Dokud nebude důchodové pojištění
sjednoceno, je třeba vybudovat jen první organisační
článek, t. j. okresní národní
pojišťovny, a orgán jim nadřazený,
pověřený dozorem nad nimi. Je neúčelné,
nehospodárné a předčasné zřizovat
mezičlánek, jimž by byly t. zv. národní
pojišťovny - zemské organisační
složky - v Čechách a na Moravě.
3. Osnova zákona o vybudování národního
pojištění stanoví v článku
VIII, že pojistné má nésti podnikatel
celé ze svého a že se potřeby pojištění
uhradí vedle pojistného i příspěvkem
státu. Národní pojištění
počítá se všeobecným zlepšením
nemocenských dávek, zejména naturálních,
a s dalším pronikavým zvýšením
dávek. Zda a do jaké míry je to možné
a únosné, nutno posuzovati s náležitým
přihlédnutím k dnešní hospodářské
situaci pojišťoven a k jejich dnešnímu zatížení.
Jen u vnitrozemských dělnických nemocenských
pojišťoven v Čechách a na Moravě
bez pohraničí si náklady na léky vyžádají
zvýšení asi o 100 %, t. j. asi o 125 mil. Kčs,
náklady na nemocnice se zvýší minimálně
o 80 %, t. j. asi o 100 mil. Kčs ročně. U
nemocenské pojišťovny soukromých zaměstnanců
se zvýší roční náklad
na léky asi o 81 mil. Kčs a asi o 40 mil. Kčs
náklady ošetřovného. Celkové
stoupnutí nákladů u dělnických
nemocenských pojišťoven je odborníky odhadováno
na více než 60 %. Dojde-li k zamýšlené
úpravě § 1151 b občanského zákona,
podle niž by nemocenské pojišťovny vyplácely
nemocenské teprve od 8. respektive 15. dne pracovní
neschopnosti místo od 4. dne jako dosud, činilo
by zvýšení asi 50 %.
Zajímavé je, kolik dnes činí pojistné
v procentech výdělku. Za dělníka se
odvádí na pojistném nemocenském s
příspěvkem k účelovému
jmění a na pojistném důchodovém
dohromady cca 141/6 % výdělku,
za úředníka pojištěného
u Všeobecného pensijního ústavu 20,5
%, za horníka 23,5 % výdělku. Připočítáme-li
u dělníka k tomu ještě průměrně
13/4 % na pojištění úrazové
a 42/3 % příspěvku
na rodinné přídavky - neboť pojistné
se platí z jeho výdělku za 7 dní -
u horníka pak průměrně 3 % na pojistné
pro pojištění úrazové a 4 % příspěvku
na rodinné přídavky a u úředníka
13/4 % na pojistné pro pojištění
úrazové a 4 % příspěvku na
rodinné přídavky, dospíváme
k těmto pozoruhodným číslům:
za dělníka činí již dnes pojistné
všech druhů cca 201/2 % výdělku,
za úředníka pojištěného
u VPÚ cca 253/4 % výdělku,
za horníka cca 301/2 % výdělku.
K úhradě zvýšených nákladů
na zlepšené dávky bylo by třeba zvýšit
pojistné. Z toho, že dnes v dělnickém
pojištění nemocenské pojistné
dosahuje fakticky již 7 % a návrh na sjednocené
pojištění nemocenské počítá
s úhradou pojistného 8 % z příjmů,
k čemuž má stát přispívat
dalšími 4 %, vidíme, před jak těžký
finanční problém jsme postaveni. Jen si vzpomeňme
na zákony, které jsme odhlasovali minulého
roku v oboru sociálního pojištění.
Tak pojišťovny vyplatily na jednorázových
přídavcích k důchodům v prosinci
minulého roku částku 600 mil. Kčs.
Zákon o přídavcích k důchodům
invalidního, starobního, pensijního a provisního
pojištění, odstupňovaných měsíční
částkou u důchodů invalidních
a starobních 500 Kčs, u vdovských důchodů
300 Kčs a u sirotčích důchodů,
důchodů rodičů a jiných pozůstalých
200 Kčs, vyžaduje roční částky
přes 21/2 miliardy Kčs. A
na úhradu zatím není pamatováno v
rozpočtu letošním vůbec. Přídavky
na děti jen po 150 Kčs měsíčně
representují podle odhadu více než 3 miliardy
Kčs ročně. Zlepšení dávek
v nemocenském i důchodovém pojištění
si vyžádá miliardových nákladů.
