Jsou a budou na železnici zaměstnanci v poměru
dělníků na výpomoc po dvacetileté
služební době, a po revoluci bude tento stav
trvalou výčitkou všemu právnímu
a sociálnímu cítění nového
nazírání, obecně platného u
nás po revoluci. Zůstávají nadále
pomocní zaměstnanci ve všech služebních
kategoriích, ačkoliv i toto nespravedlivé
vládní nařízení č. 15
z roku 1927 již před dvaceti lety uvádělo
tuto kategorii nepragmatikálních zaměstnanců
do života s výslovným určením,
že jde o opatření přechodné.
Snad by to mohlo být zdůvodněno v prvních
pěti letech, ale nemohlo by to býti uchopeno po
deseti letech a nenalézáme dnes po dvaceti letech
pro to naprosto žádného důvodu. (Potlesk.)
Ostatně také již to, že vládní
nařízení č. 15 spolu s předcházejícími
personálními úpravami znemožňuje
opravdu žádoucí automatický nárok
na jmenování a povyšování ve
všech služebních kategoriích na železnici,
stojí sám o sobě za bedlivou úvahu.
Nejvíce pak, vážené dámy a vážení
pánové - a to mi zvlášť dovolte,
abych směl na podkladě znalostí poměrů
železničářů zvlášť
zdůrazniti - bylo by spravedlivé, aby toto vládní
nařízení bylo zprovozeno se světa
již pro zavedení tak zvané systemisace služebních
míst. Toto právní monstrum se v žádném
jiném služebním poměru mimo státní
a veřejné zaměstnance nevyskytuje a vyskytovati
nemůže, protože v podstatě odpor je duchu
zdravého rozumu, neřku-li zdravým názorům
na zaměstnanecké věci vůbec. Uvažte
laskavě, zda by bylo možné, aby v kterémkoliv
jiném podniku byla práce, prakticky vykonávaná
na jednom pracovním stanovišti, hodnocena jednomu
zaměstnanci plnohodnotně a druhému hluboce
pod úrovní jenom proto, že se nalezla právní
floskule, která postiženému odpírá
právo na ustanovení, třeba i prozatímní,
na jmenování definitivní, na povýšení.
A to vše jenom proto, že se může nezřídka
podle libovůle upříti tak zvané systemisované
místo.
Je ještě mnoho a mnoho jiných důvodů,
ale prosím, abyste laskavě uvážili,
že ty, jež jsem právě uvedl, samy o sobě
stačí, abychom s největším důrazem
a plným pochopením pro potřeby našeho
státního podniku, s pochopením pro zasloužilé
a osvědčené zaměstnance požádali
o laskavé a urychlené přezkoumání
zákona čís. 103 a všech příslušných
jeho nařízení, a to hlavně vládního
nařízení č. 15. Podle získaných
zkušeností neshledávám, proč
by ještě nyní v naší lidové
demokratické republice měla platiti antisociální
opatření z dob prvé republiky, dokonce vládní
koalice, jež za prvé republiky byla reakci nejbližší
a sociálním potřebám lidu nejvzdálenější.
(Potlesk.) Je to nutné tím spíše,
že řada obdobných ustanovení a zákonů
z ostatního veřejného života byla zrušena.
Domnívám se, jak jsem již uvedl, že na
podkladě nejenom svého přesvědčení,
nýbrž také přesvědčení
celé sněmovny smím požádati jménem
oddaných služebníků okřídleného
kola, jménem celé naší zasloužilé
a obětavé modré armády všechny
kompetentní úřední činitele
o nápravu těchto poměrů jedinou větou:
zrušte vládní nařízení
č. 15 z roku 1927. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Teraz má slovo pán
posl. Mjartan.
Posl. Mjartan: Vážená snemovňa,
dámy a pánovia!
S uspokojením možno prijať návrh rozpočtu
ohľadne poľnohospodárstva na vedomie. Je tu v
rámci našich možností pamätané
na naše roľníctvo. Pri lepšej situácii
by sa mohly ešte väčšmi presadiť záujmy
roľníctva v rozpočte. Pri dnešnej napätosti
štátnych financií je terajší rozpočtový
návrh pre roľníctvo prijateľný.
