Dobrovolná charitativní
péče, jak jsem se již zmínila, je dosud
platným a dobrým doplňkem sociální
politiky. Nemůže nám býti proto lhostejno,
jestliže se tu projevuje snaha, určitou již zavedenou
a v práci osvědčenou instituci rušiti.
Máme u nás dobrovolnou instituci, která sice
vznikla za války, která se však osvědčila
a která až na několik málo výjimek
měla ty nejlepší pracovníky a pracovnice.
Zasluhuje připomenouti, že Česká sociální
pomoc, která mimo získávání
prostředků na dobrovolnou sociální
a zdravotní péči, podporuje sociálně
slabé rodiny a osoby, vydala od 1. listopadu 1944 do 31.
prosince 1945 na podpůrnou péči 203 miliony
korun. Jde převážnou většinou o
péči doplňkovou, která podstatně
převyšuje částky, které dávají
na tyto účely z titulu chudinského zákona
naše obce a města.
Přehled příjmů
a vydání České sociální
pomoci jest nejkrásnějším svědectvím
sociálního cítění našeho
národa. Jsou to většinou naše pracující
vrstvy, které na tyto účely přispívají.
Roku 1945 vydala Česká sociální pomoc
dohromady 252,073.000 Kčs. Z této částky
připadá na péči o mládež,
kterou provádí Péče o mládež,
částka 39,923.587 Kčs. Na zdravotní
péči bylo vydáno roku 1945 81/2
milionu korun.
Jsem povinna připomenouti,
že částka 103,966.800 Kčs, zahrnutá
v rozpočtu ministerstva ochrany práce a sociální
péče pro země české a slovenské
pro péči o matku a dítě, je tak nepatrná,
že bude nezbytně nutné obrátit se opětně
na dobrovolnou péči. Pomoci se musí ihned.
Odmítáme, aby v době tak těžké
se tvořily pouze fondy, které jsou naprosto zastaralým
systémem a které zpravidla tvoříme
tehdy, když pomoci někomu není zrovna akutní.
Jsem si vědoma toho, že
sociální péče i charitativní
činnost socialistické společnosti bude míti
jiné poslání, účel a náplň.
Stále ještě jsme povinni odčiňovat
škody, které způsobil svět nacistický
a kapitalistický. Činnost socialistů v kapitalistickém
zřízení byla mezi jiným omezena na
to, aby se veliké utrpení, které bylo pracujícímu
lidu způsobeno, alespoň do určité
míry napravovalo.
Spějeme k společnosti
socialistické, která se bude starat poctivě
o to, aby byly vytvořeny takové podmínky,
aby sociální péče a podpůrnictví
bylo zapotřebí jen v míře co nejmenší.
Kapitalistický svět způsoboval periodicky
krise nezaměstnanosti, nezaviněnou bídu a
mnoho jiných nedostatků. V nové společnosti
při plánovaném a řízeném
hospodářství nebude nezaměstnanosti,
lidé budou pracovat za nejpříznivějších
podmínek, nebude nemocí z povolání,
nebude nezaopatřených dětí a nešťastných
vdov.
Socialistická společnost
rozdělí spravedlivě pracovní úkoly
na všechny zdravé příslušníky
národa, takže nikdo nebude přetížen
proto, že je chudý. Ani chudoba v dnešním
slova smyslu nebude, neboť každý pracovník
dostane za svoji práci dostatečné prostředky,
aby mohl zdravě a pohodlně bydlet, aby mohl žít
kulturně a aby jeho síly nebyly přepínány.
V kapitalistické společnosti byl pro podnikání
jediným měřítkem zisk. Nemůže
tomu tak být nadále. Při plánovaném
a řízeném hospodářství
bude společnost umět určit statky, které
se budou vyrábět, a bude určovat jejich množství.
Nebude proto nadvýroby a nebude potom také přeplněných
skladů a tím tlaku na mzdy. Je proto naší
povinností, abychom všemi silami usilovali o přebudování
lidské společnosti od základů, v duchu
socialistického bratrství.
