Rozpočet je a bude středem pozornosti, stane se
předmětem usuzování našich občanů
a bude posuzován i v cizině. Jeho významnou
konsolidační funkci nezneuzná jistě
žádný myslivý posuzovatel, stejně
jako vezme v počet mimořádnost doby, ve které
a pro kterou byl rozpočet sděláván
a která mu vtiskuje výraznou pečeť.
To však nejsou pochopitelně jediná hlediska,
s nichž se lze na předložený rozpočet
dívat a s nichž bude rozpočet také ohledáván.
Náš rozpočet je rozpočtem deficitním,
nevyrovnaným. Než jenom zcela nekritické přání
by si mohlo žádati rozpočtu vyrovnaného
v době, v jaké jsme po sotva dozněvších
posledních výstřelech války a po šestileté
okupaci, kdy jsme byli vydáni na milost a nemilost kořistěným
nepřátelům.
Při posuzování rozpočtu není
základní otázkou vyrovnanost rozpočtu,
nýbrž jeho národohospodářská
únosnost, protože i deficitní, avšak národohospodářsky
únosný rozpočet není nebezpečím,
není sám o sobě příznakem špatně
započaté cesty, jako na druhé straně
může býti nebezpečím rozpočet,
vyrovnaný národohospodářsky neúnosným
břemenem. Musíme tedy v prvé řadě
hodnotiti národohospodářskou únosnost
rozpočtu. To znamená nakonec posuzovati rozpočet
v souvislosti s celou naší národohospodářskou
problematikou spolu se všemi opatřeními, jež
nám bude v oblasti národohospodářské
politiky učiniti.
Národohospodářská únosnost
rozpočtu deficitního je dána tím,
že rozpočet počítá s národohospodářsky
únosnými příjmy a s národohospodářsky
uskutečnitelným a únosným úvěrem.
Národohospodářsky únosnými
příjmy jsou ony, které, s hlediska daňově
postihovaného národního hospodářství
posuzováno, neporušují a nesnižují
jeho produktivity. Nezapírejme si, že v tomto směru
jsme již vyčerpali všechny možnosti a že
by nebylo možné bez vážné újmy
na produktivitě národního hospodářství
hledati východisko v nových a vyšších
daních. Úvěrem je pak odkázán
stát na řádný domácí
trh peněžního kapitálu a na cizinu.
Je-li rozpočet deficitní, znamená to elipso,
že deficit třeba krýti úvěrem,
a nemůže být tedy deficit větší,
nemá-li nastoupit cedulový úvěr, než
je státu možno si vypůjčit doma a v
cizině. Při tom chci třeba uvážit,
že státní hospodářství
nemůže bez národohospodářských
škod prostě počítat s celým rozsahem
daného peněžního trhu a odčerpat
z něho všechny prostředky, protože o úvěr
s ním se ucházejí také ostatní
žadatelé, zejména výroba. V každém
případě však platí, že může-li
si stát vydlužit a lze-li důvodně čekati,
že se v příštích letech nalezne
ve státních příjmech prostor pro úmor
a úrok dluhů, je deficit národohospodářsky
únosný a nemůže býti předmětem
obav. Záleží tudíž všechno
na tom, abychom vytvořili podmínky, jichž je
třeba k státnímu úvěru. Cizina
nám vypomáhá a vypomůže, avšak
proto přece je základním problémem
oživení našeho trhu peněžního
kapitálu, tedy oživení spořivosti, tvorby
vkladů, aby stát i výroba nalezly na trhu
peněžního kapitálu prostředky,
jichž potřebují. Nemohou svou úvěrovou
potřebu uspokojit ve větší míře,
než je dána rozsahem pohotových prostředků
na peněžním trhu a výpomocí ciziny.
