Je také jisté, že
si černochy odnikud dovést nemůžeme
ani nechceme, a musíme si proto potřebné
síly opatřiti z řad vlastního národa.
Soudruh Zápotocký s tohoto místa i
v tisku řekl jasně, kde a odkud pracovní
síly musíme si opatřit. Musíme se
ovšem postarat také o to, aby pracovali všichni
ti, kdož se dříve a také ještě
mnohde dnes práci vyhýbají. Věc je
dávno jasná. Kdo chce sladit, kdo chce vdolky a
buchty, kdo chce více masa, musí pracovat. A já
mám oprávněnou obavu, že všichni
dnešní kritikové, anebo aspoň mnozí
z nich, budou míti vbrzku plné ruce intervencí
za ty, kdož se práci vyhýbali a kdož se
jí budou chtíti vyhýbati i napříště.
Věc je velmi vážná a bude proto vyžadovati
nejen kritiky, nejen zesměšňování
toho, co se na směrodatných místech v ministerstvu
sociální péče, v ministerstvu zemědělství
a i v jednotném svazu českých zemědělců
na zaopatření pracovních sil z vlastního
národa podniká, nýbrž je potřeba
také, komu se to nelíbí a kdo myslí,
že to nestačí, aby přišel s konkrétními
návrhy, hlavně jak a kde více stálých
pracovníků do zemědělských
závodů zemědělcům opatřiti.
Věc je vážná a bude proto vyžadovat
poctivé spolupráce všech, kdož to nejen
se zemědělci, ale také s celou republikou
myslí poctivě a dobře. (Potlesk.)
My komunisté prohlašujeme
a také prakticky dokazujeme ve své každodenní
práci, že budeme zájmy malých a středních
zemědělců prosazovat vždy a všude
a poctivě. (Potlesk.)
Místopředseda Petr
(zvoní): Dalším řečníkem
je p. posl. Vašek. Dávám mu slovo.
Posl. Vašek: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Státní rozpočet
je jistě důležitým státním
aktem. Státním rozpočtem dává
parlament státu, čeho nezbytně potřebuje:
hospodářský plán. Jako zástupci
lidu jsme vedeni všichni tou nejlepší snahou
dáti státu co nejlepší hospodářský
plán. Rozpočet je proto důležitým
aktem, že se jím pevně stanoví úkoly
pro příští rok. Klíčem
k celému rozpočtu je kapitola ministerstva financí.
Ona je nejzávažnější a, řekl
bych, také i nejpolitičtější
jeho částí. Všechno, co chceme podnikat,
má nervus rerum v příjmovém prelimináři
této kapitoly.
Aby stát mohl plniti obrovské
dnes úkoly, ukládá svým občanům
břemena ve formě nejrozmanitějších
daní, dávek a poplatků. Daňová
břemena jsou úměrná poválečným
úkolům. Stát odssaje z výnosů
výrobních hospodářství a z
důchodů spotřebních hospodářství
miliardové částky. Občané uznávají
své povinnosti vůči státu, přijímají
těžká břemena u vědomí,
že čím více dají státu
dnes, tím lépe se budou míti zítra.
Daňovým zatížením dostali jsme
se až na mez daňové únosnosti. Jde nyní
jen o to, aby daňové břemeno bylo spravedlivě
rozděleno a aby každý poctivě nesl svůj
díl. Voláme po pracovní morálce. I
daňová morálka musí se dostat na vyšší
úroveň. Poměr poplatníků k
finanční správě musí býti
upřímnější a přátelštější.
Staniž se zásadou: Nikdo nesmí býti
předaňován, ale nikdo také nesmí
dani uniknout. Nejširší vrstvy lidu, vrstvy pracujícího
lidu, jsou zachyceny daňově na 100%. Daň
důchodová z platů služebních
a mezd se zachycuje již u pramene. Daň důchodová
má býti nejvýnosnější
daní. V povšechné rozpravě při
projednávání rozpočtu bylo konstatováno,
že daň důchodová je proti rozpočtu
na rok 1938 odhadnuta téměř na šestinásobek,
tedy značně výše než by odpovídalo
všeobecnému poměru zvýšení
hospodářských čísel.
