A nejinak je tomu u mléka. O mléku odstředěném
jsem hovořil při kalkulaci másla. Budu hovořit
o mléku egalisovaném, o mléku pro kojence
a malé děti, které vlastně přichází
do mlékáren proto, aby zmenšením tučnosti
z 3,6 na 2,5 % byla zajištěna snadnější
kalkulace. Je-li nákupní cena mlékárny
4 Kčs a sníží-li se egalisováním
tučnost o 1 %, činí výrobní
cena egalisovaného mléka 2,75 Kčs. Režie
při tomto egalisování na 1 litru je podle
velikosti mlékárny 28-36 hal. a tedy výrobní
cena i s režií činí 3,03-3,11 Kčs.
Prodejní cena mléka, které přichází
prostřednictvím prodejen mlékárenských
obchodů a maloobchodů k spotřebiteli, činí
Kčs 5,50. Je zde, prosím, přirážka
kalkulační, která u prvovýroby zatěžuje
tento produkt o více než 80 %. Tady jsou ty prvopočátky
něčeho nezdravého, co jde na újmu
konsumenta; zde bychom se všichni společným
úsilím měli podívat, jak se při
celém cenotvorném procesu tvořily prakticky
ceny u prvovýroby všeho, a myslím, že
dojdeme k překvapivým výsledkům, za
které nám bude velmi vděčná
spotřebitelská veřejnost. (Potlesk.)
Dva případy, které jsem přednesl,
jsou živým svědectvím toho, že
všichni máme zájem na tom, abychom se dostali
k ozdraveným poměrům. Je třeba mluvit
i o jiných věcech, učiniti předmětem
řízení ceny elektr. energie, která
v době míru, jak bylo veřejným tajemstvím,
stála výrobně ne více než 27
hal. za kWh, ale konsument musel platiti za kWh 2,70 Kč
a dnes má být cena této energie zvýšena
na 4 Kčs za kWh; i v tomto směru se musíme
podívat na tato nejpodstatnější spotřebitelská
zatížení naší veřejnosti,
poněvadž elektrický proud potřebuje
každý, od nejmenšího občana až
do největšího.
Ano, to je velký úkol, vytvořit podklady
hopodářské demokracie, která bude
ruku v ruce všem složkám bez ohledu na formu
podnikání, zda soukromého, jednotliveckého,
družstevního nebo státního, tvořiti
dobrou práci pro blaho českého spotřebitele.
Protože není myslitelné, aby každý
výrobní podnik odváděl své
výrobky maloobchodníkům, je zapotřebí
pohovořit si při kritice překrvenosti anebo
zbytečnosti distribučního aparátu
něco o jeho formách. Mluví se paušálně
o zbytečnosti velkoobchodu. Představme si však
prakticky, jak by to vyhlíželo v takové vsi,
vzdálené někdy i mnoho kilometrů od
dráhy, kdyby se tam měly obchodníkovi smíšeným
zbožím dovážeti různé potřeby
a výrobky z každé továrny a z každého
závodu zvlášť. Týden co týden
by to znamenalo mnoho výprav nákladních automobilů,
mnoho promarněného času i hodnot, takže
místo zlevnění distribuce musilo by se zboží
od výrobce k spotřebiteli prodávati za značně
vyšší ceny. Za nynějšího stavu
zásobují velkoobchodní podniky maloobchody
vším, co potřebují, od zápalek
až po cukr, a to jedním nákladním vozem,
který dojíždí ve vhodných intervalech
k maloobchodníkovi. Obdobně je tomu při dodávce
zboží po železnici, ať již je vypravováno
jedním nebo více velkoobchodními firmami.
Používá se tedy pro zásobování
maloobchodů dobře vyzkoušených a osvědčených
prostředků distribučních a těžko
může přijíti někdo s novým
zázračným objevem, který by tuto distribuci
zlevnil a zlepšil. Nějaké podstatné
snížení distribučních nákladů
těžko může přijíti vůbec
v úvahu, vždyť družstva mají též
své velkoobchodní podniky a ty se rovněž
nemohou obejíti bez nákladu na distribuci, kterým
je funkce každého velkoobchodu zatížena.
Konstatuji s uspokojením, že tato skutečnost
je v posledních dnech loyálně doznávána
v tisku i v projevech družstevních činitelů
a v organisacích samých, takže díky
tomu projevují se v diskusi o distribuci již věcnější
hlediska; vždyť my stejně v dobách popřevratových
měli jsme a máme společnou vůli jít
ruku v ruce s podniky všech forem, ať družstevními
či státními.
