Dovolte mi pak, prosím, abych tu znovu zdůraznil.
co zde za naši stranu prohlásil posl. dr Zenkl:
"Poslání armády v lidově demokratické
republice Československé je tak vznešené,
že zasluhuje úzkostlivé ochrany před
každým pokusem jednostranného ovlivnění
nebo zneužití. Armáda zasluhuje samozřejmě
ve všech svých částech nejbedlivější
péče a porozumění pro své otázky
a důstojnický a poddůstojnický sbor
má plné právo na uspokojení, naprostou
spravedlnost a plný klid, pokud jde o povyšování
a otázky personální vůbec." A
k tomu chci ještě dodati: Chceme silnou a mocnou armádu,
v hlavě a srdci demokratickou, politicky myslící,
ale ve svém jádru a celku nadstranickou. Nemohli
bychom mlčet, kdybychom se přesvědčovali,
že o povyšování v důstojnickém
sboru nebo zase o nepovýšení rozhodují
jiné důvody než duševní schopnost,
tělesná zdatnost a účast v odboji,
ať již v zahraničním či domácím.
Musím však v této souvislosti zdůraznit,
že dosud není náležitě postaráno
o oběti války a nepřátelské
persekuce a o pozůstalé po padlých, popravených,
umučených a těch, kteří zemřeli
v německých žalářích nebo
na jejich následky. Zde nesmí jíti jen o
podpory a nahodilé pomoci. Vláda se musí
postarat o to aby nemohlo a nesmělo platiti, že je
ve výhodě ten, kdo byl opatrný, do ničeho
se nepletl a pak se v koutku a ve zdraví dočkal,
až byl opět osvobozen.
Vláda stojí stále ještě před
ohromnými úkoly retribučními, rehabilitačními,
repatriačními a rekonstrukčními. S
tím souvisí potrestání kolaborantů
a zrádcům, které musí býti
provedeno po právu a spravedlnosti. Musíme však
všichni - a v tom se shodují zástupci všech
politických stran Národní fronty - být
proti tomu, aby se malého retribučního dekretu
o národní cti zneužívalo pro vyřizování
osobních sporů nebo pronásledování
těch, kteří se hlásí do jiné
politické strany. (Potlesk.) Vzali jsme proto s
povděkem na vědomí prohlášení
pana ministra vnitra a pana ministra spravedlnosti na včerejší
schůzi Národní fronty, že budou přísně
potrestáni všichni, kteří podali křivé
svědectví nebo neprávem obvinili z kolaborantství
nebo dokonce zrádcovství osoby nevinné. Neboť
bráti někomu čest je zločin nad jiné
těžký.
Při studiu státního rozpočtu musíme
narazit na ohromný komplex otázek kulturních,
školských a osvětových. Stále
ještě však nevidíme jasný plán
v těchto věcech, i když nepochybujeme o tom,
že se snad na určitém programu pracuje. Vítáme
zřizování nových vysokých škol
nebo jejich fakult, ale netajíme se tím, že
bychom neméně rádi a snad ještě
raději viděli, jak jsou vědecké ústavy
již zavedených a vybudovaných vysokých
škol doplňovány, organisačně
rozšiřovány a prohlubovány, jak jsou
vybavovány dostatečnými vědeckými
knihovnami, přístroji, laboratořemi a pomocným
a vedoucím personálem. Nemůžeme jíti
ve vysokém školství a vědeckých
ústavech jen do šíře, je nutno a pro
vědu nejvýše potřebno budovati vysoké
školy a vědecké ústavy také intensivně,
t. j. tak, aby jejich úroveň stále a co nejrychleji
stoupala. Ta nás teprve bude náležitě
uplatňovati na mezinárodní veřejnosti
vědecké. Jsme rádi, že se v osvobozeném
státě nezapomíná na filosofii a umění,
bude však se zřetelem na rozvoj věd nutno mimořádnou
péči věnovati zejména vědám
technickým, přírodním a lékařským,
které stále ještě u nás nemají
ani zdaleka to, co by měly již dávno mít.
Také v odboru školství národního
a středního by chtěli míti naši
občané poměry natolik vyjasněny, aby
již věděli, na jakých školách
se budou jejich děti učit a jaké možnosti
jim v životě budou vyplývat.