Nemohu ani s dostatek zdůrazniti tuto skutečnost
a dále to, že oživení našeho trhu
peněžního je nezbytně jednou z hlavních
os naší nejblíže příští
hospodářské politiky. Fakt rozpočtového
deficitu si vynucuje tuto politiku s naléhavostí
zcela samozřejmou. Pro státní politiku hospodářskou
vyžaduje splnění tohoto naléhavého
postulátu, že musí připravovat a zesilovat
všechny předpoklady pro tvorbu úspor a ovšem
že se musí úzkostlivě střežit
všech počinů, které by mohly tento rozvoj
podlamovat. Je potřebí učinit všechno,
aby se vzkřísila a podpořila důvěra
vkladatelů, na jejichž spořivost spoléháme
a musíme spoléhati. (Potlesk poslanců
čs. strany lidové.) Prozatím je pramen
vkladového příjmu do peněžních
ústavů skrovný a odhady současné
thesaurace hotových doma jsou odstrašující.
A uvažme, že jen 5.000 Kčs u jedné rodiny
doma thesaurovaných znamená při 2 mil. rodin
10 miliard Kčs.
Jsme si vědomi dobře toho, že při daném
stavu spotřebních hospodářství,
z nichž každé potřebuje důkladné
restaurace po několikaleté nemožnosti nákupu
spotřebních statků a provádění
oprav, nemůže býti naše tvorba úspor
stejně silná, jako byla před válkou.
Avšak o to více musí se státní
hospodářská politika snažit, aby všechny
thesaurované peníze, které již úsporami
jsou, opouštěly truhlice a putovaly do peněžních
ústavů. Že tak nelze učiniti bez vážného
dotčení jiných životně důležitých
postulátů hospodářských normou,
nýbrž pouze politikou, příznivou důvěře
vkladatelů, je na bíle dni.
V souvislosti s úvahou o nutnosti oživení tvorby
úsporných vkladů považuji také
za nutné dotknouti se populárního mylného
názoru, že hlásáním myšlenky
spořivosti se napomáhá škodlivému
ubývání kupní síly a že
rozvoj výroby naopak vyžaduje hesla "Kupovat
co nejvíce". Vždyť, bude-li se spořit
- tak se usuzuje - znamená to, že se bude méně
kupovat a že se tedy bude méně prodávat
a výroba nenalezne dostatek odbytu. - Takováto hesla
by v naší době a v naší nynější
situaci mohla způsobiti mnoho škody, když potřebujeme
oživení trhu peněžního kapitálu
a tvorby úspor jako soli, jak je toho svědectvím
deficit v rozpočtu. Třeba si uvědomit, že
pouze thesaurace peněz doma přináší
úbytek kupní síly se všemi toho nežádoucími
důsledky, kdežto spořivost tvorbou vkladů
znamená přechod dané kupní síly
z jedněch rukou do druhých. Celková kupní
síla se o nic nezmenšuje. Místo vkladatele,
který uspoří peníze a vloží
je do peněžního ústavu, nastupuje na
trh jako kupec zadavatel prací atd., dlužník
peněžního ústavu, který si od
peněžního ústavu peníze vydlužil.
Řekl jsem, že stát nemůže uspokojiti
svou úvěrovou potřebu ve větší
míře a tudíž ani nakonec nemůže
mít větší deficit, nemá-li si
vadně vypomáhat cedulovým úvěrem,
jenž je dán rozsahem pohotových prostředků
peněžních doma na peněžním
trhu a finanční výpomocí ciziny. Cizina
bude pak o to ochotnější nám vypomoci,
oč více bude vidět, že se také
snažíme a že jsme s to si vypomoci sami. Třeba
pak v zájmu vzniku důvěry znovu a znovu zdůrazňovat,
že finanční zákon o tomto rozpočtu
počítá dopředu s řádnou
zásadou, když stran mimořádného
rozpočtu stanoví, že práce a dodávky,
jejichž náklad má býti hrazen z prostředků
mimořádného rozpočtu, mohou býti
zadány jen tehdy, jestliže potřebné
prostředky byly opatřeny a dán souhlas ministerstvem
financí, na Slovensku povereníctvem financií.
