Myslím, že valná část našeho
pracujícího lidu, to jsou pracovníci rukou
anebo ducha, ukázala, že je dosti zralá pro
nový lidově-demokratický režim. Právě
proto, že pracující vrstvy dokázaly,
že lidově-demokraticky cítí, musíme
státi na stráži, aby jejich naděje,
které kladou do výstavby našeho lidově-demokratického
řádu, nebyly zklamány. Musíme se všichni
o to přičiňovat, poněvadž lidé,
když nám projevili důvěru, od nás
žádají, abychom je dovedli skutečně
k lepší, šťastnější a
radostnější budoucnosti, abychom dokázali,
že skutečně lid je jediným zdrojem vládní
moci v Československé republice. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ako ďalší rečník
je prihlásený pán posl. Vilím.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Vilím: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Při projednávání žádného
rozpočtu nestál náš parlament před
tak obtížným úkolem jako Prozatímní
Národní shromáždění. Naléhavá
nutnost urychleného projednání znesnadňuje
důkladné prozkoumání jednotlivým
položek a posouzení správnosti odhadů,
o které se sestavování rozpočtu opíralo.
Svoje připomínky k rozpočtu vyjádřil
klub poslanců čs. sociální demokracie
při jednání rozpočtového výboru
a učiníme tak ještě za této rozpravy.
Vycházíme při tom ze skutečnosti,
že při posuzování prvního poválečného
hospodářského a finančního
plánu osvobozené republiky nelze použíti
měřítek, obvyklých při sestavování
rozpočtu v dobách normálních. Není
to v pravém slova smyslu rozpočet mírový.
Zdrcadlí se v něm nejen všechny hospodářské
důsledky šestileté okupace a války,
nýbrž i náklady, spojené s novou organisací
naší veřejné správy. Svůj
souhlas s rozpočtem opíráme proto především
o důvěru ke všem členům vlády,
že rozpočty jejich úřadů byly
sestavovány s odpovědností, které
si vyžaduje hospodaření se státními
příjmy.
Schválením rozpočtu nezříkáme
se ovšem výhrad k některým položkám,
jejichž oprávněnost se může ukázati
teprve v budoucnosti. Domnívám se, že i v průběhu
této rozpravy, jak se to už ukázalo v rozpočtovém
výboru, někteří ze sněmovních
kolegů a kolegyň budou ve svých projevech
vedeni zřeteli spíše agitačně-stranickými
než věcnými a odpovědností, jaké
si projednávání rozpočtu nutně
vyžaduje. Proto hned na počátku naší
účasti při rozpravě zdůrazňuji,
že čs. sociální demokracie, jejíž
poslanecký klub bude hlasovati pro rozpočet, předložený
nám po projednání rozpočtovým
výborem, prohlašuje, že přejímá
plnou odpovědnost za toto rozhodnutí.
I když jsme vedeni zásadou nejpřísnější
hospodárnosti, nelekáme se rozpočtového
schodku. Mechanické šetřilství, které
by nebylo vedeno zřeteli budoucího hospodářského
významu některých vydání, mohlo
by podstatně znesnadniti naše úsilí
o překonání všech poválečných
obtíží.
V předloženém rozpočtu se také
zřetelně zrcadlí následky nynějšího
uspořádání poměrů Slovenska
k českým zemím. Při zkoumání
slovenských položek rozpočtu bylo ovšem
nutno vzíti v úvahu, že Slovensko bylo postiženo
válkou poměrně více nežli země
české. Avšak i při tom se domnívám,
že zkušenosti, které jsme doposud učinili
a které se projevují také v předloženém
rozpočtu, budou nepochybně jedním z vodítek
pro příští ústavodárné
Národní shromáždění, které
bude řešit definitivně úpravu poměru
Slovenska k českým zemím. Dohoda Čechů
a Slováků, vyjádřená v programu
Národní fronty, je pro nás závazná.
Při tom ovšem zdůrazňujeme, že
tato dohoda byla navržena a formulována zástupci
Slovenska a přijata zástupci českých
politických stran bez jakýchkoli námitek
a připomínek. Bylo to jistě správné.