Keď však porovnáme rozpočtové čísla
pre české zeme a Slovensko, zistíme, že
osobné výdavky oproti vecným sú veľmi
vysoké a že je to veľmi nepriaznivé práve
u poľnohospodárstva, lebo tu záleží
povinnosť poľnohospodárskych úradov nie
tak v osobných službách, ako vo vecných,
statkových a materiálnych. Preto prílišné
osobné výdavky nakoniec - pri všeobecnom nedostatku
prostriedkov - znemožnia štátu riadne plniť
jeho vecné úlohy, ktoré zvlášť
na Slovensku pre veľmi silné poškodenie roľníctva,
najmä na poli živočišnej výroby,
sú aspoň nateraz nutne potrebné.
Z celkových československých výdavkov
činia u štátnej zemedelskej správy osobné
výdavky 43 % a vecné 57 %. V českých
zemiach z celkových riadnych výdavkov je osobných
36 % a vecných 64 %; na Slovensku 60 % osobných
a 40 % vecných. Keď však vezmeme aj mimoriadne
výdavky, vtedy je pomer medzi osobnými a vecnými
výdavky: v českých zemiach 36 % osobných
a 64 % vecných výdavkov, na Slovensku 440 osobných
a 56 % vecných.
Započítaním mimoriadnych výdavkov
sa pomer zlepší v prospech Slovenska. Vyvolané
je to tým, že Slovensko má roľníctvo
viac vojnou poškodené ako české zeme,
a preto sú u Slovenska do mimoriadnych výdavkov
zahrnuté výdavky na obnovu slovenského roľníctva,
ktoré výdavky nie sú nutné v Čechách.
Avšak toto je len jednorázové a prechodné.
Preto má Slovensko nepriaznivejší pomer medzi
osobnými a vecnými výdavkami. Je to zavinené
hlavne tým, že nemá tak odborné technické
osobné vybavenie ako Čechy, kde tento odbornejší
personál si vie aj príslušné výdavky
vecné vynájsť a nájsť v rozpočte
umiestenie na ich krytie. Na Slovensku musíme venovať
všemožnú pozornosť dostatočnému
osobnému technickému vybaveniu našej roľníckej
správy, lebo bez nej poľnohospodársky výrobný
pokrok je nepatrný.
Vážena snemovňa! Slovensko reprezentuje asi
35-40 % poľnohospodárskej výroby celej Československej
republiky, to je: na české zeme pripadá 60
až 65 %. Rozpočtové čísla berú
na to zreteľ takto: z celkových štátnych
riadnych a mimoriadnych výdavkov pripadá na roľníctvo
v českých zemiach 69 % a na Slovensku 31 % - aj
po započítaní mimoriadnych výdavkov
na obnovu slovenského roľníctva. Bez zreteľa
na tento jednorázový slovenský obnovovací
výdavok na slovenské roľníctvo by bol
podiel českých zemí na riadnych štátnych
výdavkoch 74 % a Slovenska len 26 %. Dokonca podiel českých
zemí je ďaleko vyšší, lebo ústredné
výdavky Ministerstva zemedelstva sa týkajú
skoro len českých zemí a v prospech českého
poľnohospodárstva, to je slovenské roľníctvo
sa bude musieť podobne ako české snažiť
využiť zvýšené podiele na štátnom
rozpočte, a to obzvlášť teraz, keď
to viac potrebuje pre svoje vojnové zničenie ako
roľníctvo Čiech. Toto je vyvolané v
prvom rade hustejším, odbornejším technickým
zastúpením českého roľníctva
ako nášho roľníctva.
Strana príjmov nám udáva tento obraz: České
roľníctvo kryje štátne riadne a mimoriadne
výdavky naň vynaložené 3 % a len riadne
výdavky 33 %; slovenské roľníctvo kryje
riadne a mimoriadne výdavky štátne na seba
z vlastných zdrojov 20 % a len riadne výdavky 28
%. Medzi krytím výdavkov - bez mimoriadnych výdavkov
- sú rozdiele medzi Slovenskom a českými
zemami malé. Vyvolala ich len vojna. Odstranením
vojnových následkov poklesne a slovenské
krytie výdavkov sblíži sa s českým.
Pripomínam, že priaznivejší pomer český
je vyvolaný jednorázovými platmi, príjmami
najmä z pozemkovej reformy, ktoré skoro pominú.
Príjmy z tohoto titulu nie sú so strany Slovenska
uvedené.
Z uvedeného vyplýva, že po obnove vojnou zničeného
a rozrumeného slovenského pôdohospodárstva
stane sa toto aspoň rovnocenným pri krytí
Štátnych výdavkov naň s českým
poľnohospodárstvom, a to aj vtedy, keď sa výdavkové
štátne položky na slovenské poľnohospodárstvo
zvýšia na pomer k českým výdavkom,
ktorý by zodpovedal pomeru významu slovenského
roľníctva k českému.