Při sociální
péči o studentstvo a žactvo, kterou má
na starosti ministerstvo školství a nár. osvěty,
vychází se především z potřeb
státu jako celku. Zájem o hospodaření
lidským nadáním nutně vyžaduje,
aby se každému dostalo vzdělání,
které odpovídá jeho nadání,
nehledě na to, zda je bohatý nebo chudý.
Při sociální péči, jak ji koná
ministerstvo soc. péče, vychází se
především z potřeb jedince. Sirotčinec
zřizuje se pro děti, které nemají
rodičů, internát pro děti nebo studenty,
aby mohli navštěvovat určitou školu.
Vysokoškolské studentstvo
mělo 6 let školy zavřeny a je proto nutno mu
udělovat podpory v takové výši, aby
mohlo veškeren svůj čas věnovat studování.
V budoucnosti je nutno se postarat o nejschopnější
z nemajetných, aby studovali za podmínek obdobných
těm, za kterých může studovat schopný
jedinec z kruhů majetných. Nejde o to, aby včas
skládal zkoušky, ale aby v době vysokoškolského
studia dostalo se mu i po stránce rozvoje osobnosti a rozhledu
politického možností a času zcela dozrát.
Zvláštní péči
nutno věnovati studentům vysokoškolským
i ostatním po stránce zdravotní již
z toho důvodu, že stát investuje do nich značnější
náklady než do jiných mladých lidí
stejného věku. Bylo by zajímavé jednou
statisticky zjistit, kolik absolventů vysokých škol
v letech devadesátých, kdy sociální
péče o studentstvo byla v plenkách, umřelo
před dosažením normální věkové
hranice na choroby, k jejichž vzniku a zhoršení
přispěl příliš chudý život
v době vysokoškolského studia. Je-li možno
říci, že podpory poskytované vysokoškolským
studentům jsou celkem dostatečně vysoké,
není možno to tvrdit o podporách, dávaných
žákům škol středních a odborných.
Zde bude nutné též pomýšlet na
zvýšení příslušné
položky, aby bylo možno jednotlivé měsíční
podpory zvyšovat. Ovšem je též nezbytně
nutno žádat vynikající prospěch.
Síť internátů pro tyto žáky
bude nutno rozšířit, aby žactvo nemuselo
dojíždět do školy. Nejde jen o zbytečnou
únavu, ale i o to, že dojíždějící
žák nemůže býti účasten
kulturního života, který se rozvíjí
v místě jeho školy. A účast na
něm je stejně integrující součástí
nutného formování kulturní osoby,
jako účast na školním vyučování.
Mimo to se dojíždějící žáci
nemohou účastňovat nového života
studentstva své školy a jsou zbavováni i této
velmi důležité složky výchovy a
vzdělání.
Popelkou mezi školami jsou školy
učňovské. Nemají vhodné budovy,
pracovny ani dost učitelů. Naše nová
republika musí mít zájem na povznesení
vzdělanosti jak všeobecné, tak i odborné,
a to nejen u pracovníků duševních, ale
též u manuelních. Blahobyt národa nespočívá
pouze na množství vykonané práce, ale
i na její jakosti. Školy učňovské
budou tuto jakost ku prospěchu státu stupňovat.
Je též třeba zabývati
se jedním z nejdůležitějších
problémů dneška, jímž jest populace
našeho národa. Tento problém jest otázkou
celého našeho národního bytí,
a jestliže jej chceme úspěšně vyřešit,
musíme najíti prostředky k jeho uskutečnění.
