K organisacím, o nichž jsem se již zmínil,
přistoupí pravděpodobně snad v brzké
době Organisace pro obchodní politiku, o jejímž
zřízení se uvažuje v souvislosti se
svoláním světové konference o obchodu
a zaměstnanosti. Československo bylo pozváno
na užší předběžné porady.
Kromě toho je Československá republika zastoupena
pozorovateli v Evropském nouzovém hospodářském
výboru.
V obchodní politice, jak je vyjádřena obchodními
smlouvami, jejichž síť budovala Československá
republika po 20 let, stála naše vláda vždy
na stanovisku právní kontinuity. Konkrétně
to znamená, že považujeme i nyní za platné
všechny rámcové obchodní smlouvy, dohody
a úmluvy, které jsme měli se státy
spojeneckými a neutrálními před válkou.
Můžeme s potěšením konstatovat,
že jsme našli plné pochopení pro své
stanovisko. Proto můžeme považovat za platné
všechny své předválečné
smlouvy s jedinou výjimkou smlouvy se Spojenými
státy americkými. Tato byla po okupaci Československé
republiky vyhláškou presidenta Spojených států
amerických, uveřejněnou 23. března
1939, prohlášena za skončenou v celém
rozsahu dnem 22. dubna 1939, což se stalo proto, aby snad
Němci nemohli z naší obchodní dohody
těžit. Spojené státy nám nyní
nabídly sjednání nové rámcové
prozatímní obchodní dohody a předběžná
jednání o této věci jsou nyní
vedena diplomatickou cestou.
Ministerstvo zahraničních věcí aktivně
spolupracovalo na jednání o prozatímních
kompensačních dohodách o výměně
zboží, které byly dosud uzavřeny s SSSR,
Jugoslavií, Bulharskem, Rumunskem, Francií, Švýcarskem,
Švédskem, Norskem, Dánskem, Holandskem, Tureckem,
a právě nyní byla podepsána dohoda
s Islandem. V tomto rámci připravují se jednání
s jinými státy, resp. doplnění a obnovení
některých již existujících úmluv.
S Velkou Britannií, která nám povolila úvěr
ve výši 5,000.000 liber, byla vedle dohody finanční
uzavřena též dohoda desekvestrační
a vyměněny seznamy zboží, na němž
mají obě strany zájem.
Nemohu se zde zmínit o všech státech světa
a rozbírat historii našich vztahů k nim jednotlivě.
Učiním tak, jakmile se k tomu vyskytne konkrétní
příležitost a kdykoliv toho bude zapotřebí.
Z důvodů, jež rovněž nespadají
v rámec dnešního výkladu, nemáme
dosud upravené vztahy s některými zeměmi,
s nimiž jsme se stýkali v letech předválečných.
Dojde k tom u ve vhodném okamžiku a v některých
případech až po splnění určitých
předpokladů, o nichž promluvím v příhodné
době. Všeobecně bych chtěl zde však
poukázati na stoupající význam iberoamerického
světa, především v ohledu hospodářském,
ale též v souvislosti s Organisací Spojených
národů, v níž státy střední
a jižní Ameriky mají více než třetinu
hlasů. Je nutno i pro nás, abychom z toho vyvodili
praktické závěry a zajistili si přiměřený
podíl na značných hospodářských
možnostech, které tyto země skýtají.
Na tomto místě bych též rád kvitoval
zájem o hospodářské styky s námi
se strany Kanady, jejíž rostoucí význam
v mezinárodním světě doznal za této
války netušeného rozmachu. V Kanadě
našlo přátelské přijetí
mnoho našich lidi. Za války cvičil se tam značný
počet našich letců, a Kanada, jedna z prvních
zemí, poskytla nám úvěr na nákupy
surovin a zboží, jež přijde vhod našemu
zásobování a rekonstrukci.
U vědomí, že vzduch nám musí
nahradit moře, usilovali jsme hned od počátku
o letecké spojení se světem. Nedostatek vlastních
letadel a benzinu nám to velmi ztěžoval a museli
jsme postupovati tak, aby spojení obstarávala zatím
letadla cizí, aniž by se tím vytvořil
praejudic, který by nám bránil později
zapojiti na tyto linky náš letecký podnik s
našimi vlastními letadly. Tímto leteckým
podnikem jsou čs. aerolinie.