Představme si však, jak zhoubně působí
na stav našich soukromých podnikatelů drobných
a středních, když se provádějí
pod neupřímnými záminkami a záludnými
oklikami tak hluboká obviňování soukromého
podnikání a zásahy do vlastnictví
samostatně hospodařících občanů,
kteří jsou ve svém celku nosným pilířem
naší hospodářské stavby. A tito
lidé tápou v nejistotě, propadají
skepsi, ztrácejí chuť k podnikání,
protože nemají záruky a jistoty, jak je to
s nimi vlastně míněno, co budou moci dělat,
co jim bude odňato a jak s nimi bude vůbec ve stáří
naloženo. S rostoucí nejistotou přibývá
nedůvěra a duchovní podnikatelská
skleslost, která ochuzuje stát o mravní a
produktivní hodnoty. A to vše je následkem
zamlženého hospodářského plánu,
který neposkytuje podnikatelům možnosti, aby
věděli, na čem vlastně jsou. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.)
Nechť již je u nás počítáno
s jakoukoliv formou hospodářského podnikání
ve výrobě, v živnostech a v obchodě,
jedno je jisté: Prodlužování nejistoty
nás ochuzuje, protože veškeré hospodářské
i finanční obory podnikání mohou se
příznivě vyvíjet toliko za předpokladu,
že spočívají na pevné právní
a technické základně. To po hříchu
zatím říci nemůžeme, ježto
tisk i projevy určitých činitelů avisují
stále a stále další zásahy do
soukromého podnikání a vlastnictví.
Trpíme touto nejistotou doma i za hranicemi, neboť
cizina našim dovozcům namítá, že
dokud nemáme zajištěn svobodný obchod
a pevný hospodářský řád,
nemůže se odvážiti, aby navázala
s námi bývalé regulérní obchodní
styky. Tím více musíme proto uvítat
nedávnou úřední zprávu z Washingtonu,
podle níž americký ministr zahraničí
Byrnes oznámil, že Spojené státy připravují
svolání předběžné světové
konference pro odstranění různých
omezení obchodu. Po ní bude následovat mezinárodní
obchodní konference, na kterou jsou tři velmoci
pozvány a pozvání také přijaly;
jde nyní jen o účast Sovětského
svazu.
Skutečnému míru můžeme se přiblížit
jen obnovou obchodních vztahů, a to se všemi
zeměmi, jež s námi jsou výrobně
a spotřebně zájmově sblíženy.
Bude to pro nás dosti nesnadná úloha, neboť
budeme mít co dělat s partnery, náležejícími
povětšině do soustavy soukromo kapitalistického
hospodářství. Ale právě proto
myslím, že se bez našich osvědčených
obchodníků v cizině neobejdeme, neboť
změnit od základu hospodářskou soustavu
a vyměnit při tom i spolehlivé a zkušené
odborníky, to by znamenalo pro nás v cizině
určité risiko a sotva bychom bez nich dosáhli
žádoucího úspěchu.
Přimlouvám se z toho důvodu velmi vřele,
abychom myslící mozky a zdatné ruce našich
soukromých podnikatelů nevylučovali z iniciativní
práce a ze služeb celku. Desítky tisíc
těchto přemýšlivých hlav je nám
zárukou, že ať nás potká v budoucnu
cokoliv, můžeme na ně vždy spoléhat
a zapnout je do podnikání, které se ve své
drobné, střední i větší
formě po desítky let osvědčovalo jako
nejpřirozenější a nejšťastnější
systém našeho hospodářského a
sociálního vývoje.
Překročili jsme již práh nové
doby a vstupujeme do světa hospodářsky a
sociálně nepoznaného. Těžké
úkoly zvládneme jen společnými silami,
stmeleni důvěrou ve spravedlnost, úctou k
mravní i fysické svobodě člověka
a podporou jeho individuálního myšlení
a podnikání.
