Ostatně nejen kontrolu, ale
i všecky dodávkové předpisy by úspěšně
nahradily spravedlivé ceny. Na Vysokomýtsku zvýšení
ceny mléka zvýšilo jeho dodávku o plných
50% a ze stejného důvodu bylo dodáno do 15.
března t. r. tolik vajec, s kolika se počítalo
až do konce května. Může-li se za kanadskou
pšenici platiti o 200 Kčs více, možno
za domácí pšenici dáti stejnou cenu
bez svízelného obchodního jednání
a dlouhého čekání na dovoz. Víme
dobře, že uvolnění zásobování
chlebem a moukou by nás rázem přeneslo do
předválečného hospodářství.
Hledati a nalézti správnou cestu není tak
těžké a dovedli jsme to před válkou
velmi dobře.
Sklizeň je taková,
jak je připravena půda. Nejen prací, ale
i látkami, kterých nutně potřebujeme.
Za okupace se o to nikdo nestaral, ale to není pro nás
důvodem a ospravedlněním, abychom jednali
stejně. Dodati včas půdě živiny
znamená zvýšit sklizeň. Znárodněný
průmysl by si měl uvědomit, že to není
jen otázkou zemědělce, ale že je to
životní otázkou nás všech, aby
půda, která nás všechny živí,
dostala rychle dostatečné množství živin
ve strojených hnojivech. A bylo by velmi zajímavé
vědět, jak ministerstva zúčastněná
na výrobě a distribuci strojených hnojiv
splnila požadavek jejich rychlé výroby a dodávky
za přiměřené ceny.
Že průmysl podstatně
zvýšil ceny svých výrobků a že
v zemědělství zvýšení
cen je nepatrné, a při tom vydání
zemědělců stále vzrůstají,
vyvolá v národním hospodářství
potíže, s nimiž se musí počítati
a které se jen stěží dají odstranit,
když na jedné straně budeme chtít dodržet
mzdy dělnictva, a na druhé bude potřebí
levného chleba, masa, tuků a jiných zemědělských
výrobků. Zde, myslím, by nemělo být
ublíženo zemědělcům, tím
méně dělníkům. Zde stojí
v budoucnosti jako hlavní brzda zase neproduktivní
drahá distribuce trhových svazů a velkoagentur,
které ve většině případů
zboží nevidí a jen vystavují účty.
Je vládní dohoda o
hospodářské pomoci a obnově válkou
zpustošených krajů Slovenska. Dobrá.
Při náhodném srovnání dat,
jež se nějak dostanou na veřejnost, jak to
bývá, všimněme si, že čísla,
která již měla být stanovena pro všecky
kraje republiky, nejsou stejná bez udání
důvodů. Rozhodně venkov v Čechách
neutrpěl tolik válkou jako Slovensko, ale což
jižní Morava a Slezsko, a ty jsou počítány
stejně jako Čechy! Je možno, že slavná
sněmovna bude žádat bližší
vysvětlení tohoto názoru. Proto stůj
zde několik poznámek o přesunu hovězího
dobytka a koní ze zemí českých na
Slovensko podle stavu, jak jej uvádí Státní
úřad statistický. Upozorňuji předem,
že jsem dalek toho, křivdit poctivým občanům
kterékoli národnosti. Chci podat jen stručný
přehled hospodářské situace, která
se v rámci těchto přesunů vytváří,
aniž mám úmysl poškodit nebo křivdit
válkou postiženému obyvatelstvu Slovenska.
V r. 1945 bylo na Slovensku 440.333 koní, tedy daleko více
než je průměr v letech 1934-38, kdy mělo
Slovensko 258.851 koní. Dojných krav je na Slovensku
483.821 kusů proti 534.699 v r. 1937. Úbytek tedy
činí 50.878, což jest 91/2%.
Naproti tomu v zemích českých byl mírový
stav dobytka v průměru let 1937-38 1,803.402 kusů
krav a k 31. XII. 1945 již jen 1,506.337. Jeví se
tedy úbytek v zemích českých 297.065
kusů krav, což je 16,4%.
