Nacisty vyvrácené hospodářství
žádá nutné snížení
nákladů a výdajů a i snížení
počtu ministerstev. Musíme se také dostat
z papírového hospodářství a
papírování vůbec. Nekonečné
vyplňování dotazníků hospodářských
skupin, statistického úřadu, ministerstva
průmyslu, dozorčí úřadovny,
pak zase z trhového svazu, ministerstva výživy,
atd., připomíná dny nesvobody, kdy jsme papírovali
celkem radostně, poněvadž jsme cítili,
že chceme pomoci stvůru nacistickou zadusit papírovou
přeorganisací a věčnými průtahy.
Dnes by podobné metody byly nebezpečné, a
je třeba je ostře odmítnouti. Heslem budiž:
méně papírování, více
účelné a užitečné práce.
(Potlesk.)
Nejinak je tomu s kontrolami. Nacisté
měli zásadu, aby nad každou kontrolou byla
kontrola. Šlo o nekonečný řetěz
kontrol. Ale dnes, kdy máme nouzi o pracovní síly,
kdy voláme a hledáme lidi do práce, je přece
jen trošku mnoho, když k obchodníku na pražském
předměstí přijde za den pět
kontrol. Dnes není důvodu, abychom měli kontrolní
orgány cenové, hospodářské,
magistrátní, svazové, ministerské,
daňové a další. Každý živnostník,
obchodník, každý podnik rád se podrobí
odborné a schopné revisi, naopak dobrý podnik
potřebuje čas od času revisi, ale dobrou
revisi, stojící nad malichernými zájmy
a mající odborné znalosti a zkušenosti.
Také tady musíme udělat mnoho a mnoho práce,
abychom zjednodušili a usměrnili naše hospodářství.
Vázané hospodářství musí
být vzorným hospodářstvím.
Nesmí to být slepenec a spletenec předpisů,
nařízení, dotazníků a kontrol,
ve kterých se nakonec nikdo nevyzná. (Potlesk.)
Zde se naskýtá veliký a vzorný úkol
úsporné komisi parlamentní, která
se musí snažit, aby došlo k prolnutí zájmů
jednotlivých ministerstev a k přesnému vyhranění
kompetencí i úkolů. Je na čase, abychom
se vypořádali i s tak zv. trhovými svazy
a uvažovali o jejich zapojení do produktivní
hospodářské práce.
Když se tak často útočí
na bezpracnou distribuci, pociťuji, že právě
v těchto úředních cestách,
kličkách a uličkách jsou pravé
příčiny bezpracné distribuce a bylo
by omylem chtíti hledati vinníka tam, kde není.
Ministerstvo průmyslu plánuje zjednodušení
distribuce a chce najíti lepší řešení.
Socialistický řád, jaký budujeme,
musí míti na paměti spotřebitele a
pro spotřebitele musí hledati svá řešení,
a socialistické je a bude, když budeme řešit
distribuci tak, aby byla dělána lépe a levněji
bez ohledu na to, kdo ji dělá. Demagogické
hlasy, jakou by stát mohl prováděti distribuci
levněji než soukromník, nutno bráti
s reservou. Náklady distribuce jsou nakonec u státu,
družstva nebo soukromníka stejné. Kdyby stát
příliš usiloval o ovládnutí všech
funkcí od výroby přes distribuci až
ke spotřebiteli, pak je to nejen nebezpečí
monopolisace, ale nakonec doplatí na tento způsob
spotřebitel, protože kde není soutěže,
tam není podnikavosti. Soutěž je motorem snažení
a vylučuje monopolisaci. Ve chvíli, kdy zákonnou
cestou anebo suchou cestou vyloučíme dosavadní
distribuční složky, budujeme buď monopoly
anebo úřednickou byrokracii. A na tu jsme si tady
již častokráte postěžovali.
Národohospodáři
musí si uvědomit nutně základní
přesuny hospodářské a musí
nutně počítat i s podnikáním
obchodním, které nemůže být všude
vytlačeno. Právě se dějí pokusy
o reorganisaci distribuce gumárenského průmyslu,
který by dodával přímo spotřebiteli.
