Po stránce prevence, to je zábrany nemocem, nutno
věnovati největší pozornost boji proti
tuberkulose. Nejde zde jen o chorobu sociální, jak
bývá tuberkulosa označována, ale jde
zároveň o chorobu vysoce infekční.
A tu položka věnovaná na boj proti tuberkulose,
která činí 39 mil. Kčs, je malá,
velmi malá se zřetelem na stav, který zde
je, neboť příležitost k tuberkulosní
nákaze a vnímavost lidského organismu je
všeobecná. Československo vykazovalo od ukončení
první světové války pravidelný
sestup úmrtnosti tuberkulosou až do prvních
dvou let válečných, kdy začal přelom
k značnému stoupání. Přesná
číselná data o válečném
rozšíření tuberkulosy není možno
ještě dnes podati, poněvadž nacistický
režim nedovoloval statistických šetření.
Na základě některých dílčích
statistik možno odhadnout, že frekvence chorobnosti
tuberkulosou se u nás proti stavu z r. 1938 zdvojnásobila
a vzestupná směrnice nepochybně nedosáhla
ještě svého vrcholu. Dnešní úmrtnost
na tuberkulosu se pohybuje na úrovni úmrtnosti v
letech 1922 až 1923, t. j. asi 180 úmrtí na
100.000 obyvatel. Úmrtnost na tuberkulosu za poslední
čtyři léta stoupla o 20 %. 50 % školních
dětí v prvních třídách
obecných škol reaguje positivně na tuberkulin
a 25 % dětí je nemocno tuberkulosou.
Problém tuberkulosy je jedním z nejvážnějších
problémů zdravotnictví, neboť je mimo
pochybnost, že cílevědomý a soustavný
boj proti tuberkulose je, stejně jako boj proti jiným
infekčním chorobám, úkolem státní
správy zdravotní a otázkou národní.
Tuberkulosu nutno potírati především
prostředky sociálními, neboť pouhé
odborné léčení bez ochranné
zdravotní péče, sociálních
opatření, zdravotnické výchovy, správné
životosprávy a zdravých poměrů
bytových by naprosto nevedlo k cíli. Mnoho závisí
také na konstituci ohroženého, neboť organismus
dobře živený, nezeslabený nemocemi nebo
nepříznivými sociálními okolnostmi
se snáze ubrání vniklé infekci. Proto
dobré bytové poměry, racionální
výživa, hygienická životospráva,
tělesná výchova, vyšší stupeň
vzdělání, zkrátka zvýšení
celkového blahobytu občanstva je největším
nepřítelem tuberkulosy. Proto také socialisticky
organisovaná společnost má nejlepší
předpoklady k tomu, aby toto z největších
nebezpečí lidstva mohla řádně
překonávati.
Systém široce založeného protituberkulosního
boje nutno vybudovat na principu prevence. Hlavním úkolem
této metody je zachránit co největší
počet lidí před tuberkulosní infekcí
a v případě, že jí podlehli,
zařídit co nejdříve odborné
léčení. Hlavními nositeli protituberkulosního
preventivního boje jsou protituberkulosní poradny.
Síť těchto protituberkulosních poraden
bude třeba doplnit, zlepšit jejich věcné
vybaveni a prohloubit jejich odbornou činnost.
Lituji, že až dosud nepřišlo ministerstvo
zdravotnictví s osnovou zákona o ochranné
zdravotní péči, neboť takovýto
zákon byl by podkladem k tomu, aby veškerá
zdravotní a sociální péče mohla
býti sjednocena a soustředěna, aby bylo zajištěno
jednotné řízení a provádění
podle společných zásad. Prozatím je
třeba postupovat podle vládního nařízení
č. 254 z r. 1941, to je z doby poroby, jímž
bylo zavedeno povinné hlášení nakažlivé
tuberkulosy plic a hrtanu, tuberkulosy kůže a jiných
orgánů. Toto vládní nařízení
je však třeba novelisovat a dosavadní zlomkovitá
a roztříštěná nařízení
protituberkulosní nutno shrnout v nový protituberkulosní
zákon, podle něhož bude každé onemocnění
nebo úmrtí kteroukoli formou lidské tuberkulosy
podléhati hlášení. Je třeba evidence
nemocných tuberkulosou. Provádění
veškerých ochranných zdravotnických
opatřeni proti tuberkulose bude příslušet
okresním národním výborům a
v přenesené působnosti protituberkulosním
poradnám, zřízeným v každém
okrese nejčastěji jako podstatná součást
připravovaných okresních ústavů
lidového zdraví. Osoby, které trpí
nakažlivou tuberkulosou nebo jsou z nakažlivostí
podezřelé, budou musit být buď isolovány,
nebo aspoň omezeny v chování a ve volbě
místa pobytu, bude jím muset být zapovězen
buď částečně nebo zcela výkon
určitých povolání nebo činnost
v určitých závodech. Každý, kdo
trpí tuberkulosou, nechť je povinen dát se
léčit. Každý nemajetný tuberkulosní
nechť je na útraty státní správy
zdravotní léčen buď ambulantně
nebo ústavně.
