Naše pohraničí
má ještě řadu nutných potřeb
a požadavků, na jejichž splnění
závisí celý úspěch této
veliké akce. Zemědělci, kteří
dnes čekají a jdou do jarních prací,
potřebují nezbytně dostatečného
úvěru, a to úvěru, který by
odpovídal zúročení zemědělského
kapitálu, to znamená 2 až 3% úvěr.
Dále je nutno počítati s tím, aby
pokud možno v nejkratší době byly zemědělcům
v pohraničí uvolňovány vázané
vklady, aby mohli svá hospodářství
uvést do pořádku a aby jim nemohlo být
vytýkáno, že nesprávně nebo nepořádně
hospodaří.
V pohraničí máme
však ještě řadu různých
dalších potíží. Stojí před
námi veliké úkoly zřízení
a vybudování komunikací, spojů ať
autobusových nebo i vlakových, veliký úkol
elektrifikace, zavedení telefonních spojů,
výstavba nemocnic, ambulatorií a jeslí, rozšíření
výstavby zdravotní služby a péče
atd. Také ve školství budeme míti velký
úkol vzhledem k tomu, že za prvé republiky
bylo v pohraničí velmi málo českého
obyvatelstva, a bylo by třeba především
dbáti na to, aby v pohraničí bylo náležitě
rozšířeno zemědělské školství
a tím se umožnilo naším zemědělcům
získání náležitého vzdělání.
Víme, že na naše zemědělce v pohraničí
a v celé republice se budou v budoucnu klást daleko
větší odborné požadavky, než
tomu bylo až dosud. - Chybí nám však v
pohraničí také učitelé, lékaři,
porodní asistentky, zdravotnický personál,
zvěrolékaři - a je zajímavé,
že právě z těchto vrstev velmi málo
lidí odcházelo do pohraničí dobrovolně.
Když se zamyslíme, proč tomu tak je, vidíme,
že nejlépe charakterisují celkovou situaci
ty těžké životní podmínky,
které musí býti rychle zdolány, aby
dobrovolná akce osídlení byla pokud možno
v nejkratší době skončena.
Naše pohraničí
od nás vyžaduje ještě mnoho práce
a tento úkol musíme řešiti všichni
společně. Vyskytly se určité hlasy,
které volají po osidlovacím úřadě.
Je mou povinností zde konstatovat, že vzhledem k pestrosti
celé akce osidlování není dobře
možno soustředit osidlovací akci v jedno ministerstvo.
Na osídlení se dnes
podílejí všechna ministerstva a proto také
dnešní situace - a konec konců hladký
průběh celé osidlovací akce i odsunu
- potvrzuje správnost našeho postupu. Ovšem vědomi
si tohoto velikého úkolu musíme rychle učiniti
všechno, aby některé nedostatky byly napraveny,
abychom odstranili rozdíl mezi pohraničím
a vnitrozemím a dali tak našemu lidu ty nejlepší
předpoklady k jeho další budovatelské
práci.
Patří proto všem
těmto poctivým lidem v pohraničí náš
upřímný dík. Věříme,
že i v budoucnosti zvládnou všechny ostatní
úkoly, že budou také v budoucnosti republice
zárukou, že pohraničí bude rozkvétat
k zdaru a prospěchu celého státu. (Potlesk.)
Dovolte mi, abych ke konci konstatoval,
že nikde v rozpočtu jsme se nedověděli
mimo průběžnou částku národního
pozemkového fondu, mimo položku u národního
fondu obnovy, která se pohybuje kolem 40 mil. Kčs
jako vydání na osidlovací úřad,
nic, co by svědčilo o tom, jakou částkou
jednotlivá ministerstva pamatují na naše osídlení
a na znovuzřízení a výstavbu našeho
pohraničí. Věřím však,
že vláda i jednotliví ministři znají
potřeby našeho pohraničí, že na
ně nezapomenou a že se postarají, aby bylo
podle možnosti učiněno všechno k jeho
vybudování a ke spokojenosti nejen lidu v pohraničí,
ale celého národa.
Jsem přesvědčen,
že úspěch závisí na uvědomění
si potřeb našich hraničářů
a že jedině pak můžeme věřiti,
že naše osidlovací akce i po odsunu Němců
bude nám do budoucnosti zárukou, že se nám
podaří bez velkých hospodářských
ztrát zvládnouti tento veliký úkol.