Je to právě mimořádný rozpočet,
který vykazuje značný schodek, avšak
výdaje, z nichž tento schodek resultue, se činí
právě uvedeným ustanovením, přijatým
odpovědně celou Národní frontou, závislými
na získání potřebných prostředků
finančních. Nebude těchto výdajů,
nepodaří-li se získati potřebné
finanční prostředky, a může jíti
pouze o takové získání prostředků,
které vylučují inflační účinky.
Pan ministr financí uvedl právě určené
ustanovení finančního zákona v souvislosti
se svou argumentací, že rozpočet není
inflační; na druhé straně si však
musíme uvědomit, že mimořádný
rozpočet obsahuje výdaje vynucené mimořádnými
válečnými poměry a z valné
části velmi nutné pro naši hospodářskou
obnovu, takže v čím větší
míře bude v rámci daných technických
možností uveden ve skutek, tím blíže
budeme svého cíle. Jsme si vědomi toho, že
splnění mnohého úkolu uvedeného
v mimořádném rozpočtu nebude prostě
možné z naznačených důvodů
technických, jako z nedostatku materiálu, příslušných
pracovních sil, dopravy a pod., takže v těchto
případech nepřijde v úvahu ani otázka
financování. Bylo by však zlé, kdybychom
z nedostatku finančních prostředků
nemohli provést ony restaurační a pro obnovu
našeho hospodářského života potřebné
práce, k nimž by jinak bylo možno získati
technické předpoklady. A zde je právě
nejlépe vidět, jak význačnou sociální
funkci třeba přikládat oživení
tvorby ukládaných úspor, na nichž závisí
mnoho možností, aby stát získal potřebný
úvěr. Právě u vědomí
této významné funkce spořivosti našeho
lidu pro celé naše národní hospodářství
a tím pro celý náš národní
život si klademe za úkol chrániti naše
vkladatele a podporovat i vyžadovat takovou politiku, která
je s to oživit jejich důvěru.
Nemůžeme nikdo za škody, které napáchali
okupanti svým šestiletým kořistným
hospodařením u nás na vkladatelích,
je však třeba tuto škodu spravedlivě rozvrhnout
spolu s ostatními škodami na všechny, zachrániti
pro ně všechno, co vůbec jen zachránit
lze, a pro budoucnost a budoucí vklady, za jejichž
osud jsme již plně odpovědni, vésti
jasně politiku, jíž by byla zabezpečena
jistota vkladatelů. Každá poválečná
doba, a zejména naše doba po válce tak ničivé
se zcela pochopitelně vyznačuje na jedné
straně rozměrností výdajových
potřeb a na druhé straně značnou omezeností
prostředků. Omezenost prostředků činí
teprve problém problémem. Je mnoho velmi naléhavých
úkolů, které bychom všechny v době
co nejkratší rádi vyřídili, ale
je jen málo prostředků k jejich uskutečnění.
Tu nezbývá, než rozvrhnouti uskutečňování
úkolů na delší časovou periodu
tak, jak to dovolují dané prostředky, a mezi
úkoly voliti také časově ty nejdůležitější.
Nejdůležitějšími úkoly,
před kterými stojíme, jsou nepochybně
ony, jichž si vyžaduje oživení a zvýšení
naší produkce. Že tyto úkoly mají
přednost, je nasnadě. Při posuzování
rozpočtu nebude jistě v naší veřejnosti
hlasu, který by se zvedl proti oněm preliminovaným
výdajům, které mají řečenou
povahu. Bude se však velmi podrobně uvažovati
o tom, zda rozpočet nenaduřel proto, že se
současně uskutečňují také
mnohé úkoly, které nejsou buď vůbec,
anebo v té míře, v jaké se uskutečňují,
časově opravdu naléhavé. Je arci zcela
pochopitelné, že zřetel na omezené prostředky
a na řečené časové pořadí
důležitosti, jakkoli nutný a chladné
úvaze samozřejmý, začasté nemá
příznivou psychologickou základnu, což
je i pramenem historicky známé a stále se
opakující nepopularity všech finančních
ministrů, jejichž úkolem právě
je na tento zřetel stále upozorňovat.
