V této souvislosti nutno konstatovati, že oddělení
povolovací patří k nejhůře
vybaveným oddělením ministerstva. Je místně
odloučeno od svého ústředí,
je špatně vybaveno po stránce místností
i počtu úředníků. Stává-li
se pravidlem, že dovozní nebo vývozní
povolení se vydává několik týdnů
po podání žádosti, takže je třeba
osobně intervenovati, jak svědčí spousty
návštěv i ve dny nenávštěvní,
je to hmatatelným znamením, že zde není
něco v pořádku. Uvažme ještě,
že při tomto oddělení je také
samostatné oddělení Národní
banky československé, jež zároveň
s dovozním povolením vydává i povolení
platební a které přes to, že je skutečně
prostorově macešsky vybaveno, vyřizuje své
záležitosti s nepatrným počtem personálu
rychle a spolehlivě. Bylo by dobře, kdyby ministerstvo
přezkoumalo svou organisaci v tomto směru a učinilo
nápravu. Náš zahraniční obchod
se teprve rozvíjí, a nestačí-li aparát
ministerstva na běžné vyřizování
povolovací agendy dnes, nebude s to zvládnout s
rozvojem zahraničního obchodu přibývající
práci.
Za vydání dovozních a vývozních
povolení vybírá ministerstvo půlprocentní
poplatek. V rozpočtu je počítáno z
tohoto titulu s příjmem pouze 16 milionů
Kčs, což znamená, že ministerstvo počítá
v zahraničním obchodě, to je v dovozu i vývozu,
s obratem 3200 milionů Kčs. Kdybychom měli
skutečně počítat jen s tímto
obratem, byla by naše situace katastrofální.
Ale preliminovaná částka neodpovídá
naprosto výsledkům, dosaženým v zahraničním
obchodě v lednu, kdy obrat je cca 700 milionů Kčs.
V této příjmové položce ministerstva
je proto obsažena značná reserva, jestliže
ministerstvo při sestavování rozpočtu
nepočítalo s prominutím poplatků při
povolování vývozu a v některých
případech i dovozu. Toto promíjení
poplatků bude alespoň v některých
případech nezbytně nutné, neboť
cenový vývoj na světových trzích
by brzy znemožnil náš zahraniční
obchod. Naše ceny jsou ve srovnání s konkurencí
v některých případech tak vysoké,
že při přezkoumávání cen
bude i půlprocentní příplatek leckdys
hráti určitou úlohu.
V této souvislosti je nutno poukázat i na celkový
problém našich cen v zahraničním obchodě.
Máme-li s úspěchem rozvinout svůj
zahraniční obchod, nemůžeme vycházeti
z předpokladu, že vývozce musí dosáhnouti
alespoň cen, stanovených nejvyšším
úřadem cenovým pro domácí trh.
Musíme vycházeti ze zásady, že každý
vývoz, kryjící alespoň výrobní
náklady, je žádoucí, neboť znamená
využití výrobní kapacity a tím
snížení pevné režie a zlevnění
ceny výrobků.
Stanovil-li nejvyšší úřad cenový
vnitřní cenu v některých případech
vyšší, než bylo nezbytně nutné,
zabránil tím vývozu takového zboží,
neboť ve státech, kde jsou zavedena antidumpingová
cla, se srovnávají ceny vývozní s
cenami vnitřními a v případě,
že cena vývozní je nižší než
cena vnitřní, zatěžuje se zboží
vyrovnávacím clem. Z toho vidíme, jak je
nutná spolupráce mezi ministerstvem zahraničního
obchodu a nejvyšším úřadem cenovým.
Snaha po zlevnění naší výroby
je prvním naším úkolem. Předpokladem
k tomu je zvýšení pracovního výkonu,
zlepšení organisace ve výrobě a lepší
dopravní politika. Ministerstvo dopravy nesmí vycházeti
ze zásady, že se na vývozu vydělává
a že vývozní tarify jsou zbytečné.
Zavedení vývozních tarifů a tarifů
průvozních je prvním požadavkem pro
zlevnění našeho vývozního zboží.
Také naši spojenci by nám měli vyjít
vstříc obnovením svazových tarifů
na západoevropské přístavy a Terst,
neboť nelze pochopiti, že jako stát vítězný
jsme trestáni tím, že se nám zdražuje
doprava k moři, a při tom se nám na jiných
polích pomáhá.
