Sme si plne vedomí, že v týchto povojnových
časoch hlavná váha v opatrovaní štátnych
príjmov bude spočívať práve na
nepriamych daniach. Súhlasíme s tým, aby
v obore týchto daní bol kladený hlavný
dôraz na zdanenie obytných potrieb. Po stránke
vecnej únosnosti nové daňové zaťaženie
sa v relácii k cenám v podstate nemení proti
r. 1938, ako je vidieť z prehľadov uvedených
v dôvodovej zpráve k tomuto návrhu zákona.
Predsa však do očú bije silné zaťaženie
cukru, kde navrhovaná daňová sadzba činí
5 Kčs oproti 1.84 Kčs v r. 1938, tak isto tomu jeju
hovädzieho mäsa, kde zvýšenie daňovej
sadzby je väčšie ako trojnásobok oproti
roku 1938.
Vzhľadom k tomu, že tento návrh a toto riešenie
boly povahy provizórnej, nebolo možné sa proti
nim stavať, najmä so zreteľom na hore spomenuté
fiškálne záujmy, ale je isté, že
i v budúcnosti v týchto prípadoch bude treba
hľadať iné riešenia.
Plne sme súhlasili so zariadením liehového
hospodárstva do štátnych monopolov.
Rovnako treba súhlasiť so zásadou mála
daní, ale výnosných, jednak preto, že
pri takom riešení sa dosiahne väčšej
ekonomičnosti pri realizovaní daňových
noriem, jednak preto, že len takým spôsobom
zjednodušíme daňový systém do
tej miery, aby bol prístupný každému
normálnemu občanovi.
V dnešnej neblahej finančnej situácii ponechávame
našej finančnej správe potrebnú voľnosť
jednania, aby ťažké finančné úkoly
boly úspešne zvládnuté, ale už
dnes upozorňujeme túto správu, že starostlivo
budeme dbať, aby všetky dane boly únosné
jak s hľadiska dane, tak aj s hľadiska ich spravodlivosti.
Tak ako včera u osnov poplatkových a nepriamych
daní, tak aj dnes budú komunistickí poslanci
Slovenska hlasovať za navrhovanú osnovu zákona
o obratovej dani. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Zeman. Dávám mu slovo.
Posl. Zeman: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Používám této příležitosti,
abych zde promluvil nejen k osnově zákona o dani
obratové, ale i o potřebách našich řemesel.
Řemeslo jako hospodářská forma podnikání
je částí celkového státního
hospodářství. Těsně souvisí
s podnikáním průmyslovým a družstevním,
i když se výrobní metody od sebe liší.
Řemeslo pracuje pro individuelní potřebu
obyvatelstva, což vyvolalo výchovu pracovních
sil v řemesle universální činností,
přestože specialisace v některých oborech
řemesla značně pokročila. Řemesla
jsou reservoárem, z něhož ostatní hospodářské
celky čerpají kvalifikované síly.
Svou řemeslnou kvalitní výrobou budou vždy
mít přednost před výrobou zmechanisovanou.
Musí jim být proto poskytnuta ochrana a podpora
i v obnoveném státě v zájmu celkového
státního hospodářství. Dnes
více než jindy je zvláště velká
potřeba kvalitních řemeslných výrobků
nejen pro potřebu domácí, ale hlavně
pro vývoz. Žel, že význam a úloha
řemesla v hospodářském životě
státu nejsou plně chápány a oceňovány
nejen ve veřejnosti, ale i u příslušných
veřejných činitelů. Na řemeslo
se pohlíží jako na samozřejmou denní
skutečnost, ale nikdo si neuvědomí, za jakých
podmínek musí řemeslník zvláště
nyní vyrábět.
Doba okupace těžce dolehla na všechna odvětví
řemesla, a zvláště řemesla stavební
to nejvíce ucítila. Z moci úřední
byly pracovní síly dány do válečného
průmyslu a materiálu bylo čím dále
tím méně. Podniky byly uzavírány
a živnostníci museli rovněž do továren.
Přes všechny potíže řemesla vcelku
po dobu války konala svoji vlasteneckou povinnost do krajnosti.