Československá sociální
demokracie zaujímá kladné stanovisko k populaci
národa a doporučuje k uvážení,
že populační problém bude možno
dobře zvládnout pouze za těchto předpokladů:
Především musíme umožnit mladým
lidem časné sňatky, k nimž můžeme
úspěšně přispět zavedením
slušné výměry výbavného,
levnými byty, přednostním právem v
pracovním poměru pro ženaté a úpravou
všech předpisů nemocenského a sociálního
pojištění v duchu nejaktivnější
populační politiky. Populaci národa podpoříme
poskytováním sociálních výhod
při narození dítěte, povinným
pojištěním na mateřství, přednostní
výhodou při obsazování bytů,
odstupňovaným výchovným nebo mzdovým
přídavkem, případně zavedením
rodinných mezd, značnou úlevou daňovou,
slevou na existenčních půjčkách,
zvýšením sociálních výhod
při každém dalším dítěti.
Dále je třeba zdravotně
i sociálně zabezpečit nemanželské
děti a učinit je účastnými
všech právních náležitostí,
jež má dítě manželské, tedy
i poskytnutí otcova jména v případech,
kde otcovství je zákonem prokázáno.
Upravit dědické právo,
a to tak, aby stát participoval odstupňovaně
na dědictví, přihlížeje při
tom k počtu nezletilých příslušníků
rodiny. Je samozřejmé, že rozšířením
poradenské péče, stavbou dalších
porodnic, kojeneckých ústavů, školením
sociálních sester a porodních asistentek
a jich zabezpečením přispějeme rovněž
k náležité péči o matku a dítě,
a zároveň též o populaci. Není
to souhrn všech našich požadavků, je zde
jistě mnoho dalších a odpovědných
úkolů, jež budeme moci vyřešit
za účasti celého národa.
Znárodněním
velké části průmyslu a přírodního
bohatství dostává se nám záruky,
že jakmile se dostaneme z počátečních
těžkostí, budeme moci z výtěžku
lidské práce přispěti na vše,
co z potřeb dneška vyrůstá.
To, co je cílem i úkolem
sociální politiky, je nakonec podmíněno
dobrou prosperitou znárodněného průmyslu.
Pouze z lidské práce vyrůstá štěstí
a spokojenost rodiny i celého národa. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ďalším
rečníkom je pán posl. inž. Michalič,
ktorému udeľujem slovo.
Posl. inž. Michalič:
Každý rozpočet
je plán a štátny rozpočet má
byť plánom, ktorý poskytuje zákonodarcom
i občianstvu jasný obraz o politickej, hospodárskej,
kultúrnej, sociálnej, finančnej a vôbec
všetkej činnosti štátnej výkonnej
moci pre to obdobie, na ktoré sa vzťahuje. Má
byť zrkadlom, v ktorom každý občan jasne
vidí v každom smere zameranie snahy štátnej
výkonnej moci. Náš rozpočet na r. 1946
v mnohých smeroch týmto požiadavkám
bohužiaľ nevyhovuje. Nie to však vinou konštruktérov
tohto rozpočtu, ale vinou mimoriadnych pomerov, za ktorých
žijeme. Štátny rozpočet nie je jednotný,
dôkazom čoho sú napríklad i neúmerné
a nepomerné dotácie tých samých úkolov
na Slovensku a v zemiach českých, na čo bolo
v rozpočtovom výbore behom debaty viac razy poukázané.
Za veľký nedostatok nášho rozpočtu
na r. 1946 považujem okolnosť, že o najväčšom
hospodárskom podujatí v terajších časoch,
o znárodnení kľúčového
priemyslu, nepodáva ani nám zákonodarcom,
ani širokým vrstvám obyvateľstva žiadne
vysvetlenie. Vysvetlenie, ktoré by nám poskytovalo
obraz o následkoch a výsledkoch tohto kardinálneho
rozhodnutia, o ktorom sme všetci presvedčení,
že je to veľavýznamný krok dopredu, že
bude mať pre nás všetkých svoje hospodárske
reflexy. Viem, že v mnohých prípadoch je ťažko
podchytiť výsledky ciferne, čiže povedať
z toho a toho odboru znárodneného priemyslu poplynie
štátnej pokladnici ten a ten zisk. Nie, všeobecne
si to tak nepredstavujem, lebo viem, že v mnohých
odboroch národného priemyslu štátna
pokladnica takéto príjmy asi nikdy mať nebude,
lebo z predajnej ceny výrobkov, čiže z tržby
musí sa uhradiť svojstojná cena výrobkov,
zaplatiť daň zárobková a zbytok, to
je bývalý zisk kapitálu, použije sa
v prospech zamestnancov vo forme lepšieho honorovania ich
práce, a štátnej pokladnici dostane sa príjmov
len nepriamo. Ale nie je tomu všade tak. Napríklad
bezpochyby budú zisky v nasledujúcich odboroch znárodneného
priemyslu: u bánk a poisťovien, u ťažkého
zbrojarského priemyslu, čiastky chemického
priemyslu, u niektorých uhoľných doloch a snáď
ešte iných.