Slovenský lid se tak nejlépe přesvědčil,
že máme výsostný zájem o to,
aby v osvobozené republice nezbylo ani stopy z dřívějších
nedostatků, že naší láskou k Slovensku
bude vedeno všechno naše úsilí pomoci
slovenskému lidu překonat urychleně všechny
hospodářské, kulturní, ale i politické
následky minulých šesti let.
Sledujeme-li velmi pozorně výsledky úsilí
slovenského lidu o konsolidaci hospodářských
i politických poměrů, jsme při tom
vedeni jedině vědomím, že vnitřní
jednota Československé republiky a také zajištění
všech výsledků našeho společného
osvobozovacího boje mohou býti zabezpečeny
teprve tenkráte, podaří-li se nám
odstraniti všechny překážky bratrského
soužití Čechů a Slováků.
Je třeba s tohoto místa odmítnout některé
nepěkné zjevy v českém tisku. Mám
na mysli psaní některých listů, které
nemají ponětí o slovenských poměrech.
Je třeba litovati také toho, že urážky
slovenského lidu, které slovenský tisk právem
odmítl, nebyly v českém tisku opraveny. To
ovšem neznamená, že bychom neměli býti
kritičtí k některým zjevům
na Slovensku, ale při jejich posuzování musíme
vycházet ze skutečnosti, že úsilí
pokrokových sil na Slovensku o odstranění
posledních zbytků tukovskotisovské reakce
musí překonávat mnohem větší
obtíže než my u nás v Čechách.
Prokázali jsme v minulých měsících
nového soužití, že nejen chceme Slovensku
podat pomocnou ruku při překonání
všech poválečných obtíží,
nýbrž - a s tohoto hlediska posuzujeme my, sociální
demokraté, program industrialisace Slovenska - že
se má slovenské území republiky státi
významnou součástí celého našeho
národního hospodářství. To
ovšem na druhé straně předpokládá,
že veřejnost českých zemí bude
míti bezpečnou jistotu, že na Slovensku bude
důsledně zúčtováno se všemi
zrádci a kolaboranty a že boj proti luďáctví
v jakékoli formě bude prováděn všemi
slovenskými politickými stranami, které se
hlásí k programu Národní fronty.
(Potlesk.) Nepřejeme si při tom nic jiného,
než aby na Slovensku byla očista veřejného
života prováděna právě tak důsledně,
jako to děláme v českých zemích.
Varuji však velmi důrazně před jakýmikoliv
ústupky luďáckým tendencím. Na
to bude česká veřejnost vždy příliš
citlivá, poněvadž podzim r. 1938 a 14. březen
1939 máme stále ještě v živé
paměti. Domnívám se však, že vývoj
politických událostí minulých několika
měsíců na Slovensku dokazuje, že zdravé,
pokrokové síly Slovenska docházejí
výrazu i v politickém životě a že
tím bude usnadněna rychlejší konsolidace
slovenských poměrů. Přesvědčujeme
se o tom, že většina slovenského lidu
si přeje v podstatě totéž, co veřejnost
v českých zemích: vybudovat si jednotnou,
demokratickou republiku Čechů a Slováků,
ve které bude rozhodovat pouze demokratická vůle
lidu.
Vítám proto s tohoto místa jménem
čs. demokracie utvoření strany práce
na Slovensku. (Potlesk.) Její existence nás
utvrzuje v přesvědčení, že došlo
k rozmnožení sil usilujících o očistu
slovenského veřejného života. Vítám
ji jako součást bloku socialistických sil
v boji o vybudování socialistické Československé
republiky. (Potlesk.)
Odmítám při této příležitosti
jakékoli výtky, ke kterým došlo i ve
slovenském tisku na adresu čs. soc. demokracie,
že zasahuje z důvodů svých stranických
zájmů do věcí slovenských.
Od června loňského roku jsme velmi pozorně
naslouchali všem hlasům, které se k nám
obracely ze Slovenska s vytrvalou žádostí o
rozšíření činnosti naší
strany na Slovensku. Zdráhali jsme se to však učinit
a neučinili jsme to. Zejména nyní, kdy ještě
stojíme před velikým úkolem, kterým
v příštím ústavodárném
Národním shromáždění bude
řešení úpravy ústavně-právního
poměru Slovenska a českých zemí, vycházíme
z přesvědčení, že při
tomto jednání mají Slováci vycházet
ze svých vlastních dosavadních zkušeností.
