Hospodářské podnikání stejně
jako finanční správa potřebuje, aby
byly rychle, velkoryse a jednoduše zlikvidovány všechny
daňové nedoplatky z válečných
let. Nepřejde-li finanční správa do
nejblíže příští doby s čistým
stolem, nebylo by lze pro dohlednou dobu počítati
s pořádkem a rychlostí ve vyměřování
nových daní. I toho pořádku a rychlosti
potřebuje veškeré naše podnikání
pro zjednodušení vlastní administrativy.
Ke značnému zklamání podnikatelské
veřejnosti ve státě došlo při
sjednocování předpisů předloženého
zákona o dani z obratu. Bylo přece původně
slíbeno, že se vrátíme k dani z obratu
se všemi paušály této daně tak,
jak platily na sklonku prvé republiky. Předloženým
zákonem o dani z obratu se vynechávají dříve
zavedené paušály a zavádí se
jednotná obratová daň sazbou 3 % a 1 %.
Řadě odvětví hospodářského
podnikání to přinese těžké
zatížení, neboť různá odvětví
byla již z doby prvé republiky celou svou strukturou
zařízena jednak na paušalisaci, jednak byla
uzpůsobena na 1/2 % daň, po
případě 2 % nebo od ní dokonce osvobozena;
a to při sazbě 3 % a 1 % bude spojeno v leckterém
hospodářském odvětví, zejména
na Slovensku, kde dosud paušály platily, s četnými
nemalými obtížemi. Podnikatelé se nevzdávají
požadavku - naopak velmi důsledně budou jej
v budoucnu uplatňovati - aby u obratové daně
byla zavedena všeobecná paušalisace, neboť
jen ona znamená také úsporu při ukládám
této daně, kde je možno lehčeji a daleko
hospodárněji uložiti daň několika
tisícům podnikatelů než několika
statisícům podnikatelů za systému
nynějšího. Když se kdysi obratová
daň zavedla, říkalo se, že je to jen
na krátkou přechodnou dobu. Tento argument se dnes
stává jen přežitkem. Daň z obratu
pevně vrostla do daňové soustavy téměř
všech států, a neděláme si proto
žádné iluse, že by jí bylo lze
z daňové soustavy opět vytrhnout. l argumenty
o její nesociálnosti ztratily a ztrácejí
s postupujícím vyrovnáváním
hospodářských rozdílů na své
přesvědčivosti.
Proto s hlediska těžké finanční
situace státu musíme počítati s trvalou
existencí daně z obratu. Tím více
však musí vystoupiti požadavek, aby daň
z obratu byla všeobecně paušalisována
a tak přebudována na generální daň
spotřební, vybíranou u prvovýroby.
Soudím, že to bude spojeno s prospěchem jak
pro stát, tak i pro celé naše hospodářství.
První fáze operací směřujících
k ozdravění měny, t. j. výměna
peněz spojená s blokováním starých
vkladů a plateb, způsobila a dosud působí
podnikatelům značné potíže. Podnikatelé
těžce nesou nespravedlnost záležející
v tom, že právě ti nejmenší, sociálně
nejslabší podnikatelé nemající
zaměstnanců dostali výměnou toliko
minimálních 500 Kčs pro svůj podnik,
což pokud jde o další provozní prostředky
uvolňované limitem 1000 Kčs z vázaných
vkladů, resp. dvojnásobkem mezd a platů,
znamená pro tyto nejmenší podnikatele první
provozní kapitál toliko 1.000 Kčs, případně
s prvními 500 Kčs 1.500 Kčs. Námitky
Národní banky, že si tito podnikatelé
mohou opatřiti další prostředky provozem
svého podniku, t. j. prodejem zboží, s hlediska
rovnoměrnosti břemene neobstojí, neboť
takto si provozní prostředky mohou opatřit
stejně i ostatní podnikatelé, kteří
mají zaměstnance. Podnikatelé mající
zaměstnance dostali však uvolněnu pro sebe
částku rovnající se platu nejlépe
placeného zaměstnance a tato částka
přistupuje opět při součtu mezd a
platů, který svým dvojnásobkem je
limitem pro uvolňování dalších
provozních prostředků.
Naši nejmenší podnikatelé, maloobchodníci,
řemeslníci a živnostníci, kteří
se nijak neliší od ostatních pracujících
- pouze tím, že nemají pevnou smlouvou zajištěny
své příjmy a že nemají omezenu
pracovní dobu - se cítí tímto opatřením
velmi těžce dotčeni.
