Úterý 26. března 1946

Dovolte mi pak, prosím, abych tu znovu zdůraznil. co zde za naši stranu prohlásil posl. dr Zenkl: "Poslání armády v lidově demokratické republice Československé je tak vznešené, že zasluhuje úzkostlivé ochrany před každým pokusem jednostranného ovlivnění nebo zneužití. Armáda zasluhuje samozřejmě ve všech svých částech nejbedlivější péče a porozumění pro své otázky a důstojnický a poddůstojnický sbor má plné právo na uspokojení, naprostou spravedlnost a plný klid, pokud jde o povyšování a otázky personální vůbec." A k tomu chci ještě dodati: Chceme silnou a mocnou armádu, v hlavě a srdci demokratickou, politicky myslící, ale ve svém jádru a celku nadstranickou. Nemohli bychom mlčet, kdybychom se přesvědčovali, že o povyšování v důstojnickém sboru nebo zase o nepovýšení rozhodují jiné důvody než duševní schopnost, tělesná zdatnost a účast v odboji, ať již v zahraničním či domácím.

Musím však v této souvislosti zdůraznit, že dosud není náležitě postaráno o oběti války a nepřátelské persekuce a o pozůstalé po padlých, popravených, umučených a těch, kteří zemřeli v německých žalářích nebo na jejich následky. Zde nesmí jíti jen o podpory a nahodilé pomoci. Vláda se musí postarat o to aby nemohlo a nesmělo platiti, že je ve výhodě ten, kdo byl opatrný, do ničeho se nepletl a pak se v koutku a ve zdraví dočkal, až byl opět osvobozen.

Vláda stojí stále ještě před ohromnými úkoly retribučními, rehabilitačními, repatriačními a rekonstrukčními. S tím souvisí potrestání kolaborantů a zrádcům, které musí býti provedeno po právu a spravedlnosti. Musíme však všichni - a v tom se shodují zástupci všech politických stran Národní fronty - být proti tomu, aby se malého retribučního dekretu o národní cti zneužívalo pro vyřizování osobních sporů nebo pronásledování těch, kteří se hlásí do jiné politické strany. (Potlesk.) Vzali jsme proto s povděkem na vědomí prohlášení pana ministra vnitra a pana ministra spravedlnosti na včerejší schůzi Národní fronty, že budou přísně potrestáni všichni, kteří podali křivé svědectví nebo neprávem obvinili z kolaborantství nebo dokonce zrádcovství osoby nevinné. Neboť bráti někomu čest je zločin nad jiné těžký.

Při studiu státního rozpočtu musíme narazit na ohromný komplex otázek kulturních, školských a osvětových. Stále ještě však nevidíme jasný plán v těchto věcech, i když nepochybujeme o tom, že se snad na určitém programu pracuje. Vítáme zřizování nových vysokých škol nebo jejich fakult, ale netajíme se tím, že bychom neméně rádi a snad ještě raději viděli, jak jsou vědecké ústavy již zavedených a vybudovaných vysokých škol doplňovány, organisačně rozšiřovány a prohlubovány, jak jsou vybavovány dostatečnými vědeckými knihovnami, přístroji, laboratořemi a pomocným a vedoucím personálem. Nemůžeme jíti ve vysokém školství a vědeckých ústavech jen do šíře, je nutno a pro vědu nejvýše potřebno budovati vysoké školy a vědecké ústavy také intensivně, t. j. tak, aby jejich úroveň stále a co nejrychleji stoupala. Ta nás teprve bude náležitě uplatňovati na mezinárodní veřejnosti vědecké. Jsme rádi, že se v osvobozeném státě nezapomíná na filosofii a umění, bude však se zřetelem na rozvoj věd nutno mimořádnou péči věnovati zejména vědám technickým, přírodním a lékařským, které stále ještě u nás nemají ani zdaleka to, co by měly již dávno mít. Také v odboru školství národního a středního by chtěli míti naši občané poměry natolik vyjasněny, aby již věděli, na jakých školách se budou jejich děti učit a jaké možnosti jim v životě budou vyplývat.