Zjišťujeme, že i když se tak stane a státní
gumárny budou dodávat přímo spotřebitelům,
zůstane dosavadní obchod s technickými potřebami
v plném provozu, protože má řadu různých
druhů zboží a jeho služba továrnám
je tak různorodá, že nebude moci býti
nahrazena. Z toho plyne, že bylo by neúčelné
budovati státní aparát tam, kde již
je dobrá obchodní, vyzkoušená služba.
Je to tím spíše možné, že
v tomto druhu obchodu není žádných velkoobchodníků
a maloobchodníků, nýbrž jediný
typ obchodu s technickými potřebami.
Rád vyzdvihuji slova pana
ministra průmyslu, který na projevu zaměstnanců
distribuce otevřeně řekl, že musíme
nejprve zvládnout znárodněný průmysl
a pak budeme řešiti problémy další.
Tak je to dobře. Alespoň bude čas, abychom
správně a náležitě probrali všechny
klady i zápory a nezapomněli při tom na zásadu
košického vládního programu.
Bylo by dobře, kdyby státní
rozpočet stal se hranicí mezi provisoriem a tvrdou
hospodářskou skutečností. Měli
bychom hospodařit a počítat, a to všude.
Je toho opravdu v zájmu našeho státu nezbytně
zapotřebí. Proč nevyužít drobné
soukromé iniciativy v obchodě, řemesle, proč
ji zamítati ve velkoobchodě? Vždyť naši
velkoobchodníci udělali zejména v zahraničí
kus dobré práce. Proč nevyužít
přirozených sil, které jsou jako tvořivé
složky již tradičně v našem národě
zakořeněny? Ale proč také nevyužít
i přírodních sil? Naši mlynáři
se dovolávají toho, aby nedošlo k novému
vybudování zničených velkomlýnů,
jako je Mikusch v Krnově, Krébl v Žatci, Kellehr
v Lovosicích, Bartoš v Říčanech
a Kraus v Ústí n. L., které pracovaly umělou
silou, zatím co malé mlýny používající
skoro výhradně vodní síly, mají
být vyřazeny. Tady nejde již o zájmy
celku, tady nejde o konsumenta, ale naopak, zde je cítit
tlak kolosů, které pod družstevním pláštěm
chtí strhnout na sebe monopol mlynářský.
A tak při rozpočtu
na r. 1946 připomínáme si zásady,
které nám dal košický program jako prvou
proklamaci domácí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků. Chtějme
opravdu a upřímně v zájmu národa,
v zájmu demokracie, v zájmu socialismu, chránit
soukromé vlastnictví, počínání
i podnikání ve všech oborech a vztazích,
kde je hospodárnější a sociálně
užitečnější než hospodaření
a podnikání veřejné. Hajme práci
zemědělce, živnostníka, řemeslníka,
obchodníka i průmyslníka tam, kde je zaručena
rentabilita ve vynalézavosti a soutěživosti.
Chraňme ovoce poctivé práce, obětavosti
a odříkání a vymáhejme i v
podnikání veřejném i státním
stejnou solidnost, odpovědnost a hospodárnost, jakou
se vždy vyznačovala všechna práce našich
lidí. Nemohu zakončit jinak, než prohlášením
mé strany, které vydala k obchodnictvu:
Prohlášení strany
národně-socialistické:
Českoslovenští
obchodníci, bratři a sestry!
Vycházíme z nesmlouvavého
požadavku, aby košický program vlády československé
byl důsledně plněn a nebyl porušován.
Žádáme, aby byla dodržována ústavou
zaručená práva, zaručující
každému čestnému Čechu a Slováku
osobní svobodu, právní jistotu a právo
na soukromé vlastnictví, získané poctivou
prací člověka všech tříd.
Žádáme, aby nyní,
kdy podle Košického programu je znárodňovací
akce ukončena, bylo učiněno vše na podporu
středního a drobného soukromého podnikání
českého a slovenského.
Žádáme, aby zásahy
do soukromého podnikání děly se jen
na podkladě práva a aby byla provedena náprava
v případech, kde se stalo jinak. Žádáme
o okamžité navrácení majetku čestným
Čechům a Slovákům, který byl
zajištěn Němci z důvodů národnostní,
politické a rasové persekuce. Postiženým,
případně jich dědicům, buďtež
dány státu důstojné podpory a případně
daňové úlevy.
Žádáme, aby čestným
Čechům a Slovákům válkou postiženým
byly bez zbytečných odkladů nahrazeny škody
a ztráty, jež utrpěli.