Také daně spotřební
jsou plně zachyceny. Proto dnes není sporu o tom,
kdo je a kdo není poplatníkem. Výnosem daně
důchodové, daní spotřebních
a daně z obratu, která je také zakalkulována
do cen zboží, je prokázáno, že
největším a také nejlepším
poplatníkem státu jsou nejširší
vrstvy pracujícího lidu. Tyto vrstvy poplatnické
mají pak právo žádat, aby i ostatní
daně byly správně placeny. Nesmí se
už nikdy vrátit doba miliardových daňových
nedoplatků, které byly po dlouhá léta
balastem finančního hospodářství
státu a nakonec musely býti odepsány. Očekává
se proto, že finanční správa bude systematicky
sledovat daňové nedoplatky a podle okolností
učiní včas potřebná opatření.
Pohodlná sabotáž, která se projevovala
za okupace neplacením daní, se nesmí setrvačností
přenášet do dnešní doby formou
liknavého placení. Ani to překotné
placení daní loňského roku ve staré
měně, kdy mnohý poplatník by si byl
nejraději předplatil daně na několik
let, nesvědčí o tom, že by se daňová
morálka ubírala zdravou cestou a žádoucím
směrem.
Aby se zlepšil poměr
mezi poplatníky a finanční správou,
musí být u finančních vyměřovacích
úřadů odstraněno ztrnulé, byrokraticky
šablonovité "dekretování".
Místo tohoto způsobu vyměřování,
který roztrpčuje a dráždí poplatníky,
budiž nalezena cesta přímého styku s
poplatníkem. Ovšem i na straně poplatníka
nutno očekávati fair play. Všichni se máme
snažit o to, abychom spravedlivým rozdělením
učinili těžké daňové břímě
snesitelnějším, abychom zvýšili
daňovou morálku, poněvadž není
již mezi občany nepřátel státu,
jako tomu bylo dříve, kdy tu byly cizonárodní
menšiny.
Aby se zlepšil poměr
mezi poplatníkem a státem, representovaný
finanční správou, je třeba uspořádati
daňovou soustavu tak, aby nikde netlumila hospodářskou
aktivitu a produktivitu žádné ze složek
národního hospodářství, ať
už jde o odvětví znárodněná,
družstevní nebo soukromá.
Také tisk by měl pomoci
k zlepšení poměru poplatníka k finanční
správě. Bohužel jsme před krátkým
časem zjistili, že někdo má ještě
jiné úmysly než prospěch státu.
V časopise "Svobodný zítřek"
jsme nalezli hrubý útok na finanční
správu v článku nadepsaném "Neústavní
a nemorální daň". O jakou daň
šlo? Právě o tu téměř
nejmenší, která je preliminována částkou
14 mil. Kčs. Je to kapka z té obrovské částky
26 miliard příjmové stránky kapitoly
ministerstva financí. Pozornost zmíněného
časopisu se snad obrátila na tuto daň proto,
že se týká poměrně malého
počtu poplatníků, ale zato s nejvyšším
služným. Jde o daň z vyššího
služného. Tato daň byla - jako ještě
některé jiné daně - za okupace Němci
zrušena od 1. I. 1943; pravděpodobně proto,
že by byla postihovala zejména Němce, kteří
obsadili nejlépe placená místa ve státní
správě, a také i treuhändry. Dekretem
presidenta republiky byla daň z vyššího
služného opět zavedena, ovšemže s
účinností od 1. ledna 1943, neboť od
této doby poplatníci této daně nic
neplatili - kromě daně důchodové,
která při naší duplicitní soustavě
daňové musí býti ještě
placena z téhož příjmu. To není
nic nového, poněvadž máme řadu
daní výnosových a pak ještě daň
důchodovou, jako daň globální, zahrnující
příjmy již postižené některou
daní výnosovou. Nejde o zpětnou účinnost
této daně, nýbrž prostě o pokračování
násilím okupace zrušené daně.
