V opačnom prípade by
sa stala totiž existencia Ministerstva zdravotníctva
otázkou pri obrovských úlohách, ktoré
si národné poistenie predsavzalo riešiť,
a kompetenciu Ministerstva zdravotníctva by prevzalo fakticky
Ministerstvo sociálnej starostlivosti.
A my predsa nemáme v úmysle
podraziť nohy nášmu Ministerstvu zdravotníctva,
pre ktoré si nárokujeme dokonca prednostné
miesto medzi ostatnými jeho partnermi. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš:
Ke kulturní a sociální části
podrobné rozpravy není již nikdo přihlášen.
Rozprava o této části je skončena.
Přistoupíme proto k
3. části podrobné rozpravy, to jest k části
hospodářské, dopravní
a finanční.
Tato část zahrnuje
v řádném rozpočtu:
Ze skupiny I - Vlastní státní
správa: kap. 11. Ministerstvo zemědělství
- Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej
reformy, kap. 12. Ministerstvo výživy - Povereníctvo
výživy a zásobovania, kap. 13. Ministerstvo
průmyslu - Povereníctvo priemyslu a obchodu, kap.
14. Ministerstvo vnitřního obchodu, kap. 15. Ministerstvo
zahraničního obchodu, kap. 16. Nejvyšší
úřad cenový, kap. 17. Ministerstvo dopravy
- Povereníctvo dopravy a verejných prác,
kap. 18. Ministerstvo pošt - Povereníctvo pôšt,
kap. 22. Ministerstvo financí - Povereníctvo financií,
kap. 23. Všeobecná pokladní správa a
kap. 25. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad.
Ze skupiny II. Správa státních
podniků: § 1. Tabáková režie, §
2. Štátna mincovňa v Kremnici, § 3. Státní
loterie, § 4. Československá pošta, §
5. Československé státní dráhy,
§ 6. Československá aerolinie, § 7. Poštovní
spořitelna, § 8. Státní lesy a statky,
§ 9. Státní pokusné statky výzkumných
ústavů zemědělských, §
15. Státní plynárenské podniky, §
20. Štátne lesné majetky, § 21. Štátne
poľnohospodárske majetky, § 22. Štátne
majetky poľnohospodárskych škôl a výskumných
ústavov poľnohospodárskych, § 24. Riaditeľstvo
pre cestovný ruch.
Z řádného rozpočtu
dále skupina III. Správa státního
dluhu.
Z mimořádného
rozpočtu:
Hlava I. Vlastní státní
správa z tit. 1 oddíl 11, 12, 14, 17, z tit. 2 §§
11 až 14, 17, 22, 23, 26 č. 9, 10, 11, 14, 15, 16,
z tit. 3 § 23.
Hlava II. Státní podniky:
z tit. 1 oddíl 4 a 5, z tit. 2 §§ 2, 4, 5, 6,
8, 9, 10, 12, 13, 15, 20, 21, 22, 24, z tit. 3 §§ 1,
4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 20 a 21.
Dále z mimořádného
rozpočtu Státní příjmy titul
1 až 4.
Finanční zákon.
K této části
rozpravy jsou přihlášeni tito řečníci:
pp. posl. Holub, Nepomucký, dr Púll,
Štambachr, inž. dr Ješ, dr Haviar,
Vašek, Václavů, dr Husák,
Nermuť, dr Hobza, Görner, Mráček,
dr Rohaľ-Iľkiv, Váňa, Kout,
dr Zibrín, Sajal, Zmrhal, Víšek,
Hrušovská, Přeučil, Mjartan,
inž. Kafka, Souček, Štěpán,
Vála, inž. Styk, Pavlán,
Štětka, dr Kellner, Stan. Novák,
Brukner, Smejkal, Caňkář,
Peňáz, Ant. Gottvald, Žáčková-Batková,
dr Veverka, Ulrich, Lindauer, Míčka,
Kaplan.
Uděluji slovo prvnímu
řečníku, p. posl. Holubovi.
Posl. Holub (uvítán
poteskem): Pane předsedo, dámy a pánové!
V této poslední části
rozpočtové debaty v plenu sněmovny chtěl
bych se stručně zabývat problémy výživy
všeobecně, ani ne tak s hlediska odborně rozpočtového
jako spíše politického.