V debatách o nutnosti snížení cen se
poukazuje často na to, že máme příliš
vysoké mzdy a platy. Toto tvrzení není správné,
neboť ve státech, které s námi konkurují,
jsou mzdy vyšší než u nás. Chyba
spočívá u nás ve špatné
organisaci výrobní, v nepoměru mezi počtem
dělníků a úředníků
a v zatěžování výrobních
podniků neproduktivní prací, statistikou
ohlašovací, kontrolní atd. Tyto neproduktivní
práce jsou z velké části dědictvím
válečného hospodářství,
ale je nezbytně třeba, aby ministerstvo zahraničního
obchodu působilo k tomu, aby tato administrativní
činnost byla pokud možno omezena. Pokud tyto práce
jsou předpokladem pro plánování řízeného
hospodářství, mělo by se uvážiti
vždy, zda jsou nezbytně nutné, abychom nakonec
neplánovali jen pro plánování. (Potlesk.)
Vedle těchto snah, které musí ministerstvo
zahraničního obchodu sledovati, dlužno si všimnouti
celkové organisace našeho hospodářství.
Autonomní svazy, vesměs s povinným členstvím,
stojí naši výrobu na příspěvcích
a jiných nákladech velké částky,
a při tom jejich činnost bývá souběžná
s činností ústředních úřadů.
Reorganisace autonomních organisací a zladění
jejich činnosti s činností úřadů
v duchu lidové demokracie by znamenalo velkou úlevu
pro naši výrobu a pro náš vývoz.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Rozpočet ministerstva zahraničního obchodu
je velmi značný a při celkovém obratu
v zahraničním obchodě 10 miliard by zatížil
náš vyvoz víc než jedním procentem.
Je to však peníz dobře vydaný. Dalo
by se ušetřiti něco přesunutím
některých úkolů ministerstva na autonomní
hospodářské organisace a ušetřený
náklad by se měl věnovati prohloubení
služby v cizině.
Ministerstvo hodlá totiž vysílati do ciziny
k podpoře našeho zahraničního obchodu
své zástupce jako obchodní attaché.
Vyřeší-li se dobře poměr těchto
zástupců k úředníkům
ministerstva zahraničí, mohla by tato instituce
přinášeti našemu zahraničnímu
obchodu platné služby. Dobrá shoda je však
nezbytným předpokladem úspěchu jejich
činnosti, neboť kdyby jí nebylo dosaženo,
nemělo by vysílání těchto zástupců
významu.
Dále by bylo třeba věnovati mimořádnou
pozornost výběru těchto zástupců,
neboť máme skutečný nedostatek odborníků
v zahraničním obchodě. S touto otázkou
souvisí i výchova našeho exportního
dorostu. Máme sice Vysokou školu obchodní v
Praze a v Bratislavě, ale obě jsou po stránce
studia zahraničního obchodu vybaveny nedostatečně.
Pražská škola nemá mezi svými četnými
studijními ústavy ani ústav pro studium zahraničního
obchodu. Na této věci by se šetřit nemělo,
neboť jde o investice a ne o výdaje. Peníze
vydané na zlepšení výchovy exportního
dorostu jsou dobrou investicí, která přinese
užitek v poměrně krátké době.
Navrhuje se, aby byla zřízena exportní akademie
v Brně. To je však podle mého mínění
další tříštění sil.
Vybudujme své dvě vysoké školy obchodní
v Praze a v Bratislavě jak se patří, doplňme
učebné osnovy obchodních akademií
- a učiníme tím víc, než když
se roztříštíme na celou řadu
počinů, z nichž ani jeden nebude vykonán
pořádně. (Potlesk.)
Po stránce vnitřní organisace zahraničního
obchodu byly činěny pokusy o jeho reorganisaci,
při čemž se měl státní
vliv uplatnit i v praktickém provádění
obchodu samého. Jednu dobu se pomýšlelo v této
věci i na zřízení státního
monopolu. Náš zahraniční obchod je však
tak pestrý a tak složitý, že monopolní
snahy se musely již s praktického hlediska ukázat
utopií. Nedostatek lidí, přervání
starých styků obchodních a nahrazování
jich novými by bylo přineslo mnoho škod a celkem
velmi málo užitku. Vítáme proto, že
u ministerstva zahraničního obchodu převládla
zásada, že soukromá iniciativa je právě
v zahraničním obchodě na místě,
a na potěšitelném vzestupu zahraničního
obchodu je vidět, že tato zásada přináší
našemu hospodářství skutečný
užitek.