Slovenská veřejnost si musí být jista,
že její mluvčí, slovenské politické
strany, jsou skutečnými mluvčími slovenského
lidu. Ale i při tom se zavazujeme straně práce,
a také všem pokrokovým silám na Slovensku,
že ve svém úsilí o vybudování
jednotné republiky lidové demokracie, ve svém
úsilí o očistu veřejného života
od kolaborantů a zrádců a při hájení
zájmů slovenského lidu najdou v čs.
soc. demokracii vždy svého spojence. (Potlesk.)
Skutečnost, že v poměrně krátké
době několika měsíců přecházíme
i v našem finančním hospodářství
od improvisace k plánovitému hospodářství,
je výrazným dokladem postupující konsolidace
našich poměrů. Je to konečně
opět jeden z dalších úspěchů
vlády Národní fronty. My sociální
demokraté si uvědomujeme, že jedním
z hlavních předpokladů dosažení
všech těchto úspěchů byla skutečnost,
že vytvořením vlády Národní
fronty bylo zejména v prvních poválečných
měsících zabráněno všem
politickým zmatkům. Nepřestávali jsme
proto již od počátku zdůrazňovati
nutnost naprosté jednoty a vyhýbali jsme se přímo
úzkostlivě všemu, co by mohlo zanášet
rozkol a ohrozit jednotu Národní fronty. Činili
jsme tak i v době, kdy se mluvčí některých
ostatních politických stran občas snažili
využíti některých nedostatků,
které se nám nepodařilo včas překonati,
ke své stranické agitaci. Tato naše disciplinovanost
v rámci Národní fronty byla snad někdy
chápána jako nedostatek sebevědomí.
Ale dnes, kdy pohlížíme zpět na vykonanou
práci od května loňského roku, projevuje
se zřetelně prozíravost tohoto našeho
postupu a mnohým se pomalu začínají
otevírati oči. Velmi často se na př.
dříve u nás ozývaly projevy obav o
demokracii a volalo se po urychleném provedení voleb.
Zatím co jsme stáli uprostřed největšího
úsilí o zdolání obtíží
prvních porevolučních měsíců,
neměli mnozí jiní nic jiného na starosti,
nežli strašit národ, že je demokracie ohrožena,
poněvadž se někdo bojí voleb. Jestliže
již tehdy jsme prohlásili, že nejvhodnějším
časem pro provedení řádných
voleb je jaro letošního roku, musí dnes každý
rozumný občan potvrditi správnost tohoto
našeho stanoviska. Vycházeli jsme tehdy z přesvědčení,
že stojíme před jedním z nejobtížnějších
zimních období, jaká jsme kdy ve svobodném
státě prožili, že provedení všech
velikých úkolů, které vláda
tehdy řešila, nemůže a nesmí býti
oddalováno přípravou voleb, že nesmí
býti oslabeno vědomí odpovědnosti
všech politických stran, jak tomu zpravidla před
volbami bývá, že obtíže zimních
měsíců můžeme překonati
jen společným úsilím. Dnes máme
tuto zimu za sebou a květnové volby mohou konečně
být krásnou manifestací vítězství
demokratické myšlenky. Neměli jsme a nemáme
obav o československou demokracii. Její nejlepší
zárukou je politické uvědomění
celé československé veřejnosti a zejména
širokých vrstev pracujícího lidu. Každý,
kdo by se chtěl jakkoliv uchýliti od cesty důsledné
lidové demokracie, musí počítati s
odporem zdrcující většiny českého
národa.