Není proto způsob oživení této
daně dekretem presidenta republiky neústavní,
ani nemorální, jak pisatel zdůrazňuje.
Volá dále, že ministerstvo financí nařizuje
berním správám předpisovat tuto nepřípustnou
a nemravnou daň. Pisatel vědomě používá
drsných výrazů, aby prý ti, kdo se
takových činů dopouštějí,
pochopili, čeho se dopouštějí. Ve článku
se dále vyhrožuje, že občané si
takovou fiskální politiku nedají líbiti.
Prosím, srovnejte: Většina občanů
uznává těžkou situaci státu a
vezme na sebe těžká břemena daňová,
jako jsou daň důchodová z platů, daně
spotřební a jiné a nevyhrožuje. A autor
článku vyhrožuje jménem malé
skupinky poplatníků daně z vyššího
služného. Za to, že finanční správa
plní zákon - v tomto případě
dekret presidenta republiky - je označena jako neslušný
úřad, který rozvrací víru v
ústavnost daní a vede k ovzduší nedůvěry
a daňové defraudace a k rozvratu daňové
morálky. Jestliže vláda uzná, že
tato daň má býti znovu zavedena, a dekretem
presidenta republiky to bylo vyhlášeno jako zákon,
tak tento hrubý výpad míří
trochu vysoko. Mezi poplatníkem a finanční
správou musí býti zjednán kladný
poměr. O to se musíme všichni poctivě
a upřímně snažiti, neboť jde o
nejvyšší zájem státu. Všechna
zlá vůle musí býti odstraněna.
Bouřiti proti vysokým daním by bylo dnes
snadné, musí však býti jako neodpovědné
a státu nebezpečné počínání
rázně odmítnuto. Od odpovědnosti za
to, co se stalo a co všechny strany schválily, nesmí
žádná strana utíkat. (Potlesk.)
Výše zaplacených
daní v měsíci lednu a únoru t. r.
opravňují nás k optimismu, neboť v prvém
měsíci chybí jen 6,3% do preliminované
1/12 daňových příjmů
a v únoru, nejkratším měsíci,
byla preliminovaná částka 1.848,000.000 Kčs
již překročena. Tyto výsledky svědčí
o tom, že příjmy byly správně
odhadnuty, ač za dnešních poměrů
to bylo velmi těžké. Je to další
doklad, že jsme na dobré cestě ke konsolidaci
poměrů. V příjmech na daních
a dávkách možno očekávati v dalších
měsících ještě lepší
výsledky, neboť zvýšená daň
z obratu byla zavedena až od 1. března a nová
úprava poplatků platí až od 15. března.
K dobrým výsledkům
dosaženým ve finanční správě,
nutno přednésti vážnou připomínku.
Finanční správa stojí v letošním
roce před velkými úkoly. Jednak mají
býti vyměřeny daně běžné
a některé od roku 1943, ale hlavně mají
býti přesně provedeny úkoly, souvisící
s finanční likvidací války. Má
býti vyměřena dávka z majetku a dávka
z přírůstku na majetku. Máme finanční
správu na tyto úkoly připravenou, a to zejména
po stránce personální?
Při projednávání
rozpočtu jsme se dověděli, že máme
asi o 76.000 státních zaměstnanců
více, a to pro území menší o
Karpatskou Ukrajinu. Tento nadměrný počet
by byl jistě neúnosný pro státní
pokladnu. Bylo by správné, kdyby hned při
tomto konstatování bylo ministerstvem financí
vysvětleno, o jaké zaměstnance a o která
odvětví státní správy tu jde.
Bude věcí úsporné komise, aby přezkoušela
nutnou potřebu zaměstnanců pro příslušný
resort a aby posoudila, do jaké míry je oprávněn
větší počet zaměstnanců
se zřetelem na nové úkoly, které stát
provádí novými orgány státní
správy.