Podnikatelská veřejnost s velikým zájmem
sledovala a sleduje novelisaci zákona o dani z obratu,
zejména po stránce, o níž jsem se zmínil,
totiž po stránce rovnoprávnosti a spravedlivého
postižení platit a odvádět státu
daň u všech forem podnikání. Proto s
lítostí dlužno zjistiti, že v předloženém
zákoně § 4, odst. 15, v témže paragrafu
v odst. e) a posléze v § 10, odst. 2, rovnoprávnost
mezi soukromým podnikatelem a družstvy je porušena,
neboť zákon dává družstvům
t. zv. strojovým, zemědělským a živnostenským,
jejichž obrat nepřesahuje 200.000 Kčs ročně,
možnost, aby z daňové povinnosti vypadla. Při
dodávkách, které jsou prováděny
svazy družstev pro přičleněná
družstva, a při dodávkách těchto
družstev pro vlastní svazy je povinnost odváděti
daň také eliminována.
A konečně podle § 10 nevztahuje se t. zv. dvouprocentní
přirážka k dani z obratu u filiálkových
prodejen na výdělková a hospodářská
společenstva, nehledíc na výši celkového
obratu.
Paní a pánové, předešlý
pan řečník kol. Lindauer mluvil o
všech těchto věcech tak, jakoby vlastně
byly zcela nepatrným činitelem při odvádění
a praksi obratové daně. Tím více se
nás dotýká skutečnost, že přes
naše věcné argumenty v rozpočtovém
výboru, kde jsme měli příležitost
o této věci mluvit, jsme přítomné
nepřesvědčili, že kdybychom eliminovali
kohokoliv z jakékoliv výhody, docílili bychom
u soukromých podnikatelů značné právní
jistoty, že se bude měřit všem stejně
a spravedlivě. Je příliš nesnadné
říci, kolik který jednotlivý bod v
osnově znamená újmy pro přínos
státu. Je pouze možno bezpečně zachytiti,
že při dodávkách z velkodružstev
na malodružstva a z malodružstev na velkodružstva
jde o roční obrat, převyšující
částku 7 miliard Kčs. Přiznáváme-li,
že při zavedení 3 % a 1 % daně z obratu
béřeme průměr nikoliv 3 % a 1 %, nýbrž
tak asi průměr mezitím docházíme
v tomto případě k újmě pro
státní pokladu o více než 150 mil. Kčs.
A o koho vlastně jde? Vždyť jde o největší
kapitálové družstevní podniky, nejde
o malé a drobné podnikatele. Bylo by jistě
žádoucí, aby argumenty vznesené v tomto
směru doznaly ještě při provádění
zákona skutečně správného pochopení.
V druhém odstavci se eliminuje placení u družstev
do 200.000 Kčs; tato družstva sledují rozvoj
v strojovém, zemědělském a živnostenském
podnikání, mám však zprávu z
kruhů živnostenských, že živnostníci
by velmi rádi přinesli oběť placení
této daně, neboť je to pakatel v celkovém
pojetí, který sám o sobě, nejde-li
o více než 200.000 Kčs obratu, není
žádným světoborným neúnosným
činitelem. Když jde o to, že i ten nejmenší
podnikatel, ten krejčí, švec, klempíř,
uhlíř, který nedosahuje 200.000 Kčs
obratu, musí - státu je zle - vésti daňové
záznamy a platit státu daně, pak by bylo
krásné, kdyby každý kolektiv, uvědomuje
si nutnost státní potřeby peněz, tuto
daňovou povinnost konal jako soukromý podnikatel.
Na konec jde o t. zv. filiálkový zákon. Ano,
kol. Lindauer se zde o tom správně zmínil,
že kdybychom měli tuto přirážku
zavést, museli bychom si uvědomit, že by tím
nemohla býti postižena ona družstva, o kterých
mluvil, poněvadž dávat z maloobchodních
cen, když se na př. vydělá na másle
2.7 %, dvě procenta - uznávám, že nejde.
Ale vždyť o tyto případy nejde. Jde o
případy jiné a zase by stačilo, kdybychom
si tu věc ujasnili tak, abychom nalezli spravedlivý
základ pro vyřešení. Když stát
vedle soukromého podnikání tam, kde zestátnil
podniky, na př. Odkolek, Baťa, Rupa, Orion a jiné,
bude musit platit tuto přirážku dvouprocentní
daně a tříprocentní daně obratové,
když tedy vedle podnikatele jednotlivce bude tuto povinnost
plnit i stát, myslím, že by pak bylo jen vzácným
pochopením, kdyby se družstva neřadila nad
stát. My všichni, kdož sedíme v rozpočtovém
výboru, jsme si po předneseném elaborátu
pana ministra financí vědomi, že stát
má mnohamiliardové deficity a že tedy musíme
být velmi hospodárnými činiteli a
připustit únik peněz jen kde je to věcně
odůvodněno. (Potlesk.)