Žádáme o rovnoprávné
soutěžení národního, družstevního
a soukromého podnikání, důsledné
dodržování zásad hospodářské
demokracie ve všech hospodářských sporech
a odstranění jmenovacího systému.
Žádáme o vypsání
svobodných a demokratických voleb tak, aby vedení
hospodářských sboru odpovídalo vůli
členstva.
Žádáme o okamžité
zřízení koordinační komise
zúčastněných ministerstev, jež
by zajišťovala spravedlivé přidělování
surovin a polotovarů obchodu.
Žádáme, aby byly
povinně slyšeny hospodářské sbory
a organisace ke všem osnovám zákonů
a nařízení, když se týkají
obchodního podnikání kterékoliv formy.
Vydáním tohoto prohlášení
staví se československá strana národně-socialistická
plně za poctivé a čestně národu
sloužící soukromé podnikání
obchodní u vědomí, že je důležitou
částí československého hospodářství
a mocným zdrojem státních příjmů
a pomáhá vzrůstu národního
blahobytu. Odmítá jakékoliv paušalování
a věcně neodůvodněné označování
obchodu za zdražovatele a staví se proti osočování
a zlehčování stavu obchodníků.
My čs. národní
socialisté věříme a jsme přesvědčeni,
že se zvýšenou výrobou a dovozem naplní
se vbrzku trhy zboží tak, že ceny poklesnou bez
úředních zásahů, a poctivý
a čestný soukromý obchod bude opět
svobodně plniti svoji osvědčenou a přirozenou
dřívější funkci. Všem stejná
práva, všem stejné povinnosti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr:
Dalším řečníkem je pan posl.
Sajal, jemuž uděluji slovo.
Posl. Sajal: Paní a
pánové!
Rozpočet osidlovacího
úřadu, který je připojen k rozpočtu
ministerstva vnitra a činí pro osidlovací
úřad v Praze cca 24 miliony, pro Fond národní
obnovy v Praze cca 40 mil., jest poněkud nízký.
Jak jsem informován, nebude ovšem možno s touto
částkou pro potřeby těchto úřadů,
ke splnění velikého úkolu osídlení
našeho pohraničí vystačit a bude je
nutno patrně překročit, resp. zvýšit.
Dovolte mi, abych se při této příležitosti
zmínil o některých nutných úkolech
a problémech, které se při osidlovaní
našeho pohraničí v poslední době
ukázaly jako nutné.
Osidlování pohraničí
českým živlem se dálo na podkladě
dekretu č. 5/1945 ve formě národních
správ. Tímto způsobem bylo pohraničí
osídleno především zemědělci,
při čemž jisté části,
tak zejména Chebsko, zůstaly dosud neosídleny
a čekají na jarní příliv. Naproti
tomu živnosti řemeslné nebo obchodní
byly v pohraničí obsazeny již téměř
úplně všechny. Národní spolehlivost
a způsobilost národních správců
se právě přezkoumává.
Toto konkretisování
nemá býti výtkou ani národním
výborům, ani správcům. V prvé
řadě šlo tu o to, aby se konfiskovaný
majetek chránil, a v prvých dobách nebylo
možno se ohlížeti na kvalifikaci a odbornou způsobilost.
Zajisté i mnohým národním správcům,
kteří budou muset být pro svoji nedostatečnou
odbornou průpravu vyměněni, se bude muset
vzdát dík za to, že státu zachránili
před zašantročením velké hodnoty.
Definitivní osídlení
se má státi jak u usedlostí zemědělských,
tak i u živností řemeslných a obchodních
teprve přidělením na základě
přídělového řízení.
Při tom mají býti respektována přednostní
práva, která mají osoby, jež se vyznamenaly
a zasloužily v národním osvobozovacím
boji, zejména vojáci a partyzáni, bývalí
političtí vězňové a deportovaní,
jak uvádí § 7 dekretu č. 12 z r. 1945
o konfiskaci zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, podobně
§ 7 dekretu o konfiskaci nepřátelského
majetku nezemědělského, který pamatuje
ještě na osoby vracející se do pohraničí
a do vlasti z ciziny, tak zv. reemigranty.