Hospodářské podnikání žádá,
aby při sjednocování daňových
zákonů, ať již běží
o normu materiálně právní či
formální, byly dodrženy předpisy, které
se osvědčily jako výhodné, abychom
se nevraceli k takovým předpisům, které
byly zrušeny a jsou skutečně nevýhodné.
Této zásady, jak se zdá, není v nových
osnovách dbáno a není všude dodržena.
Tak na př. byly zrušeny poplatky z účtů
a obchodních knih, což znamená pro hospodářské
podnikání značné zjednodušení
administrativy. V tomto případě zvláště
neběží o otázku břemene s poplatkem
spojeného, nýbrž o otázku administrativního
zjednodušení. Zákon o sjednocení poplatků
nezhodnotil tyto skutečnosti, a vracíme se k dřívějšímu
stavu a zrušené poplatky opět zavádíme.
Je otázka, zdali finanční efekt, který
pro finanční správu z toho plyne, vyváží
administrativní zatížení, které
to hospodářskému životu opět
přinese.
Vítám, že osnova přijala rozpočtovým
výborem navržené ustanovení o možnosti
paušalovati kolkové poplatky. Bude však zapotřebí
zmodernizovat a zjednodušit předpisy o nalepování
a znehodnocování kolků.
I když chápeme potřebu měnové
politiky, nemůžeme zase souhlasiti s tím, aby
byla provedena na účet těch nejmenších
a nejslabších. Výměnná opatření
neznamenají jen počáteční zhoršení
potřebních možností nejmenších
podnikatelů v první době po výměně
peněz, nýbrž znamenají i soutěžní
handicap proti ostatním, jelikož se jim dostává
neodůvodněně méně provozních
prostředků než podnikatelům, kteří
mají zaměstnance.
Tato otázka provozních prostředků
jest po provedení první fáze měnové
operace vůbec nejchoulostivější otázkou
hospodářství. Hospodářství
trpí nedostatkem provozního kapitálu. Až
na shora uvedená minima jsou provozní prostředky
hospodářství vázány a obchodníkům
a řemeslníkům, kteří si nemohou
opatřiti provozní prostředky, nezbývá,
než opatřiti si je úvěrem. Tento úvěr
při brutto-sazbách 41/2 %
při dvojpodpisových směnkách, krytých
25 % vázaných vkladů, a 5 % při směnkách
třípodpisových, je sám o sobě
dosti drahý. Diskontní sazba Národní
banky činí 21/2 % a zdražení
na shora uvedenou brutto-sazbu znamená o sobě zdražení
o 100 %. To však bohužel není všechno. Další
manipulací u peněžních ústavů
je úvěr stále dražší, takže
při stoupajících režijních nákladech
obchodů a zároveň při skrovných
cenových rozpětích, zejména u některých
druhů zboží, se úrokové břemeno
stává břemenem takřka neúnosným.
Pokládáme proto tento způsob opatřování
provozních prostředků trvale za nežádoucí
a vzhledem k provozu živnostenských podniků
za nehospodárný.
Potíže při opatřování
provozních prostředků se zvyšují
ještě tím, že dnes peněžní
ústavy mohou poskytovati úvěry v podstatě
jen z cedulových záloh Národní banky,
a to na podkladě směnek. Je všeobecně
známý fakt, že se v posledních letech
používalo v podnikání poměrně
velmi málo směnek jakožto úvěrového
instrumentu, takže technika směnečného
úvěru není mezi obchodníky dostatečně
známa. K tomu přistupuje ještě i okolnost,
že průměrné hospodářství
má k směnce jakoby vrozenou nedůvěru
a obává se proto směnky jako podkladu pro
opatřování úvěru. Obchodníkovi
jest kromě toho zhusta nepochopitelné, proč
si má opatřovati úvěr a nésti
drahou úvěrovou sazbu, jestliže má vlastně
hotovosti, které jsou nyní blokovány. Nemůže
zhusta pochopiti a neuznává záměry
měnové politiky, směřující
za dané situace k tomu, aby přebytečné
oběživo bylo stlačeno pod hospodářsky
nutnou míru a aby potřebný doplněk
byl čerpán směnečným úvěrem,
vázaným krátkým termínem a
úrokovým břemenem. Tento stav není
na delší dobu udržitelný.
Jest sice správné, jestliže vedoucí
mistra finanční politiky ve státě
si chtějí potřebnou část blokovaných
prostředků zajistit pro účely nápravy
měny, konkrétně pro uhrazení dávky
z přírůstku na majetku a dávky z majetku
avšak na druhé straně je nezbytně třeba,
aby bylo zjednáno co nejdříve jasno o tom,
co svázaných vkladů nebude pohlceno a co
tudíž mělo být uvolněno, aby
tyto prostředky mohly plnit svoji funkci v národním
hospodářství.