Z toho je patrno, že počet
koní i krav je na Slovensku v porovnání se
stavem v zemích českých takový, že
neopravňuje pana ministra zemědělství
k již zavedeným velikým přesunům
koní a hovězího dobytka na Slovensko, zvláště
když je možno uvésti, že od zmíněných
483.821 kusů krav odvádějí slovenští
zemědělci 30.000 l mléka denně, což
jest 1 l mléka od 16 krav denně. Do Bratislavy se
z toho dodává 10.000 l denně, což nestačí
ani pro nemocnice a děti.
Cena hovězího dobytka
a koní je v zemích českých podstatně
nižší než na Slovensku. Vidíme proto
hned, kde se béře snaha po nákupu v zemích
českých, když zde je kráva za 10.000
až 12.000 Kčs a na Slovensku až za 21.000 Kčs.
K tomu třeba připočísti různé
podpory na nákup dobytka a skutečnost, že na
Slovensku je na 1 kus uvolňováno 5.000 Kčs
z vázaných vkladů, kdežto v zemích
českých vydala Národní banka pokyn
peněžním ústavům vypláceti
na tento účel 3.500 Kčs. Proč tato
dvojí kolej? Vždyť ve Slezsku a na Moravě
byla válka tak krutá jako na Slovensku. Možno
též připomenout, že podíl z rozpočtových
státních příjmů na jednoho
obyvatele je v zemích českých 2.500 Kčs
a na Slovensku 1.014 Kčs.
Podle zprávy pana povereníka
pre výživu Fraštackého živí
stát na východním Slovensku 150.000 občanů
úplně zdarma. Plně souhlasíme s tímto
opatřením, pokud je tam těch lidí
nutně třeba na práce spojené s rekonstrukcí
země a s výstavbou nových obydlí.
Nikdo by však neměl slovenským dělníkům
bránit pracovati v českých zemích,
pokud by chtěli, ať již v průmyslu nebo
zemědělství.
Zemědělcům,
kterým v době revoluce vzala koně německá
armáda nebo spojenecké armády, zůstali
v náhradu neschopní koně, jež jsou jim
nyní po vyléčení odebíráni
ne vždycky pro armádu. Při tom se neuvažuje
o náhradě, zvláště pro zvládnutí
nutných polních prací. Na Slovensku je přirozeně
nedostatek krmiv, která budou pravděpodobně
též vyvážena. Příslušný
hospodářský plán není nikde
patrný. Tyto přesuny se provádějí,
myslím, někdy neodpovědně, ne vždycky
jako pomoc Slovensku, a ke škodě celého československého
zemědělství.
K otázce nedostatku koní
nutno ještě dodati, že je dnes zaměstnáno
příliš mnoho tažných koní
v průmyslu, ve městech, celých 40.000 kusů
proti 20.000 kusům předválečným.
Stoupající produkce automobilismu by měla
tyto koně nahraditi. Odpadly by nemožné dodávky
sena a krmiv těmto koním a bylo by možno těmito
koňmi vypomoci Slovensku.
I když jsme ochotni do krajnosti
pomoci, kde je zapotřebí, přece trváme
na tom, aby se pomoc dála dobrovolně a ne jako diktát,
který by bezpodmínečně zavazoval.
Máme-li dělat spravedlivou politiku celostátní
zdravé hospodářské prosperity, musí
míti Češi zájem o zdárné
hospodaření na Slovensku a Slováci o dobré
hospodaření v Čechách. Nesmí
si proto žádné ministerstvo, ani ministerstvo
zemědělství, v této věci počínat
jako Don Quijote, jenž pomáhal každému,
ať chtěl nebo nechtěl, až byl při
tom bit. To nesmíme dělat na poli politickém,
ani hospodářském.
Jsme dosud v poměrech, které
nás tísní v celém světě
a v celém státě, a myslím, že
po hrozných zkušenostech za posledních 6 let
okupace dobře cítíme, Češi i
Slováci, nutnost naprosté státní jednoty
politické i hospodářské. (Potlesk.)
Tato ušlechtilá snaha
se dá realisovat jen vzájemnou úctou a respektem
národa k národu a jejich naprostým politickým
i hospodářským vyrovnáním.
Vědomí společného státu musí
býti pro oba národy závazkem vzájemné
pomoci Čechů Slovákům, ale též
rozumného pochopení a hospodářské
podpory Slováků Čechům. (Potlesk.)