S přebytky zaměstnanců
v některých oborech veřejné správy
podivně kontrastuje vážný nedostatek
zaměstnanců finanční správy.
Ve finanční správě českých
zemí - bez ministerstva financí, počítáme-li
však i tabákovou režii a loterní ředitelství
- bylo podle stavu k 1. říjnu 1938 zařazeno
24.132 zaměstnanců, ke dni 1. ledna 1946 však
pouze 20.764 zaměstnanců. Bylo zařazeno tedy
o 3368 zaměstnanců méně. Ministerstvo
financí pak vykazuje ke dni 1. ledna 1946 stav zaměstnanců
786, t. j. s přihlédnutím k odborům,
které od r. 1938 odpadly nebo přibyly, o 62 zaměstnance
méně než 1. září 1938.
S tímto ztenčeným stavem musí finanční
správa zdolávati mimořádné
úkoly dnešní doby. Nejen stát, ale i
občantsvo očekává, že majetkové
dávky budou rychle a řádně vyměřeny.
Připomeňme si, že provedení zákona
č. 309/ 1920 Sb. o dávce z majetku a dávce
z přírůstku na majetku po poslední
světové válce setkalo se v praxi s tak velkými
technickými obtížemi a překážkami,
že zatížilo finanční administrativu
na dlouhou dobu. Dávky, přes mimořádná
likvidační opatření v letech 1936
a 1937, byly vlastně definitivně likvidovány
teprve r. 1941. Nynější opatření,
souvisící s nápravou měny, musí
býti provedena rychle, ale správně. Neblahé
zkušenosti, které měla finanční
správa s prováděním zákona
o dávkách z majetku po první světové
válce, nutí proto nalézti pro zdanění
majetku a majetkových přírůstků
jiný způsob, a to pokud možno jednodušší
a rychlejší. Také občanstvo má
zájem na rychlém vyměření dávek.
Teprve po vyměření dávek zjistí
si každý občan, co mu zbývá na
majetku a s čím může počítati.
Vyměření dávek bude také další
krůček k uvolnění vkladů. I
pro hospodářský rozvoj je rychlá a
hladká likvidace nezbytným předpokladem.
Je tedy nedostatek finančních zaměstnanců
velmi vážnou výstrahou. Jestliže finanční
správa nemá dostatek sil ani pro normální
agendu, jak zmůže úkoly tak mimořádné?
Jen berních úředníků je méně
o více než 300, a to pro normální potřebu.
Finanční služba je velmi odiosní. Mnoho
úředníků odešlo do oborů,
kde je služba příjemnější
a také lépe placená. Tomu však nutno
zabrániti. Také stát musí býti
dobrým zaměstnavatelem. Také stát
musí spravedlivě oceniti práci a výkon
svých zaměstnanců. Musíme obdivovati
zaměstnance státu, zejména finanční
správy, kteří slouží při
poměrně malém platu, odmítají
lákavé nabídky jiných zaměstnavatelů,
snášejí křivdy, ať činěné
z řad poplatníků neb někdy i z míst
parlamentu. Musím konstatovati, že stát, pokud
se týká honorování svých zaměstnanců,
není dobrým zaměstnavatelem. Platy veřejných
zaměstnanců jsou v průměru daleko
menší než platy v soukromých službách.
V zemích českých je průměr
platů veřejných zaměstnanců
o více než 10.000 Kčs menší než
na Slovensku. O tomto nepoměru mluvil již před
chvílí též pan kol. Kout. Tato
nesrovnalost platová by měla býti odstraněna.
Je ještě mnoho křivd,
na jejichž odčinění veřejní
zaměstnanci marně čekají. Je to dosud
nesplněný dávný požadavek veřejných
zaměstnanců, co se týče započítávání
vojenské služby. Jsou zaměstnanci ve státě,
kterým byla započtena presenční vojenská
služba plně, jiným jen z poloviny a mnohým
vůbec nebyla započítána. Přesto,
že platové poměry státních zaměstnanců
nejsou záviděníhodné, upírá
se jim i to, nač mají podle zákona nárok.
