Předáváme vojenské správě
tímto zákonem základní kámen
k výstavbě naší nové lidově
demokratické armády. Nechť je naplněna
vlastenectvím, moudrostí a statečností
svých nejvyšších velitelů, pana
presidenta dr Ed. Beneše a p. ministra národní
obrany armádního generála L. Svobody;
pak bude provázena láskou všeho lidu a bude
tvořit mocnou záštitu míru a pokoje
v tomto krásném koutu země, jenž je
naší drahou vlastí.
Jménem branného výboru žádám
slavné Prozatímní Národní shromáždění,
aby navrhovaný zákon přijalo ve zněm
usneseném výborem branným a ústavně-prvním.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
ústavně-právní je pan posl. dr John.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr John: Paní a pánové!
Vzájemný vztah mezi naším lidem a armádou
byl vždycky dobrý a přátelský.
Po celá léta jsme dobře chápali její
důležitost a význam pro samostatnost státu.
Nelitovali jsme pro ni oněch obětí, které
se zdály přiměřenými a které
odpovídaly hospodářské síle
země. Snažili jsme se konečně i duchovně
ji přivést na výši, která by
odpovídala tradicím národa a plně
vyjadřovala jeho mravní vyspělost, vyslovenou
tak jednoznačně ve víře, že pravda
zvítězí.
A přece teprve rok 1938 přinesl ono nejvyšší
splynutí národa a armády. Svíjivá
úzkost a předtucha mnichovské tragédie
a všech těch strašných let po ní
znásobila národní vzepětí v
jednotící výkřik vůle bít
se, bránit zemí i národ, vynutit si spravedlnost
konečně i pro malý stát, který
ji věrně nesl ve svém štítě
a který tolikrát pro ni dovedl obětovat vlastní
prospěch.
Právem si můžeme odmyslet ty nepříjemné
průvodní zjevy naší podzimní
mobilisace v roce 1938. Nebyly způsobeny námi, vyplynuly
jako nutnost z naší marné snahy dosáhnouti
přátelského soužiti s tehdejšími
menšinami, které nám však zůstaly
stále nepřátelskými a přímo
vražednými. Byly nutností vyrůstající
z celé mezinárodní tehdejší politiky,
která trvale slabošsky ustupovala před fašistickým
morem a dávala mu tak možnost rakovinově prorůstat
téměř všemi evropskými státy.
Jak právě proti tomuto pozadí se svítivě
odráželo nadšené vlastenectví Čechů
a Slováků, připravených a ochotných
položit své životy za svobodu a nezávislost
národa a státu!
Stále ještě vidíme statečná
loučení matek a otců s jejich syny a manželek
s jejich muži, loučení přeplněná
vzlyky a přece rozkazující: "Jdi, spěchej!",
stále vidíme rozšířené
oči našich chlapců, kteří ještě
nebyli vojáky, jak prosili a mámili, aby mohli jit
střežit a bránit naše hranice. A především
slyšíme onu dunivost výstřelů,
jež se odrážely od ústí stěn
bunkrů nebo mizely v lesích kolem posic, zatím
co dýka probodávala srdce zkrušené zradou
a zledovělé beznadějí.
Ano, v těch podzimních dnech jsme byli nepředstavitelně
spolu. Byli jsme jedno, armáda i my. A z této jednoty
vyrůstala již tehdy ona podivuhodná a nová
tradice naší brannosti, vrcholící na
jedné straně v odolnosti, statečnosti a nenávisti
celého národa k uchvatitelům, a na druhé
straně v hrdinském a obětavém boji
našich partyzánů, slovenských povstalců
a příslušníků našich zahraničních
armád za naše osvobození. Chceme a musíme
tuto jednotu armády s národem zachovat, jsouce krvavě
poučeni, že nezávislost státu je nutno
bránit za všech okolnosti a všemi prostředky.
A protože spravedlivý nezůstane trvale sám,
byť i byl sebe menší, je nutné budovat
armádu tak silnou, aby mu účinně pomohla
překlenout údobí obrany k oněm chvílím,
kdy se znovu zrodí mohutná jednotná fronta
všech spravedlivých.
Těmito všemi úvahami jsme byli vedeni při
projednávání předlohy, jež se
má právě stát zákonem a tak
jedním ze základních kamenů při
budování naší nové armády.