I když se však náš zahraniční
obchod uspokojivě rozvíjí, musíme
počítat s tím, že vedle jiné
konkurence se brzy setkáme s konkurencí německou.
Rozhodnutím mezispojenecké komise v Německu
bylo totiž dovoleno vybudování průmyslu
keramického, optického, sklářského
i bižuterie a průmyslu papírenského.
V Německu se tvoří centra těchto průmyslů
a jejich kapacita jest určena nutností dovozu různého
zboží do Německa, aby tam mohl být v
nejbližší době udržen takový
životní standard, jaký spojenci určí.
V tomto případě opravdu jde o náš
tradiční průmysl. Musíme se proto
tentokrát připraviti na boj s německou konkurencí
lépe a nenechat se ukolébati dnešním
pro nás příznivým stavem, kdy je německý
průmysl ze zahraničních trhů vyřazen.
A konečně zde máme otázku reexportu
a reimportu. Před válkou byl náš zahraniční
obchod veden z velké části přes Hamburk,
Brémy a Terst. Obraty dosahovaly velikých částek
a v nich byly skryty zisky přístavního meziobchodu.
Dnes však na místo Hamburku a Brém nastupují
Rotterdam a Antverpy. I když tento nový druh reexportu
je pro nás v přítomné době
nezbytně nutný - neboť musíme vyvážeti
co nejdříve a co možná nejvíce
- přece jen se musíme snažit, abychom časem
navázali se zámořskými trhy přímá
spojení a vybudovali si tak svůj vlastní
zámořský obchod. (Potlesk.)
Po stránce obchodně-politické dlužno
konstatovati, že ministerstvo zahraničního
obchodu může zaznamenat skutečné úspěchy.
Dík dobré přípravě a vzorné
spolupráci s Národní bankou mohlo býti
uzavřeno v poměrně krátké době
několik obchodních smluv, z nichž na prvním
místě nutno se zmíniti o smlouvě se
Sovětským svazem, která se stala úhelným
kamenem budoucích hospodářských styků
s tímto naším velkým spojencem. Bylo
by si přáti, aby množství vyměňovaného
zboží stále stoupalo, aby politické
spojenectví bylo utvrzeno společným úsilím
hospodářským. Lze doufat, že nejen množství
vyměňovaného zboží, ale i jeho
pestrost vzroste tak, že nalezneme ve svém spojenci
velkého konsumenta našich výrobků.
Náš stát má však i veliké
hospodářské úkoly v jihovýchodní
Evropě. I když dnešní styk s těmito
zeměmi vyžaduje na nás určitých
obětí a je nutno přemáhat i veliké
překážky, je naší povinností
pomoci našim slovanským bratřím, zvláště
v Jugoslavii. (Potlesk.)
Půjčka, poskytnutá Velkou Britannií,
nám umožňuje částečně
obnovit výrobu a přátelské porozumění
pro naši situaci, které den ode dne sílí,
spolu s vírou v naši demokracii je vhodnou půdou
pro zesílení hospodářských
styků se zeměmi sterlingového bloku.
Lze doufati, že se v krátké době více
rozvine také styk se skandinávskými zeměmi,
tak dobře zahájený, a že i Švýcarsko,
které bylo jedním z prvních, jež obnovilo
s námi obchodní styk, umožní rozšíření
a prohloubení našeho vzájemného zahraničního
obchodu.
Jakmile budou překonány překážky
v dopravě přes hromadu zřícenin, jež
se nazývá dnes okupovaným Německem,
budou obnoveny ještě ve větší míře
také naše tradiční styky se spřátelenou
Francií a Belgií.
Pokud se týče Spojených států
severoamerických, bylo by si přáti, aby naše
obchodní styky byly obnoveny v době co nejkratší
a abychom se tím zapojili i do obchodu se státy
latinské a Jižní Ameriky.
