Zatím co se československo-francouzské styky
obnovovaly a upevňovaly, prošly naše styky s
londýnskou vládou polskou, slibně navázané
v roce 1940, vývojem zcela opačným. Věc
patří minulosti a uvádím ji jen proto,
abych ukázal, že jsme si byli od počátku
vědomi potřeby slovanské politiky, která
se nám tentokráte zdála schůdnější,
když v čele polské vlády stál
generál Sikorski, jehož zásadní nesouhlas
s beckovskou zahraniční politikou byl obecně
znám. Doufali jsme, a snad v to doufal i on sám,
že se mu podaří dohodnouti se se Sovětským
svazem. Měli jsme od počátku rozhovorů,
t. j. od r. 1940, dvě podmínky sine qua non pro
bližší a užší spolupráci
s Polskem: 1. uznání našich práv na
Těšínsko a ostatní československá
území, beckovskou vládou obsazená
(Potlesk.), 2. dobrý poměr Polska k Sovětskému
svazu. Ukázalo se, že ani generál Sikorski
a po jeho tragické smrti ani následující
polské vlády v Londýně nebyly s to,
aby se vymanily z negativních proudů mocných
složek polské emigrace, jejichž stanovisko bylo
v obou bodech nepřekonatelně záporné.
Pro tyto dvě překážky se stalo v roce
1943 zřejmým, že jednání je bez
vyhlídek, zůstalo vězet a polská vláda
londýnská nakonec přerušila s československou
vládou styky, když tato uznala vládu lublinskou.
Po tomto stručném probrání naší
individuální diplomatické akce k poměru
k jednotlivým státům slovo o tom, jak se
projevovala spolupráce ve společných spojeneckých
akcích, t. j. těch, na nichž jsme byli účastni
s ostatními spojenci, alespoň evropskými.
Původně se akce, o nichž chci mluvit, omezují
na státy, které mají přímý
zájem a přímou účast na boji
s velmocemi berlínské osy a jejich satelity. Dne
12. června 1941 se tato bojující fronta sešla
v Londýně pod předsednictvím W. Churchilla
a prohlásila, že bude pokračovati v boji až
do vítězství.
Dne 14. srpna 1941, tedy skoro 4 měsíce před
tím, než Amerika vstoupila do války, president
Roosevelt a ministerský předseda Churchill vyhlásili
t. zv. Atlantickou chartu, která je jakousi obdobou čtrnácti
bodů Wilsonových z prvé světové
války. K jejím zásadám jsme přistoupili
s ostatními spojenci, k nimž mezitím přibyl
Sovětský svaz, dne 24. září
na slavnostním zasedám v Londýně.
Dne 2. ledna 1942 pak došlo ve Washingtonu k deklaraci, jež
po prvé nese jméno Spojených národů.
Do roku 1945 vzrostl postupně počet účastníků
Deklarace na 51 států, které se pak staly
signatáři charty Spojených národů.
Dne 13. ledna 1942 za přítomnosti Anthony Edena
a zástupců britských dominií, jakož
i Sovětského svazu, Spojených států
a Číny, byla představiteli devíti
evropských států, obsazených Německem
a Italií, podepsána v Londýně mezispojenecká
deklarace o válečných zločinech. V
červenci toho roku podalo devět států
společnou notu třem velmocem, doprovázenou
vylíčením zločinů, spáchaných
v obsazených zemích. Notu v Moskvě podalo
československé velvyslanectví. Tato akce
našla plnou odezvu u velmoci, které v červenci
1943 varovaly neutrální země, aby neposkytly
asylu válečným zločincům. V
říjnu 1943 zřídily velmoci v dohodě
s ostatními spojenci komisi Spojených národů
pro válečné zločiny a později
se postaraly příslušnými ustanoveními
v příměřích s poraženými
státy, aby tyto byly zavázány vydati válečné
provinilce.
Otázce německých ukrutností, věnovala
zvláštní pozornost také moskevská
konference v říjnu 1943, která vyjádřila
své stanovisko zvláštní deklaraci, nesoucí
podpisy maršála Stalina, presidenta Roosevelta a ministerského
předsedy Churchilla. To je původ mezinárodního
vojenského soudu, který byl zřízen
dohodou čtyř velmocí z 8. srpna 1945 a koná
teď spravedlnost v Norimberku.
