Uvedu jenom malý příklad. Je tu otázka
důchodové daně. V této dani je zahrnuta
daň ze mzdy a daň z platů. Každý
národohospodář a každý organisátor
naší nové výroby nám řekne
otevřeně, že náš daňový
systém, zatěžující mzdy a platy,
je do budoucnosti neudržitelný. On překáží
organisaci výroby snižuje výkony, ubíjí
chuť k práci a znemožňuje soutěžení.
Kdyby daňový systém, tak jak dnes existuje
neměl býti změněn, zabrání
nám vůbec, abychom mohli zvýšit výkony
a abychom dělníky ke zvyšování
výkonu donutili, poněvadž blázen by
byl každý, aby svůj výkon zvyšoval
jen k vůli tomu, aby mu berní správa konfiskovala
výsledky jeho snažení. (potlesk.) Kdyby
nebyl změněn tento systém, nedostali bychom
se s výrobou kupředu. Daněprosté minimum
nebylo zvýšeno přiměřeně
podle cifer zvýšených cen a tím už
bylo přivoděno velké a nové finanční
zatížení, které se ve výrobě
těžce projevuje.
Výnos důchodové daně činí
5.800 mil. Kčs a je největší příjmovou
položkou našeho rozpočtu. Jen daň z obratu
se mu přibližuje částkou 5 miliard.
O dani důchodové vám však řekne
státní rozpočet v jediné řádce:
Důchodová daň: Zemské finanční
ředitelství v Praze 4.600 mil. Kčs, Zemské
finanční ředitelství v Brně
1.160 mil. Kčs, expositura v Opavě 580 mil. Kčs,
úhrn 5.800 mil. Kčs. A to je všecko. Puntík.
(Výkřiky.) Nic víc tady rozpočet
o této tak eminentně důležitě
věci neříká. A přece by bylo
potřebí, aby poslanci znali při nejmenším
bližší rozvržení této daně.
Bylo by potřebí v zájmu organisace naší
výroby znát, kolik činí daňový
výnos z mezd dělníků, po př.
i podle jednotlivých odvětví výrobních,
kolik činí výnos daně z platů
státních a veřejných zaměstnanců,
řemeslníků, obchodníků, rolníků
atd. Jen na základě těchto znalostí
je možno skutečně měnit rozpočty
do budoucnosti, činit závěry, podávat
nové návrhy a náš daňový
systém dnešním potřebám, hlavně
potřebám naší výroby, přizpůsobovat
a měnit.
Hledáte ve vysvětlivkách, že se tam
snad dovíte něco více. Co se z nich dovíte?
- "Veřejné dávky. Důchodová
daň. Počítá se, že v důsledku
všeobecného zvýšení platů
a mezd v službách soukromých i veřejných
nastane přesun do vyšších daňových
sazeb." - To je všecko. To prosím, má
sloužiti k vysvětlení poslancům. To
má sloužiti k vysvětlení Národnímu
shromáždění. Jestli někdo z toho
vysvětlení zmoudří, nevím,
já se přiznávám, že já
ne. - Při tom je zajímavé, vezmete-li tutéž
stránku vysvětlivek, že vysvětlivky
řeknou více o vydržování a ošetřování
a výcviku služebních psů. Zde se říká:
"Vydržování, ošetřování
a výcvik služebních psů. Z úvěru
hradí se jak výdaje zřejmé z označení
položky, tak i prémie za odpovědnostní
pojištění těchto psů. atd."
- Tedy o psech jsou tu aspoň 3 řádky o důchodové
dani jsou ve vysvětlení jenom 2 řádky.
Náklad na ty psy činí 210.000 Kčs.
Tomu se říká právem naprostá
ignorance a neporozumění potřebám
nové hospodářské epochy. Rozpočet
řídí se znovu starou zásadou, dát
poslancům co možná nejméně informací,
nedat možnost nahlédnouti do alchymie finančního
státního hospodářství, poněvadž
státní finanční hospodářství
bylo vždycky tajnou diplomacií do které obyčejný
občan neměl vidět (Potlesk.) a do
které obyčejný občan neměl
právo co mluvit. Všeobecný rozpočet
zachovává tutéž diplomatickou linii.