Podľa výdajových čísiel rozpočtového
návrhu vidieť aj požiadavku, aby sa v budúcnosti
venovala väčšia pozornosť - podobne ako
sa venuje v českých zemiach - technickému
výskumníctvu a technickej podpore roľníckej
činnosti a výroby, a to najmä na vyskumníctvo
a strojníctvo. Pre tieto účele si však
musíme vychovať čo najskôr vysokoškolsky
vzdelaných a zdatných ľudí v dostatočnej
miere.
Preto treba, aby náš odbor hospodárskeho inžinierstva
na Vysokej škole technickej bol čím prv po
osobnej a vecnej stránke dobudovaný, lebo pri doterajšom
nevyhovujúcom stave vecí nemôže splniť
naň kladené úlohy. Tiež treba rozširovať
sieť staníc, aby sa poľnohospodársky pokrok
stal rýchlym a hromadne sa používal naším
roľníctvom. Len takto sa ono svojou úrovňou
vyrovná českému.
Tu by som rád poukázal aj na to, že výnosnosť,
rentabilitu poľnohospodárskej výroby treba
zvýšiť, a to jednak už spomenutým
aplikovaním, použitím a rozširovaním
poľnohospodárskeho pokroku technického v našom
roľníctve a ďalej lepšou úpravou
cien roľníckych výrobkov. Doterajšie ceny
roľníckych výrobkov treba zvýšiť
všeobecne, aby sa obnovila rentabilita roľníckej
výroby a aby práca roľníka aspoň
približne bola hodnotená ako práca iná.
(Potlesk.) Nič sa tu nepomôže odstupňovanými
cenami podľa veľkosti roľníckych podnikov,
lebo je to opatrenie mechanické, ktoré neberie vôbec
zreteľ na rozdielne výrobné pomery prírodné,
rôzne aj v tej istej obci, a preto dvaja roľníci
s rovnakou rozlohou pôdy a predpokladmi nebudú mať
nikdy rovnaký výnos - dôchodok.
Na odčerpanie vyšších dôchodkov
niektorých roľníkov máme dane; tie spravodlivejšie
vyrovnávajú dôchodkové rozdiele ako
odstupňované ceny. Odstupňované ceny
neberú zreteľ na to, či je roľnícky
podnik zadĺžený alebo nie. To je veľká
chyba, zadĺženejší má väčšie
náklady ako menej zadĺžený. Odstupňované
ceny pôsobia ako objektívna daň, napr. pozemková,
ktorá neberie zreteľ na individuálnu situáciu
roľníka usilovnejšieho viac ako lenivého.
Odstupňované ceny poškodia viac slovenské
roľníctvo ako české, lebo české
roľníctvo je intenzívnejšie a preto dosahuje
na menšej ploche priemerne väčšie výnosy
ako slovenské roľníctvo na väčšej
ploche. Trestáme teda sami sebe. Zabúda sa tiež,
že väčším závodom rastú
teraz výrobné náklady neúmerne, a
to najmä mzdy, pre nedostatek pracovných síl.
Malozávodom sa odstupňovanými cenami aj tak
nepomôže, lebo hlavná odpomoc leží
vo všeobecnom zvýšení cien roľníckych
výrobkov.
Situácia roľníctva sa zlepší ďalším
budovaním roľníckeho družstevníctva
a združstevnením roľníckeho priemyslu.
Cenové zlepšenie v roľníctve je potrebné
aj preto, aby znovu pritiahlo pracovné sily, resp. aby
sa malo z čoho mechanizovať. Nebolo by žiadúce,
aby nezlepšením cien v roľníctve utekaly
mu pracovné sily. Toto je aj nutné pre nastalé
- viac menej nevhodné s ohľadom na jarné práce
- presuny obyvateľstva u nás.
Chcem ešte poukázať na jednu okolnosť, ktorej
sa dotknul v generálnej rozprave za našu stranu pán
kol. Vyškovský. Slovenské roľníctvo
utrpelo v tomto oslobodzovacom boji veľké straty.