Zmíním se jen zcela stručně a obecně
o mezinárodních jednáních a aktech
hospodářských. Než byla vytvořena
UNRRA, došlo v květnu 1943 v Hot Springs ve Spojených
státech k velmi důležité konferenci
potravinové a zemědělské. Byl zřízen
t. zv. Zatímní výbor, jenž vypracoval
a koncem roku 1944 předložil vládám
ústavu Potravinové a zemědělské
organisace Spojených národů. Dne 16. února
1945 jsme přistoupili za členy této organisace,
od níž si slibujeme nejlepší výsledky
jak mezinárodně, tak pro nás.
UNRRA, což je dnes běžná zkratka anglického
názvu, který překládáme do
češtiny jako Správa Spojených národů
pro pomoc a obnovu, byla založena dohodou, podepsanou ve
Washingtonu 9. listopadu 1943. Podepsali jsme washingtonskou dohodu
a před koncem války, dne 26. února 1945,
jsem podepsal s evropskou správou UNRRA, jejíž
sídlo je v Americe a jejímž generálním
ředitelem je náš výborný přítel
Herbert H. Lehman, zvláštní dohodu o praktickém
působení UNNRA u nás. Jsem jist, že
mohu srdečně poděkovati této instituci
i těm zemím, které jí pro její
akci poskytly a poskytují prostředky. (Potlesk.)
Od 1. do 22. července 1944 konala se v Bretton Woods ve
Spojených státech měnová a finanční
konference Spojených národů, která
ustavila mezinárodní měnový fond a
mezinárodní banku pro obnovu a rozvoj. Jako stát
vývozní, jehož hospodářství
citelně utrpělo válkou a okupací,
máme tu eminentní zájem a proto vítám,
že Prozatímní Národní shromáždění
schválilo přistoupení k těmto dohodám,
k němuž došlo dne 27. prosince 1945.
Přicházím k jednáním, která
se týkala skončení války. Množství
společných zájmů, plynoucích
z podobného osudu, přivedlo vlády nepřítelem
úplně obsazených evropských států,
sídlící v Londýně, k nejužší
spolupráci. Vytvořil se nejprve výbor zahraničních
ministrů a ten zřídil koncem 1942 Studijní
výbor pro otázky příměří.
Je přirozené, že různost zájmů
nedovolila v některých věcech dojíti
k jednotnému názoru. Jedna však z důležitých
otázek, v níž dohody bylo dosaženo, byla
repatriace, jejíž úkoly bylo ovšem možno
tehdy jen odhadovati. Prakticky byla věc řešena
později repatriačními úmluvami, a
to s Francií z 21. listopadu 1944 a s Holandskem z 31.
ledna 1945.
Uvítali jsme, když rozhodnutím moskevské
konference v říjnu 1943 byla zřízena
v Londýně Evropská poradní komise
tří velmocí s úkolem studovati evropské
otázky, souvisící se skončením
války v Evropě. Tato komise, v níž byly
zastoupeny Sovětský svaz, Velká Britannie
a Spojené státy a později i Francie, vyzvala
koncem července 1944 ostatní evropské spojence,
aby jí dali své připomínky pro německou
kapitulaci. Učinili jsme tak v srpnu memorandem, které
vyjádřilo naše obecné i zvláštní
požadavky. Formulovali jsme při tom své stanovisko
ve věci přesídlení neslovanského
obyvatelstva. Později jsme o tom předložili
Evropské komisi zvláštní podrobné
odůvodnění.
Naši znalci byli povoláni několikrát
před t. zv. Konsultativní evropský komitét,
aby byli seznámeni s připravovanými kapitulačními
podmínkami pro Německo a podali k nim své
připomínky a později, aby jim byly odevzdány
texty, kterými byla kapitulace 8., resp. 9. května
1945 provedena.
Byla nám také dána příležitost,
abychom se zúčastnili rozpravy o připravovaných
podmínkách maďarského příměří.