Hned po revoluci byla to naše řemesla, která
prvá začala i při všech nedostatcích
výrobu a konala tím platné služby svému
národu. Řemeslníci rádi by zapojili
svou výrobu na plno, leč schází dostatek
pracovních sil, ač mnohde, třeba i v zestátněném
podniku, zbytečně překážejí.
Rovněž potřebných surovin je stálý
nedostatek. Zde jest velice nutné spravedlivé rozdělení
a dozor nad distribučním řízením
státním. Naši řemeslníci a zaměstnanci
všech druhů trpce nesou, že se jim stále
nedostává dostatečného přídělu
pracovních šatů a bot. Do každého
podnikání musí však býti především
dostatek peněz. Měnová úprava těžce
poškodila řemeslné podniky jak ve vnitrozemí,
tak i v pohraničí. Začíná se
omezovati výroba, neboť není peněz ani
na mzdy. Zákazník objednané zboží
odmítá přijmout, že nemá peněz,
a korporace i úřady platí za dlouhou řadu
měsíců. Směnečné zápůjčky
nestačí v povolené výši.
V zájmu udržení mnoha našich živností
v provozu, dnes tak potřebného, žádám
vládní činitele, hlavně pak pana ministra
financí, o povolení krátkodobého a
opravdu levného úvěru na zadané práce
řemeslné, potvrzené příslušným
společenstvem, a nezatěžování
zbytečným šikanováním. Rovněž
nechť s urychlením jsou vyměněna marková
platidla v pohraničí. Umožníte tím
všem poctivým pracovníkům tvoření
hodnot, tak důležitých pro celek. Hlavně
stavební řemesla jsou úplně vyčerpána
po zimní přestávce. Není myslitelno,
aby nadále byl brzděn stavební ruch. Chystané
plánování trvá trochu dlouho a různí
činitelé zapomínají na pravdivé
rčení: Nepracuje-li zedník, hladoví
s nim i sto jiných. Je zapotřebí výstavby
tisíce bytů, leč přípravy pro
to jsou nedostatečné. Předem jest nutné
dáti pražské rozvaliny do pořádku.
Jest nehospodárné, když se dům opraví
do určité výše, přikryje se střechou,
vedle se však válí spousta materiálu,
který se odváží jinam, ač by
stačil na dostavění aspoň toho jednoho
domu. Při novostavbách budiž pamatováno
na výstavbu řádných, vzdušných
a světlých provozoven pro naše řemeslníky.
Není možné, aby bylo používáno
nadále sklepních mokrých dílen, různých
kůlen, které po stránce hygieny a účelnosti
naprosto řemeslu jen škodí. Ke všemu je
však potřeba více pracovní morálky.
Chlapsky si to musíme říci do očí.
Každý si musí býti vědom, že
jen produktivní práci poctivě konanou se
dostaneme z toho začarovaného kruhu. V tom směru
může nám býti i Rusko příkladem.
Naše dělnictvo dosáhlo zvýšení
mezd, které rád každý platí,
leč dle toho nechť stoupne i pracovní výkon.
Jinak se stává výrobek dražším,
což zejména při exportu dnes citelně
náš stát poškozuje. Cizina potřebuje
našich kvalitních výrobků, a my zase
suroviny od ní. Musí přestat zvyšování
cen, ba i placení větších mezd, než
jsou stanoveny. Pracovní hodiny musí býti
již konečně dodržovány a musí
jich býti náležitě využito. Volám
po poctivém chápání daného
stavu, po jehož zlepšení všichni toužíme
v zájmu svých rodin i drahého státu.
Chceme konečnou úpravu svátků a všech
dalších výhod včas, aby byly stanoveny
předem, aby mohl podnikatel vše započísti
do kalkulací výroby.
Žádáme rovněž, aby distribuční
aparát byl co nejjednodušší a aby nezatěžoval
výrobu. Dovolte, abych vzal v ochranu všechny poctivé
národní správce v pohraničí.
Nemile nesou, že jsou házeni do jednoho pytle se všemi
těmi špatnými, kteří po většině
tam již nejsou. Mnoho je těch, kteří
opravdu z vlasteneckých důvodů tam šli
a poctivě pracovali na svěřených místech
a právem očekávají, že obdrží
podniky co nejdříve do svého vlastnictví
po právě prováděných revisích.
Chtějí se státi novými Chody na našem
pohraničí.