To se stane tehdy, jestliže připravované a
v tisku už diskutované dávkové osnovy
budou co nejrychleji vyřízeny, aby hospodářské
podnikání mělo nezbytně jasno o tom,
co mu po odčerpání zůstane.
Svízelnost finanční situace našich živnostníků
a obchodníků je zvyšována tím,
že ani za složená marková platidla nemají
dostati náhradu v plné protihodnotě. Podle
vyhlášky ministerstva financí se hradí
za složená marková platidla nejvýše
200 marek přeměnou na vázané korunové
vklady, a to v poměru 1:10. Jaká nespravedlivá
oběť je znovu vyžadována od našeho
živnostníka, je zřejmo z toho, uvědomíme-li
si, že čeští živnostníci byli
povinni na příkaz úředních
míst do poslední chvíle přijímati
od svých zákazníků německá
platidla, jichž se veškeré obyvatelstvo co nejrychleji
zbavovalo. Snad jsme ještě nezapomněli na to,
že jsme si všichni v prvém květnovém
týdnu v roce 1945 opatřovali cukr na šest období
kupředu, snad jsme ještě nezapomněli
na řady německých uprchlíků,
na německé dětské tábory, na
nejrůznější německé instituce
vojenské i nevojenské, těm všem musel
český obchodník dodávati všechno
zboží za německé marky. Poněvadž
se těchto německých peněz nemohl dosti
rychle zbavit, zůstaly nakonec jemu a složil je u
poštovních úřadů. Z dopisů
našich obchodníků a živnostníků
je zřejmé, k čemu se došlo: k úplnému
vyprodání zboží za bezcenné německé
peníze, jichž částka činila i
u malého venkovského obchodníka mnohdy až
5.000 marek; a nyní ministerstvo financí maximalisuje
náhradu částkou 200 RM. Převod na
vázané korunové vklady jest podle vyhlášky
ministerstva financí možný pouze do 28. února
a tato lhůta nemá býti podle vyjádření
ministerstva financí prodloužena.
Upozorňuji na tuto velikou nespravedlnost vůči
našim drobným a středním poplatníkům,
živnostníkům a řemeslníkům,
a bylo by žádoucno, aby se stala rychlá a potřebná
náprava.
Může se namítnouti, že se při měnové
úpravě s potížemi počítat
musí a že tyto potíže se nevyskytují
pouze u živnostníků. Může se namítnouti,
že je tu možnost úvěru. Tato možnost
zde skutečně je a Národní banka československá
vydala směrnice, podle kterých mohou peněžní
ústavy poskytovati krátkodobý provozní
úvěr. Poněvadž však za podklad
tohoto úvěru slouží do výše
25 % vázané vklady, je výše tohoto úvěru
prakticky značně omezena, nehledíme-li k
7 % úroku, který u mnohých podnikatelů
uzavření úvěru znemožňuje
vůbec. Živnostník se dostává
bez vlastního zavinění do bludného
kruhu: nemaje zásob zboží, nemohl z tržby
tvořiti provozní kapitál; nemá-li
dostatečného provozního kapitálu,
nemůže zaplatiti dodávané zboží
- a nemůže-li je zaplatiti, dodavatel mu zboží
nedodá, poněvadž, jak jest všem známo,
dodávky na úvěr dnes neexistují. Tak
je značně podlamována činnost našeho
obchodníka, poněvadž se mu z měnových
důvodů nedostává dostatečných
provozních prostředků.
Přeměnný vývoj v naší
hospodářské soustavě je stále
ještě v pohybu, takže zatím ještě
není možno zhodnotiti výsledky nekrvavé
revoluce, která se před našima očima
odehrává v oblastech hospodářského
podnikání. Průmyslové podniky jsou
skloubeny ve výrobní celek, který je sice
souhrnem rozmanitých výrobních článků,
ale v národohospodářské výstavbě
tvoří náš průmysl jednotné
produktivní ústrojí, jehož zdravá
funkce je podmíněna vzájemnou souhrou všech
článků. Za probíhajícího
procesu znárodňování nelze ovšem
činiti bezpečných předpovědí
do budoucna a je nutno vyčkati, až celý znárodňovací
plán bude proveden a až se naše hospodářské
podnikání bude moci konsolidovati v nové
formě a na nové základně. Doprovázíme
všichni v duchu vůli a úsilí o toto
dílo obrody s plným zájmem a s největším
porozuměním.