Z počátku jsme řešili tuto obtížnou
situaci v plné dohodě s ministerstvem dopravy systémem
zvláštních provisorních dohod. Tak se
nám podařilo dosíci spojení s Moskvou
třikrát týdně službou ruskou,
s Londýnem denně službou anglickou, dvakrát
týdně službou americkou a třikrát
týdně službou holandskou. Dále se nyní
provozují již pravidelné periodické
lety na linii Praha-Stockholm jednou, na linii Praha-Štrasburk-Paříž
čtyřikrát, na linii Praha-Curych dvakrát,
na linii Praha-Bělehrad dvakrát a na linii Praha-Amsterdam
třikrát týdně. Kromě toho budou
v druhé polovině března zahájeny pravidelné
lety na linii Praha-Brusel.
S Polskem byla v lednu uzavřena letecká dohoda,
která nám umožňuje létati z Prahy
přes Varšavu do Moskvy a na jejímž podkladě
povede přes Prahu linie z Varšavy do Paříže.
Se spojenými státy byla sjednána dohoda o
pravidelné letecké linii, která povede z
Ameriky do Indie přes Prahu a spojujíc takto tři
kontinenty, dodá pražskému letišti významu
mezinárodního leteckého přístavu.
Připravují se jednáni o leteckou dohodu s
SSSR, s velkou Britannií a Dánskem.
Při skončení válečných
dějů dostavila se s okamžitou naléhavostí
otázka návratu z ciziny oněch statisíců
našich lidí, zvláště vězňů,
internovaných, zajatců, rukojmí, nucených
pracovníků a uprchlíků, kteří
se válečnými ději nebo opatřeními
okupantů dostali za hranice naší vlasti.
Repatriační úmluvy, sjednané jednak
ještě naší vládou londýnskou,
jednak již vládou pražskou, opatřily aspoň
část této svízelné práce,
na jejímž praktickém provedení, jež
náleželo Repatriačnímu odboru ministerstva
ochrany práce a sociální péče,
ministerstvo zahraničních věcí a zastupitelské
naše úřady v cizině vydatně spolupracovaly,
a to za okolností velmi obtížných. Repatriace
našich lidí jest již z největší
části provedena, delší dobu budou však
ještě naším státem projížděti
transporty cizích repatriantů, jímž
vycházíme všemožně vstříc,
i když to vyžaduje mnohých našich služeb
a obětí.
Kromě repatriace našich lidí nastává
nám nyní v době odsunu Němců
a Maďarů možnost hromadného návratu
našich předválečných i dávnodobých
vystěhovalců, zvláště z Rakouska,
Polska, Jugoslavie, Bulharska a Rumunska. Ministerstvo zahraničních
věcí věnuje i těmto otázkám
veškerou péči v dohodě s ostatními
resorty a ústředním osídlovacím
úřadem.
Dále je na místě, abych se zmínil
zcela krátce o Spojených národech a o našem
vztahu k této organisaci. Její povahu a význam
nelze zhodnotit bez přirovnání dnešní
situace mezinárodně-politické ke stavu, ve
kterém byl svět po prvé světové
válce.
Na rozdíl od prvé světové války
byly tentokráte mír a jeho organisace cílevědomě
připravovány již za války. Vyvrcholením
tohoto úsilí, které počalo již
Moskevskou deklarací z 30. X. 1943, byla konference Spojených
národů v San Francisku, kde byla založena nová
organisace pro zachování míru a bezpečnosti
a přijata její ustavující charta.
Jak známo, byl pakt o Společnosti národů
součástí mírových smluv, což
mělo své nevýhody Naproti tomu Charta, organisace
míru, již loni 26. Června v San Francisku z
pověření vlády podepsal, je samostatným
mezinárodním instrumentem.
Mír po minulé válce byl uzavřen bez
Ruska a mnohá z jeho opatření byla inspirována
nedostatkem pochopení významu této největší
slovanské země, anebo přímo nedůvěrou,
nepřátelstvím k novému stavu na východě
Evropy. Dnes se nic nemůže státi bez. Sovětského
svazu. Jeho přímá spolupráce při
řešení mezinárodních problémů,
ať již jde o otázky spojené s likvidací
války, či o problémy mezinárodní
mírové organisace - je nezbytnou zárukou
úspěchu.
