Východisko z dnešní situace je v tom, že
musíme připravovat snížení daňového
břemene, které tlumí výrobu a tvoření
kapitálu, a proto je naším úkolem snížit
břemena a úkoly státní. Má-li
tato povinnost být plněna, musí všechno
zbytečné jíti stranou. Napřed je práce
a chléb. (Potlesk.) Nedrakonické daně,
ale úspornost a výkonnost je dnes hlavní
věcí, abychom se dostali z těžké
poválečné krise. Každý jiný
postup je netoliko protihospodářský, ale
také protisociální. (Potlesk.)
Logickým důsledkem těchto mých důvodů
je otázka, kterou si položí každý
člen Prozatímního Národního
shromáždění na práci výboru
rozpočtového neúčastněný
a každý občan republiky, který si tyto
vývody přečte. Otázka zní:
Jaké škrty usnesl rozpočtový výbor
a o jaké částky snížil výdajové
položky řádného rozpočtu? Odpověď
zní takto: žádné škrty neprovedl
a nesnížil rozpočet na r. 1946.
Dovoluji si blíže osvětlit a odůvodnit
tento postup rozpočtového výboru. Především
zde hrála velkou úlohu krátká lhůta,
která byla rozpočtovému výboru vyměřena.
Vážné provedení takovéhoto úkolu
by si vyžádalo času mnohem delšího
než 14 dnů, kdy bylo možno uspořádati
14 schůzí, trvajících celkem 64 hodin.
Dále si byl rozpočtový výbor dobře
vědom toho, že celý rozpočet je zbudován
na odhadech, které se nemohou opírati a také
z valné části neopírají o žádné
skušenosti z období předchozího. Začali
jsme znovu a na troskách, za okolností podstatně
změněných uvnitř i vně našich
hranic. Samo ministerstvo financí označuje ve své
důvodové zprávě velmi správně
rozpočet na r. 1946 jako první odhad. Rozpočtový
výbor měl proto dvě možnosti: pustit
se v čase tak omezeném do restrikčního
pokusu, který nemohl skončiti jinak než elaborátem
sice změněným, ale zase ne dokonalým,
zase nějakým prvním odhadem, který
by snad na jedné straně napravil omyly a křivdy
objevené, ale který by se na druhé straně
jistě nevyhnul omylům a křivdám jiným.
Druhá možnost byla ponechati rozpočet tak,
jak byl předložen vládou, rozpočet,
který je výslednicí dnešních
politických sil a dohody v Národní frontě,
a přenésti těžisko svého úsilí
do resolucí, a hlavně s veškerou svou vahou
žádati zavedení pořádku ve státní
kontrole a zřízení parlamentní a úsporné
komise s velkou pravomocí. (Potlesk.)
Pokud jde o kontrolu státní, uvítal rozpočtový
výbor prohlášení předsedy vlády,
v němž přislíbil brzké vyřešení
problému dnešních dvou kontrolních orgánů,
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, a nejvyššího kontrolního
dvora. Dohoda vlády se Slovenskou národní
radou prohlašuje kontrolu hospodaření státu
za věc společnou. V tomto duchu připravil
také rozpočtový výbor jednou ze svých
resolucí náležité předpoklady
pro rychlé ukončení dnešního
provisoria.
Nejdůležitějším postulátem
rozpočtového výboru, jak jsem již uvedl,
je a zůstává zřízení
parlamentní kontrolní a úsporné komise
s rozsáhlou pravomocí. Bez takovéto komise
nebyl by zcela splněn úkol Prozatímního
Národního shromáždění,
souvisící s rozpočtem na r. 1946. Neboť
po našem soudu, jednomyslném soudu celého rozpočtového
výboru, odhlasováním tohoto rozpočtu
v rozsahu vládou předloženém úkol
zákonodárného sboru nemá býti
letos ukončen, ta pravá práce by měla
teprve nastati. (Potlesk.) Bude totiž na našich
zástupcích, zvolených do této komise,
aby byli v neustálé součinnosti s vládou,
ministerstvem financí, povereníctvem financí
a s nejvyšším kontrolním úřadem
a dvorem, aby jednak stále dohlíželi, jak se
s povolenými rozpočtovými úvěry
hospodaří, aby vyřkli za nás svůj
definitivní úsudek o únosnosti a účelnosti
vydávaných částek na základě
skutečných příjmů a získaných
půjček a na základě jiných
skutečností, ne theoreticky odhadnutých,
ale bezpečně postupem času zjištěných,
déle aby mohli radou i kritikou přispěti
při nutných virementech, a konečně
aby podle nabytých zkušeností mohli spolupůsobiti
při sestavování rozpočtu na rok 1947.