Rolníci se snaží, jak mohou, ale mají
nyní tytéž těžkosti u nás
jako na Slovensku. (Hlasy z lavic poslanců slovenské
strany demokratické: Nie sú tak rozbití,
ako u nás.) Ale, pane kolego, vzpomeňte na Slezsko
a jižní Moravu.
V závěru připomínám,
že čs. strana lidová, za kterou činím
tento projev, hledí na státní hospodářství
a zvláště na hospodářství
znárodněné s pozorným a sympatickým
zájmem, ale pod zorným úhlem úzkostlivé
šetrnosti. Nikdy se nestavíme v cestu novým
sociálním proudům, které mají
učinit člověka spokojenějším
a zajistit vyšší životní úroveň
ne snad jen jedné třídy, ale lepší
život národa jako celku. (Potlesk.) Nemůžeme
proto mlčky souhlasit s překrveností státní
administrativy. Budeme důrazně protestovat všude
tam, kde vedení znárodněného průmyslu
nebude na svém místě, což by se projevilo
snížením životní úrovně
nás všech. Budeme pracovat zvláště
pro to, aby neproduktivně zaměstnané osoby,
ať již v administrativě státní,
v průmyslu, anebo zvláště v trhových
svazech, agenturách a neodůvodněných
hospodářských kontrolách byly zařazeny
jako produktivní síly do skutečné
výroby nových hodnot a tím přispěly,
aby příští státní rozpočet
neměl takového deficitu, který pro valnou
část národa vypadá hrozivě.
Jedině šetrnost a jasná kalkulace v celé
státní správě může zvednouti
morálku a životní úroveň našich
občanů, což je nejvyšším úkolem
a povinností nás všech a zárukou spořádaného
státu. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Petr:
Dalším řečníkem je pan posl.
Přeučil. Dávám mu slovo.
Posl. Přeučil:
Pane předsedo, paní a pánové!
Státní rozpočet
je mluvou suchých čísel a údajů,
jež přece znamenají osud i existenci desetitisíců;
především však jde o určitý
hospodářský řád, který
dává rámec státnímu hospodářství
a práci státnímu aparátu.
S potěšením lze
vyzvednouti skutečnost, že většina pronesených
úvah i kritik státního rozpočtu na
rok 1946 se dožadovala zásady náležitě
odůvodněných a správných hospodářských
čísel v rozpočtovém celku i v jednotlivých
jeho kapitolách. Mluvčí žádají
přísnou úspornost a dodržování
vytyčených směrnic jako nezbytnost a shodují
se v tom, že rozpočet na rok 1946 lze přijmouti
jako rozpočet nesoucí všechny znaky mimořádnosti
doby a mimořádnosti úkolů.
V životě státu
je nutno zabývati se hospodařením a výpočty
státních možností před mnohými
úkoly politickými. Občané našeho
státu, hospodářsky myslící,
sledují se zájmem jednání našeho
sboru a očekávají, že nebylo a nebude
v parlamentě nové republiky jenom planě mluveno
o úsporách a omezení výdajových
položek. Občanstvo očekává, že
všechny dobré a užitečné návrhy
budou podporovány a zvláště že
zvítězí snaha po úspornosti, po hospodaření,
a že odpadne zbytečné písaření
i papírová práce.
Zejména naši podnikatelé,
živnostníci a obchodníci, kteří
hospodaří podle platných zásad kupeckých
počtů ve vlastních podnicích, se dožadují,
aby stát přenesl podobné zdravé hospodaření
i do svého aparátu. (Potlesk.) Přiznávám,
že se díváme s obavami na položku příjmů,
vyčíslenou v rozpočtu ve výši
31 miliard. Zdá se nám příliš
optimistická, neboť dosavadní zkušenosti
ukazují, že výnos mnohých daní
a dávek býval prudce kolísavý. Platí
to zejména o všeobecné dani výdělkové,
která je vlastně druhou daní důchodovou
a podléhá vlivu konjunktury.
O dani důchodové byla
zde již řeč. Její výnos 6 a půl
miliardy jeví se nám jako pětinásobek
výnosu z roku 1938, ačkoli jinde se předpokládá
jenom trojnásobný vzestup hospodářských
čísel. Není mým úkolem jíti
do podrobností, ale chci zdůraznit, že nesmíme
dopustit, aby se agilnost a iniciativa podnikatelů trestala
neúměrnými daněmi. (Potlesk.)