Bude-li aktivita ministerstva zahraničního obchodu
na poli obchodně-politickém taková, jako
byla až dosud, lze předpokládat, že koncem
tohoto roku budeme mít normalisované obchodní
styky skoro s celým světem. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Souček. Dávám mu slovo.
Posl. Souček: Vážená sněmovno!
Po celé měsíce byla pozornost celé
veřejnosti soustředěna k dvěma vážným
problémům: k uhlí a k dopravě. Tito
dva činitelé byli svou povahou klíčem
k řešení řádného chodu
hospodářského života.
O těžbě uhlí bylo zde již mluveno.
Já bych se chtěl zabývat v prvé řadě
otázkou dopravy tak, jak se jeví předloženým
rozpočtem.
Měnová reforma provedla nové ohodnocení
peněz, a tak je samozřejmo, že kvantitativní
srovnávání položek z dob předchozích
nemohlo by dát správný obraz o pravém
stavu věcí.
Náklady správní činily v r. 1937:
ministerstvo železnic 22,597.900 Kčs, ředitelství
státních drah 165,931.800 Kčs, celkem tedy
188,529.700 Kčs. Preliminovaná vydání
na r. 1946 činí u železniční
správy ministerstva dopravy 69,840.400 Kčs, u dopravné
správy povereníctva 16,490.000 Kčs, což
činí celkem 86,330.400 Kčs. Ve službě
ústřední u ředitelství státních
drah v zemích českých je vyčíslena
částka 388,366.000 Kčs, v službě
ústřední u ředitelství státních
drah na Slovensku částka 112,207.100 Kčs,
celkem je to 586,903.600 Kčs.
Zvýšily se tedy náklady v ústředních
úřadech u ministerstva dopravy a povereníctva
o celých 282 %, u ředitelství státních
drah o 201 %, celkem v průměru proti r. 1937 o 211
%. Tato změna dá se vysvětliti měnovou
reformou.
Zatím co v r. 1938 obstarávalo ministerstvo železnic
agendu pro Slovensko a Podkarpatskou Ukrajinu s celkovým
počtem 801 zaměstnanců včetně
výpomocí, obstarává tuto agendu dnes
železniční správa ministerstva dopravy
s 960 zaměstnanci i se zaměstnanci povolanými
na výpomoc jen pro země české. Ke
konci r. 1939 činil stav zaměstnanců u ředitelství
v českých zemích 4.833. V rozpočtu
na r. 1946 počítá se se stavem 5.727 zaměstnanců.
Je tudíž ve správní službě
v ministerstvu dopravy a u ředitelství v zemích
českých více o 1.053 zaměstnanců,
to je proti r. 1937 o více než 18 %. Je pravda, že
změnou a rozšířením některé
agendy o nové úkoly - organisačními
změnami a pod. - došlo k větší
potřebě personálu, ale naskytá se
otázka, co zařídit, aby správní
náklady pro podnik československých státních
drah byly sníženy. Od nové organisace tak,
jak se dosud provádí, nelze snížení
správních nákladů očekávat,
spíše naopak jejich stoupnutí. Zbývá
tudíž provést důkladnou revisi všech
prací ve správní službě, odbourat
práce zbytečné, oprostit správní
službu od agendy, která by mohla býti obstarávána
přímo ve služebnách, zperlustrovat všechna
hlášení, výkazy a periodické
i neperiodické zprávy, které služebny
předkládají, a omezit jejich předkládání
na míru skutečně potřebnou, čím
by se ulehčilo i administrativě ve služebnách,
skloubit na podkladě takto provedené revise stejné
a příbuzné agendy v organické celky
a takto usměrněné pracovní náplně
použít k vytvoření nové organisace
správních úřadů.
A nyní pokud se týče provozovacích
nákladů. V nákladech na pohonné látky
na vozidla s vlastním pohonem počítá
se s výkonem lokomotiv 96,300.000 strojových km
při průměrné spotřebě
39,3 kg normálního paliva na jeden strojový
km, což je pro parní trakci vyjádřeno
v rozpočtu částkou 882,285.800 Kčs.
