Mohu-li to tak říci, byla předmětem
sporu v rozpočtovém výboru tři ustanovení
navrhovaného zákona.
V § 4 vlád. návrhu, který pojednává
o daňových osvobozeních, je v odst. 1 pod
č. 15 ustanovení, že od daně z obratu
jsou osvobozeny dodávky a výkony které provádějí
pro své členy sdružení zemědělců
nebo živnostníků, kterýžto termín
byl nahrazen v rozpočtovém výboru termínem
"jiných podnikatelů", jichž účelem
je společně opatřovati semena, hnojiva, hospodářské
stroje a nářadí nebo jiné potřeby
k provozování polního hospodářství,
k zvelebení chovu dobytka, opatřovati suroviny,
pomocné látky a stroje pro své členy,
půjčovati společná zařízení
anebo prováděti výkony spojené s použitím
těchto zařízení atd., nepřesahuje-li
jejich obrat 150.000 Kčs ročně a jsou-li
splněny ještě další podmínky,
které jsou v osnově uvedeny, to je zejména,
že u těchto sdružení je podle stanov i
ve skutečnosti vyloučeno rozdělování
ryzích výtěžků.
Podobné zvýhodnění jmenovaných
sdružení obsahoval již také dřívější
československý zákon o dani z obratu. Je
sice pravda, že dříve šlo o osvobození
fakultativní, o kterém rozhodoval ministr financí,
kdežto nyní se přiznává osvobození
obligatorní, vyplývající přímo
ze zákona.
I tato výhoda, kterou navrhovaný zákon přináší,
je však zeslabena, ne-li vůbec anulována, stanovením
maximální výše obratu na 150.000 Kčs
ročně jako hranice, přes kterou se již
osvobození nepřiznává.
V daném případě jde především
o sdružení zemědělců, ale také
o sdružení jiných podnikatelů, drobných
a středních soukromých živnostníků,
která se zřetelem na jejich výlučně
své pomocné poslání zasluhují
jistě podpory.
Byly to nesporně sociálně politické
důvody, které vedly autory jak starého, tak
i navrhovaného zákona o dani z obratu k tomu, aby
na daňové osvobození jmenovaných sdružení
pamatovali. Aby se zamýšleného osvobození
zmíněným sdružením ve skutečnosti
také dostalo, doporučil v rozpočtovém
výboru můj klubovní kolega posl. Smejkal,
aby navrhovaná maximální částka
obratu byla zvýšena nejméně na 250.000
Kčs.
Po obšírné debatě bylo přijato
kompromisní řešení, které je
vyjádřeno v návrhu rozpočtového
výboru částkou 200.000 Kčs.
Druhý případ se týká ustanovení
vládního návrhu, podle kterého může
vláda na návrh ministra financí poskytnout
osvobození od daně nebo její snížení,
které provádějí svazy družstev
pro přičleněná družstva a tato
družstva pro svazy.
I zde budiž, paní a pánové, především
konstatováno, že takovéto ustanovení
obsahovali starý československý zákon
o dani z obratu a že tu nejde o žádnou novou
výhodu.
Nejde tu také o nějaké osvobození
obligatorní, vyplývající přímo
ze zákona, nýbrž pouze o osvobození
fakultativní, o kterém může rozhodnouti
vláda na návrh ministra financí, učiněný
po vyslechnutí příslušných zájmových
organisací, a to zejména Obchodní a živnostenské
komory.
Jde tu o osvobození, jímž se má v mnoha
případech zabránit dvojímu zdanění.
Svazy družstev, resp. obchodní centrály jsou
totiž nutným organisačním doplňkem
družstevní organisace a tvoří ne sice
právně, ale ve skutečnosti s přičleněnými
družstvy jednotný celek.
Je nutno připomenout, že v tomto ustanovení
nelze spatřovat žádnou materiální
výhodu nebo úlevu proti ostatním poplatníkům.
Jeho účelem naopak bylo a bude, umožnit finanční
správě, aby v odůvodněných
případech zabránila daňovému
zatížení vyššímu než
u ostatních poplatníků stejného hospodářského
stupně, které by se projevilo dvojím zdaněním
v těch případech, kdy družstevní
ústředna jako velkoobchod nakupuje a družstvům
prodává zboží od jiných velkoobchodníků.