Budeme-li všichni našemu pohraničí věnovat
náležitou pozornost, bude nám pracující,
poctivý lid našeho pohraničí nejlepší
zárukou, že se pohraničí stane pevným
valem republiky, že se stane krásnou a kvetoucí
částí naší republiky.
Jako poslanec plzeňského
kraje bych se chtěl ještě několika slovy
zmíniti o otázce zde již diskutované,
která i včera zde byla znovu přetřásána.
V úterý hovořil zde soudruh posl. Zápotocký
o otázce mimořádných výdajů
na odčinění křivd u státních
a veřejných zaměstnanců a při
tom se zmínil o osobě pana dr Feierabenda.
My, kteří jsme bojovali za svobodu, ať v illegalitě
nebo v zahraničí, máme zato, že se neslučuje
se ctí politického vězně, aby od naší
republiky žádal něco, čeho nezbytně
nepotřebuje, zvláště má-li zaměstnání
a je-li postaráno o existenci jeho rodiny. (Potlesk
poslanců komunistické strany Československa.)
A poslanec Zápotocký se ptal, jaké
by bylo asi stanovisko k požadavku pana dr Feierabenda,
který má vůči Kooperativě.
Skutečnost, že pan dr Feierabend žádá
od Kooperativy ušlou částku, nejlépe
svědčí o tom, jaký byl jeho poměr
k našemu družstevnictví, a rolníci to
sami jistě posoudí, poněvadž oni nejlépe
znají, jaké hospodářství v
našich družstvech v předmnichovské republice
bylo.
Včera obhajovala p. dr Feierabenda
pí dr Horáková. Chtěl bych
tedy k objasnění záležitostí
pana dr Feierabenda říci několik slov.
Pan dr Feierabend vlastnil
jako ředitel Kooperativy za republiky a jako ministr velkostatek
v Hořovicích u Podbořan. Jakým způsobem
ho nabyl, koupil-li jej či vyženil, to samozřejmě
nevím, přesto však je jisté, že
v roce 1939 tento velkostatek Němcům prodal. Nato
koupil v r. 1940 od německé vnucené správy
velkostatek - původně majetek židovského
příslušníka Mendla - v Mirošově
u Rokycan. Tento velkostatek vlastnil, než odešel do
Anglie. Německá vojenská správa v
brdských lesích převzala kromě správy
ostatních obcí také tento velkostatek do
své správy. Po návratu z Anglie vrátil
se pan dr Feierabend do Mirošova a snažil se
získati pokud možno největší odškodnění,
a tak výměrem č. j. 78/81-1945 z 8. XI. 1945
pan dr Hana oznamuje obcím Mirošov, Kolvín,
Skořice, Příkosice, že veškerý
majetek bývalé komandatury mají místní
národní výbory předat p. dr Feierabendovi.
Šlo zde o koně, traktory, samovazače, mláticí
garnitury a různé hospodářské
stroje, které ovšem i zemědělci, vystěhovaní
z těchto obcí, po svém návratu potřebovali,
Tak se stalo, že zemědělci, vrátivší
se do svých, mnohde zničených domovů,
trpí naprostým nedostatkem strojů, zatím
co na velkostatku p. dr Feierabenda stojí nepoužity
a čekají na další svůj osud.
Nějaké koně pan dr Feierabend někomu
laskavě půjčil nebo prodal.
Na zemědělském
dnu Jednotného svazu českých zemědělců
v Rokycanech, když pan předseda žádal,
aby družstva byla zemědělců a ne zemědělci
družstev, doporučil jsem, aby se zeptal přítomného
p. dr Feierabenda, proč tomu tak bylo dříve.
Na to se pak ujal slova p. dr Feierabend. To, co zde říkala
pí. dr Horáková, byla také
ve skutečnosti jeho slova. Nechci se dotýkati rodiny
p. dr Feierabenda, jak to učinila paní doktorka,
nýbrž chtěl bych jenom celou jeho záležitost
osvětlit a některé skutečnosti konstatovat.