Preliminovaný výkon při předpokládané
průměrné spotřebě uhlí
na jeden strojový km odpovídá roční
spotřebě 3,784.000 tun normálního
paliva. Před válkou činila průměrná
spotřeba normálního paliva na jeden strojový
km 25 kg. Zde se naskytá železniční
správě možnost značných úspor
snížením spotřeby paliva. Dosažením
předválečné spotřeby v provozním
uhlí, což je třeba sledovat a prosazovat s
celou vážností, dosáhlo by se roční
úspory přes 300 mil. Je třeba hledat cesty
k tomuto zhospodárnění, což se ovšem
může díti jen postupně.
Jednou takovou cestou je dodávání skutečně
kvalitního uhlí osvědčených
značek, jinou pak cestou je vyhovující úprava
premií za úspory na palivu, rozšířená
na takový okruh lidí, kteří buď
přímo nebo nepřímo mohou mít
vliv na dosažení úspor na palivu. Obě
naznačené cesty jsou již dnes zralé
k realisaci.
K investičnímu rozpočtu chci poukázat
na toto: v oddílu I, Investice pravé, Nemovitosti,
na stavby na drahách preliminuje se 362,766.500 Kčs,
na stavby nových drah pak částka 240 mil.
Celkem jsou tyto položky rozděleny na jednotlivé
oddíly, především na traťové
spojky, na druhé a další koleje, na úpravu
tratí pro zvýšený provoz, na nové
stanice a výtopny, na rozšíření
stanic a výtopen, na překládání
tratí, na stavby na železničním spodku,
na zesílení železničního svršku,
na úpravu zařízení zabezpečovacích
při obnově výhybek, na zabezpečovací
a dorozumívací zařízení a dále
pak na elektrický pohon a osvětlování,
a to v celkové částce 362,766.500 Kčs,
dále pak na stavbu dráhy Brno-Havlíčkův
Brod 232,348.800 Kčs, na stavbu dráhy Velké
Meziříčí-Křižanov 5 mil.,
na přípravné práce pro stavby drah
1,500.000, na výkup dráhy Frýdlant n. O.-Bílá
1,151.200 Kčs, celkem 240 milionů.
Dráha Brno-Havlíčkův Brod má
stavební délku 120 km. Je to dvojkolejná
hlavní dráha, s pracemi na ní bylo započato
již v r. 1939. Dráha Velké Meziříčí-Křižanov
je jednokolejná spoj v délce 13 km, k níž
bude provedeno zapojení z Velkého Meziříčí
na tuto novou dvoukolejnou trať z Brna do Havlíčkova
Brodu. Stavební náklady na obě dráhy
jsou vypočteny na 1 miliardu korun předválečných.
Do konce r. 1944 bylo na tyto stavby vydáno 654,730.000
Kčs. Železniční schodek je proveden
již asi z 50 %.
I když nelze pochybovat o tom, že je třeba zmíněné
dvojkolejné tratě dokončiti - trať Havlíčkův
Brod-Brno kromě významu strategického má
zároveň odlehčiti dopravě na trati
Kolín-Česká Třebová-Brno -
je třeba se na vše podívati s té strany,
zda se zřetelem na soudobou intensitu dopravy na trati
Česká Třebová-Kolín je třeba
počítati s dokončením stavby již
letos, či zda není účelnější
použít materiálu, práce a finančních
prostředků, určených v rozpočtu
na stavbu těchto nových drah, raději pro
technické zlepšení na tratích nynějších.
Vzhledem k tomu, že je nutno ještě delší
dobu počítati s nedostatkem vozů a že
tudíž doprava na trati Česká Třebová-Kolín
nikdy nedosáhne intensity z dob předválečných,
jakož i proto, že přes Havlíčkův
Brod se nezkracuje přeprava do Brna, nýbrž
se nepatrně prodlužuje (Kolín-Česká
Třebová-Brno 192 km, Kolín-Havlíčkův
Brod-Brno 194 km) a že provoz na trati z Kolína do
Havlíčkova Brodu je trakčně nevýhodný,
je zřejmě účelnější
použíti materiálu a lidské práce,
určených rozpočtem na tyto nové dráhy,
jinde. I pro investice je třeba účelného
plánování, zaměřeného
směrem nejdůležitějších
potřeb k udržení, co nejintensivnějšího
železničního provozu a jeho zhospodárnění.