Ohromným komplexem otázek zdravotnických,
zdravotně-sociálních a sociálních,
kterých se dotýkají určité
partie předloženého rozpočtu, budou
se jistě podrobněji zabývati jiní.
Také se nehodlám detailněji zabývati
problémy dopravami a poštovními. Chtěl
bych jen s povděkem kvitovati, že jak naši železničáři,
tak i poštovní zaměstnanci se plně osvědčili
a prokázali ve svých úsecích pracovních
při nové výstavbě státu svou
nespornou schopnost.
Před nesnadnými úkoly stáli a dosud
ještě stojí ti, kteří mají
řešiti otázky vyživovací a zásobovací,
což souvisí také s naším vnitřním
a zahraničním obchodem. Mezinárodní
organisace UNRRA zasáhla jistě velmi účinně,
za což jsme jí povinni svou vděčností.
Je nutno ovšem počítati s tím, že
její dočasnou činnost bude nutno včas
nahraditi beze škod pro naše zásobování.
Mimořádné úkoly, které náš
stát stále ještě čekají
a které jen z malé části byly dosud
provedeny, se týkají vysidlování Němců
a Maďarů a nového osidlování
pohraničí a vnitrozemí. Naše strana
zaujímá ve věci vysidlování
Němců a Maďarů nekompromisní
stanovisko, že se musíme zbaviti všech těchto
faktických nebo potenciálních nepřátel
státu. (Potlesk poslanců čs. strany
nár. socialistické.) Naše generace je přímo
odpovědna za to, zda se povede či nepovede tento
odsun našich nepřátel za hranice našeho
státu. Hospodářské škody, které
ztrátou těchto pracovníků vzniknou,
nejsou tak rozhodující jako vnitřní
nebezpečí, které by tu zůstalo a zase
čekalo na svůj vhodný okamžik.
K znárodnění velkého průmyslu,
bank a pojišťoven můžeme stručně
říci jen toto: Celý národ a stát
má přímo životní zájem
na tom, aby se toto znárodnění co nejdříve
a co nejlépe podařilo. Musíme se o to všichni
starat, musíme zvyšovat pracovní morálku
a musíme stavěním skutečných
odborníků na vedoucí místa dáti
opravdovou záruku k tomu, aby se ukázalo, že
takovéto veliké průmyslové a peněžní
podniky mohou v rukou národa a státu ještě
lépe a ku prospěchu všeho našeho lidu
prospívati, než když byly v rukou jednotlivců,
jejichž kapitál pak vykořisťoval sociálně
slabší. Musíme dokázat, že na př.
Baťu dovede nahradit stát, že boty nebudou nyní
u nás relativní dražší, než
bývaly dříve, a že zaměstnancům
továrny Baťa při stejném výkonu
pracovním se povede nyní alespoň tak, jak
se jim vedlo, dokud tato největší továrna
na boty nebyla postátněna. (Výkřiky
poslanců komunistické strany Československa:
To se jim vedlo špatně!) Říkám,
prosím, alespoň. A jsme proto, aby se jim dařilo
daleko lépe. Pevně věříme,
že je to možné. Nezapomeňme na to, že
jen ze zvýšení výroby mohou prameniti
ony příjmy státní pokladny, na něž
spoléhá předložený rozpočet.
Pak se teprve znárodnění průmyslu
může státi požehnáním našeho
lidu a státu. O vedení hospodářských
podniků nemohou rozhodovati jen zájmy jejich zaměstnanců,
nýbrž zájmy celku, to je také zejména
konsumentů. S otázkami výživy, průmyslu,
zemědělství, vnitřního a zahraničního
obchodu souvisí, ba víc, je přímo
na nich závislá životní úroveň
obyvatel tohoto státu.
V duchu košického programu je ovšem také
nutno řešiti úkoly a problémy, které
povedou k zabezpečení práva na slušnou
existenci těm výrobním vrstvám, které
do znárodnění nenáleží,
t. j. středním a malým podnikatelům,
živnostníkům, řemeslníkům,
obchodníkům a zemědělcům. (Potlesk
poslanců čs. strany nár. socialistické.)