V každom prípade dôvodová
zpráva k finančnému zákonu a štátnemu
rozpočtu mala priniesť do tejto veci svetlo, vysloviť
aspoň jasný názor, keď pod vplyvom povojnových
pomerov nie je ešte v stave výkonná moc štátu
poskytnúť nám ani v roku 1946, v tejto veľmi
dôležitej veci, jasný plán. A to je nedostatok.
Nedostatok, ktorý predchádzajúci rečníci
pripisujú na vrub finančnej správy.
Slávna snemovňa! Toto
obvinenie je liché, liché skoro na sto percent,
lebo finančná správa na organizáciu,
plánovanie, povedal by som i na sam podstatu znárodneného
priemyslu, okrem bánk a poisťovní, nemá
skoro žiadneho vplyvu. To je skutočnosť, ktorá
sa nedá oddišputovať. Podľa môjho
skromného, subjektívneho stanoviska veci tuná
nie sú tak usporiadané, ako by vecne maly byť
usporiadané a ako asi v budúcnosti - vzhľadom
na naše pomery - musia byť usporiadané. Finančnej
správe je možno objektívne vytýkať
snáď len liknavé usporiadanie znárodnenia
bánk a poisťovní, kde mala možnosť
stať sa vzorom pre ostatné odbory znárodneného
priemyslu, ale i tu neviem, či na tej vine nenesú
zase akýsi aspoň malý podiel i politické
strany so svojimi personálnymi požiadavkami, ktoré
mnohokrát sa ťažko dávajú do štátnej
alebo národnej harmónie.
Nikto z nás nemôže
už oddišputovať, že definitívne sme
vstúpili do novej hospodárskej éry, éry
riadeného hospodárstva. Nie je sporné, že
štátny dôchodok súvisí s dôchodkom
národným a národný dôchodok
sa zase rozčleňuje na dôchodok jednotlivca,
a žiadny konštruktér štátneho rozpočtu
nemôže si nepovšimnúť i výdajového
rozčlenenia dôchodku jednotlivca, lebo len to jen
reálna báza konštrukcií štátnych
príjmov. Nie je možné debatovať o tom,
čo je osobne únosné pre jednotlivého
občana, a nepodrobiť jeho výdavky, povedal
by som až mikroskopickému rozboru.
Tu som u toho, slávna snemovňa,
na čo vás chcem upozorniť. Vojnová mašinéria
okupantov vytvorila v českých zemiach riadené
hospodárstvo s dvojím zameraním. Jednak aby
slúžilo vojnovému úsiliu Reichu a jednak
k vykorisťovaniu českého dôchodku v prospech
Nemcov. Dnes, keď už sme slobodní, mám
taký opodstatnený dojem, že na tú druhú
časť sa zabudlo. Zabudlo sa preto, že prvá
časť účelu riadeného hospodárenia
automaticky buď zanikla alebo začala slúžiť
nám a tá druhá sa obsadila lebo bola tu,
zabúda sa však na jej kasírovanie len preto,
lebo slúži snáď niektorým jednotlivcom,
potrebným pre politické strany, neslúži
však národu a štátu. Nie je mysliteľné,
aby v slobodnej Československej republike bolo potrebné
zachovať alebo len prechodne zachovávať to, čo
pri riadenom hospodárstve v neďalekej minulosti slúžilo
k vykorisťovaniu českého národa v prospech
sinekurálnych Nemcov. Zachovanie toho znamenalo by schválenie
vykorisťovania občianstva v prospech sinekurálnych
príslušníkov politických strán.