Strana sociálně demokratická
zastává se toho, aby bylo co nejdříve
provedeno řádné přídělové
řízem, aby osídlení pohraničí
nabylo co nejdříve definitivních forem. Je
třeba dáti dosavadním národním
správcům jistotu, že budou moci trvale hospodařit
na usedlostech, v živnostech řemeslných i obchodních
podnicích, že budou moci investovati bez nebezpečí,
že o tyto investice přijdou a jejich práce
vyzní nadarmo. Tato právní jistota je předpokladem
celého hospodářského života v
pohraničí.
Prodlužováním
dnešního provisoria je způsobována státu
zbytečná škoda a správcům odnímána
chuť k práci. Je nutno si uvědomit, že
národní správce není pouze správcem
majetku, nýbrž že si hodlá v pohraničí
založit trvalou existenci. Při dnešním
stavu neví, jak bude definitivně rozhodnuto a zda
mu podnik, který spravuje, bude ponechán. Naléháme
proto se vším důrazem, aby se s přidělením
do vlastnictví započalo v době nejkratší.
V poslední době jsou
snahy, aby se co nejdříve dostalo dosavadním
národním správcům definitivních
přídělových dekretů a aby se
stali vlastníky obchodů, živností řemeslných
i usedlostí rolnických. Strana soc. demokratická
se k těmto snahám plně připojuje.
Zdůrazňuje však, že se tak má státi
formou zákonnou, tedy řádným přídělem
tak, aby ti, kteří příděl dostanou,
měli jistotu, že své živnosti později
neztratí. Bohužel, někteří význační
političtí činitelé zastávají
dnes názor, aby byl proveden příděl
t. zv. rámcovým plánem, což by vlastně
žádný příděl nebyl. Příděl
možno provésti toliko na základě přídělového
řízení přídělovým
výměrem. S těmito snahami se proto strana
soc. demokratická neztotožňuje a nesouhlasí,
a to zejména z toho důvodu, že by tento způsob
potřebnou jistotu nabyvatelům konfiskovaného
majetku nedával.
"Přikázání"
na základě rámcového plánu
by bylo nezákonné z toho důvodu, že
rámcový plán podle § 6 dekretu č.
108 z r. 1945 má pouze stanoviti, kolik nebo které
majetkové podstaty mají býti přiděleny
a jak má býti s těmito hodnotami naloženo.
Nemůže tedy přikázání
býti titulem přechodu práva vlastnického.
Ten, kdo by dostal nějaký domek nebo vilku přikázané
na základě pouze rámcového plánu
bez předchozího přídělového
řízení, nemohl by si majetek dáti
řádně zaknihovat. Přikazovací
výměr by byl pouhý cár papíru,
který by vzbuzoval jedině klamné představy
těch, kdož by jej dostali.
Zdůrazňujeme, že
řádným titulem práva vlastnického
může býti toliko výměr vydaný
podle § 8 dekretu č. 108 z r. 1945 o konfiskaci nepřátelského
majetku, a to po provedení řádného
přídělového řízení.
Jedině v takovém výměru jsou totiž
obsaženy všechny předpoklady, aby byl majetek
řádně zaknihován a aby nabyvatel byl
prost nebezpečí, že by o majetek mohl opět
přijíti.
Musím při té
příležitosti upozornit na to, že zemědělským
přídělcům dostávají
se v poslední době dekrety, které nejsou
způsobilé, aby na jejich základě bylo
vloženo pro přídělce právo vlastnické
do pozemkových knih, neboť neuvádějí
parcely pozemkové, ani práva, ani povinnosti s přídělem
spojené, ani bližší vymezení usedlosti.
Je jasné, že takové dekrety slouží
pouze k tomu, aby v přídělcích práva
neznalých bylo vzbuzeno domnění o právní
jistotě, kterou ve skutečnosti nezískávají.
Podobně by se to mělo s výměry o přikázání
živností, domů a pod. podle rámcového
plánu.
Tyto dekrety jsou předávány
zemědělcům slavnostním způsobem
a obvykle za účasti vysokých úředníků
a poslanců jedné politické strany. Je vzbuzována
domněnka, že tu jde o příděl
do vlastnictví. Není tomu tak. Nejde tu ani o přidělení
určitého objektu, ani o výměr a mám
dojem, že při skutečném přidělovacím
řízení zažijí dnešní
přídělci hodně zklamání,
třebaže mají v rukou dekrety s obrázkem
Hradčan.
