Tvrzení p. posl. Zápotockého, že
veřejnou žalobou v Chrudimi bylo zastaveno trestní
řízení proti zrádci a kolaborantu
Josefu Markovi, bývalému majiteli fy. Josef Marek,
kotlárna v Holicích, není správné.
Věc je dosud ve stadiu přípravného
vyšetřování a po jeho skončení
bude rozhodnutí přenecháno v této
věci mimořádnému lidovému soudu.
Dále pan prof. Peška vznesl na mne dotaz, proč
není zajištěn ani vyšetřován
člen protektorátní vlády prof. dr
Kapras. Lituji, že nemohu panu kol. Peškovi
dáti konkretní odpověď, a soudím,
že tento dotaz měl býti spíše učiněn
v rozpravě, kterou sněmovna provedla o problémech
týkajících se ministerstva vnitra. Mohu však
ujistiti, že je-li tomu tak, jak p. prof. Peška
uvádí, nemám přesto nejmenších
pochyb o tom, že také případ prof. Kaprase,
jako ostatních členů protektorátní
vlády, bude náležitě zvážen
i vyšetřen ve smyslu vládního programu.
Zcela mimořádnou pozornost vyvolal v naší
veřejnosti případ Josefa Zloského
z Kyjí u Prahy, a proto se jím budu zabývat
nakonec podrobněji. Na případ Josefa Zloského
bylo ministerstvo spravedlnosti upozorněno deputací
kyjských občanů dne 17. ledna 1946. Z tohoto
podnětu byly ihned telefonicky vyžádány
spisy od veřejného žalobce u mimořádného
lidového soudu v Praze, z nichž bylo zjištěno,
že veřejný žalobce řízení
skutečně zastavil a Zloského propustil na
svobodu neboť Zloský prokazoval, že byl činným
členem illegálního hnutí organisace
Lípa a také členem illegálního
národního výboru v Kyjích, do něhož
byl podle výpovědí svědků četnických
strážmistrů Josefa Čížka
a Josefa Štědrého přibrán zástupci
komunistické strany.
Dalším důvodem zastavení trestního
řízení byla státnímu zástupci
ta okolnost, že Ferdinand Šefrna, František Čurda
a František Kuchař, kteří ve věci
proti Zloskému vystupují jako svědci, jsou
sami podezřelí, že učinili na Zloského
udání na německé kriminální
policii, a jejich případ se stal rovněž
předmětem šetření vyšetřující
komise okresního národního výboru
Praha - venkov - sever. Ministerstvo spravedlnosti na základě
předloženého materiálu a informací
přednesených kyjskou deputací občanů
a po prostudování spisů, které však
nevážily několik kilogramů, jak zde
bylo řečeno - poslední list byl označen
číslem pouze 55 - dalo veřejnému žalobci
příkaz, aby skutková podstata činů
dávaných Zloskému za vinu byla znovu přezkoumána,
neboť trestní jednání by bylo možno
spatřovat v okolnosti, že Zloský zaslal okresnímu
úřadu pro politický okres Praha-venkov podání
z 13. dubna 1939, v němž sděloval, že
v zastupitelstvu osady Kyje a Hostavice zasedají dosud
funkcionáři - bývalí komunisté,
že osadním starostou v Hostavicích je dosud
komunista František Černý, a žádal,
aby byli zbaveni všech osadních funkcí. Dalším
podáním ze dne 31. července 1939, rovněž
uvedenému úřadu zaslaným, pak sděloval,
že nebyl dosud zbaven členství v osadní
finanční komisi Hostavice bývalý člen
komunistické strany Antonín Vencl, a žádal,
aby i tento byl funkce zbaven a nahrazen z osob, které
určilo vedení Národního souručenství.
Dále prý sdělil okresnímu úřadu,
resp. snad i gestapu, obecní komunistickou kandidátku,
což vše mělo údajně za následek
zajištění některých kyjských
občanů, z nichž pak 6 zemřelo v koncentračním
táboře. Konečně je v podezření,
že odstranil obecního tajemníka Františka
Kuchaře a nahradil jej - pravděpodobně na
doporučení Němce Deutschera - Němcem
Šavlem, aby posílil oficiální protektorátní
politiku z doby okupace. Podezření proti Zloskému
jsou tedy, jak račte vidět, velmi vážná.