Nechce dáti nahlédnouti do diplomatických
tajů státního finančního hospodářství.
(Potlesk.) A to je to, co bude potřebí v
příštích rozpočtech změnit.
Jestliže sděláváme státní
rozpočet, jestliže - a je to samozřejmé
- musíme činit a musíme mít státní
vydání a musíme opatřovati také
státní příjmy, pak se nemusíme
stydět za to, kde je opatřujeme a jak je opatřujeme,
nemusíme se stydět, za co vydáváme.
A jestliže by měl náš státní
rozpočet a naše státní hospodářství
i v lidové demokratické republice vypadat tak, že
by občané nesměli vědět, na
co a komu se co vyplácí, jestliže bychom se
za to, co komu vyplácíme, musili a měli stydět,
pak bychom neměli žádnou lidově demokratickou
republiku. (Potlesk.)
Nebudu mluvit o tom, že se v rozpočtu nebere zřetel
na znárodněný průmysl a podobně.
O tom bylo už dosti řečeno. Nebere se také
žádný zřetel na to, že jsme znárodnili
banky a peněžní ústavy. Zkrátka
v rozpočtu pro r. 1946 se všechny tyto veliké
události, které právě dávají
rys a vtiskují ráz naší nové
lidové demokracii, prostě pomíjejí
tak, jako by neexistovaly. (Hlas: Vzaly se na vědomost!)
Ve velké řadě případů
vysoká byrokracie v ministerstvu financí nechce
brát na vědomost ani dekrety, usnesené vládou
podepsané panem presidentem a schválené parlamentem.
To je nesporné.
Stále a stále musí lid zdola urgovat, aby
se také v otázce znárodnění
bank a znárodnění peněžních
ústavů něco hnulo. Páni na ministerstvu
financí mají stále dostatek času na
to, aby se v našem peněžnictví vykonávaly
nějaké změny. A přitom pochopitelně
existuje tu celá rozvětvená síť
určitých intrik, které se snaží
vykonávat různé vlivy a které se snaží
ještě v poslední chvíli v peněžních
ústavech urvat, co se urvat dá, a zašmodrchat
finanční záležitosti tak, aby pokud
možno stát při zestátnění
bank a při zestátnění peněžních
ústavů vyšel nejvíce naprázdno.
Nechci se dotýkat otázky předimensování
našeho státního aparátu. O této
otázce slyšíme stále mnoho a mnoho řečí.
Slyšíme je i se strany našich finančníků,
se strany ministerstva financí, ale rozpočet na
tuto otázku zase nebere žádného zřetele,
nedává na ni žádnou odpověď
a vůbec se ani nesnaží naznačit, že
by se tato ožehavá otázka měla nějak
řešit a jak by se měla řešit. A
přece je potřebí, aby se o této věci
velmi mnoho mluvilo.
Zastavuji se na příklad u tak zv. mimořádných
platů na odčinění křivd veřejných
zaměstnanců. kteréžto položky,
jak se proslýchá, jdou do miliardových částek.
Rozpočet je však zase nevyčísluje. Nikdo
neví, jak jsou v rozpočtu obsaženy anebo jsou-li
vůbec v rozpočtu obsaženy. Říkám,
zase se tady uplatňuje ta tajná alchymie. Důvodová
zpráva o tom nic neříká, rozpočet
o tom nic neříká. a přece už
jsou zálohy na tyto odměny a náhrady vypláceny.
Je to důležitou součástkou našeho
státního finančního hospodářství
a veřejnost má právo žádat, aby
se odpovědělo, jak má být tato otázka
řešena, podle jakého klíče má
zde být postupováno a jak mají být
ty náhrady vypláceny. Vzniká tu důvodné
podezření, zdali se nemá jíti po té
linii, po jaké šel bývalý ministr protektorátní
vlády pan Feierabend, který - jak se dnes
dovídáme - žádá inkasování
na účet svého ušlého platu po
dobu, co byl v zahraničí, 1,035.287 Kčs od
Kooperativy. (Výkřiky.)