V komisi, zasedající v Moskvě pod předsednictvím
lidového komisaře Molotova, byly naše zájmy
účinně hájeny tehdejším
velvyslancem Fierlingrem, a jedním z výsledků
tohoto jednání byl podíl Československa
- vedle Sovětského svazu a Jugoslavie - na náhradě,
uložené příměřím
Maďarsku po jeho kapitulaci 20. ledna 1945 za škody,
které u nás napáchalo.
Vrátím se nyní zpět do léta
1944. V Baňské Bystrici vypuklo historické
slovenské povstání. (Potlesk.) Jiní
už ocenili jeho význam po stránce státní.
Dovolte, abych je zhodnotil po stránce mezinárodní.
Mohu bez rozpaků prozradit, že bylo dosti lidi i mezi
našimi dobrými přáteli, kteří
měli pochybnost o životnosti československé
jednoty po zkušenostech z roku 1938 a 1939. Mnozí
z nich také přeceňovali vážnost
agitace všelijakých agentů, pracujících
proti československé jednotě, a bylo pro
ně překvapením, když povstání
vzplanulo za jednotu Československé republiky. Nepochybně
utvrdilo naši mezinárodní posici, neboť
prokázalo pravdivost toho, co jsme vždy hlásali:
že totiž v duši českého i slovenského
lidu je jediná touha: volná Československá
republika! (Potlesk.)
Jakmile bylo jasné, že vítězný
postup Rudé armády brzy umožní, aby
vláda a president vstoupili na osvobozenou půdu
republiky, odletěl president s členy londýnské
vlády a jinými politiky do Moskvy, kde po kratším
vnitropolitickém jednání nastoupil cestu
do vlasti a přibyl do Košic už s novou vládou.
Zde se časově končí prvá část
mého výkladu, která zahrnuje 5 pohnutých
let válečných od července 1940. Začala
se v nebezpečné periodě po pádu Francie,
ale po bezmezném strádáni našeho českého
i slovenského lidu se šťastně skončila
návratem presidenta a československé vlády
a osvobozením celé republiky. Dříve
než však uzavřu tuto kapitolu, dovolte mi, abych
pověděl něco o londýnském ministerstvu
zahraničních věcí a o československých
zastupitelských úřadech.
Naše počátky byly více než skromné,
za to se nemusíme stydět. Úřad se
postupně rozšiřoval úměrně
k úkolům, které se nám kladly. Žádali
jsme od svých zaměstnanců nejvyšší
pracovní výkon a ministerstvo zahraničních
věcí prakticky neznalo svátků. Naši
zaměstnanci si vážili toho, že měli
možnost účastniti se ve svobodném světě
práce na osvobození a jsem přesvědčen,
že ve velké své většině
svou povinnost splnili. Platí to jak o zaměstnancích
ministerstva z doby předválečné, kteří
se pomalu v Londýně z různých konců
světa shromažďovali, tak o zaměstnancích
nově přijatých.
Mnozí z úředníků ministerstva
a zastupitelských úřadů prošli
chvílemi těžké materiální
nejistoty. Nebylo peněz na jejich platy a situace se zlepšila
až díky britskému úvěru. V Londýně
se pracovalo někdy za obtížných podmínek.
Naše úřadovny byly hned na počátku
vybombardovány, na štěstí bez lidských
obětí, jichž jsme byli uchráněni
i později, ač Londýn byl až do konce
války cílem německých útoků,
tu s větší, tu s menší prudkostí.
Úřad jsem vedl v úzké spolupráci
se státním tajemníkem a později státním
ministrem dr Ripkou, který mě úspěšně
zastupoval jako úřadující ministr
zahraničních věcí za mé nepřítomnosti
v Londýně, zejména za mých pobytů
ve Spojených státech. Naše spolupráce
byla vždy loyální a účinná
a rád a upřímně mu při této
příležitosti děkuji. (Potlesk.)
Dr Ripka byl mimo to pověřen zvláště
řízením věcí informačních
a propagačních, kam spadal i československý
vládní rozhlas, v pozdějším stadiu
známý jako "Hlas svobodné republiky",
jímž k národu doma hovořili i president,
členové vlády a jiné osobnosti československé
emigrace v Londýně.
Zde chci vzpomenout prvního předsedy vlády,
nynějšího náměstka předsedy
vlády Msgra dr Šrámka, který
řídil naše zasedání po celou
dobu trvání naší londýnské
vlády; politik zkušený a vlastenec nesmlouvavý.