Zesnulý president Spojených
států severoamerických Franklin Delano Roosevelt,
veliká a markantní postava americké demokracie,
v jedné ze svých významných řečí
řekl: "Je-li někde ve světě oblast
bídy, nemůže být nikde na světě
oblast bezpečí". Platnost těchto slov
byla již dávno před tím, než byla
pronesena a tak přesně formulována, vývojem
a skutečnostmi potvrzena. Neboť hlad je právě
tak nedělitelný jako mír. Bude-li ve státě
hladovět jedna třída, neochrání
žádná policie třídy syté
a osudově dojde k převratům. Bude-li v Evropě
hladovět jenom jeden či více národů,
nebudou nic platny žádné smlouvy ani vojenské
dohody. Dojde k neklidu a nakonec ke konfliktu, který přeskočí
hranice.
Je tedy problém hladu dnes
politicky důležitější než
atomová puma. Hlad neznamená jen politický,
mravní a sociální rozvrat, pokles odolnosti
tělesné a vznik epidemií, ale je přímým
nebezpečím pro mír a pro světovou
bezpečnost. Proto problém zajištění
lidské výživy se stal po válce jedním
z nejdůležitějších problémů
státních, ba možno říci světových
problémů. Mají-li s úspěchem
skončit snahy po světovém míru, nutno
nejdříve s úspěchem řešiti
problém zajištění lidské výživy
celého světa. Hlad tvořil dějiny lidstva
a jen zajištěná lidská výživa
je zárukou řádného sociálního
vývoje a politického klidu ve státě.
Zajištěná a náležitá výživa
je podmínkou pracovního vypětí, hospodářského
rozmachu a blahobytu státu. Otázka lidské
výživy je tak stará jako lidstvo samo a zejména
v poslední době, hlavně během války,
přestala býti jen otázkou plného žaludku.
Stala se v zájmu veřejném a v zájmu
národa důležitým činitelem moderního
státního zřízení, majícího
na zřeteli plné využití všech možností
na podkladě vědeckém, jakož i speciální
potřeby, klimatické poměry a sociální
rozvrstvení státu.
Z těchto důvodů
musí míti stát zájem na tom, aby i
v budoucnu, až bude potravin pro všechny dostatek, řídil
výživu na tomto základě. Výživa
není jen otázkou zásobování
potravinami, má své hluboké prvky sociální
a má dnes charakter národohospodářský
a politický. Je všeobecně známo, že
u nás v Československu podařilo se zajistit
alespoň minimální příděly
pro všechny spotřebitele. Nebyla to malá práce.
Podíváme-li se kolem sebe do okolních států,
i do některých států v západní
Evropě, vidíme, že tam po stránce výživy
lidu jsou dnes co do kvantity i kvality daleko za námi.
Od prvních počátků
našeho osvobození bylo snahou československé
vyživovací politiky, zajistit výživu především
z našich vlastních zdrojů a mobilisovat v tomto
sektoru všechny pracovní síly ve snaze zvýšiti
jak živočišnou, tak rostlinnou produkci. Postoj
našich zemědělců a s nimi i postoj veškerého
obyvatelstva umožnil včasné zabezpečení
sklizně, ať již šlo o obilí, brambory,
cukrovku anebo jiné zemědělské produkty.
Náš zemědělec a zemědělský
pracující lid vykonal tu velkou službu státu
a zasluhuje si našich díků a ocenění.
Československá sociální
demokracie nemá v republice a ve vládě úkoly
malé. Ve spolupráci s ostatními stranami
Národní fronty vzala na sebe obtížnou
a těžkou práci výstavby republiky. Převzala
také starost o výživu našeho obyvatelstva
a jeho zásobování. Přes veškeré
těžkosti, které zanechala válka, pres
obtíže dopravní a nedostatek pracovních
sil podařilo se u nás v krátké době
zorganisovati zásobování a výživu,
podchytit všechny domácí zdroje a zaručit
pro všechny spotřebitele trvalý a plynulý
příděl. Srovnáváme-li obnovovací
proces po prvé světové válce s obnovovacím
procesem po této válce, můžeme konstatovat,
že naše poměry na tomto poli obnovují
se dnes rychleji a daleko pronikavěji. Věděli
jsme dobře, že pokud jde o výživu našeho
lidu, nesmíme zklamat. Od počátku bylo třeba
našim lidem říkat do očí pravdu,
i když nebyla vždy příjemná a vždycky
se nelíbila. Bylo třeba udělat práci
poctivě a dobře. Díky tomu nalézá
se dnes naše republika při všech obtížích
ve své výživě v poměrech poměrně
stabilních a urovnaných.