V tom je právě ta otázka. My nemáme
nic proti vyplácení náhrad sociálně
slabým a potřebným obětem nacistické
persekuce. Jestliže však je někdo schopný
práce a dostává dostatečně
vysoký plat nebo má majetek, který mu plně
zajišťuje existenci, pak je vyplácení
náhrad a odškodného za čas strávený
ve vězení, v koncentráku, nebo v zahraničí
nejen nesociální, ale přímo nemravné.
(Potlesk.) To je potřeba si uvědomit. Dnes kolují
již pověsti o tom, že také ve státní
správě jsou anebo mají býti - podle
Feierabendova systému - vypláceny náhrady.
Kdyby se to mělo skutečně potvrdit, pak by
to bylo přímo pobuřující. Vžijte
se do situace, kdyby komunističtí poslanci, kteří
byli neoprávněně zbaveni mandátu ještě
za druhé republiky, postavili dnes požadavek, aby
jim za celou dobu, kdy byli neoprávněně těchto
mandátů zbaveni, byla vyplácena náhrada
a poslanecký plat. Co by zasloužili komunističtí
poslanci? Zasloužili bychom, aby nám lidé naplivali
do očí (Potlesk.), kdybychom něco
takového žádali. A zde se takovéhle
požadavky kladou. Je potřeba se nad tím pozastavit.
Kdo bude vyplácet náhrady za dobu kdy byli v koncentrácích,
dělníkům, zemědělcům,
řemeslníkům a jiným a jiným
příslušníkům různých
zaměstnání? A kam bychom asi došli s
naším státním hospodářstvím,
kdybychom postavili požadavek, že každý,
kdo v republice trpěl a kdo přišel o určité
příjmy, kdo přišel o určitý
plat, bez ohledu na to, zdali má pracovní schopnost,
bez ohledu na to, zdali má majetek, který mu zajišťuje
dostatečnou existenci, bez ohledu na to, zdali je zdráv
a má dostatečný příjem, aby
mohl uživit sebe a svoji rodinu, má dostat plné
odškodnění a plný plat za celou dobu
okupace? (Výkřiky komunistických poslanců.)
Dovedete si přestavit, jak by to vypadalo s celou naší
lidově-demokratickou republikou? Dovedete si přestavit,
kam bychom spěli za takových poměrů?
Řeknu vám ještě jiný případ.
Kdyby dnes všichni dělníci, kteří
jsou zaměstnáni v našich znárodněných
podnicích, postavili požadavek, že jim mají
znárodněné podniky vyplatit ušlou mzdu
za celou dobu okupace, kdy byli v koncentrácích
anebo ve věznicích, co by asi říkala
naše veřejnost, co by říkal pan Feierabend
a vysoká státní byrokracie? Spustili by jistě
strašlivý kravál a ptali by se, jaké
to jsou nemravné požadavky a jak je vůbec možné,
aby dělníci stavěli podobné požadavky.
Jak je možné, aby znárodněné
podniky takové nemravné odměny vyplácely?
To byste viděli, jaký by to byl křik, jak
by se pan Peroutka ve svém humanismu rozčiloval
a jak by říkal: "Kampak to spějeme?"
(Potlesk.), jak by vystupoval v úloze mravokárce
a jak by říkal: co to je za komunistický
materialismus a kam se ztratily národní ideály?
Já jsem žádostivý, zdali také
tak vystoupí vůči požadavkům
pana Feierabenda. (Hlas: To je demagogie.) Jaká
demagogie? Jde o vyplacení toho milionu nebo ne? Žádá
to Feierabend nebo ne? Jaká je v tom demagogie?
(Výkřiky komunistických poslanců.)
U nás je možno všechno kritisovat, nad každou
nemravností se smíte rozčilovat, ale nesmíte
nikoho jmenovat, kdo tu nemravnost spáchal. Dokud kritisujete
jen všeobecně a říkáte: To je
svinstvo, to by se nemělo dělat, tahle by se neměla
republika vyžírat, to by přece neměla
Kooperativa platit - všichni s vámi budou souhlasit.