Iniciativní návrh zákona na zřízení
takovéto kontrolní a úsporné komise
předsednictvo rozpočtového výboru
připravilo. Je nyní na Prozatímním
Národním shromáždění,
aby se tohoto návrhu ujalo a ve shodě s vládou
uvedlo zákon ten současně s finančním
zákonem v život.
Za těchto předpokladů žádám
slavné Prozatímní Národní shromáždění,
aby návrh finančního zákona, jímž
se stanoví rozpočet na r. 1946, a jeho přílohy
přijalo za podklad svého jednání a
schválilo jej spolu s připojenými resolucemi
ve znění, jak se na něm usnesl rozpočtový
výbor.
Na konec už jen slova díků. Panu předsedovi
vlády, členům vlády a dílčím
referentům poděkoval jsem již v úvodu
této zprávy. Děkuji jim ještě
jednou. Stejně děkuji předsednictvu rozpočtového
výboru a všem jeho členům, jakož
i oněm poslancům, kteří byli k jednání
do rozpočtového výboru svými kluby
delegováni. Můj upřímný dík
patří též všem úředníkům
jednotlivých resortů a státních podniků,
kteří se účastnili prací na
rozpočtu a jednání v rozpočtovém
výboru. Zejména pak děkuji všem úředníkům
a zaměstnancům rozpočtové sekce ministerstva
financí, neboť jejich pracovní výkon
a oddanost k věci nemohou býti ani dobře
zváženy a doceněny. Vřele děkuji
též československým novinářům
a československému tisku za pozornost, kterou naší
práci věnovali. Těsnopisecká kancelář
a všichni úředníci a zřízenci
Prozatímního Národního shromáždění
nechť přijmou rovněž náš upřímný
dík za svoji práci, kterou přispěli
k našemu dílu.
Končím tím, čím jsem zakončil
jednání výborové. Vykonali jsme dílo
dobré, i když ne dokonalé. Vykonali jsme je
podle svého nejlepšího svědomí
tak, jak za daných podmínek vykonáno býti
mohlo. Věříme, že i tato naše jen
relativně dokonalá práce přinese užitek
našemu státu. Svým prvním rozpočtem
klademe základ k solidní stavbě československého
národního hospodářství, které
nechť vzkvétá k blahu všech občanů
naší drahé republiky. (Hlučný
potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Z usnesení předsednictva
míním podle § 43 jedn. řádu rozděliti
rozpočtovou rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozvržena by byla na tři
části, a to:
První část podrobné rozpravy, část
politickou, která v řádném
rozpočtu zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 1, President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2, Národní shromáždění,
kap. 2a, Slovenská Národná rada, kap. 3,
Předsednictvo vlády, kap. 3a, Predsedníctvo
Sboru povereníkov, kap. 4, Ministerstvo zahraničních
věcí, kap. 5, Ministerstvo národní
obrany, kap. 6, Ministerstvo vnitra, Povereníctvo vnútra,
kap. 7, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem, Povereníctvo pravosúdia s Najvyšším
súdom, kap. 8, Nejvyšší správní
soud, Najvyšší správny súd, kap.
24, Státní úřad statistický.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 27 štátna tlačiareň.
Z mimořádného rozpočtu, hlava I, Vlastní
státní správa:
Z titulu 1: oddíl 6, Povereníctvo vnútra,
oddíl 7, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem.
Z titulu 2: § 2 a), Slovenská Národná
rada, § 3 a), Predsedníctvo Sboru povereníkov,
§ 6, Ministerstvo vnitra - Povereníctvo vnútra,
§ 7, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem - Povereníctvo pravosúdia s Najvyšším
súdom, § 8, Najvyšší správny
súd, § 26, čís. 1 až 6, Stavby
budov a koupě realit pro potřeby civilní
státní správy.
Z titulu 3 § 6 Ministerstvo vnitra.
Hlava II, Státní podniky:
z titulu 2 § 27, Štátna tlačiareň,
z titulu 3 § 27, Štátna tlačiareň.
Druhá část podrobné rozpravy, část
kulturní a sociální, která
v řádném rozpočtu zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 9, Ministerstvo školství a osvěty - Povereníctvo
školstva a osvety, kap. 10, Ministerstvo informací
- Povereníctvo informácií, kap. 19, Ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
- Povereníctvo sociálnej starostlivosti, kap. 20,
Ministerstvo zdravotnictví - Povereníctvo zdravotníctva,
kap. 21, Odpočivné a zaopatřovací
platy.