Promiňte mi proto, že nemohu souhlasiti s názorem
předešlého pana řečníka.
Vždyť nakonec je to krásné, abychom si
mluvili pravdu, abychom demokratickou diskusí přiváděli
jeden druhého k povinnostem vůči státu.
S ryze objektivního hlediska lze souditi, že opětné
zapojení družstevních úlev do osnovy
zákona je věcí čistě politickou,
která s hlediska objektivně hospodářského
se nedá hájit. Mluví proti tomu zejména
požadavek daňové rovnoměrnosti, poněvadž
s hlediska daně z obratu není rozdílu mezi
dodávkami svazu na družstva a mezi dodávkami
velkoobchodními na maloobchod. Ponechání
těchto úlev znamená zvýhodnění
družstevního meziobchodu proti ostatnímu meziobchodu
a kromě toho neobyčejně značný
úbytek pro státní pokladnu.
My, kteří v hospodářských svazech
spolupracujeme ruku v ruce s družstevními představiteli,
vítáme s upřímnou a srdečnou
radostí každý počin, který od
květnové doby znamená sblížení
těchto zájmů. Rádi jsme kvitovali
krásný dar družstevníků, který
byl odevzdán panu presidentovi republiky. Ale jestliže
dovedli družstevníci vykonat tak velké dílo,
že složili skoro stomilionovou částku,
tím krásnější a šlechetnější
gesto by bylo - které by mezi námi mnohé
nepěkné věci vyjasnilo a způsobilo
jistě značnou úlevu - kdyby se družstevníci
zřekli všech výhod, které jim zákon
o novelisaci obratové daně přiznává
(Hlasy: Na Smíchově se mluvilo v neděli
jinak!)
Paní a pánové, mluvím-li zde jako
oficiální řečník lidové
strany, nemůžeme brát v úvahu jednotlivé
řečnické úryvky, poněvadž
pak bychom se museli stejně pozastavit i nad projevy jinými.
Rozhodně to nebyli soukromí podnikatelé,
kteří udělali první schůzi
pro to aby byla způsobena propast mezi družstvy a
obchodníky. (Potlesk.) Lidový stát
musí býti vybudován na spravedlivých
základech a ovládán duchem práva a
prolnut smyslem pro spravedlnost. Demokracie znamená nedělitelný
pojem demokracie sociální, politické a hospodářské,
a je nutno uplatňovat ji stejně důsledně
ve všech směrech jak v politice, tak i v hospodářství.
Neměl by být proto připuštěn
žádný průlom do této zásady
ani v oblasti družstevního podnikání,
kterému se má dostat v případě
obratové daně výhod, jež nejsou slučitelné
se zásadami demokracie, ani omluvitelné v soustavě
lidově demokratického státu. Uznáváme-li,
že všechna moc vychází z lidu, nezbavujme
tento lid stejného práva a spravedlnosti, naopak
mu dejme spoluvedení a rozhodování.
Samostatní podnikatelé drobní a střední
jsou přece též pracujícím lidem,
který má lví podíl na výstavbě
republiky. Neberme jim chuť k práci a víru
ve spravedlnost, poněvadž obého je nezbytně
třeba k vytvoření spokojeného a konsolidovaného
života v obnoveném státě.
Předstupujeme-li před plenum sněmovny s novelou
zákona o dani obratové, jsme v téže
situaci jako při projednávání této
osnovy ve výboru. Kritisujeme ve třech bodech ve
smyslu demokratického pojetí to, co se nám
na osnově nelíbí. Jsme si ovšem příliš
vědomi vážnosti situace i obětí,
které jednotlivé stavy musejí přinášet,
a z tohoto pojetí a jedině z něho také
my, lidová strana, bereme při projednávání
tohoto zákona určitou odpovědnost na základě
členství jednolité Národní
fronty. Voláme po tom, co jsem už řekl. Zákon
dává možnost projednati tuto osnovu, resp.
články, o kterých jsem se zmínil,
ministerstvu, a bude záležet na tom, aby družstevníci
po výzvě, kterou jsem tak upřímně
myslel, urovnali cestu mezi námi a nimi.
S tohoto hlediska se také my postavíme k řešení
osnovy při projednávání v plenu tohoto
váženého shromáždění.