Také postoj Spojených států je dnes
rovněž jiný, než tomu bylo před
čtvrt stoletím. Pod vedením presidenta Roosevelta,
jemuž nová organisace vděčí ze
značné části za svůj vznik,
americká vláda i převážná
většina amerického lidu se ztotožnily
s úsilím o účinné zajištění
poválečného míru.
Spojené národy představují střední
cestu mezi protiválečným idealismem a pochopením
realit, z nichž se skládá mezinárodní
politický život. Stejně jako Společnost
národů, zrodily se z universální tužby
a snahy po zachování míru mezi národy.
Společnost národů chtěla dosáhnouti
tohoto cíle především obecným
přijetím závazků nepoužívat
války jako nástroje k řešení
sporů mezi národy. Nemohla si však vynutit
plnění svých rozhodnutí. Charta Spojených
národů naproti tomu poskytuje nové organisaci
dostatečné donucovací prostředky a
umožňuje - v případě potřeby
- i vojenský zákrok proti rušiteli míru.
Hlavní zásadou Společnosti národů
byl požadavek jednomyslnosti takřka pro všechna
rozhodnuti. Nová organisace naproti tomu je založena
na principu většiny, ač ovšem v Radě
bezpečnosti je třeba jednomyslnosti pěti
velkých mocností. Toto jest jen vyjádření
obecně uznané skutečnosti, že mír
nemůže býti zaručen, jestliže velké
mocnosti nebudou jednotny a jestliže by své zdroje
proplýtvaly ve vzájemné rivalitě.
Právě pro tuto převahu svých materiálních
zdrojů mají velké mocnosti hlavní
odpovědnost za mezinárodní mír a bezpečnost;
malé státy přijímají tento
stav a jsou ochotny ze všech svých sil přispívat
organisovaným způsobem k dosažení společného
cíle. Avšak Charta nedává nikomu práva
jednati, jak se mu zlíbí, ani Organisaci Spojených
národů samé. Na všechny členy
vztahuje se zásada spravedlnosti a povinnost dbáti
mezinárodního práva. Tak Charta, i když
zdůrazňuje nezbytnost síly pro plnění
svých cílů, nepřehlíží
principy práva.
Struktura Organisace Spojených národů je
přizpůsobena úkolům, jimž má
sloužit, Hlavním cílem Spojených národů
je zajištění míru a řešení
mezinárodních sporů pokud možno pokojnými
prostředky, ale v případě potřeby
i vojenským zákrokem. Tento vrcholný úkol
je svěřen jedenáctičlenné Bezpečnostní
radě. Pět velmocí je stálými
členy Rady a jejich hlasů je třeba do většiny,
kdykoli se rozhoduje o meritorních věcech. Mimochodem
poznamenávám, že mezi šesti členy
Rady, kteří nejsou stálými členy,
zvoleno bylo na prvním Valném shromáždění
ze slovanských států Polsko, jehož kandidaturu
jsme podporovali.
Charta ukládá Spojeným národům
povinnost, aby mezi národy posilovaly přátelské
styky, založené na respektování svrchované
rovnosti, územní celistvosti a politické
nezávislosti státu. Tento úkol připadne
v širokém měřítku Valnému
shromáždění organisace.
O to, aby byly vytvořeny podmínky stability a blahobytu,
které jsou předpokladem mírumilovných
a přátelských mezinárodních
styků, pečuje další hlavní orgán
Spojených národů - Hospodářská
a sociální rada. Na zasedání v Londýně
bylo Československo zvoleno do této rady na dvě
léta, což jsme přijali ovšem se zadostiučiněním,
neboť Československo jako stát hospodářsky
vyspělý a vývozní, ale zároveň
sociálně pokročilý má obzvláštní
zájem na činnosti Hospodářské
a sociální rady, jejímž úkolem
bude pracovati pro zvýšení životní
úrovně, hospodářský a sociální
pokrok, mezinárodní spolupráci v otázkách
sociálních, zdravotních a kulturních
a zabývati se otázkami lidských práv
a základních svobod. Bude tedy cílem všestranné
zlepšení životních podmínek pracujícího
člověka, zaručení jeho svobod a práv,
a ovšem i práva na práci.
Hospodářská a sociální rada
bude dávati podněty a sama podnikne bádání
v oboru spolupráce hospodářské, sociální,
kulturní, školské, zdravotní a humanitní.