Nechtěli jsme však ani zdaleka přecenit význam
parlamentní práce pro tento velký budovatelský
úkol, neboť víme, že máme být
především jen ústy všeho našeho
lidu, naznačujícími a formulujícími
jeho vůli a představu o tom, jak má být
naše nová armáda tvořena. Daleko největší
část práce spočívá a
spočine na bedrech vojenské správy, neboť
na ní bude především záležet,
jak bude vůle lidu přeměněna v čin
a dílo, které má být jeho ochranou
a záštitou. Budeme sledovati její práci
se vší možnou pozorností a pochopením
a poskytneme jí všechnu pomoc mravní i hmotnou,
kterou ji jen může parlament dát.
Projednávaná předloha zákona se zabývá
novým zformováním velitelských sborů
a jejich očištěním od živlů,
které se neosvědčily. Je to úkol nad
jiné odpovědný a jemný, zvláště
když v něm musí být stanovena měřítka
na chování celé vrstvy příslušníků
našeho národa v době, jejíž pravý
dosah zdaleka ještě nemůžeme vidět
v plné jasnosti, zvlášť proto, že
náš odstup od ní je ještě příliš
malý. Jde však o vytvoření nové
armády a při tom o vytvoření nejdůležitější
její části. Musely proto býti důvody
etické úzkostlivosti zcela jednoznačně
převáženy potřebou dát armádě
velitelské sbory mravně silné, národně
čisté a bojově osvědčeně.
Tento základní požadavek je vlastním
smyslem tohoto zákona a nemůže býti
nahrazen ani sebe větší praktickou potřebou
důstojníků a rotmistrů z povolání.
Poněvadž měřítka pro posuzování
této způsobilosti jsou přesně formulována
teprve tímto zákonem, nemohli jsme ovšem připustit,
aby zákon působil nazpět a aby jím
byla sankcionována opatření, jež byla
nucena vojenská správa učinit kdykoli v době
dřívější. Je zcela jasně,
že v mnoha případech nebude nutné provádět
znovu rozsáhlá šetření, nýbrž
že dosavadní spisový materiál, doplněný
novými dotazníky, bude tvořit dostatečný
podklad pro návrh komise přijímací
nebo odvolací. Naproti tomu jsme toho názoru, že
případy ne zcela jasné musejí být
prozkoumány i zhodnoceny úplně nově.
Dekrety, které budou na podkladě těchto přezkoumání
jednotně vydány pro všechny důstojníky
a rotmistry z povolání, přispějí
podle našeho mínění také k jednotě
armády, jež byla vlastním naším
cílem.
V zájmu jednoty armády a jednoty státu jsme
nemohli přijmouti názor, že se má tento
zákon vztahovat jen na země české.
I když přihlížíme pečlivě
k zvláštním potřebám Slováků,
jak vyvstaly tyto potřeby z odlišného vývoje
v posledních letech, navrhli jsme rozšíření
působnosti zákona na celou naši republiku.
Mravní a odborná měřítka musí
být ovšem pro všechny důstojníky
i rotmistry z povolání stejná, neboť
právě v této stejnosti je nejlépe
vyjádřena ona rovnost a rovnoprávnost mezí
Čechy a Slováky - a tento názor našel
právě mezí slovenskými kolegy oddané
zastánce.
Mimo to jsme považovali za nutné zahrnout proti původnímu
návrhu osnovy do tohoto zákona všechny složky
našich velitelských sborů, jak se vyvinuly
v různých poměrech a časových
úsecích. Vztahuje se tedy podle našeho přepracování
ustanovení předkládaného návrhu
zákona především na důstojníky
a rotmistry z povolání, kteří jimi
byli již 29. září 1938, potom na příslušníky
naší armády ze zahraničí a dále
na ty, kteří byli zařazení k výkonu
služby v době od 16. března 1939 do 4. května
1945. Posléze se tato ustanovení vztahují
na ony důstojníky a rotmistry z povolání,
kteří podle ustanovení zákona budou
do naší armády převzati z armády
bývalého slovenského státu, a konečně
na ty osoby, které se staly důstojníky a
rotmistry z povolání v době od 30. září
1938 do 15. března 1939. I tím - domníváme
se - může tento zákon značně
přispět k jednotnosti naších velitelských
sboru.