Československu dostává
se z ciziny veliké pomoci od mezinárodní
organisace UNRRA. Je to pomoc, bez které bychom se byli
těžko obešli. Plně ji oceňujeme
a vážíme si jí. (Potlesk.) Nestačilo
by ovšem oceňovati jen hmotnou stránku této
pomoci. Vidíme v ní také praktický
doklad solidarity a základ spolupráce Spojených
národů pro dobu míru. Vidíme v ní
znamení trvalé součinnosti těch demokratických
sil, které vyhrály válku proti Německu,
proti fašismu a nacismu. (Potlesk.) Duch, z kterého
vzešla tato instituce, je nejen velikým aktivem dneška,
ale i velikým příslibem do budoucnosti. Proto
i my musíme ze všech sil organisovat a řešit
výrobu v potravinářském průmyslu
tak, abychom se včas dostali na zahraniční
trh a abychom svým podílem přispěli
k odčinění škod, které byly válkou
a Německem Evropě a celému světu způsobeny.
Po stránce zásadní
chtěl bych prohlásiti, že my českoslovenští
sociální demokraté, vyslovujíce se
pro státní rozpočet, hlásíme
se, jako jsme činili vždy, k odpovědnosti za
vše, co pro vybudování a upevnění
republiky bylo vykonáno, a zvláště se
hlásíme k práci, kterou vykonali sociálně
demokratičtí členové vlády.
(Potlesk.) Již v první republice byli jsme
jako zmocněnci a zástupci českého
a slovenského pracujícího lidu nositeli konstruktivního
socialismu a vášnivými obhájci demokracie.
To byly zásady, jimiž jsme řídili svůj
postup a vykonávali práci pro veškeré
vrstvy pracujícího lidu a nikdy, ani v nejtěžších
chvílích našeho národního státního
života, jsme se od nich neodchýlili. V revolučních
dnech znovu osvobozené republiky spolupracovali jsme s
vypětím svých sil na výstavbě
fundamentu našeho demokratického zřízení.
Ve smyslu svého programu, navazujíce na slavnou
tradici strany, spolupracovali jsme na provedení hlubokých
změn hospodářského a sociálního
života a na uskutečnění zásad
socialistických.
Československá sociální
demokracie již v r. 1878, kdy jako samostatná strana
politická zahájila svoji činnost, prohlásila
se za stranu demokratickou a socialistickou. (Potlesk.)
Byla první a jedinou stranou, která se v prohlášení
svých zásad vyslovila pro zespolečenštění
výrobních prostředků a pro spravedlivou
distribuci vyrobených statků. (Potlesk.)
Dokazovala masám politicky bezprávného a
hospodářsky zotročeného pracujícího
lidu, že jedině odstraněním soukromokapitalistické
výrobní soustavy budou mu zajištěny
plody jeho práce a vytvořeny podmínky lepšího
a spokojeného života. Nikdy se však strana netajila
a nezakrývala, že tyto nové a spořádané
poměry vyžadují nejenom nové morálky,
nýbrž že musí býti podloženy
prací, prací tvořivou, jíž se
musí zúčastniti všechny mozky a všechny
ruce.
Proto i dnes, ukazujíce na
veliké revoluční úspěchy, na
upevnění vymožeností pracující
třídy a na pevné základy připravovaného
socialistického uspořádání
našeho života, připomínáme a zdůrazňujeme,
že jenom svědomitou prací, vystupňovanou
k nejvyšší výkonnosti a dokonalosti, vytvoříme
nové hodnoty a dosáhneme nových úspěchů
a radostných výsledků. K této práci
se sociální demokraté hlásí.
Pracovali po celá desetiletí, vystaveni pronásledování
a pomluvám. Nedbajíce překážek
a obtíží, nevzdali se nikdy svého boje.
(Potlesk.) věděli, že cesta jimi nastoupená
je správná, že práce, kterou konají,
je nezbytná a lidu prospěšná, že
se socialistické ideje stanou duchovním majetkem
převážné většiny našeho
národa a že musí býti realisovány.
Dnes, kdy žijeme v údobí uskutečňování
těchto idejí, vidíme, že sociální
demokracie šla správně, že vývoj
poměrů jí dal za pravdu a že se jí
dostává plného a přímo skvělého
zadostiučinění. Bez práce uvědomovací
a organisační, bez těžkých zápasů
plných obětí, jež sociální
demokracie velmi často sama a proti všem sváděla,
nebylo by dnešních úspěchů a
revolučních vymožeností. (Potlesk.)