Ohromným komplexem otázek zdravotnických, zdravotně-sociálních a sociálních, kterých se dotýkají určité partie předloženého rozpočtu, budou se jistě podrobněji zabývati jiní. Také se nehodlám detailněji zabývati problémy dopravami a poštovními. Chtěl bych jen s povděkem kvitovati, že jak naši železničáři, tak i poštovní zaměstnanci se plně osvědčili a prokázali ve svých úsecích pracovních při nové výstavbě státu svou nespornou schopnost.

Před nesnadnými úkoly stáli a dosud ještě stojí ti, kteří mají řešiti otázky vyživovací a zásobovací, což souvisí také s naším vnitřním a zahraničním obchodem. Mezinárodní organisace UNRRA zasáhla jistě velmi účinně, za což jsme jí povinni svou vděčností. Je nutno ovšem počítati s tím, že její dočasnou činnost bude nutno včas nahraditi beze škod pro naše zásobování.

Mimořádné úkoly, které náš stát stále ještě čekají a které jen z malé části byly dosud provedeny, se týkají vysidlování Němců a Maďarů a nového osidlování pohraničí a vnitrozemí. Naše strana zaujímá ve věci vysidlování Němců a Maďarů nekompromisní stanovisko, že se musíme zbaviti všech těchto faktických nebo potenciálních nepřátel státu. (Potlesk poslanců čs. strany nár. socialistické.) Naše generace je přímo odpovědna za to, zda se povede či nepovede tento odsun našich nepřátel za hranice našeho státu. Hospodářské škody, které ztrátou těchto pracovníků vzniknou, nejsou tak rozhodující jako vnitřní nebezpečí, které by tu zůstalo a zase čekalo na svůj vhodný okamžik.

K znárodnění velkého průmyslu, bank a pojišťoven můžeme stručně říci jen toto: Celý národ a stát má přímo životní zájem na tom, aby se toto znárodnění co nejdříve a co nejlépe podařilo. Musíme se o to všichni starat, musíme zvyšovat pracovní morálku a musíme stavěním skutečných odborníků na vedoucí místa dáti opravdovou záruku k tomu, aby se ukázalo, že takovéto veliké průmyslové a peněžní podniky mohou v rukou národa a státu ještě lépe a ku prospěchu všeho našeho lidu prospívati, než když byly v rukou jednotlivců, jejichž kapitál pak vykořisťoval sociálně slabší. Musíme dokázat, že na př. Baťu dovede nahradit stát, že boty nebudou nyní u nás relativní dražší, než bývaly dříve, a že zaměstnancům továrny Baťa při stejném výkonu pracovním se povede nyní alespoň tak, jak se jim vedlo, dokud tato největší továrna na boty nebyla postátněna. (Výkřiky poslanců komunistické strany Československa: To se jim vedlo špatně!) Říkám, prosím, alespoň. A jsme proto, aby se jim dařilo daleko lépe. Pevně věříme, že je to možné. Nezapomeňme na to, že jen ze zvýšení výroby mohou prameniti ony příjmy státní pokladny, na něž spoléhá předložený rozpočet. Pak se teprve znárodnění průmyslu může státi požehnáním našeho lidu a státu. O vedení hospodářských podniků nemohou rozhodovati jen zájmy jejich zaměstnanců, nýbrž zájmy celku, to je také zejména konsumentů. S otázkami výživy, průmyslu, zemědělství, vnitřního a zahraničního obchodu souvisí, ba víc, je přímo na nich závislá životní úroveň obyvatel tohoto státu.