Tato novela je provisoriem, jež má potom vystřídat
všeobecná paušalisace, a nejde tu vlastně
o nic více než snad o dobu jednoho roku. Prosím
jen, aby slova, která jsem dnes tak upřímně
pronesl do řad všech, kteří mají
co dělat s distribucí, kterých se to týká
a kteří ponesou také velkou odpovědnost
za budování tohoto státu, padla na úrodnou
půdu. Pořádek v daňové soustavě,
ve veřejných financích a zdravá měna
jsou generálním požadavkem hospodářského,
obchodního a živnostenského podnikání
a musejí být - máme-li se vymanit z těžkých
hospodářských poměrů - také
hlavním požadavkem státní politiky.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dále má slovo pí posl. Hrušovská.
Posl. Hrušovská: Slávna snemovňa!
Včera a dnes boly Dočasnému Národnému
shromaždeniu predložené tri osnovy vládnych
návrhov, ktorých dosah na naše finančné
hospodárenie len ťažko zhodnotiť niekoľkými
slovami.
Ide tu o vládny návrh zákona o obratovej
dani, vládny návrh zákona o sjednotení
a úprave niektorých poplatkových predpisov
a napokon o vládny návrh zákona o novej úprave
československého práva v odbore nepriamych
daní a štátnych finančných monopolov.
Kladom týchto osnov je, že sa v sektoroch týchto
daní zavádza pre celú Československú
republiku jednotné daňové právo, ktoré
bude v zásade vplývať na rovnaký cenový
vývoj v obidvoch oblastiach republiky. No, na druhej strane
treba poukázať, že menovite u dane z obratu vraciame
sa zpäť do r. 1920 a rokov neskorších. Hoci
prepracovaniu tejto osnovy po stránke legislatívnej
bola venovaná patričná starostlivosť,
neslobodno zabúdať, že táto norma zostáva
pre laika neprehľadnou, je nejasná, veľmi komplikovaná
a predovšetkým nevyhovuje času výstavby
nového sociálneho a hospodárskeho života.
Jej liberalistický návin zostáva zjavným
a pre dnešok je ťažko stráviteľný.
Rozpočtový výbor sa v podrobných debatách
zaoberal zjednodušením daňového systému.
čo vyjadril aj v rezolúciach predostretých
vláde. Je vecou vlády, aby čo najskôr
vyzvala odborníkov, aby sa ihneď začali zapodievať
myšlienkou zavedenia nového moderného daňového
systému, ktorý by plne zodpovedal terajšiemu
hospodárskemu vývoju.
Treba nám zdôrazniť, že daň z obratu
zaťažuje celý náš hospodársky
život, že dosť nespravodlivě postihuje všetky
vrstvy národa, a najviac ju ovšem pociťujú
vrstvy sociálne najslabšie.
Rozpočtovým výborom prevedené zmeny
boly viac menej rázu formálneho. Socialistickými
stranami presadzované úľavy pre malopodnikateľa
môžu byť z časti zrealizované v
smysle zmocnenia vlády paušalovaním tejto dane.
Treba ľutovať, že nebolo možno presadiť
väčšie úľavy pre rozličné,
menovite strojové družstvá, ktoré sa
práve teraz tvoria na oslobodených územiach
a ktoré sú v nepomeranej nevýhode oproti
finančne silným jednotlivcom a spoločnostiam,
ktoré vlastnia stroje samy a teda aj samozrejme obratová
daň u nich odpadá.
Vládny návrh zákona o sjednotení a
úprave niektorých poplatkových predpisov
si rovnako zasluhuje prenikavej reformy. Tento návrh zákona
vracia českým zemiam bývalé poplatkové
právo, ktoré s určitými zmenami bolo
až doteraz platné na Slovensku. Poplatky sa vo všeobecnosti
zvyšujú. Zjednodušenie bolo prevedené
napríklad iba u poplatkov z účtov, a to zavedením
methody paušalovaného poplatku, a na Slovensku bol
odstránený aj spôsob hárkovej komplikácie,
a preto toto zjednodušenie sme len uvítali.
Pri posudzovaní vládneho návrhu zákona
o novej úprave československého práva
v odbore nepriamych daní a štátnych finančných
monopolov, musely za daného stavu štátneho
rozpočtu rozhodovať hľadiská fiškálne.
l keď širokému kruhu konzumentov nemôžu
byť mnohé z týchto potrebných daní
sympatické, najmä tie dane, ktoré postihujú
nevyhnutné potreby, predsa ohľady na rovnováhu
štátneho rozpočtu a na stabilizovanie našej
meny musia rozhodovať.