Děkuji mu upřímně. (Potlesk.)
Mám-li podat přehled o dnešní naší
zahraniční politice, musím především
předeslat několik slov o všeobecné situaci
mezinárodní. Nebylo by rozumné skrývati
si že po největší válce, kterou
lidstvo zažilo, svět se ve svém celku dosud
ani zdaleka nepřiblížil ke startu vývojové
linie, již bychom mohli nazvat normální. Jsme
teprve kdesi uprostřed v procesu poválečné
likvidace a potrvá to ještě delší
dobu, než si budeme moci říci, že jsme
přechod z války do míru šťastně
překonali a že to nejhorší máme
za sebou.
V zahraniční politice stojíme před
řešením velmi vážných problémů,
ať se dotýkají našeho státu přímo,
anebo tvoří část mezinárodních
zájmů všeobecných.
Vztahy mezi jednotlivými státy nesou pochopitelně
dosud hluboké stopy po nedávných pohnutých
událostech. Světové společenství
národů je rozděleno. Na jednapadesát
zemí, velkých i malých, je sdruženo
ve skupině Spojených národů, představujících
počtem obyvatelstva, materiálními zdroji
a morální silou převážnou většinu
všeho lidstva. Naproti tomu z mezinárodní spolupráce
vypadly na dlouhou dobu jako aktivní složka státy
poražené, zejména Německo a Japonsko.
Pak jsou zde státy, které si za války v různých
stupních udržely neutralitu.
Základním mezinárodním faktem je společná
účast Sovětského svazu, Britského
společenství národů a Spojených
států amerických při řešení
všech problémů. Dalším faktem je,
že vedení a převážnou část
odpovědnosti převzaly světové velmoci.
Československo již na konferenci v San Francisku vycházelo
se stanoviska, že dohodnutý postup velmocí
může nás všechny nejsnáze vyvésti
z poválečné krise a zajistiti mír.
Bylo a je pro nás samozřejmým předpokladem,
že řešení, na nichž se velmoci dohodnou,
budou vždy v souladu se zásadami práva a spravedlnosti
a že bude při nich dbáno oprávněných
zájmů národů menších.
Jak velké, tak i malé státy nesou však
přiměřenou část celkové
odpovědnosti za příští vývoja
Československo nemá nejmenší úmysl
ani zájem, aby se snad chtělo zbaviti podílu,
který na ně připadá. Účastníme
se i nadále aktivně mezinárodní politiky
v rámci svých nejlepších možností
a methodami, které mají u nás již tradici.
Tradici naší zahraniční politiky začali
jsme budovat již v době zápasu o samostatnost
za prvé světové války a v letech první
republiky. V mezinárodním vývoji hleděli
jsme se zapojiti vždy na stranu těch vlád a
států, které usilovaly, hájily a bojovaly
o právo, spravedlnost, demokracii a o sociální
vzestup národů jako celku a člověka
jako jednotlivce. Nemohli jsme postupovati jinak, protože
by to znamenalo zpronevěřit se principům
a ideím, které udržovaly náš národ
při životě i za nejtěžších
dob útisku. Tato linie, vytčená prvním
presidentem a důsledně hájená dnešním
presidentem republiky, byla jediná, jíž jsme
se mohli říditi, a zůstaneme jí věrni
v letech budoucích. (Potlesk.) V době Mnichova
a po okupaci obrovská většina našeho národa
doma i za hranicemi se postavila do odboje proti fašistické
reakci, která náš národ předurčovala
k zániku. Na čas stali jsme se obětí
mezinárodního fašismu, ale nadáni zdravým
smyslem a hlubokou vírou, překonali jsme všecky
nebezpečné svody a nástrahy a zůstali
věrni sami sobě.
Ani v první republice, ani za druhé světové
války nedělali jsme politiku egocentrickou, ale
spojovali jsme svůj osud s osudem mezinárodní
demokracie, svobody a pokroku. Toto naše stanovisko nás
automaticky přiřadilo na stranu světové
demokracie, representované Sovětským svazem
a západními demokraciemi. Toto stanovisko určuje
též základní linii naší
zahraniční politiky pro budoucnost. Náš
spojenecký svazek se Sovětským svazem je
podložen opravdovou a hlubokou láskou všeho našeho
lidu k ruskému národu a vděčností
za to, že Rudá armáda přispěla
rozhodujícím způsobem k našemu osvobození.