V duchu košického programu je ovšem také nutno řešiti úkoly a problémy, které povedou k zabezpečení práva na slušnou existenci těm výrobním vrstvám, které do znárodnění nenáleží, t. j. středním a malým podnikatelům, živnostníkům, řemeslníkům, obchodníkům a zemědělcům. (Potlesk poslanců čs. strany nár. socialistické.) Jsme proti státu kapitalistickému, liberalistickému a jsme pro stát socalistický, v němž hospodářství řízené státem bude podporovati soukromé malé a střední podnikání, které svým kapitálem nehrozí vykořisťovati vrstvy sociálně slabé. (Potlesk poslanců čs. strany nár. socialistické.) Proto také zemědělství musí zůstat v majetku zemědělců, neboť nejlépe vyhovuje u nás formě hospodaření s půdou. Zemědělce musíme nyní ovšem skutky přesvědčiti o tom, že zrušením agrární strany nejsou ohroženy jeho oprávněné životní zájmy a že naopak budou nyní lépe a spravedlivěji hájeny než kdykoliv předtím. (Potlesk poslanců čs. strany nár. socialistické.) Musíme je zbavit nejistoty, která vzniká z obav před nějakými neočekávanými experimenty v zemědělském podnikání, neboť tato nejistota jim překáží v radostné práci a v jejich podnikavosti, kterých stát nutně potřebuje k svému pokroku.

Naši ústřední správu, pečující o blaho a rozkvět našeho zemědělství, čekají velké úkoly. Není místa a času v této povšechné debatě se jimi podrobně zabývat. Shrnujeme pouze některé všeobecné zásady, které naše strana přijala na svůj prapor: 1) ochrana zemědělského majetku, 2) spravedlivý příděl půdy jen těm, kteří jsou ochotni na půdě pracovat a zaručují úspěch, 3) mechanisace zemědělské práce, která musí nahraditi nedostatek pracovních sil v zemědělství, 4) zemědělský plán.

Naše vláda byla postavena před těžkou otázku měnovou, která není dosud dořešena, kterou je nutno stále a důsledně sledovat a dořešit. Dosud je prováděna úspěšně. Chystané dávky z majetku a z válečného přírůstku majetku našemu hospodářství a tím i méně jistě prospějí. S tím souvisí definitivní úprava státního dluhu a jeho úrokování.

Při řešení těchto otázek budeme ovšem zastávat stanovisko, že dávkou z přírůstku majetku mají být dokonale postiženy především přirůstky, způsobené válečnou konjunkturou, zisky z černého obchodu a nepoctivě nabyté majetky, nikoli však úspory řádně získané produktivní prací. (Potlesk.)

Nezbytná nutnost nápravy měny a odčinění válečného chaosu v peněžním hospodářství vyžadují, aby každý občan částí svého majetku - ve formě dávky - přispěl k ozdravění. Ale musíme tyto příspěvky vyměřiti tak, aby nebyl vyvolán nikde pocit nespravedlnosti a nesnesitelné krutosti, abychom nepodlomili víru občanů ve spravedlnost, v ochranu výtěžků poctivé práce a v účelnost spořivosti. Jenom tak můžeme počítati s pozvednutím berní morálky, pracovního úsilí a radostné důvěry občanstva v nový život.

Tyto zřetele nás povedou také při budování nového daňového systému, který musíme od základů přestavět, aby odpovídal nové struktuře hospodářství a moderním zásadám finanční techniky.

Revoluční poválečná doba si vynucuje do značné míry vázané hospodářství statky, což vede nutně k přebujení byrokratického aparátu a k přesunu poměrů mezi obyvatelstvem administrujícím a vyrábějícím. Zmenšuje se počet dělníků a vyrábí se uměle počet úředníků, leckdy i nedostatečně kvalifikovaných. V této souvislosti musíme říci, že by to mohlo vésti k zproletarisování úřednictva. Heslo naší strany je: Úřednictva veřejného jen tolik, kolik stát nezbytně potřebuje, ale dobře situovaného, ochráněného od korupce a mravně nezávislého na měnící se politické náladě. To se týká zejména soudců a všech vedoucích samosprávných a státních úředníků.

K zahraniční politice není třeba mnoha slov. Jsme spolutvůrci přátelství a věrného spojenectví se Svazem sovětských socialistických republik. (Potlesk.) Jím chceme posilovati světový mír a tím také pomáhati našim demokratickým spojencům a přátelům na západě, jejichž pomoc a účast na našem osvobození je také nesporná. (Potlesk.)