Pan dr Feierabend nám
sice na schůzi v Rokycanech řekl, že měl
v Anglii příjem 30.000 Kčs měsíčně,
z toho mu však samozřejmě nic nezbylo, Kooperativa
ho nevzala zpět do služeb, pobírá tedy
pensi 7.000 Kčs měsíčně. Za
války však prý jemu a jeho rodině vydržováním
a podporováním celé rodiny vznikly dluhy
statisícové. Velkostatek prý mu také
nic nevynášel a tak se ucházel znovu o místo
v Kooperativě, a když byl odmítnut, žádal
známou částku, na kterou měl prý
podle smlouvy nárok. Pan dr Feierabend pokoušel
se také dostati zpět velkostatek v Hořovicích
u Podbořan, tam však byla dána národní
správa a pan dr Feierabend byl odmítnut.
Jsem jen zvědav po tom, co jsem zde slyšel z úst
různých řečníků národně-socialistické
strany, kteří se hlásili k budování
socialismu, jaký socialismus bude pan dr Feierabend
jako velkostatkář a bývalý člen
agrární strany ve straně národně-socialistické
propagovat a uskutečňovat. Myslím však,
že naše rolníky už neoklame hezkými
slovy; zvykají si na činy dnešní lidově-demokratické
vlády, a proto také lze předpokládat,
že rolníci sami panu dr Feierabendovi odpoví.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Tymeš:
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
panu posl. Štambachrovi.
Posl. Štambachr: Slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Projednáváme první
státní rozpočet naší Československé
republiky a tu bych chtěl k rozpočtu ministerstva
zemědělství přičiniti několik
poznámek. - Jsem si dobře vědom, že
celý náš hospodářský život,
který začínáme po tak strašné
světové válce, má určité
těžkosti a potíže. Naše zemědělství
v republice prodělává zvláštní
údobí. Důsledky válečné,
kudy se přehnala válka, zanechaly v krajích
hluboké stopy. Zničené vesnice, města,
poškozené komunikace, stovky, ba tisíce vyhořelých
a zničených usedlostí zemědělských
do dnešního dne připomínají hrůzu
války. Přesto však zemědělství
ve všech krajích plní své povinnosti
za mimořádných okolností, zdolává
naň kladené úkoly ve prospěch všeho
obyvatelstva a státu. Je proto samozřejmé,
že s hlediska národohospodářského
je potřebí, aby bylo dbáno povinností,
a břemena, která jsou na zemědělce
vkládána, musí býti úměrná
jiným výrobním odvětvím. Nelze
stále přehlížeti zemědělství
jako podřadnější složku. Roku minulého
jen s největším vypětím sil zemědělského
stavu byly práce na polích vykonány, aniž
by se určovala pracovní doba. Byla sklizena úroda
a obilí, okopaniny, pole zorána a zaseta a byly
učiněny všechny předpoklady k zajištění
chleba z vlastní sklizně v množství
dostatečném.
Při řešení
nedostatku pracovních sil v zemědělství
bylo s úředních míst zdůrazněno,
že budou včas udělána opatření,
aby pro jarní práce bylo v zemědělství
dostatek pracovních sil, potahů, pohonných
látek a strojených hnojiv.
Přestože jarní
práce začaly, nejsou tyto otázky dosud rozřešeny,
a tak se zdá, že zase zůstane jen při
slibech, s poukazem, že to nějak dopadne. Dle mého
soudu řešení a opatření pracovních
sil pro zemědělství musí býti
provedeno rychle a účelně, neboť z oddalování
praktické pomoci by mohlo vzejíti nebezpečí
nedostatečného obdělání půdy,
ošetřování dobytka a provádění
všech polních prací i okopávek, což
by mělo přirozeně následek ve snížení
sklizně. A to čeští a slovenští
zemědělci nechtějí, neboť jejich
vlasteneckou hrdostí je, aby na české a slovenské
půdě vypěstovali dostatek potravin pro celý
národ, aby potraviny nemusely býti omezeně
přidělovány, nýbrž aby si jich
každý mohl opatřiti tolik, kolik potřebuje.
Jsem přesvědčen, že práce v zemědělství
nemůže býti považována za práci
méně důstojnou a méně významnou
než práce v jiných oborech a povoláních.
Nepostačí jen úředním zásahem
do zemědělství práci lidem přikazovati,
ale je také potřebí pracující
zaměstnance v zemědělství postavit
hmotně na úroveň zaměstnanců
v jiných oborech. Je neudržitelné, aby v zemědělství
byl někdo nucen pracovati za 7 Kčs na hodinu, když
v jiném zaměstnání - bez odborného
školení a znalostí, za poměrně
příznivějších pracovních
podmínek - má za jednu hodinu 10 až 12 Kčs.