Sociální demokracie byla a je stranou všech
pracujících, byla a je dějinnou nutností.
Byla ochránkyní lidí malých a chudých,
byla pevnou a spolehlivou oporou samostatného státu.
Také dnes i v budoucnu potřebuje lid a republika
silnou, mohutnou a nezávislou československou sociální
demokracii. (Potlesk.) Byla vždy stranou naprosto
samostatnou, nepodléhající náladám
doby ani slibům a svodům nepřátel.
Kráčela vlastní cestou a jediným příkazem,
určujícím její taktiku, práci
a zápasy, byly zájmy a potřeby lidu a v republice
Československé potřeby státu. Tak
bude postupovat i v budoucnu. Spolupracujíc se všemi
demokratickými a socialistickými stranami a zachovávajíc
svoji samostatnost a nezávislost, bude plniti svůj
dějinný úkol: budovati nový společenský
řád, novou socialistickou společnost. To
předpokládá především
nového, lepšího a mravně dokonalého
člověka. Bude proto působiti k uplatnění
zdravé společenské morálky a zejména
čistoty politického a veřejného života.
Prohlašují-li všechny
politické strany, že v nadcházejícím
volebním období zachovají slušnost,
pak čs. sociální demokraté považují
slušný a věcný volební boj za
samozřejmost. Nikdy se sociální demokraté
nesnížili k osobnímu boji, nikdy nepoužívali
ve volebních zápasech nevěcných prostředků
a také nikdy nesahali k demagogii. Ve volebním boji
spatřovali ušlechtilé soupeření
politických stran, soutěžení programů
a vykonané práce. Tak si budou počínati
i v tomto volebním období.
Ke konci bych chtěl říci:
Jako soc. demokraté a věrní synové
svého národa dáváme všechny svoje
síly a schopnosti do služeb republiky a všeho
pracujícího lidu. Zůstáváme
těmi, kterými jsme byli: budovateli nové
a ke všem stejně spravedlivé republiky, v níž
- abych mluvil s prvním presidentem republiky T. G. Masarykem
- chudých, utlačovaných a nuzných
nebude. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš:
Dalším řečníkem je p. posl. Václavů.
Dávám mu slovo.
Posl. Václavů:
Paní a pánové!
Dovolte mi, abych jako jeden z těch,
kteří žijí mezi chudým, pracujícím
lidem v pohraničí, učinil při projednávání
rozpočtu několik zmínek o tomto velikém
a historickém díle. Bylo nám všem jasno,
že po zkušenostech s Němci budou tito odsunuti,
a proto konstatujeme a věříme, že odsun
bude proveden již tento rok tak hladce, jak již dnes
probíhá. Odmítáme však všechny
ty hlasy, které volají po tom, aby zde určitá
část Němců byla ponechána jako
odborníci. Ten, kdo zná život v pohraničí
a společenství s Němci, by s takovou věcí
jistě nepřišel.
Naše osídlení
probíhá ve dvou etapách. První etapou,
která se dnes blíží ke svému
ukončení, je veliká akce zemědělského
osídlení, druhou důležitou částí
osidlování je pak osidlování průmyslu,
živností, obchodů a řemesel. Celá
akce osídlení je upravena několika dekrety
presidenta republiky, dekretem o zbavení československého
státního občanství Němců
a Maďarů, o dosazení národních
správ do německého, maďarského
a zrádcovského majetku, a dekretem o zemědělském
osídlení. Bylo by si jen přáti, aby
také akce ostatního osidlování probíhala
tak jako zemědělské osídlení,
aby se pokud možno v nejkratší době vytvořily
předpoklady, že po odsunu Němců bude
bez velkých hospodářských ztrát
naše pohraničí rozkvétat. Dnes je v
pohraničí 140.000 zemědělských
rodin, které očekávají, že v
nejkratší době dostanou dekrety o vlastnictví.
Slyšíme-li různé hlasy, jako na př.
že dekrety o vlastnictví nebudou dostatečnou
zárukou našim pracujícím zemědělcům,
kteří se s takovou důvěrou dívají
do své budoucnosti, pak je třeba si říci,
že mají-li zemědělci důvěru
do budoucnosti, začínají-li budovati svá
nová hospodářství v pohraničí,
nesmí být nikoho, kdo by tuto důvěru
rozvracel různou šuškandou a povídáním,
a je naší povinností, především
nás, které si lid vyslal do tohoto parlamentu, abychom
jim byli nejlepší zárukou toho, že půda
skutečně bude jejich vlastnictvím. Je to
zároveň však také odpověď
všem šuškalům, kteří začínají
strašit zemědělce nějakým budováním
kolchozů, že dnes, kdy byla v pohraničí
příležitost je budovati, zemědělci
půdu do svého trvalého vlastnictví
skutečně dostávají.
