Nechceme a nesmíme být ovšem fantasty, kteří
by ztráceli smysl pro hospodářskou stránku
problému našeho zdravotnictví. Naše nové
národní zdravotnictví bude totiž také
národ něco stát a bude stát nepochybně
tím více, čím je budeme chtít
mít dokonalejší. Zdokonalením prevence,
zodborněním léčby v tom smyslu, že
nemocný skutečně dostane všechnu péči
a pomoc, kterou je s to dnes lékařská věda
poskytnout, a to bude paní a pánové, ovšem
mnohem a mnohem víc než čeho se dostává
nemocnému v dnešní nedokonalé léčebné
péči v dosavadním nemocenském pojištění.
Tím vším stoupnou ovšem i náklady
na zdravotnictví, právě tak jako stoupnou
důsledným uplatněním hygienických
zásad v bydlení a stavebnictví a ve všech
složkách lidského života. Upozorňuji
jen na nákladnost masového použití moderních
vyšetřovacích metod, např. rentgenologického
vyšetřování veškerého obyvatelstva,
i na nákladnost technických zařízení
a spotřebovaného materiálu při poskytnutí
nejmodernějších způsobů vyšetřování
a fysikálního léčení, stejně
jako pří poskytování drahých,
ale vysoce účinných léčiv každému
nemocnému, protože každý má míti
nárok na dokonalou péči o své zdraví
a nikoliv jen na nějakou méněcennou či
neúplnou péči.
Je tedy jisto, že poskytnutí všech těchto
posledních vymožeností lékařské
vědy každému příslušníku
národa znamená rozšíření
a zvýšení aktivity lékařství
na další oblast, ač ne v každém
případě bude lze mluvit o přímé
rentabilitě takové činnosti, na př.
ve formě zkrácení doby pracovní neschopnosti;
mnohdy totiž půjde jen o prodloužení života
o týdny i měsíce, mnohdy jen o zmírnění
utrpení nezhojitelně nemocného. Ale na každý
ten den života, na každou hodinu urvanou bolestí
má každý příslušník
národa a ovšem i pojištěnec právo.
Prostě národ, stát si bude muset výhody
tohoto zdokonaleného zařízení zaplatiti
tím, že na zdravotnictví bude musit připadnout
z národního důchodu - ať již ve
formě příspěvku národního
pojištění nebo nějaké zdravotní
daně - mnohem větší podíl, nežli
tomu bylo dosud.
Nelze ovšem popříti a naopak je třeba
zdůraznit, že efekt plánovitě organisovaného
zdravotnictví předčí tyto náklady:
zabránění vzniku nemocí, zkrácení
doby nemocí, prodloužení pracovních
schopností patří k jeho hlavním hospodářským
aktivům.
Tu jest ovšem třeba dvojnásob zdůraznit
požadavek organisovanosti, plánovitosti o soustředěného
úsilí veškerého zdravotnictví.
To je také jediná cesta, která umožní
jeho racionalisaci a jeho úspornost. Je prostě úžasné
to mrhání silami početně nedostatečného
zdravotnického personálu i technickými prostředky,
ke kterému dochází v dnešním
systému, ačli to vůbec smíme systémem
nazvat - protože spíše je to džungle dnešního
zdravotnictví. Jen uvažte, kdo všechno dnes dělá
do zdravotnictví: ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo
ochrany práce a soc. péče, vnitra, spravedlnosti,
národní obrany, školství, dopravy; zemské,
okresní a místní národní výbory,
instituce, spolky a společky dobrovolné sociální
a zdravotní péče, Červený kříž,
církev, dlouhá řada nositelů nemocenského
pojištění, velké podniky průmyslové
a soukromníci. Všechny tyto složky budují
bez ohledu na druhé, na celek, na zásady účelnosti
a hospodárnosti každá své ústavy,
ambulatória, nemocnice, sanatoria atd.
Tento nedostatek jednotného a pevného zdravotnického
plánu, který by autoritativně organisoval,
zařazoval a koordinoval veškeré zdravotnické
složky, pokládáme za hlavní nedostatek
dosavadní práce ministerstva zdravotnictví
v našem obnoveném státě.