Nehledět k omezenosti prostředků by však
znamenalo ve sféře státního hospodářství
nakonec otvírati dokořán brány cedulovému
úvěru a porušovati princip hospodářství
a tudíž pořádku vůbec. Je nutno
si stále uvědomovati, že všeho můžeme
dosáhnouti, budeme-li pracovat. Nemůžeme však
všeho dosáhnouti najednou, v jednom roce. Pro občany
je i seberozsažnější a na samé
hranici únosnosti národního hospodářství
se pohybující rozpočet přijatelný,
avšak ovšem pouze tehdy, je-li jeho vnitřní
výdajová skladba jasným svědectvím
toho, že rozsažnost rozpočtu je opravdu dána
a vyvolána důležitými, časově
neodložitelnými úkoly, avšak na druhé
straně, pokud se týče ostatních úkolů,
že rozpočet vykazuje nejvyšší možnou
míru úspornosti. Kdyby však rozpočet
vykazoval vedle výdajů, nezbytných pro nejnutnější
chod státního hospodářství
a pro rekonstrukci a oživení hospodářství,
také takové závažné položky,
které bylo možno odsunouti až do příštích
let blahobytu, nebylo by možné pak argumentovati,
že roztažnost rozpočtu je vyvolána oněmi
nutnými úkoly mimořádné důležitosti,
před které postavila stát doba, protože
mohly býti z části nebo zcela hrazeny z prostředků,
použitých na úkoly méně naléhavé.
Čím je rozpočet rozsažnější,
tím větší vyžaduje úspornosti.
Deficity obou předložených rozpočtů,
rozpočtu řádného i mimořádného,
jsou početním výsledkem, totiž rozdílem
mezi předpokládanými státními
příjmy a preliminovanými výdaji. Jde
tedy o deficity předpokládané. Pravdivost
předpokladu je pak závislá na tom, ukáží-li
se v průměru a celku pravdivými i předpoklady
o příjmech. Na tom závisí pochopitelně
vše.
Ukázaly-li by se příjmy, jichž stát
skutečně dosáhne, podstatně menšími,
měnil by se úsudek o národohospodářské
únosnosti rozpočtu a celá situace. Toho je
si dobře vědom pan ministr financí a odpovědně
dvakrát prohlásil ve svém exposé,
že vše je závislé na rozvoji výroby
v tomto roce.
Rozpočet je vypracován jak co do příjmů,
tak co do výdajů na předpokladu trojnásobného
zvýšení soustavy hospodářských
čísel. Pravdivost rozpočtu závisí
tudíž podstatně na tomto zvýšení.
Vychází se přitom z toho, že byly především
trojnásobně zvýšeny ceny, a vše
se propočítává na této nové,
trojnásobné cenové hladině. Tu si
však musíme suše a střízlivě
říci, že jakkoli byla zvýšena na
trojnásobek cenová hladina a také byly zvýšeny
jednotlivé důchody, nebylo tím na trojnásobek
zvýšeno hospodářské číslo.
Z čeho je vycházeti při úvaze o hospodářských
číslech jako ze základního poznatku
je to, že zvýšení cen, resp. cenového
indexu na trojnásobek neznamená o sobě zvýšení
soustavy hospodářských čísel
na trojnásobek. Byl by osudný omyl to se domnívat.