Z těchto důvodů bylo nutno návrh zákona
od základů přepracovat a volit pro něj
i po stránce systematiky v podstatě novou formu,
s čímž projevil souhlas i výbor branný.
Bylo by nespravedlivé nezdůraznit, že všechny
tyto naše snahy se setkaly s plným pochopením
jak pana ministra národní obrany arm. gen. Svobody,
tak i p. státního tajemníka gen. dr Ferjenčíka
a zástupců MNO.
Pro úplnost chci ještě zdůraznit, že
také ústavně-právní výbor
plně sdílí stanovisko, že důstojníkem
nebo rotmistrem z povolání může býti
pouze ten, kdo se činně zúčastnil
boje proti nepříteli, ať už na frontě
domácí nebo zahraniční, jak to došlo
výrazu v § 12, odst. 3 projednávané
osnovy. Pouze výjimečně a pro případ
naléhavé nutnosti lze povolit výjimku podle
ustanovení § 13 tohoto návrhu. Toto opatření
však má a musí být výjimkou,
neboť jinak by i podle našeho přesvědčení
byla ohrožena jednotnost, kázeň a morálka
v čs. armádě.
Dáváme tímto zákonem vojenské
správě nástroj, pomocí něhož
může vybudovat armádu silnou mravně
i odborně, demokratickou a opravdu lidovou, armádu,
jež bude dobrou zbraní k ochraně národa
a státu, který nikdy nepovede nespravedlivou válku.
Doporučuji tedy, aby slavné Národní
shromáždění vyslovilo svůj souhlas
s navrhovaným zákonem. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
K této věcí jsou přihlášení
řečníci, zahájím proto rozpravu.
Přihlášeni jsou na straně "pro":
pp. posl. dr Loubal, dr Zibrín a Vodička.
Dávám slovo prvému z nich, p. posl. dr Loubalovi.
Posl. dr Loubal: Paní a pánové!
Projednávaný zákon nám dává
příležitost, abychom se zamyslili nad úkoly
a problémy, před kterými stojí naše
armáda, a abychom věnovali pozornost speciálně
našemu důstojnickému sboru, jehož se právě
projednávaná osnova týká. Poměr
mé strany k armádě svobodné republiky
byl vždycky kladný, ačkoli moje strana měla
v době před první světovou válkou
odmítavý poměr k tehdejší rakouskouherské
armádě a tento její postoj se vyhrotil ve
známém antimilitaristickém hnutí,
které podstatnou měrou přispělo ke
zhroucení rakousko-uherské armády. Avšak
v okamžiku, kdy národ dosáhl své politické
i národní samostatnosti, bylo nám samozřejmé,
že musíme naší armádě dát
nejenom vše, co potřebuje, ale především
že musíme v národě samém vytvořit
takové podmínky, aby v případě,
že bude armáda povolána hájiti naši
samostatnost, mohla tento svůj úkol splnit. O tom
svědčí usnesení sjezdu mé strany
z roku 1924, ve kterém se volá po rychlém
uzákonění povinné ideové, mravní
a branné výchovy lidu již od mládí
v duchu humanitní demokracie Masarykovy a Benešovy,
pomocí níž se mělo dospět s poměrně
malými náklady a osobními oběťmi
k maximální ideové, mravní a vojenské
pohotovosti. Že náš postoj byl správný,
o tom nás přesvědčují výsledky
poslední války, která skutečně
ani zdaleka nebyla jen věcí operujících
armád, nýbrž věcí potenciálu
celých národů, jak který a s jakým
nadšením a vypětím sil dovedl nésti
břímě a odpovědnost vedené
války. Nemusí tedy moje strana dnes nic měniti
na svém vojenském programu, poněvadž
jak mravní výchova, tak i aktivní volební
právo vojáků, jakož i stanovisko, že
příští válka bude válkou
celého národa, hlásala strana již před
22 lety.
Košický vládní program stanoví
povinnost mravní a ideové výchovy vojáka.
Za tím účelem jsou v naší armádě
osvětoví důstojníci postaveni na velmi
význačné místo. Již shora jsem
uvedl, že strana tento požadavek postavila již
dávno před touto válkou a má dnes
k němu naprosto kladný poměr. Chtěl
bych při této příležitosti k
tomu poznamenat, že politická výchova armády
nesmi se lišit od politického smýšlení
lidu, z něhož se tvoří. Vzhledem k tomu,
že občané mají aktivní i pasivní
právo, kterého dosáhli již před
nastoupením vojenské služby, je v zájmu
státu i vnitřní hodnoty armády, aby
politické výchově dorostu v duchu osvědčené
humanitní demokracie Masarykovy i Benešovy byla již
před vstupem do armády věnována intensivní
péče, takže do armády mají přicházeti
občané politicky vyhranění a vyspělí.
Ideová, politická, osvětová a mravní
výchova v armádě měla by vlastně
vhodným způsobem doplňovat a prohlubovat
výchovu předvojenskou. Musí tedy býti
prováděna v duchu Národní fronty.
Jestliže je potřeba mravní výchově
v armádě věnovat veškerou péči,
neznamená to ovšem, že bychom zde měli
upadnouti do extrémů a vidět v mravní
a ideové výchově jediného rozhodujícího
činitele, který by opomíjel ostatní
vojensko-technické stránky výchovy vojáka.
Nesmíme tedy ideové výchově věnovat
ani málo místa a času, ani ji předimensovat.
Armáda bude podle mého názoru tehdy statečně
a úspěšně bojovat, když vojáci,
to jest občané národa, budou vědět,
že hájí své bytí a samostatnost
své republiky, která jim zabezpečuje lidsky
důstojný, kulturní, na výši stojící
svobodný život, neboť branná politika
se nesmí provozovat jen na vojně anebo těsně
před válkou, musí se provozovat stále.
Nejlepší brannou politikou je důsledná
politika sociální, neboť ona zaručuje
vysoký životní standard v národě
a spokojenost lidu, a jedině takový lid dovede v
případě svého ohrožení
vydati ze sebe vše, co jen člověk dovede. (Potlesk.)
Proto, chceme-li míti silnou a na své úkoly
stačící armádu, nesmíme sejíti
s cesty socialismu, kterou jsme se dali.
A nyní k důstojnickému sboru: Osvědčil
se náš důstojnický sbor za poslední
války, nebo se neosvědčil? Můžeme
s klidným svědomím říci, že
v celku se osvědčil. Svědči o tom
řada popravených důstojníků,
množství důstojníků vězněných
a účastníků partyzánského
a odbojového hnutí. Nezapomeneme také na
skvělé výkony našich důstojníků
v zahraničních armádách, ať na
východě nebo na západě nebo kdekoli
jinde. Jsou to slavné činy, které tito stateční
příslušnici národa vepsali v jeho dějiny.
Ale nesmíme si zapírat, že se také našli
lidé zbabělí, a že se našli dokonce
také zrádci. Jsme rádi, že je jich menšina.
Ale právě tato okolnost, že v důstojnickém
sboru, na který klademe daleko vyšší požadavky
než na obyčejného vojáka, našli
se takoví lidé, nás nutí k tomu, abychom
nejenom při přebírání a tvoření
nového důstojnického sboru byli přísní,
nýbrž nutí nás také k tomu,
abychom na důstojnický sbor nové armády
kladli daleko vyšší požadavky než tomu
bylo doposud. Nutno od nich požadovat, aby stáli na
výši nejenom po stránce vojensko-odborné
a vyrovnali se tak svou odbornou hodnotou nejlepším
armádám, ale aby také plně vyhovovali
po stránce ideové, politické, osvětové
a mravní, poněvadž jen tak mohou rozumět
ozbrojenému kolektivu, jeho smýšlení
a cítěni. Jen tak mohou si získat jeho plnou
důvěru a vykonat s ním za války přímo
zázraky. Důstojnický sbor nesmí tvořiti
zvláštní kastu ovládanou a prodchnutou
duchem, který by byl cizí nebo protichůdný
duchu národa. Proto dosažení důstojnické
hodnosti nesmí býti vázáno jenom na
školní vzděláni. Vynikajícím
poddůstojníkům, zvláště
těm, kteří se za války osvědčili
jak v zahraniční armádě, tak i na
frontě domácí, musí býti umožněno,
aby se stali důstojníky. (Potlesk.) Povyšování
v důstojnickém sboru budiž prováděno
tak, aby bez ohledu na stáří a hodnost dostali
se vpřed nejlepší z nejlepších,
při čemž musí býti hodnoceny
u důstojníků válečné
zkušenosti a jejich nesporné zásluhy. Jsme
rozhodně proti jakémukoli protekcionářství
v armádě, které je nejen neomluvitelné,
ale přímo zločinné, uváži-li
se, že na kvalitě velitelského sboru závisí
v kritických dobách osud státu a národa
a závisí na něm především
vítězství nebo porážka. (Potlesk.)
Tomuto požadavku mohou tedy vyhověti jen důstojníci
nejkvalifikovanější. Při výběru
na nejvyšší a nejodpovědnější
místa v armádě - místa generálská
- nutno postupovati co nejsvědomitěji, nemáme-li
se jednou dočkati nemilých překvapení.
Ve věcech vojenských a vojenské obrany státu
nesmíme pokulhávati za druhými, nýbrž
se musíme snažit o to, abychom stáli kvalitně
co nejvýše. Válečné zkušenosti,
i když jsou velmi dobré, na dlouhou dobu nestačí.
Proto nesmí velitelský sbor ustrnouti v pohodlném
konservatismu a nepřemýšlet o nových,
zlepšených způsobech boje a vedení války
použitím a využitím nových vynálezů,
objevů a zlepšení. Zvláště
konec poslední války, který přinesl
nové, dosud netušené zbraně nás
o tom přesvědčuje. Jiti tedy s duchem doby
a pokroku je příkazem i pro armádu. Proto
je tak důležitá otázka generality, důstojníků
generálního štábu a velitelského
sboru. Proto musí tito důstojníci po stránce
politické vyspělosti, spolehlivosti a všeobecného
vzdělání a rozhledu, ale především
po stránce charakterové poskytovat vždy záruku,
že budou - při plném respektování
demokratických principů - za všech okolnosti
postupovat a jednat tak, jak toho prospěch celku a jeho
budoucnost vyžaduje. (Potlesk.) Proto musí
za daných okolnosti hájiti zájem obrany státu
proti všem, kdo by v té které době neprojevili
dosti porozumění pro tyto otázky. Kdyby takto
bývaly postupovaly vedoucí vojenské osobnosti
Francie a Anglie před poslední válkou a včas
upozorňovaly a prosazovaly důsledně u politických
činitelů těchto států nutná
protiopatření, nebylo by muselo k poslední
válce dojíti. Proto na vedoucích místech
v armádě nesmějí býti nikdy
sobečtí karieristé, třeba odborně
vynikající vojáci, jimž prospěch
vlastní je vším, prospěch celku věci
vedlejší, poslední.
Aby mohl důstojnický sbor tyto zvýšené
požadavky splniti a aby se armáda stala působištěm
činorodé a radostné práce, je potřeba
zabezpečiti důstojnický sbor také
sociálně; zbavit důstojníka existenčních
starostí, zajistit mu standard úměrný
jeho stavu a vzdělání, to je nejlepší
investice, kterou můžeme poskytnouti na bezpečnost
a samostatnost našeho státu.
Důstojnický sbor volá dnes po provedení
sjednocení, které je samo o sobě velkým
problémem, ale nutno je řešiti, a to rychle.
Apeluji na vojenskou správu, aby zde neotálela a
sjednocení důstojnického sboru co nejrychleji
provedla. Jen tak dosáhneme nástupní základny
pro obrovskou práci, kterou s vybudováním
moderní a kvalitní armády máme.
Armáda má velký úkol zabrániti
v případě konfliktu nepříteli
vstup na naši půdu. V přípravě
k tomuto úkolu má naše armáda velkého
učitele v Rudé armádě, ale také
v jiných armádách světa. Budeme se
mnoho od nich učit. Německý problém
není zdaleka vyřešen, nikde nemáme zaručeno,
že náš odvěký nepřítel,
Německo, jednou nezvedne hlavu a nebude nás znovu
ohrožovat. Jsme výspou Slovanstva, jsme jeho přední
stráží. Proto se budeme učit, abychom
tento úkol splnili, ale při tom nechceme žádných
kopií, nýbrž chceme armádu naši,
československou, odpovídající duchu
našeho národa (Potlesk.), armádu, která,
bude-li jednou k tomu povolána, proslaví jméno
českého národa tak, jako kdysi slavné
Žižkovo bratrstvo. (Potlesk.)