Budiž mi dovoleno, abych v této souvislostí
vyzdvihl na náležité místo nejdůležitější
problém, který zasahuje až do kořenů
organisační struktury našeho zdravotnictví.
Je to problém vzájemného poměru státního
sektoru zdravotnického k léčebné a
preventivní péči národního
pojištění. Péče národního
pojištění tak, jak je koncipována ve
vládním návrhu, který přijde
v dohledné době před Prozatímní
Národní shromáždění, obsáhne
prakticky veškeré obyvatelstvo státu; kromě
zaměstnanců budou tam i osoby samostatně
výdělečně činné, rolníci,
živnostníci, svobodná povolání.
Budou tam i vojenští gážisté, déle
sloužící, váleční poškozenci
i studenti. Mimo pojištění zůstanou
jenom osoby, které jsou živy z kapitálu. To
především. Za druhé, na dávkách
zdravotnických poskytne toto pojištění
pomoc při porodu, mimoústavní i ústavní
ošetření v nemoci, a co zvláště
zdůrazňuji, i preventivní a zábrannou
péčí za účelem nemocí
a invalidity. Jaké důsledky z toho plynou? Především,
že národní pojištění dostává
prakticky monopol k provádění preventivní
a léčebné péče, a za druhé,
aby vůbec mohlo dostát tomuto svému gigantickému
úkolu, musí míti k disposici veškerý
zdravotnický personál, jehož je dnes nedostatek,
ale jehož zatížení po uskutečnění
národního pojištění ještě
velmi značně stoupne.
Musí míti k disposici samozřejmě veškerá
zdravotnická zařízení, léčebné
ústavy a lázně. Prakticky také celá
výroba i distribuce léčiv bude sloužit
výhradně národnímu pojištění.
Je nesporné, že i tam, kde bude stát přímým
vlastníkem takovýchto objektů a zařízení,
bude národní pojištění jejich
výhradním uživatelem, protože léčebná
péče mimo toto pojištění prakticky
odpadne. Znovu zdůrazňuji: běží
o institucí povahy monopolní.
Z toho ovšem také vyplývá, že národní
pojištění bude provádět daleko
největší a nejvýznamnější
podstatnou část zdravotnické činnosti,
že se stane naprosto rozhodující a nejzávažnější
jeho složkou a že úroveň, směr
a náplň preventivní a léčebné
péče v národním pojištění
bude přímo představovat úroveň
československého zdravotnictví jako celku.
Proto je nezbytně nutno, aby organisační
plán ministerstva zdravotnictví byl s plánem
zdravotní péče národního pojištění
totožný.
Není sporu o tom - což plyne z toho, co jsem pověděl
o projektu národního pojištění
- že také celá organisace a rozsah úkolů
ministerstva zdravotnictví se v dohledné době
podstatně změní, že také rozpočet
ministerstva zdravotnictví bude v příštím
roce míti zcela rozdílnou povahu od toho, který
máme před sebou, že celá řada
úkolů a výdajů, která dnes
figuruje v tomto rozpočtu, bude záležitostí
léčebné péče národního
pojištění.
(Předsednictví převzal místopředseda
Cvinček.)
Paní a pánové, budiž mi k závěru
jenom dovoleno připomenout pánům zákonodárcům:
Rozhodujíce o zdravotnických věcech, povolujíce
nebo zamítajíce úvěry na zdravotnické
úkoly, rozhodujete, paní a pánové,
o životě a smrti tisíců svých
spoluobčanů, tisíců našich českých
dětí. Mějte, prosím, přitom
na paměti:
To, co každý z vás by byl ochoten obětovat
a podstoupit, aby uchránil své dítě
od tragické smrti tuberkulosou, totéž musíme
jako odpovědní činitelé mít
odvahu a rozhodnost vykonat a obětovat, abychom uchránili
kterékoli dítě, každého příslušníka
svého národa od toho neštěstí.
Nemáme právo soudit a rozhodovat o dětech
a blízkých těch druhých jinak než
o svých vlastních. A proto, paní a pánové,
nechť rozpočet ministerstva zdravotnictví vypadá
tak, jak by asi vypadal, kdyby náhodou v té době
každý, kdo bude zaň odpovědný,
měl někoho ze svých blízkých
v nebezpečí, závislého životem
a smrtí na úrovní státní péče
zdravotnické. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Ako ďalší
rečník nasleduje pán posl. Hora.