Po zjištění tohoto stavu navrhl veřejný
žalobce z příkazu ministerstva spravedlnosti
doplnění řízení a posléze
i uvalení vazby na Zloského.
Z opatření, které učinilo ministerstvo
spravedlnosti, plyne jasně, že se strany ministerstva
bylo učiněno vše, čeho bylo třeba
k řádnému a pečlivému prozkoumání
případu Zloského, aby jeho činnost
byla jasně osvětlena po všech stránkách.
Dříve však, než nařízené
šetření mohlo býti provedeno, byl Zloský
dne 12. února 1946 zadržen skupinou osob z Kyj v Praze,
svázán a jimi v průvodu veden do věznice
krajského soudu trestního v Praze. Cestou byl Zloský
ztýrán a bodnut do zad. Věc vyšetřoval
sbor národní bezpečnosti v Praze a dne 19.
února 1946 došlo státnímu zastupitelství
v Praze trestní oznámení na pachatele těchto
činů. Ministerstvo spravedlnosti vede věc
v patrnosti. Trestní řízení nebylo
dosud provedeno.
Tento případ Zloského vyvolal mimořádnou
pozornost naší veřejnosti nejen tím,
jak byl v tisku ventilován v době právě
před provedením obecních voleb v Kyjích
u Prahy, ale zejména samovolnou akcí některých
zúčastněných kyjských občanů,
provedenou za bílého dne v hlavních pražských
ulicích, která skončila lehkým ublížením
na těle. Nechráním a nezastávám
se Zloského v nejmenším; toho důkazem
je fakt, že se ve vyšetřování proti
němu po mém zákroku pokračuje a že
na něho byla uvalena řádná vyšetřovací
vazba. O otázce jeho viny se však musí vyslovit
lidový soud a nikdo jiný. A nemohu nevyslovit politování
nad tím, když již jeho případ zde
byl projednáván, že žádný
z těch, kteří o tomto případu
hovořili. nenašel slova odsouzení pro násilný
čin, který byl na něm spáchán.
Dnešní vláda lidové demokracie může
přece býti podle mého přesvědčení
dostatečnou zárukou každému občanu,
ať je jakéhokoli politického přesvědčení,
tedy i socialistického nebo komunistického, že
se dovolá svého práva. (Potlesk.)
Proto každý násilný a svévolný
čin proti svobodě druhého dnes už je
ve svých důsledcích činem proti této
vládě Národní fronty, která
je a musí býti strážcem národního
pořádku. (Potlesk.) Proto odsuzuji násilí,
jež bylo na Zloském spácháno, a oznamuji
sněmovně, že trvám na tom, aby proti
pachatelům tohoto násilí bylo zahájeno
trestní řízení. (Potlesk.)
Jsem tím jako ministr spravedlnosti povinen právě
jako strážce práva, které si již
dala nebo dává revoluce, nikoli jen podle našeho
starého právního řádu předrevolučního,
a to tím spíše, že pokud jde o ochranu
výsledků květnové revoluce i o ochranu
těch, kteří ji vybojovali a pokud na z stížnosti,
že v některých případech byly
na základě trestních oznámení
státních zástupců podány žaloby
za některé činy, spáchané proti
Němcům, zrádcům a kolaborantům
v době revoluce, konstatuji prostě, že ministerstvo
spravedlnosti dalo na můj příkaz výnosem
ze dne 27. prosince 1945, č. 50.155/45, pokyny úřadům
veřejné žaloby, aby - pokud v takových
trestních věcech jsou obvinění drženi
ve vazbě - byli propuštěni a aby bylo učiněno
opatření, aby v trestním řízení
nebylo zatím proti nim pokračováno. Mimo
to jsem podal vládě návrh osnovy zákona
o beztrestnosti těchto činů v době
revoluční; to znamená onu činnost,
jež zde byla na mysli, když se v debatě o mém
prohlášení mluvilo o tom, že je třeba
legalisovat výsledky i činy naší národní
revoluce a že je třeba zjednat jim zákonnou
ochranu. Tato osnova byla již předložena Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
a právě se projednává v ústavně-právním
výboru. To je prakticky to hledání synthesy
mezi naším starým platným právním
řádem a mezi tím právním řádem,
který nakonec vyjde jako zákonný výsledek
naší národní revoluce tak, jak jsem
o tom ve svém prohlášení mluvil. Konstatuji
jen, že takovýto druh (Výkřiky.)