Považoval som za potrebné o tom prehovoriť preto,
lebo pozorujem určitú transplantačnú
tendenciu, zameranú na Slovensko, a tomu zlu by sme sa
chceli ubrániť.
Slávna snemovňa, pri
prejednávaní rozpočtu nie je možno opomenúť
zo všeobecných problémov ešte dva problémy.
Sú to zhabané majetky Nemcov, Maďarov a kolaborantov
a ich súvislosť s reparáciou a konečne
otázka našej menovej štabilizácie. Čo
sa týka prvého problému vnucujú sa
mi spomienky na reparácie po prvej svetovej vojne a vo
veci konfiškácii majetkov nemôžem odolať
živelnej požiadavke mysli obyčajných občanov
nášho štátu a vysloviť ich mienku
pri tejto príležitosti. Vo veci reparácií
nerobme si ilúzie. To, čo dostaneme z nemeckého
priemyslu a zhabaný majetok Nemcov, Maďarov, kolaborantov,
to je všetko, s čím sa musíme uspokojiť,
s čím musíme zahojiť svoje rany a pomocou
čoho musí nastať naše hospodárske
vzkriesenie. Je preto treba, aby tieto plusy boly považované
za prínosy len pre štát, aby boly ciferne presné
a čím skôr zistené, aby sa s nimi nemohlo
šafáriť od buka do buka, aby sme z toho neurobili
frašku druhej arizácie. Tieto prínosy patria
štátu a nie jednotlivcovi a v tejto veci čakáme
od vlády jasný plán a jasné slová,
lebo to je prianie širokých vrstiev obyvateľstva
tohto štátu.
Vo veci štabilizácie
meny prehovorilo už mnoho rečníkov v tomto
Národnom shromaždení a vyslovili sa jednoznačne
pre štabilitu našej meny. Som pre ňu i ja, chcem
len na jednu okolnosť poukázať, že sa mnoho
hovorí o thezaurácii peňazí a príčiny
sa nevidia. Myslím, že thezauráciu z valnej
časti zapríčinila najmä okolnosť,
že staré peniaze boly vymenené prv, než
sa previedla úprava hladiny cenovej a mzdovej, čo
bolo veľkou chybou, ktorá silne ovlivnila nedôverčivosť
občianstva, ba, lepšie povedané, zapríčinila
túto nedôverčivosť. Bolo by zaujímavé,
keby sme sa dozvedeli, prečo bola tá chyba urobená
a či nie je to dokonca snáď i vinou. Druhou
príčinou thezaurácie je okolnosť, že
mnohí neveria tomu, že nové úspory nebudú
podliehať dávke z majetku, resp. dávke z prírastku
na majetku. I tu by bolo treba učiniť potrebné
kroky pre uspokojenie širokej verejnosti.
Menom klubu poslancov Ukrajinskej
národnej rady pri prejednávaní štátneho
rozpočtu na rok 1946 chcem sa dotknúť ešte
i otázok a problémov, ktoré priamo tangujú
a interesujú náš ľud.
V prvej rade musím pripomenúť
otázku zásobovania obyvateľstva potravnými
článkami. Naše kraje boly na jeseň r.