Celá Národní fronta bude za vámi v
tom směru, a všechny časopisy vás budou
citovat. Jakmile však k tomu přidáte jméno,
kdo tu nemravnost spáchal, pak je zle. To už potom
je demagogie, poněvadž když se kritisují
nemravnosti, nemají se k tomu uvádět jména.
(Potlesk.)
My se domníváme, že je potřebí,
aby zaměstnanecké rady ve státních
úřadech prováděly kontrolu a žádaly
předkládání výkazů,
komu se co vyplácí a proč se komu co vyplácí.
Stejně je tomu s výkonnostními přídavky.
Jen v ministerstvu financí činí částka
preliminovaná na výkonnostní přídavky
3,646.000 Kčs. V státně-zaměstnaneckých
kruzích se zase diskutuje otázka, podle kterého
klíče jsou tyto výkonnostní přídavky
vypláceny a kdo je dostává. Podívejte
se, když dělník pracuje v továrně
a dostává za zvýšený výkon
nějaké vyšší odměny, tedy
může celé osazenstvo závodu vždycky
zkontrolovat, zda dělník skutečně
toho zvýšeného výkonu dosáhl
a zdali mu skutečně zvýšený přídavek
anebo prémie patří, zdali si jí zaslouží.
Proč se nemá také takto postupovat ve státní
správě? Proč tam mají býti
výkonnostní přídavky rozdělovány
illegálně a bez kontroly? Vždyť to není
správné a není to mravné. Jestliže
někdo ve státní správě skutečně
poctivě pracoval, podal vyšší výkon,
dobře, ať se mu za ten výkon zaplatí.
Ale když ten člověk skutečně
podal vyšší výkon, pak se za to nemusíme
stydět, že jsme mu za ten vyšší výkon
dali vyšší odměnu. Proč to zakrývat,
proč z toho dělat otázku tajného odměňování?
Proč s tím znepokojovat a rozrušovat všechny
státní zaměstnance? (Výkřiky.)
Mezi státními zaměstnanci koluje jediné
a všeobecné přesvědčení,
že zvýšené odměny za zvýšené
výkony nedostávají ti, kteří
je konají, ale že si je rozděluje mezi sebou
pár vyšších úředníků
bez kontroly. A tomu je potřebí zabránit
v zájmu lidové demokracie, v zájmu nás
všech, v zájmu klidu a pořádku. Jestliže
uznáváme, že je třeba někoho
zvýšeně odměňovat, poněvadž
dobře pracoval a podal lepší výkon,
nestyďme se za to. Hajme docela veřejně tuto
otázku. My to u dělníků také
hájíme a pořád a znovu doporučujeme:
zvyšujte výkony, abyste dosáhli vyšších
příjmů a vyššího platu;
a žádáme také, aby ty zvýšené
výkony byly kontrolovatelné, aby všichni byli
přesvědčeni, že se tu nešvindluje,
že zvýšenou odměnu dostává
skutečně ten, kdo si jí právem zaslouží.
Bylo tu již řečeno, že rozpočet
je více určitou rámcovou směrnicí
pro naše finanční hospodářství
a že operuje jen s nedoloženými dohady, takže
není skutečným obrazem našich příštích
příjmů a vydání.
Proto je potřebí každé vydání
kontrolovat, a kde je to možno bez ohrožení existence
jak státních zaměstnanců, tak i nezbytných
potřeb státu, šetřit každou korunou.
Státní hospodaření podle zásad
moderních a hospodárných lze uskutečnit
jen za předpokladu, že celý státní
aparát bude věrně sloužit našim
společným lidově-demokratickým ideálům
a každý jednotlivý příslušník
státního a veřejného úřadu
si uvědomí odpovědnost, kterou má
při výkonu své služby vůči
národu a pracujícímu lidu.