- já hned řeknu - osnovy revolučního
zákona v oboru své působnosti podalo Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
doposud pouze ministerstvo spravedlnosti. (Potlesk.)
Konečně dovolte, paní a pánové,
abych řekl všeobecně jen tolik, že ani
páni poslanci nejsou vždy správně informováni
o podstatě případů, které uvádějí.
I to budiž pobídkou, aby se výkon lidové
justice posuzoval opatrně, pokud někdo nemá
dostatečnou znalost celého pozadí případu,
a aby se nečinily předčasně a příliš
obecné závěry. Tím ovšem nepopírám,
že mezi státními zástupci i mezi soudci
se mohou vyskytnout a jistě též vyskytují
takoví, kteří celým svým založením
a smýšlením se ještě nedovedli
vyrovnat s revolučními a pokrokovými tendencemi
a změnami naší doby. Jsem však rozhodnut
nepřipustit v rámci své pravomoci, aby se
mohly takové snahy v našem soudnictví uplatňovat
a projevovat.
V souvislosti s projednáváním otázek
retribučního dekretu chtěl bych poděkovat
za obsažný a informativní přínos
do diskuse panu posl. dr Štefánikovi, který
- jak je známo - obstarává ve sboru povereníků
dosavadní kompetenci SNR v oboru justice. Zejména
jeho informace o stavu lidového soudnictví na Slovensku
a o přípravách k zahájení činnosti
Národního soudu v Bratislavě byly přijaty
námi všemi jistě se zájmem, neboť
ač zastáváme stanovisko, že je věcí
Slováků a slovenských soudů, aby potrestali
vinníky ze svých řad, přece jen jistě
celé Prozatímní Národní shromáždění
sleduje s bedlivou pozorností průběh výkonu
válečné retribuce na Slovensku. Stejně
jako na Slovensku zajímá, jak pokračuje soud
nad Němci, Maďary, zrádci a kolaboranty v českých
zemích, tak zajímá v Čechách
a na Moravě postup a praxe lidového soudnictví
i Národního soudu na Slovensku, neboť válečná
provinění podle příslušných
dekretů se netýkají jen provinění
proti zájmům slovenským nebo českým,
nýbrž týkají se především
takových trestních činů, které
byly spáchány proti celé republice, proti
společnému, demokratickému, jednotnému
státu československému. (Potlesk.)
A potrestání takových provinění
je právem i povinností celé republiky, nikoli
jen některé její části.
Zvláštní pozornost věnoval p. posl.
dr Štefánik i ostatní řečníci
unifikaci a kodifikaci práva, která je beze sporu
jedním z nejdůležitějších
úkolů justiční správy v osvobozeném
státě. Tento požadavek je jednou ze státních
nezbytností a ministerstvo spravedlnosti mu také
od počátku věnuje plnou pozornost. Počalo
již o sjednocení některých úseků
justičního práva pracovat zvláště
intensivně od října minulého roku,
kdy jsme se s panem povereníkem pre pravosúdie a
jeho spolupracovníky dohodli na nejúčelnějším
postupu.
Těmito, jakož i jinými otázkami, o kterých
jsem se ve svém exposé nezmiňoval, budu se
však blíže zabývat až ve své
řeči v rozpočtovém výboru.
