti
si byli vědomi zákonodárci už při
jejím zavádění. Věděli,
že se pod tlakem finanční tísně
zavádějí daň, která kromě
toho, že odporuje požadavku spravedlivého zdanění,
může mít i škodlivé účinky
hospodářské, zejména v mezinárodním
soutěžení, a to tím, že tu předchází
zatížení vyváženého zboží
dani z obratu.
Proto také nebylo původně počítáno
s daní z obratu jako s opatřením trvalým,
nýbrž jenom jako s provisoriem právě
jenom na dobu, pokud finanční tíseň
potrvá. O tom svědčí i skutečnost,
že platnost našeho prvního zákona o dani
z obratu byla stanovena na dobu tří let a že
i několik dalších zákonů o dani
z obratu platilo vždy pouze na omezenou dobu 3 let.
Finanční situace státu však je, a jistě
ještě dlouho, ne-li trvale, bude taková, že
se bez příjmů daně z obratu finanční
hospodářství státu prostě neobejde.
Tím ztrácí také daň z obratu
svůj původní provisorní ráz.
Stává se, a můžeme říci,
že se již stala daní trvalou, a bude proto nutno
se s ní smířiti jako s nutnou a nezbytnou
součástí naší berní soustavy.
Její trvalý charakter je ostatně už
vyjádřen i projednávaným zákonem,
jehož účinnost není nijak časově
omezena.
l když už tedy nezbývá nic jiného
než počítati s daní z obratu jako s
opatřením trvalým, je třeba uvažovat
o tom, jak nejlépe a nejúčelněji zapojiti
daň z obratu do naší daňové soustavy
a za jakých podmínek by se stala přijatelnější.
V této souvislosti chtěl bych upozornit zejména
na to, že bude nutno především uvažovat
o takovém způsobu ukládání
a placení daně, který bude co nejjednodušší,
pohodlný, pro státní finanční
správu nejúčelnější a
pro poplatníka nejpřijatelnější.
Podle zákona o dani z obratu, platného do 29. září
1938, resp. do roku 1940, a také podle právě
projednávaného zákona měli jsme a
budeme mít u nás zavedenu v zásadě
kumulativní daň z obratu, to je daň, která
postihuje týž předmět tolikráte,
kolikrát je převeden, a to vždy stejnou sazbou.
V této vlastnosti takto vybírané daně
z obratu je pramen všech jejích povážlivých
účinků, zejména zatížení
vyváženého zboží z předcházejících
převodů a nestejnoměrného zatížení
spotřeby podle různého počtu převodů,
kterými různé předměty nebo
týž předmět v různých
případech prochází.
Tyto nepříznivé účinky kumulativní
daně z obratu lze odstraniti tím, že se daňová
povinnost ze všech postupných převodů
soustředí a vybere se pouze při jediném
převodu, pochopitelně přiměřeně
vyšší sazbou, která by nahradila součet
všech daní, které by jinak při jednotlivých
převodech byly vybrány.
Starý československý zákon o dani
z obratu dával zmocnění ministru financí
a projednávaný zákon dává zmocnění
vládě, aby k návrhu ministra financí
mohla nařízením ustanovit odchylný
způsob, jak zdaniti dodávky, výkony a vlastní
spotřebu nebo dovoz, bude-li toho žádati prospěch
státu nebo poplatnictva.
Zákon tu má na mysli paušalování
daně z obratu v těch případech, kde
se to jeví pro stát i pro poplatníky prospěšné.
Až do vydání t. zv. protektorátního
nařízení o dani z obratu z r. 1940, tedy
podle dřívějšího zákona
o dani z obratu č. 265 z r. 1935, byla daň z obratu
paušalována u celé řady předmětů,
jichž seznam byl často doplňován. Nyní
se prozatím od paušálu upouští
a budou se tedy projevovati jen obecné sazby daně
ve výši 3 % a 1 %.
Měli jsme tedy u nás pouze částečné
paušalování daně z obratu. Pro stát
však toto částečné paušalování
daně znamená větší komplikovanost
ukládacího řízení, v němž
se objevují jako srážkové položky
tržby za předměty, u nichž je daň
paušalována u všech podniků, u nichž
se paušál nevybírá. Částečným
paušalováním daně usnadňují
se také poplatníkům daňové
manipulace přesunováním větší
části tržby za předměty, u nichž
je daň paušalována, než kolik na tuto
držbu ve skutečnosti připadá.
Bude-li se proto znovu uvažovat o paušalování
daně z obratu, nebylo by dobře vraceti se jen k
částečnému paušalování,
nýbrž bude nutno říditi se zásadou:
buď paušalovati všeobecně, anebo nepaušalovati
vůbec. Poněvadž však při paušalování
daně z obratu, resp. při jejím vybírání
přímo u výrobce nebo u jiného zdroje
nebo při dovozu je nejpravděpodobnější
téměř stoprocentní zachycení
daně z obratu a poněvadž všeobecné
paušalování je spojeno s výhodou pro
poplatníky, bylo by skutečně záhodno,
aby finanční správa o všeobecném
paušalování velmi vážně
uvažovala a pokud možno brzy je také uskutečnila.
Vybírání daně u výrobce a při
dovozu má snad největší výhodu,
a to především ve velmi značně
zmenšeném počtu poplatníků, jimiž
zůstávají jen výrobci a dovozci, tedy
obyčejně velké podniky, což umožňuje
náležitou kontrolu a zabezpečuje správné
odvádění daně.
S touto výhodou pro stát je spojena i výhoda
pro všechny poplatníky, u kterých se paušál
nevybírá - zejména pro veškerý
obchod a také drobné a střední živnosti
- a kteří jsou tak zproštěni všech
povinností, spojených s vyměřováním,
odváděním a kontrolou daně.
Paní a pánové, asi před měsícem
bylo s tohoto místa řečeno, že se poslední
dobou dělá mnoho povyku okolo soukromého
a družstevního podnikání.
Protože vládní návrh zákona o
dani z obratu byl předmětem velmi živé
diskuse právě při projednávání
jeho částí, týkajících
se zdanění družstevních podniků,
ba dokonce v jednom případě došlo i
k bojovnému hlasování, a protože tento
vládní návrh zákona o dani z obratu
se už také stal předmětem jednání
veřejného projevu živnostníků
a obchodníků, který se konal tuto neděli
v Národním domě na Smíchově
a na kterém bylo mimo jiné podle ohlášení
tohoto projevu a podle včerejšího referátu
o tomto projevu v Lidové demokracii hovořeno také
o zvýhodnění družstev zákonem
o dani z obratu, dovolte mi, prosím, aby k projednávanému
návrhu zákona o dani z obratu něco pověděl
i po této stránce.