Ale stejně tak by bylo osudným omylem domnívati
se, že by výsledek voleb mohl přinést
nějakou podstatnější změnu v
uspořádání našich poměrů
vnitřních. Sociální vymoženosti
naší národní revoluce považuje
všechen český i slovenský pracující
lid za nedotknutelné. Znárodnění bank,
pojišťoven, těžkého a klíčového
průmyslu, které znamená podstatnou změnu
struktury našeho hospodářství, není
jenom výsledkem okamžitého poměru politických
sil. Vložili jsme tím do rukou národa to, co
bylo vybudováno celými generacemi z práce
a potu statisíců příslušníků
našeho národa. Dali jsme do rukou národa to,
co mu už dávno patřilo a co mu nesmí
být nikdy zcizeno. (Potlesk.) Na této cestě
nebude a nemůže býti již učiněn
ani krok zpět, neboť jinak by došlo k velikým
sociálním otřesům.
Výsledek příštích voleb, kterým
bude určen poměr sil jednotlivých politických
stran, rozhodne proto především o tom, do jaké
míry budeme moci stejným tempem jako doposud postupovat
vpřed, aby výsledky těchto našich zásahů
do hospodářské struktury se projevily na
hospodářském poli v celém rozsahu,
zejména pak ve zvýšení životní
úrovně čs. lidu.
Demokratické volby předpokládají ovšem,
aby byla dodržena dohoda stran Národní fronty
o slušném vedení předvolební
agitace, kterou my chápeme v tom smyslu, že volební
kampaň má býti soutěží
politických směrů; jinými slovy jde
o to, aby volební agitace byla vedena jen prostředky
politického boje a abychom se nikde neshledali s jakýmikoli
pokusy o nátlak.
Tady velmi důrazně upozorňuji, že každý
sebe menší pokus o zásah do demokratického
průběhu voleb se setká s nejostřejším
odporem čs. soc. demokracie ve všech jejích
složkách.
Nastávající předvolební období
bude vhodnou příležitostí, aby pevnost
jednoty Národní fronty se osvědčila,
aby se také ukázalo, do jaké míry
pro všechny naše politické strany jejich souhlas
s programem košické vlády nebyl jenom věcí
taktiky v měsících, kdy konec druhé
světové války vyústil v revoluční
vítězství českého lidu, nýbrž
zdali byl skutečně výrazem přesvědčení,
že svůj osvobozený stát musíme
budovat na zásadách lidové demokracie. Volební
kampaň nesmí nám zabránit v tom, aby
vláda i parlament až do posledního okamžiku
intensivně nepokračovaly ve své činnosti.
Tu mohlo by býti skvělou ukázkou jednoty
stran Národní fronty, ke které se všechny
tak hrdě hlásí, že ani volební
kampaň nebude znamenat přerušení vládních
i parlamentních prací. My svůj závazek,
že i po volbách budeme usilovat o vytvoření
vlády Národní fronty společně
se všemi ostatními politickými stranami, důsledně
splníme, ovšem za předpokladu, že ve své
činnosti i nadále bude řízena zásadami,
vyjádřenými v košickém vládním
programu. Nejenomže nemáme důvody, abychom
opouštěli kterýkoli bod košického
programu, nýbrž budeme usilovat o jeho další
prohlubování a o to, aby Československo i
nadále zůstalo v čele nejpokrokovějších
evropských států. (Potlesk.)
V naší zahraniční politice musíme
zůstat věrnými stoupenci svého nejvěrnějšího
spojence, Sovětského svazu. Toto spojenectví,
spojenectví se Sovětským svazem, které
je zpečetěno velikými obětmi sovětských
národů v osvobozovací válce proti
fašismu a nacismu, bylo u nás jenom utvrzeno pochopením
Sovětského svazu pro naprostou suverenitu Československé
republiky.
Ve svém kladném postoji k Sovětskému
svazu nevycházíme jenom ze zkušeností
našeho válečného spojenectví,
ale také z přesvědčení, že
naše úsilí o vybudování lepšího
společenského pořádku se setká
s největším pochopením právě
u Sovětského svazu.
Jsme si ovšem vědomi, že zbožné přání
národů celého světa o udržení
světového míru může býti
splněno jen prací a vzájemným dorozuměním
všech vítězných států
druhé světové války. Organisaci Spojených
národů považujeme proto za důležitý
nástroj pro udržení světového
míru. V naší vnitřní politice
musíme pak usilovat o to, aby základy, které
byly položeny naší nové republice dekrety
presidenta republiky, byly upevněny a naplněny.