Pan posl. Zápotocký se dále zabýval
dosti obšírně některými organisačními
a zejména personálními otázkami ministerstva
mnou nyní spravovaného. Zde moje odpověď
a vysvětlení:
Konstatuji, že očistná akce v ministerstvu
spravedlnosti byla prováděna zaměstnaneckou
radou a její vyšetřující komisí.
Chování všech zaměstnanců ministerstva
spravedlnosti bylo těmito institucemi přezkoumáno,
a to přesně podle směrnic a pokynů,
které v tomto směru dávalo ÚRO, kteréžto
pokyny a směrnice byly tehdy - před vydáním
dekretu presidenta republiky č. 105/1945 Sb. o očistném
řízení proti veřejným zaměstnancům
- jediným vodítkem pro očistnou akci. Očistné
řízení se provádí tak podrobně,
že ještě ani dnes nejsou všechny případy
vyřízeny - a jde při tom právě
o úředníky vysokých hodností.
Také u úředníka ministerstva spravedlnosti
dr Brožovského, o jehož případu
obšírně mluvil p. posl. Zápotocký,
se postupovalo tak důkladně, že podrobné
šetření trvalo několik měsíců.
Vyšetřující komise se nespokojila materiálem,
který získala přímo v ústředí
ministerstva spravedlnosti, ale obrátila se také
na zaměstnanecké rady soudů a úřadů
podřízených ministerstvu spravedlnosti. Jen
vyjádření jediné zaměstnanecké
rady bylo negativní z celkového počtu 29
dobrozdání. 28 zaměstnaneckých rad
se vyslovilo jednoznačně pro dr Brožovského.
Ve prospěch dr Brožovského bylo zejména
zdůrazňováno, kolik úsilí vyvinul,
aby bylo zabráněno zrušení našich
soudů okupantskou mocí. Když v jednom trestním
ústavě propukla aféra skrytých zbraní,
dal dr Brožovský se vším risikem podrobné
instrukce, jak postupovat, aby bylo gestapo svedeno se stopy.
Živě se ujímal zaměstnanců legionářů
a prosadil, že byli jako nepostradatelní ponecháni
ve službě. Tyto a ostatní další
vyšetřené skutečnosti byly toho druhu,
že začátkem října 1945 se usnesla
zaměstnanecká rada ministerstva spravedlnosti za
přítomnosti všech náhradníků
jednomyslně navrhnout ministru spravedlnosti, aby jmenovaný
úředník, který byl od květnové
revoluce ze služby distancován, byl opět povolán
k činné službě. Proto můj předchůdce
v úřadu neměl důvodu, aby nevyhověl
tomuto jednomyslnému usnesení zaměstnanecké
rady. Není však správné tvrzení,
že dr Brožovský byl postaven na vedoucí
místo - byl pouze pověřen vedením
jedné sekce ministerstva, sekce justiční
správy. Také já sám jsem se věcí
dr Brožovského po svém převzetí
úřadu zabýval a dosud zabývám
a podrobně jsem prostudoval sám spisy očistné
komise, týkající se jeho případu.
Přesvědčil jsem se, že očistná
akce v ministerstvu spravedlnosti se tedy - jak znovu konstatuji
- konala přesně v duchu revolučních
zásad, jak byly nakonec vyjádřeny v pokynech
a směrnicích ÚRO. Rozhodovaly orgány
podle těchto směrnic příslušné,
totiž zaměstnanecká rada a její vyšetřující
komise. Jejich rozhodnutí bylo nutno respektovat a jsem
přesvědčen, že jen z neúplné
a nepřesné informovanosti o postupu v této
věci mohly vyplynout přednesené stížnosti
a výtky.
Konstatuji též, že nikým za celou dobu,
i když poměrně krátkou, spravování
resortu mně nikdy žádná námitka
proti nynějšímu zařazení dr Brožovského
učiněna nebyla, a to přes to, že jsem
žádal, abych byl na všechny chyby nebo nedostatky
resortu upozorněn. A z toho, co jsem uvedl, je patrné,
že v případě dr Brožovského
dbalo ministerstvo spravedlnosti všeho, co pro postup očistného
řízení vyžadovaly směrnice ÚRO.