Státní aparát a způsob, jak je u nás
doposud organisován, neodpovídá požadavkům
moderní lidové správy. Je vybudován
starorakouským způsobem a svým početním
rozsahem, jak jsem již upozornil, je příliš
nákladný, při čemž všichni
velmi dobře víme, že jednotliví státní
úředníci jsou na tom bídně.
Vláda i celá Národní fronta mají
před sebou v budoucnosti veliký úkol, zorganisovati
státní aparát tak, aby byl hospodářsky
a správně účelný, při
čemž každý státní úředník
by měl býti placen tak, jak toto odpovídá
jeho kvalifikaci a také jeho výkonnosti. Nutno se
zcela vážně zabývati převedením
většího počtu veřejných
zaměstnanců ze státního aparátu
do sektoru průmyslového a zemědělského,
ovšem tak, aby při tomto přechodu nebyli státní
zaměstnanci poškozeni, aby jejich sociální
a společenské postavení bylo ještě
zlepšeno, zvláště aby se necítili
poníženi. Toho zásahu si vyžaduje nejen
rozsah našeho státního aparátu, ale
také tomu odpovídající nedostatek
pracovních sil v průmyslu a zemědělství.
Vyžaduje toho celá naše národní
situace, kde je naším nejbližším
úkolem, co nejrychleji nahraditi pokles naší
produktivnosti, způsobený odchodem Němců
i válečnými událostmi a škodami.
Stojíme arciť u strašlivě těžké
otázky. Je to kyselé jablko, o kterém sice
všichni mluví, ale nikomu se nechce do něho
kousnout. A je to marné, ať se zdráháme
jak chceme my jednou do toho kyselého jablka budeme muset
kousnout. Nikdo nás od toho neuchrání. Nikdo
tyto otázky nerozřeší, my je musíme
rozřešit. Jsme za ně odpovědni, a čím
více budeme řešení těchto otázek
uhýbat, čím více se budeme od nich
oddalovat, čím více je budeme odkládat,
tím hůře se budou řešit a tím
tíže nám celé naše státní
a finanční hospodářství znešvaří
a zatíží.
To arciť bude vyžadovat nejen zcela nového uspořádání
našich příštích rozpočtů,
ale především změny celého našeho
společenského nazírání. Jestliže
nám utíkají lidé dnes od manuální
práce, je to důkazem, že jsou dělníci,
řemeslníci i zemědělci u nás
pořád považováni nejen sociálně,
nýbrž i společensky za méněcennou
vrstvu. To se nedá nijak oddiskutovat, to vidíme
v celém našem hospodářství a
nejlépe ku př. v našem soc. pojištění,
kterým se chlubíme. V soc. pojištění
se jasně ukazuje, že zemědělec, řemeslník,
živnostník a dělník, který pracuje
manuálně, je pokládán za méněcenného
tvora. Tak jak stoupá společenský žebříček,
stoupá také otázka sociálního
zabezpečování. To jsou důvody, pro
které utíkají lidé od řemesla,
od manuální práce v továrnách,
od manuální práce v zemědělství,
proč mění často poměrně
zajištěnou existenci za t. zv. pozlacenou úřednickou
a panskou bídu. V tom jsou skryty naše problémy
a naše otázky. Daly by se pro to uvádět
řady dokladů, příklady a případy,
které jsou přímo groteskní, ale nebudu
se dnes těmito otázkami zabývat. My se jim,
jak jsem již řekl, nevyhneme, budeme je muset řešit
a rozřešit. Způsobí nám mnohé
obtíže a mnohé těžkosti a budeme
muset také hodně vysvětlovat. Dám
vám jen jeden příklad. V naší
kovodělné výrobě trpíme naprostým
nedostatkem slevačů. Právě pro tento
nedostatek se nemůžeme v řadě kovodělných
továren dostat s výrobou kupředu, poněvadž
nám chybí polotovary a odlitky. Půjdeme-li
do řad státních zaměstnanců
nebo do řad elektrikářů a pod., najdeme
tam celé desítky vyučených řemeslných
slevačů, kteří třeba na pražských
elektrických tramvajích proštipují lístky.