1944 nútene a narýchlo evakuované. Tisíce
našich ľudí nezastrašil trest smrti, podarilo
sa im utiecť do hôr, ale väčšina sa
musela podrobiť. Máloktorému jednotlivcovi
sa podarilo zachrániť si zo svojho majetku viac, ako
čo sa vmestilo do jedného ranca. Všetko ostatné
zostalo na mieste, napospas osudu, najmä nemeckým
a maďarským okupantom, ktorí sa neostýchali
zanechané veci ešte pred očami odchádzajúceho
obyvateľstva ničiť, alebo započať
s ich odvozom pre vlastné obohatenie. Kolba nemeckého
vojaka bola v tej dobe na našom území jediným
predstaviteľom spravodlivosti, ľudskosti a súcitu
a to viete, ako potom mohla tá spravodlivosť, ľudskosť
a súcit vyzerať. Stovky, ba snáď i tisíce
rodín snažilo sa narýchlo improvizovanými
kravskými poťahmi - koňov a volov pobraly už
fašistické vojská - ba i príručnými
vozíkmi zachrániť si pre malé deti aspoň
na krátku dobu niečo málo potravín
a šatstva, keďže opúšťali svoje
domovy pred zimou a išli do neznáma, ale všetko
bolo zbytočné. Po niekoľko kilometrov boli
pozbaveni všetkého a hnaní do neznáma
kolbami SS-ákov a Nyílašov ako dobytok, chrániac
si životy malých detí pred nepohodou častokrát
len teplom vlastného tela. Za takýchto okolností
desiatky a desiatky ľudí bolo povraždených,
a to hromadne i jednotlive, stovky rodín sa roztrhlo, mnohí
sú z nich ešte i dnes nezvestní. Po takomto
úvode prežil náš ľud tri až
sedem mesiacov nezávideniahodného evakuantského
života, pričom sa finančne úplne vyčerpal.
Po návrate do rodného
kraja nenašiel nikto zo svojich hnuteľností samozrejme
nič. Ale nielen to; skoro v polovine prípadov nenašiel
ani svoj dom a v desiatkach obcí musel i po verejnej ceste,
ba po vlastnom dvore a humne chodiť veľmi opatrne, lebo
každý moment mohol zaplatiť za svoju odvážlivosť
životom následkom výbuchu zradných mín.
Takto vstupoval náš ľud do oslobodenej staro-novej
vlasti. Zdôrazňujem to preto, aby ste jeho dnešnému
postoju a požiadavkám správne rozumeli.
Vývoj a obnova riadneho života
v našich rajónoch išla a doteraz ide, i keď
už od oslobodenia uplynulo skoro 15 mesiacov, slimačím
krokom. Zaiste i okolnosť, že ustupujúci fašisti
dôkladne zničili dopravnú sieť Slovenska,
je jednou z príčin pomalého vývoja,
ale bolo by mylné všetko pripísať na vrub
toho. Vo veci zásobovania stav je nateraz uspokojivý,
ale podotýkam, že len nateraz, lebo je založený
vlastne na almužníctve a my si neprajeme, aby sa tento
spôsob u nás ustálil. Sme pracovití
ľudia a sme presvedčení o tom, že náš
kraj nám poskytne za normálnych časov dostatok
výživy a záleží len na štátnej
výkonnej moci na Slovensku, aby v našich krajoch almužnícky
spôsob života bol čoskoro odstránený.
Mám na mysli v prvej rade umožnenie zasiatia pôdy
jarným obilím, lebo začiatkom februára
pri ceste pána ministra národnej obrany, armádneho
generála Svobodu, zistili sme, že jesenný prídel
osiva činil vo svidníckom, stropkovskom, medzilaboreckom
a sninskom okrese na hlavu od 2 do 10 kilogramov. Áno,
počuli ste dobre, od 2 do 10 kg. Bola to skutočnosť,
ale verím tomu, že nebolo to myslené vážne
a že sa to aspoň teraz na jar už nezopakuje.
Uvedomte si láskave, že ten kraj stratil všetko,
nemá si za čo potrebné semená kúpiť,
lebo hospodárska situácia v dôsledku absolútneho
nedostatku zárobkových možností je tak
zlá, že napr. vo svidníckom okrese v mesiaci
januári nemalo si obyvateľstvo za čo zakúpiť
ani celý prídel múky.