Po doplnění tohoto ustanovení, které
provedl rozpočtový výbor, že osvobození
od daně nebo její snížení může
býti přiznáno jen tehdy, jestliže toho
vyžadují hospodářské poměry
a situace, je povolení domnělé výhody
tak podvázáno, že nehrozí vůbec
nebezpečí, že by družstevní ústředny
mohly být zdaněny výhodněji než
ostatní velkoobchod. Ostatně, paní a pánové,
je stejná výhoda za stejných podmínek
- nebo alespoň za skoro stejných podmínek
- přiznávána i soukromým velkoobchodům
ustanovením, že vláda může na návrh
ministra financí poskytnout osvobození od daně,
její snížení nebo jinou úlevu
na dani z obratu při dodávkách, k nimž
dochází v obchodě ve velkém, jde-li
o hospodářsky nezbytný nebo ve veřejném
zájmu nutný meziobchodní stupeň a
je-li jeho překupnická činnost daní
ohrožena.
Zaslechl jsem již z několika úst, že prý
v daném případě jde o veliké
částky, které by byly družstvům
jako výhoda přiznány. Prý jde o 500
mil. Kčs. To je, paní a pánové, nesmysl,
holý a vyložený nesmysl. Je to také
neupřímné, a řekl bych, nepoctivé,
jestliže se s takovýmito ciframi operuje. Při
odhadu domnělého zvýhodnění
družstev, které by snad mohlo být přiznáno,
nelze vycházet z jednoduchého výpočtu
tří procent daně z obratu z celkového
obratu družstevních ústředen, nýbrž
je nutno počítat se skutečností, že
vedle tříprocentní sazby daně z obratu
máme také sníženou sazbu jednoprocentní,
že této snížené jednoprocentní
sazbě podléhá u ústředny konsumních
družstev nejméně 50 % celkového obratu
a u ústředny zemědělských družstev
asi 90 %, a v neposlední řadě že ani
za prvé republiky nebylo družstevním ústřednám
přiznáno úplné osvobození od
daně z obratu, nýbrž jenom částečné,
a to u ústředny konsumních družstev
2/3 a u ústředny zemědělských
družstev pouze 1/3 příslušných
tehdy platných sazeb daně z obratu s vyjímkou
paušálů, u kterých pochopitelně
sleva poskytována nebyla.
Zákonem čís. 267 z r. 1935 byly zavedeny
přirážky k dani z obratu. Vedle 50 % zvýšení
jednotlivých sazeb daně z obratu byla zavedena také
zvláštní t. zv. filiálková přirážka
ve výši 2 % z obratu, kterou byli povinni platit podnikatelé,
kteří mají tři nebo více prodejen,
a podnikatelé, kteří mají jednu nebo
více prodejen s jednotnými cenami. Tato filiálková
přirážka se projednávaným zákonem
obnovuje. Zároveň se také obnovuje ustanovení,podle
kterého se tato přirážka nevztahuje
na družstva bez ohledu na výši obratu. Toto ustanovení
však není žádným zvýhodněním
družstev proti soukromému obchodu, zejména
proti obchodu malému a střednímu, ba naopak
by došlo k daňové diskriminaci v neprospěch
družstev proti soukromému obchodu, kdyby ustanovení
o osvobození od filiálkové přirážky
pro družstva v zákoně obsaženo nebylo.
Nesmí se zapomínat anebo dokonce zamlčovat,
že konsumní družstva, kterých by se filiálková
přirážka dotýkala, jsou podle nynějších
právních předpisů maloobchodními
podniky, i když každé jednotlivě představují
veliké hospodářské jednotky, přesahující
skoro ve všech případech rozsah velkoobchodu,
a že jako maloobchodní podniky nakupují zboží
za stejné maloobchodní ceny, jako každý
maloobchodník.
Nesmí se také zapomínat, že skutečnost,
že družstva mají více než 3 prodejny,
znamená proti soukromému obchodu jen další
kalkulační zatížení v důsledku
vyšších nákladů, spojených
s částečným výkonem funkce
velkoobchodu, to jest skladováním, rozvozem zboží
a s kontrolou prodeje.