Zemědělství potřebuje, aby se práce
vykonávala bez nucení a bez příkazu,
ale s láskou a s radostí. (Potlesk.) Je proto
potřeba, a to zdůrazňuji veřejně,
mravním zdůrazňováním a výchovou
dosíci, aby ten, kdo v zemědělství
pracuje, byl řazen rovnoměrně s jinými.
(Potlesk.)
Nedostává-li se v zemědělství
asi 400.000 pracovních sil, nedá se tato otázka
řešit jen technikou a stroji, neboť i u těch
je potřeba lidí a je také otázka,
zda si zemědělci budou moci tyto stroje při
nynějších vysokých cenách koupit.
Traktor, který před
čtyřmi měsíci byl k dostání
za 70.000 Kčs, dnes - při stejných cenách
obilí a dobytka - stojí téměř
130.000 Kčs. Travní žací stroj před
měnovou úpravou stál 3.300 Kčs a dnes
jeho úřední cena je přes 8.000 Kčs.
Tak bych mohl vypočítávati řadu jiných
příkladů, ale nebudu se tím zde zabývati.
Je tu především otázka, zda při
nynějších cenách za zemědělské
produkty a cenové disparitě odpovídají
úřední ceny za zemědělské
produkty jiným cenám. Bylo-li v míru naší
zásadou zemědělského stavu a družstevnictví:
nejkratší cestou od producenta ke konsumentovi - a
je-li také ve vládním programu daném
v Košicích dotvrzeno, že za poctivou práci
má býti poctivá odměna, tu je jistě
na místě, když si všímáme
disparity cenové mezi producentem a konsumentem, vytvořené
řízeným hospodářstvím.
Bylo proneseno mnoho polemik a pojednání
o rozpětí cenovém, ale říkám
otevřeně: l když v době nedostatku zboží
musí přidělování trvat, přece
je nutno cenové rozpětí snížit
a organisaci zjednodušit ve prospěch producenta a
konsumenta. (Potlesk). O některých problémech
bylo zde už hovořeno. Jde přece jen o to, zda
na př. vajíčko musí projíti
pěti různými činiteli, než se
zase vrátí mnohdy do téhož místa
ke konsumentovi, ovšem se zdražením 2 Kčs.
Za války byly zřízeny
t. zv. Svazy, které obhospodařovaly jak zemědělskou
výrobu, tak i jiné zboží. Těchto
trhových svazů zřízeno bylo devět
a do dneška ještě všechny existují
a působí. Mimo to byly ještě zřízeny
obchodní společnosti, jako Výsadní
obilní společnost, Prispol, Tukospol, čili
celkem 12 institucí se stará o práci zemědělce.
Ale pamatují hlavně na sebe - a zemědělská
práce není řádně hodnocena.
Vím dobře, že v době nedostatku potravin
je potřeba určité distribuce, ale myslím,
že není potřeba tak složitého aparátu,
který by z ruky do ruky předával zboží
a řadil se mezi producenta a konsumenta a bezpracně
získával peníze, které v mnohých
případech nejsou úměrné ani
odůvodněné. (Potlesk.)
V Úředním listě
republiky Československé, č. 61 ze dne 30.
července 1945, v zákonech a nařízeních
je vyhláška č. 1 a) 45 Svazu pro dobytek, maso
a ryby ze dne 24. července 1945, kterou se mění
a doplňuje tržní řád jatečného
dobytka. Podle této vyhlášky nakupovali řezníci
na trhu jatečný dobytek v Brně, hovězí
maso ve čtvrtích průměrně 1
kg za 13 K, vepřové maso v půlkách
za 14,80 K i s daněmi a poplatky. V té době
prodávalo se maso hovězí průměrně
15 K za 1 kg a vepřové 20 K za 1 kg. Ceny tyto stanovil
nejvyšší úřad cenový.
Rozdíl v nákupu a prodeji
činil u masa hovězího 2 K na 1 kg, u masa
vepřového 5,20 K. To byl hrubý zisk řezníka.
V té době dostával zemědělec
za 1 kg živé váhy prasete 100 kg těžkého
24 K i s vyrovnávacími příspěvky
a 1 kg vepřového masa i se státními
poplatky stál 30 K.