Jestliže jednotlivé daně dosahují u
nás až 70% výnosu podniku, pak jsme předstihli
mnohé veliké státy, ačkoliv náš
důchod zdaleka tomu neodpovídá. Právem
se proto u nás volá po náležité
a celistvé daňové reformě, která
by nám zjednodušila daňový systém
a přinesla usnadněné formy jak přiznání,
tak i daňových předpisů.
Naši živnostníci
a obchodníci mají veliké potíže
z měnové úpravy. Skutečnost, že
i pan předseda vlády mluvil o opatřeních
měnových 14 dní dříve, než
byla vyhláška vydána, způsobila, že
byl na naše dílny a krámy proveden run, lidé
nakupovali, jen aby se zbavili znehodnocené valuty. Živnostníci
pak měli neobyčejné množství
znehodnocených peněz - stejně tomu bylo s
markami - a protože je uložili na vázané
účty, odčerpali tím potřebný
kapitál z podniků, takže mnohde jsou dodnes
značné potíže, zejména když
jde o podniky sezonní nebo malé, nezaměstnávající
žádných pomocných sil. Jestliže
pak podnikatelé musí dodatečně platit
daně za léta 1942 až 1944 a po úpravě
cen musí doplatit cenové rozdíly skladu zboží,
pak jsme se dostali do situace, že v mnohých živnostech
a obchodech není potřebných peněz
k nákupu zboží pro další obchodní
styk.
Pružnost našich státních
orgánů je nezbytná. Svědčí
o tom praktická ukázka, která se týká
řízeného hospodářství
a nedostatku oběživa v našich podnicích.
Příslušné orgány uvolnily určitý
počet hodinek a budíků. Do jednoho východočeského
městečka bylo přiděleno místním
hodinářům a obchodníkům celkem
300 kusů. Živnostníci museli zboží
koupiti za hotové a čekali se zájmem na zákazníky,
neboť poptávka byla veliká. Protože jde
o obhospodařované zboží, museli zájemci
na místní národní výbor, který
však dostal příkaz k vystavení 7 poukazů.
Mezitím dodávající formy vyzývají
obchodníky, aby předepsali nové objednávky
podle prodaného zboží, protože mají
nárok na dalších 300 kusů, a tak v tom
městečku je to s hodinkami a budíčky
jako v pohádce, protože 293 kusů čeká,
až některý pán u zeleného stolu
svolí k jejich prodeji, aby obchodníci za stržené
peníze a předané poukazy mohli opatřiti
další. Takhle bychom kola neroztočili! Takováto
neschopnost by se měla v lidovědemokratické
republice trestat. (Potlesk.)
S hlediska potřeb vrstev živnostensko-obchodnických
nutno připomenouti, že jde o zájmy příliš
roztříštěné, jak nám je
předkládá rozpočet v jednotlivých
položkách ministerstva průmyslu, vnitřního
obchodu, zahraničního obchodu a dokonce i ministerstva
výživy. Jsme si dobře vědomi dnešního
rozložení úkolů na jednotlivá
ministerstva, ale je v zájmu celého státu
a požadovaného zjednodušení, aby právě
v oboru živnostenské politiky došlo k určitému
sloučení a jednotnosti, ať už jde o opatření
k podpoře živností nebo hospodářské
a sociální péče. Také o živnostensko-zvelebovací
službu starají se 2 až 3 resorty, takže
se stává, že jeden spoléhá na
druhý a v dobré víře, že to zařídilo
ministerstvo vnitřního obchodu, nespěchá
ministerstvo průmyslu se svým zásahem, zvláště
když je k tomu zapotřebí peněz.
Tento různorodý systém
projevuje se nebezpečně v otázce učňovské,
kde přepínání požadavků
nad únosnou hranici mělo by brzy za následek
úbytek učňů v živnostenských
podnicích a ohrozilo by budoucnost řemesla i obchodu.
Zdvojnásobení návštěvy učňovských
škol způsobí mnoho obtíží,
bude potřebí útulků, nocleháren
pro učně, ale není úhrady a živnosti
ji neunesou. Tady je třeba zásadní reformy,
bedlivého prozkoumání platových, ale
i školských otázek a provedení úpravy
tak, aby odpovídala snesitelným možnostem a
zajistila rozvoj výchovy pracovních sil.