Všichni živnostníci se dožadují spravedlivého
řešení všech otázek hospodářských.
V době, kdy ceny, mzdy a platy jsou řízeny
a určovány zásahem státní moci,
nemohou býti dávány úlevy jakéhokoli
druhu žádnému odvětví našeho
podnikání. Dožadujeme se plným právem
paušalisování daně obratové u
prvovýroby. Jsme toho názoru, že vývoj
daně z obratu jde a musí jíti k jejímu
přetvoření ve všeobecnou daň
spotřební. Tato úprava by měla veliké
výhody jak pro finanční správu, tak
i pro poplatníky. Znamenalo by to značné
úspory práce na obou stranách. Všeobecná
paušalisace vyloučí také nežádoucí
spory o výhody mezi jednotlivými druhy podnikání,
t. j. mezi podnikáním znárodněným,
družstevním a soukromým. Stavíme se
za rovnoměrné daňově právní
posuzování všech těchto hospodářských
složek, neboť jedině tak se může
vykázat, zdali pracují výkonně a plní-li
svou službu veřejnosti bez skrytých podpor,
které by pak šly k tíži ostatních
sektorů. Jestliže sjednocující osnova
nedává žádných výhod znárodněnému
podnikání, nesmí je dávati také
podnikání družstevnímu. Jsme pro to,
aby družstva byla co do daňového zatížení
postavena úplně na roveň soukromému
podnikání, což je konec konců v zájmu
družstev, neboť pak se jim nebude moci vytýkat,
že se prosazují, poněvadž dostávají
v daňových výhodách kryté subvence,
které občanstvo musí tak jako tak zaplatiti.
Námitka, že to vlastně znamená zhoršení
daňově právního posuzování
proti době první republiky, to jest době
kapitalisticko-liberalistického hospodářství,
neobstojí. Tehdy totiž byla družstva něčím
cizorodým v hospodářské soustavě
liberalistické republiky a byla instrumentem, jehož
některé politické strany z politických
důvodů používaly k zvětšování
své hospodářské moci: Tato doba dávno
minula. Dnes jsme v lidově demokratické republice,
směřující k demokracii hospodářské.
Proto není také možno jakkoliv široký
úsek daňově zvýhodňovati, neboť
by to znamenalo nejen nežádoucí soutěžní
nerovnoměrnost, ale také značný úbytek
pro státní pokladnu, jehož stát v mimořádné
době budování v žádném
případě nemůže postrádat.
Věříme v příslib daný
nám panem předsedou vlády, že při
nové daňové úpravě bude zavedena
jednotná progresivní daň důchodová,
podle příjmů každého občana
našeho státu. Při sdělávání
státního rozpočtu budiž pamatováno
na zestátnění našeho odborného
školství pro řemeslný dorost, jakož
i na výstavbu učňovských domovů.
K úpravě učební osnovy a docházky
do odborných škol buďtež zavoláni
zástupci řemesla, čímž se předejdou
mnohé hořkosti. S díkem kvitujeme připravovaný
zákon o sociálním zabezpečení
pro případ nemoci a stáří všech
pracujících lidí našeho národa,
leč i k tomuto mělo by živnostnictvo své
připomínky, které nutno slyšeti včas
od našich odborných svazů.
Věřím, že jen poctivým úsilím
všech pracujících vrstev národa dobudeme
si opět lepších, spokojených dnů
pro nás i naše budoucí. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Janouš.
Dávám mu slovo.
Posl. Janouš: Vážená sněmovno!
Paní a pánové!
Zkoumáme-li předložené osnovy daňové,
které jsme dostali včera a dnes, vzbudí naši
velkou pozornost. Tato pozornost je oprávněna, jestliže
daňová soustava je dělána tak, aby
přinášela státu ty největší
finanční výnosy. Vidíme, že duch,
podle kterého jsou tyto osnovy dělány, neodpovídá
dnešním poměrům, neodpovídá
zájmům, podle kterých se má budovat
lidová demokratická republika, poněvadž
osnovy postihují široké vrstvy spotřebitelů,
zdražují životní potřeby. Ale mluvím-li
jménem komunistických poslanců, musím
říci, že budeme pro ně hlasovat z toho
důvodu, že státní pokladna potřebuje
takové zdroje příjmů, abychom se mohli
rychle vyhojit z následků okupačního
fašistického režimu.