Sociální zaopatření tuberkulosních
a jejich rodin nelze na trvalo řešit systémem
podpor, nýbrž v rámci připravovaného
národního pojištění. Bude třeba
vzhledem k dlouhotrvajícímu průběhu
choroby zajistit zvláštní výhody, pokud
jde o poskytování peněžitých
dávek a o náležité zvýšení
invalidního důchodu.
Stejně důležitá jako boj proti tuberkulose
je i péče o matku a dítě. Statistická
data o úmrtnosti matek v souvislostí s těhotenstvím,
porodem a šestinedělím a statistická
čísla o úmrtnosti kojenců u nás
jsou těžkou obžalobou celého našeho
zdravotnictví. Téměř 5 % rodiček
ztrácí svůj život, to znamená,
že z tisíce žen umírá každých
pět v nejlepším věku při plnění
mateřských úkolů. Úmrtnost
kojenců dosahuje téměř 10 %, zatím
co všechny kulturní státy vykazují čísla
daleko nižší, pod 5 % nebo i pod 3 %. Sto mrtvých
dětí z tisíce narozených je smutným
svědectvím naší nízké
zdravotnické kultury. Bude třeba celé řady
opatření, abychom tento stav zlepšili. Především
musíme zhustiti síť odborných dětských
lékařů, dále musí být
vybudována dětská a gynekologická
oddělení při všech nemocnicích,
zřízeny poradny pro matky a děti, útulky
pro rodičky ve všech okresních městech,
a k tomu je třeba dále, abychom měli dostatečný
počet dobře vzdělaných, sociálně
zajištěných a rovnoměrně usazených
porodních asistentek.
Mnoho se u nás mluví o populaci, o jejím
zvýšení, avšak velmi málo se pro
ni ve skutečnosti činí. Zase už se v
naší daňové politice objevují
protipopulační tendence. Zas již mají
bezdětní přednost při získávání
bytů a zaměstnání, jak se můžeme
přesvědčiti v insertech denních listů.
(Potlesk.) A dokonce i státní správa
při přidělování bytů
ve státních domech neměří nijak
přednostně rodičům s dětmi.
Populační problém má ovšem několik
stránek, a to především 1. stránku
mravní, 2. stránku hospodářsko-sociální
a 3. stránku zdravotní. Je třeba, abychom
věnovali všem příslušnou péči,
ministerstvo zdravotnictví aby se staralo hlavně
o otázku poslední.
Jedním z hlavních předpokladů úspěšné
zdravotnické politiky je, abychom měli dobře
vzdělané, své práci oddané
a po celém území státu rovnoměrně
usazené, hospodářsky, právně
a sociálně zajištěné příslušníky
zdravotnických povolání. Nemám při
tom na mysli jenom lékaře. Jde při tom i
o veterináře, lékárníky, ošetřovatelky,
zubní techniky, zubní pomocníky, porodní
asistentky, zdravotně-sociální sestry, dietní
pracovnice, desinfektory, řidiče sanitních
aut, ale jde také o pomocné síly v léčebných
ústavech, ambulatóriích a o síly administrativní.
Úkolem ministerstva zdravotnictví je, aby vypracovalo
dlouhodobý plán na potřebu a usídlení
všech těchto kategorii, aby se postaralo spolu s ministerstvem
školství a osvěty o jejich řádné
teoretické i praktické školení, aby
vymezilo přesný okruh působnosti té
nebo oné kategorie, aby mezi nimi nedocházelo ke
sporům, ale aby také náležitě
hájilo a prosazovalo jejich oprávněné
hospodářské a sociální zájmy.
Chci při této příležitosti poukázati
opětovně na nevyhovující pracovní
a platové poměry sekundárních lékařů,
ošetřovatelek a některého jiného
nemocničního personálu, jak jsme již
učinili také ve společné resoluci
ve výboru zdravotnickém a ve výboru rozpočtovém,
a žádám, aby náprava byla sjednána
bezodkladně.
Je třeba také řádně ohodnotiti
práci administrativních sil na našich vysokých
školách, které jsou při svém
desolátním stavu věcném a při
ohromném počtu studentů v daleko těžším
postaveni, nežli byly před válkou. Tato výzva
je adresována spíše ministerstvu školství
a osvěty, avšak poměry na lékařských
fakultách jsou po této stránce snad nejtíživější,
a proto i ministerstvo zdravotnictví musí míti
zájem o úspěšné vyřízení
této věci.
Končím, pánové a paní, svých
několik poznámek k činnosti ministerstva
zdravotnictví s prosbou k vám všem, abyste
věnovali zdravotnickým otázkám svou
pozornost a podporu. Chceme si vybudovati krásný
a šťastný život v našem státě.
K tomuto štěstí a kráse patří
především zdraví. Učiňme
vše, abychom měli zdravý národ, a to
ostatní, budeme-li míti všichni dobrou, upřímnou
a poctivou snahu, bude nám již přidáno.
Držte také ochrannou ruku nad všemi příslušníky
zdravotnických povolání. Nejde při
tom o nějaké prosazování nadpráví,
jde o to, abyste je podpořili v jejich těžké
a odpovědně práci, kterou konali dobře
před válkou, konali ji dobře za okupace a
stovky vězněných a popravených jsou
toho výmluvným dokladem - konali ji obětavě
za revoluce a chtějí a budou ji konat i nyní.
Příslušníci zdravotnických povoláni
v čele s nejsilnější složkou, československým
lékařstvem, stavějí se plně
za ideovou náplň naší lidové
demokracie třetí republiky. Mohu to zde jako předseda
Lékařské komory pro zemi Českou prohlásiti
zcela závazně, prosím však, aby byli
jako zdravotničtí odborníci ve všech
otázkách, kde běží o národní
zdraví, slyšeni a aby se mohli svými znalostmi
na budování lepší národní
společnosti také účastnit. To se týká
především připravovaného národního
pojištění. Nejde jim při tom ani o hmotný
prospěch, ani o mocenský vliv, ani o prestiž,
jde jim o to, aby se nestalo nic, co by mohlo býti proti
zdraví a blahu našeho lidu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo panu
posl. dr Burešovi.
Posl. dr Bureš: Paní a pánové,
slavné Národní shromáždění!
V úvodu svého výkladu ve zdravotnickém
výboru formuloval pan ministr zdravotnictví program
svého resortu velmi pěkně tím, že
zdůraznil jako povinnost státu a úkol svého
ministerstva, pečovat o zdraví každého
jednotlivce právě tak, jako je poskytováno
každému příslušníku zdarma
školní vzdělání. Z této
devisy ministerstva zdravotnictví vyplývá
ovšem také daleko aktivnější poměr
ministerstva ke všem složkám zdravotní
péče preventivní i kurativní než
tomu bylo dříve, kdy stát svými orgány
dělal spíše jen zdravotního policajta,
zasahoval aktivně zpravidla jen ve věcech veřejné
hygieny, po případě zdravotnická opatření
jiných institucí tu a tam subvencoval, kdy předmětem
přímé státní péče
zdravotnické byli vlastně jen obecní chudí.
Dnes bere na sebe rozsáhlé a nebývalé
úkoly: plánovati, organisovati a říditi
v podstatě celou preventivní i léčebnou
péči, lékařské výzkumnictví
i vzdělání zdravotnického personálu,
výrobu léčiv a jejich distribuci, přejímá
či hodlá převzíti do svého
vlastnictví léčebné ústavy,
lázně a léčivé prameny, vykonává
vliv a dozor na výživu lidu, zasahuje či hodlá
zasáhnouti i do tělesné výchovy. To
je program ministerstva zdravotnictví. A je jisto, že
provedením tohoto programu dostalo by se Československo
mezi nejpokročilejší státy po stránce
organisace zdravotnické péče. To jsou směrnice,
které jsou dány ministerstvu zdravotnictví
do vínku už košickým vládním
programem.
Bohužel musíme konstatovat, že v této
své části košický program splněn
nebyl a že se vlastně s jeho plněním
ani nezačalo. Je toho nejvýš litovati, protože
perspektivy, které se v této velkolepé koncepci
našemu národu otevírají, jsou nesmírné.
Neběží tu totiž o nic více a nic
méně než o radikální ozdravění
národa, o záchranu statisíců tím,
že se jim dostane odborné péče v nemoci,
která bude stát skutečně na vysoké
úrovni současné lékařské
vědy, a to bez ohledu na jejich vlastni hmotné prostředky,
která, prostě řečeno, bude každému
bez rozdílu dosažitelná. V této nedosažitelnosti
toho, co je s to vysoká úroveň lékařské
vědy poskytnout širokým vrstvám obyvatelstva,
v tom právě je kořen tragických nedostatků
našeho zdravotnictví.
Budiž mi, paní a pánové, dovoleno uvésti
některé skutečnosti, které jako lékař
praktik pociťuji jako nejkřiklavější
a nejnaléhavěji volající po nápravě.
V první řadě jsou to zdravotní poměry
našeho venkova. Není lživější
pověry než ona, která vynáší
zdraví našeho venkovského lidu. Pravý
opak je pravdou. Těžký, na radosti svrchovaně
chudý život, dřina od úsvitu až
do tmy, život v hrozných poměrech bytových,
kde se v jedné místnosti jí, spí,
vaří, stůně, rodí a umírá,
kde se lidem ani nezdá o takovém komfortu lázně
nebo sprchy, život v isolaci vesnice bez jakékoliv
rekreace, na kterou prostě není času. A což
ten životní osud venkovské ženy! Jak dobře
jsem jej poznal ze své zkušenosti venkovského
lékaře. Těla zmučená a zničená
předčasně těžkou prací,
tak těžkou, že věru v průmyslu
by byla už dávno pro ženy zakázána,
nezdravým přepínáním a dřinou
ne do 6 neděl před porodem, ale až do samého
porodu, a ne 6 neděl po porodu, ale už druhý
a třetí den. Ty nohy venkovských žen,
zdroj trápení a bezesných nocí, se
strašnými bércovými vředy a křečovými
žilami, ty ruce s pokřivenými klouby, plné
puklin a ran, ta vleklá a nevyléčitelná
onemocnění břišních orgánů
jako důsledek předčasné práce
a nešetření se po porodu, - to je zdraví
našich venkovských žen. A což ty děti,
děti, které by jejich matky také rády
vychovávaly v čistotě, péči
a pohodlí pod dozorem lékařů, kdyby
nebyly štvány bez oddechu, bez milosti, kdyby si nemusily
krást ty chvilky jako otrokyně, aby podaly dítěti
prs, aby je převlékly. Kolik jsem viděl těch
tragických nocí mezi nimi, nocí, kdy zápasily,
samy na smrt vyčerpané celodenní dřinou,
o život svého umírajícího dítěte.
Kolik případů zmrzačení, smrtelných
úrazů venkovských děti, které
musí být tak často zůstavovány
bez dozoru. Kolik těch zbytečných infekcí,
těch diftérií a spál jen následkem
nedostatečné péče a dozoru o ty, které
jsou i pro venkovské matky vším na světě.
A budiž mi dovoleno s tohoto místa konstatovat, jak
statečně a bez reptáni tyto ženy po
celý život nesou svůj těžký
úděl.
Pani a pánové, uvedl jsem tento příklad
proto, že se tu jeví zmíněná
nedosažitelnost řádné léčebné
péče nejdrastičtěji, vzdálenost
od města, od dráhy, nedostatečná telefonisace,
vzdálenost od lékárny, vzdálenost
od lékaře a následkem toho i nesmírné
zatížení a zdražení lékařské
pomoci, to vše zaviňuje, že na venkově
nelze mluvit, jak se to také kdesi formulovalo, o rozumném
užíváni léčebné péče,
nýbrž o vysloveném nedostatku léčebné
péče.
Patří k nejtrapnějším a nejpalčivějším
vzpomínkám každého lékaře
pomyšlení na ty nemocné, kteří
musili umřít, protože jim naše společnost
nedala k disposicí prostředky k záchraně.
A dodnes ještě musíme mít odvahu si
to přiznat. Umírají děti, umírají
tuberkulosní a mnozí jiní, u kterých
by bylo bývalo možno nemoc předejít,
po případě ji vyléčit, kdyby
byli bývali předmětem kvalitní preventivní
či léčebné péče.
Musíme konstatovat, že taková dokonalá
prevence a dokonalá léčebná péče
je dnes nedostupná většině národa.