Keď hovoríme o financiách, máme na mysli
predovšetkým straty hmotné. Celé naše
kraje - a to nie je známo len úzkoprsým ľuďom
- boly veľmi zničené. Slovenské roľníctvo
ztratilo všetok svoj majetok, zostalo bez domova, živého
i mŕtveho inventáru, bez zásob, bez vlastných
prostriedkov pre svoju výživu. Preto rozpočet
štátnej starostlivosti o roľníctvo musí
na to pamätať. Môžeme vysloviť radosť,
že v tomto našom rozpočte sa aspoň čiastočne
na to pamätalo. Položka je pomerne slušná
a je si treba priať, aby prostriedky boly správne
a spravodlive využité, hlavne tak, aby sa pomohlo
roľníctvu v tom smere, že by mu bolo možno
obnoviť výrobu, zapojiť sa do tvorivej práce,
do výroby poživatín a tých drahých
statkov, ktorých produkcia je pre celý náš
národ a štát veľmi potrebná. (Potlesk.)
Roľníctvo, ako najzdravší a najsilnejší
stav našich dvoch národov si to iste zaslúži.
Vážená snemovňa! V závere svojho
prejavu, ktorým vyslovujem súhlas s kapitolou Ministerstva
zemedelstva i Povereníctva pôdohospodárstva
a pozemkovej reformy, opakujem, že poľnohospodárstvo
je najpočetnejšou složkou v našej republike
a ako taká potrebude so strany štátu ešte
väčšiu pozornosť v budúcnosti.
Poľnohospodársky stav od novej ľudovej demokracie
očakával viac, ako má. Očakával,
že v tejto snemovni po tak veľkom utrpení 6 rokov
bude lepšie zastúpený, ako je, a bude môcť
o sebe a za seba jednať vo väčšom počte,
ako je tomu teraz. Jemu to aj patrí. Lebo nebyť našeho
dedinského ľudu, ktorý to vždy so svojou
republikou úprimne myslel, nebolo by možné
ani partizánske hnutie, ktoré bolo živené
najviac naším roľníckym ľudom, ktorý
zrady nepozná. Taktiež musím zdôrazniť,
že tento nejpracovitejší ľud nepozná
blahobyt, nevie, čo je to dovolená, čo je
to vychádzka, a zvlášť poľnohospodárska
žena pri svojej práci konanej nielen pre seba, ale
pre celý národ, je modernou otrokyňou. Vzhľadom
na to, že je poľnohospodárstvo najpočetnejšou
složkou v národe, je možné vždy a
za každých okolností spoliehať na tento
stav, lebo ako národ, tak i štát nikdy nezradí.
Nech je hnutie v štáte akékoľvek, roľník
robí od svitu do mrku. Vidieť ho na poli, v lese a
všade tam, kde jeho usilovná ruka je potrebná,
ale nikto ho nevidel po uliciach demonštrovať a postávať.
On pracoval už vtedy, keď granáty dopadaly na
jeho pozemky, keď bol jeho život ohrozený. Naše
roľníctvo pevne verí, že od každého
občana Československej republiky, ktorému
leží na srdci dobro našej spoločnej vlasti,
bude jeho ťažká, obetavá práca,
neobmedzená na hodiny, uznaná tým, že
poľnohospodárske výrobky budú spravodlivo
ocenené a tým nastane život na dedine snesiteľnejší
a dedina sa stane ozajstným domovom i našich mladých,
ktorí tak často opúšťajú
poľnohospodárstvo len preto, aby našli ľahší
život v meste a v priemysle.
Poľnohospodárstvo českých zemí
a Slovenska chce vytvoriť jeden skutočný káder,
káder bratstva a najúprimnejšieho spolunažívania
v našej drahej republike, ktorá nech ostane večným
domovom Čechov a Slovákov. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Ďalším rečníkom
je pán posl. Štěpán. Udeľujem
mu slovo.
Posl. Štěpán: Slavná sněmovno,
dámy a panové!
Je dobře, že jsme konečně vyšli
z omylu, že vývoz je sám sobě účelem,
a že jsme poznali pravdu, že vyvážíme
proto, abychom mohli dovážeti. Naše země
jsou odkázány na zahraniční obchod
v míře nepoměrně vyšší
než země jiné. Jsme sice přírodou
nadáni některými surovinami, ale ne v míře
takové, jaké potřebuje náš průmysl.
Jsme odkázáni na dovoz a můžeme prodávati
svou práci, svou technickou zdatnost, vynalézavost
a svůj vkus. Poněvadž jsme si vědomi
důležitosti zahraničního obchodu pro
naše hospodářství, rozhodli jsme se
vyjmouti agendu zahraničního obchodu z bývalého
ministerstva průmyslu, obchodu a živností a
utvořiti samostatné ministerstvo zahraničního
obchodu. Vedle toho bylo zřízeno i ministerstvo
vnitřního obchodu.