Jsme proti státu kapitalistickému, liberalistickému
a jsme pro stát socalistický, v němž
hospodářství řízené
státem bude podporovati soukromé malé a střední
podnikání, které svým kapitálem
nehrozí vykořisťovati vrstvy sociálně
slabé. (Potlesk poslanců čs. strany nár.
socialistické.) Proto také zemědělství
musí zůstat v majetku zemědělců,
neboť nejlépe vyhovuje u nás formě hospodaření
s půdou. Zemědělce musíme nyní
ovšem skutky přesvědčiti o tom, že
zrušením agrární strany nejsou ohroženy
jeho oprávněné životní zájmy
a že naopak budou nyní lépe a spravedlivěji
hájeny než kdykoliv předtím. (Potlesk
poslanců čs. strany nár. socialistické.)
Musíme je zbavit nejistoty, která vzniká
z obav před nějakými neočekávanými
experimenty v zemědělském podnikání,
neboť tato nejistota jim překáží
v radostné práci a v jejich podnikavosti, kterých
stát nutně potřebuje k svému pokroku.
Naši ústřední správu, pečující
o blaho a rozkvět našeho zemědělství,
čekají velké úkoly. Není místa
a času v této povšechné debatě
se jimi podrobně zabývat. Shrnujeme pouze některé
všeobecné zásady, které naše strana
přijala na svůj prapor: 1) ochrana zemědělského
majetku, 2) spravedlivý příděl půdy
jen těm, kteří jsou ochotni na půdě
pracovat a zaručují úspěch, 3) mechanisace
zemědělské práce, která musí
nahraditi nedostatek pracovních sil v zemědělství,
4) zemědělský plán.
Naše vláda byla postavena před těžkou
otázku měnovou, která není dosud dořešena,
kterou je nutno stále a důsledně sledovat
a dořešit. Dosud je prováděna úspěšně.
Chystané dávky z majetku a z válečného
přírůstku majetku našemu hospodářství
a tím i méně jistě prospějí.
S tím souvisí definitivní úprava státního
dluhu a jeho úrokování.
Při řešení těchto otázek
budeme ovšem zastávat stanovisko, že dávkou
z přírůstku majetku mají být
dokonale postiženy především přirůstky,
způsobené válečnou konjunkturou, zisky
z černého obchodu a nepoctivě nabyté
majetky, nikoli však úspory řádně
získané produktivní prací. (Potlesk.)
Nezbytná nutnost nápravy měny a odčinění
válečného chaosu v peněžním
hospodářství vyžadují, aby každý
občan částí svého majetku -
ve formě dávky - přispěl k ozdravění.
Ale musíme tyto příspěvky vyměřiti
tak, aby nebyl vyvolán nikde pocit nespravedlnosti a nesnesitelné
krutosti, abychom nepodlomili víru občanů
ve spravedlnost, v ochranu výtěžků poctivé
práce a v účelnost spořivosti. Jenom
tak můžeme počítati s pozvednutím
berní morálky, pracovního úsilí
a radostné důvěry občanstva v nový
život.
Tyto zřetele nás povedou také při
budování nového daňového systému,
který musíme od základů přestavět,
aby odpovídal nové struktuře hospodářství
a moderním zásadám finanční
techniky.
Revoluční poválečná doba si
vynucuje do značné míry vázané
hospodářství statky, což vede nutně
k přebujení byrokratického aparátu
a k přesunu poměrů mezi obyvatelstvem administrujícím
a vyrábějícím. Zmenšuje se počet
dělníků a vyrábí se uměle
počet úředníků, leckdy i nedostatečně
kvalifikovaných. V této souvislosti musíme
říci, že by to mohlo vésti k zproletarisování
úřednictva. Heslo naší strany je: Úřednictva
veřejného jen tolik, kolik stát nezbytně
potřebuje, ale dobře situovaného, ochráněného
od korupce a mravně nezávislého na měnící
se politické náladě. To se týká
zejména soudců a všech vedoucích samosprávných
a státních úředníků.
K zahraniční politice není třeba mnoha
slov. Jsme spolutvůrci přátelství
a věrného spojenectví se Svazem sovětských
socialistických republik. (Potlesk.) Jím
chceme posilovati světový mír a tím
také pomáhati našim demokratickým spojencům
a přátelům na západě, jejichž
pomoc a účast na našem osvobození je
také nesporná. (Potlesk.)