Ze skupiny II, Správa státních podniků;
§ 10., Státní statky zemědělských
škol, § 11, Uhřiněvský školní
závod zemědělský, § 12, Školní
závod zemědělský v Děčíně-Libverdě,
§ 13, Žabčický školní závod
zemědělský, § 14, Kuřimský
školní závod vysoké školy zvěrolékařské
v Brně, § 26, Ústav pre školský
a osvetový film, § 29, Štátne nakladateľstvo,
§ 18, Státné tiskárny a ůřední
list, § 19, Československá tisková kancelář,
§ 28, Zpravodajská agentúra Slovenska §
16, Státní veterinární ústav
v Ivanovicích na Hané, § 17, Státní
lázně, § 23, Štátne kupele, §
25, Visutá lanovka na Lomnický štít.
Z mimořádného rozpočtu hlava I, Vlastní
státní správa:
Z titulu 1: oddíl 9, Ministerstvo školství
a osvěty - Povereníctvo školstva a osvety,
oddíl 19, Ministerstvo ochrany práce a sociální
péče - Povereníctvo sociálnej starostlivosti,
oddíl 20, Ministerstvo zdravotnictví - Povereníctvo
zdravotníctva.
Z titulu 2: § 9, Ministerstvo školství a osvěty
- Povereníctvo školstva a osvety, § 10, Povereníctvo
informácií, § 19, Povereníctvo sociálnej
starostlivosti, § 20, Povereníctvo zdravotnictva,
§ 26, čís. 7, 8, 12, 13.
Hlava lI, Státní podniky.
Z titulu 2: § 17, Státní lázně,
§ 23, Štátne kupele, § 25, Visutá
lanovka na Lomnický štít.
Z titulu 3: § 16, Státní veterinární
ústav v Ivanovicích na Hané, § 17, Státní
lázně, § 19, Československá tisková
kancelář, § 23, Štátne kúpele.
Třetí část podrobné rozpravy,
část hospodářská, dopravní
a finanční, která v řádném
rozpočtu zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 11, Ministerstvo zemědělství - Povereníctvo
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy, kap. 12, Ministerstvo
výživy - Povereníctvo výživy a
zásobovania, kap. 13, Ministerstvo průmyslu - Povereníctvo
priemyslu a obchodu, kap. 14, Ministerstvo vnitřního
obchodu, kap. 15, Ministerstvo zahraničního obchodu,
kap. 16, Nejvyšší úřad cenový,
kap. 17, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy a
verejných prác, kap. 18, Ministerstvo pošt
- Povereníctvo pošt, kap. 22, Ministerstvo financí
- Povereníctvo financií, kap. 23, Všeobecná
pokladní správa, kap. 25, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
- Najvyšší kontrolný dvor.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 8, Státní lesy a statky, § 9, Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských, § 20, Štátne
lesné majetky, § 21, Štátne poľnohospodárske
majetky, § 22, Štátne majetky poľnohospodárskych
škol a výskumných ústavov poľnohospodárskych,
§ 15, Státní plynárenské podniky,
§ 24, Riaditeľstvo pre cestovný ruch, §
5, Československé státní dráhy,
§ 6, Československé aerolinie, § 4, Československá
pošta, § 7, Poštovní spořitelny,
§ 1, Tabáková režie, § 3, Státní
loterie, § 2, Štátna mincovňa v Kremnici.
Skupina III, Správa státního dluhu.
Z mimořádného rozpočtu hlava I, Vlastní
státní správa.
Z titulu 1: oddíl 11, Ministerstvo zemědělství
- Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej
reformy, oddíl 12, Ministerstvo výživy, oddíl
14, Ministerstvo vnitřního obchodu, oddíl
17, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy a verejných
prác.
Z titulu 2: § 11, Ministerstvo zemědělství
- Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej
reformy, § 12, Ministerstvo výživy - Povereníctvo
výživy a zásobovania, § 13, Ministerstvo
průmyslu - Povereníctvo priemyslu a obchodu, §
14, Ministerstvo vnitřního obchodu, § 17, Ministerstvo
dopravy - Povereníctvo dopravy a verejných prác,
§ 22, Povereníctvo financií, § 23, Všeobecná
pokladní správa, § 26, čís. 9,
10, 11, 14, 15, 16.
Z titulu 3: § 23, Všeobecná pokladničná
správa.
Hlava II, Státní podniky.
Z titulu 1: oddíl 4, Československá pošta
(v zemích českých), oddíl 5, Československé
státní dráhy (v zemích českých).