V rozpočtové debatě slyšeli jsme dnes
opět námitky proti odčinění
křivd československým veřejným
zaměstnancům. A přece podle dekretu presidenta
republiky ze dne 17. srpna 1945 mají na toto odčinění
plný zákonný nárok. V dekretu v §
1 se výslovně praví: "Veřejným
zaměstnancům, kteří v době
nesvobody byli poškozeni na svých právech a
nárocích ze služebního a pensijního
poměru pro politické chování své
nebo jiných osob, nebo pro osobní vlastnosti své
nebo jiných osob, nebo v souvislosti s politickými
poměry, které nastaly za doby nesvobody, se poskytne
odškodnění."
Je nutno se podivovati, že se
najdou hlasy, brojící proti nárokům
veřejných zaměstnanců, nárokům
to, zajištěným dekretem presidenta republiky,
který má povahu zákona. Přirozeně
i ostatní občané mají býti
odškodněni za škody, utrpěné v
době okupace. Má-li míti stát spokojené
zaměstnance, musí je honorovati úměrně
podle významu jejich práce a upotřebitelnosti.
Jinak budou ze služeb státu odcházeti ti nejlepší,
ti nejkvalifikovanější. Nechť se uplatní
zásada: Třeba méně zaměstnanců,
od kterých budeme žádati řádnou
práci a řádný výkon, ale zaměstnanců
dobře placených. (Potlesk.) Laciní
zaměstnanci přicházejí někdy
hodně draho. Nejsme tak bohatým státem, abychom
si mohli dovoliti tak nízké platy státních
zaměstnanců. Spokojený státní
zaměstnanec bude pevným článkem v
lidové demokratické správě. (Potlesk.)
Místopředseda Petr:
Dalším řečníkem jest pan posl.
dr Husák. Uděluji mu slovo. (Nebyl přítomen.)
Není přítomen.
Ztrácí slovo.
Uděluji slovo dalšímu
řečníku, p. posl. Nermuťovi.
Posl. Nermuť: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
První rozpočet na troskách
hospodářského života našeho státu
uprostřed poválečného rumiště
Evropy je vlastně stéblem tonoucího, jenž
ostatně ví, že voda není hluboká
a břeh je blízko. Správná kritika
tohoto rozpočtu by mohla býti podána jen
na základě předcházející
uzávěrky nebo lépe srovnáním
několika po sobě jdoucích roků státního
hospodářství.
Proto chci spíše sledovati
příčiny, které zaviňují
náš hospodářský nesoulad. Je
jasno, že schodek 26 miliard není zaviněn jen
důsledky soustavného hospodářského
vykořisťování Němci za doby okupace,
část tohoto schodku dlužno hledati v našich
současných hospodářských poměrech,
kde v mnohých hospodářských oborech
udržujeme násilně methody a praxi, zděděnou
po nacistech.
Za okupace se lid domníval,
že vázané hospodářství
- vynález Němců na naše soustavné
vykořisťování - je zavázáno
na smyčku a že po válce stačí
zatáhnouti za jeden konec a bude vše volné
nebo jen rozumně řízené. Dnes se však
vidí, že vázané hospodářství
je důkladný uzel, který bolestně tlačí
a leckdes se ještě více zatahuje. Následek
toho je - o čemž zde již též byla
zmínka - že máme u nás jednu z nejdražších
distribucí na světě, obrovské cenové
rozpětí, které výrobci nedovoluje
rentabilně hospodařiti a jímž je spotřebitel
doslovně vykořisťován. Toto cenové
rozpětí, které nezaviňují v
celku drobní živnostníci, tvoří
nám nové zdroje bezpracných neúměrných
zisků, agentury a trhové svazy, které neproduktivně
zaměstnávají celé tisíce zaměstnanců.
Ti umístěni ve výrobě, vydatněji
by pomohli národnímu hospodářství.