Vnitřní správu chceme jednotně a demokraticky
vedenou, dobře administrující, chránící
životy a majetek občanů tak, aby se mohl cítiti
v bezpečí příslušník každé
politické strany. Jsme však a zásadně
budeme důsledně proti všemu, co vede ke glorifikaci
policie k nepotřebným. zpravodajským službám,
k vnikání do soukromého života slušných
občanů, co vede k policejnímu režimu,
s nímž, jak pevně doufáme, český
národ již definitivně zúčtoval.
(Potlesk.)
Nepřejeme si, aby národ Husův, Komenského,
Havlíčkův a Masarykův napodobil něco,
co se i jen stínem podobá nacistickým metodám
gestapáckým nebo bachovskému režimu
shnilého Rakouska. (Potlesk.)
V této souvislosti chci ještě říci
pár slov na adresu národních výborů
místních (potlesk.), okresních i zemských.
Nelze popříti, že vykonaly na cestě
ke konsolidaci velké dílo obnovy. Nelze popříti,
že zdrcující většina funkcionářů
těchto lidových správ jsou občané
poctiví, nezištní, zkrátka vlastenci
jak se sluší a patří. Ale nelze zavříti
oči před tím, že zejména v pohraničí
není ještě všecko v takovém pořádku,
jak by mělo býti. Nemůžeme neviděti,
že mnoho hodnot z bývalého majetku Němců,
zrádců a kolaborantů bylo sice zajištěno,
nikoli však pro věc společnou, nýbrž
pro věc sobeckou, egoistickou, ať již šlo
o zájem všeobecně místní nebo,
což je nejhorší, pro obohacení jednotlivců.
Proto přes všechna osočování
naší strany s některých míst
z reakčnosti neochvějně trváme, že
je nutno pokračovati na cestě očisty: Padni,
komu padni! (Potlesk.) Nebereme v ochranu nikoho, ani takové
osoby, které snad náhodou zabloudily do naší
strany. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Podle našeho názoru je reakcionářem
také ten, kdo kryje zlé činy spáchané
po revoluci, kdy jejich pachatel má protekci té
či oné politické strany. (Potlesk.)
A pravým socialistou a republikánem je ten, kdo
se snaží, aby majetek patřící
republice, který má sloužiti k zajištění
její měny, byl bezpodmínečně
odevzdán do rukou republiky (Potlesk.), i když
je v úschově nebo v držení soukromníků
nebo různých politických nebo jiných
institucí. (Posl. Zápotocký: I když
patří Janderovi v Ústí?) Prosím,
tuto věc bychom si mohli vyřídit jinde. Myslím,
že také tato věc je docela zajímavá,
a možná, že byste ji, pane poslanče, tak
nehájil.
Kdybychom takto rozptýlený majetek nebo jeho hodnotu
dovedli vrátiti tam, kam patří, t. j. do
rukou státu, mohli bychom situaci našeho národního
hospodářství podstatně zlepšiti.
V této souvislosti bychom chtěli říci,
že hospodářství samosprávných
svazků musí být podrobeno zvýšené
a nestranické kontrole, která bude směřovati
ke konsolidaci hospodářských a politických
poměrů u nás.
K věcem ministerstva informací povšechně
poznamenávám: Politická a kulturní
informace musí být nadstranická. Informace
pod zorným úhlem jednoho politického směru
připomínaly by více způsoby činnosti
Goebbelsovy propagandy (Potlesk.) než staleté
kulturní snažení československého
lidu. Chceme, aby v této zemi byla literatura a novinářství
svobodné (Potlesk.), aby čeští
a slovenští spisovatelé psali vydávali
svoje díla bez omezení osobní a politické
svobody. Nechceme, aby se pod záminkou jistě správného
potírání literárního braku
zvrhla činnost ministerstva informací v politické
protekcionářství a klikaření.
Málokdo vítal znárodnění filmové
výroby s takovým nadšením jako strana
naše, která nelibě nesla, když se většina
filmových podnikatelů, stojících před
válkou pod ochranou ministerstva obchodu, rekrutovala z
živlů, které neměly nic nebo velmi málo
společného s naší kulturní tradicí.
To nám nebrání, abychom v zájmu opravdové
čistoty našeho života nevolali po rychlém
zavedení pořádku do oblasti filmového
podnikání (Potlesk.), abychom nekritisovali
nepěkné zjevy a hlavně abychom nepronášeli
obavy, že by dosavadní neujasněnost mohla vésti
k národohospodářským škodám.
Trváme na tom, že nestačí, aby hospodářství
filmového podnikání zestátněného
kontrolovalo dnes pouze ministerstvo informací, a spoléháme
na účinné působení nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
(Potlesk.) Není daleká doba, kdy budeme odkázáni
sami na sebe, na svou schopnost, svůj um a svou obchodní
zdatnost.
Řekl jsem již, že akce mezinárodní
organisace UNRRA je časově omezena. To, co přijde
po ní, je starost a péče vyrobit tolik směnných
statků, aby stačily k výživě,
k ošacení a potřebám našeho občanstva
a aby jejích přebytků mohlo býti užito
k opatření surovin a statků spotřebních,
které naše země - a v tom se neklammež
- na mnohé dary přírody ne příliš
bohatá, nezbytně potřebuje.
A na tom všem je závislá naše péče
sociální a zdravotní. Neboť jen národ
produkující, v našem případě
národ vyvážející, může
bohatě dotovati všechny fondy, jejichž úkolem
je od kolébky až podrobiti nad zdravím a sociální
ochranou každého člena našeho národa.
K provádění těchto všech úkolů
je vedle spořádané finanční
správy nutno míti v pořádku svou statistiku
a kontrolu. Bez plánů, které nejsou náležitě
podloženy statistikou, nelze náležitě
plánovati. Bez kontroly se neobejde žádné
rozumné hospodářství. Bez kontroly
není ani demokracie. Statistika a kontrola musí
býti celostátní. Toho si musí býti
vědomi svorně všichni Češi a Slováci.
Kontrola levná není ovšem buď kontrolou
žádnou nebo jen kontrolou, která přijde
pak draho. Proto se naše strana se vším důrazem
staví za resoluci, přijatou rozpočtovým
výborem a volající po unifikaci obou nejvyšších
kontrolních institucí státních. A
proto bude naše strana plně podporovati to, na čem
se jednomyslně usnesl rozpočtový výbor,
aby byl ještě v rámci tohoto rozpočtového
jednání přijat zákon o nové
parlamentní úsporné a kontrolní komisi.
(Potlesk.)
Paní a pánové, k jednotlivým kapitolám
státního rozpočtu se vrátí
naši řečníci v podrobné debatě.
Za klub čs. strany národně socialistické
prohlašuji, že souhlasíme s tím, co jménem
rozpočtového výboru řekl o konstrukci
rozpočtu na rok 1946 jeho generální zpravodaj
posl. Firt, jemuž děkujeme za jeho práci.
(Potlesk.) Prohlašujeme, že budeme pro tento
rozpočet hlasovati. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Vyškovský.
Prosím ho, aby sa ujal slova.
Posl. Vyškovský (uvítaný
potleskom): Slávna snemovňa, panie a páni!
Mám česť prehovoriť menom demokratickej
strany k prvému návrhu finančného
zákona, ktorým sa stanoví štátny
rozpočet republiky Československej na r. 1946. Sostavenie
tohto rozpočtu zaiste nebolo tak ľahkou vecou, pretože
v rozpočtoch prvej republiky nenachádzali sme jednak
nové hlavy a kapitoly, v terajšom sa nachádzajúce,
a jednak nebolo v nich vyjadrené štátne hospodárenie
na Slovensku tak, ako je tomu teraz v tomto rozpočte vidieť,
že košický vládny program a čiastočne
aj dohoda z 2. júna 1945 do istej miery sa uplatňujú,
i keď - ako je nám známo - byrokratický
aparát pražský, nevedel sa vymaniť z praxe
z predroku 1938, nevedel pochopiť dostatočne ducha
času a vývoja z neho plynúceho a nevedel
sa stať pružnejším. Nevedel hlavne pochopiť,
že Slovensko doznávalo nástupom mladej generácie
od r. 1936 výbojnejšie hospodárske tempo, ktoré
by pri zachovaní prvej republiky po roku 1938 bolo určite
doznalo vo vývoji značné uplatnenie a bolo
by sa odrážalo v hospodárskom povznesení
celého štátu.