Posl. Hora: Pane předsedo, paní a pánové,
slavná sněmovno!
V rozpočtovém výboru při jednání
o kapitole ministerstva ochrany práce a sociální
péče upozornil jsem opětně na jeden
z nejvážnějších problémů,
který musíme řešit a vyřešit,
to je na otázku poměru produktivních a neproduktivních
sil. Pan ministr dr Šoltézs v odpovědí
sám zdůraznil, jak velmi závažný
je to problém nejen sociální, nýbrž
i hospodářský. Také pan president
republiky dr Edvard Beneš v jednom ze svých
posledních projevů poukázal na to, že
by bylo nezdravým zjevem, kdyby náš národ
chtěl být jen národem písařů.
Nemá-li nastati vbrzku takový stav, že by v
jednom oboru, zejména zemědělství,
jevil se naprostý nedostatek sil, a v jiném by se
objevil sil nadbytek a tím v budoucnu i nezaměstnanost,
musíme všechno učiniti, i když se to bude
setkávati s potížemi a s nesčetnými
překážkami, abychom hledali, našli a odstranili
příčiny, které tento neblahý
stav způsobují. Někteří páni
poslanci v debatě na některé příčiny
poukázali.
Proč se naši občané tolik odvracejí
od práce rukou, od práce tělesné,
od práce řemeslníků a rolníků?
Proč to neodůvodněné rozlišováni
práce tělesné a duševní, když
víme, že i ta nejdrobnější práce,
každá práce, pokud přináší
hodnoty pro blaho celku, je důležitá a musí
být ceněna? V tom oceňováni práce
tělesné a duševní, v hodnocení
drobné práce musíme se vrátit, a to
rychle, k T. G. Masarykovi, který
ostře vytýkal stálé pokusy o rozlišování
práce tělesné a duševní. To vše
si musí uvědomit celý náš národ,
především pak mladá generace našeho
národa, neboť na tomto včasném rozpoznání
záleží naše vyšší životní
úroveň. Kdo podceňuje práci tělesnou,
kdo působí k nespravedlivému hodnocení
duševní i tělesné práce, přispívá
k útěku pracovníků rukou k práci
jiné, domněle "panské". Při
tom kvalita práce tělesné je různá,
a proto je různě placena. Stejně tak práce
duševní je různé kvality a podle toho
je hodnocena. Ale dobrá, drobná práce zůstane
vždy prací prospěšnou národu a
celku. Proto mějme odvahu razit heslo: Nečiňte
rozdílů mezi prací tělesnou a duševní!
Obou druhů je nám zapotřebí a všech
pracovníků bez rozdílu si národ váží
a musí vážit, nechce-li se dostat do těžké
krise hospodářské, sociální
a tím i politické. Duševní pracovník
musí si stejně vážit práce pracovníka
tělesného, jako pracovník rukou si musí
vážit práce pracovníka duševního.
Není to však příčina jediná,
proč nastává útěk z oblasti
sil produktivních do oblasti sil neproduktivních.
Příčin je několik a poukáži
aspoň na jednu z nich.
Každý usiluje, aby byl co nejlépe zabezpečen,
a vyhledává zaměstnání "pod
pensí", jak se nepřesně lidově
říká. Ano, naši občané
vyhledávají zaměstnání, byť
špatně placené, ale takové, které
je co nejlépe zabezpečuje v případě
nemoci, invalidity, úrazu a stáří,
a stejně i jeho rodinu. Stalo se to tak trošku národní
tradicí; jen si to dobře uvědomme! Jako sociální
politikové máme povinnost řešit i tento
problém v zájmu zdravého, hospodářského
a sociálního vývoje státu. A zde jsem
u kořene věci, a proto jsem záměrně
upozornil na otázku tak vážnou, jako je problém
poměru produktivních a neproduktivních sil.