Vnitřní správu chceme jednotně a demokraticky vedenou, dobře administrující, chránící životy a majetek občanů tak, aby se mohl cítiti v bezpečí příslušník každé politické strany. Jsme však a zásadně budeme důsledně proti všemu, co vede ke glorifikaci policie k nepotřebným. zpravodajským službám, k vnikání do soukromého života slušných občanů, co vede k policejnímu režimu, s nímž, jak pevně doufáme, český národ již definitivně zúčtoval. (Potlesk.)

Nepřejeme si, aby národ Husův, Komenského, Havlíčkův a Masarykův napodobil něco, co se i jen stínem podobá nacistickým metodám gestapáckým nebo bachovskému režimu shnilého Rakouska. (Potlesk.)

V této souvislosti chci ještě říci pár slov na adresu národních výborů místních (potlesk.), okresních i zemských. Nelze popříti, že vykonaly na cestě ke konsolidaci velké dílo obnovy. Nelze popříti, že zdrcující většina funkcionářů těchto lidových správ jsou občané poctiví, nezištní, zkrátka vlastenci jak se sluší a patří. Ale nelze zavříti oči před tím, že zejména v pohraničí není ještě všecko v takovém pořádku, jak by mělo býti. Nemůžeme neviděti, že mnoho hodnot z bývalého majetku Němců, zrádců a kolaborantů bylo sice zajištěno, nikoli však pro věc společnou, nýbrž pro věc sobeckou, egoistickou, ať již šlo o zájem všeobecně místní nebo, což je nejhorší, pro obohacení jednotlivců.

Proto přes všechna osočování naší strany s některých míst z reakčnosti neochvějně trváme, že je nutno pokračovati na cestě očisty: Padni, komu padni! (Potlesk.) Nebereme v ochranu nikoho, ani takové osoby, které snad náhodou zabloudily do naší strany. (Výkřiky komunistických poslanců.) Podle našeho názoru je reakcionářem také ten, kdo kryje zlé činy spáchané po revoluci, kdy jejich pachatel má protekci té či oné politické strany. (Potlesk.)

A pravým socialistou a republikánem je ten, kdo se snaží, aby majetek patřící republice, který má sloužiti k zajištění její měny, byl bezpodmínečně odevzdán do rukou republiky (Potlesk.), i když je v úschově nebo v držení soukromníků nebo různých politických nebo jiných institucí. (Posl. Zápotocký: I když patří Janderovi v Ústí?) Prosím, tuto věc bychom si mohli vyřídit jinde. Myslím, že také tato věc je docela zajímavá, a možná, že byste ji, pane poslanče, tak nehájil.

Kdybychom takto rozptýlený majetek nebo jeho hodnotu dovedli vrátiti tam, kam patří, t. j. do rukou státu, mohli bychom situaci našeho národního hospodářství podstatně zlepšiti. V této souvislosti bychom chtěli říci, že hospodářství samosprávných svazků musí být podrobeno zvýšené a nestranické kontrole, která bude směřovati ke konsolidaci hospodářských a politických poměrů u nás.

K věcem ministerstva informací povšechně poznamenávám: Politická a kulturní informace musí být nadstranická. Informace pod zorným úhlem jednoho politického směru připomínaly by více způsoby činnosti Goebbelsovy propagandy (Potlesk.) než staleté kulturní snažení československého lidu. Chceme, aby v této zemi byla literatura a novinářství svobodné (Potlesk.), aby čeští a slovenští spisovatelé psali vydávali svoje díla bez omezení osobní a politické svobody. Nechceme, aby se pod záminkou jistě správného potírání literárního braku zvrhla činnost ministerstva informací v politické protekcionářství a klikaření. Málokdo vítal znárodnění filmové výroby s takovým nadšením jako strana naše, která nelibě nesla, když se většina filmových podnikatelů, stojících před válkou pod ochranou ministerstva obchodu, rekrutovala z živlů, které neměly nic nebo velmi málo společného s naší kulturní tradicí. To nám nebrání, abychom v zájmu opravdové čistoty našeho života nevolali po rychlém zavedení pořádku do oblasti filmového podnikání (Potlesk.), abychom nekritisovali nepěkné zjevy a hlavně abychom nepronášeli obavy, že by dosavadní neujasněnost mohla vésti k národohospodářským škodám. Trváme na tom, že nestačí, aby hospodářství filmového podnikání zestátněného kontrolovalo dnes pouze ministerstvo informací, a spoléháme na účinné působení nejvyššího účetního kontrolního úřadu. (Potlesk.) Není daleká doba, kdy budeme odkázáni sami na sebe, na svou schopnost, svůj um a svou obchodní zdatnost.