Nesmíme tu podlehnout optickému klamu, který
by nás ošálil existencí velikého
množství poraden všeho druhu, zvláště
dětských a pro tuberkulosní. Musíme
si při kritice naší dosavadní preventivní
péče uvědomit, že jak problém
dětské úmrtnosti, tak problém tuberkulosy
mají řadu aspektů nejen odborně medicínských,
ale také sociálních a kulturních.
Pokud se týče toho medicínského, splývá
s problémem včasného rozpoznání
choroby, což je ovšem těžší
úkol než rozpoznání při propuknuvší
už nemoci. Vyžaduje tedy vysoce kvalifikované
činnosti odborné, a protože běží
v těchto všech příkladech o prohlídky
masové, také nesmírně rozsáhlé
a drahé činnosti. Pokud se týče toho
sociálního aspektu, chtěl bych jen připomenouti
k činnosti Masarykovy ligy proti tuberkulose, že tak
jak dnes svůj úkol provádí, je tato
instituce se svými poradnami jenom registračním
aparátem, který nám svými zprávami
staví nelítostně před oči tu
bídu jedněch a nebezpečí pro druhé,
k jichž zmírnění či odstranění
nemá však ani zdaleka přiměřených
hmotných prostředků. A k problému
dětské úmrtnosti budiž připomenuto,
že podstatnou složkou jeho sociálního
aspektu je otázka bytová. A tu bych chtěl
zdůraznit, že jsme odhodláni k nejdrastičtějším
akcím v této věci. Nenecháme děti
hynout v brlozích, a pokud je překážkou
jen nějaký nedostatek zákonné, právní
možnosti k opatřením proti nadměrným
bytům, odstraníme ho příslušným
návrhem zákona. Bytový prostor je v této
době životně důležitým národním
statkem, který musí být a bude distribuován
tak spravedlivé jako distribuujeme potraviny a oděv,
a ne podle sociálního postavení. Rodiny s
dětmi musejí mít přednost.
Vážným nedostatkem našeho zdravotnictví
je rovněž nedostatek a přetížení
zdravotnického personálu. Situace je hrozivá,
a to jak v nemocnicích, tak v ordinacích a ambulatoriich.
Jediná pomoc, racionalisace, předpokládá
- pokud se týče lékařů - úplné
a dokonalé osvobození lékaře od každé
minuty, od každého škrtnutí pera, které
by nebylo výslovně odbornou lékařskou
činností, to jest diagnostikou, léčebným
zásahem nebo posudkem, a krajní využití
laického personálu k pracem administrativním
a pomocným. Je třeba si uvědomit, že
jen tímto opatřením se zabrání
kvalitativnímu zhroucení našeho zdravotnictví.
Vysoké a draze získané kvalifikace diplomovaného
lékaře musí být využito krajně
úsporně. Podotýkám, že nechci
nijak nemístně heroisovat práci našich
lékařů, ale prosím, abyste uvážili,
že nezřídka dnes ošetřuje lékař
za den 60, ba i sto nemocných ve své ordinaci kromě
návštěv v bytech. To jsou výkony, které
jsou na hranici lidských možností, které
nejsou natrvalo možné a které jen dokazují,
že v organisaci našeho zdravotnictví to neklape
a že je tu nutná rychlá náprava.
Totéž platí o personálu ústavním.
Nebudu tu znovu rozviřovat otázku platů sekundářů
a ostatního zdravotnického personálu na oddělení,
jen poukazuji na skutečnost, že pracovní doba
týdenní u sekundárních lékařů,
na př. ve vinohradské nemocnici, je nejméně
84 hodiny, ob týden dokonce 117 hodin aniž je jim
dosud tato nadměrná pracovní doba nějak
placena. Je třeba, aby zdravotnický personál
pracující celý život v prostředí
bolesti a úzkosti, v nebezpečí infekce, v
zápachu ran a hnisu, nebyl vyčerpáván
ještě nad to nedostatkem odpočinku a spánku
až ke zhrouceni, aby vůbec bylo lidsky možné
očekávat od nich také povzbuzující
úsměv, slova útěchy a naděje.
To není požadavek jen akademický a nadbytečný,
to je jedna ze základních funkcí a úkolů
personálu, který představuje okolí
nemocného a který má podstatný vliv
i na průběh nemocí, který pomáhá
svým psychologickým vlivem zvyšovati odolnost
nemocného v kritických chvílích. Mohu
říci, že každý lékař
má příliš mnoho osobních zkušeností,
co tato odolnost znamená v boji mezi životem a smrtí.