Z titulu 2: § 2, Štátna mincovňa v Kremnici,
§ 4, Československá pošta, § 5, Československé
státm dráhy, § 6, Československé
aerolinie, § 8, Státní lesy a statky - Skupina
státních statků, § 9, Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských, § 10, Státní
statky zemědělských škol, § 12,
Školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, § 13,
Žabčický školní závod zemědělský,
§ 15, Státní plynárenské podniky,
§ 20, Štátne lesné majetky, § 21,
Štátne poľnohospodárske majetky, §
22, Štátne majetky poľnohospodárskych
škôl a výskumných ústavov poľnohospodárských,
§ 24, Riaditeľstvo pre cestovný ruch.
Z titulu 3: § 1, Tabáková režie, §
4, Československá pošta, § 5, Československé
státní dráhy, § 8, Státní
lesy a statky, § 10, Státní statky zemědělských
škol, § 11, Uhřiněvský školní
závod zemědělský, § 12, Školní
závod zemědělský v Děčíně-Libverdě,
§ 13, Žabčický školní závod
zemědělský, § 14, Kuřimský
školní závod vysoké školy zvěrolékařské
v Brně, § 20, Štátne lesné majetky,
§ 21, Štátne poľnohospodárske majetky.
Z mimořádného rozpočtu: Státní
příjmy, titul 1 až 4.
V 36. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění dne 5. března 1946
bylo usneseno, aby o prohlášení ministra financí,
které v oné schůzi učinil předkládaje
rozpočet, vykonala se rozprava sloučeně s
projednáváním osnovy finančního
zákona, kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1946.
Podle tohoto usnesení provede se tedy o prohlášení
pana ministra financí rozprava jednotná s rozpravou
rozpočtovou.
Řečnickou lhůtu navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpočtovou rozpravu
činila pro každý klub tolikrát 8 minut,
kolik má členů, nejméně však
60 minut. Poslanci mimo kluby se počítají
jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich. Navržená lhůta řečnická
je schválena.
Přistoupíme tedy nejprve k rozpravě povšechné.
Přihlášeni jsou tito řečníci
na straně "pro": pp. posl. dr Chytil,
Zápotocký, Vilím, Oliva
a dr Krajina.
Dávám slovo prvnímu debatéru, panu
posl. dr Chytilovi.
Posl. dr Chytil: Slavná sněmovno!
Cítíme všichni dobře, že projednávání
rozpočtu a v nemenší míře již
předchozí jeho tvorba sama je událostí
nejzákladnější důležitosti,
patřící opravdu mezi nejvýznačnější
mezníky našeho poválečného vývoje
v osvobozeném státě. Hospodářství
je pořádání a pořádek,
a státní hospodářství, pro
které je rozpočet plánem na celý rok,
je největším spotřebním hospodářstvím
ve státě, zasahuje hluboko do národního
hospodářství ostatního a do společenského
života vůbec. Skutečnost, že československý
osvobozený stát přichází po
světové konflagraci se svým rozpočtem,
je svědectvím pro nás i pro cizinu, že
chceme uvádět své hospodářství
do pořádku, že chceme hospodařit ve
státním hospodářství podle
plánu. Při sdělávání
rozpočtu a jeho projednávání vystupují
znovu do popředí úvahy o hospodářství
a myšlení nás všech se dostává
do kolejí myšlení hospodářského.
Zmíněný fakt, že tento rozpočet
je prvním rozpočtem po světové válečné
konflagraci, že je sděláván v době
obecného zchudnutí Evropy a našeho národa
v ní a zároveň v době mimořádných
státně-hospodářských úkolů,
nemohl pochopitelně zůstati bez vlivu na rozpočet.
Sdělání tohoto rozpočtu se setkávalo
s překážkami často jen velmi těžko
zdolatelnými, protože mezi ním a posledním
republikánským rozpočtem zeje přerva
8 let. Nemohlo se počítati se statistickými
daty bezpečně na sebe navazujícími,
stát sám je dosud v mnohých směrech
ve stadiu budování, než přes všechny
nedostatky, které vyplývají z těchto
a ostatních skutečností, zůstává
rozpočet vývojovým mezníkem a vyjevuje
naši vůli: chceme řádně hospodařit.
To je, soudím, základní myšlenka, kterou
musíme míti při posuzování
tohoto rozpočtu, že je prvním stupněm
ke všem rozpočtům dalším, avšak
již stupněm na cestě pořádku
a hospodaření. Přibližuje nám
po prvé v ostrém světle skutečnost
omezených prostředků, které máme
k disposici; musíme s nimi hospodařit a snažit
se o tvorbu a zesilování jejich pramenů.
Rozpočet vede k vědomí hospodářské
odpovědnosti; nutí přemýšleti
o velikosti celého břemene, které pro národní
hospodářství představuje, a tudíž
také o únosnosti národního hospodářství,
krátce vede k hospodářskému myšlení
v celé jeho šíři a složitosti.
Vede k tomuto myšlení občany, vládu
a parlament.