Bude koordinovati na základě dohod činnost
různých mezistátních organisací
a orgánů, pověřených konkrétními
úkoly z těchto oborů. Mezi těmito
organisacemi nutno zvláště jmenovati Organisaci
pro výživu a zemědělství, Mezinárodní
měnový fond, Mezinárodní banku pro
obnovu, UNRRU a UNESCO, což je název pro Organisaci
Spojených národů pro věci kulturní.
Rada má též právo svolávati mezinárodní
konference a připravovati mezinárodní hospodářské
a sociální konvence. Bude také v poradním
styku spolupracovat i s významnými organisacemi
mimovládními, jako je na př. Světová
federace odborů.
Lze označiti za úspěch, že do tří
komisí Hospodářské a sociální
rady, které se právě tvoří,
byli zvoleni zástupci Československa, a to do komise
hospodářské, sociální a dopravní.
Náš zájem na otázkách souvisících
s obnovou dopravy v Evropě byl dokumentován memorandem,
které Československo podalo Hospodářské
a sociální radě.
Dalšími orgány Spojených národů
jsou Mezinárodní soudní dvůr se sídlem
v Haagu, příslušný pro mezinárodní
spory, zejména právní, a Poručenská
rada, která spravuje a kontroluje území,
jež budou poručenské soustavě podrobena.
Konečně je tu sekretariát Organisace Spojených
národů, který je složen z mezinárodních
úředníků odborně kvalifikovaných
pro své funkce.
Prvé plenární zasedání Spojených
národů, které se konalo v měsíci
lednu a únoru v Londýně a jemuž předcházely
porady Přípravného výboru, je důležitým
mezníkem ve vývoji mezinárodní spolupráce.
Byly stanoveny hlavní orgány Spojených národů,
zvolen generální sekretář a diskutovány
důležité mezinárodně-politické
otázky. Bylo tam též dohodnuto, aby stálé
sídlo organisace bylo ve východní části
Spojených států. Československá
delegace, která postupovala vždy v dohodě s
delegacemi slovanských států, účastnila
se aktivně jednání ve všech komisích,
a zvláště významná byla československá
podpora návrhu o odmítavém a odsuzujícím
postoji Spojených národů k Francovu Španělsku.
Jako doklad důležitosti a významu Spojených
národů bych chtěl v závěru
uvést i to, že na londýnském zasedání
se velmoci nerozpakovaly řešiti v Bezpečnostní
radě i ty nejtěžší a nejchoulostivější
mezinárodní problémy. Ač teprve zkušenost
ukáže, jak účinným orgánem
tato organisace pro mezinárodní bezpečnost
a spolupráci bude, tolik je možno říci
již dnes, že má všechny předpoklady
pro úspěch, jestliže jí členské
státy poskytnou plnou podporu a využijí jejích
možností. Československo se staví za
organisaci Spojených národů cele a bezvýhradně
a v rámci svých možností bude v ní
aktivně spolupracovat.
Ministerstvo zahraničních věcí nese
odpovědnost za přípravu a úpravu našich
zahraničně politických vztahů. Nejsou
to jen věci čistě politické, o něž
se musíme starat. Jsou to otázky hospodářské,
dopravní, finanční, sociální,
zpravodajské, kulturní, administrativní a
jiné, které nutně procházejí
našima rukama a jež ve svém souboru tvoří
instrument mezinárodní politiky státu. Ve
věcech, které po technické stránce
náleží v obor působnosti jiných
centrálních úřadů, dohodujeme
se s těmito úřady. Rád bych zde zdůraznil,
že jsme se vždy snažili, aby naše spolupráce
v tomto směru byla Konstruktivní a věcná.
Abych uvedl jen některé příklady této
spolupráce, zmiňuji se na př. o otázce
repatriační, reparační a restituční,
o různých mezinárodních komisích,
zabývajících se likvidací války
a nacismu v nejširším slova smyslu, o mezinárodní
pomoci při výživě a obnově naší
země, o právní ochraně našich
příslušníků v cizině,
o režimu cizích příslušníků
v Československu a tomu podobně.
Významnou složku činnosti ministerstva zahraničních
věcí nutno spatřovati též v jejím
úseku zpravodajském. Naší snahou jest
a bude seznamovat cizinu s naší republikou a jejím
novým poválečným životem a spolupomáhati
při navazování, udržování
a rozvíjení styků s cizími národy
na všech polích a ve všech formách. Navazujeme
tím na práci, kterou jsme konali již před
válkou, v níž jsme pokračovali velmi
intensivně i za války v dočasné emigraci
a v níž musíme pokračovati, má-li
cizina míti nezkreslený obraz o tom, co podnikáme
zde doma, a máme-li býti správně informováni
o tom, co se děje ve světě.