Jen agenda těchto trhových svazů činí
podle odpovědi pana ministra vnitřního obchodu
dr Pietora ročně 1.600 milionů korun,
oč je ochuzován výrobce, spotřebitel,
ale i živnostník.
Vím, že vázané
hospodářství nelze uvolňovati překotně,
ale je také známo, že v mnohých oborech
je vázané hospodářství udržováno
uměle a bezdůvodně jen proto, aby byl prodloužen
neproduktivní život zúčastněných
svazů a přebytečných agentur. Je nutno
si uvědomit, že většina výrobků
na trnité cestě od výroby ke spotřebě
prochází někdy až desetiposchoďovou
distribucí nahoru a zase dolů. Že toto poponášení
sice není pracné, ale výnosné a hlavně
tvoří chládek pro lidi, kteří
velmi rádi pracují, ale při tom nejraději
nedělají nic, je také známo. Výrobky
se takto zdražují o 100%, což je hlavní
nesnází podnikání. Výrobce
zboží, maloobchodník a nejvíce spotřebitel
je tímto systémem zavedeným Němci,
přímo vyssáván.
Ostatně je velmi žádoucí,
abychom se tohoto dědictví jednou zbavili, protože
je odvozeno z germánské povahy násilnosti,
bezohledné brutality a vykořisťování.
Naše revoluce a celý znárodňovací
proces byl veden jako boj proti kapitálové síle
jedince. Ale nerozpoznáme-li včas nebezpečí,
vznikne nám zde nový, někdy anonymní
kapitál, daleko nebezpečnější
a záludnější kapitálu prvého.
V zásobovacím výboru
jsem často upozorňoval, že se objevují
možnosti uvolňovat vázané hospodářství
s různými zemědělskými výrobky.
Tento výbor na schůzi 20. února 1946 schválil
jednomyslně můj návrh a předložil
ministerstvu výživy žádost o uvolnění
obchodu s ranými i pozdními brambory, zeleninou,
ovocem, obilnou kávou, lihovinami a j. Uvedené zboží
má všecky předpoklady volného obchodu
a jeho vázanost jen rušivě zasahuje do plynulého
zásobování. Domnívali jsme se, že
na odpovědných místech uznají důležitost
těchto požadavků a že o případném
uvolnění bude jednáno. Zatím se však
v trhových svazech konají přípravy,
aby tyto produkty byly nadále obhospodařovány
vázaně. Mne by zajímalo, proč zde
dosud nebylo zaujato stanovisko k usnesení zásobovacího
výboru. Mluvíme rádi o demokracii. Zde však
nebylo vůbec dbáno hlasů zástupců
lidu, a proto se táži, kdo má v tomto státě
nejvyšší výkonnou moc? Lid, parlament
a jeho vláda, anebo trhové svazy?
Je na čase, aby dodávkový
systém v zemědělství byl trochu zdemokratisován.
Zde se nejdéle snad udržel válečný
byrokratismus a se zemědělcem se jedná často
hůře než za okupace. Jeho dodávková
schopnost, podlomená nedostatkem pracovních sil,
strojených hnojiv a příliš nízkými
cenami rostlinné produkce, je ještě více
dušena různými neodpovědnými
kontrolami, které často i v hospodářstvích,
kde kontingent byl splněn skoro úplně, provádějí
revise způsobem v jakékoliv lidské společnosti
nepřístojným. Za několikaleté
okupace se zjistilo, kolik potravin náš venkov může
vyrobiti, a podle toho možno stanoviti dodávkový
předpis, za jehož splnění ručí
místní národní výbor, který
má možnost dosáhnout splnění
dodávek jednotlivými zemědělci, takže
revisorů není vůbec třeba. Čím
je kontrola přísnější, tím
má menší úspěch. Vždyť
v podnicích a úřadech, které někde
podaly podprůměrný pracovní výkon,
tyto kontroly též zavedeny nebyly. Místo zbytečných
revisorů více produktivních pracovních
sil ve výrobě zaručí více úspěchů.