Řekněme si však
hned a upřímně, že se musíme
snažit, aby se nám dělníci a zaměstnanci
z dílen a krámů vrátili ze zdánlivě
pohodlnějšího zaměstnání,
kam odešli v rámci totálního nasazení
nebo ve dnech porevolučních. Je jistě škoda,
když vyučený, schopný zámečník
běhá někde po nádraží
s koštětem anebo čilý příručí
z koloniálu roznáší poštu po úřadovnách
v ministerstvu. (Potlesk.) V tomto směru prosíme
Ústřední radu odborů, aby usilovala
o zvýšení pracovní morálky.
Když jsem již poukázal
na několik kolejí v naší státní
správě, musím jako doklad mrhání
penězi i lidskými silami uvésti ukázku
z našeho cestovního ruchu. Ministerstvo vnitřního
obchodu má zvláštní sekci pro cestovní
ruch a v rozpočtu je cizineckému, turistickému
a cestovnímu ruchu věnována částka
8,330.000 Kčs. Podle dřívějšího
vývoje bylo resortně příslušné,
pokud jde o lázně, také ministerstvo zdravotnictví,
a to věnuje za zdravotní zařízení
další částky. Poněvadž jde
také o zahraniční nábor, musí
míti potřebné rozhodování ministerstvo
zahraničního obchodu. Cestovní ruch potřebuje
dopravu a proto dopravní propagaci organisuje a vyřizuje
ministerstvo dopravy s cestovními a informačními
kancelářemi. Propagačně uplatňuje
své právo ministerstvo informací, jež
se cítí povoláno mluvit do veškeré
propagace; a konečně je tu ještě hospodářská
rada a státní úřad plánovací,
kde pro řešení téže otázky
je zase jedno oddělení. Protože v tomto oboru
ani německá hydra nezahubila spolky diletantů,
jsou zde zemské cizinecké svazy a jejich československá
ústředí cizineckého ruchu, nad nimiž
drží ochrannou ruku a někdy i otevřenou
kapsu někteří pánové z ministerstva
vnitřního obchodu.
Myslím, že tato ukázka
je dostatečným dokladem organisační
roztříštěnosti, neboť vedle všech
těchto sborů máme ještě Ústřední
svaz cizineckého ruchu, který sice žije z vlastních
peněz, bez subvencí, ale který také
neví, koho z těch mnoha pánů má
vlastně poslouchat.
Ministerstvo zahraničního
obchodu vyžaduje naší největší
péče a pozornosti, máme-li v této
době splniti významný hospodářský
úkol, před který jsme postaveni. Proto plánovaná
propagace práce českého dělníka,
řemeslníka v rukách zdatného obchodníka,
exportéra, nám může plně přinésti
onen úspěch, budeme-li na všech místech
včas a pohotově připraveni. Proto se zájmem
očekáváme panem ministrem zahraničního
obchodu ohlášený dovozní a vývozní
plán, který má býti sestaven za spolupráce
všech složek exportních a importních,
jak pro dobu nejbližší, tak i pro příští
desetiletí.
S upřímnou radostí
vítáme resoluci rozpočtového výboru,
která žádá, aby přiměřená
část státních dodávek, hrazených
z rozpočtu řádného, jakož i z
rozpočtu mimořádného, zadávala
se přímo živnostníkům. Kromě
toho je třeba odstranit nešvar, aby státní
podniky prováděly si řemeslné práce
ve vlastní režii. To by nebyla podpora malého
a středního podnikání.
Plně souhlasíme s další
resolucí, která žádá, aby položky,
vyskytující se v různých kapitolách
rozpočtu, sloužící jedné a téže
službě, byly během roku upraveny tak, aby pro
r. 1947 byla každá služba dotována pokud
možno jen z jednoho ministerstva. Právem se domnívám,
že tady nestačí jenom finanční
a hospodářský pořádek a sloučení
této části agendy, nýbrž že
je nutno cílevědomě a plánovitě
sloučiti mnohé resorty ministerstev a resortních
úřadů. To platí zvlášť
o skupině živnostensko-obchodnické, která
je roztroušena v mnoha sektorech.
Připojujeme se ke hlasitému
volání po uspíšení všech
snah o zvýšení stavebního ruchu, neboť
jedině tak můžeme pomoci rozběhu v našich
živnostech stavebních a pomocných.