Dnes jde po mém soudu hlavně o konkrétnost
tohoto hospodářského plánu, který
není pohříchu co do obsahu ani co do rozsahu
veřejnosti znám. Ba ani jeho časové
rozložení není veřejnosti známo,
takže dosavadní hospodářství
všech oborů trpí všeobecnou nejistotou,
která má neblahé účinky na
hospodářskou rekonstrukci republiky.
Podnikatelské složky spoléhají na košický
program vlády jako na plán jedině závazný,
protože nikdo z kompetentních činitelů
dosud neprohlásil tento program za vyčerpaný
a ani vláda nerozšířila závazně
a platně postátňovaní plán
na jakékoliv soukromé podnikání obchodní
nebo jiné. Mám za to, že znárodňování
v oblasti obchodu se může dotknouti výhradně
jen těch obchodních podniků, které
jsou v právní a společenstevní spojitosti
s průmyslem, tedy velkoobchodních prodejen tohoto
průmyslu.
Zdůrazňuji poznovu s tohoto místa, že
je velmi žádoucí s hlediska zájmů
podnikatelské jistoty a konsolidace našeho národního
hospodářství, aby se nepodnikalo nic nad
tento košický program, co by znamenalo další
zásah do soukromého podnikání a tím
vyřazování velkého počtu individuelních
jednotek z našeho hospodářského podnikání.
(Potlesk.)
Veřejnost je matena nelogickým tvrzením,
že dostane levnější zboží
vyloučením různých distribučních
složek, jako velkoobchodního článku,
z procesu od výrobce k spotřebiteli. Ve skutečnosti
však není možno v řadě odvětví
se obejíti bez tohoto článku. Řešení
tohoto problému vyžaduje zcela individuálního
pojetí.
V poslední době jsme svědky velké
polemiky o otázce cenové, o otázce překrvení
distribuce. Zejména nás všechny musí
především zajímat to, aby spotřebitel
měl skutečně plnou jistotu, že výrobek,
který za své peníze kupuje, je co do cenotvorného
dění podroben nejpřísnějším
kalkulacím. Vždyť my všichni, podnikatelé,
dělníci, rolníci, inteligence, jsme spotřebiteli
a nás všechny neméně zajímá
úsilí o ozdravění těchto poměrů.
V poslední době jsme také svědky toho,
že nesprávně se posuzuje obor cenotvorného
dění na trhu, zejména na trhu poživatin,
potravin a nejpotřebnějších věcí
našeho konsumenta. Mnoho se mluví, ale příliš
málo se jde na kořen věci. Mluvím-li
zde za podnikatele a mám-li na zřeteli obhajovat
malé živnostníky, obchodníky a řemeslníky,
pak musím veřejně prohlásit, že
studiem, pečlivými zápisy i zjištěními
jest možno konstatovat, že není možno provádět
distribuci levněji, než ji provádí maloobchod
a družstva. (Potlesk.) Maloobchod i družstva,
ať co do formy podnikání velkoobchodní
nebo maloobchodní, jsou na jedné základně.
Platí pro ně stejná zásada tvorby
cen, kterou jsou obě tyto skupiny vázány,
a ceny, vytvořené cenovým úřadem,
jsou prakticky uplatňovány konsumentem. Bude dobré,
když na forum tohoto váženého shromáždění
přineseme výtvory cenové politiky a určitých
zjevů, které jsou ve svém výrobním
procesu lehčeji a snadněji zachytitelné než
mnohé procesy těžce chápané a
těžce dokumentárně zjistitelné.
Ano, řekl jsem, že všichni musíme míti
zájem, aby konsument dostal nejlevnější
zboží, ale myslím, že poukazovat na distribuční
články, že ony zdražují zboží
je při nejmenším nevhodné, nemístné
a neupřímné.
Mám zde zachyceny dva případy toho druhu,
které se dotýkají celého národa
a zejména jeho obživy. Je to tvoření
cen másla a mléka. Budou mnozí z vás
překvapeni ciframi, které jsou zjištěny
naprosto přesně. Cena másla byla cenovým
úřadem stanovena jednotně na 94 Kčs
při prodeji spotřebiteli. Maloobchodník,
který je zařazen do distribučního
procesu prodeje másla, dostává máslo
od družstevních nebo jiných mlékáren
za jednotnou cenu 88 10 Kčs. Pracuje zde s hrubým
ziskem 5,90 Kčs, při čemž má
nezbytné náklady, jako obratovou daň, provažek,
v létě chlazení másla atd., takže
mu nezbývá nic více a nic méně
- a stejně i družstevním prodejnám maloobchodním
- než 2.32 Kčs zisku při prodeji a obratu 94
Kčs za 1 kg másla.