Řekl jsem již, že akce mezinárodní organisace UNRRA je časově omezena. To, co přijde po ní, je starost a péče vyrobit tolik směnných statků, aby stačily k výživě, k ošacení a potřebám našeho občanstva a aby jejích přebytků mohlo býti užito k opatření surovin a statků spotřebních, které naše země - a v tom se neklammež - na mnohé dary přírody ne příliš bohatá, nezbytně potřebuje.

A na tom všem je závislá naše péče sociální a zdravotní. Neboť jen národ produkující, v našem případě národ vyvážející, může bohatě dotovati všechny fondy, jejichž úkolem je od kolébky až podrobiti nad zdravím a sociální ochranou každého člena našeho národa.

K provádění těchto všech úkolů je vedle spořádané finanční správy nutno míti v pořádku svou statistiku a kontrolu. Bez plánů, které nejsou náležitě podloženy statistikou, nelze náležitě plánovati. Bez kontroly se neobejde žádné rozumné hospodářství. Bez kontroly není ani demokracie. Statistika a kontrola musí býti celostátní. Toho si musí býti vědomi svorně všichni Češi a Slováci. Kontrola levná není ovšem buď kontrolou žádnou nebo jen kontrolou, která přijde pak draho. Proto se naše strana se vším důrazem staví za resoluci, přijatou rozpočtovým výborem a volající po unifikaci obou nejvyšších kontrolních institucí státních. A proto bude naše strana plně podporovati to, na čem se jednomyslně usnesl rozpočtový výbor, aby byl ještě v rámci tohoto rozpočtového jednání přijat zákon o nové parlamentní úsporné a kontrolní komisi. (Potlesk.)

Paní a pánové, k jednotlivým kapitolám státního rozpočtu se vrátí naši řečníci v podrobné debatě. Za klub čs. strany národně socialistické prohlašuji, že souhlasíme s tím, co jménem rozpočtového výboru řekl o konstrukci rozpočtu na rok 1946 jeho generální zpravodaj posl. Firt, jemuž děkujeme za jeho práci. (Potlesk.) Prohlašujeme, že budeme pro tento rozpočet hlasovati. (Potlesk.)

Podpredseda Cvinček (zvoní): Ďalším rečníkom je pán posl. Vyškovský. Prosím ho, aby sa ujal slova.

Posl. Vyškovský (uvítaný potleskom): Slávna snemovňa, panie a páni!

Mám česť prehovoriť menom demokratickej strany k prvému návrhu finančného zákona, ktorým sa stanoví štátny rozpočet republiky Československej na r. 1946. Sostavenie tohto rozpočtu zaiste nebolo tak ľahkou vecou, pretože v rozpočtoch prvej republiky nenachádzali sme jednak nové hlavy a kapitoly, v terajšom sa nachádzajúce, a jednak nebolo v nich vyjadrené štátne hospodárenie na Slovensku tak, ako je tomu teraz v tomto rozpočte vidieť, že košický vládny program a čiastočne aj dohoda z 2. júna 1945 do istej miery sa uplatňujú, i keď - ako je nám známo - byrokratický aparát pražský, nevedel sa vymaniť z praxe z predroku 1938, nevedel pochopiť dostatočne ducha času a vývoja z neho plynúceho a nevedel sa stať pružnejším. Nevedel hlavne pochopiť, že Slovensko doznávalo nástupom mladej generácie od r. 1936 výbojnejšie hospodárske tempo, ktoré by pri zachovaní prvej republiky po roku 1938 bolo určite doznalo vo vývoji značné uplatnenie a bolo by sa odrážalo v hospodárskom povznesení celého štátu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP