Došla mně kandidátní
listina klubu poslanců čs. strany národně-socialistické,
jíž náležel resignovavší zapisovatel
posl. Litera. Touto listinou je navržen za zapisovatele
posl. Tichý.
Nebude-li námitek, dám
volbu zapisovatele provésti podle 2. odstavce § 61
jedn. řádu zdvižením ruky. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo souhlasí s volbou pana
posl. Tichého za zapisovatele Prozatímního
Národního shromáždění,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Pan posl.
Tichý je zvolen za zapisovatele.
Táži se zvoleného,
zda funkci přijímá.
Posl. Tichý: Přijímám.
Předseda:
Zvolený funkci přijal.
Nyní přikročíme
k volbě pořadatele za resignovavšího
posl. Picha-Tůmu.
Kandidátní listina
klubu poslanců komunistické strany Československa
navrhuje za pořadatele pana posl. Závodského.
Nebude-li námitek, dám
volbu pořadatele provésti podle 2. odst. §
61 jedn. řádu zdvižením ruky. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo souhlasí s volbou pana
posl. Závodského za pořadatele Prozatímního
Národního shromáždění,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Pan posl.
Závodský je zvolen za pořadatele.
Táži se zvoleného,
zda funkci přijímá.
Posl. Závodský:
Přijímám.
Předseda:
Zvolený funkci pořadatele přijal.
Tím je vyřízen
2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru
rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 230) finančního zákona republiky Československé,
kterým se stanoví státní rozpočet
na rok 1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 36.
schůzi Prozatímního Národního
shromáždění dne 5. března 1946.
Budeme pokračovati v kulturní
a sociální části podrobné
rozpravy.
Přihlášeni jsou
ještě tito řečníci: pp. posl.
Jura, Deči, Prav. Nosek, Machačová-Dostálová,
Bělíková, inž. Michalič,
Maleček, inž. Gonda.
Uděluji slovo prvému
řečníku, jímž je p. posl. Jura.
Posl. Jura: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Při projednávání
státního rozpočtu, jehož nedostatků
jsme si dobře vědomi, vyvstal nám znovu v
celé šíři problém naléhavého
řešení otázek veřejných
a státních zaměstnanců. Nejde tu jen
o projednání platových a služebních
poměrů státních a veřejných
zaměstnanců, nýbrž i o to, aby zastaralý
a neudržitelný systém státní
správy a těžkopádný způsob
úřadování byl vystřídán
a naplněn duchem lidově-demokratického zřízení.
Musíme usilovat o to, aby masy státních a
veřejných zaměstnanců, zejména
v nižších složkách, se mohly plně
zúčastnit všech prací, směřujících
k zlidovění veřejné správy
a administrativy. Je třeba podchytiti tuto živou sílu
v její tvůrčí a pracovní schopnosti,
je třeba dát širokým masám státních
a veřejných zaměstnanců příležitost,
aby se jejich obětavá práce, láska
a oddanost k nové republice mohly plně rozvinouti
a nebyly ochromovány a znovu ubíjeny reakční
částí naší vysoké byrokracie,
jejíž duch se nezměnil, je třeba zabránit
tomu, aby metody předmnichovské doby nebyly obnovovány
a uplatňovány, jak se, bohužel, dosud ve značně
míře děje.
Toto dílo obrody se nám
však může podařit jen tehdy, uvědomíme-li
si dlouhou stupnici nejrůznějších křivd
a bezpráví, jimiž se musely široké
masy veřejných zaměstnanců a pensistů
k nové republice protrpěti. Teprve potom najdeme
schůdnou a spolehlivou cestu, která by zároveň
vedla k prospěchu republiky.
Musíme si především
uvědomit, že se liberalistický režim nikdy
nerozpakoval sanovat své hospodářství
na újmu státních a veřejných
zaměstnanců, odbouráváním jejich
výsostných práv, že se nezastavil ani
před obcházením stanovených zásad
a záruk, které byly státním zaměstnancům
zákonně přiznány. Na jedné
straně se restrikce zaměstnanců střídaly
s úspornými opatřeními, na druhé
pak se ženy propouštěly a schopní zaměstnanci
byli posíláni předčasně do
pense. Vysocí úředníci, kteří
řídili personální politiku, vyhledávali
cesty a prostředky, jak by úbytky státní
pokladny, zaviňované bankéři, fabrikanty
a velkostatkáři, ušetřili na mzdách
a platech smluvních dělníků, zřízenců,
drobných úředníků a pensistů.
V předmnichovské době musely právě
kategorie středních a veřejných zaměstnanců
strpěti bez jakékoliv možnosti obrany tolik
ústrků a bezpráví, tolik křivd
a poškození, že by ani dlouhé kapitoly
této objemné knihy nespravedlnosti nestačily
je obsáhnouti. A nové křivdy a poškození
se k nim přidružily v době okupace. Tuto nepřehlednou
spoustu škod a bezpráví nelze prostě
v krátkém přehledu zachytit a vyjmenovat.
K ilustraci těchto poměrů se však pokusím
uvésti aspoň největší křivdy,
které byly veřejným zaměstnancům
v neblahé minulosti způsobeny, aby nám bylo
zřejmo, jak mnoho jim dlužíme. (Předsednictví
převzal místopředseda Gottier.)
Desetitisícům smluvních
dělníků, smluvních a pomocných
zaměstnanců, oficiantů, pomocných
kancelářských úředníků,
mužům a ženám se nespravedlivou systemisací
tak prodlužovala čekatelská doba a protiprávním
způsobem se tak oddalovalo definitivní ustanovení,
že každý z takto postižených zaměstnanců
byl připraven o tisíce a desetitisíce korun
v předválečné hodnotě.
Nevydáním předpisů
o započtení předchozích služeb
podle § 142 platového zákona, č. 103
z r. 1926, nebyla desetitisícům státních
a veřejných zaměstnanců započtena
smluvní doba pro účely platového postupu
a každý takto postižený zaměstnanec
byl postižen o tisícové částky
v předválečné hodnotě.
Nevydáním předpisů
o čekatelské době pro příslušníky
kategorie zřízenecké a nahrazováním
čekatelské doby dobou pomocně-zřízeneckou
se oddalovalo ustanovení každého malého
zaměstnance nejméně o dvě léta.
Desetitisíce železničních
zaměstnanců byly vládním nařízením
č. 15 z r. 1927 protiprávně, t. j. proti
předpisům platového zákona č.
103 z r. 1926, zařaděny do nižších
stupnic a kategorií, a tak každý z takto postižených
železničních zaměstnanců byl
za dobu 20 let připraven o desetitisícové
částky.
Vojenská služba nebyla
desetitisícům veřejných a státních
zaměstnanců vůbec započtena a jiným
desetitisícům byla započtena jen z poloviny,
ačkoliv vojenská služba za Rakouska byla započtena
v celkové výměře.
Předcházející
služba soukromá nebyla započtena velké
části zaměstnanců a toto započtení
nebylo provedeno ani u sil technických a řemeslných,
ba ani v takových případech, kdy státní
správa ze získané soukromé praxe měla
užitek, jako u inženýrů, stavitelů,
techniků, specialistů, odborníků,
řemeslníků a pod.
U početných skupin
řemeslných zaměstnanců se využívalo
jejich řemeslné kvalifikace, ale plat nebyl podle
ní určován.
Povyšovacích možností,
přiznaných zákonem rovnoměrně
pro všechny kategorie, používáno bylo
jen u zaměstnanců vyšších kategorií.
U nižších zaměstnanců se povýšení
provádělo jen výjimečně, celé
skupiny byly z možnosti povýšení vůbec
vyloučeny. Statisíce pensistů, kteří
věrně sloužili a poctivě pracovali,
trpí nevinně za to, že odešli do pense
s nedostatečným důchodem nebo že byli
posláni do pense v době restrikce, hospodářské
krise, v pohnutých dobách r. 1938, aniž měli
vyslouženo.
Pensistům, kteří
odešli do výslužby před 31. prosincem
1940, není započítána vojenská,
veřejná neb soukromá služba pro výměru
pense, jako je tomu u těch důchodců, kteří
odešli do výslužby po 31. prosinci 1940.
Vládní nařízení
č. 51 až 57 z r. 1942, jakož i nařízení
č. 15 až 19 z r. 1944 zanesla do špatné
struktury platové další německo-nacistický
prvek, jímž byla hodnocena nikoli práce, ale
služební místa, a tím byly poškozeny
četné nižší kategorie.
Tak macešsky se postupovalo,
tak protiprávně se jednalo, tak nevážně
se hodnotila a odměňovala poctivá práce
veřejných, státních a obecních
zaměstnanců, tak se ubližovalo pensistům.
K těžkým křivdám,
způsobeným veřejným zaměstnancům
za předmnichovské republiky, nakupila se nová
bezpráví v období protektorátu. V
různých dobách za předcházejícího
režimu bylo tak nestejně a rozdílně
měřeno veřejným zaměstnancům,
že vznikly křiklavé rozdíly a nesrovnalosti,
že se nenajdou dva zaměstnanci v úřadě
se stejným počtem služebních let, se
stejným vzděláním, se stejnou služební
dobou, se stejnou prací a se stejnou schopností,
aby nebyl podstatný rozdíl v jejich platových
a služebních poměrech.
Platové právo veřejnozaměstnanecké
prakticky uplatňované protilidovými režimy
a protilidovou byrokracií vedlo na jedné straně
k vytváření prázdných a hluchých
funkcí, které stále ještě jsou
příčinou zdlouhavého, komplikovaného
administrativního řízení, jež
podvazuje, otravuje budovatelskou činnost, a na druhé
straně vede ještě stále k záměrnému
vykořisťování nižších
zaměstnanců.
My komunisté neneseme vinu
ani odpovědnost za všechna ta bezpráví,
způsobená veřejným zaměstnancům
a pensistům v období po prvé světové
válce a za okupace. Naopak, my komunisté bychom
mohli na příkladech našich četných
protestů proti restrikcím, úsporným
opatřením, předčasným posíláním
do pense, proti nezapočítávání
vojenské služby a vůbec proti bezpráví
páchanému na veřejných zaměstnancích
dokazovat, že jsme vždy stáli a bojovali po boku
utlačených, pronásledovaných, poškozovaných
a persekvovaných veřejných zaměstnanců.
Ale i když my jako komunisté
jsme se ani v nejmenším v dřívějších
dobách nezúčastnili na poškození
státních a veřejných zaměstnanců,
přece jen ze všech svých sil a nejúčinnější
pomocí se chceme podílet, účastnit
a bojovat za to, aby se státním a veřejným
zaměstnancům dostalo zadostiučinění.
Činíme tak nejenom pro obhajobu jejich spravedlivých
práv a požadavků, ale také proto, aby
u nás v nové republice zmizely křiklavé
rozdíly a nesrovnalosti a aby byla vybudována základna
pro nové, spravedlivé hodnocení poctivé
a věrné práce pro republiku, aby se sil všech
státních zaměstnanců mohlo využít
k dobru a blahu lidově demokratické republiky. Veřejnozaměstnanecké
problémy je třeba postavit na novou základnu,
odpovídající současnému lidově-demokratickému
uspořádání. Je třeba, aby se
za účasti zástupců veřejných
zaměstnanců bez jakéhokoliv dalšího
váhání a odkládání přistoupilo
k projednání a vyřešení těchto
nejnaléhavějších otázek. S povděkem
dlužno kvitovat, že vláda Národní
fronty dekretem presidenta republiky č. 59 z r. 1945 zpětným
povýšením státních zaměstnanců
za dobu poroby umožňuje, aby způsobem a rozsahem
velkorysým, který nemá obdoby a srovnání
v historii veřejnozaměstnaneckých úprav,
byly odčiněny křivdy způsobené
zaměstnancům v době poroby.
Toto povýšení
státních zaměstnanců se však
tak protahuje, že to způsobuje nespokojenost a roztrpčení
veřejných zaměstnanců. Ale opravdové
pobouření vyvolává skutečnost,
že byrokracie měří dvojím loktem.
Favorisuje povyšování vysokých úředníků
centrálních úřadů, ale při
tom průtahy, brzděním, prodlužováním
povyšovacích lhůt klade nejrůznější
překážky při projednávání
návrhů na povýšení drobných
a středních zaměstnaneckých vrstev.
Prostě to, co na jedné straně štědře
rozdává vysokým úředníkům,
snaží se ušetřit na kategoriích
zřízeneckých a úřednických.
Veřejní zaměstnanci
jsou do nejvyšší míry pobouřeni
svévolným počínáním
byrokratické kliky. Nelze strpěti, aby několik
vysokých úředníků k nám
zavádělo poměry favorisování
vysokých úředníků a hrubého
poškozování desetitisíců drobných
a středních zaměstnanců. Proto žádám
a navrhuji:
Usnesením vlády budiž
renominační akce tak urychlena, aby veřejní
zaměstnanci dostali jmenovací dekrety nejpozději
do výročí květnové revoluce.
To lze dokázat, když se vláda usnese na jednotných
směrnicích, podle kterých resorty samy jmenování
provedou, pokud nejde o funkce, kde je třeba potvrzení.
V resortech, ve kterých renominace
už byla schválena, budiž přezkoušena,
opravena a zlepšena podle nových jednotných
směrnic vlády.
Nesrovnalosti vzniklé následkem
70procentní systemisace nutno odstranit při jmenování
a povyšování za rok 1945, jmenovitě
mezi prvou a ostatními služebními třídami,
a povyšovací lhůty pro druhou a další
třídy je třeba přiměřeně
snížiti.
Jelikož v původním
dekretu presidenta republiky nebyla stanovena zpětná
finanční účinnost, budiž výše
doplatků omezena na částku nepřesahující
10.000 Kčs. Není možné a myslitelné,
aby se vysokým státním úředníkům,
kteří se neblaze zapsali svým asociálním
postupem vůči nižším kategoriím
a za okupace sloužili okupantskému režimu a brali
vysoké platy, opět nyní z pokladny republiky
vyplácely statisícové částky,
zatím co zřízenci, podúředníci
a drobní úředníci jsou prodlužováním
povyšovacích lhůt znovu poškozováni.
Rychlým a spravedlivým provedením renominační
akce je třeba přesvědčit státní
a veřejné zaměstnance, že vláda
Národní fronty nestrpí, aby neblahé
methody vysoké byrokracie byly přenášeny
a vůči nižším zaměstnancům
uplatňovány i za lidově-demokratického
režimu.
Vzhledem k zvýšeným
cenám životních potřeb dlužno upravit
služební příplatky a cestovné.
Dosavadní výměry mohou stačit jen
vysokým úředníkům, ale doplácejí
na ně malí úředníci, gážisté,
podúředníci a zřízenci, tedy
sociálně slabí státní a veřejní
zaměstnanci. Neurovnané poměry bytové,
potíže a nesrovnalosti, s nimiž zápasí
zaměstnanci, kteří se dobrovolně a
obětavě hlásili k službě v pohraničí,
dlužno odstranit. Rychlým rozhodnutím vlády
je třeba těmto zaměstnancům přiznat
pohraniční přídavek, a to až
do konce roku 1945. Pro další dobu, dokud rozdílné
poměry bytové a cenové nebudou mezi pohraničím
a ostatními částmi republiky úplně
vyrovnány, nutno mimořádným příplatkem,
ať už ve formě přiznání
vyššího činovného anebo jiným
způsobem, uhraditi vyšší vydání
vzniklá mimořádnými poměry
v pohraničním území.
Novelisací vládního
nařízení č. 15 z r. 1927 je třeba
odčiniti těžké bezpráví,
způsobené železničním zaměstnancům
tím, že na podkladě tohoto nařízení
byli zařaděni do nižších platových
stupnic a že jejich služby byly zhodnocovány
hůře než předpisoval platový
zákon z r. 1926. Zavedenými výkonnostními
přídavky jsou odměňováni převážně
zaměstnanci centrálních úřadů.
Je třeba zavésti takovou spravedlivou odměnu
za mimořádné práce, aby se dostalo
odměny každému i v úřadech a
služebnách nižších instancí,
a to formou veřejnou, aby se tak pozvedla pracovní
morálka.
Nový platový zákon
budiž sestaven na zásadách spravedlivého
hodnocení práce, pracovního výkonu,
důležitosti a odpovědnosti jednotlivých
druhů služeb. Budiž jednotně a spravedlivě
započtena vojenská služba. Zaměstnanci
buďtež zařazeni jednotně podle celkové
služební doby, ať smluvní, čekatelské
nebo soukromoprávní. Při tom třeba
pamatovat i na pensisty. Lidé, kteří poctivě
pracovali a lidské společnosti sloužili, zasluhují,
aby tato společnost jim poskytla tolik, aby své
stáří mohli v klidu ztrávit.
Závěrem bych chtěl
zdůraznit: Policejně-byrokratický režim
v předmnichovské době se choval k veřejným
zaměstnancům více než macešsky
a doba okupace byla jen jeho přímým pokračováním
v ještě horším slova smyslu.
Dnes je možnost nápravy
v našich rukou. Nová republika, stavěna od
základů na lidově-demokratických zásadách,
snaží se poctivě a spravedlivě hodnotiti
práci každého člověka, každého
zaměstnance. I když je dnes její situace o
to těžší, že musela převzít
neblahé dědictví po nacistech v rozvráceném
hospodářství, musíme se snažit
odčinit aspoň nejtvrdší křivdy,
spáchané na veřejných zaměstnancích.
Z valné části to můžeme učinit
rychlým provedením renominanční akce,
povýšením a jmenováním veřejných
zaměstnanců, kteří byli tak dlouho
a tak bezmezně trpěliví.