V Úředním listě
republiky Československé č. 146 ze dne 6.
prosince 1945 vyšla vyhláška nejvyššího
úřadu cenového č. 472 ze dne 3. 12.
1945 o cenách jatečného dobytka všeho
druhu, masa, sádla, jatečných koní
a podle této vyhlášky nakupují nyní
řezníci na trhu hovězí maso ve čtvrtích
průměrně 1 kg za 37 Kčs, a vepřové
maso v půlkách za 42,80 Kčs, daně
a poplatky v to počítaje.
Hovězí maso prodávají
nyní průměrně za 47 Kčs a vepřové
za 60 Kčs. Nejvyšší cenový úřad
zvýšil hrubý zisk u řezníků
u hovězího masa pateronásobně a u
vepřového masa trojnásobně. Zemědělci
za odchov a výkrm dostávali za 1 kg vepřového
24 K, a nyní dostávají 27 Kčs. Mzdy
a platy konsumentů masa byly zvýšeny nejvýše
o 30%.
Došel-li nejvyšší
úřad cenový ve své kalkulaci cenové
k tomu, že zemědělci, který maso vyrábí,
stačí zvýšení 4 Kčs na
1 kg živé váhy, bylo by spravedlivé,
aby i jiným vystačil takový rozdíl.
Vypočetl-li nejvyšší úřad
cenový, že šunku s kostí lze prodávati
za 70 Kčs za 1 kg a turistický salám, který
má míti 75% hovězího masa a 25% vepřového
masa, stojí 1 kg 96 Kčs, tak se budou muset konsumenti
zříci těch všelijakých uzenářských
turistických výrobků a naučí
se jísti konservy z ciziny, které jsou mnohem levnější.
Bude-li kalkulaci těchto přivezených konserv
kontrolovati stát a nikoli jen privilegovaná společnost,
budou ceny konserv přístupné každému
konsumentu. Poslouží cti nejvyššího
úřadu cenového, když předloží
podrobnou kalkulaci, podle níž došel k vyhlášeným
cenám masa. Odborná komise, složená
z výrobců, zemědělců a odborníků
spotřebitelů posoudí, zda lze ceny masa a
masných výrobků snížiti a odstraniti
nežádoucí disparitu cenovou a tím i
řadu komisionářů a agentur.
Výrobce, t. j. zemědělec,
musí míti možnost prodati dobytek přímo
v porážejícím podniku za dozoru úředníků
kontrolou pověřených, bez jakýchkoliv
komisionářů a různých agentur,
které odssávají pro sebe část
hodnoty práce výrobcovy a sahají do kapes
spotřebitele i výrobce. (Potlesk.)
Mělo by se už doopravdy
uvažovat, aby zbytečná a nežádoucí
dvojí kolej pro některé druhy zboží
byla odstraněna, jako na př. organisace řídící
- trhový svaz - a organisace obchodní, když
oba úkoly může úplně zvládnout
organisace jedna. Proč na příklad by nemohla
výsadní obilní společnost býti
soustředěna v jedné organisaci se Svazem
pro hospodaření s obilím, při čemž
není rozhodující, jak se tato organisace
bude jmenovat. Rovněž tak možno sloučiti
činnost Svazu pro dobytek, maso a ryby s Výsadní
společností dobytkářskou. Za doby
první republiky měli jsme tu bývalou Československou
obilní společnost, která od r. 1934 do r.
1940 plnila oba úkoly.
Snad budou vzneseny námitky,
že tehdejší mírové doby nelze přirovnávati
s dnešní poválečnou dobou a že
by tím vznikaly leckdes určité trhliny. K
tomu říkám, že se působnost Obilní
společnosti vztahovala na celé území
republiky a že její činnost v dobách
velkých přebytků obilních byla svízelnější
než policajtská činnost obou Svazů za
války. Trhových svazů, které obhospodařují
produkci rostlinnou, je šest a o produkci živočišnou
se starají svazy 3. Podle mého mínění
by bylo již na čase, aby se uvažovalo o zrušení
některých svazů, jejichž činnost
už není tolik potřebná, po př.
o přidělení jejich agendy svazu jinému.
Věřím pevně, že brzy budeme zbaveni
všech zbytků poválečných starostí
a že pak i řízené hospodářství
ustoupí jinému uspořádání,
v němž hlavně naše družstevnictví
bude hráti důležitou úlohu.