Máme-li totiž zmírnit nepoměr produktivních
a neproduktivních sil, je jedním z vážných
východisek dokonalé vybudování národního
pojištění po stránce materiální,
čili každému občanu tohoto státu,
který pracuje v kterémkoli odvětví,
ať na základě pracovního poměru
nebo jako osoba samostatně výdělečně
činná, t. j. jako zemědělec, živnostník,
obchodník či příslušník
svobodného povolání, zabezpečit v
případě nemoci, invalidity, úrazu,
stáří a jiných risik takový
důchod nebo léčení, aby on i jeho
rodinní příslušníci neměli
již obavy o to, z čeho a jak budou žit ve chvíli,
kdy živitel ztrácí možnost obživy
pro sebe i svou rodinu. To znamená vybudovat takové
národní pojištění, aby se každý
cítil bezpečen, sociálně zajištěn.
Tato touha každého občana je přirozená,
a jaký psychologický a blahodárný
odraz to má na práci jednotlivce a jeho rodiny,
neměl by nikdo nikdy podceňovat. O toto zabezpečení
se svádějí boje po staletí. Je to
u člověka přirozený pud po sebezáchově.
Nuže, po tomto materiálním zabezpečení
touží každý náš občan,
a proto není divu, vidíme-li, s jakým mimořádným
zájmem naše veřejnost sleduje otázku
připravovaného národního pojištění.
Občané očekávají především
a výhradně materiální zlepšení
svého pojištěni a jeho rozšíření
na zemědělce, živnostníky a ostatní
dosud nepojištěná povolání a
byli by velmi zklamáni, kdyby místo rozšíření
a dávkového zlepšení nastaly jen změny
organisační, z nichž by pojištěnec
přímo nic nezískal. Náš občan
touží po tom, aby byl sociálně zajištěn
a opravdu zabezpečen. Neměl by pochopení
pro sebe lépe propagačně připravovanou
organisaci pojištění bez dávkové
náplně. Naše dělnická vdova touží
mít důchod po svém zemřelém
manželovi za obdobných podmínek, jako tomu
je v pensijním pojištění. To od nás
očekává náš občan, odstranění
křivd, nerovnosti a nestejného posuzování
pojištěných občanů u toho či
onoho druhu pojištění. Občané
jsou si vědomi, že si takováto dávková
opatření a zlepšení vyžádají
miliardových nákladů, které musí
býti získány zase jen usilovnou prací
všech. Jde o tak vážný a odpovědný
problém, že o něm čs. strana národně
socialistická uvažovala s největší
obezřetnosti a smyslem pro odpovědnost k občanům
tohoto státu, neboť jde o problém mimořádně
velkého finančního, hospodářského
a sociálního dosahu.
Dovolte mi, pani a pánové, abych jménem našeho
klubu poslanců a čs. strany národně-socialistické
opakoval jen v hlavních rysech stanovisko k t. zv. národnímu
pojištění. Čs. strana národně-socialistická
si vynutila již r. 1925 přijetí zákona
číslo 148 Sb. o starobním a invalidním
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, který vinou t. zv. panské
koalice nebyl vůbec uveden v život. R. 1935 přijala
naše strana za svůj programový požadavek
rozšíření dosavadního veřejnoprávního
pojištění na pojištění národní.
Proto strana uvítala a souhlasí s článkem
XIV košického programu, který praví,
že "vláda se bude starat, aby všichni pracující
byli zabezpečeni pro případ nezaměstnanosti,
nemoci, úrazu, invalidity i staroby a aby tato péče
byla postupně rozšířena i na osoby samostatně
činné", čili čs. strana národně
socialistická se bezvýhradně staví
za uskutečnění národního pojištění,
a to tak, aby národu přineslo maximum možných
výhod. Máme upřímný zájem
o spolupráci se všemi stranami Národní
fronty právě na úseku budování
velkého díla národního pojištění,
jehož význam a dosah plně oceňujeme
a domýšlíme. Soudíme, že plán
vytvoření národního pojištění
má být vybudován na zásadách,
které by podle našeho názoru byly s to uspokojiti
v největší míře pojištěneckou
veřejnost a umožnily plynulé a hospodárné
provedení jeho jak organisačních, tak i materiálních
změn v dosud platném právním stavu
veřejnoprávního pojištění.
1. Národní pojištění nemůže
býti provedeno najednou, nýbrž po etapách.