Každý jistě uzná, že proštipování
lístků by mohla zastat každá odborně
nekvalifikovaná ženská síla. Kdyby se
nám podařilo dostat slévače z míst,
kde jich není dnes potřebí, do výroby,
kola našich továren by se daleko rychleji roztáčela.
(Potlesk.) Měl jsem příležitost
zmíniti se o této otázce na jedné
naší krajské odborové konferenci v Praze,
a byl oheň na střeše. Jak je prý možné
něco takového žádat, jak je možné
nějaké takové otázky postavit? V tom
se dnes ještě namnoze vidí největší
křivda, největší bezpráví,
které by mohlo být spácháno, a je
to přece náš přirozený a nutný
vlastenecký požadavek. Potřebuje to naše
výroba, potřebuje to celé naše hospodářství,
potřebujeme to, chceme-li rozřešit všechny
ožehavé problémy mzdové, platové,
sociální a pojišťovací, které
před námi stojí, poněvadž je
rozřešíme jen tenkrát, když rozvineme
svoji výrobu a když budeme více, lépe
a laciněji vyrábět (Potlesk.), když
vyrobíme nové hodnoty, dostaneme se z těch
těžkostí a z bídy, ve které dnes
vězíme.
Když dnes přichází člověk
do některých našich továren, plakal
by nad tím, jaké jsou tam poměry. (Potlesk.)
A přes to přese všechno nemusíme upadat
do paniky, nemusíme zoufat, nemusíme ztrácet
hlavu, poněvadž na druhé straně vidíme,
že je možno přesvědčit lidi o tom,
co je třeba dělat a jak je třeba dnes postupovat.
Myslím, že se dnes můžeme před
celým světem chlubit naším dělnictvem
a poměry v naší republice. (Potlesk.)
Zdolali jsme těžké překážky
a svízele, které se nám stavěly v
cestu. Nikdo z nás nevěřil, že letošní
zimu přečkáme poměrně tak lehce,
jak jsme ji přečkali -- při všech těch
těžkostech a obtížích, kterými
jsme procházeli. Nevěřili jsme, že se
nám podaří zdolat cukerní kampaň
tak, jak jsme ji zdolali. Nevěřili jsme, že
se nám podaří odstranit všechny těžkosti
a nedostatky dopravy, které se na nás hrnuly a které
hrozily katastrofou. Ze začátku jsme nevěřili,
že se nám podaří v deseti měsících
dostat naši uhelnou těžbu na předválečnou
výši, když jsme k tomu po první světové
válce potřebovali celá 4 léta.
(Potlesk.)
Tato fakta svědčí o tom, že jsme u valné
části dělníků nalezli pochopení.
To, že naše uhelná těžba a naše
uhelná produkce jde v popředí celé
naší průmyslové výroby, je právě
důkazem toho, že když se dělníkům
dají perspektivy, výhledy, a když se jim dají
také podmínky, aby mohli rozvinout svoji tvůrčí
iniciativu, je ještě dnes v dělnících
tolik skrytého idealismu, tolik národní obětavosti
a tolik vlasteneckého nadšení, že skutečně
můžeme říci, že toto nadšení
hory přenáší. (Potlesk.)
Musíme k těmto věcem obrátit svůj
zřetel. My všichni se musíme před nastávající
volební kampaní předstihovat v tom, jak získat
celý národ, aby se skutečně jeden
každý podle svých možností zařadil
do práce (Potlesk.), aby v ní neviděl
něco špatného a nečestného, aby
v ní neviděl trest, jak nás tomu učili
nacisté a okupanti. To je právě to nejhorší
morální zlo, které jsme zdědili po
okupantech, že práce, zvláště manuální,
byla za nacismu trestem. Lidem se manuální práce
zošklivovala. Musíme v sobě najít prostředky
a sílu, abychom každého přesvědčili,
že manuální práce není ponížením,
že je také důležitá a nutná,
že musí býti tak ctěna jako každá
jiná práce. (Bouřlivý potlesk.)