Hospodářské číslo znamená
totiž úhrn, součet všech cen, všech
statků skutečně kupovaných spotřebními
hospodářstvími, resp. úhrn všech
důchodů, resp. úhrn všech objektivních
výnosů podniků. Výše cenové
hladiny sama o sobě je pak jednou z konstituant hospodářského
čísla, není však sama hospodářským
číslem, které vedle toho závisí
také na množství statků a služeb
kupovaných na trhu. Měli jsme v r. 1938, ze kterého
vycházíme, tehdejší cenovou hladinu
a tehdejší rozsah výroby, tedy také
tehdejší množství reálných
statků a služeb kupovaných za tehdejší
ceny. Hospodářské číslo bylo
dáno tehdy součtem tehdejších všech
cen placených na trhu za statky a služby. Ono ukazovalo
úhrnnou hodnotu celé národní spotřeby
a zároveň národní produkce v penězích.
Vyšli jsme při sdělávání
tohoto rozpočtu z trojnásobku hospodářských
čísel, avšak zvýšili jsme pouze
cenový index na trojnásobek, čímž
jsme nezvýšili nikterak hospodářská
čísla na trojnásobek. A o toto zvýšení
zde jde. Zvýšení jednotlivých cen a
jednotlivých důchodů tak, že jejich
indexy jsou dnes u srovnání s r. 1938 na přibližně
trojnásobné výši, by znamenalo současně
i zvýšení soustavy hospodářských
čísel na trojnásobek tehdy, kdybychom měli
dnes také onen reálný hospodářský
podklad, který jsme měli v roce 1938, jinými
slovy, kdybychom vyráběli a kupovali přibližně
totéž množství reálných
statků a služeb jako v r. 1938. Je dostatek známo,
že naše výroba a tudíž také
spotřeba není dosud a nemůže býti
na předválečné úrovni a že
její rozsah je důsledkem válečné
konflagrace o velmi značnou dávku menší.
Proděláváme se světem poznenáhlý
ozdravovací proces, a jakkoliv lze důvodně
čekat, že dojdeme tohoto roku již pozoruhodných
výsledků, zejména učiníme-li
v oboru hospodářské politiky vše, čeho
je k tomu cíli potřebí, nelze čekati,
že by tento ozdravovací proces, jehož průběh
také není závislý pouze na nás,
byl tohoto roku ukončen. To má však zcela rozhodující
vliv na úsudek o předpokladu, z něhož
vychází náš rozpočet, totiž
z řečeného trojnásobného zvýšení
soustavy hospodářských čísel.
Není tedy správné, mluvíme-li o tom,
že činíme východiskem trojnásobné
zvýšení soustavy hospodářských
čísel, že jsme dosáhli ztrojnásobení
hospodářských čísel, nýbrž
správné je tvrditi, že vycházíme
z trojnásobných cen, jimž při daném
rozsahu produkce a tudíž národního produktu
odpovídá jisté hospodářské
číslo, které však samo není trojnásobkem.
Je nižší. To není jenom věc pojmové
vědecké správnosti, abychom dobře
rozlišovali cenovou hladinu od hospodářského
čísla a zvýšení cenové
hladiny od zvýšení hospodářského
čísla, nýbrž jde o záležitost
eminentně důležitou prakticky. Při stanovení
státních výdajů je totiž pochopitelně
v popředí úvahy cenová hladina, protože
celá otázka se zde, uvažována separovaně
od problematiky příjmové, obmezuje na výpočet
toho, kolik bude stát ve vyšších cenách
splnění toho nebo onoho úkolu. Jinak však
je tomu po stránce příjmové, kdy jde
o to, kolik stát dostane na příjmech z jednotlivých
příjmových pramenů, což je závislé
pochopitelně nejen na cenách, nýbrž
také na rozsahu produkce, tedy na onom dnes tak zpopularisovaném
"hospodářském čísle".