Z výše uvedených čísel je zřejmo,
že se i za dosavadního stavu dávek setká
snaha po dosažení a udržení hospodářské
rovnováhy pojišťoven s velikými obtížemi.
Zvýšení bylo tedy možné jen za
předpokladu všeobecného zlepšení
hospodářské a finanční situace
státu, neboť pojistné nelze zvyšovat nad
rozumnou míru. Úhradu zvýšených
nákladů bylo by nutno vyžadovati především
od státu, což vzhledem k téměř
30 miliardovému deficitu v roce letošním není
možné, chceme-li se snažit opravdu poctivě,
aby jednou zvýšené dávky nemusily býti
v budoucnu snižovány.
To vše jsou obtíže, s nimiž se budování
národního pojištění setkává.
Proto jsouce vedeni poctivou snahou uskutečnit národní
pojištění, jsme pro řešení
etapové. První etapa: Vydat rámcové
předpisy o národním pojištění,
jichž účinnost by nastala současně
se zákonem o jednotném pojištění
nemocenském, vztahujícím se i na osoby samostatně
výdělečně činné, při
organisačním soustředění nositelů
nemocenského pojištění v okresních
národních pojišťovnách.
Nároky by bylo nutno upraviti tak, aby se vystačilo
s úhradou nejvýše 9-10 % pojistného
z příjmů, aniž by bylo počítáno
se státním příspěvkem. Okresním
národním pojišťovnám by byla prozatím
ponechána samostatná právní osobnost
a byly by podrobeny dozorčí pravomoci ústředí
nositelů pojištění. Do správního
sboru ústředí by byli přibráni
i zástupci Slovenska.
Druhá etapa: Ústředí nositelů
pojištění by koordinovalo činnost nositelů
důchodového pojištění a připravovalo
postupně podle hospodářských možností
sjednocení předpisů o pojištění
důchodovém s hlavním zřetelem na vyrovnání
důchodů.
Třetí etapa: Po dosažení cílů
uvedených sub 2 by došlo k likvidaci ústředí,
ke zřízení ústředny, t. j.
Ústřední národní pojišťovny
a národních pojišťoven v Čechách
a na Moravě, při současném vydání
zákona o důchodovém pojištění.
Uzavírám: Kdo vážně a odpovědně
a především se zřetelem na pojištěnce,
kteří budou tvořit 97 % národa, počítáme-li
i rodinné příslušníky, uvažuje
o cestách, jak nejrychleji a při tom solidně
a trvale bez budoucích otřesů budovati národní
pojištění, narazí na mnohé obtíže.
Jde o problém nesmírného dosahu hospodářského,
finančního a sociálního, který
je možno řešiti se zdarem za předpokladu,
že naše hospodářství a naše
finance budou v nejlepším stavu, chceme-li, aby naděje
v toto národní pojištění kladené
nebyly zklamány.
Rozhodujícími musí být jen a jen zájmy
pojištěnců a žádné zájmy
mocenské či osobní. Pří přesunech
obyvatelstva z oboru do oboru, ze zaměstnání
námezdného do zaměstnám samostatného,
při nedostatku podkladů k zjištění
pevné pojistně matematické základny
nelze než si uvědomit - jak to řekl pan ministr
dr Šoltész ve svém exposé v soc.
politickém výboru sněmovny 4. prosince 1945
- že, dílo tak významné a takové
sociální a hospodářské důležitosti
musí být vybudovano obezřele".
K tomu jen dodávám: První zákon o
invalidním a starobním pojištění
vyžádal si dlouhých a pilných porad.
Národní pojištění musí
být připravováno sice pokud možno rychle,
ale ještě s větší důkladností,
aby nakonec dobře míněné dílo
se nezhroutilo a nezpůsobilo více škod než
prospěchu.
Široké vrstvy lidové musí dobrodiní
národního pojištění ucítit
co nejdříve a trvale. Proto naléháme,
aby jeho organisační úprava byla připravena
zároveň s jeho nejpodstatnější
náplní materiální - to jsou dávky,
úhrada atd. - abychom jako Národní fronta
vytvořili dílo nejen revoluční svým
pojetím, t. j. zabezpečením celého
národa, ale i zajištěné pro budoucnost
se všemi předpoklady stálého zlepšování.
Je to třeba učinit co nejdříve. Ale
ani předvolební taktika nesmí nikoho vést
k tomu, aby jen dočasný a zdánlivý
úspěch byl vykoupen nedokonalostí díla.
Čili jasně, stručně a po pravdě:
Československá strana nár. socialistická,
když předstoupí před lid, musí
od něho slyšet hlas: "Ano, dobrodiní národního
pojištění pociťujeme ve své zvýšené
životní úrovni, cítíme se zabezpečeni."
Hanbili bychom se a všichni by se musili hanbit, kdyby v
lidové demokracii lid nám právem vmetl ve
tvář slova: Slibovali jste nám, nic jste
nám však nedali, nýbrž vytvořili
jste jen novou instituci s novými funkcionáři,
a na pojištěnce zatím nedošlo. Budujme
proto národní pojištění svědomitě,
solidně, a mysleme při tom především
na pojištěnce, na celý pracující
národ, kterému má národní pojištěni
přinést bezpečné sociální
zajištění a tím i zvýšení
životní úrovně. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. dr Uhlíř.
Posl. dr Uhlíř: Slavná sněmovno,
paní a pánové! Chci dnes učinit několik
připomínek k rozpočtu ministerstva školství,
který dosahuje výše, jaké náš
rozpočet nikdy před tím nedosáhl.
I když jsme vedeni smyslem pro největší
šetrnost, jsme si vědomi, že je třeba
československé škole a osvětě
poskytnout plné možnosti k rozvoji, neboť na
nich spočívá duchovní a mravní
síla národa. Je také třeba uvážit,
že málokterý úsek našeho národního
života byl tak postižen persekucí, jako právě
naše školství a kultura.
Projektovaná parlamentní kontrolní a úsporná
komise jistě potvrdí oprávněnost položek,
které jsou preliminovány na školství
a osvětu. Můžeme být právem hrdi
na své školské a kulturní pracovníky
a na jejich chování. Když jsme za hranicemi
sledovali germánský útok na českou
školu i zločinné počínáni
Emanuela Moravce, byli nám učitelé našich
dětí nadějí a vírou, že
přes sebe větší teror nevydají
svých škol a nepokřiví duše naší
mládeže. Když jsem hovoříval k
našim pedagogům z Londýna a žádal
je i rodiče o nejužší spolupráci,
byl jsem si jist, že tlumočím jenom to, o čem
učitelé, matky i otcové byli z hloubi duše
přesvědčeni.
Čeští učitelé a profesoři
přinesli na oltář vlasti jednu z největších
obětí, jakou který stav u nás přinesl.
Po mém návratu z ciziny jedna z mých prvých
návštěv v Brně - a to ještě
za bojů o Brno - platila zemské školní
radě. Šel jsem tam proto, abych si vyžádal
seznamy popravených, umučených a persekvovaných
profesorů a učitelů z Moravy a Slezska, a
ujišťuji slavnou sněmovnu, že jsem se až
zachvěl při prohlížení seznamů,
obsahujících sta a sta učitelských
jmen. Jenom z národních škol bylo k smrti umučeno
555 učitelů. Jsem šťasten, že mohu
dnes vyzvednout věrnost a statečnost našeho
učitelstva i velikost oběti, kterou přineslo
za naší svobodu. Naši učitelé a
profesoři zůstali ve své zdrcující
většině věrni slibu, který dali
svému velikému učiteli Tomáši
G. Masarykovi, že jeho odkazu věrni zůstanou.
Ty řady umučených a persekvovaných
pak potvrzují, že o českém učiteli
platí Cambronnova slova: "Strážce umírá,
nikdy se však nevzdává". (Potlesk.)
A tak jako v letech naší poroby, tak i dnes v nové
republice je naše učitelstvo mezi prvními,
kdož s nadšením a bez pobízení
se od počátku zapojili do budovatelské práce.
Tisíce se jich hned v prvních dnech vracelo do pohraničí
zajišťovat školy a shledávat děti.
Mnozí neměli po několik měsíců
platu, byli bez bytů, žili nuzně, neboť
zásobování bylo nedokonalé - a přece
nezklamali. Vzpomínám, jak např. čeští
učitelé zazdívali poškozené stěny
svých škol a spravovali rozbitá okna tříd
sklem ze svých obrazů, jenom aby děti, které
o tolik přišly ve výchově, se mohly
rychle učit. Budiž zde zdůrazněno, že
u učitelů a profesorů nebylo a není
pokleslé pracovní morálky. (Potlesk.)
Bylo by záhodno, aby učitelé a profesoři
exponovaní v pohraničí a pracující
za zvlášť těžkých podmínek
byli ve své práci podepřeni zvláštními
pohraničními přídavky.
Vyzvedám tato fakta, paní a pánové,
v souvislosti nejenom s rozpočtem školského
resortu, ale též u příležitosti
výročí Jana Amose Komenského, jež
připadá na dnešní den. Jsem šťasten,
že jeho prvé výročí ve svobodné
vlasti můžeme vzpomenout spravedlivým oceněním
zásluh českého učitelstva.
Vždy jsme volali po úzké součinnosti
školy s rodinou. Nejpevnější základy
k této součinnosti byly položeny za války,
kdy obě tyto instituce spojovala láska k českému
dítěti a obava o ně. Toto pouto rodiny a
školy je třeba upevňovat a prohlubovat zejména
dnes ve svobodném státě. Na obapolné
důvěře a spolupráci rodiny a školy
závisí skutečná a pravá demokratisace
naší školy i skutečná socialisace
vzdělání poskytovaného rovným
dílem a se stejnou láskou dětem všech
sociálních vrstev bez rozdílu politického,
náboženského či jiného přesvědčení.
Spojí-li se rodina a škola za jediným cílem,
vytvoří-li jednotný duchovní a mravní
proud národní kultury, není moci, která
by otřásla naším národem.
Vedle našich učitelů připadá
zde krásna úloha zejména matkám našich
dětí, které prokázaly v době
národní poroby takové uvědomění,
spolehlivost a věrnost duchovnímu odkazu našich
dějin, že se nejenom zapsaly na nejslavnější
stránky novodobé české historie, ale
staly se důležitým faktorem národního
pokroku a zárukou čistoty duchovního života
národa i do budoucnosti. (Potlesk.)
Hodnotím-li dnes tyto zdravé síly národa,
musím na druhé straně konstatovat, že
nebyla u nás ještě náležitě
zhodnocena velikost služby, kterou naše škola a
učitel národu prokázali. Vysvětluji
si to přílišným pracovním tempem,
které nám doposud nedopřálo zaujmout
stanovisko ke všemu, co je spjato s léty národní
poroby i dobou současnou. Jen uvažme, že stále
ještě čekají vdovy a sirotci po umučených
a v důsledku persekuce předčasně zemřelých
učitelích a profesorech. Pobírají
sice pensi, která však nenahradí ztrátu
živitele ani velikost přinesené oběti.
Také pensijní základna jejich je nízká,
ježto jde většinou o lidi mladší,
a procento, které na výslužné jim připadá,
je malé. Tyto rodiny nesmírně strádaly
za okupace, kdy plat jejich živitelů byl buď
úplně zastaven nebo zredukován na polovinu.
Jsou to rodiny zadlužené a je třeba urychlené
výpomoci pro ně, aby byly přesvědčeny,
že republika si váži těch, kdož pro
ni trpěli a obětovali zdraví i životy.
S touto otázkou souvisí další nevyřešené
bolesti. Je to na př. reaktivace učitelů
a profesorů, mužů i žen, kteří
byli nepřátelským režimem předčasně
posláni do pense, nebo kterým v důsledku
persekuce byl plat snížen, případně
byli jinak postiženi. Jejich reaktivaci je třeba provádět
rychleji, než se děje doposud, aby škody, které
utrpěli, byly také rychle napraveny. Do této
kategorie patří také provdané učitelky,
které byly nuceny za fašistického režimu
odejit ze služby. Dostávají sice vyrovnávací
přídavek, avšak jejich služební
poměr není upraven, takže v případě
propuštění nebo úmrtí zůstává
jim stará základna pro výslužné
nebo zaopatřovací požitky. Je naléhavé
třeba, aby léta která byly nuceny strávit
mimo službu, jim byla také plně do postupu
a do pense započítána.
Považuji dále za nespravedlivé, aby se dělal
rozdíl mezi staropensisty a novopensisty, aby byl křiklavý
nepoměr mezi pensisty, kteří odešli
do výslužby před 1. lednem 1944, a těmi,
kteří odešli po tomto dni. Je potřebí
všecky pensisty zrovnoprávnit a jejich požitky
upravit tak, aby po celoživotní poctivé práci
mohli lidsky žít vzhledem k současným
drahotním poměrům.
Jde tu dále o otázku napravení škod
těm, kdož přežili útrapy koncentračních
táborů, vězení a celé persekuce,
stejně jako všem, kdo se aktivně zúčastnili
zápasu za svobodu. Jsou to lidé, kteří
se vrátili do služby většinou s otřeseným
zdravím. Kvitujeme s vděčností, že
školská správa na ně zvlášť
pamatuje při ustanovování a oceňuje
jejich národní a státní spolehlivost.