Ale nemůžeme se na tyto osnovy dívat pouze
očima poplatníka. Musíme se na ně
dívat i tak, že je třeba, abychom zladili zájmy
státní pokladny a sloučili je se zájmy
národohospodářskými; to znamená,
abychom dělali daňové osnovy jako hospodáři,
to jest s tužkou v ruce. Díváme-li se na předlohy
takto, nemůžeme býti spokojeni, poněvadž
předlohy nevystihují správně náš
hospodářský život a stávají
se mu brzdou.
Dovolte, abych nyní přešel k několika
podrobnostem projednávané daňové osnovy.
Domnívám se, že dnešní řeč,
která zde byla pronesena panem kol. posl. Fuskem,
i když mluvil o upřímnosti a zejména
o tom, že je třeba si pohovořit od srdce, nebyla
skutečně upřímně myšlena,
poněvadž se nenesla duchem sjednocení národa,
nýbrž byla nesena duchem rozeštvat a rozdvojit
národ; na jednu stranu postaviti soukromý sektor,
a na druhou stranu družstva. S tohoto hlediska ji musíme
odmítnout, poněvadž zájem státu
nám velí, abychom nerozdvojovali národ, když
potřebujeme právě jeho největší
jednotu.
Dříve než se dostanu k podrobnostem daně
obratové, chtěl bych zdůraznit, že její
prvé zhoršení - máme-li na mysli daň
obratovou z doby předmnichovské - přišlo
v době, kdy u nás byla konjunktura a kdy právě
proto, že byla konjunktura, nebylo nutné daňové
břemeno zvyšovat. Tehdy nikdo nevystoupil, aby hájil
zájmy živnostníků, řemeslníků,
drobných poplatníků, tehdy to byli pouze
komunisté, kteří proti zvýšení
daně zvedli svůj hlas. A dnes, když stát
potřebuje peníze více než tehdy, když
buduje na nových podkladech, dnes se přichází
s tím, aby se dělala propast mezi dvěma složkami
v národě. Oč konkrétně jde?
O zemědělská družstva, o strojní
družstva, o družstva pro využití elektrické
energie, o družstva pro stavbu vodovodů a pod. Osnova
navrhovala pro tato družstva hranici 150.000 Kčs.
Překročí-li se tato hranice, mají
býti družstva zdaněna. Poslanci soc. demokratické
strany, členové rozpočtového výboru,
společně s námi hlasovali pro to, aby tato
hranice byla zvýšena na 250.000 Kčs. Bylo to
předmětem bojovného hlasování,
jak už bylo řečeno, a přijal se kompromisní
návrh na 200.000 Kčs.
Máme dnes před sebou osidlování pohraničí.
Chceme-li je provést, musíme se podívat na
těžkosti, s nimiž tam zápasí právě
naši zemědělci, kteří pohraničí
osidlují: a tu vidíme, že bez pomoci družstevního
podnikání nemohou osidlování provést.
Máme úbytek pracovních sil. Chceme-li, aby
v zájmu zásobování národa bylo
pohraničí osídleno, aby tam byla přidělená
půda obdělána, pak zbývá jen
jediná cesta, cesta družstevní. Každé
družstvo, které bude mít jenom jeden traktor,
bude mít denní režie nejméně
1.200 Kčs. Počítáme-li se 100 pracovními
dny, tu pouze režie jednoho traktoru činí 120.000
Kčs za 100 pracovních dnů; kde však
je režie ostatního strojního zařízení
a kde je režie ostatních potřeb, které
bude družstvo pro zemědělce opatřovat
družstevně? Tu je vidět ilusornost této,
"výhody". Zde je třeba zájem národohospodářský
zladit se zájmem státním, a právě
z toho důvodu jsme navrhovali, aby ona hranice byla vyšší.
Přichází-li se dnes do sněmovny s
tím, aby se družstva této hranice vzdala, pak
musíme nechat družstvům možnost, aby se
toho dobrovolně vzdala v případech, kdy toho
nebudou potřebovat, ale nemůžeme je zákonem
zbavit této výhody, protože musíme mít
na zřeteli možnost obdělávání
půdy v pohraničí.