Nepokládáme však za správné,
aby první etapou byly normy výlučně
organisační, po jejichž uzákonění
by teprve po kratším či delším
odstupu následovaly normy materiální. Pojištěnec
očekává především sjednocení
a úpravu pojistných dávek, i když uznává
nutnost organisačních změn. Organisace bez
materiální, t. j. dávkové úpravy,
přinesla by pojištěncům jen zklamání.
Účelné a v zájmu pojištěnců
nezbytné je začít jednotnou úpravou
materiální a souběžně s ní
prováděti nutné organisační
změny. Není vhodno upravovati pouze organisaci bez
současné úpravy dávek pojištění
a ani zamýšlené soustředění
pojištěnců a rozšíření
jejich okruhu se neobejde bez souběžných organisačních
změn.
2. Je nutno uvést v život, a to urychleně,
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, zemědělců, živnostníků
a příslušníků svobodných
povolání.
3. Je nutno odstranit nejkřiklavější
rozdíly v důchodovém pojištění,
t. j. zejména stanovit stejné podmínky nápadu
vdovského důchodu vdovám po dělnických
pojištěncích, jako jsou pro vdovy po pensijně
pojištěných, a dále odstranit podstatné
rozdíly v pojištění nemocenském,
hlavně bezplatné ošetření v nemocnicích
pro rodinné příslušníky.
4. Při budování dávkového systému
národního pojištění nutno přihlížeti
k hospodářské situaci státu a podniků.
Potřeby pojištění nutno krýt
hlavně z pojistného, neboť nelze očekávati,
že by stát mohl trvale přispívat příliš
velkými částkami k úhradě výdajů
pojištění, dokud se finanční
situace státu podstatně nezlepší.
Je nezbytně nutno se vyvarovat toho, aby dávkový
systém byl vybudován bez zřetele na hospodářskou
nosnost, neboť by pak místo zlepšování
dávek došlo k jejich zhoršení. Za těchto
předpokladů soudíme, že dosud zamýšlený
postup při budování národního
pojištění není dostatečnou zárukou
zdárného výsledku, a to z těchto důvodů:
1. Hlavní vadou osnovy zákona o národním
pojištění, která je připravována,
je, že řeší pouze úpravu organisace,
aniž by pojištěncům přinášela
jakýkoli přímý nebo nepřímý
zisk. Namítne se, že tento zákon je jen předpokladem
pro další rychlé vydání zákonů
upravujících materiální stránku
krátkodobého i dlouhodobého pojištění.
Námitka není přesvědčující,
neboť:
a) Jednotné nemocenské pojištění,
jehož návrh byl komisí expertů vypracován,
může vejíti v život - střízlivě
posuzováno - nejdříve 1. ledna 1947. Mezi
tím musí uplynouti přiměřená
doba k tomu, aby byla zdolána úprava administrativní,
vyřešena otázka budov, tiskopisů a pod.
Dnes je počet pojištěnců všech
kategorií asi 21/2 milionu. S osobami
samostatně výdělečně činnými
stoupl by počet pojištěnců pravděpodobně
na 4 miliony. Při nedostatku budov, lékařských
sil a j. lze to velmi těžko zvládnout.
b) Sjednocení pojištění důchodového
narazí pravděpodobně na tak vážné
obtíže, že s jeho provedením nelze počítati
před uplynutím 2-3 let.
2. Úkolem zemských národních pojišťoven
má býti hlavně provádění
pojištění důchodového. Ústřední
správa Ústřední národní
pojišťovny se bude zabývati zejména jednotným
řízením práce ve všech složkách.
Ježto sloučení důchodového pojištění
a rozšíření jeho na osoby samostatně
výdělečné činné nelze
uvésti v život tak brzo jako rozšíření
pojištění nemocenského, musily by i
po vstupu zákona o vybudováni národního
pojištění v platnost nadále působiti
jako úřadovny národních pojišťoven
Ústřední speciální pojišťovna,
Ústřední bratrská pokladna, všeobecný
pensijní ústav, Úrazová pojišťovna
a snad i náhradní ústavy. Část
agendy ÚSP a ÚBP by musela býti přenesena
na Moravu; jinak by nastala řada komplikací a obáváme
se, že by tím byl do pojištění
vnesen chaos.