Po stránce osobní stojí ministerstvo zahraničních
věcí rovněž před důležitými
úkoly. Po okupaci zaměstnanci zahraničního
ministerstva, pokud byli na území republiky anebo
se museli vrátit z nepřátelské nám
ciziny, byli ve značné části přeřazeni
do jiných resortů. Jsem rád, když slyším,
že na svých nových působištích
se dobře osvědčili jak po stránce
odborné, tak hlavně i národní. Rád
bych zde vzpomněl zejména těch našich
bývalých úředníků -
a nebylo jich málo, ať již doma nebo za hranicemi
- kteří službu národu zaplatili životem.
Budiž čest jejich památce. Budeme se snažit,
abychom byli hodni jejich odkazu.
Zaměstnanci, kteří zůstali v cizině,
ve velké většině neopustili svá
místa, a nehledíc na materiální obtíže,
pracovali, kde jim to bylo možno, úředně
i neúředně v naší zahraniční
osvobozovací akci. Většinu těchto úředníků
znám osobně a mohu potvrdit, že v těžké
zkoušce dobře obstáli a že v loyálních
službách naší zahraniční
vlády dokumentovali v cizině kontinuitu naší
státní ideje. V době nesvobody nebyli zaměstnanci
ministerstva zahraničních věcí, až
na malé výjimky, vůbec povyšováni
a vláda v Londýně propůjčovala
jim v případě potřeby jen funkce a
funkční tituly. V květnu 1945, kdy se začalo
s novou organisací úřadu, bylo především
nutno převésti zpět zaměstnance z
jiných resortů, reaktivovati pensionované
a zrušiti opatření, jimiž byli zaměstnanci
z důvodů národně-politických
propuštěni za nesvobody ze služby. V krátké
době všecky tyto osobní problémy budou
vyřízeny podle možnosti tak, aby se nikomu
nestala křivda. Musíme však také pomýšleti
na přípravu nových sil, až jich bude
zapotřebí. Zvláštní pozornost
je věnována již dnes přijímání
úředníků ze Slovenska, aby ve všech
kategoriích dosáhli co nejdříve přiměřeného
počtu. Ministerstvo je si vědomo, že jen nejlepší
síly mohou zdolati úkoly, jež zahraniční
služba klade na své zaměstnance. Ministerstvo
připravuje proto návrhy na nový organisační
status, jímž budou zavedeny zvláštní
přísné zkoušky, abychom si zajistili,
že se do zahraničních služeb dostanou
jen zaměstnanci vynikající jak po stránce
věcné kvalifikace, tak i charakteru.
K závěru svého výkladu, který
přes svůj poměrný rozsah není
ani zdaleka vyčerpávající, rád
bych dodal, že přes obtíže, jež poválečná
doba a veliké změny u nás i jinde nutně
nesou, zapojili jsme se úspěšně do nového
vývoje. Je na nás, a to jak vnitro-politicky, tak
zahraničně-politicky, abychom s neztenčenou
pílí, iniciativou a porozuměním pokračovali
na této cestě. Velikým kladem, o nějž
se můžeme při výkonu zahraniční
služby opříti, je politická zralost
našeho lidu, jeho píle a smysl pro pořádek.
Zůstaňme věrni sami sobě a těm
ideálům, z nichž vzrostla naše samostatnost
a obnovena byla naše svoboda, a nemusíme se ničeho
obávati. (Potlesk.) Nečiňme si ilusí,
ale nepřipouštějme si ani obav tam, kde nejsou
pro to důvody. Uvědomujme si ustavičně
a objektivně své skutečné postavení
uprostřed celého mezinárodního společenství,
buďme vždy pohotoví k ochraně svých
zájmů, stůjme věrně při
svých spojencích, dbejme bděle svých
práv, uplatňujme slušně, ale neochvějně
své oprávněné požadavky, pracujme
jako dosud věcně a s realistickým optimismem
na výstavbě vlastního státu i širšího
společenství mezinárodního a jsem
jist, že záhy překonáme poválečné
obtíže a domůžeme se opět blahobytu,
jehož si náš lid plnou měrou zasluhuje.