Oč tedy, paní a pánové, ve všech
těchto třech uvedených případech
jde?
V prvém případě o problematické,
i když ze zákona vyplývající,
osvobození svépomocných sdružení
zemědělců a jiných podnikatelů.
Ve druhém případě o fakultativní
osvobození od daně nebo o její snížení,
o kterém teprve rozhodne vláda po návrhu
ministra financí, budou-li to hospodářské
poměry a situace vyžadovat, zejména bude-li
nutno zabránit nespravedlivému dvojímu zdanění,
stejně tak jako tato výhoda může být
povolena i u soukromého velkoobchodu.
Ve třetím případě pak jde o
zabránění vyššímu zdanění
družstev proti soukromému obchodu - kteréžto
obě složky mají stejné nákupní,
nikoliv však kalkulační podmínky - tedy
nikoliv o zvýhodnění družstev.
Nejde tedy v žádném případě,
jak již jsem uvedl, o tolik zdůrazňované
zvýhodnění družstev, tím méně
pak o zvýhodnění na úkor drobného
a středního soukromého podnikání,
v daném případě obchodu, které
by znemožňovalo vzájemnou spravedlivou soutěž.
Není, paní a pánové, bez zajímavosti,
že to byli v rozpočtovém výboru právě
obhájci ustanovení vládního návrhu
o družstvech, kteří navrhli, aby vládní
návrh byl doplněn ustanovením, podle kterého
se ministerstvo financí zmocňuje, aby vyhlásilo
úlevu pro drobné podnikatele, kteří
nezaměstnávají pomocné síly,
a stanovilo směrnice, platné pro odhad vyměřovacího
základu bez vyměřovacího řízení
v jednotlivých odvětvích živnostenského
podnikání.
Bylo by, vážená sněmovno, opravdu chybou,
kdyby se za pokřikem o zvýhodňování
družstev měla skrývati snaha, družstva
v jejich činnosti a rozvoji obmezovati, jak jsme toho svědky
v některých místech, zejména v pohraničí,
a snaha zatížit družstva daňově
více než soukromé podnikání.
Mluví a píše se pořád o nutnosti
rovnoprávnosti, při čemž se ovšem
nemyslí na to, že by zrovnoprávnění
mělo jít tak daleko, aby i soukromý obchod
byl povinen veřejně účtovat a byl
veřejně kontrolován, jako je tomu u družstev,
aby i soukromý obchod měl obmezovat svoji činnost
pouze na určitý okruh zákazníků
a měl platit ještě zvláštní
poplatek za každého přihlášeného
zákazníka jak tento poplatek, který byl včera
velmi podstatně zvýšen, musí platit
družstva ze svých členských podílů,
a aby i soukromý obchod byl povinen ze svých výtěžků
plnit vůči svým zákazníkům
řadu sociálních úkolů, které
plní družstvo.
A v závěru mi, prosím, paní a pánové,
dovolte ještě několik málo slov. Když
na nedělním veřejném projevu živnostníků
a obchodníků na Smíchově bylo také
řečeno, že se při osidlování
pohraničí nedodržují ustanovení
presidentova dekretu, poněvadž prý tamní
podniky po Němcích zabírají filiálky
konsumů a družstev, místo aby byly dávány
do rukou soukromých českých podnikatelů,
jakoby tam rozvíjela činnost nečeská
družstva, a že útoky na náš distribuční
aparát nejsou prý ničím jiným
než naháněním vody na mlýn družstev,
prosím, aby my bylo dovoleno říci i k této
věci několik slov.
Doufám, že budu mít brzy příležitost
o této otázce promluvit podrobněji, a to
při projednávání návrhu zákonné
osnovy o omezení v živnostenském a jiném
výdělečném podnikání.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
V pohraničí existovala až do r. 1938 řada
českých a německých dělnických
i jiných družstev a bylo tam něco přes
2.000 družstevních prodejen. Nyní se pochopitelně
česká družstva do pohraničí vracejí
a zřizují tam své prodejny i družstva
z vnitrozemí, která dříve prodejny
v pohraničí měla. Doposud bylo v pohraničí
zřízeno asi 1.600 družstevních prodejen.