Rozpočtový náklad na ministerstvo zahraničního
obchodu je 112,292.500 Kčs a na ministerstvo vnitřního
obchodu 94,510.500 Kčs, včetně cizineckého,
turistického a cestovního ruchu. Dohromady tedy
stojí správa vnitřní distribuce a
zahraničního obchodu 206,813.000 Kčs. Nebyla
to malá práce zorganisovati ministerstvo zahraničního
obchodu. Byl zde sice kádr úředníků
bývalé obchodně-politické sekce ministerstva
průmyslu, obchodu a živností, byl zde Exportní
ústav a byly obdobné úřady i na Slovensku
z doby okupace, tito úředníci však nestačili
na zvládnutí úkolů, které si
ministerstvo zahraničního obchodu předsevzalo.
Bylo proto nutno hledati úřednictvo i jinde. Při
tom byla největší nesnáz. Bylo až
nadbytek přihlášek, ale chybělo kriterium,
podle kterého by se mohla posuzovati schopnost nově
přijímaných zaměstnanců. Je
to samozřejmé, neboť před válkou
byl zahraniční obchod do značné míry
ovládán Němci a českých odborníků
bylo poměrně málo. Na úředníka
zahraničního obchodu by se vlastně měly
klásti větší požadavky než
na praktického vývozce, neboť je to ministerstvo,
které má upravovati cestu pronikání
našeho zboží na zahraniční trhy.
Úředník má proto míti nejen
vzdělání všeobecné, nýbrž
i odborné, má míti zkušenosti v zahraničním
obchodě a dostatek iniciativy a má nésti
plnou odpovědnost za svá rozhodnutí. Je samozřejmé,
že nebylo možno ihned nalézti schopné
a vhodné síly a že praktická veřejnost
vytýkala po této stránce ministerstvu mnoho
a ještě dnes mnoho vytýká. Dá
se však předpokládati, že tyto počáteční
nedostatky budou brzy odstraněny a že ministerstvo
bude po stránce osobní vybudováno tak, jak
to odpovídá jeho důležitosti v našem
hospodářském životě.
Otázka osobní projevuje se i v rozpočtu,
a to v poměru mezi zaměstnanci stálými,
pragmatikálními, na něž je preliminováno
20,364.800 Kčs, a smluvními, na něž
připadá 10,975.900 Kčs.
U ministerstva vnitřního obchodu, které nemělo
těchto obtíží v hledání
vhodných zaměstnanců, připadá
na pragmatikální zaměstnance 41,908.000 a
na smluvní jen 879.000 Kčs. Ministerstvo zahraničního
obchodu musí uvažovat, jak převede tyto smluvní
zaměstnance do statutu zaměstnanců stálých.
Největší překážkou činnosti
ministerstva zahraničního obchodu je nevyjasněná
otázka kompetence. Dekret o řízení
zahraničního obchodu jest malou normou kompetenční
a některá jiná ministerstva si osobují
právo zasahovat do jeho působnosti. Je to na příklad
ministerstvo výživy, které pro sebe reklamuje
celý sektor vyživovací, a ministerstvo průmyslu
rovněž uplatňuje určité nároky.
Vezmeme-li v úvahu, že ministerstvo výživy
a ministerstvo průmyslu mají celkem jasně
vymezenou kompetenci, lze je ve vztahu k ministerstvu zahraničního
obchodu považovat za úřady pomocné,
které mají za úkol provádět
činnost informační a plánovací
a zjišťovat potřeby ve svém sektoru. -
Ministerstvu zahraničního obchodu pak přísluší
také, aby připravovalo obchodně politická
jednání a těchto jednání se
jako hlavní činitel zúčastnilo a bdělo
nad realisací ujednaných mezistátních
obchodních smluv.
Zvláště nejasný je však poměr
mezi ministerstvem zahraničního obchodu a ministerstvem
zahraničních věcí. Zde jsou kompetenční
spory, které by v zájmu státu měly
být vyřešeny co nejdříve. Můžeme
předpokládat, že sloučením činnosti
zúčastněných ministerstev by se došlo
k ekonomické dělbě práce a hlavně
dalo by se ušetřiti na vydáních a zlepšiti
pracovní výkon. Dekret o řízení
zahraničního obchodu přinesl zavedení
všeobecného povolovacího řízení
při vývozu, dovozu a průvozu a současně
i poplatky za vydání dovozních a vývozních
povolení.