Náš stát provedl
v době od revoluce dva velké historické zásahy
významu hospodářského, politického
i sociálního. Je to znárodnění
průmyslových podniků, bank a pojišťoven
a osidlování pohraničí. Na dlouhou
dobu, snad po celou generaci, můžeme říci,
že blahobyt národa bude závislý na tom,
do jaké míry tento úkol úspěšně
provedeme.
Konfiskovaný majetek jenom
v pohraničí odhaduje se na 300 miliard Kčs.
Z toho valná část bude přidělena
do soukromého vlastnictví a stát musí
míti zájem na tom, komu a do jakých rukou
tento majetek bude převeden.
Z dekretu o konfiskaci nepřátelského
majetku nelze vytrhnouti jednotlivé části
libovolně. Nemůžeme zdůrazňovati,
že přídělci musí mít průkaz
způsobilosti, neboť by to bylo jednostranné.
Stejně tak nemůžeme vytrhnouti ani přednostní
právo osob zvláště zasloužilých,
neboť toto přednostní právo je vázáno
právě na odborné znalosti. Bylo by mylné,
kdybychom si dělali iluse, že přidělením
určitého podniku odměníme osoby zvláště
zasloužilé, jestliže tyto nebudou míti
schopnosti podnik úspěšně vést.
Bude to v prvé řadě práce a její
jakost, na které záleží, zda přídělce
založí si novou a lepší existenci, nežli
měl doposud. Není dost velkého majetku, aby
jej nehodní dědicové nestačili promrhat.
Co otec vybudoval, velmi často vnuci promrhali. Mohlo by
tak býti i v tomto daném případě,
kdybychom s tímto konfiskovaným majetkem nakládali
nerozvážně.
Pohraničí prožívá
nyní velké napětí a očekávání:
Budou majetkové hodnoty přidělovány
dosavadním národní správcům
- a to spravedlivě - či nikoliv? Mnoho nedostatků
vyplynulo z toho, že osídlení nemohlo být
akcí dirigovanou centrálně vládou.
Byla to akce spontánní, ale více méně
soukromá a místní. Všeobecně
byl znám pouze jeden fakt, a to byla nutnost obsazení
celého území. Nemohlo se tenkrát hleděti
přísně na odbornost, ale pouze na to, že
se nalezly osoby, ochotné opustit své dosavadní
povolání a přijmout všechna nebezpečí
a svízele v pohraničí. Nebudu se zmiňovati
o jednotlivcích, kteří hledali pouze příležitost
k obohacování, a o těch, kteří
těmto svodům podlehli. To byly delikty trestní
a musíme trvat na tom, aby všechny případy,
kde došlo k nepoctivosti, byly stihány přísně
a s vinníky aby bylo naloženo nelítostně
a tvrdě. Dnes máme však vyříditi
problémy nejzávažnější,
a to je vybrání nejlepších lidí
na prvém místě. Ze svých návštěv
v pohraničí získal jsem si určitý
přehled o tom, jak velké je procento osob, které
se jako národní správci neosvědčily.
Strana sociálně demokratická
se vší rozhodností odmítá pokusy,
že by dnešní stav bez jakýchkoliv revisí
měl býti petrifikován, to znamená,
že by se měl majetek ponechat všem, aniž
by se vyšetřilo, kdo se jak osvědčil.
Zjistil jsem, že v některých místech
národní správy byly obsazeny celkem s obdivuhodnou
rychlostí a že nebylo vždy přihlíženo
k osobní a státní spolehlivosti, odborné
zdatnosti, nýbrž že zde rozhodovala pouze politická
legitimace. Tento způsob je třeba kategoricky odmítnout,
a to proto, že zájem státní je vyšší
nežli zájem kterékoliv politické strany.
Vytyčujeme tyto zásady,
podle kterých se bude musit řídit osidlování
a přidělování: 1. řídit
se přesně zákonem, dekretem; 2. živností
může býti přiděleno pouze tolik,
aby jejich počet byl úměrný zmenšenému
počtu obyvatelstva; 3. přesně dodržovat
podmínky, že každý uchazeč musí
předložit průkaz své odborné
způsobilosti, a nemá-li jej, musí býti
podroben zkoušce nestranných osob; přednost
může míti jedině lepší kvalifikace
a při stejné kvalifikaci zásluhy o vlast.