Pan posl. Zápotocký svými vývody
v této věci, které neuznávají
jednomyslné usnesení závodní rady,
octl se vlastně v rozporu se stanoviskem závodní
rady spíše než já.
Sněmovně je asi známo, že se vláda
usnesla, aby všechny ústřední úřady
podaly ministerstvu vnitra podrobnou zprávu o výsledku
prověřovacích a očistných akcí,
provedených v jejich úřadech, aby tak ministr
vnitra mohl všechny pochybné a sporné případy
dát znovu přezkoumat svým ministerstvem.
Se zřetelem k této skutečnosti a poněvadž
všechny případy nejsou dosud úplně
vyřízeny, neměl jsem dosud důvodu,
abych provedl definitivní organisaci svého úřadu,
ač tuto potřebu mám stále v živé
paměti. Jakmile bude očistná akce skončena,
učiním teprve definitivní opatření
organisační i personální ve svém
resortu.
Ve věci presidenta kraj. soudu civilního v Praze
dr Jos. Čermáka vede se očistné řízení
podle dekretu presidenta republiky č. 105/1945 Sb., a to
u nejvyššího soudu v Brně jako kárného
soudu pro soudce. Jmenovaný byl suspendován a v
důsledku toho byl mu služební plat snížen
na polovinu. Není tedy správné tvrzení
p. posl. Zápotockého, že pobírá
své plné požitky.
Pokud jde o dr Měsíčka, je pravda, že
byl jmenován v r. 1943 presidentem kraj. soudu v Písku,
jeho jmenování bylo však zrušeno podle
dekretu presidenta republiky č. 59/1945 Sb., takže
nyní je dr Měsíček kraj. soudcem v
Písku. Když se dr Měsíček ucházel
v hromadné akci o místo presidenta kraj. soudu v
Čes. Budějovicích, potvrdila mu zaměstnanecká
rada kraj. soudu v Písku, že proti němu není
námitek s hlediska státní a národní
spolehlivosti. Teprve později podáním ze
14. prosince oznámila, že vyšly najevo nové
skutečnosti, a doporučila, aby se vyčkalo
výsledků řízení. Se zřetelem
k těmto novým skutečnostem bylo upuštěno
od projednávání případného
jmenovacího dekretu a vyčkává se výsledku
zavedeného šetření.
Tak zvané budovatelské odměny, o nichž
rovněž hovořil pan posl. Zápotocký,
měly honorovat mimořádně zvýšenou
výkonnost, potřebnou ke zdolání zvláště
těžkých úkolů v nynějším
období státního života. Proto také
měly býti budovatelské odměny podle
původních plánů, poskytovány
toliko vedoucím činitelům, jejich spolupracovníkům
v ústředních úřadech a úřadech
jim na roveň postavených. Teprve později
bylo rozhodnuto, že se mají vztahovat i na úřady
podřízené. Ale i potom zdůraznila
vláda ve směrnicích pro přiznávání
těchto odměn, "že poskytnutí odměn
bude jistě daleko - četnějším
zjevem u ústředních úřadů
a v úřadech jim na roveň postavených,
než u úřadů, kde může býti
jen řídkou výjimkou". To je citace ze
směrnic vlády.
Tyto intence byly a jsou patrný také z poměrně
značných částek, přiznaných
vládou ústředním úřadům,
jež vůbec nemají podřízených
úřadů. Ministerstvo spravedlnosti ponechalo
pro své zaměstnance částku, jež
byla úměrná přídělům
oněch centrálních úřadů,
jež podřízených úřadů
nemají. Zbývající větší
část rozdělilo podřízeným
soudům a úřadům. Také toto
přiznání odměn zaměstnancům
ministerstva spravedlnosti dálo se v dohodě se zaměstnaneckou
radou. Přes to jsem dal pro další rozdílení
těchto odměn nové instrukce a zejména
jsem uložil presidiu svého úřadu, aby
napříště bylo při tom pamatováno
na nadměrný výkon, kterým jsou zatíženi
soudci i veřejní žalobci u mimořádných
lidových soudů.