Bude vás zajímat, kdo vyrábí máslo.
Vyrábějí je mlékárny z mléka,
které dodává zemědělec. Zač
kupují mlékárny toto mléko? Zjišťujeme,
že při jednotné tučnosti 3.6 % je kupují
za 4,50 Kčs, při čemž je sráženo
jako sběrné za litr 6 hal., konevné 1 až
2 hal., 1 % t. zv. dobromíry při výměře
hospodářství do 50 ha 50 hal., do 20 ha 30
hal. z 1 l mléka. A tak zemědělec, jak vidíme,
dostává za mléko v průměru
3,90 Kčs. Mléko, které v době války
přicházelo do mlékáren, bylo odstředěné
a takové přišlo do měst konsumentům,
takže jsme vlastně všichni kupovali mléko
odstředěné. Zač prodává
dnes mlékárna toto odstředěné
mléko? Za jednotnou, nejvyšším cenovým
úřadem stanovenou cenu 3,30 Kčs a podmáslí
z odstředěného mléka za 3,50 Kčs.
Uvážíme-li že vlastně mléko
jen proběhne družstevní mlékárnou,
aby odstředěné mléko a podmáslí
přišlo na trh, zjišťujeme, že v době
válečné, v době nedostatku výživy
je máslo vlastně vedlejším produktem,
derivátem při zpracování mléka.
Při ceně odstředěného mléka
3.30 Kčs a podmáslí 3,50 Kčs zbývá
tedy pro mlékárny jako výrobní náklad
při výrobě másla kalkulačně
jen ona diference, která je mezi cenou mléka odstředěného
nebo podmáslí a cenou mléka od zemědělce.
Protože průměr, který zemědělec
dostává za mléko, nepřesahuje 4 Kčs
za 1 litr, činí tato diference při ceně
3,50 Kčs u podmáslí a 3.30 Kčs u odstředěného
mléka 50, resp. 70 h na 1 l. Uvážíme-li,
že k výrobě 1 kg másla je zapotřebí
22.5 litru mléka a že mlékárna dostane
za odstředěné mléko a podmáslí
69,30 a zemědělec za mléko 90 Kčs,
zjistíme, že produkt mléka, potřebný
k výrobě 1 kg másla, stojí mlékárnu
20,70 Kčs. Zjistil jsem si velmi pečlivě
režii při výrobě másla. Mnozí
z vás znají jednoduchost této výroby.
Víme, že kromě elektrické energie, strojního
zařízení a personálních nákladů
je režie poměrně malá. Po všech
těchto kalkulacích zjistíme, že režie
při výrobě másla činí
na 1 l mléka 45 až 62 hal., a to podle rozsahu mlékárny
a podle toho, zdali je mlékárna na venkově
nebo ve velikém městě. A tu, bereme-li v
úvahu, že zatížení na 1 litr mléka
při výrobě másla je 45 haléřů,
přicházíme k cifře 9,45 Kčs
režie a k cifře 31,15 Kčs výrobní
ceny másla, které přichází
do konsumu pro spotřebitele prostřednictvím
prodejen mlékáren nebo prostřednictvím
prodejen obchodníků za 94 Kčs. Je velmi zajímavé,
že zde mlékárna pracuje při přímém
prodeji konsumentovi s přirážkou 205 %, a při
obchodu prostřednictvím obchodníka, poněvadž
zde odpadá distribuční přirážka,
respektive zisk obchodníka, se 180 %.
Ptám se, jestliže je povyk kolem distribučních
článků, zdali by nebylo záhodno, abychom
se dotázali cenového úřadu, co míní
s těmito přednesenými a zjištěnými
ciframi podniknout?
Jestliže se napadá distribuční článek,
který vydělává 2,7 %, pak jistě
plným právem se budeme tázat, jak je možné,
že výroba másla je zatížena ziskovou
přirážkou kolem 200 %. (Potlesk.) Konsument
by mohl podle toho dostat 1 kg másla ne za 94 Kčs,
ale jistě za cenu kolem 40 Kčs.
Zde je nutno zjistit, že zemědělec z tohoto
problému nemá nic než odvod laciného
mléka, obchodník na tom prodělává,
protože nevydělá na svou režii, a konsument
na to doplácí krvavé peníze.