Divím se, že se pan posl. Fusek, který
mluvil jménem malých řemeslníků,
nepodíval na druhý fakt této osnovy, totiž
na to, že osnova přiznává výhody
i podnikům soukromým. A právě my komunisté
jsme pro malé zemědělce, malé živnostníky
a řemeslníky navrhovali další zlepšení,
když jsme doporučovali, aby ministerstvo financí
ihned připravilo osnovy tak, aby daň z obratu byla
pro malé živnostníky a řemeslníky,
u nichž nedosahuje obrat 80.000 Kčs, též
paušalována. To se nám bohužel nepodařilo
prosadit, ačkoli to bylo právě v zájmu
těch drobných živnostníků, o
kterých se dnes tak široce mluví.
Ještě, vážená sněmovno,
bych chtěl zdůraznit, že právě
družstevní hnutí tím, že dalo republice
dar 80 milionů Kčs, udělalo to nejlepší
gesto, a to ne gesto demagogické, ale takové, jež
dokazuje, že to myslí s republikou poctivě.
Není už ta doba, kdy byl pánem v Kooperativě
agrárník Feierabend. Není už
doba, kdy tato Kooperativa dávala milionové dary
ve prospěch různých politických stran.
Tato doba je pryč a proto se nemusíme obávat,
že by se přebytky, které družstva získají,
obrátily ve prospěch několika jednotlivců,
jako to bylo dříve.
Potom zde byla nadhozena otázka distribuce. Zase musím
konstatovat, že to byli právě komunisté,
kteří ústy posl. soudr. Zmrhala přišli
první s otázkou distribuce a že také
právě soudr. Zmrhal to byl, jenž ukázal
na to, jak nesprávným způsobem se tvoří
u nás ceny. Je potom divné, že pan kolega Fusek,
když mluvil o tvoření cen másla, ještě
do toho výrobního procesu nezapočítal
dojičku se stolnickou, aby podal ten výrobní
obrázek másla úplný. Měl poukázat
jasně na ten nešvar, na který poukázal
již posl. Zápotocký, zase komunista,
že část velkoobchodu se zbytečně
podílí ohromným procentem na distribuci a
že je nutno jej vyřadit.
Příklad družstva, "Bratrství",
které právě nyní snížilo
ceny uzenin, je markantním důkazem toho, že
není možno stavět jednu výrobní
složku proti druhé, že družstva jsou činitelem,
který může pro spotřebitele nejvíce
udělat. (Potlesk.) Mluví-li se o tom, že
je nutno hájit zájmy spotřebitelů,
pak je to právě cesta družstevní, pak
jsou to družstva, která po boku těch potřebných
malořemeslníků a maloobchodníků
musí být tím činitelem, který
se musí víc a více v naší distribuci
uplatňovat.
Vážená sněmovno! Chtěl bych zde
ventilovat ještě jenom jednu otázku. Jak se
dělají naše zákonné osnovy, srovnáme-li
to s duchem lidově demokratické republiky? Tu musím
říci, že máme-li ke každé
dani jiné daňové nařízení,
platí-li u nás daňový pořádek
ještě z doby Marie Terezie, je to zjev, se kterým
nemůžeme souhlasit, a že jsme to byli právě
my komunisté, kteří po této stránce
podali resoluční návrh, aby ministerstvo
financí přikročilo neprodleně k vypracování
takového daňového zákona, který
by sjednotil pro všechny přímé i nepřímé
daně trestní ustanovení tak, abychom odstranili
ta ustanovení, která umožňovala pánům
Kumperům a ostatním utéci s milionovými
defraudacemi, a abychom vnesli pořádek a právní
jistotu do daňového resortu. (Potlesk.)
Jestliže dříve živnostník, obchodník
a řemeslník žil v obavách, kdy k němu
přijde exekutor a bude na něm vymáhat daňové
nedoplatky, kdežto na druhé straně velkým
podnikům stamilionové částky se odepisovaly,
pak dnes v lidově demokratické republice se musí
osnovy dělat tak, aby drobní podnikatelé
měli pocit plné právní jistoty a abychom
také znemožnili zbytkům velkoobchodníků,
velkokapitalistického soukromého podnikání
nové daňové defraudace.