Naše osídlení
a celé pohraničí má pro naši
republiku veliký hospodářský, politický
i kulturní význam. Vezmeme-li jen několik
cifer, vidíme, jak veliké možnosti se našemu
národu a našemu státu osídlením
pohraničí otevřely. v pohraničním
území, jež má rozlohu 24.700 km2,
žilo asi 36% obyvatelstva, z toho zemědělců
poměrně méně než ve vnitřních
okresech. To proto, že pohraničí je hornaté
a zalesněné. Zato dělníků v
továrnách a v řemeslech zde pracovalo kolem
43% z celkového počtu dělníků
a řemeslníků v Čechách. Pohraničí
je proto nejprůmyslovějším krajem naší
republiky, což dokazují další číslice.
Bylo zde zkoncentrováno 76% sklářského
průmyslu, 67% báňského a hutního
průmyslu, 50% chemického průmyslu, 48% průmyslu
kamene a zemin, 41% dřevoprůmyslu, 58% výroby
textilií. Tyto číslice nejlépe dokazují,
jak veliké hospodářské centrum naše
pohraničí představovalo a jaké úkoly
nás dnes čekají, chceme-li, aby tento průmysl
sloužil pokud možno nejlépe a nejrychleji ve
výstavbě republiky. To znamená, že si
musíme uvědomit, že je třeba celou akci
osídlení skutečně rychle provádět
a zároveň s tím plánovitě provést
restrikci závodů s nadprůměrnými
výrobními náklady v pohraničí
i ve vnitrozemí a část průmyslu přesunout
do těch krajů v Čechách, na Moravě
i na Slovensku, kde industrialisace byla v minulosti zanedbána.
Současně s tím je také třeba
urychleně provésti racionální rozdělování
pracovních sil. Pro nás je samozřejmé,
že celá tato veliká akce nemohla projít
bez jakýchkoliv chyb, a proto také chci zde zdůraznit,
že je třeba, abychom si všichni uvědomili,
že v pohraničí chudý pracující
člověk nezasluhuje, aby byl ztotožňován
s tou malou hrstkou lidí, kteří tam přicházeli
v těch prvních dnech po revoluci jako zlatokopové.
Odmítáme všechny tyto urážky a
útoky na chudého pracujícího člověka
v pohraničí, ať zemědělce, dělníka
či řemeslníka, který i v prvních
dobách zajišťování národního
majetku v pohraničí překonal a ještě
dnes překonává veliké potíže
a zachránil republice veliký národní
majetek.
Mimo tyto přínosy pro
republiku má však naše pohraničí
řadu dalších požadavků. Přáli
bychom si, aby se už neopakovalo, aby byli do pohraničí
posíláni úředníci z trestu,
aby také členové SNB byli tam z trestu překládáni,
aby tam chodili úředníci, které pálila
ve vnitrozemí půda pod nohama. Shledáváme,
že ti nám v pohraničí práci neulehčují,
nýbrž zhoršují, a tím také
samozřejmě neprospívají rychlé
konsolidaci poměrů v pohraničí. Přáli
bychom si, aby si všichni uvědomili, že na vedoucí
místa do pohraničí, ať do veřejných
či státních služeb, mají býti
vysíláni jen ti nejkvalifikovanější
a nejlepší úředníci, kteří
by tam ostatnímu pracujícímu lidu pomáhali
rychle zdolávati potíže a budovati republiku.
(Potlesk.)
Bylo zde již mluveno o potřebách
samosprávy v pohraničí. Je pravda, že
samospráva v pohraničí je v daleko horší
finanční i všeobecné situaci, než
je tomu u nás ve vnitrozemí. Nejenom proto, že
se v mnoha obcích ztratily všechny obecní knihy
a doklady, že tam přicházejí mnozí
lidé, kteří v samosprávě nepracovali,
ale především proto, že finanční
prostředky a také finanční reservy
byly většinou v markách, a tím je naše
samospráva v pohraničí dnes prakticky úplně
bez prostředků. Souhlasím proto s panem řečníkem
přede mnou, aby této skutečnosti byla v budoucnosti
věnována náležitá pozornost.