Schematický příklad to ozřejmí
v malém: Kdyby měl stát příjem
jenom z tabáku, jehož ceny byly ztrojnásobeny,
avšak množství se zmenšilo na polovinu,
tak by neměl trojnásobný příjem,
avšak kdyby musil kupovat tabák, měl by trojnásobný
výdaj. Bylo tedy správné, vycházeti
z trojnásobku cen při státních výdajích,
nebylo však správné vycházeti při
státních příjmech z trojnásobku
hospodářského čísla. Tím,
že se konfundovaly pojmy cenové hladiny a hospodářského
čísla, došlo se k tomuto důsledku.
Proto vidím nejnaléhavější úkol
příští finanční naší
politiky v tom, aby se během roku velmi bedlivě
přiměřovaly preliminované výdaje
ke skutečným příjmům, jak budou
státní pokladně docházeti, nebo jak
lze opravdu důvodně očekávati jejich
příliv, protože ovšem dalšího
deficitu, který by plynul z podstatné neshody mezi
předpokládanými a skutečnými
příjmy státními, bychom neunesli.
Bude to základní úkol parlamentní
úsporné a kontrolní komise, která
se zřizuje, úkol hodně složitý,
protože to, co jsem právě uvedl, je jen nejletmější
náčrt toho, oč jde. Rozpočet vyšel
z trojnásobku soustavy hospodářských
čísel, musí však býti buď
jak buď přizpůsoben skutečnému
násobku původní soustavy hospodářských
čísel z r. 1938, jak plyne z daných cen a
z daného rozsahu výroby. Že bych si osobně
přál, aby rozdíl byl co nejmenší,
snad nemusím ani zvlášť zdůrazňovat.
Problém se bude stávat složitějším
a také ožehavějším též
tím, že s vývojem produkce budou pochopitelně,
jak si toho všichni přejeme, klesat ceny, takže
by byl omyl domnívat se, že se bude zvyšovat
hospodářské číslo.
Jde právě o to, abychom napjali všechny své
síly a všechen svůj hospodářský
um k tomu, aby předložený rozpočet především
nalezl co do svého deficitu úhradu úvěrem
na řádném trhu peněžního
kapitálu a výpomocí z ciziny a aby při
tom byly přece všechny ony výdaje, které
jsou na úvěr odkázány, splněny
v míře co nejvyšší. Dále
jde o to, aby stůj co stůj se zamezilo tomu, aby
případné menší, než preliminované
příjmy nevedly ke vzniku deficitu ještě
většího, což si nutně vyžaduje
opatření dotčeného shora, neboť
jedině tak bude splněn i ten základní
požadavek kladený na každý rozpočet,
aby byl opravdu plánem pro hospodaření do
budoucna. Zejména pak jest varovat před oblíbeným
a často se vyskytujícím názorem, že
v praxi a také v naší praxi za první
republiky nakonec většina vyrovnaných rozpočtů
také končila schodky, deficity. Naznačil
jsem již na počátku, že nejde o deficity
a také nikdy nejde o to, zda původně navržený
rozpočet jako vyrovnaný, nakonec skončil
deficitem, nýbrž, že jde o to, zda nalezne deficit
úvěrovou úhradu takového druhu, že
nepoškodí produktivitu národního hospodářství
a nedotkne se měny. I při sebevětším
optimismu musí každý přiznati, že
budeme mít ještě po několik let deficity,
máme-li však dojíti k pořádku
a nemáme-li se octnouti na nakloněné ploše,
musí tyto deficity býti národohospodářsky
únosné.
Přednesené výklady směřovaly
k tomu, aby vynikla souvislost státního hospodářství
s národohospodářskou produktivitou a s daňovou
únosností národního hospodářství
na straně jedné a s tvorbou kapitálu a úvěrovou
potřebou veřejnou na straně druhé.
Výsledek finanční politiky státní,
která by nedbala těchto souvislostí, byl
by natrvalo národohospodářsky neúnosný
a ohrožoval by ve svých důsledcích stabilitu
měny, která je základním pilířem
úspěšného vedení státního
hospodářství a veškerého hospodářského
života vůbec.