(Potlesk.) Naše spojenectví se Sovětským
svazem je trvalé, upřímné a důsledné
a nestane se nikdy předmětem stranických
diskusí. (Potlesk.)
Stejně také budeme pracovati pro trvale přátelský
poměr k Velké Britannii, Spojeným státům
a nové Francii. (Potlesk.) Nikdy nesmíme
zapomenout, že Velká Britannie v jedné z nejčernějších
hodin druhé světové války poskytla
nám útočiště a pomoc v boji proti
nacismu a fašismu a že dnes s pochopením sleduje
naše snahy o vybudování zdravého a sociálně
pokrokového organismu v srdci Evropy. (Potlesk.)
Nezapomeňme též, že stejně vydatnou
morální i praktickou pomocí byly a budou
pro nás Spojené státy severoamerické.
Bylo to dne 19. března 1939, kdy na americké půdě
president naší republiky vyhlásil boj okupantům
jménem celého zotročeného národa.
Část našeho obyvatelstva měla možnost
pozdravit u nás americké vojsko a budeme se starat
o to, aby přátelský poměr ke Spojeným
státům zůstal vždy trvalým elementem
naší zahraniční politiky. (Potlesk.)
Zmíním se nyní stručně o našich
vztazích k některým jednotlivým státům.
Jsou to především vztahy k Sovětskému
svazu, které se ode dne ustavení první československé
vlády na osvobozeném území republiky
rozvíjejí v duchu naší smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci, uzavřené v Moskvě 12.
prosince 1943. Tato smlouva jest a zůstane jedním
z úhelných kamenů naší zahraniční
politiky.
V červnu minulého roku uzavřeli jsme v Moskvě
smlouvu o Zakarpatské Ukrajině, která je
dokladem přátelství a důvěry
mezi oběma státy.
Mezi Sovětským svazem a naší republikou
prohlubuje se též spolupráce ve věcech
hospodářských a vojenských. Hospodářské
obtíže prvních poválečných
měsíců nedovolily nám sice ještě
dáti naší hospodářské
spolupráci širší a trvalejší
základ ve formě všestranné obchodní
smlouvy, avšak na základě zvláštních
dohod dostalo se našemu průmyslu již značných
položek cenných sovětských surovin výměnou
za jeho výrobky. Naší nové armádě
dostává se pomoci se sovětské strany
nejen ve formě vojenské výzbroje a materiálu,
nýbrž také po stránce organisační,
takže budeme míti možnost využít
pro rychlou obnovu své moderní branné moci
cenných zkušenosti Rudé armády z této
války.
S porozuměním pro naše potřeby a naše
problémy setkáváme se též v rozhodujících
kruzích Velké Britannie. Britská vláda
sleduje též se zájmem naší politiku
nacionalisační, náš nový hospodářský
a sociální program, politiku vlády Národní
fronty a iniciativu odborářskou. Nemálo k
tomu všemu přispěla skutečnost, že
lid Velké Britannie poznal nás za dobu války.
Učiníme vše, aby styky naše, utužené
za války, zůstaly i nadále pevné a
aby mezi lidem Velké Britannie a lidem naším
rozvíjel se vždy poměr opravdu přátelský.
V osobě loni zemřelého presidenta Spojených
států ztratili jsme velikého přítele,
který znal naši situaci, za války nám
všemožně a vždy pomáhal, a jehož
všestranná znalost mezinárodní politiky
a jeho odpor k nacismu a fašismu přispěly nemalou
měrou k tomu, že válka byla přivedena
k vítěznému konci. Plné porozumění
nalézáme též u nynější
americké vlády a u amerického lidu vůbec.
Nemohu se při tom nezmíniti o podpoře, poskytnuté
naší zahraniční akci se strany amerických
občanů československého původu.
(Potlesk.) Byla to vítaná pomoc zejména
proto, že přišla v době, kdy jí
bylo nejvíce zapotřebí.