Nikdo snad nebude pochybovat o tom, že družstva obnovují
své prodejny v pohraničí zcela oprávněné,
i když snad se tak děje v rozporu s doposud platnými
zákonnými nařízeními z doby
okupace a proti vůli obchodnických organisací.
A nikdo nemůže mít vážných
námitek proti tomu, když družstva obnovují
své prodejny nikoli v těchže místnostech
anebo v těchže obcích, ve kterých měla
své prodejny až do r. 1938, poněvadž se
tak děje jednak z toho důvodu, že se družstva
se svými prodejnami v mnoha případech do
bývalých místností vrátit nemohou,
ježto těchto místností se používá
k jiným účelům, jednak je nutno při
zřizování prodejen přihlížeti
především k přání členů
a brát v úvahu i ostatní podmínky,
které jsou zárukou dobrého chodu a prosperity
prodeje.
Ti, kdož se domnívají a kdož to také
pří každé vhodné i nevhodné
příležitosti opakují a zdůrazňují,
že je družstvům na úkor soukromého
podnikání nějak nadržováno, dovolávají
se košického programu vlády a dokazují,
že vláda slíbila podporovati stejnou měrou
družstevní i soukromé podnikání.
Co tedy vlastně říká košický
program vlády? Ve svém V článku zaručuje
občanům vedle účasti na správě
veřejné moci také právo tvořit
dobrovolně dovolené organisace, mimo jiné
také organisace družstevní, a vykonávat
tak svá demokratická práva. Toto právo
občanů na tvoření družstevních
organisací, po př. na zřizování
jejich poboček a prodejen, je v lidově-demokratickém
státním zřízení právem
nezadatelným a nemůže být nijak omezováno,
tím méně, když není ani v nejmenším
rozporu se zásadami, jimiž se řídí
hospodářské budování státu.
Jestliže se v čl. Xll vládního programu
zaručuje také podpora solidního soukromého
drobného a středního podnikání,
pak tato podpora nemůže mít v žádném
případě za následek, aby byla poskytována
na úkor svobodného rozvoje družstevního
podnikání a aby mělo býti jakkoliv
omezováno anebo snad dokonce znemožňováno
vykonávání demokratických občanských
práv.
Družstevnictví je nesprávně ztotožňováno
se soukromým podnikáním, se kterým
má společné jenom vnější
známky. V podstatě však nejsou družstva
podniky v pravém smyslu toho slova, nýbrž svépomocnými
organisacemi, sloužícími k povznesení
hospodářství svých členů.
Bylo už řečeno, že družstva veřejně
účtují, mají vnitřní
i veřejnou zákonnou kontrolu, předkládají
svým členům veřejné účty
ze svého hospodaření a jejich čisté
výtěžky nejsou ziskem, plynoucím do
kapes jednotlivců, nýbrž jsou přechodným
kalkulačním přebytkem, který zůstává
skutečným majetkem všech členů
a všem také slouží. Družstva mají
nemalou zásluhu na tom, že vychovala za dobu své
existence mnoho a mnoho činovníků v duchu
demokratického řízení hospodářských
podniků. Jsou - řekl bych ve své podstatě
určitou formou znárodněného podnikání.
Jsou založena a vyvíjejí svou činnost
na zásadách obecné prospěšnosti,
jsou demokraticky spravována a kontrolována a jsou
řízena zásadami moderního, socialistickému
hospodářství nejlépe vyhovujícího
podnikání. V době volné soutěže
byla regulátorem spotřebitelských cen a zdá
se, že tímto regulátorem budou i nadále.
Dnes, paní a pánové, není opravdu
doba k tomu, aby byly záměrně stavěny
umělé přehrady mezi soukromé podnikání
a družstevnictví, tím méně pak
takovými způsoby, jak jsme jich byli svědky
až do roku 1938. Družstva nejsou nepřáteli
soukromého podnikání a převážná
většina živnostníků, zejména
řemeslníků a také obchodníků,
kromě snad části obchodníků
s potravinami, nepovažují družstva za své
nepřátele. Svědčí o tom skutečnost,
že mnoho a mnoho živnostníků, hlavně
řemeslníků, je členy družstev
a podílí se na výhodách vyplývajících
z členství družstev, dále že i
soukromí živnostníci a obchodníci si
zakládají svá vlastní družstva
a že zakládání a podpora živnostenských
družstev jsou pojaty do programu činnosti vrcholné
družstevní organisace, Ústřední
rady družstev.