Čeká nás ještě velmi mnoho práce:
důsledné provedení odsunu všech nacistických
Němců, zdokonalení organisace naší
veřejné správy a státní bezpečnosti,
zdokonalení soc. politického zákonodárství,
zkrátka a dobře, vytvoření předpokladů
pro to, abychom se co nejdříve mohli radovat nejenom
z toho, že jsme konečně dosáhli své
politické svobody, ale také z toho, že se nám
podařilo vybudovat republiku skutečně lidově-demokratickou,
ve které zájem jednotlivce je podřízen
zájmu celku.
Všechny tyto úkoly budeme moci však splniti jen
tehdy, jestliže všechny naše politické strany
budou spojeny vědomím společné odpovědnosti,
jestliže budeme míti odvahu mluvit nejenom sobě,
ale celé naší veřejnosti pravdu, i když
někdy nepříjemnou, jestliže na př.
nepřipustíme, aby našeho úsilí
o očistu veřejného života bylo zneužíváno
jednotlivci k dosažení jejich osobních cílů.
Ale především - a to budiž zdůrazněno
právě při projednávání
našeho rozpočtu - je nejnaléhavější
potřebou zvýšit pracovní intensitu.
Pracovat a pracovat! Nesmíme již připustit
zbytečnou ztrátu ani jediné pracovní
hodiny. Zvykli jsme si již příliš často
a příliš mnoho oslavovat a bylo by dobře,
abychom se to již opět odnaučili. I v normálních
dobách bude příliš velikým přepychem
zkracovat pracovní dobu z důvodů jakýchkoliv
oslav, schůzí nebo podniků, tím méně
můžeme si tento přepych dovolit nyní.
Jsem pevně přesvědčen, že naše
veřejnost a zejména naše dělnictvo projeví
pochopení pro tento požadavek právě
nyní, kdy pracuje již na svém. Až splníme
tento předpoklad, pak teprve můžeme očekávat
skutečný blahobyt celého československého
národa.
Vývoj poměrů u nás v Československu
od květnové revoluce opět prokázal
vysokou politickou vyspělost českého a slovenského
lidu. Tím, co jsme vykonali, získali jsme si respekt
celého pokrokového světa. Dokonat toto veliké
dílo v naší obnovené republice je čestným
úkolem naší generace. Čs. soc. demokracie
vychází z pevného přesvědčení,
že tento program bude úspěšně splněn
a že také naše veřejnost v květnu
letošního roku odstraním všechno, co nám
při našem úsilí doposud stálo
v cestě. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ako ďalší rečník
je prihlásený pán posl. Oliva, ktorému
udeľujem slovo.
Posl. Oliva: Slávna snemovňa, panie a pánovia!
Na rozdiel od rozpočtov prvej Československej republiky
terajší rozpočet sleduje a v celej svojej štruktúre
snaží sa v sektore finančno-hospodárskeho
budovania spoločného štátu Čechov
a Slovákov v duchu moskovskej dohody, plniac literu vládneho
programu košického a pražskej dohody, uzavrieť
rozpočtové provizórium štátu
a prejsť na pevný finančný plán
pri budovaní nášho oslobodeného štátu.
Pre upevnenie hospodárskeho a finančného
postavenia republiky je rozpočet v období zákonodarnej
činnosti Dočasného Národného
shromaždenia najvýznamnejšou časťou,
lebo umožňuje získať vládnej a
výkonnej moci štátu prehľad o potenciále
výnosu národného majetku, jeho dôchodu,
jeho plánovitého rozdelenia a možnosti kontroly
verejnosťou a príslušnými orgánmi.
Kým finančne-hospodársky život v českých
zemiach za nemeckej okupácie bol úplne podriadený
vybičovanému nemeckému úsiliu, vykorisťovať
a vydrancovať národný majetok a jeho dôchodok
pre ciele vojnového úsilia proti záujmom
a právam vlastníka tohto majetku, t. j. českého
národa, zatiaľ na Slovensku po rozbití republiky
hospodársky život, obhospodarovanie národného
majetku a jeho dôchod bol predsa len ako - tak prejednávaný
verejne a menej ovplyvňovaný nemeckým tlakom.