Pan posl. Zápotocký ve svém projevu
naznačil - podle mého mínění
správně - že proniknutí do soudcovství
nových sil, nezatížených právnickým
myšlením i právnickou praxí, jaká
v naší zemi panovala před r. 1918 i před
r. 1938, lze doplnit a nahradit jen postupným přílivem
nových a mladých právníků,
kteří vyjdou z našich vysokých škol.
Neboť snad v žádném oboru veřejné
správy není tak nesnadná jakákoliv
pronikavější změna v osobním
složení jako v soudcovské službě,
neboť je zde třeba velké odborné znalosti
theoretické i praktické. Ale pokud jde o posuzování
judikatury nejvyššího soudu, to se vymyká
rámci dnešní rozpravy také proto, že
většinu oborů soudních, které
nejvyšší soud vyřizuje, jsem nepojal vůbec
do rámce svého prohlášení, o
němž diskutujeme. Chtěl bych jen upozornit,
že pokud jde o nejvyšší soud v Brně,
není tak docela pravda, že se tam nic nezměnilo.
Především několik význačných
členů tohoto nejvyššího tribunálu
bylo zabito při leteckém bombardování,
při němž byla zasažena budova nejvyššího
soudu. Za druhé právě v minulých dnech
na můj návrh pan president republiky jmenoval presidentem
nejvyššího soudu bývalého ministra
spravedlnosti a dlouholetého člena Národního
shromáždění za stranu sociálnědemokratickou,
dr Ivana Dérera. (Potlesk.) Též
sloučení nejvyššího soudu v Brně
se soudem bratislavským je - jak pevně věřím
- bezprostředně před svým uskutečněním.
Osobně, jako resortní ministr, jsem vděčen
účastníkům rozpravy za ocenění
činnosti a obětí, které přineslo
své vlasti a národu československé
soudcovstvo spolu s ostatními justičními
zaměstnanci za doby poroby i za činnost, kterou
koná pro obnovu právního řádu
v našem státě. Konstatuji dále, že
zástupci všech politických stran dali výraz
svému přesvědčení, že
českoslovenští soudci ve svém celku
- s výjimkou zcela ojedinělých případů
- osvědčují se jako přesvědčiví
demokraté a vlastenci a konají svůj odpovědný
a pro budoucnost státu tak důležitý
úřad nestranně, spravedlivě a jedním
slovem dobře. (Potlesk.)
Děkuji pánům poslancům též
za náměty, aby soudcovstvo a ostatní justiční
zaměstnanci, na které jsou zejména v přítomné
době kladeny zvláště těžké
úkoly a od nichž i nejbližší budoucnost
bude požadovati vysoké pracovní úkony,
byli ve svých hmotných potřebách náležitě
zajištěni a uspokojeni. v tomto směru mohu
slavnou sněmovnu ujistit, že ministerstvo spravedlnosti
vede požadavky soudců, o nichž se zmínili
četní členové této sněmovny,
v bedlivě patrnosti a snaží se, aby se těmto
požadavkům vyšlo v mezích možnosti
co nejvíce vstříc. Tak v rámci právě
osnované unifikace platových poměrů
státních zaměstnanců v českých
zemích a na Slovensku ministerstvo spravedlnosti se důrazně
postavilo proti ponechání dosavadní duplicity
platových úprav českých a slovenských
soudců a dožadovalo se, aby po platové a služební
stránce byli čeští soudci na roveň
postaveni slovenským a tím bylo zamezeno nepříznivějšímu
hodnocení českých soudců proti slovenským.
(Potlesk.) Dovoluji si žádati slavnou sněmovnu,
aby provedení tohoto zrovnoprávnění,
jako nejvýše spravedlivého požadavku soudcovstva,
věnovala svou pozornost i podporu a přízeň.
Otázku dalšího školení soudců,
která byla uvedena na přetřes, vezme ministerstvo
spravedlnosti v úvahu, jakmile se poměry v soudnictví
znormalisují.