Nevyvolávejme na té či oné straně
uměle a záměrně situaci, která
by mohla stavět jednotlivé složky národa
proti sobě, nýbrž hledejme všichni skutečně
upřímně a poctivě prvky, které
národ spojují. Jen tak státu a národu
opravdu prospějeme.
Čs. sociální demokracie, jejímž
jménem jsem mluvil, bude pro návrh zákona
o dani z obratu, jak byl Prozatímnímu Národnímu
shromáždění předložen rozpočtovým
výborem, hlasovati, při čemž zdůrazňuje
svůj požadavek, aby všeobecné paušalování
daně z obratu bylo uskutečněno v době
co nejkratší. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Fusek. Dávám
mu slovo.
Posl. Fusek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Otázka daně z obratu nebyla nikdy jednou z nejméně
důležitých v naší daňové
politice, a výrobní, obchodní i zemědělské
kruhy jí věnovaly už v době předválečné
mnoho pozornosti, protože se tato daň do naší
daňové soustavy včlenila jako nejméně
vítaný článek, jenž zasáhl
velmi rušivě do našeho cenotvorného procesu.
Toto vědomí bylo všeobecné, a proto
se vždy zdůrazňovalo, že daň z
obratu je toliko přechodným opatřením,
než překleneme největší nedostatky
v zajišťování daňových příjmů.
Nyní vidíme, že se pomalu dožije úctyhodného
věku, neboť přetrvala mnoho let a stává
se bezděčně opatřením trvalým.
Chápu však, že byla-li nutnou tehdy, je nezbytnou
po šestileté válce, kdy znovu budujeme svůj
stát. Zásadně je proto třeba zaujmouti
k ní stanovisko kladné, avšak tím spíše
máme povinnost kriticky posouditi náplň nového
vládního návrhu zákona, pokud v něm
není měřeno stejně spravedlivým
loktem podnikání soukromému i jinému.
Úkoly státu v poválečné rekonstrukci
jsou velké a neméně velké jsou a budou
finanční potřeby spojené s prováděním
těchto úkolů. Z toho plyne, že si nesmíme
dělat ilusí o nějakém brzkém
snížení daňového břemene,
ale naopak musíme počítati s tím,
že daňové břemeno všeobecné
poroste. Podnikatelé, obchodníci, živnostníci
a řemeslníci se však plným právem
domáhají, aby pří rozvrhování
daňového břemene bylo dbáno osobní
a věcné únosnosti, a co do formy podnikání,
ať u podnikatele jednotlivce nebo u podnikatelů kolektivních
nebo státních, bylo břemeno daňové
rovnoprávné a nečinilo výhrad a výhod
pro žádné formy podnikání.
Respektování osobní únosnosti podnikatelovy
zajistí, že břemeno bude uloženo tam,
kde způsobí nejmenší škody přímé.
Respektování věcné únosnosti
zajistí, že bude vzat zřetel i na škody
nepřímé, které v dnešní
situaci mají přímo rozhodující
význam, totiž že bude vzat zřetel na produktivitu
hospodářskou.
Není možno tvořiti nové potřeby,
k jejichž úhradě není v dané
době prostředků. Musíme si přiznati,
že jsme za 6 let okupace zchudli. Pouhé přiznání
se však nestačí. Je z toho třeba vyvoditi
důsledky a ve veřejném hospodářství
se podle toho také zařídit. Není možno
obstarávati úkoly, i když na př. v dané
situaci národního hospodářství
nemáme pro ně úhrady. Hospodářské
podnikání v obnovené Československé
republice ponese samozřejmě spravedlivý díl
břemen, která mu budou uložena. Žádá
ovšem, aby tato břemena byla uložena spravedlivě;
a také žádá, aby prostředků,
jichž se z břemen jemu uložených státu
dostane, bylo používáno nejvýš
hospodárně. Bylo by proto nejvýš nutné,
aby se ve státním hospodářství
skončilo co nejdříve provisorium a aby se
začalo hospodařit podle řádného
rozpočtu. (Potlesk.)