Je však třeba nahradit jim, oč byli připraveni
za nesvobody. Jejich platy byly většinou zastaveny
nebo silně sníženy, celé rodiny persekvovány,
a dnes tito lidé zápasí se zadlužením
a nedostatkem. Je třeba, aby ve smyslu dekretu presidenta
republiky o odčinění křivd byly jejich
náležitosti urychleně vyřizovány,
a to mimořádnými opatřeními.
Domáhám se také toho, aby učitelům
a profesorům, povolaným k vojenské službě,
byla presenční služba plně započítána
do postupu. Nesmí vzniknouti dojem, že lidé
jsou u nás trestáni za to, slouží-li
jako vojáci své republice.
Chtěl bych však dnes také poukázat na
dávný požadavek našeho učitelstva,
t. j. postátnění všeho učitelstva.
Už za prvé republiky se domáhalo učitelstvo
zrovnoprávnění s ostatními kategoriemi
státně zaměstnaneckými a s tím
větší nadějí očekává
spravedlnost od nové republiky. Nemůže být
pochyby o tom, že učitelská práce je
pro celý stát tak důležitá, že
je možno učitele považovat za státního
služebníka. K jakým důsledkům
vede dosavadní disparita mezi veřejným učitelem
a mezi státním zaměstnancem, je vidět
na př. na postavení učitelů a profesorů,
přidělených centrálním úřadům.
Přesto, že vykonávají veškeré
práce s úřadem spojené jako odborníci,
zůstávají stále v poměru přiděleneckém
a jsou v nevýhodě proti všem kategoriím
úřednictva jak po stránce platové,
tak i služební.
Jak eminentně důležité je postátněni
učitelstva, svědčí dále nesmírné
obtíže, se kterými se dnes setkáváme
v oboru předškolní výchovy. Naše
veřejnost volá po zřizování
mateřských škol. Z našeho pohraničí,
zejména z vrstev dělnických a zemědělských,
jde apel za apelem, aby se rozšiřovala síť
těchto škol, neboť zvýšená
pracovní potřeba a nedostatek pracovních
sil nutí dnes i matky, aby se zapojily do pracovního
provozu. Mateřská škola se tak stává
nejen důležitou výchovnou institucí,
nýbrž přebírá i významnou
úlohu sociálně zdravotní, pečujíc
o děti v předškolním věku po
všech stránkách a usnadňujíc
tak jejich rodičům jejich pracovní úkoly.
Jaká služba se tím prokazuje republice v době,
kdy se hledá každá pracovitá ruka, není
třeba ani zdůrazňovat.
A teď si představte, že tento obrovský
úkol se má zvládnout nejen nedostačujícím
počtem učitelských sil, ale že se mu
staví v cestu i potíže organisačně-právní.
Máme totiž učitelky státní, obecní,
městské, závodní, matiční
atd. vesměs dobře kvalifikované, a přece
jich nemůžeme plně využíti, protože
státní finanční správa se brání,
aby na státních školách nebyly umisťovány
síly, které dosud zestátněny nejsou,
třebas jsou plně kvalifikované. Víc
než celá čtvrtina těchto sil nemůže
býti náležitě zhodnocena, neboť
nemáme to svědomí, ustanovovati na státních
školách jako začátečnice učitelky,
které mají za sebou dvacetiletou i delší
úspěšnou práci, a to jenom proto, že
doposud jejich právní poměr nebyl vyřešen.
Z toho důvodu se důrazně domáháme
brzkého vydání zákona o postátnění
všeho učitelstva, aby učitelstvo bylo konečně
postaveno na pevnou právní basi.
S tím přímo souvisí dávný
požadavek vysokoškolského vzdělání
učitelstva všech kategorií, jehož má
nabýti na pedagogických fakultách. Vítáme,
že zákon o pedagogických fakultách je
připraven a že bude brzy sněmovně předložen.
Litujeme, že se tak nestalo už dříve,
očekávali jsme, že tento moderní zákon
bude přijat sněmovnou dnešního dne,
u příležitosti výročí
Jana Amose Komenského. Bylo by to bývalo slavnou
manifestací sněmovny pro veliký kulturně-mravní
a vychovatelský odkaz Komenského, a i s hlediska
mezinárodního by to mělo svůj mimořádný
význam.